Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
In De Telegraaf staat een artikel over de sneeuwkanonnen waarmee Antarctica van een verse sneeuwlaag van tien meter dik moet worden voorzien. Aangedreven door 12.000 windmolens die de elektriciteit moeten opwekken om het zeewater te ontzilten. Ik geloofde dat getal van 12.000 molens niet, dus ik ben even gaan rekenen. Ik kom wat hoger uit. Kom op! Slinger die TI-84 aan en vertel me wat ik niet snap.

Een liter water een graad Celsius verwarmen kost 4186J.
Zeewater op de Zuidpool heeft een temperatuur van ongeveer 0C, het kost dus 418 kJ per liter om een liter te laten koken. Voor condensatie is een dauwpunt nodig. Omdat de luchtvochtigheid op de zuidpool bijna nul is, is het dauwpunt moeilijker te bereiken dan in gematigder streken. Het is goed mogelijk dat water op de Zuidpool langer moet koken dan elders om condens te veroorzaken.
De Zuidpool is ongeveer 15 miljoen vierkante kilometer groot. Om daar een laag sneeuw van tien meter op te leggen hebben we 150 miljoen kubieke kilometer sneeuw nodig.

De gemiddelde temperatuur op de Zuidpool is -49C. Bij die temperatuur bestaat sneeuw voor ongeveer 40% uit water. Ik weet dat sneeuw volledig uit water bestaat, maar een sneeuwvlok is een driedimensionaal object van zowel water als lucht. Zowel een zwevende vlok als een ingeklinkte laag heet nu eenmaal sneeuw. We zijn geen Eskimo's.
Als sneeuw op de grond terecht komt wordt een deel van de lucht weggeduwd. Naarmate het kouder is, verdwijnt er meer lucht uit het sneeuwdek.
Om 150 miljoen kubieke kilometer sneeuwdek te maken, moeten we ongeveer 65 miljoen kubieke kilometer zout water in sneeuw omzetten. Dat is 65.000 miljard liter water.

Om je te helpen een beeld te vormen van deze hoeveelheid heb ik een illustratie voor je. Een standaard vrachtcontainer (12 x 2,60 x 2,40) heeft een volume van ongeveer 75m3. De benodigde hoeveelheid zoet water zou in 800.000 containers passen. Om het bij de ontzilting vrijgekomen zout op te slaan hebben we ongeveer 4000 van die containers nodig.

De kosten van dit project zijn niet helemaal te berekenen, maar ik denk dat we een heel eind in de buurt kunnen komen. Omdat de prijs van windenergie in Nederland gekoppeld is aan de gasprijs, komen we niet zo ver met de prijzen op de diverse websites. Ik heb er een paar kJ aan gespendeerd: de kale productieprijs van een kWh ligt rond de 6,5 cent. Een kJ windenergie produceren kost dus EUR 0,065/3600 = EUR 0,000018056. Daar zit nogal een schijnnauwkeurigheid in, deze kostprijs is gebaseerd op West Europese omstandigheden die je in Antarctica niet zult aantreffen.

De energie die we nodig hebben voor het laten koken van een liter water die met 0C uit de oceaan is gehaald, kost 418 x EUR 0,000018056 = EUR 0,007547408. Het koken van 65.000 miljard liter water kost EUR 490.581.520.000. Een beetje afgerond staan we dus om sneeuw op de Zuidpool te krijgen in ieder geval voor ongeveer 500 miljard Euro water te koken. Ongeveer EUR 60,00 per aardbewoner. Dit lijkt me het moment om aandelen Daaldrop te kopen…

Bedenk dat we op dit moment alleen maar stoom hebben gemaakt, geen sneeuw. Sneeuw smelt bij temperaturen boven het vriespunt, we moeten dus weer terug naar 0C. Er is vast een hele handige uitvinder die een rijpmachine heeft bedacht, maar rijp is geen sneeuw. In een sneeuwwoestijn is er niets om rijp op neer te laten slaan.
Omdat de nogal frisse omgeving uiteraard meehelpt de waterdamp te laten afkoelen, zal het niet hetzelfde kosten die 65.000 miljard liter water weer te bevriezen. In het kader van de natte vinger die in elke berekening thuis hoort stel ik dat het de helft kost van de verwarming. Ik geloof niet dat het met alleen buitenwarmte gaat lukken, als je 65.0000 miljard liter kokend water op de Zuidpool los laat, sta je op een kilometer lager en is de kokend hete tsunami bijna in Kaapstad, Buenos Aires en Melbourne.
Alleen het ontzilten en afkoelen heeft 750 Miljard Euro gekost.

Dan moet er natuurlijk infrastructuur zijn. In ieder geval die windmolens. Om het water te koken en te koelen hebben we windmolens en koelfabrieken nodig. Die klus vergt 27.170 miljard kJ voor de verwarming en 13.585 miljard kJ voor het afkoelen. In totaal 40.755 miljard kJ (= 11,3 miljard kWh). De totale nationale windenergie opbrengst van 2015 (nieuwer kon ik niet vinden) bedroeg ongeveer 7.500 miljoen kWh. Daarmee is iets meer dan een halve promille van de energiebehoefte gedekt en er rijden dan in Nederland geen treinen meer en we koken weer op hout.
Die halve promille van de energiebehoefte voor het sneeuwproject werd veroorzaakt door iets meer dan 2000 windmolens. Daaruit volgt dat we om met windmolens met dezelfde efficiency in Antarctica sneeuw te maken ongeveer vier miljoen van die dingen nodig hebben. Ik denk dat er na plaatsing van dat aantal geen plek meer is voor de sneeuw.

Het hoeft natuurlijk niet allemaal in een keer. We kunnen besluiten er 20 jaar over te doen (want dan is het toch ontdooid ten zuiden van Punta Arenas?) en per jaar slechts 200.000 windmolens te plaatsen. Er is een sommetje waar ik echt geen zin in heb dat ongetwijfeld een paar honderduizend molens van het totaal afsnoept. Toch maak ik me na het plaatsen van 4 miljoen windmolens zorgen om klimaatverandering als de aarde door het toegenomen gewicht van de Zuiudpool een andere helling ten opzichte van de zon krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Waarom zou je het water eigenlijk gaan koken?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
Omdat ze het moeten ontzilten. Ik vroeg het me ook al af, op de Zuidpool kun je toch best met zoute sneeuw uit de voeten? Kennelijk kan het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:33
Swart_Arthur schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:03:
Omdat ze het moeten ontzilten. Ik vroeg het me ook al af, op de Zuidpool kun je toch best met zoute sneeuw uit de voeten? Kennelijk kan het niet.
Om dezelfde reden dat we zout op onze wegen strooien als het gesneeuwd heeft...

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Koken is een van de minder efficiente manieren om zeewater te ontzilten. Andere optie is bijvoorbeeld een RO installatie, ook al kosten die dingen ook serieus energie. 3 tot 5,5 kwh/ per m3 water. (31 miljoen dus)
RO installaties zijn alleen ontzettend duur, zeker op deze grote hoeveelheden.

[ Voor 18% gewijzigd door Nutral op 18-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Swart_Arthur schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:03:
Er zijn volgens mij efficiëntere manieren van ontzilten dan het koken van water.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:36
Houd je wel rekening met het feit dat het niet in een dag klaar moet en het best tientallen jaren kan duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
@ .Maarten Laatste allinea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 13:14
Het hele verhaal valt uit elkaar met de aanname dat het water gekookt en afgekoeld moet worden.
Ontzilten kan veel efficiënter dan koken, en zelfs al zou het water afgekoeld moeten worden is er op de zuidpool in de winter geen gebrek aan temperaturen onder nul.

Tenzij jij gelijk hebt en alle grappen over vrieskastverkopers op de zuidpool ineens bij het oud vuil kunnen.

Edit: oh wacht, het wetenschappelijk niveau van je post wordt pijnlijk duidelijk bij je laatste alinea:
Citaat:Toch maak ik me na het plaatsen van 4 miljoen windmolens zorgen om klimaatverandering als de aarde door het toegenomen gewicht van de Zuiudpool een andere helling ten opzichte van de zon krijgt.
Het enige effect dat meer zuidpoolijs zou kunnen hebben op de aarde is een snellere rotatie van enkele milliseconden per jaar.

[ Voor 41% gewijzigd door daan! op 18-07-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
blitzkrieg schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:06:
[...]

Er zijn volgens mij efficiëntere manieren van ontzilten dan het koken van water.
Daar heb ik me inderdaad niet in verdiept. Het artikel spreekt ook van ontzilting met warmte opgewekt door die windmolens. Het lijkt me een sprookje. Saudi Arabie heeft ook ontziltingsinstallaties voor de irrigatie e.d. Daar verstoken ze anderhalf miljoen vaten olie per dag voor. Voor de Zuidpoolsneeuw is wat meer nodig, de energie die nodig is komt domweg niet uit 12000 windmolens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
Lekker telegraaf artikel weer. Geen enkele bronvermelding of verwijzing naar het originele onderzoek.

Op het eerste gezicht zou je zeggen: Als je 12.000 windmolens bouwt, doe dan wat nuttigers met die energie. Ik denk dat het plan is, de zuidpool groter en witter te maken waardoor de aarde meer licht reflecteert en op die manier minder opwarmt. Ik heb weinig zin om er nu aan te gaan rekenen maar dat is de enige logische verklaring die ik kan verzinnen waarom je hier zoveel energie in zou stoppen, in plaats van in de bestaande energiebalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
En dan nog iets:
Hoe wil je die 12.000 windmolens ijsvrij houden in de winter?
Doe je dat niet dan heb je na 1 jaar waarschijnlijk een mooie verzameling hoopjes metaal en rommel van ingestorte windmolens.
Afbeeldingslocatie: https://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2017/11/mawson-station-turbine-crash.jpg
Voor de volledigheid: de oorzaak van de instorting van deze windmolen was niet bekend. link

[ Voor 45% gewijzigd door daan! op 18-07-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:16
Ik krijg hoofdpijn van de absurditeit van het idee.

Nog even buiten de energiebalans, even 12.000 windmolens en sneeuwkanonnen neerpoten gaat niet zomaar - zeker niet daar. Die gaan ook nog stuk; hebben onderhoud nodig (zeker in dat gebied). Dan heb je nog de onziltingsfaciliteiten, daar heb je ook onderhoudsploegen voor nodig. Onderdelen moeten geleverd worden, vervoer, eten, constructie, alles. Dat wordt gewoon meerdere steden neerplempen.

Ik kan er gewoon niet met mijn hoofd bij dat dit de beste oplossing is.

Als je een link naar het artikel vindt, TS, hou ik me aanbevolen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 18-07-2019 16:44 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
daan! schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:33:
En dan nog iets:
Hoe wil je die 12.000 windmolens ijsvrij houden in de winter?
Doe je dat niet dan heb je na 1 jaar waarschijnlijk een mooie verzameling hoopjes metaal en rommel van ingestorte windmolens.
Er staan nu ook al windmolens in koude klimaten dus dat is geen nieuw probleem. Daarvoor bestaan verschillende technieken die prima doorontwikkeld kunnen worden. Voorbeelden van ice-protection systems kun je in dit rapport vinden. Denk aan icephobic coatings, ultrasonic de-icing of simpelweg verwarmen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Los van dat alles: Hoe moet een verse laag sneeuw op de zuidpool "de opwarming stoppen" zoals het artikel claimt :? Teveel futurama gekeken?

[ Voor 9% gewijzigd door boe2 op 18-07-2019 16:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

We hebben sneeuw op de noordpool nodig! Dat houdt de warme golfstroom waar we zo'n lekker klimaat in NL van hebben op gang. Zonder die warme golfstroom krijgen we taferelen zoals in New York in de winter (2m sneeuw in een dag).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
boe2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:41:
Los van dat alles: Hoe moet een verse laag sneeuw op de zuidpool "de opwarming stoppen" zoals het artikel claimt :? Teveel futurama gekeken?
Volgens mij is dat een misinterpretatie van de Telegraaf. Ik heb de publicaties van Anders Levermann gescand en daar wordt vooral gesproken over het tegenhouden van een stijgende zeespiegel. Niet over het tegenhouden van opwarming van de aarde.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

boe2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:41:
Niet zozeer de opwarming, maar eerder het stijgen van de zeespiegel.
A new NASA-led study has determined that an increase in snowfall accumulation over Antarctica during the 20th century mitigated sea level rise by 0.4 inches.

[....]

“Snowfall plays a critical role in Antarctic mass balance and it will continue to do so in the future,” Medley said. “Currently it is helping mitigate ice losses, but it’s not entirely compensating for them. We expect snowfall will continue to increase into the 21st century and beyond, but our results show that future increases in snowfall cannot keep pace with oceanic-driven ice losses in Antarctica.”
Zie https://climate.nasa.gov/...as-mitigated-by-snowfall/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

g0tanks schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is dat een misinterpretatie van de Telegraaf. Ik heb de publicaties van Anders Levermann gescand en daar wordt vooral gesproken over het tegenhouden van een stijgende zeespiegel. Niet over het tegenhouden van opwarming van de aarde.
Stijging van de zeespiegel tegengaan door het teveel aan zeewater als sneeuw (terug?) op de zuidpool te dumpen lijkt me toch ook een absurd idee dat totaal niets oplost op termijn :p

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Swart_Arthur schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:58:

Een liter water een graad Celsius verwarmen kost 4186J.
Zeewater op de Zuidpool heeft een temperatuur van ongeveer 0C, het kost dus 418 kJ per liter om een liter te laten koken. Voor condensatie is een dauwpunt nodig. Omdat de luchtvochtigheid op de zuidpool bijna nul is, is het dauwpunt moeilijker te bereiken dan in gematigder streken. Het is goed mogelijk dat water op de Zuidpool langer moet koken dan elders om condens te veroorzaken.
De Zuidpool is ongeveer 15 miljoen vierkante kilometer groot. Om daar een laag sneeuw van tien meter op te leggen hebben we 150 miljoen kubieke kilometer sneeuw nodig.
Volgens mij is 4186J omgerekend naar kiloJoules 4,186kJ en geen 418kJ }:O

https://www.flightpedia.o...joules-to-kilojoules.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
g0tanks schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Daarnaast is een deel van het komende probleem wel het ijsverlies op Antarctica en daardoor afnemende albedo. Zwarte Antarctica grond reflecteert minder zonnestralen terug naar de ruimte dan witte sneeuw of ijs.
xleeuwx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat de x100 komt van het opwarmen tot het kookpunt. van 0 naar 100°C dus.

TS vergeet daarbij mee te rekenen hoeveel energie het kost van 100°C water naar 100°C stoom.
Dan kan je globaal de energie behoefte verdubbelen die je tot dan toe gehad hebt om op de 100°C water te komen.

[ Voor 30% gewijzigd door daan! op 18-07-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 12:38

xleeuwx

developer Tweakers Elect
daan! schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:50:
[...]

Ik denk dat de x100 komt van het opwarmen tot het kookpunt. van 0 naar 100°C dus.

TS vergeet daarbij mee te rekenen hoeveel energie het kost van 100°C water naar 100°C stoom.
Dan kan je globaal de energie behoefte verdubbelen die je tot dan toe gehad hebt om op de 100°C water te komen.
Yes, dan klopt het idd wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:16

Wel iets meer dan verdubbelen ;). Stoom maken kost 2256 kJ/kg bij atmosferische druk. Water van 0-100 graden kost maar 419kJ / kg.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
xleeuwx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:49:
[...]

OOPS... Te veel gegoochel met eenheden.

---------------

Maar bij nader inzien toch niet vergist. :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Swart_Arthur op 18-07-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
boe2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:49:
[...]

Stijging van de zeespiegel tegengaan door het teveel aan zeewater als sneeuw (terug?) op de zuidpool te dumpen lijkt me toch ook een absurd idee dat totaal niets oplost op termijn :p
Het is idee is dan ook niet 1-op-1 compensatie, maar het met sneeuw versterken van bepaalde plekken zodat grote ijsplaten/ ijsbergen niet het water in schuiven. Zie: Stabilizing the West Antarctic Ice Sheet by surface mass deposition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Nat-Water schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Wel iets meer dan verdubbelen ;). Stoom maken kost 2256 kJ/kg bij atmosferische druk. Water van 0-100 graden kost maar 419kJ / kg.
I stand corrected. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Maar dat kokende water kan je natuurlijk voorafgaand aan het afkoelen eerst nog wel door een turbine sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Swart_Arthur schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:31:
[...]

Daar heb ik me inderdaad niet in verdiept. Het artikel spreekt ook van ontzilting met warmte opgewekt door die windmolens. Het lijkt me een sprookje. Saudi Arabie heeft ook ontziltingsinstallaties voor de irrigatie e.d. Daar verstoken ze anderhalf miljoen vaten olie per dag voor. Voor de Zuidpoolsneeuw is wat meer nodig, de energie die nodig is komt domweg niet uit 12000 windmolens.
Kun jij met een linkje komen dat het ontzilten van water voor Saudi Arabie 300 miljoen liter olie per dag kost?

Een vat ruwe olie is iets meer dan tweehonderd liter. En voor je beeldvorming: De Rotterdamse haven verwerkt ongeveer 100 miljoen ton ruwe olie per jaar.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:38
Jester-NL schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Kun jij met een linkje komen dat het ontzilten van water voor Saudi Arabie 300 miljoen liter olie per dag kost?

Een vat ruwe olie is iets meer dan tweehonderd liter. En voor je beeldvorming: De Rotterdamse haven verwerkt ongeveer 100 miljoen ton ruwe olie per jaar.
Een barrel of oil (bbl) is 159 Liter of 42 US gallons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Goed, dan komen de Saudi's dagelijks aan 2.5 keer de hoeveelheid die ze in Rotterdam jaarlijks verwerken... Dat is nog steeds heul veul olie... niet?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:22
Het is nog veel, maar even de eenheden vergelijken ;)

Volgens https://www.thecalculator...rsions/substances/oil.php
zou 300 miljoen liter ongeveer 250 000 metrische ton zijn.
Komt dan op een 91 miljoen ton per jaar. Nog steeds heel veel dus :+

[ Voor 21% gewijzigd door Malantur op 19-07-2019 12:33 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
[...]

Ik kan het rapport waar ik het uit haalde even niet vinden, was iets van de VN. Hier staat het ook. Ik weet dat het een vijf jaar oud artikel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
[...]

Swart_Arthur schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Ik kan het rapport waar ik het uit haalde even niet vinden, was iets van de VN. Hier staat het ook. Ik weet dat het een vijf jaar oud artikel is.
Er van uitgaande dat de bronnen achter Wikipedia kloppen, lijkt het qua ordegrootte inderdaad zo te zijn.

Circa 25% van de olie- en gas productie wordt gebruik voor desalinatie. Bron: Water supply and sanitation in Saudi Arabia
Furthermore, water desalination requires immense amount of energy, 25% of Saudi Arabia’s oil and gas production is directed towards cogeneration power desalination plants (CPDPs) to generate electricity and produce water. It is estimated by 2030, 50% of Saudi Arabia’s local oil and gas will solely be used to meet the rapidly growing demand for water.
Doe dat keer de 10+ miljoen vaten per dag die worden geproduceerd en dan kom je wel in de buurt. Bron: Energy in Saudi Arabia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Het is wel duidelijk dat het een megalomaan plan is met niet te bevatten en niet-realistische grootheden. Petje af voor de creativiteit om een "berekening" te maken. Zal een hoop werk geweest zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

g0tanks schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:56:
[...]

[...]

Er van uitgaande dat de bronnen achter Wikipedia kloppen, lijkt het qua ordegrootte inderdaad zo te zijn.

Circa 25% van de olie- en gas productie wordt gebruik voor desalinatie. Bron: Water supply and sanitation in Saudi Arabia

[...]

Doe dat keer de 10+ miljoen vaten per dag die worden geproduceerd en dan kom je wel in de buurt. Bron: Energy in Saudi Arabia
Dat kwootje blijft wat dubbelzinnig. 25% van de Arabische productie gaat naar hun stroomproductie en water productie.
Dus ook voor alle stroom voor hun airco’s etc?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1