Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe groot is de kans op aftoppen door een omvormer

Pagina: 1
Acties:

• AZZ123
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-10-2023
beste lezers,

Ik sta voor de keus om zonnepanelen aan te schaffen. Mijn keus is gevallen op 11 panelen van 310 Wp, totaal dus 3410 Wp, en een SMA omvormer. De panelen komen op een plat dak onder een helling van 12 graden, op het zuiden. Mijn twijfel is nu hoe groot de kans is dat de omvormer Sunny Boy 3.0 gaat aftoppen.
Ik heb begrepen dat een wat ondergedimensioneerde omvormer een beter rendement zou hebben.
Zal ik de 3200 W DC vermogen van de 3.0 vaak overschrijden? Of kan ik beter de 3.6 (3880W) nemen. Het prijsverschil is niet eens zo groot.
Dank alvast voor de reactie.
m.vr.gr.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
dat kun je denk ik prima met de Sunny Design app uitwerken:
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor hoger elektrisch rendement hoef je het niet te doen. Een 10% grotere omvormer (dan de Wp) haalt ca 0,0% meer kWh (dan een omvormer van exact de Wp waarde), een 10% kleinere omvormer verliest ca 0,1% kWh. Dus als de grotere omvormer duurder is, is het economisch niet zinvol :)

Zie ook
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb het ingevuld in sunnydesignweb: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project) en die komt met een 3.0
Ik denk ook dat (werkelijk) aftoppen, dus meer dan 10 minuten achter elkaar, praktisch niet voor zal komen.
Hooguit in het koude zonnige voorjaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mY6SrcDP6xy2Jgo60HCpOyI4/thumb.jpg

Als je nog ergens een dakvlak hebt voor panelen, kies dan de 3.6 of groter.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2019 15:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AZZ123
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-10-2023
Ja, duidelijk. Bedankt allen voor de info en de links

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@AZZ123
lol, gewoon doen dit is geen probleem.

ik heb 3000Wp(10x300Wp) op een 2000W omvormer(eigenlijk 1 van de 2 mpp's die tot de 2000W max gaat) en dit leverde mij een 150kWh verlies per jaar op. (gemeten na vervanging van omvormer.)

ik heb 5660Wp op een 3300VA omvormer gehad.
(die had dus die 150kWh verlies per jaar.)
omvormer vervangen voor een 4000VA.
en nu panelen vervangen dus nu 6430Wp op hangen.
het topt een beetje af, maar door mijn oost-west situatie valt het heel erg mee. ;)

zolang je er maar voor zorg dat je Vmpp/Voc niet te hoog word.
ik denk dat je panelen een 32Vmpp en 40Voc leveren. (zelf even checken)
en dan kun je maximaal (veilig) er al snel 12 aan de omvormer(per mpp) hangen.
hoeveel Wp dat is boeit een stuk minder.
zolang de Voc (+temperatuur coëfficiënt) maar niet te hoog word voor de omvormer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1