Iemand ervaring met herstel Dell laptop/PC (onder garantie)?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.105 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_01
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 19:39
Als je een Dell laptop/PC koopt, krijg je normaal minstens een jaar "premium on-site" garantie, wat volgens uitleg op hun site betekent dat ze eventueel een technician naar jou thuis sturen. Dit blijkt echter hun wereldwijde policy te zijn dus vraag mij af of ze dit ook in kleinere landen als Belgie (waar ik woon) en Nederland zo doen. Je krijgt namelijk onder garantie ook een jaar gratis "collect & return" wat dacht ik eerder wil zeggen dat je bij een defect je laptop naar hen moet opsturen voor herstel.

Concreet wou ik vragen of hier al mensen een Dell laptop of PC hadden waarbij (onder garantie) iets stuk ging zoals een kapotte harde schijf, en wat Dell je dan in de praktijk zal voorstellen? Gaan ze effectief een technieker naar jouw huis sturen (wat voor hen duurste is), gaan ze mss eerder voorstellen van die ergens in een PC shop binnen te brengen waarmee ze contract hebben, of gaan ze vrij vlug vragen van je laptop naar hen terug te sturen voor een service repair?

Zeg er mss ook bij of je in Belgie of Nederland woont. Vermoed dat service in Belgie (in praktijk Vlaanderen en Wallonie nog eens apart) nog minder zal zijn dus geen technicus standby die ze naar jouw huis kunnen sturen dus veel vlugger zullen vragen van hem bij defect naar hen terug te sturen of vergis ik mij en werken ze mss samen met locale shops ofzo?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-05 15:16

Barrycade

Through the...

Ik heb een grafische kaart gehad in mijn Dell desktop die straaljagergeluiden maakte en men vroeg of ik deze zelf durfde te vervangen. Voor mij geen probleem. Dus via de koerier een reserve ontvangen en met dat pakketje de oude ook retour gestuurd.

Maar hangt dus af wat er defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Met een premium on site komt er inderdaad iemand langs bij je. Ik heb al 10 jaar ervaring met Dell (zakelijk) en men komt langs als er een probleem is.

Het maakt niets uit of je in NL of Belgie woont. Hier huren ze gewoon bedrijven voor in. De laatste keer dat iemand mij hielp was dat iemand die voor Centric werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 16-07-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_01
Als ze een technieker bij jou thuis sturen om een kapotte SDD te vervangen, mag je dan je kapotte SSD houden of moet je die meegeven als ze een nieuwe installeren?

Dell heeft een "keep your hard drive" optie maar die is maar een jaar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:25:
Als ze een technieker bij jou thuis sturen om een kapotte SDD te vervangen, mag je dan je kapotte SSD houden of moet je die meegeven als ze een nieuwe installeren?

Dell heeft een "keep your hard drive" optie maar die is maar een jaar geldig.
Dat is inderdaad afhankelijk of je 'keep your hard drive' neemt of niet.
Als je x jaar premium-on site garantie neemt neem je dus ook x jaar 'keep your hard drive'

Verder; alleen zakelijk ervaringen bij Dell. Altijd tevreden geweest. Vaak sturen ze een monteur langs en anders vragen ze of je zelf in staat bent het onderdeel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_01
Dus als je niet de "keep you hdd" optie hebt of buiten de garantie periode valt, zal je dan steeds verplicht worden om je kapotte harddisk aan hen mee te geven? Hou die liever zelf vanwege privacy.

En wat als je buiten de garantie periode valt, wat moet je dan doen als je toch je SSD wilt houden? Las wel ergens dat zelfs als je je SSD zelf vervangt dat je je garantie behoudt op de andere componenten in je laptop in geval van defect of ben ik fout daarover?

Waarom moet je eigenlijk kapotte stukken meegeven als er een Dell technius bij jou ter plaatse de repair uitvoert. Als je zelf gaat vervangen kan ik dat nog begrijpen maar als een technieker ter plaatse komt zie ik niet goed in waarom je een kapotte SSD aan hem zou moeten meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Wellicht omdat de monteur anders kan frauderen met onderdelen. Hij kan dan op HQ zeggen dat hij bij @mark_01 een SSD heeft vervangen, maar schroeft hem lekker thuis in zijn game PC.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 16-07-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

mark_01 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:54:
Dus als je niet de "keep you hdd" optie hebt of buiten de garantie periode valt, zal je dan steeds verplicht worden om je kapotte harddisk aan hen mee te geven? Hou die liever zelf vanwege privacy.
Privacy?
Het is niet dat ze die SSD gaan uitleden.

Dat ding word vernietigd. Waarschijnlijk op een manier die niet onveiliger is dan je SSD gecertificeerd zelf laten vernietigen.

Dus nee, daar zou ik me niet druk om maken.
Waarom moet je eigenlijk kapotte stukken meegeven als er een Dell technius bij jou ter plaatse de repair uitvoert. Als je zelf gaat vervangen kan ik dat nog begrijpen maar als een technieker ter plaatse komt zie ik niet goed in waarom je een kapotte SSD aan hem zou moeten meegeven?
Fraude dus.
Daarom mogen ze ook geen complete laptop mee nemen, alleen onderdelen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_01
ThinkPadd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:55:
Wellicht omdat de monteur anders kan frauderen met onderdelen. Hij kan dan op HQ zeggen dat hij bij @mark_01 een SSD heeft vervangen, maar schroeft hem lekker thuis in zijn game PC.
Begrijp wat jullie bedoelen.

Maar stel dat je die "Keep your hard drive" optie hebt, dan moet die monteur jou toch die kapotte SSD geven wat de bedoeling is van die optie. Hoe kan Dell HQ dan weten dat die monteur niet fraudeert en wel degelijk die defecte SSD aan jou gegeven heeft en dus niet thuis herstelt en in zijn eigen game PC steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je schiet toch een ticket in met jouw TAG en account. Dan vervangt die monteur de onderdelen jij tekent voor de uitgevoerde werkzaamheden. Monteur meldt het af en de reparatie komt op jouw account te staan. En hij moet de SSD inleveren.

Voldoende check mogelijkheden om eventuele fraude uit te sluiten.

Een SSD is tegenwoordig 35 euro. Iemand die zijn baan leuk vindt gaat dat daar toch echt niet zijn baan voor op het spel zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 16-07-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Barrycade schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:55:
Je schiet toch een ticket in met jouw TAG en account. Dan vervangt die monteur de onderdelen jij tekent voor de uitgevoerde werkzaamheden. Monteur meldt het af en de reparatie komt op jouw account te staan. En hij moet de SSD inleveren.

Een SSD is tegenwoordig 35 euro. Iemand die zijn baan leuk vindt gaat dat daar toch echt niet zijn baan voor op het spel zetten.
Mensen riskeren hun baan voor een balpen.
Dus ja, dat gebeurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:15:
[...]
Mensen riskeren hun baan voor een balpen.
Dus ja, dat gebeurt. :)
Tja als het een Waterman pen is wel ja.
Maar dat was niet het punt dat ik wilde maken.

Het swappen van hardware heeft gewoon wat check en balances die voorkomen dat fraude eenvoudig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_01
Barrycade schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:55:

Mijn vraag was als je de "Keep your hard drive" optie hebt, dan moet je net NIET die harde schijf inleveren. Dat is de bedoeling van die optie. Dus hoe gaan ze dat controleren op fraude?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik ben al even weg bij de Dell technische helpdesk, maar er is weinig veranderd.

Dell kent twee verschillende onderdelen, CRU en FRU (Customer of Field Replaceable Unit). Bij een CRU zal de helpdesk vragen of je zelf het onderdeel kunt/wilt vervangen of niet. Bij een FRU is een monteur nodig om het onderdeel te vervangen.

Wanneer je een on-site service hebt én de diagnose duidelijk is kan er een monteur aan huis komen om de reparatie uit te voeren.

Wanneer de diagnose onduidelijk is, en de TD verwacht dat het probleem niet met een aantal onderdelen op te lossen valt, kan gekozen worden voor de Collect & Return optie waarbij het systeem wordt opgehaald, gerepareerd en terug gestuurd. Bij de Collect & Return hebben ze meer opties om meerdere onderdelen te vervangen, waar bij een monteur gelet moet worden op het aantal onderdelen wat ze meekrijgen.

Tevens heeft elk onderdeel een flag of deze retour moet of niet (Return Component of Local Scrap). Bij een LS onderdeel hoeft het defecte onderdeel niet terug. Bij een RC moet deze wel terug. Dat houdt in dat als je zelf het onderdeel vervangt, het defecte onderdeel later wordt opgehaald. Bij een on-site neemt de monteur deze onderdelen mee en bij een Collect & Return krijg je de RC onderdelen niet mee retour.

Het verschil LS/RC wordt bepaald door te kijken hoe rendabel het is om het onderdeel te reviseren en later als refurbished in te zetten. Wanneer de kosten van het onderdeel simpelweg niet opwegen tegen het ophalen en reviseren, is het een LS onderdeel.

Wat betreft de Keep Your Hard Drive, de HDD is een RC onderdeel en moet dus terug voor refurbishment. Met een KYHD garantie mag je echter de oude HDD houden. Wanneer je zelf de HDD vervangt hoeft de oude niet terug, wanneer de monteur het on-site vervangt hoeft ie de oude niet mee te nemen. Bij Collect & Return ben ik even niet zeker of je vooraf de HDD al mag verwijderen, of dat deze na reparatie wordt teruggestuurd met het systeem.

In mijn tijd zat er nog een limiet op het aantal KYHD, maar het lijkt dat dat is vervangen naar de lengte van je service contract.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Belindo Wat ik me dan wel afvraag, net als TS, is waarom een HDD zónder KYHD retour moet wegens mogelijk fraude en mét KYHD niet. Evengoed zou een monteur met kwade zin, alsnog de de HDD kunnen ontvreemden, als die niet defect blijkt. (Aan de andere kant, met diagnose is dat wel redelijk uit te sluiten.)

Zelf ben ik nu érg blij dat ik op mijn privé notebook formeel zakelijk, mét NBD heb aangeschaft. Schaarmechaniek van een aantal toetsen kapot. Dus zojuist maar een support ticket ingeschoten. De theorie is dat ze ergens deze week nog op de stoep staan. :) Voelt best luxe voor een privé notebook, ook al was 'ie €1750. (NBD is ook gewoon voor de volle 3 jaar. Heerlijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik heb het topic nog even opnieuw gelezen, maar ik snap denk ik het fraude deel even niet.

De oude HDD moet terug omdat deze eventueel refurbished kan worden. Wanneer je KYHD hebt hoeft ie dus niet terug.

Zelfde voor de monteur. Als ie opdracht krijgt om een HDD te vervangen moet ie aan het eind van de dag ook weer een HDD inleveren, tenzij de klant KYHD heeft.

Wanneer je KYHD hebt en de monteur toch claimt de HDD mee te moeten nemen, dan kun je daar als klant natuurlijk tegen in gaan.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Belindo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:21:
Ik heb het topic nog even opnieuw gelezen, maar ik snap denk ik het fraude deel even niet.

De oude HDD moet terug omdat deze eventueel refurbished kan worden. Wanneer je KYHD hebt hoeft ie dus niet terug.

Zelfde voor de monteur. Als ie opdracht krijgt om een HDD te vervangen moet ie aan het eind van de dag ook weer een HDD inleveren, tenzij de klant KYHD heeft.

Wanneer je KYHD hebt en de monteur toch claimt de HDD mee te moeten nemen, dan kun je daar als klant natuurlijk tegen in gaan.
Tuurlijk, maar mensen zijn creatief en/of weten niet dat ze KYHD hebben. :)
Mgoed, misschien is dat idd niet de reden.

Wel begreep ik dat ze maar een beperkt aantal onderdelen mee mogen nemen om te voorkomen dat ze uiteindelijk een totale laptop kunnen bouwen en dat bepaalde onderdelen als het chassis sowieso niet onsite vervangen mogen worden om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 15:08
De onderdelen gaan mee terug voor refurbishment.
Onderdelen zoals mainboarden en ram modules worden gewoon hersteld.

Defecte onderdelen zoals SSD's zullen aangemeld worden door dell bij de leverancier, krijgen ze een nieuwe voor.

Het is niet om fraude van je werknemers te voorkomen, die moet je immers vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Vragen naar ervaringen is niet de bedoeling, zoals ook in Shopping Forum - Beleid staat. Ook niet om te vragen naar garantie ervaringen. Dit topic is daarop geen uitzondering en gaat om die reden dan ook op slot.

Dit zijn vragen die je makkelijk aan Dell kan stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 24-07-2019 19:24 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.