Windows 10 5.1 optie via HDMI audio weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 15:04
Mijn vraag
Ik heb laatst in mijn media PC een nieuwe CPU gezet (i5 4440) en Win10 opnieuw geinstalleerd.
Nu is de optie om 5.1 te selecteren als output niet beschikbaar. Alleen 2.0 stereo. Ik wil graag 5.1 Dolby Digital doorsturen naar mijn Sonos Bar met mijn TV. Dit heeft voorheen gewerkt met mijn oude win10 installatie in combinatie met een Intel Celeron G3258 CPU.

Voor alle duidelijkheid: Het enige wat is gewijzigd is de CPU en een verse installatie van Windows10. Verder is er niets gewijzigd aan de hardware...

Wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SkNqgPRniPmOs4OrpekeoJPE/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CXkymOFP7sctqP1y6Dsi83Nq/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x9FHZciJPTRP3b5SatQjatqF/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b4s9WiBl5QZM4GFslZJuBNtO/thumb.png

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC is aangesloten met HDMI naar TV. Audio en video lopen over HDMI.
HDMI kabel is niet gewijzigd. Dus het zou met die kabel gewoon moeten werken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google algemeen... Maar die verwijzen alleen naar de menu's in de bovenstaande screenshots. Maar dat was ik zelf ook al op uitgekomen.
Intel graphics en high def audio drivers zijn up-to-date.

Iemand nog enig idee waar ik naar kan kijken? |:(

update:
Ik zag dat de laatste driver versie aardig recent was. De versie daarvoor geinstalleerd en getest. Echter nog steeds hetzelfde probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Kliko op 16-07-2019 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Speakers configureren in Windows kan je niet overslaan.

Geen BIOS UEFI instelling over het hoofd gezien?

[ Voor 37% gewijzigd door Lip op 16-07-2019 13:56 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Lip schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:55:
Speakers configureren in Windows kan je niet overslaan.

Geen BIOS UEFI instelling over het hoofd gezien?
Hmm... Goeie. Eigenlijk helemaal niet aan gedacht.
Waarschijnlijk zijn settings gewijzigd nu de CPU gewijzigd is...

Ik ga eens kijken vanavond als ik thuis ben.
Thanks voor deze tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:46

Mikayu

.srt

Je zal voorheen toch software moeten hebben gebruikt om een Dolby digital (Live) signaal uit te sturen. Windows doet dit namelijk niet uit zichzelf.

Wat je wel kan doen is via je afspeel software kiezen om bitstream uit te sturen. Zodoende komt er een Dolby digital signaal binnen op de tv.

Heb je overigens alleen de Bar? Dan heeft 5.1 geen meerwaarde tov 2.0
Als je HD audio afspeelt en de pc de decoding laat doen heb je in stereo meer bandbreedte tot je beschikking, wat technisch beter klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Mikayu schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:51:
Je zal voorheen toch software moeten hebben gebruikt om een Dolby digital (Live) signaal uit te sturen. Windows doet dit namelijk niet uit zichzelf.

Wat je wel kan doen is via je afspeel software kiezen om bitstream uit te sturen. Zodoende komt er een Dolby digital signaal binnen op de tv.

Heb je overigens alleen de Bar? Dan heeft 5.1 geen meerwaarde tov 2.0
Als je HD audio afspeelt en de pc de decoding laat doen heb je in stereo meer bandbreedte tot je beschikking, wat technisch beter klinkt
Kan me niet herinneren dat ik het destijds andere software er bij had geinstalleerd... :S
Ik gebruik ik Plex players om de video's (met natuurlijk dolby/DTS content) af te spelen. Plex transcodeert ook de DTS naar dolby zodat Sonos het slikt. Die kan niet overweg met DTS... 8)7

Als ik kijk naar mijn S/PDIF uitgang kan ik wel 5.1 DTS en Dolby instellen, via een Realtek driver.

En nee, ik heb niet alleen de bar. Ook 2x play 3s voor de rears en de sub. ;)

update:
Zojuist via de UEFI gechecked. De "HD audio over HDMI" stond al aan... :-(

[ Voor 13% gewijzigd door Kliko op 16-07-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 16:46

Mikayu

.srt

Dan ligt het toch echt aan de CPU, ze hebben een verschillende integrated GPU en die voorziet HDMI ook van geluid.

Je nieuwe i5 is ook een oudere chip dan de G3258, dus grote kans dat je settings weer terug komen als je de oude CPU plaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Mikayu schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:42:
Dan ligt het toch echt aan de CPU, ze hebben een verschillende integrated GPU en die voorziet HDMI ook van geluid.

Je nieuwe i5 is ook een oudere chip dan de G3258, dus grote kans dat je settings weer terug komen als je de oude CPU plaatst
Dat begon ook mijn conclusie te worden. Verbaasd mij wel gigantisch... Je zou zeggen dat zo'n i5 meer zou kunnen dan een Celeron...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:54
Ik heb hetzelfde, gewisseld van CPU (4670k naar 8600k), dus ook ander moederbord. Nog steeds wel dezelfde GPU (gtx1080). Maar sindsdien nergens optie terug kunnen vinden. Ik heb toentertijd niks extra's geïnstalleerd, ben ik 100% zeker van.

Tijd lopen zoeken en doen, maar niks gevonden. Uiteindelijk de hoop opgegeven..

[ Voor 6% gewijzigd door co2301 op 16-07-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
co2301 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:00:
Ik heb hetzelfde, gewisseld van CPU (4670k naar 8600k), dus ook ander moederbord. Nog steeds wel dezelfde GPU (gtx1080). Maar sindsdien nergens optie terug kunnen vinden. Ik heb toentertijd niks extra's geïnstalleerd, ben ik 100% zeker van.

Tijd lopen zoeken en doen, maar niks gevonden. Uiteindelijk de hoop opgegeven..
Shit... Bedankt voor je reactie. Dan zal dit helaas denk ik het geval zijn.
Ik heb nog op de intel website gekeken naar de spec-sheets. Maar daar vind ik niets over. Erg vervelend. Nu blijft het dus gokken als ik een andere (snellere) chip met dezelfde socket erin ga zetten... |:(

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb nog een tip...

@Kliko
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k7HQa17Yn9FQnagZEBLvLzI8/full.jpg

+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p9AETE1Bn1JNSnEnza0MZMAm/full.png

En hier werkt het bitstreamen wel met de onboard Intel.

Mocht je willen uitzoeken waar het mis gaat, download dan moninfo

[ Voor 100% gewijzigd door Lip op 16-07-2019 21:49 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij de SPDIF output kan ik zelf de supported formats kiezen en dan vraagt Windows of ik wat hoor. Bij een i5-4690

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
bouwfraude schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:53:
[...]

Bij de SPDIF output kan ik zelf de supported formats kiezen en dan vraagt Windows of ik wat hoor. Bij een i5-4690
Klopt, dat is bij mij ook. Ik probeer het alleen bij de HDMI als output te krijgen...

update:

Nogmaals in de UEFI gekeken. Heb nog wat zitten rommelen in de settings om dingen te proberen. Maar helaas niets werkte. Denk dat het einde oefening is... :'(
Zit denk ik niets anders op dan de G3258 terug te zetten. Hopelijk hoef ik windows niet weer opnieuw te installeren. |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Kliko op 17-07-2019 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:28
wellicht i.p.v. terug naar een celeron, gebruik maken van een goedkope videokaart i.p.v. onboard?
GT710 van €35,- is al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 13:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je wel weer alle chipset drivers van jouw moederbord geïnstalleerd?
Er ontbreekt gewoon een audio device.
Download de nieuwste software gewoon van de website van de mobo fabrikant.

Kijk ook even in de device manager of er niet een (unknown) device staat met een vraagteken.
Zo ja: Dan moet je nog wat software installeren voor dat apparaat.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 20:13

switchboy

-ruimte te huur-

Zet in de plex media player bitstream aan. Deze optie zit een beetje verstopt. Je moet de plex speler in TV modus zetten en dan de opties openen. Bij de audio opties kan je nu voor bitstreaming kiezen. Succes!

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Equazor_ schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:24:
wellicht i.p.v. terug naar een celeron, gebruik maken van een goedkope videokaart i.p.v. onboard?
GT710 van €35,- is al genoeg.
Is misschien ook nog een optie.
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:57:
Heb je wel weer alle chipset drivers van jouw moederbord geïnstalleerd?
Er ontbreekt gewoon een audio device.
Download de nieuwste software gewoon van de website van de mobo fabrikant.

Kijk ook even in de device manager of er niet een (unknown) device staat met een vraagteken.
Zo ja: Dan moet je nog wat software installeren voor dat apparaat.
In de device manager vind ik geen unknown drivers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YbP0KQmwq2jrJ1ck4Svz8sJg/thumb.png

Update:
Even uitgeklapt wat relevant is voor audio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/skVAKekrP3fnkCdJNIJPXqAH/thumb.png

Anders zou je gelijk een vraagteken/uitroepteken moeten krijgen hier, toch?

Verder heb ik deze opties voor drivers:
https://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/#Download (Win10 64-bit)
switchboy schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:07:
Zet in de plex media player bitstream aan. Deze optie zit een beetje verstopt. Je moet de plex speler in TV modus zetten en dan de opties openen. Bij de audio opties kan je nu voor bitstreaming kiezen. Succes!
Ga ik eens proberen!

[ Voor 32% gewijzigd door Kliko op 17-07-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 13:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het lijkt er dan op dat Windows het aangesloten apparaat (de tv) niet ziet als een 5.1 capabel apparaat.
Maar nu: Is die bar niet sowieso stereo? Je krijgt geen (echte) surround uit één speaker. Dus ik vraag mij dan af of je wel verschil hoort...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:25:
Het lijkt er dan op dat Windows het aangesloten apparaat (de tv) niet ziet als een 5.1 capabel apparaat.
Maar nu: Is die bar niet sowieso stereo? Je krijgt geen (echte) surround uit één speaker. Dus ik vraag mij dan af of je wel verschil hoort...
Bedankt voor je reactie.
De setup is wel 5.1, heb play3's als rears en subs.
Daarnaast heeft het eerder gewoon gewerkt voordat ik Windows 10 opnieuw installeerde en de CPU swap had gedaan.

Update:

Zojuist geprobeerd met een (oud) extern video kaartje:
MSI Radeon HD5450 1GB
Helaas kon die ook alleen stereo.
Via de SP-DIF kan ik dus wel 5.1 Dolby surround krijgen. Dat heb ik nogmaals getest.

ipv. een externe kaart kopen ga ik denk ik het mobo en de cpu upgraden. Uiteindelijk wil ik meer processor power hebben. (En dan kan ik de i5 weer in mijn game-pc stoppen, de celeron wil niet draaien in die configuratie.)

Maar... Nu zit ik de kijken naar een Intel Core i3-9100 Intel Core i5-9400. Ik mag toch aannemen dat ik met deze CPU Dolby Digital kan uitspugen via HDMI? :? Ik kan het echt nergens vinden... |:(

[ Voor 44% gewijzigd door Kliko op 17-07-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
Kliko schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Bedankt voor je reactie.
De setup is wel 5.1, heb play3's als rears en subs.
Daarnaast heeft het eerder gewoon gewerkt voordat ik Windows 10 opnieuw installeerde en de CPU swap had gedaan.

Update:

Zojuist geprobeerd met een (oud) extern video kaartje:
MSI Radeon HD5450 1GB
Helaas kon die ook alleen stereo.
Via de SP-DIF kan ik dus wel 5.1 Dolby surround krijgen. Dat heb ik nogmaals getest.

ipv. een externe kaart kopen ga ik denk ik het mobo en de cpu upgraden. Uiteindelijk wil ik meer processor power hebben. (En dan kan ik de i5 weer in mijn game-pc stoppen, de celeron wil niet draaien in die configuratie.)

Maar... Nu zit ik de kijken naar een Intel Core i3-9100 Intel Core i5-9400. Ik mag toch aannemen dat ik met deze CPU Dolby Digital kan uitspugen via HDMI? :? Ik kan het echt nergens vinden... |:(
Nog even ter aanvulling. Ik heb in windows zelf geen 5.1 optie die ik kan selecteren. Maar als ik bijv. MPC HC gebruik voor MKV files met 5.1 (/DTS) heb ik wel surround. Je moet bitstreaming wel aanzetten in MPC volgens mij, maar daar zijn genoeg guides voor (1 of 2 vinkjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
co2301 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:52:
[...]

Nog even ter aanvulling. Ik heb in windows zelf geen 5.1 optie die ik kan selecteren. Maar als ik bijv. MPC HC gebruik voor MKV files met 5.1 (/DTS) heb ik wel surround. Je moet bitstreaming wel aanzetten in MPC volgens mij, maar daar zijn genoeg guides voor (1 of 2 vinkjes).
Heb jij hier dan ook alleen de stereo optie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CXkymOFP7sctqP1y6Dsi83Nq/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 19:27
Welke tv heb je? Het lijkt erop dat er een generieke driver is geïnstalleerd voor Sony tv's. Is er geen specifieke driver te downloaden op de Sony website?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
j-phone schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:53:
Welke tv heb je? Het lijkt erop dat er een generieke driver is geïnstalleerd voor Sony tv's. Is er geen specifieke driver te downloaden op de Sony website?
Volgens mij herkent hij gewoon het type tv. Kan mij niet herinneren dat ik destijds een driver voor deze tv heb geinstalleerd...

Type tv wat ik heb: Sony Bravia KDL-40NX800 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
Kliko schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Heb jij hier dan ook alleen de stereo optie?
[Afbeelding]
Ja klopt, maar surround werkt dus wel als bitstreaming enabled is (m'n receiver schiet dan ook naar DTS of DTS-HD etc.
M'n PC zit met HDMI op m'n LG Oled, receiver weer via ARC op de TV.

Als ik een video afspeel welke surround ondersteunt, en ik probeer het volume aan te passen in MPC HC, dan blijft het volume gelijk, op 0% of 100%, audio moet dan echt aangepast worden met TV remote. Op die manier herken ik bitstreaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy

switchboy

-ruimte te huur-

Ik weet niet of een ander mobo en cpu je gaan helpen. De hdmi kabel zit nu denk ik in je tv en is dan met een tweede kabel naar je sound bar doorgelust?

Wat er gebeurd is dat je tv EDIT over HDMI naar je grafische chip doorstuurt waarin het zijn mogelijkheden adverteerd (resoluties en ondersteunde audio formaten) je tv kan alleen stereo afspelen dus dat is het hoogste formaat wat geadverteerd wordt. Je vorige set-up hield zich waarschijnlijk nog niet helemaal aan de hdmi standaard en stond je toe een ander signaal te sturen. Je nieuwe set-up houd zich wat strikter aan de standaard.

Je kan hier op drie manieren aan ontsnappen:
- hdmi naar soundbar en dan naar tv (eleganst)
- per aplicatie bitstream dolby digital uitzenden (hoop gezoek)
- geluid en beeld apart verzenden via hdmi en spdif coaxiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
switchboy schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:06:
Ik weet niet of een ander mobo en cpu je gaan helpen. De hdmi kabel zit nu denk ik in je tv en is dan met een tweede kabel naar je sound bar doorgelust?

Wat er gebeurd is dat je tv EDIT over HDMI naar je grafische chip doorstuurt waarin het zijn mogelijkheden adverteerd (resoluties en ondersteunde audio formaten) je tv kan alleen stereo afspelen dus dat is het hoogste formaat wat geadverteerd wordt. Je vorige set-up hield zich waarschijnlijk nog niet helemaal aan de hdmi standaard en stond je toe een ander signaal te sturen. Je nieuwe set-up houd zich wat strikter aan de standaard.

Je kan hier op drie manieren aan ontsnappen:
- hdmi naar soundbar en dan naar tv (eleganst)
- per aplicatie bitstream dolby digital uitzenden (hoop gezoek)
- geluid en beeld apart verzenden via hdmi en spdif coaxiaal
Ik zal nog eens in de instellingen van de TV kijken, maar de tv is compatible om Dolby Digital als passthrough door te sturen. Dit heb ik destijds opgezocht in de manual.

HDMI naar soundbar is geen optie, niet mogelijk met Sonos. Die heeft alleen SP-DIF input.

Geluid apart verzenden is een mogelijkheid, maar wordt ik niet heel gelukkig van. Dit had ik vroegah ook. Sinds ik Sonos heb, loopt alles via de TV en dat vind ik eigenlijk heerlijk. Hoef ik niet meer met een SP-dif multiplexer te klooien.

Ja ik weet het. Ik klink wat eigenwijs. (Ben ik ook :9 )
En ik denk dat je best gelijk kan hebben wat betreft de communicatie met de tv via HDMI.
Om het zeker uit te sluiten ga ik dit weekend weer ombouwen naar de oude situatie.
Dan kan ik zeker weten dat het niet aan Windows ligt. Volgens mij was mijn oude setup nog niet over naar de allerlaatste release van win10...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kliko schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:46:
[...]

Om het zeker uit te sluiten ga ik dit weekend weer ombouwen naar de oude situatie.
Dat is nergens voor nodig. Waarom kijk je niet verder, dan je eigen neus lang is? 8)7
Moninfo door Lip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Lip schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:22:
[...]

Dat is nergens voor nodig. Waarom kijk je niet verder, dan je eigen neus lang is? 8)7
Moninfo door Lip
Verrek! Dat moest ik ook nog even checken.

Nou, welhier het volledige rapport.
Moninfo ziet dus ook Dolby Digital AC3 6 channels als supported format. *O*
Monitor
Model name............... SONY TV
Manufacturer............. Sony
Plug and Play ID......... SNYEE01
Serial number............ n/a
Manufacture date......... 2010, ISO week 1
Filter driver............ None
-------------------------
EDID revision............ 1.3
Input signal type........ Digital
Color bit depth.......... Undefined
Display type............. RGB color
Screen size.............. 1600 x 900 mm (72.3 in)
Power management......... Not supported
Extension blocs.......... 1 (CEA/CTA-EXT)
-------------------------
DDC/CI................... Not supported

Color characteristics
Default color space...... Non-sRGB
Display gamma............ 2.20
Red chromaticity......... Rx 0.625 - Ry 0.340
Green chromaticity....... Gx 0.280 - Gy 0.595
Blue chromaticity........ Bx 0.155 - By 0.070
White point (default).... Wx 0.283 - Wy 0.298
Additional descriptors... None

Timing characteristics
Horizontal scan range.... 14-70kHz
Vertical scan range...... 48-62Hz
Video bandwidth.......... 150MHz
CVT standard............. Not supported
GTF standard............. Not supported
Additional descriptors... None
Preferred timing......... Yes
Native/preferred timing.. 1920x1080p at 60Hz (16:9)
Modeline............... "1920x1080" 148.500 1920 2008 2052 2200 1080 1084 1089 1125 +hsync +vsync
Detailed timing #1....... 1280x720p at 60Hz (16:9)
Modeline............... "1280x720" 74.250 1280 1390 1430 1650 720 725 730 750 +hsync +vsync

Standard timings supported
640 x 480p at 60Hz - IBM VGA
800 x 600p at 60Hz - VESA
1024 x 768p at 60Hz - VESA
1280 x 1024p at 60Hz - VESA STD

EIA/CEA/CTA-861 Information
Revision number.......... 3
IT underscan............. Supported
Basic audio.............. Supported
YCbCr 4:4:4.............. Supported
YCbCr 4:2:2.............. Supported
Native formats........... 0
Detailed timing #1....... 1920x1080p at 50Hz (16:9)
Modeline............... "1920x1080" 148.500 1920 2448 2492 2640 1080 1084 1089 1125 +hsync +vsync
Detailed timing #2....... 1280x720p at 50Hz (16:9)
Modeline............... "1280x720" 74.250 1280 1720 1760 1980 720 725 730 750 +hsync +vsync
Detailed timing #3....... 1920x1080i at 60Hz (16:9)
Modeline............... "1920x1080" 74.250 1920 2008 2052 2200 1080 1084 1094 1124 interlace +hsync +vsync
Detailed timing #4....... 1920x1080i at 50Hz (16:9)
Modeline............... "1920x1080" 74.250 1920 2448 2492 2640 1080 1084 1094 1124 interlace +hsync +vsync

CE video identifiers (VICs) - timing/formats supported
1920 x 1080p at 50Hz - HDTV (16:9, 1:1)
1920 x 1080p at 60Hz - HDTV (16:9, 1:1)
1920 x 1080i at 50Hz - HDTV (16:9, 1:1)
1920 x 1080i at 60Hz - HDTV (16:9, 1:1)
1280 x 720p at 50Hz - HDTV (16:9, 1:1)
1280 x 720p at 60Hz - HDTV (16:9, 1:1)
720 x 576p at 50Hz - EDTV (16:9, 64:45)
720 x 576p at 50Hz - EDTV (4:3, 16:15)
720 x 576i at 50Hz - Doublescan (16:9, 64:45)
720 x 576i at 50Hz - Doublescan (4:3, 16:15)
720 x 480p at 60Hz - EDTV (16:9, 32:27)
720 x 480p at 60Hz - EDTV (4:3, 8:9)
720 x 480i at 60Hz - Doublescan (16:9, 32:27)
720 x 480i at 60Hz - Doublescan (4:3, 8:9)
640 x 480p at 60Hz - Default (4:3, 1:1)
1920 x 1080p at 24Hz - HDTV (16:9, 1:1)
NB: NTSC refresh rate = (Hz*1000)/1001

CE audio data (formats supported)
LPCM 2-channel, 16/20/24 bit depths at 32/44/48 kHz
AC-3 6-channel, 640k max. bit rate at 32/44/48 kHz

CE speaker allocation data
Channel configuration.... 2.0
Front left/right......... Yes
Front LFE................ No
Front center............. No
Rear left/right.......... No
Rear center.............. No
Front left/right center.. No
Rear left/right center... No
Rear LFE................. No

CE vendor specific data (VSDB)
IEEE registration number. 0x000C03
CEC physical address..... 1.0.0.0
Supports AI (ACP, ISRC).. Yes
Supports 48bpp........... No
Supports 36bpp........... Yes
Supports 30bpp........... Yes
Supports YCbCr 4:4:4..... Yes
Supports dual-link DVI... No
Maximum TMDS clock....... 225MHz
Audio/video latency (p).. n/a
Audio/video latency (i).. n/a
HDMI video capabilities.. No
Data payload............. 030C001000B82D0F

CE video capability data
CE scan behavior......... Supports overscan and underscan
IT scan behavior......... Always underscanned
PT scan behavior......... Supports overscan and underscan
RGB quantization range... Selectable (via AVI YQ)
YCC quantization range... Not supported

Report information
Date generated........... 19-Jul-19
Software revision........ 2.91.0.1043
Data source.............. Real-time 0x0041
Operating system......... 10.0.18362.2

Raw data
00,FF,FF,FF,FF,FF,FF,00,4D,D9,01,EE,01,01,01,01,01,14,01,03,80,A0,5A,78,0A,0D,C9,A0,57,47,98,27,
12,48,4C,21,08,00,81,80,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,3A,80,18,71,38,2D,40,58,2C,
45,00,40,84,63,00,00,1E,01,1D,00,72,51,D0,1E,20,6E,28,55,00,40,84,63,00,00,1E,00,00,00,FC,00,53,
4F,4E,59,20,54,56,0A,20,20,20,20,20,00,00,00,FD,00,30,3E,0E,46,0F,00,0A,20,20,20,20,20,20,01,BE,
02,03,2C,F0,50,1F,10,14,05,13,04,12,11,16,15,03,02,07,06,01,20,26,09,07,07,15,07,50,83,01,00,00,
68,03,0C,00,10,00,B8,2D,0F,E2,00,7B,02,3A,80,D0,72,38,2D,40,10,2C,45,80,40,84,63,00,00,1E,01,1D,
00,BC,52,D0,1E,20,B8,28,55,40,40,84,63,00,00,1E,01,1D,80,18,71,1C,16,20,58,2C,25,00,40,84,63,00,
00,9E,01,1D,80,D0,72,1C,16,20,10,2C,25,80,40,84,63,00,00,9E,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,0E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je kodi al geprobeerd? Je moet dan even in de audio setting (in expert modus) rond snuffelen, dat vind je vast wel.

dat was lastig :P

[ Voor 12% gewijzigd door Lip op 19-07-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Lip schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:29:
Heb je kodi al geprobeerd? Je moet dan even in de audio setting (in expert modus) rond snuffelen, dat vind je vast wel.

dat was lastig :P
Ik heb in Plex Media Player zitten rommelen, maar geen bitstream kunnen vinden.
Staat nu zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jYWTP0QBAPQtKqvI5eUeRzuN/thumb.png

Zal Kodi eens installeren en kijken wat dat doet. Netflix ook nog even gekeken, maar daar kun je helemaal niets instellen. Alleen tijdens het kijken dat je een 5.1 audio stream selecteert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Plaatje suggereert dat bitstreamen in plex werkt. Overigens werkt het bitstream in Netflix hier ook gewoon.

Intel IMEI geïnstalleerd, wat bij je moederbord hoort?

[ Voor 58% gewijzigd door Lip op 19-07-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Lip schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:59:
Plaatje suggereert dat bitstreamen in plex werkt. Overigens werkt het bitstream in Netflix hier ook gewoon.

Intel IMEI geïnstalleerd, wat bij je moederbord hoort?
Wederom bedankt dat je blijft antwoorden en helpen, echt fijn! 8) :*)

Intel driver install tootlje gedraaid (van Intel zelf). Die heeft alles gechecked en zei dat alles up-to-date was.
Hier zijn alle drivers gekoppeld aan mijn moederbord van ASRock zelf:
https://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/#Download

Welke driver bedoel je dan met IMEI? Deze: "Intel Management Engine driver ver:11.0.0.1158"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Kliko Ja die bedoel ik..., gebruik je een externe 1080(ti)? of de intel, want dat is mij nog niet duidelijk. Nvidia, heeft in het complete driver pakket ook een HDMI driver zitten namelijk....

Ik ben hier ook een maand mee aan het kloten geweest

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 19-07-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Lip schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:56:
@Kliko Ja die bedoel ik..., gebruik je een externe 1080(ti)? of de intel, want dat is mij nog niet duidelijk. Nvidia, heeft in het complete driver pakket ook een HDMI driver zitten namelijk....
Nee, geen externe video kaart... Alleen de Intel HD Graphics van de i5 4440 processor.

nu aan het rebooten, kijken of het geholpen heeft na de reboot.

UPDATE:
Helaas, de driver niet geholpen. Er was een nieuwe versie geinstalleerd, maar met de oudere versie van de ASRock website helpt ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rYHRltpK0aGsCnnS0OtcC3uZ/thumb.png

[ Voor 24% gewijzigd door Kliko op 19-07-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

En kodi? Nog recent en firmware upgrade gehad voor je TV, die alles naar de maan heeft geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Lip schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:01:
En kodi? Nog recent en firmware upgrade gehad voor je TV, die alles naar de maan heeft geholpen?
TV hangt niet aan internet. Dus die heeft geen mogelijkheid om te updaten.
Daarnaast is het al een oud beestje, bijna 10jr oud. Ik betwijfel of die nog updates krijgt...

Kodi zal ik later even moeten proberen. Alles wat ik nu doe, doe ik via remote inlog.
Om te kijken of Sonos 5.1 binnen krijgt moet de tv aanstaan. Die staat nu uit.

Kodi moet ik dus later proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je probleem is sowieso software en niet hardware gerelateerd, want moninfo liegt niet. Daarmee ben ik zo'n beetje aan het einde van mijn Latijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Waarom deze specifieke driver? :7
Ben nieuwsgierig waarom je deze specifiek aanwijst. :)

update:
Ah, dit is laatste versie (x.x.x.5063). Die had ik initieel draaien na de verse installatie van win10. Daarna had ik de versie ervoor geinstalleerd. Beide werkten niet. Nu de laatste versie we weer even geinstalleerd. wie weet werkt het met de oudere IMEI driver... :X

Update 2:
Nope... still stereo volgens windows instellingen. |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Kliko op 19-07-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Kliko schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Waarom deze specifieke driver? :7
Ben nieuwsgierig waarom je deze specifiek aanwijst. :)

update:
Ah, dit is laatste versie (x.x.x.5063). Die had ik initieel draaien na de verse installatie van win10. Daarna had ik de versie ervoor geinstalleerd. Beide werkten niet. Nu de laatste versie we weer even geinstalleerd. wie weet werkt het met de oudere IMEI driver... :X

Update 2:
Jammer, want dat had ik niet verwacht. Heb je niet per ongeluk een verkeerde/oude HDMI kabel gepakt?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Wim-Bart schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Jammer, want dat had ik niet verwacht. Heb je niet per ongeluk een verkeerde/oude HDMI kabel gepakt?
Nee, heb
1. alles ontkoppeld, kabels laten liggen.
2. CPU swap gedaan.
3. alles weer aangekoppeld
4. Verse installatie win10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik las trouwens nog een ander artikel. Heb je een Realtek geluidskaart in je machine zitten? Zo een onboard ding. Wanneer die er in zit moet je de Drivers + Control panel daarvan installeren, die schijnt namelijk, wanneer het "Waves MaxxAudio" onderteund de Dolby functionaliteit toe te voegen aan je HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Wim-Bart schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:31:
Ik las trouwens nog een ander artikel. Heb je een Realtek geluidskaart in je machine zitten? Zo een onboard ding. Wanneer die er in zit moet je de Drivers + Control panel daarvan installeren, die schijnt namelijk, wanneer het "Waves MaxxAudio" onderteund de Dolby functionaliteit toe te voegen aan je HDMI.
Waves MaxxAudio moet ik eens checken.

Als ik de Realtek driver installeer (versie vanaf de ASRock website) kan ik niets met HDMI. Alleen alle losse jacks die 5.1 audio maken of de SP-DIF output.
De Realtek geluidskaart is een onboard kaart op het moederbord.

Zelfs geprobeerd om de Intel Audio driver eraf te knikken om te kijken of de Realtek driver dan wel access zou hebben tot HDMI. Maar helaas niet. In het Device Manager overzicht komt deze ook niet terug als uitgeschakeld of iets dergelijks...

[ Voor 4% gewijzigd door Kliko op 19-07-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy

switchboy

-ruimte te huur-

Je moet wel passtrough aanzetten in plex! Dat is direct bitstreamen...

Laat maar verkeerd gekeken

[ Voor 20% gewijzigd door switchboy op 20-07-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kliko schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:14:
[...]
STOP...!!! Met zoeken naar de een spelt, in een hooiberg. Die er toch niet is!

Luidsprekers configureren in Windows 7 en 10 door Lip
Nee, heb
1. alles ontkoppeld, kabels laten liggen.
2. CPU swap gedaan.
3. alles weer aangekoppeld
4. Verse installatie win10
Dit is binnen de Tweakers gelederen, een zeer beproefde methode om het weekend door te komen op een verdwaalde zaterdag. Overigens werkt het bitstreamen van Dolby True HD en DTS HD Master en de lossy codecs vanaf de Sandy Bridge generatie.

Wanneer je voorafgaand aan STAP:1 alle stuurprogramma's deïnstalleerd, en op eerder beschreven wijze. Kan het zijn dat de noodzakelijke fix voor een bepaalde fabrikant en type moederbord, word mee geïnstalleerd. Hierbij dien je wel alle verouderde stuurprogramma's te installeren, en pas daarna de updates van het desbetreffende stuurprogramma via het update mechanisme.

De achterliggende reden, waarom fabrikanten van laptops en ik. Uitdrukkelijk NIET de meest recente (generieke) stuurprogramma's van Intel (intel.nl) of Realtek (realtek.com.tw). Door de verschillende zienswijze en implementaties, kan er door een laptop of moederbord fabrikant op stuurprogramma niveau rekening gehouden worden met de verschillende implementatie verschillen. Een goed voorbeeld hier van extra instelopties t.b.v een lucifersdoosje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b4s9WiBl5QZM4GFslZJuBNtO/full.png
De bovenstaande afbeelding, heb ik gestolen geleend uit je eigen fotoalbum. (It's like a dog chasing its own tail.) 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 7(8)7 *O* :+ _O- _O- _O- _O- _O-

Je kan de nog de SP/DIF optical kabel nakijken, wanneer de kabel niet tot het einde in het gaatje zit heb je ook geen geluid. Enkele millimeters verwijderd van het einde, is genoeg voor de onderbreking van het lichtsignaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 21-07-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Sorry voor de stilte in dit topic. Op dit moment in het buitenland voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1346342

Geen idee of het je helpt (waarschijnlijk heb je al een oplossing) maar voor iemand anders.

Ik kan wel 7.1/5.1/Dolby atmos selecteren in windows 10 die is aangesloten op een Onkyo HT-R997 maar zodra ik dit doe vallen de achterste boxen weg, dus diegene die voor het surround zorgen.

Zet ik mijn windows 10 gewoon op Stereo (standaardwaarde) dan heb ik echt perfect geluid op Netflix, Tidal etc
en receiver weergeeft ook alle iconen van DTS-PCM-HDMI enz. wat je maar afspeelt.

volgens mij is het altijd beste om gewoon Stereo uit te sturen en deze te laten omzetten door je receiver zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Bedankt voor je reactie alsnog.
Ik zie net dat ik helemaal vergeten ben om een antwoord te plaatsen in dit topic.
Dacht dat ik dit al lang had gedaan. :)

De oplossing is om in de audio settings bij Device type S/PDIF te kiezen in plaats van HDMI (ook al loopt de audio dus via HDMI).
Daarna exclusive mode aanzetten (weet niet 100% of dat nodig is, voor de zekerheid wel gedaan).
Vervolgens Passthrough Dolby Digital (AC3) aanzetten en DTS (DCA) niet aanvinken. Dan gaat Plex Media Player automatisch de audio van DTS naar Dolby transcoderen.

Dit kun je controleren door tijdens het afspelen van een video de debug informatie te laten tonen met: ctrl + shift + d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 16:51
Kliko schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:43:
Bedankt voor je reactie alsnog.
Ik zie net dat ik helemaal vergeten ben om een antwoord te plaatsen in dit topic.
Dacht dat ik dit al lang had gedaan. :)

De oplossing is om in de audio settings bij Device type S/PDIF te kiezen in plaats van HDMI (ook al loopt de audio dus via HDMI).
Daarna exclusive mode aanzetten (weet niet 100% of dat nodig is, voor de zekerheid wel gedaan).
Vervolgens Passthrough Dolby Digital (AC3) aanzetten en DTS (DCA) niet aanvinken. Dan gaat Plex Media Player automatisch de audio van DTS naar Dolby transcoderen.

Dit kun je controleren door tijdens het afspelen van een video de debug informatie te laten tonen met: ctrl + shift + d.
Waar kan je S/PDIF kiezen? Ik heb exact hetzelfde probleem maar kan het nergens vinden.q
Edit: nevermind, een driver update heeft het bij mij opgelost

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 27-05-2020 23:52 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:28:
[...]

Waar kan je S/PDIF kiezen? Ik heb exact hetzelfde probleem maar kan het nergens vinden.q
Edit: nevermind, een driver update heeft het bij mij opgelost
En waar staat het? Ik heb die optie ook nooit gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 16:51
Nergens gevonden. Mijn hdmi output staat dus op 2 plaatsen in de device manager: onder "audio inputs and outputs" en onder "sound, video and game controllers". Zoeken naar driver update bij de eerste deed niets, bij de tweede wel. De naam is veranderd van "hdmi device nogwat" naar "amd high definition audio device" en de 5.1 en 7.1 opties zijn weer terug.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Sj44k13 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 01:11:
[...]

En waar staat het? Ik heb die optie ook nooit gezien?
https://support.plex.tv/a...ttings-plex-media-player/

"Settings for the Plex Media Player app can be accessed from the User Menu (accessed by selecting your avatar image) located at the top of the the Navigation Side Bar." (In onderstaande voorbeeld naar username "Megan Martin" gaan)

Afbeeldingslocatie: https://support.plex.tv/wp-content/uploads/sites/4/2018/11/dev-4.jpg

Dit geldt alleen voor Plex Media Player. Niet voor "Plex for Windows" (heeft als applicatie gewoon "Plex"). Die heeft meer dezelfde interface als de web-interface en daar heb ik de audio nooit goed gekregen. Dus ik blijf Plex Media Player gebruiken.

Na veel lawaai en ontevredenheid blijft Plex deze applicatie ook steunen voor de HTPC-gebruikers.

[ Voor 8% gewijzigd door Kliko op 28-05-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seven_PRX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 22:53
Ik heb hetzelfde issue: HTPC op TV aangesloten. Sonos Beam aangesloten op TV. Ziggo box aangesloten op TV. Playstation aangesloten op TV.

De Playstation & Ziggo media box hadden geen issues, die kon ik op Dolby Digital instellen.
De HTPC herkende idd ook enkel stereo.

Ik gebruik Kodi op die HTPC. Daar in audio opties kon ik niets vinden mbt Dolby onder Audio settings (ook niet in Expert mode).

Uiteindelijk de Audio settings daar gereset naar default, toen had ik meer opties, en na Enable Passthrough aan te zetten kon ik Dolby instellingen aanzetten. Dat gedaan, en dat werkt. Dus ben daar blij mee.

Maar dat is dus een instelling per App - niet Windows breed. In mijn geval gebruik ik alleen Kodi, dus geen issue - maar heel handig is het allemaal niet.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=330220
Set Number of speakers to 2.0 (no kidding)
Enable AC3, Enable AC3 Transcoding. Keep the rest disabled.

Als je de opties dus niet ziet, evt resetten naar default & Passthrough eerst aanzetten.
Pagina: 1