TV scherm plat op tafel: beperken reflecties en bescherming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:16

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
  • In hoeverre is in te schatten of een beeldscherm last heeft van glare, reflecties, spiegelingen, lichtweerkaatsing? Verschilt dat per merk, per prijscategorie, per type techniek?
  • Is het mogelijk om bij een scherm achteraf de hoeveelheid reflectie te verminderen?
  • Is er een handiger en minder spiegelende methode om het scherm te beschermen dan er een Acrylglas plaat op te leggen?
Stukje achtergrond:
Op dit moment gebruik ik mijn 40" monitor plat op tafel om bij het spelen van D&D de kaart te laten zien. Dat werkt best goed, maar omgevingslicht zorgt voor stevige reflecties. Dit is een VA scherm, dus hij is erg kijkhoek afhankelijk. De Acrylglas plaat ter bescherming van het scherm helpt ook niet. Ik overweeg om de monitor te vervangen door een grote televisie, bijv. pricewatch: LG 75UK6200PLA Zwart. Deze is relatief betaalbaar, en echt groot. Een maat kleiner (bijv. ergen tussen de 55"-65") met een rand eromheen is ook een optie. Ik ga de TV effectief als monitor gebruiken waarbij de mensen rond de tafel hem wel moeten kunnen aflezen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
In hoeverre is in te schatten of een beeldscherm last heeft van glare, reflecties, spiegelingen, lichtweerkaatsing? Verschilt dat per merk, per prijscategorie, per type techniek?
Dat verschilt vooral per merk, maar ook de gebruikte beeldtechniek en vooral de gebruikte coating op het scherm. Er zijn bijvoorbeeld anti-glare schermen in omloop die veel minder weerspiegelen dan glare schermen. Maar die laatste hebben wel betere kleuren en zijn veelal scherper.

Is het mogelijk om bij een scherm achteraf de hoeveelheid reflectie te verminderen?
Zeker, met een anti-glare folie. Op basis van mijn topic: [LCD/TFT] Anti-Glare folie? heb ik destijds ViewGuard gekocht. Dat kon je fantastisch monteren en zag je ook totaal niet zitten. Zelfs toen mijn scherm destijds vervangen werd, dacht de monteur dat hij het verkeerde type scherm meegenomen had :).

Alleen is het spul echt niet goedkoop :|

Is er een handiger en minder spiegelende methode om het scherm te beschermen dan er een Acrylglas plaat op te leggen?
Deze vind ik het lastigste. Ik denk dat gewoon glas nog minder spiegelt, maar dat weet ik niet zeker. Maar dat is natuurlijk ook best prijzig en zwaar natuurlijk.

In ieder geval proberen fabrikanten tegenwoordig het scherm zo dicht mogelijk tegen het glas aan te monteren. Hierdoor wordt lichtweerkaatsing sterk verminderd. En dat zou je dus nog kunnen proberen. Ook zou de behuizing verwijderen van je scherm nog best eens interessant kunnen zijn, mocht er een opstaand randje op zitten. Maar ik denk dat je echt voor een custom oplossing moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Doe eens onderzoek naar touchscreen (table) daar vind je veel over dit onderwerp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
@alex3305 Ik zal ViewGuard eens opzoeken. Tot nu toe zag ik alleen bescherming van boven de 300 euro, en alleen vanuit verhoudingsgewijs oude posts. Edit: 426 euro, 56". Auw. Groter dan dat hebben ze niet.
vso schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:38:
Doe eens onderzoek naar touchscreen (table) daar vind je veel over dit onderwerp
Ik zal nog eens proberen te zoeken, maar in eerste instantie had ik daar weinig gevonden. Maar soms kan de volgorde van zoekwoorden al verschil maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 15-07-2019 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wil je per sé een scherm in de tafel?

Waarom zou iets als een projector boven de tafel niets zijn?

Dan is de tafel ook nog voor andere dingen te gebruiken, hoef je niet zo bang te zijn voor krassen en kan je er zelfs nog een glas plakkerige ranja/bier op zetten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Milmoor schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:41:
@alex3305 Ik zal ViewGuard eens opzoeken. Tot nu toe zag ik alleen bescherming van boven de 300 euro, en alleen vanuit verhoudingsgewijs oude posts.

[...]

Ik zal nog eens proberen te zoeken, maar in eerste instantie had ik daar weinig gevonden.
"multitouch table diy" als zoekterm gebruiken

fyi als je leuke dingen wilt doen kan je ook interactief erbij plakken ..

https://www.google.com/se...3i10i30j33i10.XGJ2uODawdQ

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Resistor schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:51:
Wil je per sé een scherm in de tafel?

Dan is de tafel ook nog voor andere dingen te gebruiken, hoef je niet zo bang te zijn voor krassen en kan je er zelfs nog een glas plakkerige ranja/bier op zetten.
Omdat als je spelstukken beweegt of dobbelstenen gebruikt, je slagschaduw krijgt. Dat neemt wel wat van de spelervaring weg. Daarnaast is een projector boven de tafel ook niet een van de meestal eenvoudige setups om eenvoudig op te zetten of eventueel mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Resistor schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:51:
Een projector is een alternatief, maar minder handig. Inderdaad slagschaduw. In ons geval hebben wij een vide boven de tafel, dus dat is twee verdiepingen. Bovendien wilde ik heb beeldscherm als hij niet in gebruik is aan de muur hangen als mega fotolijst. Maar het is een terechte vraag. Gezien de prijzen van beamers hou ik die optie ook nog even in mijn achterhoofd. Net als de schermen zijn ze fors goedkoper geworden. Mijn begroting zit op zo'n 1500 euro, en dat hoort met de TV te kunnen (tenzij dit stuk niet wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:09
En eventueel een beamer onder de tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
tweakG5 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:11:
En eventueel een beamer onder de tafel?
Dat is een idee, ik ga kijken hoeveel Lumen daarvoor nodig zijn, en wat dat betekent voor het prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dan kijk je toch (bij een doorzichtige glazen tafel) allemaal recht in de lamp. Lijkt me verre van prettig of gezond.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:06
Jorgen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:49:
Dan kijk je toch (bij een doorzichtige glazen tafel) allemaal recht in de lamp. Lijkt me verre van prettig of gezond.
Ljikt me dat je een doek spant tussen het glas en de beamer toch..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Jorgen schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:49:
Er zijn in het verleden grote televisies geweest die effectief een beamer met back projectie waren. Dat stelt wel wat eisen aan het projectiescherm, maar een laken komt i.d.d. waarschijnlijk al een heel eind.

De prijzen van de beamers vallen mij mee. 2000+ lumen en 4K is vanaf zo'n 900 euro verkrijgbaar. Maar stiekem vind ik een TV mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Die projectie tv's gebruikten toendertijd wel meestal CRT buizen als projectiebron.
Een ultra short throw projector is dan de meest logische oplossing. Want anders heb je wel een diepe tafel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zou het gaver vinden als je met multitouch / object reconiction werkt ..

net zoals james bond / ethan hunt (mission impossible) een usb stick op een tv legt en alle data eruit getrokken word .. (en foto's getoont) YouTube: Tutorial - Set Up Object Recognition | AppSuite Touch Screen CMS Sof...

paar webcams rond de tafel en wat ir licht

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 16-07-2019 12:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Ik heb bij mijn 40" monitor een touchscreen frame gekocht. Tot nu toe werkt FantasyGround (de gebruikte tooling) daar niet echt lekker mee samen. Maar dat kan nog onwennigheid zijn, want op de iPad werkt hij via RDP verbazend goed. En dat is ook touchscreen. Er komt eind dit jaar een nieuwe versie van FG, die via Unity werkt. Dat kan hier zaken veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DonJunior schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:53:
[...]

Ljikt me dat je een doek spant tussen het glas en de beamer toch..
Totaal niet aan gedacht :+

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Je zou eens kunnen kijken naar signage (ook wel public displays genoemd) displays... die zijn gemaakt om goede kijkhoeken te hebben en hebben doorgaans ook een goede anti-reflectie laag. Plus dat ze normaal gesproken ook wel redelijk stevig zijn gebouwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Een andere optie is kijken of je ergens een afgedankte Surface Table op de kop kunt tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
faraga schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:03:
Een andere optie is kijken of je ergens een afgedankte Surface Table op de kop kunt tikken.
Goede suggestie. Deze gaan soms voor een appel en een ei de deur uit, weet ik uit ervaring ;). Wel zijn ze redelijk zwaar in verband met het frame en zijn ze ook nog eens vrij log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Een snelle zoektocht op SUR 40 Surface Table vond bedragen tussen de 1250 euro en 1500 dollar. Daarmee zitten alle genoemde oplossingen in dezelfde orde grootte kosten. Het is dus vooral een kwestie van smaak en wat er er eventueel nog meer mee wil.

Correctie: short throw beamers zijn wel te prijzig bij hogere resoluties. Ik las de kenmerken eerst fout.

Aanvulling: een mogelijk alternatief, een tweedehands touchscreen presentatiescherm van bijv. Predia of CTouch. 55" is daar betaalbaar verkrijgbaar, maar dat zal geen 4K zijn. Dat is jammer, maar niet blokkerend. Ik wil(de) hem ook als fotolijst en dan is 4K wel fijn. Na wat verder zoeken, dat zijn varianten van de signage displays waar @MicGlou het over had.

Ik ben in overleg voor een tweedehands 65" touchscreen versie, full hd. Gevraagd om een foto van opzij bij een zonnig raam. Ik moet nog even goed nadenken over het gebrek aan 4K, dat maakt de inzet als fotolijst een stuk minder interessant.
Geen 4K, dus toch niet. Voor wie geïnspireerd is en wel genoeg heeft aan Full HD: zie Marktplaats, 65" met ingebouwde PC, merk Focus, 325 euro was akkoord.

[ Voor 72% gewijzigd door Milmoor op 17-07-2019 08:43 ]

Pagina: 1