[LCD/TFT] Anti-Glare folie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26

Inleiding

Vorige week heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, namelijk de Dell XPS M1530. Heel mooi dingetje en ik ben er heel blij mee en heel trots op om te showwen, maar ik zit eigenlijk met één probleem.

Zelf ben ik namelijk slechtziend, ik heb een zichtvermogen voor 17%, en dat is normaal geen probleem, maar nu heb ik bij deze mooie Dell dus een glare scherm. Zo'n scherm wat glanst net zoals een spiegel zodat je het heel fijn buiten ook kunt lezen. Echter moet ik om mijn tekst en dergelijke dus fatsoenlijk te kunnen lezen mijn scherm wel zo kantelen dat er veel licht op valt. Alleen gaat dan het licht van achter spiegelen op het scherm en zie ik dus bijna niets meer en moet ik bijna met een zonnebril op gaan zitten computeren. Dat is natuurlijk geen optie.

Het probleem?

Het probleem is dus dat het scherm een glare scherm is. Dit wordt in het Nederlands ook wel een spiegelend scherm genoemd. De laptop fabrikanten hebben hier echter wel verschillende namen voor van TrueLife tot TrueShine en allemaal andere kreten. Het probleem is dus dat ik dat weer niet goed kan lezen, zoals ik in de inleiding ook heb uitgelegd.

De oplossing!

BTO heeft speciale folie om van je spiegelend scherm een mat scherm te maken. Alleen weet ik begod niet of dit werkt of helpt of iets dergelijks? Daarnaast kost deze folie ook 30 euro en dat is toch genoeg geld mocht het niet werken.

Daarnaast zijn er van 3M en andere maatschappijen ook zulke folie's op de markt, maar hierover is ook weinig concreets te vinden.

Wat ik wil weten

Zijn er dus mensen met ervaring van zulke folie of hebben er mensen oplossingen om van een spiegelend scherm een minder spiegelend scherm of mat scherm te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou customer care van Dell eens bellen, misschien hebben zij een mooie passende oplossing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Het werkt, maar het maakt je scherm wel ietsjes donkerder. Je moet het eigenlijk gewoon eens testen; de persoon die Friesland Computers runt zie ik er nog wel voor aan om zo'n demonstratie te geven. Aardige gast.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Goed idee dukebox, dat zal ik zeker eens overwegen!

ssj3gohan, tja helaas woon ik in Noord Brabant en kom ik dus nooit in Friesland :P toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:04
Friesland computer is een inmiddels bekende webshop die dus gewoon opstuurt. Je hoeft dus niet deze kant op te komen ;)

Edit, nvm. En nee, GENETX gaat niet naar dat stelletje beunhazen daarzo in Drogeham :+

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 26-07-2008 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
Punt is dat hij wil zien in hoeverre het werkt ;) Voor een demonstratie kon hij zeg maar naar FCB komen..

Zelf heb ik overigens goede ervaring met die winkel, nooit iets gekocht, wel veel info ingewonnen! De JHL90 was het alternatief voor mijn XPS M1530 als dat nog lang zo ging duren met de levertijden.. Anti-glare folie had ik er dan ook bij genomen, maar het anti-glare folie is voor de JHL90, 15W26+, etc. gewoon gelijk.. Waarom zou het dan niet bij de M1530 werken? Je mist alleen natuurlijk wel wat van de 'vibrance' die door het glas veroorzaakt wordt, de helderheid neemt wat af..

Persoonlijk vind ik het overigens heel erg meevallen met het glas, maar als het vele helpt met reflectie verminderen zou ik het wel willen overwegen om misschien aan te schaffen, afhankelijk van hoeveel last ik ervan heb op school..

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 23:27

Thapous

Nee toch niet.

Sp!tF!re schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 22:37:
Anti-glare folie had ik er dan ook bij genomen, maar het anti-glare folie is voor de JHL90, 15W26+, etc. gewoon gelijk.. Waarom zou het dan niet bij de M1530 werken?
Voor zover ik weet komen de JHL90 en de 15w26+ van de zelfde fabrikant. Deze worden alleen wel onder een andere naam verkocht.

Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat het op die manier in elkaar zat...

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nou ik snap inderdaad wel dat zulke folie op 15.4" gewoon universeel is, maar ik ben eigenlijk gewoon benieuwd in hoeverre dat dat ging werken. Daarnaast vind ik het zonde om een euro of 30 uit te geven aan folie waar ik niets aan heb of gewoon niet werkt ;).

@GENETX, dan moet ik het ook kopen heh :P Daarnaast draai ik al langer mee op GoT en T.net dan vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar uit je verhaal begrijp ik dus dat je scherm in het licht moet houden om het te kunnen lezen. Dan vraag ik me af hoe dat bij jou binnen in huis is. Als je door dat folie helderheid verliest dan vraag ik me af of je binnen nog genoeg ziet...

In ieder geval een vervelend nadeel van zo'n spiegelscherm.
Sp!tF!re schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 22:37:
Persoonlijk vind ik het overigens heel erg meevallen met het glas, maar als het vele helpt met reflectie verminderen zou ik het wel willen overwegen om misschien aan te schaffen, afhankelijk van hoeveel last ik ervan heb op school..
Ik denk dat je er op school ook geen last van zal hebben. Ik heb wel eens mijn spiegeltje naast een mat scherm gehad en hetzelfde filmpje (koraalrif) afgespeeld. Op het mat scherm bleef het ... mat. Dan merk je wel wat zo'n spiegel doet, bij mij sprongen de kleuren van het beeld. Aangezien jij CMD gaat doen denk ik dat voor jou een spiegelscherm mooier is bij het designen.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 27-07-2008 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
Thapous schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 23:37:
[...]

Voor zover ik weet komen de JHL90 en de 15w26+ van de zelfde fabrikant. Deze worden alleen wel onder een andere naam verkocht.

Correct me if I'm wrong, maar ik dacht dat het op die manier in elkaar zat...
Je weet alleen niet hoe het folie bevestigd wordt... Ik in ieder geval niet? Dat het universeel is leek mij ook duidelijk, 15.4" is 15.4" :9 Meestal in ieder geval..

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
GENETX schreef op zondag 27 juli 2008 @ 10:23:
Maar uit je verhaal begrijp ik dus dat je scherm in het licht moet houden om het te kunnen lezen. Dan vraag ik me af hoe dat bij jou binnen in huis is. Als je door dat folie helderheid verliest dan vraag ik me af of je binnen nog genoeg ziet...

In ieder geval een vervelend nadeel van zo'n spiegelscherm.

... blaat voor Sp1tfire :P...
Nee je snapt niet zo goed wat ik bedoel. Het probleem is dat ik het scherm op zo'n manier moet draaien dat het vaak reflecteert precies in mijn ogen. Daarnaast heeft het scherm echt wel genoeg helderheid :) dus over het verliezen van helderheid maak ik me niet zo druk.

Echter wil ik eigenlijk gewoon weten of er mensen ervaring hebben met zulke folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen ervaring, maar wel ter info een ander adres: http://www.smartfolie.com/

Daar was ik aan het kijken.

Hebben twee soorten folies: Handyfolie en 3M Screenprotector.
Voor 15,4 inch breedbeeld laptop schermen ben je aangewezen op 3M (zit daar bij de standaard maten).

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Die 3M Screenprotector is blijkbaar bagger. Tenminste dat las ik op het forum van Notebookreview.

Overigens vind ik die site er wel nogal amateuristisch uitzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt gezien, dat die review ging over een 3M privacyfilter en niet over een anti-glare film? ;)

Anyway, Viewguard heeft ook anti-glare spullen in elke maat.

Ervaringen met foto's staan in dezelfde forumthread.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209666

Is dit soort type folie al ergens in Nederland te koop via internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Anoniem: 209666 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 19:32:
Is dit soort type folie al ergens in Nederland te koop via internet?
Dit haal ik uit een paar posts boven je; http://www.smartfolie.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 08:02
Eindelijk is er nu een oplossing: De laptop-burka.

Afbeeldingslocatie: http://www.laptopburka.com/store/prodimages/lbl.jpg

:D
http://www.laptopburka.com/store/proddetail.asp?prod=001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

:proest: leuke TK.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Whahaha, volgens mij is hij ook in compactere vorm als Arafat-theedoek verkrijgbaar :+

kudo's voor de tweaker die daarvan een foto post ;)
Pagina: 1