Inleiding
Vorige week heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, namelijk de Dell XPS M1530. Heel mooi dingetje en ik ben er heel blij mee en heel trots op om te showwen, maar ik zit eigenlijk met één probleem.Zelf ben ik namelijk slechtziend, ik heb een zichtvermogen voor 17%, en dat is normaal geen probleem, maar nu heb ik bij deze mooie Dell dus een glare scherm. Zo'n scherm wat glanst net zoals een spiegel zodat je het heel fijn buiten ook kunt lezen. Echter moet ik om mijn tekst en dergelijke dus fatsoenlijk te kunnen lezen mijn scherm wel zo kantelen dat er veel licht op valt. Alleen gaat dan het licht van achter spiegelen op het scherm en zie ik dus bijna niets meer en moet ik bijna met een zonnebril op gaan zitten computeren. Dat is natuurlijk geen optie.
Het probleem?
Het probleem is dus dat het scherm een glare scherm is. Dit wordt in het Nederlands ook wel een spiegelend scherm genoemd. De laptop fabrikanten hebben hier echter wel verschillende namen voor van TrueLife tot TrueShine en allemaal andere kreten. Het probleem is dus dat ik dat weer niet goed kan lezen, zoals ik in de inleiding ook heb uitgelegd.De oplossing!
BTO heeft speciale folie om van je spiegelend scherm een mat scherm te maken. Alleen weet ik begod niet of dit werkt of helpt of iets dergelijks? Daarnaast kost deze folie ook 30 euro en dat is toch genoeg geld mocht het niet werken.Daarnaast zijn er van 3M en andere maatschappijen ook zulke folie's op de markt, maar hierover is ook weinig concreets te vinden.