Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocynus
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-07-2019
Sinds mijn studententijd heb ik altijd met het idee zitten spelen om zelfstandig te worden. Door omstandigheden (kopen & volledig zelf renoveren van een huis) ben ik hier tot nu toe nog niet mee begonnen.

Ondertussen is er het een en ander veranderd waardoor ik nu de tijd heb om hiermee te beginnen. Ik heb ondertussen ook een 7 tal jaar ervaring met m'n vak (software developer) en ik ben momenteel al werkzaam als een senior dev, bij een redelijk groot internationaal bedrijf.
Ik merk de laatste tijd ook dat ik in vergelijking met collega's heel wat expertise heb opgebouwd, vooral uit m'n vorige jobs, waar ik in m'n huidige job amper gebruik van kan maken door een heel antieke techstack, en een management dat niet wil investeren (weinig concurrentie, dus geen nood aan verbetering).

Ik begin liever niet aan dit soort dingen zonder eerst goed te informeren. Gezien hier nog vrij veel IT'ers langs komen, leek het mij dus een goed idee om hier wat tips te vragen :) .

De grootste vragen waar ik momenteel mee zit zijn de volgende:

Wat zijn dingen waar je op moet letten als je als freelancer wil beginnen?
Hoe bepalen jullie jullie dag/uur prijs? (zijn er sites waar je, afhankelijk van je techstack de gangbare prijzen kan vinden, ...)
Hoe verkopen jullie jezelf? (werken jullie met recruiters, zoeken jullie zelf klanten, ...)

Andere tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom :D

Edit: Misschien nog wat belangrijke extra informatie, ik ben een Belg. NL-specifieke informatie heb ik jammer genoeg niet veel aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Neocynus op 15-07-2019 10:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 19:28
Het freelance ICT-ers discussie topic

lees hier eens doorheen. daar zijn al jouw vragen al meerdere malen beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 08:36
ybos schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:57:
Het freelance ICT-ers discussie topic

lees hier eens doorheen. daar zijn al jouw vragen al meerdere malen beantwoord.
Is haast geen beginnen aan :) oudste post is van 9 jaar geleden, zijn inmiddels meer dan 10.000 posts gedaan.
Is er geen samenvatting? Ben ook benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 19:28
bertuslambertus schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Is haast geen beginnen aan :) oudste post is van 9 jaar geleden, zijn inmiddels meer dan 10.000 posts gedaan.
dan de laatste tig pagina's. Ik heb ook op mijn dooie akkertje diverse grote topics in zijn geheel doorgelezen.
kost tijd maar soms mega leerzaam. Vele zaken uit 2009 zijn nog steeds actueel (niet betalende klanten, hoe kom je aan klanten, hoe bepaal je uurloon, ... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

[...]

Een beetje inzet word hier wel verwacht. Nu is zo'n topic hier dumpen ook niet per se handig, maar goed. Om een mening te geven:

Er zijn ongeveer 4 redenen om een freelancer in te huren, die deels overlappen:

- tijdelijk extra werkkracht nodig
- tijdelijk expertise nodig, in iets wat niet aanwezig is in het huidige team
- Makkelijk van iemand af kunnen komen als situaties veranderen
- Minder gedoe qua regels, vakantiegeld, dat soort spul, kan goedkoper uitvallen

De andere kant is natuurlijk dat je zelf ook makkelijker weg kan en vrijer bent in hoe je dingen doet.

Nu is tijdelijk relatief, sommige freelancers blijven jaren als freelancer aan.

Ik zou dan ook nadenken over welke van deze 3 punten kun jij oppakken/zou je voor ingehuurd worden? Ik ga er even vanuit dat je geen expertise hebt die bedrijven nodig hebben, gezien je net student af bent. Dan kom je dus nogal snel in het tijdelijke circuit of moet je makkelijker/goedkoper zijn.

/verhaal van een starter bij een startup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocynus
[...]

Valt wel mee :). Heb al een stukje doorlezen (eerste 3/4 en laatste 5 pagina's). Er staat wel wat info in, maar heel erg veel dat specifiek voor NL is, waar ik dus jammer genoeg weinig aan heb als Belg. Natuurlijk wel wat bijgeleerd over de NL statuten, wat misschien ooit nog van past komt :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Neocynus schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:48:
Wat zijn dingen waar je op moet letten als je als freelancer wil beginnen?
Extreem brede vragen als dit zijn moeilijk te beantwoorden. Belangrijkste om op te letten is dat je als freelancer (in ieder geval in Nederland, neem ook aan in zuid-Nederland ;)) een bedrijf bent. Let dus goed op wat je tekent aan contracten; je kunt niet naderhand terugkomen op een contract met het "ja maar ik heb het niet goed gelezen". Business to business zit je er meestal aan vast.

Een goed voorbeeld zijn recruiters die als bemiddelaar werken en willen dat je een relatiebeding tekent.
Hoe bepalen jullie jullie dag/uur prijs? (zijn er sites waar je, afhankelijk van je techstack de gangbare prijzen kan vinden, ...)
Nee, sites als deze zijn er niet echt. Als je kijkt naar freelance.nl bijvoorbeeld dan zie je daar dat als er al prijzen genoemd worden deze alle kanten opgaan. Ik vind zelf je 'total package' aan salaris, pensioeninled e.d. per jaar door 1000 delen een aardige 'rule of thumb' om te nemen als minimum.

Voor jouw beeld; ik ben zelf Java dev met ongeveer 15 jaar ervaring. Ik woon in het westen van Nederland. M'n huidige tarief is 85 euro per uur, tarieven liggen zo tussen de 80 and 100 euro per uur voor wat ik doe.

Er zijn wel wat tussenbedrijven die ook opdrachten publiceren, maar die aantallen zijn enorm beperkt. Brainnet hier publiceert bijvoorbeeld opdrachten, maar daar zie ik vooral de rabobank langskomen voor Java devs.

Ik kom zelf uit de detacheringshoek en ik vroeg destijds ook gewoon iedere keer wat m'n uurtarief was.
Hoe verkopen jullie jezelf? (werken jullie met recruiters, zoeken jullie zelf klanten, ...)
Zo veel mogelijk zelf, recruiters willen altijd een fee (minimaal 10 euro per uur, gaat soms wel naar 25 per uur) terwijl ze er niks voor hoeven te doen, en vaak proberen ze je een relatiebeding te laten tekenen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocynus
Gropah schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:30:
[...]

Een beetje inzet word hier wel verwacht. Nu is zo'n topic hier dumpen ook niet per se handig, maar goed. Om een mening te geven:

Er zijn ongeveer 4 redenen om een freelancer in te huren, die deels overlappen:

- tijdelijk extra werkkracht nodig
- tijdelijk expertise nodig, in iets wat niet aanwezig is in het huidige team
- Makkelijk van iemand af kunnen komen als situaties veranderen
- Minder gedoe qua regels, vakantiegeld, dat soort spul, kan goedkoper uitvallen

De andere kant is natuurlijk dat je zelf ook makkelijker weg kan en vrijer bent in hoe je dingen doet.

Nu is tijdelijk relatief, sommige freelancers blijven jaren als freelancer aan.

Ik zou dan ook nadenken over welke van deze 3 punten kun jij oppakken/zou je voor ingehuurd worden? Ik ga er even vanuit dat je geen expertise hebt die bedrijven nodig hebben, gezien je net student af bent. Dan kom je dus nogal snel in het tijdelijke circuit of moet je makkelijker/goedkoper zijn.

/verhaal van een starter bij een startup
toon volledige bericht
Zijn alvast goeie pointers :). Ik weet wel niet waar je aan 'net student af' komt (tenzij je het over bertus hebt en informatie buiten deze thread hebt)?

Is natuurlijk moeilijk om van jezelf in te schatten hoeveel expertise je net hebt, vooral in software development gezien het heel snel veranderd allemaal. Maar ik denk, na 7 jaar waarvan 6 jaar .Net, dat ik wel mag stellen dat ik ondertussen een zekere expertise heb (vooral omdat ik een aantal grote overheidsprojecten achter de kiezen heb, met erg veel nieuwe technologie, oa azure).

Het tijdelijke aan freelancer zijn is ook iets wat mij aanspreekt. Ik heb ondertussen al een 4 tal jobs achter de rug, langste dat ik tot nog toe ergens gebleven ben is 3 jaar (bovenstaande azure project heb ik daar oa. gedaan). Persoonlijk vind ik het leuker om een project op te starten, klaar te stomen voor release, en eens alles stabiel loopt met iets nieuw te kunnen beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Vuistregel voor je uurtarief : je huidige bruto salaris x 2 / aantal verwachte decla uren.

Stel je verdient nu 50k x 2 / 1500 uur = 66 euro per uur.

Dit bedrag heb je nodig om net zo comfortabel te leven als je eerst deed, je risico's af te dekken en kosten te kunnen betalen.

Waar moet je aan denken qua kosten:
- Boekhouder 300 euro -1000 pj
- Bedrijfsverzekeringen 1000 euro
- Vervoerskosten 8000 euro (auto, benzine, parkeren).
- arbeidsongeschiktheid 2500 (ligt aan leeftijd etc)
- opleidingen 2500

Opstartkosten:
- Laptop
- Eigen licentie is vaak handig en staat wel beter
- reken op 2 -3 maanden geen inkomen. Meeste grote bedrijven hebben 30-60 dagen betaaltermijn.

Advies is om buffer van 10k te hebben voordat je begint, maar als je partner hebt met inkomen en je daar van kunt leven, kun je morgen beginnen.

Let wel als freelancer is er nooit een goed moment om te beginnen, dus je kunt beter morgen beginnen (heb zelf ook 4 jaar te lang gewacht).

[ Voor 31% gewijzigd door DeveloperNL op 16-07-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocynus
DeveloperNL schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:02:
Vuistregel voor je uurtarief : je huidige bruto salaris x 2 / aantal verwachte decla uren.

Stel je verdient nu 50k x 2 / 1500 uur = 66 euro per uur.

Dit bedrag heb je nodig om net zo comfortabel te leven als je eerst deed, je risico's af te dekken en kosten te kunnen betalen.

Waar moet je aan denken qua kosten:
- Boekhouder 300 euro -1000 pj
- Bedrijfsverzekeringen 1000 euro
- Vervoerskosten 8000 euro (auto, benzine, parkeren).
- arbeidsongeschiktheid 2500 (ligt aan leeftijd etc)
- opleidingen 2500

Opstartkosten:
- Laptop
- Eigen licentie is vaak handig en staat wel beter
- reken op 2 -3 maanden geen inkomen. Meeste grote bedrijven hebben 30-60 dagen betaaltermijn.

Advies is om buffer van 10k te hebben voordat je begint, maar als je partner hebt met inkomen en je daar van kunt leven, kun je morgen beginnen.

Let wel als freelancer is er nooit een goed moment om te beginnen, dus je kunt beter morgen beginnen (heb zelf ook 4 jaar te lang gewacht).
toon volledige bericht
Thx, veel goeie info :). Die buffer is iets wat ik eerder op 5K geschat had. Goed om weten dat dat misschien een beetje te optimistisch is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Neocynus schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:48:
[...]

Thx, veel goeie info :). Die buffer is iets wat ik eerder op 5K geschat had. Goed om weten dat dat misschien een beetje te optimistisch is :P
Buffer is altijd persoonlijk en moet bij je levenssituatie passen. Als je nog in een studentenkamer woont en vrijgezel bent en al een prima laptop hebt, kun je prima met 5k uit. Heb je een gezin met 2 kinderen dan is het een andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De vragen die je in TS stelt zijn niet specifiek voor België en daarop kun je het antwoord prima vinden in Het freelance ICT-ers discussie topic. Daarom, en omdat je echt iets meer inzet mag hebben (zeker als aankomend ZZP’er) sluit ik dit topic. Mocht je echt specifieke zaken voor België hebben die niet in dat topic kunnen, kun je me altijd een DM sturen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.