Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1140811

Topicstarter
Hallo,

Ik ben 16 jaar en ben al een tijdje bezig met mijn hobby keyboards bouwen en vroeg me recent af of dit mogelijk zou zijn als werk of onderneming. Ik heb nu een gewone 8 tot 5 baan die wel redelijk verdient maar ik zou liever werk maken van mijn passie of hobby

Zou hier wel interesse voor zijn?

Toetsenborden kunnen op maat en uiterlijk gemaakt worden en ook zijn ze van betere kwaliteit en hebben een ruimere keuze uit switches dan dat je ze uit de winkel kan kopen.

Graag wil ik alle meningen en advizien horen.

Mvg, Joan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zegt het zelf al: "zou hier interesse voor zijn"? Dat is de hamvraag. Waarom zou iemand een custom keyboard kopen (die ongetwijfeld een stuk duurder is dan een standaard fabriekskeyboard uit China)? Ik ken die markt niet, maar het klinkt niet alsof je hier een hele dikke boterham mee kan verdienen. Dan zul je wel heel erg veel keyboards moeten verkopen.
Wellicht moet je dus eerst eens wat onderzoek doen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en het is bere-arbeidsintensief. Ga jij ook de garantie doen als er een keer iets stuk is?
Je kunt denk ik best een paar keer een goede deal maken, maar ik denk dat je qua arbeidsloon de Chinezen niet gaat kloppen (of een willekeurig ander lagelonenland zoals Vietnam). Zeker als je belastingdruk, schaalvoordeel en consumentenrechten meeneemt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:47:
Dat en het is bere-arbeidsintensief. Ga jij ook de garantie doen als er een keer iets stuk is?
Je kunt denk ik best een paar keer een goede deal maken, maar ik denk dat je qua arbeidsloon de Chinezen niet gaat kloppen (of een willekeurig ander lagelonenland zoals Vietnam). Zeker als je belastingdruk, schaalvoordeel en consumentenrechten meeneemt.
Het licht eraan wat voor build het is, het zal ongeveer rond anderhalf uur tot 3 uur duren om er een te bouwen. De keyboards zijn wel van veel betere kwaliteit dan een uit china, zelfs als er wat kapot is zal garantie niet een groot probleem zijn. Switches swappen of hersolderen is niet zo moeilijk en veel pcbs zijn waterproof. De keuze is reuze. Een YouTuber Taeha Types doet custom keyboards voor YouTubers en klanten die er interesse in hebben. In Nederland heb ik nog niemand gezien die dit doet. Ik zou in iedergeval wel origineel zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, dit soort zaken is lastig. Een toetsenbord maak je niet uit "0", maar heeft onderdelen nodig.

Je zult dus óf veel onderdelen van hetzelfde in moeten kopen, om het goedkoop te houden, en steeds hetzelfde toetsenbord moeten maken en er veel van moeten verkopen, óf je zult echt maatwerk moeten leveren en daar de hoofdprijs voor moeten vragen.

Ter vergelijking: het minimum loon (geen pretje om van te leven...) is in Nederland sinds 2019 voor volwassenen € 1.615,80.

Je werkt aan toetsenborden die €80 aan onderdelen kosten. Je zult ze dus voor meer dan dat moeten verkopen om er iets aan over te willen houden. En dan vergeet ik voor het gemak de belasting. Je komt al heel snel op het feit dat je of heel dure (en kopen mensen ze dan nog?), óf heel veel goedkope toetsoenborden moet maken/laten maken. En wat heb je dan voor meerwaarde boven een Logitech/Razer/andere merken? We leven in een tijd waar je in een tweakers pricewatch kan aangeven wat voor switches je wilt, en gelijk honderden keuzes hebt die €100 of minder kosten. Met wat rondzoeken vind je ook de meest abstracte toetsenborden voor heel ergonomische concepten, Linus heeft er praktisch een serie van gemaakt. Kwaliteit is overigens een subjectief iets...

Dat is je concurrentie... je moet er of ~1000/maand maken, óf ze voor absurd veel verkopen en dan ook nog eens dus je specifieke niche (iemand die veel geld voor een toetsenbord geeft heeft er doorgaans een doel bij en dat is vaak ziekte gerelateerd...).

Ondernemensgeest moet je overigens niet ontmoedigen, hoewel een dosis realiteit altijd welkom zou moeten zijn.

Heb je ooit een opleiding industrieel ontwerp overwogen? Ben je ooit naar een KVK avond gegaan? Wat vinden je ouders er van? Begin klein, en als een bijbaantje (heb altijd een plan b!). Op je 16e is een 8-tot-5 baan doorgaans wat minder uitdagend dan als je volwassen bent. Bovendien zit je vast nog op school. Hoe meer opleiding je volgt, hoe leuker je startpunt vaak is. Ga daar eens verkennen, en vooral:

Blijf in de avonden en weekenden toetsenborden bouwen. Maar mik er niet op winst te halen, en houd het klein totdat je je écht zeker voelt, en ga dan eens op innovatie dagen pitchen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Het licht eraan wat voor build het is, het zal ongeveer rond anderhalf uur tot 3 uur duren om er een te bouwen. De keyboards zijn wel van veel betere kwaliteit dan een uit china, zelfs als er wat kapot is zal garantie niet een groot probleem zijn. Switches swappen of hersolderen is niet zo moeilijk en veel pcbs zijn waterproof. De keuze is reuze. Een YouTuber Taeha Types doet custom keyboards voor YouTubers en klanten die er interesse in hebben. In Nederland heb ik nog niemand gezien die dit doet. Ik zou in iedergeval wel origineel zijn :)
Ok je bent er 3 uur aan kwijt. 25E/uur bruto is echt vrij minimaal. Dan zijn de arbeidskosten al de helft van je keyboard. Dan heb je geen garantie of overhead (verpakking, verzending of boekhouden kosten ook veel tijd engeld) meegerekend. Ook moet je voorraden aanhouden omdat je graag binnen 8 weken je spullen wil leveren. Op voorraad schrijf je ook af.

Even een switch hersolderen is niet veel tijd nee, maar je moet het wel allemaal afhandelen (communicatie, pakket ontvangen, beoordelen, fixen, en weer versturen). Dat kost serieus tijd.

Op je 16e is dit best grappig, maar tenzij jij echt denkt deze dingen voor ±200E weg te kunnen zetten zou ik er niet aan beginnen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook als 16-jarige gaan ondernemen en dat is echt leuk. Wel heb ik fouten gemaakt waar ik je voor wil behoeden. Dit is iets wat je best goed moet overwegen. Het is leuk maar bedenk wel dat je toffe dingen wil doen waar je wat geld aan over wil houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2019 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hoe kom je aan een 8 tot 5 baan als je 16 bent? Moet je niet naar school?

En wat als de toetsenbordenmarkt inzakt (als er al vraag is), wat ga je dan doen? Met een bredere opleiding kan je makkelijker schakelen. Een C.V. waar op staat: toetsenborden. Dat helpt niet. En weer een ander bedrijf starten is geen garantie dat het ook daadwerkelijk werkt.

[ Voor 65% gewijzigd door johnkeates op 14-07-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
johnkeates schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:58:
Hoe kom je aan een 8 tot 5 baan als je 16 bent? Moet je niet naar school?
Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij nu een gewone baan heeft, los van de werktijden.

Zelf zou ik dit overigens hobby-matig blijven doen en hier en daar weg zetten voor wat euro's. Maar beperk jezelf niet tot het maken van toetsenborden omdat je dat nou toevallig leuk vindt.

Je bent nu 16. Je moet nog 50(!) jaar werken. Wil je je hele leven toetsenborden solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Probleem is een beetje dat dit een van je directe concurrenten is:
https://wooting.io/wootingone

Daar kun je als gebruiker, direct en zonder solderen, de switches vervangen.

Hoe ga je je onderscheiden ten opzichte van de Wooting One?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:53:
Tsja, dit soort zaken is lastig. Een toetsenbord maak je niet uit "0", maar
Je werkt aan toetsenborden die €80 aan onderdelen kosten. Je zult ze dus voor meer dan dat moeten verkopen om er iets aan over te willen houden. En dan vergeet ik voor het gemak de belasting. Je komt al heel snel op het feit dat je of heel dure (en kopen mensen ze dan nog?), óf heel veel goedkope toetsoenborden moet maken/laten maken. En wat heb je dan voor meerwaarde boven een Logitech/Razer/andere merken? We leven in een tijd waar je in een tweakers pricewatch kan aangeven wat voor switches je wilt, en gelijk honderden keuzes hebt die €100 of minder kosten. Met wat rondzoeken vind je ook de meest abstracte toetsenborden voor heel ergonomische concepten, Linus heeft er praktisch een serie van gemaakt. Kwaliteit is overigens een subjectief iets...
Meerwaarde boven de grote merken is snel gemaakt, vrije keuze van keycaps, vrije keuze over het uiterlijk, vrij keuze van switches. Metal plate in tegenstelling tot plastic of aluminum(vandaar kwaliteit). Waterproof, de mogelijkheid om te veranderen wanneer je wilt. Verschillende layouts, 60%, 65%, tkl, fullsized, ergonomicsh, 40% enzv.
Mensen op kantoor willen ook niet echt een glimmend rgb gaming toetsenbord neem ik aan.
Wel zit ik ook nog met het probleem van snel kunnen leveren. Onderdelen zouden eerst vanuit china naar hier moeten worden gehaald. Wat best wel even kan duren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Waarom ga je het niet gewoon doen? Begin klein, bouw ook een youtube kanaal of maak een winkel op Etsy of whatever. In ieder geval zorg dat je bekend wordt.

En daarnaast hou je gewoon je normale baan. Als het dan ooit goed gaat lopen kun je altijd nog stoppen met werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:03:
[...]

Meerwaarde boven de grote merken is snel gemaakt, vrije keuze van keycaps, vrije keuze over het uiterlijk, vrij keuze van switches. Metal plate in tegenstelling tot plastic of aluminum(vandaar kwaliteit). Waterproof, de mogelijkheid om te veranderen wanneer je wilt. Verschillende layouts, 60%, 65%, tkl, fullsized, ergonomicsh, 40% enzv.
Mensen op kantoor willen ook niet echt een glimmend rgb gaming toetsenbord neem ik aan.
Wel zit ik ook nog met het probleem van snel kunnen leveren. Onderdelen zouden eerst vanuit china naar hier moeten worden gehaald. Wat best wel even kan duren.
Volgens mij ben je er zelf wel van overtuigd dat het zou kunnen werken, dus ik zou zeggen, ga ervoor ;) Je zal er sowieso veel van leren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:01:
Probleem is een beetje dat dit een van je directe concurrenten is:
https://wooting.io/wootingone

Daar kun je als gebruiker, direct en zonder solderen, de switches vervangen.

Hoe ga je je onderscheiden ten opzichte van de Wooting One?
Wooting is inderdaad een goeie,

Maar luben zij ook switches en stabilizers? Kan je ook de casing and keycaps aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:04:
Waarom ga je het niet gewoon doen? Begin klein, bouw ook een youtube kanaal of maak een winkel op Etsy of whatever. In ieder geval zorg dat je bekend wordt.

En daarnaast hou je gewoon je normale baan. Als het dan ooit goed gaat lopen kun je altijd nog stoppen met werken.
Ben ik ook van plan,
Maar ik wil geen onnodige blunders maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CurtPoindexter schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij nu een gewone baan heeft, los van de werktijden.

Zelf zou ik dit overigens hobby-matig blijven doen en hier en daar weg zetten voor wat euro's. Maar beperk jezelf niet tot het maken van toetsenborden omdat je dat nou toevallig leuk vindt.

Je bent nu 16. Je moet nog 50(!) jaar werken. Wil je je hele leven toetsenborden solderen?
Mijn hele leven toetsenborden maken lijkt mij niet, maar ik wil wel heel graag blijven ondernemen. Dan zou dit leuk zijn om mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Van de kantoor toetsenborden moet je niet niet hebben.
Daar is vaak €40 voor een toetsenbord al veel geld en bedrijven zullen in de regel willen inkopen via hun standaard inkoopkanalen.

Hooguit die enkele nerd als ik die graag zijn eigen toetsenbord mee neemt. :) (Wat lang niet altijd mag.)

Casing aanpassen kun je bij Wooting voor zover ik weet niet.

Niets mis met het gewoon te proberen uiteraard, alleen wat anderen ook zeggen, je zit heel rap aan de €200 - €250 per toetsenbord en da's meteen een markt waar de eisen absurd hoog zullen zijn en een die niet heel groot is.

Plus, wil je volledig customizen, word het een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:56:
[...]

Ok je bent er 3 uur aan kwijt. 25E/uur bruto is echt vrij minimaal. Dan zijn de arbeidskosten al de helft van je keyboard. Dan heb je geen garantie of overhead (verpakking, verzending of boekhouden kosten ook veel tijd engeld) meegerekend. Ook moet je voorraden aanhouden omdat je graag binnen 8 weken je spullen wil leveren. Op voorraad schrijf je ook af.

Even een switch hersolderen is niet veel tijd nee, maar je moet het wel allemaal afhandelen (communicatie, pakket ontvangen, beoordelen, fixen, en weer versturen). Dat kost serieus tijd.

Op je 16e is dit best grappig, maar tenzij jij echt denkt deze dingen voor ±200E weg te kunnen zetten zou ik er niet aan beginnen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook als 16-jarige gaan ondernemen en dat is echt leuk. Wel heb ik fouten gemaakt waar ik je voor wil behoeden. Dit is iets wat je best goed moet overwegen. Het is leuk maar bedenk wel dat je toffe dingen wil doen waar je wat geld aan over wil houden.
Ik verdien nu 3,80 per uur. Dus het is sowieso een verbetering op wat ik nu verdien. Ik moet er inderdaad nog zeker wat meer over nadenken en een goed plan neerzetten. Als je nog tips hebt over ondernemen hoor ik ze graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vegeet niet dat voor dat extra geld heel veel meerwerk moet doen en heel veel verantwoordelijkheden krijgt (marketing, website, webshop) met wat risico's (garantie, voorraad). Om die marges goed te krijgen moet je inderdaad in de >200E markt gaan zitten, wat @unezra zegt.

Wat zijn de unique selling points van 200E keyboards? Waarom kopen mensen die? Wat is de verhouding met jouw product? Kun je daar tegenaan concurreren?
Als je dit een beetje goed wil doen (lees voor je er handigheid in krijgt en een beetje geld overhoudt) moet je er elke week dus wel een paar wegzetten denk ik zo. Ik zou dat na mijn 20e sowieso niet meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:30

HugoBoss1985

Xenotech

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Ik verdien nu 3,80 per uur. Dus het is sowieso een verbetering op wat ik nu verdien. Ik moet er inderdaad nog zeker wat meer over nadenken en een goed plan neerzetten. Als je nog tips hebt over ondernemen hoor ik ze graag
Dan lijkt het een verbetering maar denk vooral ook aan de langere termijn.

Volgens mij wordt het lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Als keyboards alleen het niet breekt kan ik ook nog pc assembly/reperatie erbij doen. Of het gewoon als extratje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:14:
Vegeet niet dat voor dat extra geld heel veel meerwerk moet doen en heel veel verantwoordelijkheden krijgt (marketing, website, webshop) met wat risico's (garantie, voorraad). Om die marges goed te krijgen moet je inderdaad in de >200E markt gaan zitten, wat @unezra zegt.

Wat zijn de unique selling points van 200E keyboards? Waarom kopen mensen die? Wat is de verhouding met jouw product? Kun je daar tegenaan concurreren?
Als je dit een beetje goed wil doen (lees voor je er handigheid in krijgt en een beetje geld overhoudt) moet je er elke week dus wel een paar wegzetten denk ik zo. Ik zou dat na mijn 20e sowieso niet meer doen.
Als ik het goed market zouden er denk ik veel mensen geintereseerd in zijn, mensen weten niet echt van het bestaan van custom keyboards af.
Het unique selling point is dan toch wel de vrijheid die je hebt en niet vastzit aan een toetsenbord met een switch soort, en als hij dan kapot gaat je gelijk een nieuwe moet kopen. Vrijheid dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zoals hierboven al gezegd: ga eerst eens een Excel maken met wat je wilt gaan verdienen per maand. Verreken dat met alle kosten (marketing, website, webshop, garantie, voorraad, belasting enz) en kijk wat jouw fabricageprijs is. Ga bijv. uit van een 25% marge, dan weet je hoeveel je er per maand moet verkopen om voldoende over te houden.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:30

HugoBoss1985

Xenotech

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:17:
Als keyboards alleen het niet breekt kan ik ook nog pc assembly/reperatie erbij doen. Of het gewoon als extratje doen.
Als je het heel erg leuk vind en je bent bereid om het als extraatje erbij te doen, dan go for it.
Ook in pc assembly/reparatie is er al zeer veel concurrentie van mensen/bedrijven met ervaring en kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Als ik het goed market zouden er denk ik veel mensen geintereseerd in zijn, mensen weten niet echt van het bestaan van custom keyboards af.
Het unique selling point is dan toch wel de vrijheid die je hebt en niet vastzit aan een toetsenbord met een switch soort, en als hij dan kapot gaat je gelijk een nieuwe moet kopen. Vrijheid dus.
Mja ik zie mezelf als bovengemiddeld geinteresseerd in IT en heb een keer een logitech dinovo gekocht. Verder altijd ultra-x keyboards en dergelijke van 30E. Ik koop liever 4 goedkopere op dit moment. Hoeveel % van de mensen is gevoelig voor unique selling point , hoe spreek je die mensen aan en hoe zorg je ervoor dat ze jouw keyboard kopen? En blijven kopen. Ik kan me voorstellen dat als je al een keyboard van 200+ euro hebt je ook niet snel nog even een extra exemplaar koopt, zeker als het ding nooit stuk gaat ;).

Ik denk dat je een heel specfiieke niche aan moet spreken. Waarom niet een mooi buildlog/demo maken hier op t.net met een duidelijke motivatie waarom mensen dit ding voor 200+ E moeten kopen? Kun je wellicht ook wat opbouwende kritiek krijgen naast reclame.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:21:
[...]
Ik denk dat je dan vrij rap toch de zonder soldeerwerk vervangbare switches van Wooting moet gaan gebruiken zodat mensen het zelf kunnen en zelf kunnen experimenteren. (Ik weet alleen niet in hoeverre dat gepatenteerd is.)

Misschien dat je het kunt zoeken in een semi-zelf te assembleren toetsenbord, met volledig vervangbare delen (ook later nog), waarbij je een assemblage service aan bied voor een bedrag.

Dus eigenlijk bouwpakketten leveren met custom keycaps, custom toetsenbord, custom RGB plate, vervangbare switches (analoog, zoals die van Wooting, dat lijkt me écht een feature die belangrijk is in de €200 + range), etc.

Lijkt me wel een uitdaging, omdat je de nodige toeleveranciers nodig hebt en hoe ga je zorgen voor meerdere designs? Of werkelijk custom keycaps met eigen bedrukking? (Die zijn online prima te krijgen trouwens. Dus jij zult daar tussen moeten zitten.)

Als ik een €200+ toetsenbord wil, zou ik voor dat geld bijvoorbeeld zélf het design van mijn toetsen willen kunnen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:44
Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:53:
[...]. Een YouTuber Taeha Types doet custom keyboards voor YouTubers en klanten die er interesse in hebben. In Nederland heb ik nog niemand gezien die dit doet. Ik zou in iedergeval wel origineel zijn :)
Een YouTuber is al een niche markt, wel is er aan Youtubers genoeg geld te verdienen aangezien ze vaak jong en hip willen overkomen en dus inderdaad extra betalen voor iets hips.

In veel huishoudens zullen al tablets, telefoons en laptops zijn in plaats van een desktop. Jan Modaal heeft tegenwoordig eerder een laptop en Jan Modaal gaat geen duur toetsenbord kopen.

Je hebt dus een erg kleine afzetmarkt, je zal dus international moeten gaan wat ook veel invloed heeft op het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Umbrah schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:53:

Ter vergelijking: het minimum loon (geen pretje om van te leven...) is in Nederland sinds 2019 voor volwassenen € 1.615,80.
Ik leef echter meer dan prima met een inkomen onder minimumloon, maar wel boven het sociaal minimum. Dus het is geen feit dat je niet prettig leven kan van minimumloon, want het kan wel gewoon :)

Daarvan af gezien: je kunt beter vakken gaan vullen, dan toetsenborden in elkaar zetten. Daar lijkt mij niet bepaald een grote markt voor en probeer maar eens op te boksen, tegen China :X En als het niet China is, dan is het wel Amazon en Co die je kapot concurreert met toetsenborden die voor een paar tientjes verkocht worden.

Hier lijkt mij dus echt weinig vraag naar en als je dan drie uur bezig bent, met een toetsenbord maken: dan denk ik niet dat je veel overhoudt, want in-direct is tijd ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat je dan vrij rap toch de zonder soldeerwerk vervangbare switches van Wooting moet gaan gebruiken zodat mensen het zelf kunnen en zelf kunnen experimenteren. (Ik weet alleen niet in hoeverre dat gepatenteerd is.)

Misschien dat je het kunt zoeken in een semi-zelf te assembleren toetsenbord, met volledig vervangbare delen (ook later nog), waarbij je een assemblage service aan bied voor een bedrag.

Dus eigenlijk bouwpakketten leveren met custom keycaps, custom toetsenbord, custom RGB plate, vervangbare switches (analoog, zoals die van Wooting, dat lijkt me écht een feature die belangrijk is in de €200 + range), etc.

Lijkt me wel een uitdaging, omdat je de nodige toeleveranciers nodig hebt en hoe ga je zorgen voor meerdere designs? Of werkelijk custom keycaps met eigen bedrukking? (Die zijn online prima te krijgen trouwens. Dus jij zult daar tussen moeten zitten.)

Als ik een €200+ toetsenbord wil, zou ik voor dat geld bijvoorbeeld zélf het design van mijn toetsen willen kunnen bepalen.
Wooting gebruikt simpelweg hotswap pcbs neem ik aan? Hotswap pcbs kan je gewoon de switch in de pcb drukken en thats it. Er zijn meer dan 30 verschillende soorten switches. Die dat allemaal kunnen, niet specefiek wooting gericht dus

DIY Kits leveren is ook een idee inderdaad.

Er zijn verschillende soorten cases om mee te beginnen, aluminum, met underglow, zonder underglow, houten cases, plastic cases, doorzichtige cases. Dan heb je plating, de plate kan ook weer van materiaal en kleur verschillend,

dan nog key switches; wil je linear, clicky, of tactile, wil je ze lubed, wil je rgb, wil je andere kleur casing op je switches, wat voor actuation point, hoeveel pressure?

Dan de keycaps, je kan ze cheap inkopen op aliexpress, met name blank keycaps, dan heb je ook nog artisan keycaps. Speciaal gemaakte jelly keycaps, stukje kunst. Vaak zit er wat in de keycap wat er heel mooi uitziet. De keuze is reuze.

Mezelf onderscheiden lijkt mij het lastigste niet. Het eenmaal starten en onder de man te krijgen wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Wooting gebruikt simpelweg hotswap pcbs neem ik aan? Hotswap pcbs kan je gewoon de switch in de pcb drukken en thats it. Er zijn meer dan 30 verschillende soorten switches. Die dat allemaal kunnen, niet specefiek wooting gericht dus

DIY Kits leveren is ook een idee inderdaad.

Er zijn verschillende soorten cases om mee te beginnen, aluminum, met underglow, zonder underglow, houten cases, plastic cases, doorzichtige cases. Dan heb je plating, de plate kan ook weer van materiaal en kleur verschillend,

dan nog key switches; wil je linear, clicky, of tactile, wil je ze lubed, wil je rgb, wil je andere kleur casing op je switches, wat voor actuation point, hoeveel pressure?

Dan de keycaps, je kan ze cheap inkopen op aliexpress, met name blank keycaps, dan heb je ook nog artisan keycaps. Speciaal gemaakte jelly keycaps, stukje kunst. Vaak zit er wat in de keycap wat er heel mooi uitziet. De keuze is reuze.

Mezelf onderscheiden lijkt mij het lastigste niet. Het eenmaal starten en onder de man te krijgen wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Wat houdt je tegen om een website (en evt. Youtube, Instagram, etc. accounts) te maken en een stel voorbeelden van wat jij kan maken? Foto's maken, beetje marketen op social media en kijken of je er een stel kunt verkopen. Als je een paar 100 euro extra kan verdienen per maand, dan is dat leuk toch? Als het flopt, ben je misschien wat tijd kwijt en hooguit een paar 100 euro, maar dan heb je wel weer wat ervaring met ondernemen.

Lekker doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Longcat schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:38:
Wat houdt je tegen om een website (en evt. Youtube, Instagram, etc. accounts) te maken en een stel voorbeelden van wat jij kan maken? Foto's maken, beetje marketen op social media en kijken of je er een stel kunt verkopen. Als je een paar 100 euro extra kan verdienen per maand, dan is dat leuk toch? Als het flopt, ben je misschien wat tijd kwijt en hooguit een paar 100 euro, maar dan heb je wel weer wat ervaring met ondernemen.

Lekker doen! ;)
Het feit dat ik erin moet investeren en de mogelijkheid om te falen er is is een beetje eng :P
First time dus weet ook niet waar ik moet beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Anoniem: 1140811 Wil je aub stoppen met dubbel of tripple quoten? Graag al je quotes in 1 reactie plaatsen, zie ook Forum FAQ

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 14-07-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:43:
[mbr]@Anoniem: 1140811 Wil je aub stoppen met dubbel of tripple quoten? Graag al je quotes in 1 reactie plaatsen, zie ook het algemeen beleid.[/mbr]
Is 1x gebeurt naar mijn weten en dit was niet mijn fout. Ook zit ik echt nooit op forums en is dit ook mijn eerste post. Mijn fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:41:
[...]

Het feit dat ik erin moet investeren en de mogelijkheid om te falen er is is een beetje eng :P
First time dus weet ook niet waar ik moet beginnen
Als je gerichte vragen stelt (bijv. met voorwaarden, webshop, inkoop, verkoop, etc) , zijn er op dit forum genoeg mensen die je kunnen helpen. Kans om te falen hoort bij het ondernemen. Door hier serieus mee bezig te gaan en proberen professioneel op te zetten, doe je een hoop super waardevolle ervaring op. Bovendien ontzettend stoer als je op je 16e een bedrijfje hebt opgezet! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:37:
[...]

Als je je kunt onderscheiden en het tegen competitieve prijs doet moet dat lukken.

Maar vertel, hoe ga je je nou onderscheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Als je je kunt onderscheiden en het tegen competitieve prijs doet moet dat lukken.

Maar vertel, hoe ga je je nou onderscheiden?
Kan ik mij onderscheiden op het gebied van kwaliteit en diversiteit. Hoogstwaarschijnlijk wel.

Ik heb alleen nog geen idee hoe ik mij kan onderscheiden op het gebied van productiviteit en prijsverhouding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Diversiteit: ja inderdaad, je doet mogelijk een maatwerkklus.
Hoe wil je dat qua kwaliteit gaan doen? het is niet zomaar een spijkerbroek die je verkoopt.

Wat bedoel je met productiviteit? De productiviteit van de kerel die het ding koopt? De meeste zakelijke gebruikers kopen zoiets niet (voor hen is tijd geld, maar ik denk eerlijk gezegd dat een keyboard niet de meest bepalende factor is)
Of jouw eigen productiviteit? In dat geval is het een race to the bottom met lagelonenlanden. You lose.

Heb je al een mooie showcase voor 'de community'?

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:52:
Diversiteit: ja inderdaad, je doet mogelijk een maatwerkklus.
Hoe wil je dat qua kwaliteit gaan doen? het is niet zomaar een spijkerbroek die je verkoopt.

Wat bedoel je met productiviteit? De productiviteit van de kerel die het ding koopt? De meeste zakelijke gebruikers kopen zoiets niet (voor hen is tijd geld, maar ik denk eerlijk gezegd dat een keyboard niet de meest bepalende factor is)
Of jouw eigen productiviteit? In dat geval is het een race to the bottom met lagelonenlanden. You lose.

Qua kwaliteit: neem corsair of logitech. Gebruiken allemaal wiebelige keycaps en aluminum of plastic behuizing, dan ook nog eens niet waterproof. Bij mij zou er de keuze zijn om metal plating the hebben (dat buigt niet zomaar) en behuizing naar keuze. Ook gebruik ik kwaliteit switches die langer mee zullen gaan dan cherry switches. En gebruik ik betere stabilizers. En de keuze voor een waterproof pcb zal er zijn. Maar wel ten koste van de prijs.

En ja hierbij bedoel ik mijn eigen productiviteit. Een maken duurt een uur tot 3/4 uur (afhankelijk van het solderen en luben enzo) maar als ik er 4 of 5 tegelijk maak gaat het wellicht wat sneller

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@Boudewijn Het glas is wel heel erg half leeg bij jou.

Glas half vol: Deze jongen kan maatwerk toetsenborden leveren met korte levertijd (want geproduceerd in NL) tegen een lage prijs (goedkope arbeid, hij verdient nu 3 euro p.u.).

Dit hoeft geen miljoenenbedrijf te worden. Hij kan dit mooi doen naast school e.d. en doet zo waardevolle ervaring op. Hij is vast al blij als 'ie een paar uurtjes per week hiermee bezig kan zijn en een paar 100 euro verdient per maand. Staat op het CV ook een stuk leuker dan vakkenvullen bij de Appie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Qua kwaliteit: neem corsair of logitech. Gebruiken allemaal wiebelige keycaps en aluminum of plastic behuizing, dan ook nog eens niet waterproof. Bij mij zou er de keuze zijn om metal plating the hebben (dat buigt niet zomaar) en behuizing naar keuze. Ook gebruik ik kwaliteit switches die langer mee zullen gaan dan cherry switches. En gebruik ik betere stabilizers. En de keuze voor een waterproof pcb zal er zijn. Maar wel ten koste van de prijs.
Ok maar wat heb ik er als gebruiker aan? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een keyboard verbogen? Sure ik vind een fijn toetsenbord fijn, maar een macbook2015 keyboard, IBM Thinkpad of UltraX voldoet voor mij prima.

Hoe wil je dit nou aan de man gaan brengen? Webshop? V&A? Uit je kofferbak op lanparties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:52:

Nog niet, maar binnenkort maak ik mijn "endgame" budget 60% af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:50:
[...]
Kan ik mij onderscheiden op het gebied van kwaliteit en diversiteit. Hoogstwaarschijnlijk wel.
Kwaliteit word denk ik lastig, gezien je zelf geen onderdelen gaat fabriceren maar gewoon onderdelen in koopt. Hooguit als je 3D gaat primten, maar de vraag is of dat een betere kwaliteit oplevert dan via massaproductie vervaardigde onderdelen.

Diversiteit, op het eindproduct zeker maar ook daar, je maakt gebruik van bestaande componenten.
Ik heb alleen nog geen idee hoe ik mij kan onderscheiden op het gebied van productiviteit en prijsverhouding
Prijsverhouding word lastig, je zult waarschijnlijk duurder moeten zijn dan je concurrentie zoals Wooting om het voor jezelf rendabel te houden.

Je onderscheidende factor zal denk ik dus moeten zitten in de uniekheid van je eindproduct. Een niche, tegen een hogere prijs dan de concurrentie. Ook zou je jezelf kunnen onderscheiden op gebied van advies, maar dat kost *veel* tijd en dus geld.

Qua productiviteit? Welke vorm bedoel je? Die van de eindgebruiker, of die van je eigen output?

EDIT: Ik denk dat je juist NIET moet gaan zitten solderen, maar zo'n toetsenbord modulair moet maken. Met volledig vervangbare onderdelen, waarbij je nooit hoeft te solderen. Enkel wat hoeft te schroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 14-07-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Nog niet, maar binnenkort maak ik mijn "endgame" budget 60% af
Wat bedoel je hiermee?

@Longcat : Als je als consument een keyboard koopt van 200+ euro heb je minstens 2 jaar recht op garantie. Die verbintenis blijft de TS met zich meeslepen, ook al komt hij er over 3 maanden achter dat dit toch een lastige business is. Mijn argument is dat voor bedrijfje spelen (ik heb dat 8 jaar voltijd/naast mijn studie gedaan ,en nu 8 jaar naast een 36u baan) je goed moet nadenken wat je doet. Je gaat immers wel volwassen verplichtingen aan.
unezra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:59:
EDIT: Ik denk dat je juist NIET moet gaan zitten solderen, maar zo'n toetsenbord modulair moet maken. Met volledig vervangbare onderdelen, waarbij je nooit hoeft te solderen. Enkel wat hoeft te schroeven.
Solderen is heel duur ja. Vooral icm QA.

[ Voor 21% gewijzigd door Boudewijn op 14-07-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Ok maar wat heb ik er als gebruiker aan? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een keyboard verbogen? Sure ik vind een fijn toetsenbord fijn, maar een macbook2015 keyboard, IBM Thinkpad of UltraX voldoet voor mij prima.

Hoe wil je dit nou aan de man gaan brengen? Webshop? V&A? Uit je kofferbak op lanparties?
Dat is ook iets waar ik aan moet denken. Hoogstwaarschijnlijk een webshop.

Wat jij er aan gebruiker aan hebt? Is verschillend per persoon, maar als jij een keer als je aan het gamen bent een blik energy over je toetsenbord flikkert is hij niet gelijk kapot.
Ook gaat het niet over het verbuigen van het toetsenbord maar meer of er buiging inzit als je aan het typen bent, met metal plate is het bijna solid en zul je geen flex hebben. Dus je hebt alleen het gevoel van je switch naar keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Ook gaat het niet over het verbuigen van het toetsenbord maar meer of er buiging inzit als je aan het typen bent, met metal plate is het bijna solid en zul je geen flex hebben. Dus je hebt alleen het gevoel van je switch naar keuze
Hoe groot denk je dat de markt is van de mensen die dit wat boeit? :)

offtopic:
Ik val in herhaling, ik ga dit topic dus voorlopig even laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:01:
[...]

@Longcat : Als je als consument een keyboard koopt van 200+ euro heb je minstens 2 jaar recht op garantie. Die verbintenis blijft de TS met zich meeslepen, ook al komt hij er over 3 maanden achter dat dit toch een lastige business is. Mijn argument is dat voor bedrijfje spelen (ik heb dat 8 jaar voltijd/naast mijn studie gedaan ,en nu 8 jaar naast een 36u baan) je goed moet nadenken wat je doet. Je gaat immers wel volwassen verplichtingen aan.
Daar moet hij zich inderdaad bewust van zijn. Aangezien hij graag met toetsenborden in de weer is, lijkt het me niet zo'n probleem als hij af en toe eentje moet fixen ook al stopt hij weer met de business na een paar maandjes. Maar dat moet hij zeker meenemen in zijn overwegingen.

Hij heeft nu wel een mooie leeftijd om te falen (= waardevol). De volgende keer weet 'ie dan waarom de dingen misgingen (als de vraag er bijv. totaal niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

[...]

Solderen is heel duur ja. Vooral icm QA.
Ooh haha mijn quote deed niet zoals het hoorde. Het ging meer om je bericht, heb je al een showcase voor de community. Waarop ik reageerde, nog niet komt er wel aan.

Bij mij heb je altijd recht op garantie na 2 jaar (tenzij waterschade naar 2 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:57:
Qua kwaliteit: neem corsair of logitech. Gebruiken allemaal wiebelige keycaps en aluminum of plastic behuizing, dan ook nog eens niet waterproof.
Er zijn legio goede alternatieven voor Corsair of Logitech. Toch verkopen die nauwelijks. Dat verteld mij één ding: Er is geen markt voor.... Of in ieder geval een dusdanig beperkte markt dat jij daar niet tussen gaat komen...

Van alle computer gebruikers zijn 95% geen gamer. Die kun je gevoeglijk afschrijven; Nee, een kantoor automatisering zit niet te wachten op jouw toetsenborden, die willen voor 5000 man gewoon het goedkoopste wat nog aan de ARBO eisen voldoet. Van de overige 5% heeft het grootste deel meer dan genoeg aan een Corsair of Logitech. De rest bouwt óf zelf óf gaat naar de grote namen.

Ofwel: Kijk eens realistisch naar de markt, kijk realistisch wie er geïnteresseerd zou zijn in je keyboards en kijk dan eens realistisch naar wie je concurrenten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:04:
[...]

Hoe groot denk je dat de markt is van de mensen die dit wat boeit? :)

offtopic:
Ik val in herhaling, ik ga dit topic dus voorlopig even laten voor wat het is.
Redelijk groot, als gamer zijnde ben ik wel gesteld over hoe mijn keyboard eruit ziet en aanvoelt. Het is dat het nog niet gedaan word in Nederland, daarom kan ik niet een percies antwoord geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Croga schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Er zijn legio goede alternatieven voor Corsair of Logitech. Toch verkopen die nauwelijks. Dat verteld mij één ding: Er is geen markt voor.... Of in ieder geval een dusdanig beperkte markt dat jij daar niet tussen gaat komen...

Van alle computer gebruikers zijn 95% geen gamer. Die kun je gevoeglijk afschrijven; Nee, een kantoor automatisering zit niet te wachten op jouw toetsenborden, die willen voor 5000 man gewoon het goedkoopste wat nog aan de ARBO eisen voldoet. Van de overige 5% heeft het grootste deel meer dan genoeg aan een Corsair of Logitech. De rest bouwt óf zelf óf gaat naar de grote namen.

Ofwel: Kijk eens realistisch naar de markt, kijk realistisch wie er geïnteresseerd zou zijn in je keyboards en kijk dan eens realistisch naar wie je concurrenten zijn.
Toch zal ik mezelf richten op die 5%
In Nederland is er vrijwel niemand die custom keyboards bouwt voor geld. Het is nog niet bekend. Market ik het goed voor gamers dan zullen er denk ik wel mensen geinteresseerd in zijn. Concurrenten op gaming gebied zijn indeed de grotere merken zoals corsair die ook groot kunnen marketen en promoten, maar ik kan in mijn eentje als 16 jarige toch geen 1000 toetsenborden per dag omzetten dus dat maakt niet heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Redelijk groot, als gamer zijnde ben ik wel gesteld over hoe mijn keyboard eruit ziet en aanvoelt. Het is dat het nog niet gedaan word in Nederland, daarom kan ik niet een percies antwoord geven :)
Ok, nu moet ik toch even aan de 'negatieve'/realistische kant gaan zitten. Het punt is dat als je een bedrijf op zet, je moet kijken naar de omvang van de markt die je kan aanboren. Je begint dus bij toetsenborden in het algemeen. Grote markt, maar wel krimpend vanwege laptops, tablets, smartphones etc. Van die markt pak jij maar een klein deel omdat je geen standaard maar maatwerk product verkoopt. Hoeveel mensen koopt een maatwerk toetsenbord? Minder dan 1%? En hoeveel van die 'taart' kan jij pakken (marktaandeel). Ook minder dan 1%?

Stel dat er jaarlijks 100.000 toetsenborden verkocht worden in Nederland. 1% dus 1.000 stuks zijn maatwerk en daarvan pak jij 1%. Dan kun je per jaar dus 10 toetsenborden verkopen. Is dat genoeg voor jou? Natuurlijk heb ik die aantallen en percentages uit de duim gezogen, maar een ruwe schatting moet je wel kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Maak er een leuke premium merk van ofzo. Youtube kanaal met een aantal video's met:

- Making of,
- Behind the scenes
- Unboxing
- Leuke interview
- Q&A
- Zo'n versneld assemblage

Leuke website erbij. Hoppa klaar.

Misschien iets met 3D printen doen. Case of knopjes geprint. Of dat je een eigen logo op je toetsenbord kan kiezen, of je eigen lettertype voor op de knopjes, enzovoort.

https://www.shiftershh.com/en/ is wel een leuke website hoe het moet om eigen merk/product te promoten/te verkopen tussen de grote merken door.

[ Voor 30% gewijzigd door Ivysaur op 14-07-2019 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@Anoniem: 1140811 : 2e waarschuwing: niet dubbel quoten aub. Graag meerdere losse quotes in 1 reactie plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 14-07-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 13:03
Ik denk dat jullie allemaal veel te pessimistisch zijn - wie zegt dat je je überhaupt op consumenten moet willen richten? De MKB-markt hiervoor is veel groter, daar is prijs niet zo'n issue en dan heb je ook gelijk (qua ontwerp iig) orders voor 5+ toetsenborden. Ik zie in ieder geval meer dan genoeg potentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:35
Ivysaur schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:13:
Maak er een leuke premium merk van ofzo. Youtube kanaal met een aantal video's met:

- Making of,
- Behind the scenes
- Unboxing
- Leuke interview
- Q&A
- Zo'n versneld assemblage

Leuke website erbij. Hoppa klaar.

Misschien iets met 3D printen doen. Case of knopjes geprint.
Mee eens, probeer jezelf te onderscheiden door je hele merk te verkopen met bijbehorend verhaal.

Je moet voor jezelf gaan bepalen welke producten je gaat verkopen, zijn het complete toetsenborden met vooraf bepaalde custom designs? Wil je ook zelfbouw sets aan gaan bieden? Wil je de klant zelf de keuze geven qua design?

Hoe klein de markt ook is, ik zou het gewoon gaan doen. Mocht het uiteindelijk niet gaan werken kost het je hooguit wat geld en tijd, maar daar krijg je een hoop kennis en ervaring voor terug.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Longcat schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:12:
[...]

Ok, nu moet ik toch even aan de 'negatieve'/realistische kant gaan zitten. Het punt is dat als je een bedrijf op zet, je moet kijken naar de omvang van de markt die je kan aanboren. Je begint dus bij toetsenborden in het algemeen. Grote markt, maar wel krimpend vanwege laptops, tablets, smartphones etc. Van die markt pak jij maar een klein deel omdat je geen standaard maar maatwerk product verkoopt. Hoeveel mensen koopt een maatwerk toetsenbord? Minder dan 1%? En hoeveel van die 'taart' kan jij pakken (marktaandeel). Ook minder dan 1%?

Stel dat er jaarlijks 100.000 toetsenborden verkocht worden in Nederland. 1% dus 1.000 stuks zijn maatwerk en daarvan pak jij 1%. Dan kun je per jaar dus 10 toetsenborden verkopen. Is dat genoeg voor jou? Natuurlijk heb ik die aantallen en percentages uit de duim gezogen, maar een ruwe schatting moet je wel kunnen maken.
Als we het over Nederland hebben, zou mijn maatwerk wel origineel zijn. Zover heb ik nog geen ander bedrijf of iemand gevonden die dit doet. Op internationale schaal word het anders, daar heb ik nu nog niet echt zicht op en zal ik dat moeten researchen. Ik denk dat ik inderdaad gewoon start met een YouTube kanaal en zo begin met promoten bij andere YouTubers en Streamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Anoniem: 1140811 Eerst maar beginnen met je youtube-kanaal en naam maken. Dan komt de rest vanzelf. Lekker bezig zijn met je passie en de rest is mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:11:
Toch zal ik mezelf richten op die 5%
Maar het is geen 5%. Het zal eerder 0.1% zijn wat er over blijft wat hier in geïnteresseerd zou kunnen zijn.
In Nederland is er vrijwel niemand die custom keyboards bouwt voor geld. Het is nog niet bekend.
Nonsense. Hier op Tweakers komt het regelmatig voorbij.
Market ik het goed voor gamers dan zullen er denk ik wel mensen geinteresseerd in zijn. Concurrenten op gaming gebied zijn indeed de grotere merken zoals corsair die ook groot kunnen marketen en promoten, maar ik kan in mijn eentje als 16 jarige toch geen 1000 toetsenborden per dag omzetten dus dat maakt niet heel veel uit.
En hoeveel geld denk je dat die grote merken in marketing stoppen? Dus hoe denk jij zinnig daar meer voor te kunnen doen?

Maak eens een berekening, voor de grap, hoeveel van die dingen je moet verkopen om überhaupt aan minimum loon te komen. Stel dat je een marge van 10% haalt op 200 euro. Dan ben je al heel duur. Dan kom je dus aan 20 euro per toetsenbord. Moet je er dus bijna 100 per maand verkopen om aan minimum loon te komen. Denk je dat dat realistisch is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

ufear schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:20:
Ik denk dat jullie allemaal veel te pessimistisch zijn - wie zegt dat je je überhaupt op consumenten moet willen richten? De MKB-markt hiervoor is veel groter, daar is prijs niet zo'n issue en dan heb je ook gelijk (qua ontwerp iig) orders voor 5+ toetsenborden. Ik zie in ieder geval meer dan genoeg potentie.
De MKB-markt gaat geen €150+ voor een toetsenbord neertellen. Bedrijven uberhaupt niet.
Daar wil je een toetsenbord dat voldoet aan de ARBO normen en waar mensen niet te hard over zeiken. Dat kost €25,- max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Croga Deze gast is 16! |:( Hij hoeft lang geen 2.000 p/m te verdienen. Hij kan nu 3.22 euro per uur vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Croga schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:23:
[...]

Maar het is geen 5%. Het zal eerder 0.1% zijn wat er over blijft wat hier in geïnteresseerd zou kunnen zijn.

[...]

Nonsense. Hier op Tweakers komt het regelmatig voorbij.

[...]

En hoeveel geld denk je dat die grote merken in marketing stoppen? Dus hoe denk jij zinnig daar meer voor te kunnen doen?

Maak eens een berekening, voor de grap, hoeveel van die dingen je moet verkopen om überhaupt aan minimum loon te komen. Stel dat je een marge van 10% haalt op 200 euro. Dan ben je al heel duur. Dan kom je dus aan 20 euro per toetsenbord. Moet je er dus bijna 100 per maand verkopen om aan minimum loon te komen. Denk je dat dat realistisch is?
Jij begint over 5%, ik niet?
Hoeveel gewone gebruikers gaan op tweakers naar een custom build zoeken? Bijna niemand, daarom lijkt mij het een beter idee een website te maken en het goed te marketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:23:
[...]

De MKB-markt gaat geen €150+ voor een toetsenbord neertellen. Bedrijven uberhaupt niet.
Daar wil je een toetsenbord dat voldoet aan de ARBO normen en waar mensen niet te hard over zeiken. Dat kost €25,- max.
Gamers kopen regelmatig wen k95 of rog claymore, wat echt van beroerde kwaliteit is voor de prijs. Ik kan voor evenveel meer kwaliteit leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
[...]

Ik weet niet bij hoeveel MKB-ers jij over de vloer komt, maar mijn werknemers mogen hun eigen toetsenbord (en andere gear..) zelf uitkiezen - of dat een standaard ram-plankje van een tientje is of een RGB-gevaar van € 120 vind ik verruit ondergeschikt aan het feit dat mensen zich comfortabel voelen. En met mij ook (bijna) alle klanten/werkgevers die ik over de afgelopen 10 jaar heb gehad. Wij hebben zelfs ski-gear met logo erop voor ons jaarlijkse uitje - en daar zijn we ook zeker niet de enige in - waarom dan geen toetsenborden?

Bij grotere corporates - sure - daar komt alles van 1 vendor - maar ook daar nog nooit meegemaakt dat het een probleem was als ik mijn eigen toetsenbord meenam. Maar dat is sowieso niet interessant want je kan niet 100+ toetsenborden binnen een redelijk termijn zelf maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Het kan wel, als je het maar goed aanpak. Als je je op de "hipster" markt richt en unieke toetsenborden maakt. Wie weet. Ik denk dat het sowieso begint met een goede website en tal van costum opties? Je doet het nu sowieso als hobby. Mischien eens wat harder over een business plan nadenken en kijken hoever je komt?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ufear schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:35:
[...]
Ik weet niet bij hoeveel MKB-ers jij over de vloer komt, maar mijn werknemers mogen hun eigen toetsenbord (en andere gear..) zelf uitkiezen - of dat een standaard ram-plankje van een tientje is of een RGB-gevaar van € 120 vind ik verruit ondergeschikt aan het feit dat mensen zich comfortabel voelen. En met mij ook (bijna) alle klanten/werkgevers die ik over de afgelopen 10 jaar heb gehad. Wij hebben zelfs ski-gear met logo erop voor ons jaarlijkse uitje - en daar zijn we ook zeker niet de enige in - waarom dan geen toetsenborden?

Bij grotere corporates - sure - daar komt alles van 1 vendor - maar ook daar nog nooit meegemaakt dat het een probleem was als ik mijn eigen toetsenbord meenam. Maar dat is sowieso niet interessant want je kan niet 100+ toetsenborden binnen een redelijk termijn zelf maken..
Ik werk bij een MKB. (~38 FTE)
Mijn toetsenbord heb ik zelf betaald.

Verder is het bij ons officieel helemaal niet toegestaan dat mensen hun eigen spullen meenemen. Dat werkt niet. Niet voor mijn collega's.

Nu had ik het redelijk gevonden dat mijn werkgever mijn toetsenbord had vergoed, maar een toetsenbord van €150 of €200 vergoeden had ik raar gevonden. Niet nuttiger voor je werk dan een toetsenbord van €80. (Grofweg de prijs van mijn Masterkeys S White.)

In mijn geval is het ook nog eens dat ik werkelijk niet goed kan werken op de standaard ramplanken, overgrote gedeelte van mijn collega's is dat geen probleem voor. Dus waarom zouden we dan in dure toetsenborden investeren? Die €2200 heb ik echt betere bestemmingen voor. (Zoals persoonlijke headsets, die we er wél doorheen hebben.)

Fin, bij het ene bedrijf zal het meer passen dan bij het andere, maar ik geloof er zeker niet in dat dé markt de MKB markt gaat zijn. Hooguit die enkele medewerker zoals ik, die zelf zijn toetsenbord wil uitkiezen. Maar juist dan wil je zelf de keuze hebben, niet een werkgever die een deal met TS aan gaat waar alle toetsenborden vandaan komen. (Nu werk ik overigens wel in een wat conservatievere branche. Financiële dienstverlening. Toch net even wat minder hip 'n happening dan zeg reklameburea's of ICT dienstverleners. Ook een branche waarbij er minder behoefte is aan dergelijke customization.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:27
Zolang je weet wat je doet en mooie producten maakt, is de custom keyboard markt een prima markt. R/MK bestaat uit meer dan 400.000 liefhebbers die allemaal veel te veel geld uitgeven aan keyboards, en daar hoor ik zelf ook bij.

Of je hier je eerste miljoen mee gaat verdienen weet ik nog niet, maar als je 16 bent is het beste wat je kunt doen een eigen bedrijf starten. Leer je een stuk meer van dan pakken melk in een schap zetten.

Luister vooral niet teveel naar iedereen die denkt dat je moet concurreren met de Logitechs van de wereld, of dat je goed moet nadenken voor je een bedrijf start - je bent 16, je moet helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

.

[ Voor 99% gewijzigd door Microkid op 14-07-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:08:
[...]

Mijn hele leven toetsenborden maken lijkt mij niet, maar ik wil wel heel graag blijven ondernemen. Dan zou dit leuk zijn om mee te beginnen.
Dus als ik over een jaar of 10 bij je terug kom met m'n, door jou samengestelde, toetsenbord omdat 't ding niet meer exact dát doet wat ik er van verwacht dan mag ik ook naar 'de pomp' lopen omdat jij inmiddels iets anders bent gaan doen?

Ik houd 't dus voorlopig maar gewoon even bij m'n oude jaren '80 IBM RAM-PLANK?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wimmel_1 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:29:
[...]

Dus als ik over een jaar of 10 bij je terug kom met m'n, door jou samengestelde, toetsenbord omdat 't ding niet meer exact dát doet wat ik er van verwacht dan mag ik ook naar 'de pomp' lopen omdat jij iets anders bent gaan doen?

Ik houd 't dus voorlopig maar gewoon even bij m'n oude IBM RAM-PLANK?
Licht eraan hoelang mijn garantie er op is. 2/3 Jaar. Dan inderdaad na 10 jaar niet meer nee, lijkt me na 10 jaar overigens ook wel tijd voor een nieuwe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:31:
[...]

Gamers kopen regelmatig wen k95 of rog claymore, wat echt van beroerde kwaliteit is voor de prijs. Ik kan voor evenveel meer kwaliteit leveren
En welk klantvoordeel zit hier aan?

Verkoopcursus 101: technische eigenschappen zijn (wat het al zegt) eigenschappen. Een klant zal op zoek gaan naar zijn voordeel bij de afweging van product 1 of 2. Dat bepaalde eigenschappen voordelen opleveren is evident, maar dit zal je wel op de juiste manier moeten verwoorden naar je potentiële afnemer.

Voorbeeld: een leopard tank is van betere kwaliteit dan een fiat panda, toch zie ik van die laatste er meer van op de weg, rara hoe kan dat. Als jij kan verwoorden waarom de klant die tank nodig heeft zie ik nog wel een leuke handel voor je, tot die tijd zal het hobby blijven.

Aan de k95 en claymore zal ook een prijskaartje hangen wat voor de doelgroep interessant is. Een toetsenbord wat objectief van betere kwaliteit is, maar ook 3x de prijs zal niet gelijk meer omzet opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:33:
[...]
Licht eraan hoelang mijn garantie er op is. 2/3 Jaar. Dan inderdaad na 10 jaar niet meer nee, lijkt me na 10 jaar overigens ook wel tijd voor een nieuwe ;)
Helaas is er ook nog zoiets als wet- en regelgeving op dit gebied.

Het zou zomaar kunnen dat die voor een premium toetsenbord van €200+, veel langer is dan de 2 tot 3 jaar die jij wil geven. Of 10 jaar realistisch is weet ik niet, maar 5 jaar zeker.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Dus zelfs al maak je één toetsenbord, gaat dat over 5 jaar kapot ben je alsnog aansprakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Bulder schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:55:
Of je hier je eerste miljoen mee gaat verdienen weet ik nog niet, maar als je 16 bent is het beste wat je kunt doen een eigen bedrijf starten. Leer je een stuk meer van dan pakken melk in een schap zetten.
De grote uitdaging hier is dat we het hebben over product assemblage. En dat vergt investering. Op z'n minst een paar honderd euro, wil @TS een beetje concurreren dan zul je een paar duizend euro moeten investeren om onderdelen tegen een respectabele prijs te krijgen. Ik zou iemand op die leeftijd heel sterk afraden een dergelijk risico op zich te nemen...
Longcat schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:25:
@Croga Deze gast is 16! |:( Hij hoeft lang geen 2.000 p/m te verdienen. Hij kan nu 3.22 euro per uur vangen.
Koel, doen we de rekensom nog eens.
€3,22 per uur tegen 40 uur is €130. Dan zal hij dus 7 toetsenborden per week moeten verkopen en houdt daarmee €600 bruto per maand over. Echter krijg je bij het inkopen van materiaal voor een toetsenbord of 25 niet echt serieuze prijzen dus zal er een voorraad aangelegd moeten worden. Daarmee zijn de initiele kosten een serieus bedrijfsrisico en begint de ROI pas na het verkopen van een berg van die dingen. Als er ook nog geadverteerd moet worden dan praten we al over een veelvoud van die €600. Al met al zie ik daarmee nog geen positieve cashflow in het eerste jaar. In die tijd is de markt wel zo'n beetje verzadigd. Da's een probleem..... Geen winst gemaakt, wel een paar honderd van die dingen in het veld die onderhouden moeten worden.

Nogmaals; zolang @TS alleen uit onderbuikgevoel spreekt zie ik hier veel risicos en geen kansen. Pak een excel sheet, gooi daar alle getallen in, realiseer je dat je minstens de helft aan kosten aan het vergeten bent en je potentiele client-base een factor 10 overschat en als er dan nogsteeds zwarte cijfers staan gaan we nog eens praten.

[ Voor 50% gewijzigd door Croga op 14-07-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:14

Blokker_1999

Full steam ahead

Begin even met de markt te bestuderen. Ga eens rondvragen op fora waar je doelpubliek rondloopt of zij interesse hebben in je product en voor welke prijs. Probeer een inschatting te maken van hoeveel je er mogelijks kunt verkopen. Is de vraag groter dan wat jij denkt te kunnen fabriceren? Prima, indien niet wordt het zeer goed rekenen.

Eenmaal je een idee hebt van of er een markt is kan je gaan rekenen. Wat kost het om de nodige producten in te kopen. Welke kortingen zijn er mogelijk, welke bijkomende kosten zijn er verbonden aan het inkopen van al dat materiaal. Wil je veel customizing mogelijk maken dan zal je extra veel moeten aankopen, kan je die investering wel aan of zul je toch kleinschaliger moeten beginnen dan je eerst dacht? Let op, dat heeft invloed op je potentiële markt.

Denk ook aan alle overheadkosten. Dat zijn niet enkel de duidelijke kosten zoals verzendskosten of reworkkosten wanneer een product terugkomt als zijnde niet goed. Maar ook je administratie zal tijd en geld kosten (boekhouder bijvoorbeeld als je dat niet zelf kunt of durft).

Pas als je alle details kent kan je voor jezelf uitmaken of het de moeite loont van te starten. Dit is geen hobby die overvloeit in een potentiële job. Dit is een heel nieuw project. Bemerk ook dat je met enkele honderden euro per maand een leuke bijverdienste hebt. Maar een bijverdienste mag ook geen 40 of 50 uur per week duren want dan kom je er op termijn ook niet van rond.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 17:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Boudewijn schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:23:
[...]

Mja ik zie mezelf als bovengemiddeld geinteresseerd in IT en heb een keer een logitech dinovo gekocht. Verder altijd ultra-x keyboards en dergelijke van 30E. Ik koop liever 4 goedkopere op dit moment. Hoeveel % van de mensen is gevoelig voor unique selling point , hoe spreek je die mensen aan en hoe zorg je ervoor dat ze jouw keyboard kopen? En blijven kopen. Ik kan me voorstellen dat als je al een keyboard van 200+ euro hebt je ook niet snel nog even een extra exemplaar koopt, zeker als het ding nooit stuk gaat ;).
Precies dit. Ik heb an sich belangstelling voor een toetsenbord van TS, juist omdat ik iets onmogelijks wil. Ik heb nu 2 toetsenborden (Logitech Cordless Desktop Pro), die ik voor dik ƒ 260 gekocht hebt. Ja, in guldens, in het gulden-tijdperk. En ik ben als de dood dat ze stuk gaan, heb er toen 2 gekocht (1 voor thuis, 1 voor op kantoor) waar ik nu heel blij mee ben.

Maar... ze gaan dus wél al bijna 20 jaar mee... Daar kun je geen bedrijf op bouwen...
Anoniem: 1140811 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:33:
[...]
Jou wel. Mij niet. Zolang een toetsenbord werkt, werkt 'ie. En ik heb echt geen behoefte om binnen 10 jaar een toetsenbord te vervangen, zeker niet als die € 200 heeft gekost...

Overigens schrijf je dat je toetsenborden waterdicht zijn, maar tegelijkertijd dat de garantie vervalt bij waterschade. Dat vind ik wat vreemd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Er is zeker een kleine markt voor bijzondere toetsenborden. Denk dan niet aan de goedkope toetsenborden voor de consument en de gamingtoetsenborden met meekleurende verlichting, maar aan op maat gemaakte toetsenborden voor mensen met een handicap of omgevingen waarbij een standaard toetsenbord het snel zal begeven. (Voor 1-hand-bediening, extra grote drukafstand, of dat het toetsenbord bijtende stoffen zoals thinner en aceton moet kunnen overleven.) Het zullen dan wel op maat gemaakte of hele kleine series van toetsenborden zijn waarbij de kosten voornamelijk in uurloon zullen zitten i.p.v. materiaal-en productiekosten.

Maar aan standaard toetsenborden zou ik niet aan beginnen, want daar verdien je nauwelijks iets aan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:57
De tips zijn al voorbij gekomen maar gewoon beginnen. Houd je voorraad laag of op bestelling, zodat je nooit met een zoldervol nutteloze spullen komt te zitten. Klanten zoeken (actief benaderen) is het allermoeilijkste dus daar moet je actie voor ondernemen. De punten zijn langs gekomen maar met Youtube, Social Media, eigen website (SEO) heb je een redelijk veel mogelijkheden.

Tip: Ga geen hele onderzoeken doen of alleen maar een website maken die je dan gaat perfectioneren. Het gaat in eerste instantie om omzet te maken (lees: betalende klanten).

Ga ook niet gelijk te hoog zitten met je prijs, zodat je eerst maar eens begint te verkopen en naamsbekendheid opbouwt.

Uiteindelijk is alle ondernemingservaring die je op jonge leeftijd op doet, zeer waardevol en leerzaam. Waarin je onderneemt is van minder belang. Zelfs als je later een normale baan zoekt, blijf je toch denken als een ondernemer waardoor je binnen een bedrijf je eigen zaakje draait en dat is een dik plus punt.

Ik ben op 16 jarige leeftijd begonnen in de handel van roestige onderdelen, die nieuw een hoge waarde hadden en tweedehands tegen een dumpprijs zonder waarde werden verkocht. De eerste verkopen kwamen via een forum en daarna ook internationaal (Ebay, Marktplaats etc.). Je kan er gewoon één maken en te koop zetten bijvoorbeeld, als start.

Nu doe ik iets totaal anders (ook eigen onderneming) maar alle klantcontacten (zowel positief als negatief), blijven altijd bij. Het is veel tegenslag en tegenwerking en wil je steeds stoppen maar als je toch nog even doorgaat, verbaas jezelf elke keer weer.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:42

drooger

Falen is ook een kunst.

Onderschat ook zeker niet de kosten voor marketing, webshop etc.

Zie bijv. de eerste hit bij Google als je zoekt op custom keyboards:
http://www.wasdkeyboards.com/

Met zulke webshops zal jij ook moeten gaan concurreren.
Mensen willen tegenwoordig een voorbeeld kunnen zien van gewenste custom designs.
Er vanuit gaande dat je dit niet zelf kunt ontwerpen en ook bijhouden (op gewenst niveau), zal je bijv. een designer en front-end developer moeten regelen.
Met een beetje geluk kan dit in je persoonlijke kringen nog voor een zacht prijsje.

Ook heb je het nadeel dat je nog een onbekend bedrijf zult zijn, terwijl andere bedrijven al een gevestigde naam zijn met bijbehorende reviews.

Je zou een plan kunnen maken met:

• Zaken en randzaken die je zult moeten regelen om je eerste toetsenbord te kunnen maken en verkopen
• Planning (wanneer webshop klaar en live, wanneer eerste voorraad binnen, verwachtte eerste klant, moment wanneer break-even etc.)
• Kostenoverzicht
• Welke markt je wilt bedienen, met educated guesses over hoe groot jouw markt zal zijn voor nu en de komende jaren

edit:
Misschien dat je ook bepaalde keurmerken nodig hebt en daar ook keuringen voor moet regelen en betalen

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 14-07-2019 21:15 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:45
Ga eerst eens na wat je te verliezen hebt. Juist ja, niet zo veel.

Ik ken de markt niet goed, en heb geen idee hoe moeilijk het is.
Als je niet eerst 10k aan uitrusting nodig hebt, dan zou ik het gewoon proberen.

Laat voor een 10-tal toetsenborden onderdelen over komen uit China, bouw ze, en maak er pareltjes van.
Probeer die maar eens te verkopen, of op basis daarvan orders te krijgen.

Vraag er genoeg voor. Materiaal x2 en ca 20€ per uur montagetijd is een minimum.

Als je die verkocht heb ga je voor 20 stuks, en als alles goed loopt stel je een paar jobstudenten aan de montage.

Wat kan je verliezen.... een paar honderd euro en wat tijd.

Winnen doe je altijd, is het niet met wat euros, dan wel in marketing, verkopen, assemblage, aankoop etc.

De markt is niet zo groot denk ik gezien gewoon de verhouding tussen desktop en laptop aan het schuiven is sinds jaren! Maar gewoon doen hoor.

Als je mijn zoon was, dan kreeg je nu mijn creditcard om die eerste levering van onderdelen alvast in gang te zetten. De ervaring die je daarmee gaat opdoen alleen al is het waard.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Indeed. en zeker geen custom toolie-boolie van bob de hobbybouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
unezra schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:55:
[...]

Helaas is er ook nog zoiets als wet- en regelgeving op dit gebied.

Het zou zomaar kunnen dat die voor een premium toetsenbord van €200+, veel langer is dan de 2 tot 3 jaar die jij wil geven. Of 10 jaar realistisch is weet ik niet, maar 5 jaar zeker.

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Dus zelfs al maak je één toetsenbord, gaat dat over 5 jaar kapot ben je alsnog aansprakelijk.
Premium toetsenborden vallen met bosjes uit als ik een beetje forum posts over mechanische toetsenborden volg (en nee, dan heb ik het niet alleen over de Razers, maar ook over de Ducky's). En ja, je moet een redelijke garantie krijgen, wat de winkels sowieso allemaal negeren. Als random voorbeeld, kijk naar onze blauwe vrienden, iedereen is er dol op. Een wasmachine van €2k heeft ook gewoon 2 jaar garantie bij hun 8)7 : https://www.coolblue.nl/p...v-963-wps-w1-twindos.html

Goed, natuurlijk omdat letterlijk elke ander winkel het negeert betekent niet dat TS het ook mag doen, maar je moet wel realistisch zijn. Ja, van een duur toetsenbord moet je kunnen verwachten dat hij langer dan 2 jaar mee gaat. Maar tegelijk van een toetsenbord door een puber in elkaar gezet op een zolderkamer komen de verwachtingen weer wat lager te liggen.

Oftewel daar zou ik me niet zo druk over maken als TS. Maar ik denk wel dat enige manier om dit een beetje van de grond te krijgen is als je bekendheid hebt met Youtube kanaal enzo. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het proberen kan sowieso geen kwaad, maar ik zou niet al teveel voorraad aanleggen.

(Overigens kan ik me ook echt niet voorstellen dat het MKB zit te wachten op random gekleurde toetsenborden. De meeste zullen gewoon een standaard Logitech/Dell toetsenbord neerleggen, degene waar het meer is zal denk ik al snel hebben dat de werknemer mag kiezen. En in dat geval kiest die waarschijnlijk toch waar hij/zij bekend mee is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Sissors schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:54:
[...]
(Overigens kan ik me ook echt niet voorstellen dat het MKB zit te wachten op random gekleurde toetsenborden. De meeste zullen gewoon een standaard Logitech/Dell toetsenbord neerleggen, degene waar het meer is zal denk ik al snel hebben dat de werknemer mag kiezen. En in dat geval kiest die waarschijnlijk toch waar hij/zij bekend mee is).
Random gekleurde niet nee - maar in de huisstijl van het bedrijf, terwijl iedereen wel een toetsenbord naar zijn eigen wensen heeft (lees switches, grootte, vorm, etc) zie ik het juist echt best wel vliegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Doen!
Ik heb best wat over voor een goed keyboard, ik geloof namelijk niet dat je moet bezuinigen op je gereedschap (ik werk in IT). Ik gebruik al jarenlang de Apple Wireless Keyboard (€100 ofzo?) en dat bevalt uitstekend. Als ik een andere zou kopen, dan moet het niet een nerdy uitstraling hebben, compact zijn en duidelijke voordelen (welke switches het gebruikt zegt mij niks).

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ufear schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:29:
[...]

Random gekleurde niet nee - maar in de huisstijl van het bedrijf, terwijl iedereen wel een toetsenbord naar zijn eigen wensen heeft (lees switches, grootte, vorm, etc) zie ik het juist echt best wel vliegen..
Niet echt handig als er een kapot gaat en je er een wil vervangen als KA-systeembeheerder zijnde.
Ik zou op kantoor echt uitgelachen worden als ik een eigen custom keyboard wil, en wij hebben een giga budget voor hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ufear schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:29:
[...]

Het aantal bedrijven dat hier 200 euro per stuk voor over heeft is echter vrij klein. Dan zit je toch echt in een hele niche markt.
Tommie12 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:38:
Ga eerst eens na wat je te verliezen hebt. Juist ja, niet zo veel.

Ik ken de markt niet goed, en heb geen idee hoe moeilijk het is.
Als je niet eerst 10k aan uitrusting nodig hebt, dan zou ik het gewoon proberen.

Laat voor een 10-tal toetsenborden onderdelen over komen uit China, bouw ze, en maak er pareltjes van.
Probeer die maar eens te verkopen, of op basis daarvan orders te krijgen.
Dit lijkt me niet heel handig, als iemand zo veel geld aan een toetsenbord uitgeeft dan willen ze wel zelf kiezen wat het wordt, niet een kant en klaar model. Wil je in deze markt stappen kan je het beste via fora of communities als Reddit beginnen, daar op aanvraag toetsenborden monteren.

Via YouTube, Instagram en Twitch lekker jezelf promoten via video's en livestreams, proberen wat meer klanten aan te trekken.

Maar de markt voor customized toetsenborden is enorm klein en je moet dan ook nog eens naamsbekendheid opbouwen. Als ik nu ga zoeken op Google vind ik perfecte websites die al aanbieden wat ik wil, waarom dan nog bij TS bestellen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Zoals mensen al hebben gezegd, er is niet veel markt voor. Maar wat ik nog niet gezien had, was dat tegenwoordig custom mechanische toetsenborden zo goedkoop zijn, dat ze gratis worden weggegeven bij Tweakers bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramellose
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05 14:10
Als toetsenbord gekkie die net een 40% ortholinear Colemak toetsenbord à 250 piek heeft gebouwd kan ik inderdaad beamen dat er haast geen Europese bouwers zijn. Maar mensen zoals ik leren vaak solderen - dat is de helft van de pret!

Een groter probleem is de slechte beschikbaarheid van (open-source) pcb's. Amoeba of Dilly is hier bijvoorbeeld niet te krijgen, en op kleine schaal laten produceren is duur. Als je dactyl-manuform kitjes zou aanbieden, of zelf een pcb + case voor een bluetooth 40% zou ontwerpen... Kijk, dan heb je aan mij een klant. Zelfs leveren van open-source pcb's wordt haast niet gedaan in Europa. En als je zelf een pcb zou ontwerpen en verkopen leer je er nog keiveel van ook!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Ik snap echt een groot deel van de reacties hier niet. Hij is 16, heeft niet of nauwelijks verplichtingen en heeft een niche gevonden die hij leuk vindt en waarin hij ook makkelijk klein kan beginnen. Why the fuck niet?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:15

NSG

Je weet niks!

Valt mij een beetje tegen dat ik nog niemand om beeldmateriaal heb zien vragen.

Dus bij deze. Post eens wat foto's van je creaties tot nu toe @Anoniem: 1140811 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:38
Als je niet te groot wilt beginnen en je de toetsenborden ook volledig customized kan maken (dus niet alleen layout maar ook qua design/kleuren/artwork) zou je de toetsenborden ook op commissie basis kunnen maken

zoals Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0013/7202/files/Custom_grande.jpg?v=1508494991 bijvoorbeeld.

Gaat wel uiteraard meer tijd en geld in zitten, echter is de kans wel groter dat er mensen zijn die de hogere kosten willen betalen (gezien ze specifiek hun eigen design willen)

Daarnaast heb je ook iets meer ruimte qua tijd omdat het op opdrachtbasis is en er dan dus ook niemand verwacht dat je de volgende dag meteen het toetsenbord op de post doet.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tsurany schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:13:

[...]

Dit lijkt me niet heel handig, als iemand zo veel geld aan een toetsenbord uitgeeft dan willen ze wel zelf kiezen wat het wordt, niet een kant en klaar model. Wil je in deze markt stappen kan je het beste via fora of communities als Reddit beginnen, daar op aanvraag toetsenborden monteren.

Via YouTube, Instagram en Twitch lekker jezelf promoten via video's en livestreams, proberen wat meer klanten aan te trekken.

Maar de markt voor customized toetsenborden is enorm klein en je moet dan ook nog eens naamsbekendheid opbouwen. Als ik nu ga zoeken op Google vind ik perfecte websites die al aanbieden wat ik wil, waarom dan nog bij TS bestellen?
Je hebt toch wat demo materiaal nodig, en niet iedere geïnteresseerde kan een "design" ook mooi uitwerken.
Als ik begin met kleurtjes etc, dan ziet het er op het einde uit als een kermis toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:56:
[...]

Je hebt toch wat demo materiaal nodig, en niet iedere geïnteresseerde kan een "design" ook mooi uitwerken.
Als ik begin met kleurtjes etc, dan ziet het er op het einde uit als een kermis toestel.
Lastige is dat dit een aardige investering vraagt waar geen winst uit komt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tsurany schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Lastige is dat dit een aardige investering vraagt waar geen winst uit komt.
Ik begrijp dat TS aan materiaal zo'n 80€ nodig heeft per toetsenbord.

800€ om een experimentje te doen moet toch lukken zeker.
En als je gelooft dat je product goed is, dan moet je die toch voor 100-150€ kwijt geraken.

Een beetje risico moet kunnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-07 15:18

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Puntje van aandacht is wellicht ook nog de wet koop op afstand waar je mee te maken krijgt. Als ik een keyboard bij jou laat maken die ik in jouw webshop bestel dan heb ik het recht deze terug te sturen indien het niet bevalt. Dan zit jij met mijn custom keyboard in je maag en heb je €80 verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kapteynn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:13:
Puntje van aandacht is wellicht ook nog de wet koop op afstand waar je mee te maken krijgt. Als ik een keyboard bij jou laat maken die ik in jouw webshop bestel dan heb ik het recht deze terug te sturen indien het niet bevalt. Dan zit jij met mijn custom keyboard in je maag en heb je €80 verloren.
Meer zelfs.

Arbeidsuren moet je ook mee tellen. De arbeidsuren besteed aan het ene toetsenbord, kun je niet besteden aan het andere.

Reguliere lopende kosten blijven ook bestaan. Bankrekening, tijd gemoeid met overhead zoals BTW aangifte, etc. (Dat laatste is *verplicht* en omdat TS minderjarig is, moet dit met toestemming van zijn ouders.)

Maar verder, terecht punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:06:
[...]

En als je gelooft dat je product goed is, dan moet je die toch voor 100-150€ kwijt geraken.

Op je 16e? Dat is best een bult geld. Daar moet je heel wat uren voor bij de Appie werken om dat weer in te halen wanneer het fout gaat.

Aan de andere kant: dan heb je wel weer een levensles te pakken. Lesgeld zullen we het dan maar noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:15
maatwerk is uitgesloten van wkoa dacht ik.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet met maatwerk producten. Dit valt duidelijk onder maatwerk vergelijkbaar met gordijnen.
Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:06:
[...]

Eens, maar voor iemand die nu minder dan 4 euro per uur verdient is dit een vrij hoog bedrag. Als ouders investeren zou dat top zijn, anders is het een heel hoge investering die pas na 20 toetsenborden terugverdiend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-07 15:18

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Tens schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:23:
[...]

maatwerk is uitgesloten van wkoa dacht ik.
Tsurany schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Niet met maatwerk producten. Dit valt duidelijk onder maatwerk vergelijkbaar met gordijnen.
Ik lees het inderdaad. Echter zitten hier nog wel haken en ogen aan. Als je een aantal keuzes bied is het volgens de wet weer geen maatwerk. Als je als klant zelf de specificatie aanlevert is het wel maatwerk en is WKOA niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 23:38
Kapteynn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:26:
[...]

[...]

Ik lees het inderdaad. Echter zitten hier nog wel haken en ogen aan. Als je een aantal keuzes bied is het volgens de wet weer geen maatwerk. Als je als klant zelf de specificatie aanlevert is het wel maatwerk en is WKOA niet van toepassing.
Gewoon de klant "verplichten" zijn naam te laten graferen in het toetsenbord, dan is het altijd maatwerk volgens WKOA :P (IANAL)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tsurany schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:24:
[...]

[...]

Eens, maar voor iemand die nu minder dan 4 euro per uur verdient is dit een vrij hoog bedrag. Als ouders investeren zou dat top zijn, anders is het een heel hoge investering die pas na 20 toetsenborden terugverdiend is.
Op je 16e is 800e een mooie som, maar nu ook geen kapitaal hé.

De investering is de eerste aankoop van onderdelen, dus kans op groot verlies is niet zo groot.

800€ voor een zaakje te beginnen is echt peanuts hé.
Het is de prijs van een PC of een goede fiets.

Wie niet waagt blijft maagd, en het nu niet dat TS zijn ouders gaat vragen om een extra hypotheek op het huis te nemen hé.

Pagina: 1 2 Laatste