Bovenkant kruipruimte op plekken beschadigd, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12 23:22
Gisteren ben ik mijn kruipruimte eens gaan verkennen (woon nog niet zo lang in dit huis uit 1970) en zag dat op sommige plekken het beton aan de bovenkant van de kruipruimte er af is en je een houten constructie ziet.

Moet ik hier iets mee of kan dit geen kwaad? En wat is de houten constructie die ik zie? Daar bovenop lijkt ook weer beton te zitten als ik het goed zie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FHuPaue.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FEiQbr5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wJWyoaL.jpg

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zijn dit niet gewoon uitsparingen voor kruipluiken/toegangen ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-12 11:24
Dat lijkt mij inderdaad ook.
Ziet er niet uit als onderdeel van de constructie, maar een tijdelijk afdichting om er overheen te kunnen storten.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik hoop dat je niet zoveel horrorfilms kijkt als ik doe, want meestal tref je achter dit soort verborgen luiken allerlei leuks :D :D :D

Het was aangenaam kennis te maken :O :O :O

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijken me inderdaad (voorbereidingen op) kruipluiken. Zou overigens wel de isolatie verdubbelen.

• Schweino
Nee, dit zijn geen bewuste uitsparingen. Er lagen stukken beton onder die er uit zijn gevallen. Op de eerste foto zie je achteraan bijvoorbeeld ook zo'n stuk beton wat is gaan zakken aan een kant.

• Schweino
MikeyMan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:28:
Lijken me inderdaad (voorbereidingen op) kruipluiken. Zou overigens wel de isolatie verdubbelen.
Wat bedoel je met de isolatie verdubbelen? Kruipruimte-isolatie aan laten brengen?

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:15
MikeyMan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:28:
Gaat niet veel doen: Twee keer nul is ook nul.

Maar een laag EPS of PIR platen gaat wel helpen. ;)

Ik heb overigens ook een aantal van dat soort "gaten" in de betonvloer; is bij de bouw gedaan bij de plaatsen waar leidingen en buizen door de vloer naar boven moesten.

[ Voor 21% gewijzigd door Gebanned op 14-07-2019 10:51 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gebanned schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:48:
[...]

Gaat niet veel doen: Twee keer nul is ook nul.

Maar een laag EPS of PIR platen gaat wel helpen. ;)

Ik heb overigens ook een aantal van dat soort "gaten" in de betonvloer; is bij de bouw gedaan bij de plaatsen waar leidingen en buizen door de vloer naar boven moesten.
Ja duh, die gaten sowieso vullen. Maar dit lijkt maar 10cm te zijn? Das erg weinig...

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Ja duh, die gaten sowieso vullen. Maar dit lijkt maar 10cm te zijn? Das erg weinig...
Er _is_ geen isolatie. Je kijkt tegen beton

Er zat ooit een sparing en die heeft iemand dichtgemaakt met hout voordat de rest van de beton er in ging.

Die ene op het eind die scheef hangt vind ik veel interessanter 😉

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2019 12:05 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ziet er uit als een "broodjes" vloer waar ooit een smeervloer op gelegen heeft welke er in 't verleden weer afgehaald / afgekapt is (althans een poging ondernomen tót 't verwijderen daarvan). Bij het verwijderen van zo'n originele smeervloer sneuvelen er wel eens wat 'broodjes' waarbij de ontstane gaten dan vaak weer provisorisch dicht gelegd worden met plankjes om er vervolgens weer een nieuwe smeervloer overheen te kunnen storten.

@Schweino Heb je toevallig vloerverwarming in dat huis welke achteraf pas aangebracht is (in 1970 was vloerverwarming nog niet echt gangbaar)?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 14-07-2019 12:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Er _is_ geen isolatie. Je kijkt tegen beton

Er zat ooit een sparing en die heeft iemand dichtgemaakt met hout voordat de rest van de beton er in ging.

Die ene op het eind die scheef hangt vind ik veel interessanter 😉
Oh, whoops!

Tijd voor een nieuwe bril :D

• VLHware
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-11 20:03
Reactie verwijderd

[ Voor 130% gewijzigd door VLHware op 01-10-2021 18:41 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
De sterkte van de vloer komt van de wapening en het beton wat over de balken en broodjes is gestort, de broodjes zelf dienen er alleen voor dat het beton niet je kruipruimte in verdwijnt. Tegenwoordig zouden ze voor zo'n vloer broodjes van piepschuim gebruiken waardoor de thermische weerstand van de vloer veel, veel hoger wordt.

Zolang de balken en de daarboven gestorte laag goed zijn zou ik me niet zo druk maken om die broodjes.

De kleur en structuur van de betonnen broodjes maakt dat het heel erg op EPS (piepschuim) broodjes lijkt, maar dat zijn het hier toch echt niet :+

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-07-2019 18:06 ]

• Schweino
wimmel_1 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:02:
Ziet er uit als een "broodjes" vloer waar ooit een smeervloer op gelegen heeft welke er in 't verleden weer afgehaald / afgekapt is (althans een poging ondernomen tót 't verwijderen daarvan). Bij het verwijderen van zo'n originele smeervloer sneuvelen er wel eens wat 'broodjes' waarbij de ontstane gaten dan vaak weer provisorisch dicht gelegd worden met plankjes om er vervolgens weer een nieuwe smeervloer overheen te kunnen storten.

@Schweino Heb je toevallig vloerverwarming in dat huis welke achteraf pas aangebracht is (in 1970 was vloerverwarming nog niet echt gangbaar)?
Nee, er is geen vloerverwarming in huis aanwezig.

• Schweino
VLHware schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:07:
Zo te zien is dit een oude toegang tot de kruipruimte, die op een voor de vorige onhandige plaats zat, het gat waardor je nu bent gekropen is dus waarschijnlijk een nieuwe toegang. Bij mij huis 1973 heb ik hetzelfde de originele toegang zat onder de trap de nieuwe midden in de inpandige garage. Aan de staat van het hout te zien is deze aanpassing nog niet zo lang geleden gedaan, en heb je ook weinig last van vocht
Wellicht op de foto niet duidelijk te zien maar dit zijn 3 aparte gaten op 3 verschillende plekken. Ook zijn de ruimtes boven de gaten geen logische ruimten voor kruipruimten (ze zitten alle 3 namelijk midden in kamers). Ik heb het idee dat de broodjes er uit gevallen zijn, net als die ene op de eerste foto die scheef hangt bijna doet.

Als ik @kabeltjekabel goed begrijp hebben de broodjes zelf geen constructief doel en hoef ik me dus geen zorgen te maken. d:)b

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Ik zou mij wel even verdiepen in Kruipruimte vloer (na-)isoleren want zo te zien zit er nul isolatie onder je vloer. Gezien je er zelf wel in durft te kruipen moet isolatie aanbrengen ook wel lukken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
@Schweino Wil je voortaan je berichten verzamelen als je de laatste bent die heeft gepost? :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Schweino
ThinkPadd schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:13:
Ik zou mij wel even verdiepen in Kruipruimte vloer (na-)isoleren want zo te zien zit er nul isolatie onder je vloer. Gezien je er zelf wel in durft te kruipen moet isolatie aanbrengen ook wel lukken.
Dank voor de tip, ga ik bekijken. Het is idd niet geïsoleerd. Net als de rest van het huis overigens, dit hebben we al laten na-isoleren het afgelopen jaar (gevels en dak).
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:56:
[mbr]@Schweino Wil je voortaan je berichten verzamelen als je de laatste bent die heeft gepost? :)[/]
Done! Is er overigens ook een handige multi-quote optie die ik over het hoofd zie of blijft dit het betere knip- en plakwerk?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Helaas het betere c/p werk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1