Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• twanvanl
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03-2022
Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwe PSU besteld, deze kwam echter met een 24/20 pins moederbord connector terwijl mijn moederbord zelf maar 14 pins heeft. Ook de CPU kabel heeft 8 pins, terwijl mijn moederbord maar 4 pins heeft. Zelfde geld voor de SATA aansluitingen, kabel heeft 6 pins, moederbord maar 4. Ik heb al een verloop besteld voor de 24 naar 14 pin ATX kabel, maar ik vraag mij dus af of dat met de andere kabels ook moet?

Bestelde PSU: Corsair RM650x 80+ Gold
Desktop: Medion Akoya P4603D

Groeten,
Twan

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Vanwaar eigenlijk een 650W voeding? Ter referentie, de standaardvoeding is een 350W voeding van matige kwaliteit.

Maar goed, die verloopstekker is het enige wat nodig is. Die 8 pin ESP (CPU) connector kan gewoon worden aangesloten op de 4 pin aansluiting, en past ook maar op 1 manier. (De linker 4 aansluitingen wanneer je de clip naar boven houd)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:52

nelizmastr

Goed wies kapot

De sata voedingstekkers op je moederbord heb je niet meer nodig, die zitten al aan je voeding. De 8-pin CPU kan je uit elkaar trekken naar 4+4 en anders past-ie maar op één manier met de clip naar boven.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• twanvanl
D4NG3R schreef op zondag 14 juli 2019 @ 01:55:
Vanwaar eigenlijk een 650W voeding? Ter referentie, de standaardvoeding is een 350W voeding van matige kwaliteit.

Maar goed, die verloopstekker is het enige wat nodig is. Die 8 pin ESP (CPU) connector kan gewoon worden aangesloten op de 4 pin aansluiting, en past ook maar op 1 manier. (De linker 4 aansluitingen wanneer je de clip naar boven houd)
Vanwege een nieuwe videokaart, die meer watt nodig heeft.
nelizmastr schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:45:
De sata voedingstekkers op je moederbord heb je niet meer nodig, die zitten al aan je voeding. De 8-pin CPU kan je uit elkaar trekken naar 4+4 en anders past-ie maar op één manier met de clip naar boven.
Dus de SATA kabels hoef ik niet meer vast te pinnen op het moederbord?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

twanvanl schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:05:
[...]

Vanwege een nieuwe videokaart, die meer watt nodig heeft.

[...]

Dus de SATA kabels hoef ik niet meer vast te pinnen op het moederbord?
Ik weet niet welke GPU je in het systeem geplaatst hebt, maar 650W is overkill zelfs voor een 2080Ti inclusief fikse overklok.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2019 00:56 ]

• twanvanl
D4NG3R schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:01:
[...]

Ik weet niet welke GPU je in het systeem geplaatst hebt, maar 650W is overkill zelfs voor een 2080Ti inclusief fikse overklok.
De Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

twanvanl schreef op maandag 15 juli 2019 @ 01:54:
[...]

De Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 Special Edition
De RX580 heeft een TDP van 185w, maak er eens 200w van omdat het om een factory overclocked model gaat. Je CPU trekt maximaal zo'n 75w.

Beide nummers ga je tijdens normale load overigens nooit bereiken.

De vereiste voedingen welke fabrikanten aanraden zijn er puur om consumenten met rukke voedingen te beschermen van zichzelf.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2019 02:15 ]

• twanvanl
D4NG3R schreef op maandag 15 juli 2019 @ 02:14:
[...]

De RX580 heeft een TDP van 185w, maak er eens 200w van omdat het om een factory overclocked model gaat. Je CPU trekt maximaal zo'n 75w.

Beide nummers ga je tijdens normale load overigens nooit bereiken.

De vereiste voedingen welke fabrikanten aanraden zijn er puur om consumenten met rukke voedingen te beschermen van zichzelf.
Ik wilde sowieso een nieuwe voeding, want die erin zat was niet modulair en had geen 6+2 pin voor GPU. Maar jij denkt dus dat 650 té is?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:46
Een goede 400w met de juiste aansluitingen voor de videokaart is al ruim genoeg.
Groter probleem is straks de warmte de de behuizing in geslingerd wordt. Zulke beste koelers zijn de Medion kasten niet. Intake gaat alleen via de cpu koeler en outtake door een enkele fan en door de voeding. Aangezien een RMx semi-passief is mis je tot 250w belasting een outtake. Je had beter een voeding met actieve fan kunnen kopen zoals een Bitfenix Formula Gold 450w of be quiet Straight Power 11 450w.

• twanvanl
Uszka schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:53:
Een goede 400w met de juiste aansluitingen voor de videokaart is al ruim genoeg.
Groter probleem is straks de warmte de de behuizing in geslingerd wordt. Zulke beste koelers zijn de Medion kasten niet. Intake gaat alleen via de cpu koeler en outtake door een enkele fan en door de voeding. Aangezien een RMx semi-passief is mis je tot 250w belasting een outtake. Je had beter een voeding met actieve fan kunnen kopen zoals een Bitfenix Formula Gold 450w of be quiet Straight Power 11 450w.
Aangezien het een Gold versie betrof dacht ik dat deze ook wel een redelijke fan had, maar dat is dus niet zo? Hmm apart. Alhoewel heb ik nog nooit problemen gehad met koeling hiervoor.

• Uszka
De RMx heeft een hele goede fan zelfs alleen draait dat ding niet tot ~40% belasting van de voeding.

De GTX 1050 die je had verbruikt minder dan de helft van een RX 580 dus ook minder warmte plus dat de fan van de standaard voeding altijd draait.

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 15-07-2019 18:07 ]

• twanvanl
Uszka schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:05:
De RMx heeft een hele goede fan zelfs alleen draait dat ding niet tot ~40% belasting van de voeding.

De GTX 1050 die je had verbruikt minder dan de helft van een RX 580 dus ook minder warmte plus dat de fan van de standaard voeding altijd draait.
Heb er nog wel een extra SSD bijgedaan, maar die slurpt niet zo heel veel watt denk ik zo...

• Uszka
Ssd voegt maar een paar watt toe, dus nee, dat gaat het verschil niet maken.

• twanvanl
Uszka schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:26:
Ssd voegt maar een paar watt toe, dus nee, dat gaat het verschil niet maken.
Denk je dat de RX580 + i5-7400 + 2SSD + 1HDD niet tot minimaal 40% komen van 650 watt?

• Uszka
Vaker niet dan wel.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 16:51

World Citizen

FreeReef.nl

Is er kans dat het mobo proprietary aansluitingen heeft ivm dat het een Medion is?

Ik meld het maar even, gezien dit verkeerd kan gaan. Ik weet niet hoe het bij deze medion zit, maar ik ben er wel eens wat tegen gekomen waar ik niet veel aan kon doen ivm allemaal rare eigenhuis dingen.

Het is maar een headsup

FreeReef.nl

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:23
@World Citizen Daar lijkt het inderdaad op.

Foto van de binnenkant van deze PC. De moederbordaansluiting is inderdaad een rare en één, die ik nog nooit gezien heb.

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_xl/419064/4/medion-akoya-p4603-d.jpg
Voor de voeding maakt Medion gebruik van een eenvoudige, standaard voeding van het merk FSP. Deze biedt een maximaal vermogen van 350 watt, wat toereikend is voor een configuratie van dit niveau. De voeding biedt nog één aansluiting voor een harde schijf of dvd-brander, maar die zit aan de bovenkant; een schijf bijplaatsen is daardoor niet eenvoudig. Ook is het jammer dat een aansluiting ontbreekt voor de voeding van een zwaardere videokaart. Wil je de videokaart opwaarderen, dan moet je dus rekening houden met de noodzaak ook een andere voeding aan te schaffen.
Volledige review > https://nl.hardware.info/...0-voor-699-euro#inleiding

Die vier SATA aansluitingen, die je bedoelt, zijn waarschijnlijk de data aansluiting. Niet de voeding aansluitingen.

Je huidige voeding is, ondanks zijn veel te hoge vermogen, meer dan prima. Alleen hoe je die ATX aansluiting zou moeten oplossen, zou je misschien hier Voeding advies en informatie topic - Deel 34 kunnen vragen want ik heb geen idee. Verloopstukje lijkt me niet de beste oplossing, maar wellicht zit er niks anders op.

PS: Zie ook dat de SATA aansluitingen maar 300 zijn dus als je een moderne SSD haalt, zal je nooit kunnen genieten van de volledige snelheid. Wellicht is het een idee om een tweedehands H110 bordje te scoren met "normale" aansluitingen.

Foto's van het moederbord > https://www.google.com/se...&biw=1280&bih=911#imgrc=_

[ Voor 12% gewijzigd door chim0 op 17-07-2019 08:26 ]

• Uszka
chim0 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:22:

PS: Zie ook dat de SATA aansluitingen maar 300 zijn dus als je een moderne SSD haalt, zal je nooit kunnen genieten van de volledige snelheid. Wellicht is het een idee om een tweedehands H110 bordje te scoren met "normale" aansluitingen.
Dan heb je het M2 SATA 600 slot gemist.

• chim0
Uszka schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:11:
[...]

Dan heb je het M2 SATA 600 slot gemist.
Die heb ik inderdaad gemist. Excuus hiervoor!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 16:51

World Citizen

FreeReef.nl

chim0 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:22:
@World Citizen Daar lijkt het inderdaad op.

Foto van de binnenkant van deze PC. De moederbordaansluiting is inderdaad een rare en één, die ik nog nooit gezien heb.

[Afbeelding]

[...]

Volledige review > https://nl.hardware.info/...0-voor-699-euro#inleiding

Die vier SATA aansluitingen, die je bedoelt, zijn waarschijnlijk de data aansluiting. Niet de voeding aansluitingen.

Je huidige voeding is, ondanks zijn veel te hoge vermogen, meer dan prima. Alleen hoe je die ATX aansluiting zou moeten oplossen, zou je misschien hier Voeding advies en informatie topic - Deel 34 kunnen vragen want ik heb geen idee. Verloopstukje lijkt me niet de beste oplossing, maar wellicht zit er niks anders op.

Foto's van het moederbord > https://www.google.com/se...&biw=1280&bih=911#imgrc=_
Die connector linksonder op je Mobo is wel een probleem.

Je hebt dit nodig. (LET OP: Controleer goed of dit voor jouw model werkt. Maar zoals ik het zie wel. )
https://www.amazon.co.uk/...d-Connector/dp/B00ZRHDQH0

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71hz-7ZujoL._SL1500_.jpg

FreeReef.nl

• chim0
World Citizen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:46:
[...]

Die connector linksonder op je Mobo is wel een probleem.

Je hebt dit nodig. (LET OP: Controleer goed of dit voor jouw model werkt. Maar zoals ik het zie wel. )
https://www.amazon.co.uk/...d-Connector/dp/B00ZRHDQH0

[Afbeelding]
Klopt, alleen worden verloopkabeltjes door experts vaak afgeraden. Zeker je hoofdaansluiting. Maar ja, als er niks anders op zit.

Desalniettemin zou ik toch de optie overwegen om een tweedehands bordje van een gangbaar merk te scoren met normale aansluitingen.

• twanvanl
Is inmiddels opgelost met verloopkabeltje, werkt hier prima tot nu toe. Moederbord vervangen is denk ik nogal een hoop werk, zeker omdat je dan ook nog de CPU moet verplaatsen, alhoewel de i5 mij ook wel eigenlijk iets te min is. Alleen moet het moederbord wel dezelfde afmetingen hebben natuurlijk.
Pagina: 1