Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beoordeling offertes Zonnepanelen (nummer zoveel :))

Pagina: 1
Acties:

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
Zoals velen hier ben ook ik het plan aan het doortrekken om zonnepanelen te gaan gebruiken voor mijn elektriciteitsvoorziening. :9

Nu ben ik al een paar weken bezig met offertes vragen etc. (ik ben niet de handigste persoon dus zelf installeren gaat hem niet worden) en het viel mij op dat het nou niet heel schokkend van elkaar af zit qua prijs. Zowel landelijke aanbieders als lokale boeren gevraagd.

Daarom zou ik graag jullie mening willen vragen over de huidige offertes en of ik wellicht iets beter kan krijgen? _/-\o_

Aannames/gegevens:

- Vrijstaand huis
- 2 personen (wellicht over een jaar of 5 willen we wel eens aan kinderen denken)
- Huidig verbruik ~3700 kwh (continu een server draaien)
- Streefgetal voor zelf opwekken is 4000 kwh, daar zijn de meeste offertes ook op gemaakt.

- Ik ben een echte domotica fan, dus SolarEdge is opzich leuk om alles te meten maar als verder geen meerwaarde hoeft het niet persé.

Situatie huis:

- Plat dak op aanbouw/schuur en schuindak riching zuidwest
- 3 fase aansluiting aanwezig
- Schuindak is 8m breed
- Platte dak ~4,40m breed bij 10m lang

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0qDDj7N/Ligging-Huis.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zr357T4/vlcsnap-2019-07-02-10h11m30s003.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mCXQ1H6/vlcsnap-2019-07-02-10h11m40s625.png

Offertes (tot nu toe):

Ik heb alles even op een rijtje in Excel gezet. Om voor elke aanbieder een legplan bij te voegen vond ik nogal veel voor dit topic zie inmiddels hieronder, dus om het overzichtelijk te houden heb ik er ook bij gezet hoeveel panelen er op welk dak komen te liggen.

Daarnaast heb ik in de berekening van de terugverdientijd nog een "sanity factor" van 5% ingebouwd (dus opgewekte energie x 95%) om rekening te houden met degradatie etc.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QQsQp8b/Offertes.jpg

Legplannen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door Flight777 op 13-07-2019 18:30 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mogen die 2 dakramen eruit?

Heb je 1 of 3-fase aansluiting?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Flight777
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 15:09:
Mogen die 2 dakramen eruit?

Heb je 1 of 3-fase aansluiting?
Bijvoorkeur niet :)

3-fase aansluiting is al aanwezig (ook even TS geupdate, bedankt voor de tip!)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan heb je een 3x25A hoofdzekering en kan een omvormer groter dan 3,7 kW dus niet selectief :)
Ik vind de oplossingen met meerdere omvormers wel creatief, dat kan het bekabelen makkelijker maken.
Het legplan is op zich wel interessant, omdat het gunstig is om de platdak panelen naar zuidoost te mikken voor een gelijkmatiger invoeding over de dag en dus meer eigenverbruik en voordeel na het salderen.
Met een (enkele) stringomvormer heb je dan een minder grote omvormer nodig (goedkoper), met Solaredge andere optimizers (P404, iets duurder).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zonder de juiste afmetingen van je dakpannen te weten doe ik toch een poging....
Phono Solar 360 Wp of Yingli 370 Wp, panelen van 2x 1 mtr

Het is jammer dat de dakramen er niet uit mogen, anders zou je er 8 (2x4) ook in landscape kunnen leggen bovenin. (dak is 8 mtr breed schat ik)
Dus nu 6 in portrait boven en 6 in landscape eronder.
Eventueel nog 2 ernaast. (maar die gaan wat schaduw krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h8PFVksFNTWCADYOGupawVch/thumb.png

Op een 1-fase omvormer van 3,6 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yx6yFXVrvQ3hgzFcNuAFRzto/thumb.jpg
Sunnydesignweb, kies nieuw project

Voor je platdak, weet ik geen afmetingen.
Ook geeft de grote boom daar flink schaduw op?
Maar daar zou je nog een kleine 1-fase omvormer kunnen nemen en panelen richting zuid-oost

Aanbieder 5 lijkt me dus interessant. (maar dan een omvormer die wel makkelijker uit te lezen is)
Maar ben toch wel benieuwd naar de legplannen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2019 17:02 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag

6 dakpannen voor een 2 meter paneel? Ik vermoed dat 2 meter daar net niet past. Ook de dakkapel lijkt me geen 6 meter breed zo op de foto, dat houd met 4meter wel op. 18p x 23cm breed

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 13-07-2019 17:11 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
De dakkapel begint ergens bij de 7e pan.
Misschien komt het wel uit. (ik teken niet op schaal)

Dakkapel tel ik 20,5 pannen a 30 cm = 6m15

Maar meten = weten en gokken = dokken
Tip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ai3RldVApepe7ZXvr4IjHqID/thumb.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2019 17:08 ]

• Flight777
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:54:
Zonder de juiste afmetingen van je dakpannen te weten doe ik toch een poging....
Phono Solar 360 Wp of Yingli 370 Wp, panelen van 2x 1 mtr

Het is jammer dat de dakramen er niet uit mogen, anders zou je er 8 (2x4) ook in landscape kunnen leggen bovenin. (dak is 8 mtr breed schat ik)
Dus nu 6 in portrait boven en 6 in landscape eronder.
Eventueel nog 2 ernaast. (maar die gaan wat schaduw krijgen)

[Afbeelding]

Op een 1-fase omvormer van 3,6 kW:
[Afbeelding]
Sunnydesignweb, kies nieuw project

Voor je platdak, weet ik geen afmetingen.
Ook geeft de grote boom daar flink schaduw op?
Maar daar zou je nog een kleine 1-fase omvormer kunnen nemen en panelen richting zuid-oost

Aanbieder 5 lijkt me dus interessant. (maar dan een omvormer die wel makkelijker uit te lezen is)
Maar ben toch wel benieuwd naar de legplannen.
Zo, bedankt voor de uitgebreide uitleg en tips :)

Dakramen zijn voor de zolder welke ook een grote kamer is in gebruik, zonder dakramen is dat wel heel erg cave gevoel en die heb ik al ergens anders ;)

Je inschatting klopt het dak is zo'n 8m breed. Het platte dak is 4,40 breed bij zo'n 10 meter (minus een hoek waar het dak van de L-vormige schuur stopt).

De boom geef nu in de zomer geen schaduw op het plattedak, in de winter misschien wel ietjes (alleen een stuk minder omdat er geen bladeren meer aan zitten). Iets terug snoeien is ook altijd een optie!

Wat bedoelde je precies met een omvormer die makkelijker uit te lezen is?

Daarnaast heb ik de legplannen nu bijgevoegd in de TS. Alleen aanbieder 5 had deze niet uitgetekend maar per e-mail uitgelegd (hij ging op vakantie dus had haast denk ik ;) ). Wel één van de weinige die al bij ons thuis is geweest om alles na te meten.
Rol-Co schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:02:
@AUijtdehaag

6 dakpannen voor een 2 meter paneel? Ik vermoed dat 2 meter daar net niet past. Ook de dakkapel lijkt me geen 6 meter breed zo op de foto, dat houd met 4meter wel op. 18p x 23cm breed
Ik moet het nog even nameten of de tekeningen zoeken, maar denk niet dat zijn inschattingen zo verkeerd zijn. Het dak is 8m breed, je hebt inderdaad ongeveer 1m aan elke kant van de dakkapel zitten :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Flight777 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:27:
[...]
Wat bedoelde je precies met een omvormer die makkelijker uit te lezen is?
Een goodwe of growatt, is niet makkelijk zelf uit te lezen. (het kan wel)
Een SMA, kan je met SBFspot, of modbus TCP/IP uitlezen. Hoeft niet eens aan internet te hangen. En heeft wifi en ethernet. Zou je zelfs aan kunnen sturen via modbus. (zo ook het batterij systeem)

Aanbieder 1 optie 1 en 2, maakt geen gebruik van het bovenste gedeelte van het dak, wat ik denk dat wel het interessantste is, in de maanden met lage zonstand. Mits je een warmtepomp hebt en all electric gaat.

Aanbieder 3, 9 panelen gaan niet passen. Was de hoogte niet 2,6 mtr of iets? (dakpannen opmeten en tellen)

Ik zou op het platdak gebruik maken van zuid-oost, vanwege de speiding van opwek over de dag.
Handig als salderen is afgelopen en direkt verbruik.
Zo heb je van alles wat.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2019 19:05 ]

Pagina: 1