Toon posts:

Omvormer blokkeert i.vm. te hoge netspanning

Pagina: 1
Acties:
  • 21.790 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vorig jaar oktober ben ik in het bezit van een zonnepanelen systeem. Tot mei dit jaar werkte alles naar behoren tot dat op 28 Mei mijn omvormer in de blokkade stand kwam en aangaf dat de Net spanning te hoog is. Na meting bleek mijn Net spanning te schommelen tussen 240 à 243 Volt te zijn. Het vreemde is dat mijn omvormer ingesteld is op de Nederlandse norm met een maximale Voltage van 253 Volt. Uiteraard heb ik contact gezocht met de service afdeling van de Zonnepanelen leverancier. Die verklaard dat de door hun geïnstalleerde systeem aan alle eisen voldoet. Ik had vooraf een deskundige gevraagd om mee te kijken en die vermoede dat de toevoer kabel naar de meterkast wel eens te lang en te dun kan zijn. Na controle van de leverancier blijkt deze wel aan de norm te voldoen. De leverancier verwijst naar de netwerk beheerder om hun te verzoeken de Net spanning te verlagen. Dit zijn ze geenzins van plan want ze voldoen aan de NEN norm met een afwijking van 10 %. Zij verklaarden dat het komt doordat er veel panelen in de buurt actief zijn en dat daardoor voltage pieken ontstaan. De deskundige die ik gevraagd heb zegt ook; het kan ook zijn dat je Netwerk aansluiting, 1 fase systeem, verouderd is en daardoor de terug levering niet aan kan. In dat geval moet de Netwerk beheerder dit oplossen.

Nu voel ik me van het "kastje naar de muur" gestuurd met het gevolg dat ik geïnvesteerd heb in duurzame energie maar er niets aan heb. Wie herkend dit probleem, wie kan mij vertellen wat nu de oorzaak is en wat er aan te doen is?

Gegevens systeem;

12x Munchen Solar 270 Wp Poly zonnepaneel

StecaGrid 3000 Coolcept omvormer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
Hoe hoog is de netspanning op het moment dat de omvormer uitschakelt op een stopcontact in huis?
Wanneer er 3-fase binnenkomt in de groepenkast is het wel belangrijk dat dit gemeten wordt op een stopcontact achter een groep welke op dezelfde fase zit als de PV omvormer. Wanneer er 1-fase binnenkomt maakt het niet uit op welke groep/stopcontact je meet. Je kunt zien of je 1-fase of 3-fase netaansluiting hebt op je kWh meter van je netbeheerder. Je kan meten op een stopcontact met een MM op VAC 600V stand.

Als de netspanning in de groepenkast/stopcontact op de juiste plek gemeten is (dus niet op een andere fase) en deze bedraagt 243Vac wanneer de omvormer uitschakelt dan zit het probleem in huis. Is deze spanning 248Vac of hoger dan zit het bij de netbeheerder. Ik verwacht overigens gezien het geringe vermogen dat het probleem in de toevoerkabel/aansluiting zit maar dat de leverancier geen zin heeft om een nieuwe te trekken. Hoe lang is deze kabel en wat voor kabel?

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 13-07-2019 09:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:54
Je kan je aansluiting laten aanpassen naar 3x25 A. De kosten daarvoor hangt af van je netbeheerder.

Vervolgens kan je op onderzoek gaan welke fase het laagste voltage heeft bij mooi weer (op het tijdstip van jouw piekproductie)en op die fase je omvormer zetten of een 3fase omvormer nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3240 Wp is niet zoveel.
Laat jouw deskundige eens wat metingen doen in de meterkast en bij de omvormer. Het kan best zijn dat er ergens een draad niet goed vast zit waardoor de spanning hoger wordt. Meten is weten en gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:59

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sowieso wel een melding maken bij Enexis. Ik heb daarvoor ook een contactformulier ingevuld. Je krijgt dan wellicht een 'standaard' reactie terug dat dit waarschijnlijk aan jou zelf ligt, maar als ze meer meldingen uit die buurt krijgen, zal er wel iets veranderen. Bij mij is uiteindelijk ook de spanning verlaagd door Enexis.
https://twitter.com/antonboonstra/status/871999369033265152

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
Je aansluiting laten aanpassen en een 3-fase omvormer nemen lost natuurlijk 0,0 op. Als de netspanning te hoog is is die te hoog.

Een overschakeling naar 3-fase is nogal kostbaar en je hebt totaal geen garanties dat de andere fases beter zijn als er veel PV is in de buurt. Bovendien kan het goed zijn maar na een maand weer veranderd zijn als iemand anders PV neemt. Ik zou eerst maar eens gaan meten n.a.v. mijn bovenstaande instructies.
Dre schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:19:
Meten is weten en gissen is missen.
En zo is het.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welke netspanning geeft de omvormer aan?
Meet dit (bij de omvormer) na. Wellicht is de meting van de omvormer niet zuiver.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Proton_ schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:25:
Welke netspanning geeft de omvormer aan?
Meet dit (bij de omvormer) na. Wellicht is de meting van de omvormer niet zuiver.
Juist !

@Verwijderd

Ik ben groot fan van de coolcept omvormers om diverse redenen maar ik moet toch echt toegeven dat de voltage meting uit de pas kan lopen, ik heb dezelfde ervaring gehad maar kan gelukkig het meeste zelf.
1 van mijn omvormers schakelde bij piek weer ook regelmatig af op netvoltage te hoog, ik ben het voltage gaan meten met een fluke multimeter en zag dat er 4V verschil in zat, de omvormer hoger aangaf dan mijn fluke multimeter op dezelfde kabel. Netvoltage ging wel af en toe naar 246V maar is geen 250V wat de steca dan aangaf, vooral een probleem in mei en oktober.
Vervolgens heb ik steca een mail gestuurd met foto's van de mm en het voltage op de omvormer waarop ik vroeg of ik hem voor garantie op moest voeren, je hebt immers 7 jaar.
Steca gaf mij een code waar ik de grens van het netvoltage kan verhogen, ik heb hem verhoogd van 253 naar 256 en geen probleem meer gehad met die pieken en omvormer. Dus meet even of het gelijk is met wat de omvormer aangeeft (AC Voltage)
Voor de tussentijd kan je waarschijnlijk ook het probleem verhelpen door in het menu naar service te gaan, (als hij om het WW vraagt de middelste 2 knoppen in houden) en daar de powerlimiter op 2800W te zetten, dat regelt hij eerder af en heb je weinig last van verder.
Heb je dan geen uitval en opstart meldingen (envelopje) meer met piek weer kan je nog eens proberen om de limiet op te zoeken door weer wat te verhogen maar het hoeft niet, je mist weinig aan die pieken.
:)

Steca
mailto:customerservice@stecasolar.com

Edit:
Stuur ook een foto mee van het typeplaatje aan de zijkant met het serie nummer, de code die je krijgt werkt alleen op die omvormer, niet op andere.

Mijn meetverschil

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6q2pyibt.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 13-07-2019 11:39 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
gebeurd vaker, enexis komt langs om te meten en kan je evt op een betere fase overzetten zodat je netspanning lager word

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:05:
Ik had vooraf een deskundige gevraagd om mee te kijken en die vermoede dat de toevoer kabel naar de meterkast wel eens te lang en te dun kan zijn. Na controle van de leverancier blijkt deze wel aan de norm te voldoen.
De norm is 2x2.5mm2, maar dan kun je wel een spanningsval van een paar volt hebben.
Daarom wordt hier vaak 4mm2 aangeraden. Meerprijs is vaak maar heel weinig en dan ligt het alvast niet aan jouw installatie.

Als het kan: vragen of de installateur de bekabeling wil opwaarderen, evt. tegen kostprijs.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:05:
Nu voel ik me van het "kastje naar de muur" gestuurd met het gevolg dat ik geïnvesteerd heb in duurzame energie maar er niets aan heb.
Niet zo sip!
Dit gaat goed komen en het systeem werkt vaak wel!

Overigens zou ik de installateur 'in gebreke' stellen. Jij als consument kan namelijk nooit dit soort problemen analyseren/oplossen.
Als de installateur je naar de netbeheerder stuurt, dan mag hij dat ook zelf doen.
Hij is de professional die een systeem levert wat in jouw situatie niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Mijn broertje heeft een paar van die Steca 500 omvormers met exact hetzelfde probleem. Die kon hij laten repareren. Is gewoon een fout in de omvormer namelijk.
Zie ook:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113097

[ Voor 16% gewijzigd door Meester_J op 15-07-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Meester_J schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:55:
Mijn broertje heeft een paar van die Steca 500 omvormers met exact hetzelfde probleem. Die kon hij laten repareren. Is gewoon een fout in de omvormer namelijk.
Zie ook:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/113097
Een steca 500 is geen 3000 coolcept, lijkt er niet op, verre van zelfs aangezien de steca 500 eigenlijk phillips is.
Dus heeft weinig met elkaar te maken ;)
TheGhostInc schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:23:
[...]

De norm is 2x2.5mm2, maar dan kun je wel een spanningsval van een paar volt hebben.
Daarom wordt hier vaak 4mm2 aangeraden. Meerprijs is vaak maar heel weinig en dan ligt het alvast niet aan jouw installatie.

Als het kan: vragen of de installateur de bekabeling wil opwaarderen, evt. tegen kostprijs.
2,5mm2 is prima, ik heb hier een steca 4200 op een 25m lange 2,5mm2 en niks aan de hand. Of de aansluiting in de meterkast moet brak zijn, dan zou het kunnen.

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 15-07-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:28:

2,5mm2 is prima, ik heb hier een steca 4200 op een 25m lange 2,5mm2 en niks aan de hand. Of de aansluiting in de meterkast moet brak zijn, dan zou het kunnen.
Het gaat dus inderdaad om een 'brakke' meterkast. Immers is de netspanning erg hoog.

2.5mm2 tegenover 4mm2 zal grofweg de dubbele weerstand hebben (helemaal als je de iets hogere temperatuur meeneemt). Waarbij je bij wat meer lengte en deftige stroom zo een paar volt verliest.
Hierboven was al iemand die met 4 Volt geholpen was, dus het kan net het verschil maken.
Als je kijkt naar het prijs verschil, 2.5mm2 ~€1/m en 4mm2 ~€2/m. Dan zou ik er niet lang over hoeven denken. Er is zelfs een theoretische terugverdientijd, door minder verlies, maar dat is meer voor de kroeg.

Maar 2.5mm2 doet het prima, is helemaal veilig en voldoet prima in > 99% van de gevallen. Maar ik heb 4mm2 liggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:54
Is je meter vervangen? Ik heb weleens verhalen gelezen waarbij na het vervangen van de meter de draden geen goed contact meer maakt. Of mogelijk maken de draden van de groep van de omvormer geen goed contact.

Gevolg: te klein contactoppervlak = weerstand = snel te hoge spanning bij levering/te lage spanning bij piekverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TheGhostInc schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:52:
[...]

Het gaat dus inderdaad om een 'brakke' meterkast. Immers is de netspanning erg hoog.
Dat weet je niet, het kan ook de omvormer zijn die verkeerd meet net als die "iemand hierboven" :)
2.5mm2 tegenover 4mm2 zal grofweg de dubbele weerstand hebben (helemaal als je de iets hogere temperatuur meeneemt). Waarbij je bij wat meer lengte en deftige stroom zo een paar volt verliest.
Hierboven was al iemand die met 4 Volt geholpen was, dus het kan net het verschil maken.
Als je kijkt naar het prijs verschil, 2.5mm2 ~€1/m en 4mm2 ~€2/m. Dan zou ik er niet lang over hoeven denken. Er is zelfs een theoretische terugverdientijd, door minder verlies, maar dat is meer voor de kroeg.

Maar 2.5mm2 doet het prima, is helemaal veilig en voldoet prima in > 99% van de gevallen. Maar ik heb 4mm2 liggen ;)
Een steca 3000 doet maximaal 3060Wac wat lang geen 16A is dus zie geen problemen met 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Het is redelijk simpel: des te dikker de aders van de kabel, des te lager de spanningsval want minder weerstand. De kabel zal keuringstechnisch en elektrischtechnisch prima voldoen, maar het is gewoon een feit dat als je zoals @TheGhostInc een 4mm hebt liggen dat de kans dat de omvormer uitschakelt omwille van te hoge netspanning veel lager ligt.

Om je een idee te geven: ik had hier een 4mm kabel liggen van 15m lang en die was voor de keuring en de bijhorende automaat en het vermogen van de omvormer meer dan voldoende maar de spanningsval was te groot, niemand die daar iets op gezegd heeft tot de omvormer uitviel en de installateur zei "tut tut, dit is voor de netbeheerder". (onze netbeheerder in Belgie heeft daar leuke sheets voor).

De norm voor BE en NL is afaics nog steeds dat als V-avg > 253V over een periode van 10 minuten de omvormer zich moet loskoppelen van het net. Meten aan de kast heeft dus weinig zin, het is aan de zijde van de omvormer dat je moet meten want die honoreert die grenswaardes en zal dus een grotere spanning op de kabel zetten aan zijn uiteinde om de ampères weg te willen duwen richting het net.

Allereerst:
  1. Alle betrokken kabels laten nakijken en goed laten aandraaien
  2. Indien je een 3 fase aansluiting hebt dient de installateur de omvormer op een andere fase te hangen en te kijken of het probleem zich nog stelt (dus 2 keer terugkomen in het slechtste geval, en dit kostenloos)
  3. Als je een monofase hebt of het probleem stelt zich nog steeds dan opnieuw beginnen nameten. Best op een zonnige dag waarbij je inschat dat er weinig mensen thuis zijn (want weinig verbruik dan). Kijk dan maar eens wat de spanningen zijn! Vergeet ook niet dat een spanningspiek van over de 264,5V ervoor zorgt dat de omvormer ONMIDDELLIJK uitschakelt, dat is een aardig hoog voltage en zou absoluut niet mogen voorkomen en de kans is redelijk klein, maar dat kan ook nog.
  4. Terug opnieuw aanmelden bij de DNB dat de spanning te hoog oplopen in de wijk.
Hetgene wat @Rol-Co gedaan heeft resulteert voor hem in een werkende oplossing, ongetwijfeld, maar bedenk wel goed dat dit soort instellingen normaal alleen in samenspraak en na akkoord van de netbeheerder mag. In principe moet een netbeheerder dit probleem oplossen. Het excuus wat zij geven "ja er zijn te veel PV installaties" is rechtstreeks terug te kaatsen "ja dan is jullie net te zwak voor al die mensen te bedienen zowel in afname als injectie, neem je verantwoordelijkheid als netbeheerder en verzwaar het net of leg een extra lus aan".

Ondanks dat het ook zal resulteren in een stabielere omvormer ben ik het niet eens met het advies van @Rol-Co , hij heeft gelijk dat die pieken geen wereldschokkende verschillen gaan opleveren (dit trucje doen wij in Belgie ongeveer ook zo heel vaak owv de belastingen die geheven worden op basis van het vermogen van de omvormer) maar dit probleem moet terdege aangepakt worden en de enige verantwoordelijke hiervoor is de DNB.

Ik had dit soort fratsen ook, men heeft toen in de wijkkast de trafo's één trap lager gezet (-7V) waardoor deze uitvallen niet meer voorkomen. Het gevolg is wel dat af en toe in de koude donkere winternachten het voltage zakt naar 218V (prima hoor, maar normaal is het 230V hier in BE) maar daar heeft niemand last van.

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 15-07-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@HyperBart
Welk truukje pas ik toe dan? :? Zoals je op de foto ziet zat de omvormer er bijna 5V naast bij 232V en des te hoger hij kwam des te meer hij ging afwijken.
Dan zit het toch in de omvormer? Dus is het geen probleem als je daar een correctie op maakt? Om de tijd voor de nog niet hebbende code te overbruggen kan je met de powerlimiter wat doen.

Je kan wel naar de netbeheerder blaten over netvoltage die meet gewoon binnen de marge en komt echt niet op jouw omvormer kijken.
Het zou mij niets verbazen als de ts het zelfde probleem heeft, hij zal er nu ook geen last van hebben, het is alleen in mei met bewolking, dan heb je die snelle pieken/klappen.

Ps: waarom heb ik nu dan geen last met de inmiddels nieuwe stecagrid 4200? Geen kabel vervangen, geen net verlaagd.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 15-07-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Steca 4200 doet sowieso geen pieken leveren boven 4200 Watt:
https://www.pvoutput.org/...6367&dt=20190702&gs=0&m=0

Mijn logging pakt de maximale piek per 5 minuten en stuurt deze naar PV-output.

De Effekta 4200 kan wel kortstondig 10 tot 20% boven specs acteren en daar nog wat extra kWh binnen harken. Met dito hogere spanningen voor een korte tijd.

De netbeheerder mag gewoon 253 Volt leveren als ze willen (valt binnen de EN50160). Al gebruik je 16mm2 naar je omvormer, het gaat gewoon niet werken. Interessant spanningsveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:21:
Steca 4200 doet sowieso geen pieken leveren boven 4200 Watt:
https://www.pvoutput.org/...6367&dt=20190702&gs=0&m=0

Mijn logging pakt de maximale piek per 5 minuten en stuurt deze naar PV-output.

De Effekta 4200 kan wel kortstondig 10 tot 20% boven specs acteren en daar nog wat extra kWh binnen harken. Met dito hogere spanningen voor een korte tijd.

De netbeheerder mag gewoon 253 Volt leveren als ze willen (valt binnen de EN50160). Al gebruik je 16mm2 naar je omvormer, het gaat gewoon niet werken. Interessant spanningsveld.
10-20%? Ik heb het nog niet gezien, zowel bij de 3000 niet, de 3600 niet, en de 4200 niet, 50-60W er over kan nog als het snel gaat maar anders regelt hij het gewoon af.
Wat heb je in je log als hoogste vermogen staan? Ik gok 4260-4265W

Edit, oh de effekta.... dat stond er net niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Verwijderd
Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appievdb
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-03-2021
Ha lees dit zijn er nog steeds problemen? Met de voltage? Of hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:De topicstarter was voor het laatst op 27-07-2019 aanwezig op Tweakers. Ik verwacht dat het in de tussentijd wel is opgelost. Helaas zonder terugmelding inderdaad. Een oud topic hier voor uit de sloot halen heeft niet zoveel zin. Ik sluit daarom dit topic.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2021 16:12 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.