Sinds vorig jaar oktober ben ik in het bezit van een zonnepanelen systeem. Tot mei dit jaar werkte alles naar behoren tot dat op 28 Mei mijn omvormer in de blokkade stand kwam en aangaf dat de Net spanning te hoog is. Na meting bleek mijn Net spanning te schommelen tussen 240 à 243 Volt te zijn. Het vreemde is dat mijn omvormer ingesteld is op de Nederlandse norm met een maximale Voltage van 253 Volt. Uiteraard heb ik contact gezocht met de service afdeling van de Zonnepanelen leverancier. Die verklaard dat de door hun geïnstalleerde systeem aan alle eisen voldoet. Ik had vooraf een deskundige gevraagd om mee te kijken en die vermoede dat de toevoer kabel naar de meterkast wel eens te lang en te dun kan zijn. Na controle van de leverancier blijkt deze wel aan de norm te voldoen. De leverancier verwijst naar de netwerk beheerder om hun te verzoeken de Net spanning te verlagen. Dit zijn ze geenzins van plan want ze voldoen aan de NEN norm met een afwijking van 10 %. Zij verklaarden dat het komt doordat er veel panelen in de buurt actief zijn en dat daardoor voltage pieken ontstaan. De deskundige die ik gevraagd heb zegt ook; het kan ook zijn dat je Netwerk aansluiting, 1 fase systeem, verouderd is en daardoor de terug levering niet aan kan. In dat geval moet de Netwerk beheerder dit oplossen.
Nu voel ik me van het "kastje naar de muur" gestuurd met het gevolg dat ik geïnvesteerd heb in duurzame energie maar er niets aan heb. Wie herkend dit probleem, wie kan mij vertellen wat nu de oorzaak is en wat er aan te doen is?
Gegevens systeem;
12x Munchen Solar 270 Wp Poly zonnepaneel
StecaGrid 3000 Coolcept omvormer
Nu voel ik me van het "kastje naar de muur" gestuurd met het gevolg dat ik geïnvesteerd heb in duurzame energie maar er niets aan heb. Wie herkend dit probleem, wie kan mij vertellen wat nu de oorzaak is en wat er aan te doen is?
Gegevens systeem;
12x Munchen Solar 270 Wp Poly zonnepaneel
StecaGrid 3000 Coolcept omvormer