Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:37
Ik ben bezig met zonnepanelen voor onze woning en heb inmiddels al aardig wat huiswerk gedaan, zie hieronder. Ook hebben we inmiddels een vijftal (diverse) offertes ontvangen.

Ik zou graag advies willen over waar ik bij het beoordelen op moet letten en wat jullie voorkeur geniet.
Onze huidige situatie:
  • We zijn met 2 volwassenen en 4 kleine kinderen
  • Huidig verbruik consistent afgelopen 3 jaar:
  • - 3300-3500 kwh elektriciteit
  • - 1000-1200 m3 gas
  • Woning met dak op zuiden, incl. 2 dakkapellen en plat dak op uitbouw (zie foto schets hieronder)
  • Eenfase aansluiting
  • Aparte groep aanwezig in wasruimte op bovenste verdieping
  • 10jr oude HR++ CV, warmtepomp over 5 jaar doen?
  • Geen elektrische auto (ook niet binnen 5 jaar)
  • Goede muur, vloer en dakisolatie
Toekomstig zie ik:
- Ons stroomverbruik omhoog gaan ivm opgroeiende kinderen met gadgets etc.
- Ons gasverbruik omhoog gaan ivm allen dagelijks douchen ipv allemaal dagelijks 1x in bad
- Ons gasverbruik omhoog gaan ivm meer verwarming in kamers ipv alleen benedenverdieping

Offertes

Aanbieder A
Schets:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wWKlTfVUnClklgTjmsOytuqv/full.jpg
AEG monokristallijn black 300Wp zonnepanelen
- 12x 300 Wp
- aansluitkabels en MC stekkers
- 10 jaar producentgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) SolarEdge 3000H
- 12 stuks P300 optimizers (25 jaar garantie)
- 12 jaar garantie op de omvormer
- Onderbouwsysteem (25 jaar garantie)
- € 4931 excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc

Aanbieder B
Schets: geen
Lay-out: 10 portrait boven dakkapelen, 5 landscape onder
  • 15x LG 365 NeON R Mono BlackFrame
  • 25 jaar productgarantie
  • 10 jaar opbrengstgarantie van minimaal 90%
  • 25 jaar opbrengstgarantie van minimaal 84,8%
  • SE5K + 15 x p370 - Garantie 12 jaar
  • Solar montage materiaal compleet - Garantie 20 jaar
  • Installatie 15 panelen - Garantie 7 jaar
  • € 9178 excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc
Aanbieder C
Schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CLw1h7XfZmRpP2VzABE770po/full.png

Deze biedt 3 varianten aan, waarbij twee het legplan hierboven hanteren en de laatste alleen 10 BenQ 320 Mono panelen boven de dakkapellen.

Variant 1:
- 20 BenQ/Auo 320 FB Mono
- SolarEdge SE6K-E-NL
- Systeemvermogen van 6.400 Wattpiek
- Productie tussen 5.557 en 6.792 kilowattuur
- 10 jaar garantie op het installeren van uw zonnesysteem
- 12 jaar garantie op de SolarEdge omvormer
- Minimaal 10 jaar productgarantie op de zonnepanelen
- 25 jaar vermogensgarantie
- Bekabeling & montagemateriaal
- Teruglevermeter & extra groep
- €7500 - 8000

Variant 2:
- 20 LG Mono Full Black 320 Wp
- SolarEdge SE6K-E-NL
- Systeemvermogen van 6.400 Wattpiek
- Productie tussen 5.543 en 6.775 kilowattuur
- €8500 - 9000

Variant 3:
- 10 BenQ/Auo 320 FB Mono
- Omnik Omniksol-2.5k-TL3-S-NL
- Systeemvermogen van 3.200 Wattpiek
- Productie tussen 2.913 en 3.561 kilowattuur
- €4000 - 4500

Aanbieder D
Schets Variant 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/igE0A7d6Erl2n4HBKnXOcZxp/full.png
Schets Variant 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UoTYY65pTJ5Krxi0uOBkkzrk/full.png

Variant 1 serieel:
- 16x Trina Solar Full Black Percium 300Wp
- Growatt 5000UE omvormer
- 10 jaar garantie omvormer
- 5 jaar opbrengstgarantie
- 10 jaar systeemgarantie op de hele installatie
- 10 jaar fabrieksgarantie op de panelen
- 25 jaar vermogensgarantie op de panelen (maximaal 20% degradatie over 25 jaar)
- € 4909 excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc

Variant 1 parallel:
- 16x Trina Solar Full Black Percium 300Wp
- SE4K parallel
- 12 jaar garantie omvormer
- 25 jaar vermogensgarantie op de panelen (maximaal 20% degradatie over 25 jaar)
- € 5901 excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc

Variant 2 serieel:
- 19x Trina Solar Full Black Percium 300Wp
- Growatt 5000UE omvormer
- 10 jaar garantie omvormer
- € 5603excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc

Variant 2 parallel:
- 19x Trina Solar Full Black Percium 300Wp
- SE5K parallel
- 12 jaar garantie omvormer
- € 6719 excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc

Aanbieder E
Schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aVNRfyH4c6CYknRxKBo1tKSc/thumb.jpg
- 10x Sunpower, 390 watt, 1046 x 1690 mm - Garantie 25 jaar
- Omvormer SB 3.6 TL (producent SMA)
- Montagemateriaal Sunpower Schletter
- Vermogen systeem 3900 Watt piekvermogen
- Verwachte opbrengst 3471 kWh per jaar
- € 6750 excl. BTW incl. montagemateriaal + installatie etc

Jullie voorkeur/reactie?

[ Voor 7% gewijzigd door flipjevandejam op 12-07-2019 15:32 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Heb je schaduw?
Kun je de prijs excl btw per Wp er bij zetten?

Bijvoorbeeld € 4931 excl / (12*300) = 1.37 euro / Wp

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flipjevandejam bonuspunten voor je TS (y)
Een eerste keuze is of je het SE systeem de meerprijs van ca. €1000+ waard vindt.
Het monitoringsysteem vertelt je dat elk paneel het doet en welke optimizer er stuk is. Meer opbrengst krijg je er in jouw geval niet van :p
Iemand die SolarEdge een parallel systeem noemt heeft het overigens niet helemaal begrepen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• flipjevandejam
Proton_ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:10:
@flipjevandejam bonuspunten voor je TS (y)
Een eerste keuze is of je het SE systeem de meerprijs van ca. €1000+ waard vindt.
Het monitoringsysteem vertelt je dat elk paneel het doet en welke optimizer er stuk is. Meer opbrengst krijg je er in jouw geval niet van :p
Iemand die SolarEdge een parallel systeem noemt heeft het overigens niet helemaal begrepen :)
Dat ben ik in dat geval :-), dat is ook de reden dat ik hier jullie expertise kom vragen.

Wat brengt het SE systeem buiten fancy wifi en een appje?

Welk van de opties spreekt jou het meest aan en waarom?

[ Voor 4% gewijzigd door flipjevandejam op 12-07-2019 19:31 ]

• flipjevandejam
busscherski schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:20:
Heb je schaduw?
Kun je de prijs excl btw per Wp er bij zetten?

Bijvoorbeeld € 4931 excl / (12*300) = 1.37 euro / Wp
Geen schaduw, behalve zijdelings van de dakkapellen natuurlijk.

Ja, die Wp / euro zal ik toevoegen.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@flipjevandejam Een vaak voorkomend misverstand. Alleen micro-omvormers (APS/Enphase) staan elektrisch parallel, SE heeft ze alsnog in serie waarbij panelen door de optimizer elkaar binnen bepaalde grenzen niet beïnvloeden (maar buiten die grenzen valt de opbrengst bijna geheel weg).
SE heeft technische voordelen boven een stringomvormer bij slagschaduw van bijvoorbeeld lichtmasten, hoge bomen ver weg waarvan een beetje schaduw gedurende de dag 's zomers over het hele dak trekt, of kleine afwijkingen in oriëntatie op bijvoorbeeld een rond dak.
Bij jou niet aan de orde.

Een app heeft elk merk wel, per-paneel monitoring heb je alleen bij micro-omvormers (APS/Enphase) of optimizers (Tigo/Hosola/Huawei werkt met elke stringomvormer, SE alleen met zichzelf).

Aanbod D.1s en D.2s zijn de enige met normale spullen voor een normale prijs (al zou ik zelf kijken of een SMA of Fronius omvormer ook kan, die hebben wat meer mogelijkheden voor randapparatuur zoals slim schakelen van een boiler, accu laden etc).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met de te verwachten groei in stroomverbruik zou ik het gehele dak vol leggen, dus het legplan van aanbieder D (variant 2) en dan nog het kleine dak vol leggen in plaats van slechts 3 panelen. Nu direct maximaal neerleggen betekent dat je extra schaalvoordeel realiseert en daarmee de prijs per wattpiek kan drukken. Bovendien ben je dan optimaal voorbereid op een warmtepomp zodat je je overtollig stroomverbruik in kan zetten om all electric te gaan.

Panelen tussen de dakkapellen is interessant maar is denk ik enkel rendabel wanneer je voor optimizers of micro omvormers gaat, je hebt daar toch 's ochtends en 's avonds aardig schaduw terwijl de rest van je panelen dan in de volle zon liggen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt een 1-fase aansluiting.
Maar er worden ook 3-fase omvormers aan je verkocht/aangeboden.
Zit ombouw groepenkast naar 3-fase ook bij de prijs inbegrepen? (ook aanleg van 3-fase AC verbinding naar de omvormer?)

Als het mijn dak zou zijn, dakje volgooien. (en met 20 panelen zou ik ook overgaan naar 3-fase, tenzij je dat niet wilt)

Dus beginnen met die 20 stuks op het schuindak.
20 zwarte panelen, op een 3-fase SMA. Dat kan in 1 string. Eventueel voeg je 4 Tigo's bij, voor de panelen tussen de dakkappelen. (maar hoeft misschien niet eens, vanwege optitrac)

20 x 300/320 Wp = 6000/6400 Wp = SMA tripower 6.0

Hoe groot is het platte dakje?
Om te zien of dat ook op de 3-fase omvormer kan. Maar ik denk dat een aparte 1-fase omvormer-micro omvormer(s) dan beter is (ligt aan hoeveelheid panelen)

Kijk ook eens naar een WP boiler. (of 2 in serie)
Ze zijn vrij goedkoop met de subsidie
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Als je 3-fase hebt, kan je er nog een 11 kW doorstroomverwarmer achter hangen. Geen koud water meer.... :9
(Beperkt wel een beetje de doorstroming)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 20:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• rudyhattem
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-11 11:40
Niet zo snel kunnen lezen, zitten er ook "glas glas" panelen tussen?

• flipjevandejam
rudyhattem schreef op zondag 14 juli 2019 @ 06:58:
Niet zo snel kunnen lezen, zitten er ook "glas glas" panelen tussen?
Ik denk het niet? Wat zijn dat?
Proton_ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:50:
@flipjevandejam Een vaak voorkomend misverstand. Alleen micro-omvormers (APS/Enphase) staan elektrisch parallel, SE heeft ze alsnog in serie waarbij panelen door de optimizer elkaar binnen bepaalde grenzen niet beïnvloeden (maar buiten die grenzen valt de opbrengst bijna geheel weg).
SE heeft technische voordelen boven een stringomvormer bij slagschaduw van bijvoorbeeld lichtmasten, hoge bomen ver weg waarvan een beetje schaduw gedurende de dag 's zomers over het hele dak trekt, of kleine afwijkingen in oriëntatie op bijvoorbeeld een rond dak.
Bij jou niet aan de orde.

Een app heeft elk merk wel, per-paneel monitoring heb je alleen bij micro-omvormers (APS/Enphase) of optimizers (Tigo/Hosola/Huawei werkt met elke stringomvormer, SE alleen met zichzelf).

Aanbod D.1s en D.2s zijn de enige met normale spullen voor een normale prijs (al zou ik zelf kijken of een SMA of Fronius omvormer ook kan, die hebben wat meer mogelijkheden voor randapparatuur zoals slim schakelen van een boiler, accu laden etc).
Thanks! Als ik jou/jullie goed begrijp kan ik voor een vrij 'simpele' stringomvormer gaan? Maken de merken dan nog verschil (rendement, kwaliteit, bruiksduur)?
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:26:
Je hebt een 1-fase aansluiting.
Maar er worden ook 3-fase omvormers aan je verkocht/aangeboden.
Zit ombouw groepenkast naar 3-fase ook bij de prijs inbegrepen? (ook aanleg van 3-fase AC verbinding naar de omvormer?)

Als het mijn dak zou zijn, dakje volgooien. (en met 20 panelen zou ik ook overgaan naar 3-fase, tenzij je dat niet wilt)

Dus beginnen met die 20 stuks op het schuindak.
20 zwarte panelen, op een 3-fase SMA. Dat kan in 1 string. Eventueel voeg je 4 Tigo's bij, voor de panelen tussen de dakkappelen. (maar hoeft misschien niet eens, vanwege optitrac)

20 x 300/320 Wp = 6000/6400 Wp = SMA tripower 6.0

Hoe groot is het platte dakje?
Om te zien of dat ook op de 3-fase omvormer kan. Maar ik denk dat een aparte 1-fase omvormer-micro omvormer(s) dan beter is (ligt aan hoeveelheid panelen)

Kijk ook eens naar een WP boiler. (of 2 in serie)
Ze zijn vrij goedkoop met de subsidie
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Als je 3-fase hebt, kan je er nog een 11 kW doorstroomverwarmer achter hangen. Geen koud water meer.... :9
(Beperkt wel een beetje de doorstroming)
Kijk hier heb ik wat aan! Dank!
Wel veel mogelijkheden om me op in te lezen, kom ik nog even op terug.

Grote dak past mogelijk ook net aan 10 in portrait onder de dakkapellen. Platte dak is ~3.5m x 8m

Ik zou graag veel meer van gas af naar elektrisch verwarmen/douchen/koken.
• Koken is vrij simpel: elektrische kookplaat (+evt 3-fase vanwege benodigd vermogen
• Douchen, nu denk ik te begrijpen dat je een paar opties aanbiedt voor douchen?
• Verwarmen kan complexer dan ik behoefte aan heb, met alle radiatoren vervangen etc. We verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer 's winters en hebben een convectie put met radiator momenteel. Een simpele oplossing lijkt me een elektrische radiator daarin die desnoods de (grote) ruimte dag en nacht op 20*C houdt?

[ Voor 122% gewijzigd door flipjevandejam op 24-07-2019 10:22 ]

• flipjevandejam
[edited]

[ Voor 100% gewijzigd door flipjevandejam op 24-07-2019 10:22 ]

• flipjevandejam
[edited]

[ Voor 98% gewijzigd door flipjevandejam op 24-07-2019 10:21 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@flipjevandejam zou je, als je iets wil toevoegen aan een post, je laatste post willen wijzigen in plaats van er onder te posten? Thanks!

Wise enough to play the fool

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-10 19:22
Ik heb momenteel 10 zonnepanelen op het zuidoosten die een max. vermogen zouden hebben van 3kwp. Ik kom in het algemeen op max 2,5 uit. Nu wil ik eigenlijk 6 extra panelen laten leggen, maar dit kan alleen op het noordwesten. Het gaat om dit systeem:
6x Jinko 310 Cheetah black met vermogen: 310Wp
6x SolarEdge optimizer P370 vermogen 370Watt

De leverancier geeft aan dat dit nog wel energie kan opleveren. Als de zon eenmaal op het dak staat is er eigenlijk geen schaduw van objecten in de buurt. Na installatie zou ik max. 4,86 kwp hebben, de installateur berekent dat ik uit zou komen op max. 3,44.
Vinden jullie dit de moeite waard of zeg je van zonde van het extra geld. Mijn totale stroomverbruik ligt rond de 4
Voor het hele pakket incl. installatie rekent hij €2270

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Reinhard zou je een eigen topic willen maken? Dit komt de overzichtelijkheid ten goede.

Thanks!

Wise enough to play the fool

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@flipjevandejam dubbelglas panelen hebben ook glas aan de achterzijde ipv kunststof. Het idee is dat dat langer mee gaat (wel plausibel).
Voor stringomvormers zijn SMA en Fronius toonaangevend, maar alles doet het wel :)

Pagina: 1