Buitenkraan wil maar niet vast in verticale stand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:14
Na 2 dagen zagen, boren en graven onder het huis door was ik vandaag eindelijk klaar met m'n buitenkraan project. Geen emmers met water meer zeulen om het zwembadje van de meiden te vullen.

Maar op de laatste meter voor de finish word ik dwarsgezeten door een laatste ding die maar niet wil lukken.
Onder het mom, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden
Buitenkraan
(klikbaar)

Ik krijg de kraan er dus niet zo op dat deze vast zit in de verticale stand.
De tent waar ik hem heb gekocht heeft twee andere gepakt en zelfde probleem (hoewel andere hoek waar deze vast kwam te zitten), echter hier werd gelijk geroepen van je heb te weinig tape eromheen gedaan.
Een korte uitstap naar de praxis en een van de vaste krachten daar kreeg ik de zelfde tip.

Dus weer terug naar huis, hele assemblage weer op de muur, dit keer 10 rondjes teflon tape erom en guess what.
Het zelfde freaking probleem :(
Hierna nog extra tape geprobeerd maar zelfde resultaat.

Hier nog een tweaker die handiger is met water aansluitingen dan mij en kan zeggen wat ik verkeerd doe hier?

De gebruikte spullen:
Muurplaat
Kraan

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Beste antwoord (via Red Cell op 14-07-2019 09:24)

• Kaasplank
  • Niet online
loctite 55 gebruiken. dat kun je tenminste nog een stukje terugdraaien.
En eerst de schroefdraad opruwen met een ijzerzaag.

[ Voor 27% gewijzigd door Kaasplank op 12-07-2019 14:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Normaal moet een rondje of 5 aan teflon tape genoeg zijn, met de draad mee natuurlijk. En anders een flesje loctite 2046 halen

[ Voor 19% gewijzigd door ImNotnoa op 12-07-2019 13:24 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Imnoa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:24:
Normaal moet een rondje of 5 aan teflon tape genoeg zijn, met de draad mee natuurlijk
Dat was ook de hoeveelheid die ik bij de originele poging gebruikt had (in lijn met wat op het doosje stond).

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gewoon terugdraaien tot ie recht zit :?

Of ja, beter dus loshalen, nieuwe tape en dan vastdraaien tot ie recht zit en zover mogelijk er in. Terugdraaien is geloof ik niet bevorderlijk voor de tape.

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 12-07-2019 13:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FYI: Je moet die kraan niet tot het eind vastdraaien. Nooit terugdraaien, dan is je teflon kapot. Gewoon erin draaien tot vlak voor het eind (en dat hij recht zit), en lekker laten zitten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Terugdraaien zal niet heel fijn zijn, maar gewoon iets minder vast is vaak ook waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Orion84 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:25:
Gewoon terugdraaien tot ie recht zit :?
Dan letterlijk gaat die wiebelen. Als in je draait de kraan open en door die beweging draait hij al door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-09 18:59

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zal wel iets dom roepen, maar kun je dat gouden stuk met de schroefjes niet gewoon 90 graden draaien?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Red Cell schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Dan letterlijk gaat die wiebelen. Als in je draait de kraan open en door die beweging draait hij al door.
Dan vraag ik me ten zeerste af of die kraan en muurplaat wel bijpassende schroefdraad hebben? Zeker met tape ertussen zou dat volgens mij toch niet horen te wiebelen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:46
Gewoon bij de nieuwe poging meer tape gebruiken.
Ze gaan baar verloop van tijd iets vaster zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
Mag je over het randje aan de achterkant ook dan tape hebben?
Ik heb zover alleen over het schroefdraad gedaan.
Dan zou hij misschien iets eerder vastlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt het tape de verkeerde richting op (je 'trekt' nu alle tape er tussen weg)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:46
Beetje mag, zolang je de boel maar niet afsluit. Voorkomt ook met meeschuiven van de tape.
Zorg inderdaad dat de tape linksom gewikkeld is zodat hij blijft zitten bij het indraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Check of je het tape wel omgekeerd er omheen wikkelt. Verder Draai je hem tot het eind van het schroefdraad nu? Want je zou verwachten dat je langzaam zwaarder en zwaarder dat ding vast draait.

Je zou nog met fitterskit en henep kunnen proberen (kan je makkelijker wat dikker aanbrengen maar zou voor dit niet een enorm verschil mogen maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
loctite 55 gebruiken. dat kun je tenminste nog een stukje terugdraaien.
En eerst de schroefdraad opruwen met een ijzerzaag.

[ Voor 27% gewijzigd door Kaasplank op 12-07-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Nylon of messing ring erop mag zeker niet van KIWA?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Dus uw eerste poging was te weinig, 2de poging was teveel. Bij teveel wordt uw teflon naar buiten gedrukt zodat er weer te weinig op zit. :D

Je pakt de kraan in de hand met de schroedraadkant naar u gericht, je draait het teflon met de wijzers mee errond en je zorgt dat je het teflon er een klein beetje conisch op legt. Hierdoor heeft die niet zo snel de neiging om naar achter geduwd te worden! Dus van de schroefdraadopening wat dunner naar de draaihendel dikker. En dan er in draaien tot hij bijna vast komt te zitten en stoppen als ze rechtstaat. Nooit terugdraaien met teflon!

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 12-07-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vervang gelijk die schroeven door messing schroeven (bij de Hornbach per stuk te koop). Ziet er beter uit en gegarandeerd nooit roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
Je kunt ook de kraan er even indraaien zonder tape en dan tellen hoeveel slagen je moet hebben.

Daarna schroefdraad van de kraan wat opruwen met een vijl zodat de teflontape niet gaat glijden/opstropen, dan paar rondjes teflontape erop (6-7x is zat, idd tegen de draairichting in, anders stroopt het op) en dan kraan in de muurplaat draaien. Als je weet dat je 8 slagen moet tot hij vast zit en niet verder kan, dan stop je bijv. op 6,5 als dat recht is. Met voldoende teflon zou hij dan lekdicht moeten zijn en stevig vastzitten (dat laatste stuk heb je normaal toch flink wat kracht voor nodig).

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
Ik ga straks als het droog is een nieuwe poging wagen. Ik laat weten hoe die ging.
Want als ik het zo lees is er iets met de tape wat ik blijkbaar toch verkeerd doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
Het eindresultaat zoals belooft.

Na een paar pogingen aanklooien heb ik m'n trots in geslikt en ben ik m'n achterbuurman om hulp gaan vragen. De beste man werkt met CV ketels dus moest een goede optie zijn.
Voor hen die vragen waarom ik niet eerder heen was gegaan; ik wil eerst zelf altijd proberen en los ervan wil ik hem niet zomaar voor dit soort dingen lastig vallen. Als ICT'ers weten we zelf hoe dat is.

Maar nadat hij de bult teflon tape eraf had gehaald toverde hij een busje Loctite 55 die @Kaasplank suggereerde uit z'n werkbroek en 20 seconden later zat de kraan vast in de juiste oriëntatie.

Dus nu maar eens rustig na gaan denken hoe ik over een paar week een afvoerputje daar onder kan gaan maken en aan kan sluiten op het riool.

Dank nogmaals voor alle tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11

RUFFNECK

Poentje

Over dat afvoerputje, is aansluiten op het riool per se nodig? Je zou ook nog aan een infiltratieput ofzo kunnen denken, is (volgens mij) een stuk makkelijker?

Bijv: https://www.hydroblob.com/infiltratieput/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
RUFFNECK schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:06:
Over dat afvoerputje, is aansluiten op het riool per se nodig? Je zou ook nog aan een infiltratieput ofzo kunnen denken, is (volgens mij) een stuk makkelijker?

Bijv: https://www.hydroblob.com/infiltratieput/
Ja en nee. De rioolbuis van de dakgoot zit 2 meter verderop, dan is dat gemakkelijker en beter dan een infiltratieput. Niet dat ik ook naar die optie gekeken heb overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 20:43
Ha oud topic, recent probleem. Ik heb een identiek buitenkraantje, die ook exact in TS zijn stand eindigd. Helaas geen handige buurman, maar voor mij was de 5/6 rondjes teflon de truuk. Ik was blijkbaar veel te zuinig en had de teflon tegendraads.
De kraan zit niet mega strak, maar handvast. De lunch afgewacht, maar er komt geen druppeltje water langs. 👍

Ik ben erg blij met de tips. Wellicht dat iemand anders er over een paar jaar wat aan heeft als hij/zij de search gebruikt. 👌🤣
Pagina: 1