Vraag

• Plint79
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-05-2024
Dag allemaal,

Ik ben bezig met zonnepanelen voor onze woning en heb inmiddels een aantal offertes ontvangen. Ik zou graag advies willen over waar ik bij het beoordelen op moet letten, ook mbt situering en plaatsing bijvoorbeeld.

Onze situatie:

Woning met twee schuine daken (45 graden, OZO - WNW) - voldoende oppervlak aan beide zijden
en een garagedak (45 graden, ZZW - NNO) - afmeting 760 x 230 cm

Offertes:

aanbieder A
17 * Sunpower P19 320WP
SE5K + 17 x p370
montagemateriaal + installatie etc
€ 7.400 excl. BTW

opmerkingen bij A):
7 x op garage (portrait)
6 x op woning OZO
4 x op woning WNW
monteert met schuifhaken

aanbieder B
17 * Panasonic HIT Kuro 325WP
SE5K + 17 x p500
montagemateriaal + installatie etc
€ 7.000 excl. BTW

opmerkingen bij B):
8 x op garage (landscape)
9 x op woning OZO
monteert met schroefsysteem

Waar moet ik op letten en is dit systeem zo wel nodig of is dit overkill in prijs en vermogen? We zijn met z'n drieën alleen verbruik heb ik nog niet helder, zijn hier pas komen wonen, maar ik schat zo'n 4000kWh per jaar. Mocht ik nog informatie vergeten zijn laat maar weten, alvast bedankt voor jullie input!

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Plint79
Leuk dat je ook aan de PV gaat!

Persoonlijk zou ik een voorkeur hebben voor de P500, omdat die een groter regelbereik heeft.
De driefase omvormer wil namelijk 750 volt hebben, de P370 levert er maximaal 60 dus mis je veel opbrengst als je 4 panelen niet vol in de zon hebt liggen - en dat gaat geheid gebeuren met de verdeling over de dakvlakken.

Beide zijn zeker €1000 duurder dan een vergelijkbaar systeem met stringomvormer, maar dan verlies je de monitoring per paneel (en 17 stuks elektronica met onbewezen levensduur op je dak).

Alle montagesystemen op een pannendak zijn in principe goed, foto's van afgewaaide zonnepanelen zijn praktisch altijd van platdaksystemen met te weinig ballast en/of te dicht op de rand, bij jou niet van toepassing.

Verder zou ik niet in zee gaan met een partij die niet langs is geweest en vanaf een satellietfoto werkt (al willen we die hier natuurlijk wél zien) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2019 09:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wil je enkel je huidige verbruik afdekken? Ik zou er gelijk wat meer neer leggen, mocht je elektrisch gaan rijden of een warmtepomp nemen is dat gelijk afgedekt.

De extra kosten per paneel nu zijn een stuk lager dan wanneer ze twee keer moeten voorrijden en het dak op moeten.

Met oog op de toekomst is elk vlak bedekken ideaal, dan heb je klokje rond opwekking waardoor je nadat het salderen afloopt ook zoveel mogelijk je eigen stroom gebruikt.

Zelf laat ik voor 7300 euro inclusief btw 26x310wp panelen leggen. Dat is OZO en WNW vol. Had ik een garage dan ging die ook vol :+

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 11-07-2019 22:42 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Plint79
Dank voor jullie snelle reactie! Ik begrijp dat er op zich niet veel mis is met beide offertes? Zou er nog een voorkeur zijn voor de panasonic of Sunpower en/of de verschillende orientaties van de panelen? Of zouden jullie juist kiezen voor goedkopere panelen?

Meer panelen neerleggen is zeker een optie alleen financieel niet, dan zou ik dus naar andere panelen moeten kijken en daar ligt ook een beetje mijn twijfel mbt kwaliteit. Wellicht ongegrond maar mede daarom hier mijn post. Welke panelen laat jij plaatsen Tsurany en waarom die?

Overigens zijn beide bedrijven netjes langsgweest en hebben ze uitgebreid de tijd genomen. Een satellietfoto is er echter ook ;)

(bovenzijde foto = noorden)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ah kuro, nou @AUijtdehaag kom er maar in. :)

Vreemde opstelling aan hoeveelheid terwijl je zoveel dak hebt, snap de redenatie niet echt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen idee welke panelen, zou ik even op moeten zoeken. Wat ik merkte in mijn traject is dat er zo een paar duizend euro tussen twee leveranciers kan zitten zonder dat er echt kwaliteitsverschil is. Wellicht nog een andere partij vragen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Plint79 Aanbieding A vind ik een slecht aanbod. Het gaat gewoon niet goed werken met P370 optimizers en zoveel oriëntaties.
Aanbieding B is technisch acceptabel, maar ietwat duur. Al laat de keuze voor P500 optimizers wel zien dat hij weet waar hij het over heeft.

Als je wil besparen, doe dat op de omvormer/optimizers. SE is zelden de oplossing met de meeste opbrengst voor een gegeven dak en nooit de goedkoopste.

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2019 09:44 . Reden: P500 is ook max 60V ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Is het niet verstandig om nog een jaartje te wachten totdat je je daadwerkelijke jaarlijkse verbruik kent?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Nee... Nu pak je nog een jaar extra salderen mee :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:07:
Ah kuro, nou @AUijtdehaag kom er maar in. :)

Vreemde opstelling aan hoeveelheid terwijl je zoveel dak hebt, snap de redenatie niet echt.
De 330 Wp zijn gearriveeerd

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Plint79
Ik zal eens informeren naar die 330WP maar ik begrijp dat de panasonics een goede keus zijn? :)

In dat geval blijft voor mij nog de vraag welke oriëntatie het beste is. Volgens aanbieder B is er een verschil van zo'n 7% opbrengst tussen OZO en WNW, vanuit die gedachte zou een verdeling over de twee daken van de woning dan ook zonde zijn en is het het beste om die panelen op OZO te plaatsen. Wanneer de saldering echter teneinde loopt lijkt het mij echter verstandiger om juist wel die verdeling te hebben zodat je een meer gespreide opbrengst over de dag hebt, klopt dat? En wat is dan verstandig?
Rol-Co schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:07:

Bedoel je dat ik beter alles op één dak kan leggen? Dat garagedak is ZZW dus leek beide aanbieders logisch daar 7 of 8 panelen te plaatsen en de rest op de woning.
Proton_ schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:13:
@Plint79
Als je wil besparen, doe dat op de omvormer/optimizers. SE is zelden de oplossing met de meeste opbrengst voor een gegeven dak en nooit de goedkoopste.
Wat zou hier een geschikt alternatief voor zijn wat ook probleemloos overweg kan met verschillende oriëntaties? Kijk je dan naar Tigo of Enphase bijvoorbeeld?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet die 8 panelen op je garage en dan OZO en WNW vol leggen? Ik denk dat je met een andere aanbieder voor een vergelijkbare prijs veel meer panelen kan krijgen. Je hebt nu een dure aanbieder die met dure panelen werkt, dat levert een vrij hoge euro/wp verhouding op.

Je eerste aanbieder zit op 1,36 euro per WP, dat is echt heel duur. Vind een aanbieder die dit naar de 1 euro per WP kan krijgen en je kan zo heel wat panelen extra leggen. Daarnaast leveren meer panelen ook schaalvoordeel in kosten op waardoor de extra panelen naar verhouding goedkoper zijn.

Ik zie ook geen schaduwval op je dak, solar edge met optimizers lijkt mij dus ook niet direct nodig.

• Plint79
Ik heb ook prijzen gezien van panelen die (veel) goedkoper zijn maar die bieden andere garanties, Panasonic biedt bijvoorbeeld 25-jaar all-in garantie op het product. En misschien ben ik daar een rare in maar zo'n garantie is mij ook wat waard. Je weet natuurlijk niet welk van de huidige producenten over een paar jaar nog bestaat maar een bedrijf als Panasonic zie ik niet zo snel verdwijnen.

Met de schaalvergroting vs kosten ben ik het helemaal met je eens, misschien moet ik daar nog eens naar kijken, nu bijvoorbeeld drie panelen extra is waarschijnlijk goedkoper dan volgend jaar bij laten plaatsen, plus dat je dan ook één geheel hebt van dezelfde panelen.

Overigens is er wel degelijk schaduw, van het huis op een stukje van het garagedak maar voornamelijk op het linker deel van het dak richting OZO, iets met een eik van 125 jaar oud... :|

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Dure panelen in je offertes.
Voor die prijs kun je misschien ook wel meer opleverende 345 Wp LG Neon 2 panelen krijgen
Of voor 30-40 procent minder kosten kun je deze krijgen: https://www.solar-outlet.nl/ure-320-wp-mono-zonnepaneel.html

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Plint79

Ik bedoel dat het garage dak misschien ideaal lijkt maar is laag dus snel schaduw of uit het zonnetje, ik zou eerder een rij over het hele huis leggen aan beide kanten zodat je de hele dag opwek hebt, en is ook mooier om te zien dan 3 van die verschillende vormen.

30 van deze bijvoorbeeld.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr6-310-wp-full-black.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Plint79 de P500 heeft ook max 60V, dus je moet de P505 of P404 hebben.

Pagina: 1