Van glasvezel terug naar DSL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Mijn vraag
Kan ik technisch gezien gemakkelijk terug van Glasvezel naar DSL, en zo ja, hoe exact?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Er zit in mijn meterkast een glasvezelkast van Genexis en een soort oud telefoonkastje met “Lijn 1” en “Lijn 2”. ik heb er eventueel foto’s van, mocht dat helpen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-de bestaande aansluitingen (Zie hierboven)
-veel op internet gezocht maar er is echt heel weinig te vinden over deze ‘omgekeerde’ route (terug naar DSL) :-(

ik vraag me met name af of ik gewoon de kabel die vanuit het Genexis kastje naar mijn huis toe loopt kan gebruiken voor de DSL verbinding (mbv de nieuwe Experia box van de nieuwe DSL provider).

Bij voorbaat dank voor jullie hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:18

Osxy

Holy crap on a cracker

Voer op deze site je postcode in en je ziet wat er leverbaar is.

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dat heb ik gedaan, maar dat heeft weinig tot niets met mijn vraag te maken. Ik heb al eerder DSL gehad hier dus ik weet dat het kan.

Ik wil weten hoe ik het technisch moet oplossen ivm het Genexis kastje wat er, sinds ik KPN glasvezel heb aangeschaft jaren geleden, bij is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Faraz schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:50:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar dat heeft weinig tot niets met mijn vraag te maken. Ik heb al eerder DSL gehad hier dus ik weet dat het kan.

Ik wil weten hoe ik het technisch moet oplossen ivm het Genexis kastje wat er, sinds ik KPN glasvezel heb aangeschaft jaren geleden, bij is gekomen.
Dat heeft niets met de nieuwe Genexis te maken, als jij een vaste lijn hebt kan waarschijnlijk je DSL krijgen. Dit zal ook weer via de oude normale telefoonlijn gaan en niet via de Genexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Ik kan mij namelijk herinneren dat het heel wat gedoe was om het naar glasvezel om te toveren, dus maak me daarom enigszins zorgen dat het niet (gewoon meteen) werkt als ik terug ga naar DSL.

Dus ik zal het ‘oude’ telefoonkastje moeten gebruiken i.p.v. het ‘Genexis glasvezelkastje’? En met een andere kabel de modem aansluiten dan nu het geval is? Er lijkt nu namelijk al een telefoonkabel in te zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 20:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Op een van de door jou genoemde "Lijn 1/2" aansluitingen komt straks het (V)DSL signaal binnen en dat gaat dan met een kort kabeltje naar jouw xDSL modem. Meestal zal de leverancier een moden/router combo leveren waar je meteen Ethernet op kunt inprikken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 18:59
Faraz schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:10:
Ik kan mij namelijk herinneren dat het heel wat gedoe was om het naar glasvezel om te toveren, dus maak me daarom enigszins zorgen dat het niet (gewoon meteen) werkt als ik terug ga naar DSL.

Dus ik zal het ‘oude’ telefoonkastje moeten gebruiken i.p.v. het ‘Genexis glasvezelkastje’? En met een andere kabel de modem aansluiten dan nu het geval is? Er lijkt nu namelijk al een telefoonkabel in te zitten...
Je kan toch gewoon een ADSL abonnement via een site als breedbandwinkel.nl zoeken en dan keuze maken? deze laten aansluiten totdat het werkt en dan je glasvezel opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
[...]
Dit heeft _alles_ met je vraag te maken. Met die site kun je namelijk zien of er nog steeds ADSL geleverd wordt op jouw adres. Zo ja, dan kun je dat bestellen. De leverancier zal dan e.e.a. moeten leveren zodat je het aan kunt sluiten, of het door een monteur laten aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:45

lier

MikroTik nerd

Cpt.Morgan schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:40:
Dit heeft _alles_ met je vraag te maken. Met die site kun je namelijk zien of er nog steeds ADSL geleverd wordt op jouw adres. Zo ja, dan kun je dat bestellen. De leverancier zal dan e.e.a. moeten leveren zodat je het aan kunt sluiten, of het door een monteur laten aansluiten.
Volgens mij is de TS vooral benieuwd wat de impact op zijn huidige infrastructuur is (lees, netwerkkabels en dergelijke.)

@Faraz : Volgens mij moet je je vraag opnieuw formuleren.
Kan ik technisch gezien gemakkelijk terug van Glasvezel naar DSL, en zo ja, hoe exact?
Wat bedoel je precies met technisch? Wil je de impact weten op je netwerk? En/of de impact op de tv aansluiting? Kan je vertellen wat bij jou veranderd is toen je van DSL naar glas ging?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:02
Ik weet niet of providers hier aan mee willen werken. Geloof zelfs dat als je internet aanvraagt bij KPN dat je automatisch op het glasnetwerk aangesloten wordt bij aanvraag.

Heb je al contact opgenomen met KPN over de mogelijkheden hier van? Want die zullen hier allicht een mening bij hebben.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de motivatie om van glas terug te gaan naar koper. Storingen zijn oplosbaar over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
Offtopic:
Suicyder schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:20:
Ik weet niet of providers hier aan mee willen werken. Geloof zelfs dat als je internet aanvraagt bij KPN dat je automatisch op het glasnetwerk aangesloten wordt bij aanvraag.
Kan Ik weet voor XS4ALL dat het gewoon een optie in de orderstraat is (ADSL/vDSL/Glas). Maar standaard sluit XS4ALL je aan op de beste techniek.

Ontopic: Ken natuurlijk niet de situatie bij de TS thuis. Maar als de FTU en IS/RA in dezelfde ruimte staan. hoef je alleen maar het nieuwe bodem op isra en de bestaande bekabeling aan sluiten.
Verder moet je natuurlijk alle (niet standaard) instellingen in je modem wijzigen.

Maar waarom zou je terug willen naar xDSL Sneller gaat het niet zijn. Glas is betrouwbaarder. Meer toekomst. Zeker als het een gedoe is om terug te stappen zou ik er helemaal niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 18:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@Faraz Wat heeft het voor jou als klant als voordeel om xDSL te overwegen ten opzichte van FTTH (glasvezel)? Technisch gezien is FTTH op alle vlakken 'beter' dan xDSL.
Suicyder schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:20:
KPN zal het abbonnement uiteraard over FTTH leveren. Er lopen zelfs trajecten om klanten welke nu op xDSL zitten actief te migreren naar FTTH (indien de eindklant hierover beschikt uiteraard) om zodoende de xDSL DSLAM apparatuur te kunnen uitfaseren.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dag allemaal,

Dank voor jullie reacties en excuses voor de verwarring.
Even om het verhaal te verhelderen:

-We hebben al een DSL abonnement aangeschaft (gaat vanaf volgende week in) en hadden al ons KPN glasvezel abonnement opgezegd.

-Motivatie: We zijn weinig thuis en kijken sowieso zelden tv. Daarom hebben we voor een (veel goedkoper) internet only 50mbit abo DSL gekozen. Downloaden doe ik i.t.t. vroeger ook nooit meer.

-Met “technisch gezien” bedoel ik inderdaad puur de aansluitingen in/rond de meterkast. In de meterkast, buiten het appartement, hangen de bovengenoemde kastjes.
Vanuit het Genexis glasvezelkastje loopt er een kabel via het plafond naar het appartement, de ‘CV kast’ in (bouwjaar 2012). Daar stond/staat de experia modem.

Mijn belangrijkste vraag is of ik dezelfde kabel (die nu vanuit de Genexis kast naar het plafond en de modem binnen loopt) kan gebruiken.

Hier is een foto van het betreffende kastje + kabel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7W1chh7.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Faraz op 12-07-2019 11:59 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
DeBolle schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:20:
Op een van de door jou genoemde "Lijn 1/2" aansluitingen komt straks het (V)DSL signaal binnen en dat gaat dan met een kort kabeltje naar jouw xDSL modem. Meestal zal de leverancier een moden/router combo leveren waar je meteen Ethernet op kunt inprikken.
Precies. Maar kan dezelfde kabel (zie bovenstaande foto/url) hiervoor gebruikt worden, die nu nog in het Genexis kastje zit (en dus aan de andere kant aangesloten zit op de modem/router)?

Of Kan ik het kastje + kabel blijven gebruiken voor het DSL signaal? (waarschijnlijk niet, maar ik weet niet zo goed wat de functie is van het Genexis kastje, vandaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:45
[...]

Tenzij je glasvezel én je DSL-lijn van KPN zijn en KPN heeft besloten je DSL-lijn onklaar te maken, al dan niet voor de hele wijk.
Dat kastje vertaalt een glasvezelverbinding naar UTP.
Een oude telefoonlijn kan je ook vertalen naar UTP met de hardware die iedere provider levert bij het modem.

Basically is dat het.

Behalve dan dat je niet weet wat er allemaal op die DSL-lijn nog draait, dat is afhankelijk van je provider en daar is dan ook de enige vraag waar je deze vraag echt goed kan neerleggen.

Los van dat vraag ik me enorm af waarom je in godsnaam terug zou willen :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 17:28
Welke provider? Bij sommige (ik dacht oa bij KPN/XS4ALL/T-Mobile) zijn het standaard abonnementen en ook het goedkoopste wordt standaard op glas aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Richh schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Tenzij je glasvezel én je DSL-lijn van KPN zijn en KPN heeft besloten je DSL-lijn onklaar te maken, al dan niet voor de hele wijk.

[...]

Dat kastje vertaalt een glasvezelverbinding naar UTP.
Een oude telefoonlijn kan je ook vertalen naar UTP met de hardware die iedere provider levert bij het modem.

Basically is dat het.

Behalve dan dat je niet weet wat er allemaal op die DSL-lijn nog draait, dat is afhankelijk van je provider en daar is dan ook de enige vraag waar je deze vraag echt goed kan neerleggen.

Los van dat vraag ik me enorm af waarom je in godsnaam terug zou willen :+
Dank voor je reactie. Het antwoord op je vraag staat hierboven: "We zijn weinig thuis en kijken sowieso zelden tv. Daarom hebben we voor een (veel goedkoper) internet only 50mbit abo DSL gekozen. Downloaden doe ik i.t.t. vroeger ook nooit meer."

Nee, DSL wordt nog steeds geleverd en is niet onklaar gemaakt.

Kan ik, nu ik opnieuw DSL heb besteld, hetzelfde Genexis kastje + dezelfde kabel gebruiken om de nieuwe modem aan te sluiten? (waarschijnlijk niet, maar ik vraag het even voor de zekerheid. Zie ook mijn post met de foto + uitleg hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Faraz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:03:
[...]
Kan ik, nu ik opnieuw DSL heb besteld, hetzelfde Genexis kastje + dezelfde kabel gebruiken om de nieuwe modem aan te sluiten? (waarschijnlijk niet, maar ik vraag het even voor de zekerheid. Zie ook mijn post met de foto + uitleg hierboven).
Nee, het kastje niet, de kabel wel.

Het "Genexis-kastje" is een NTU, een modem voor glasvezel zeg maar. Als je teruggaat naar DSL zal er een DSL-modem komen die je gewoon op de telefoonlijn aansluit. Dat gaat dan niet via de Genexis, want die is voor glasvezel.

De kabel kun je wel gebruiken, dat is een gewone netwerkkabel. Die moet je dan in je DSL-modem prikken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Faraz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:03:
[...]

Nee. De xDSL modem komt in plaats van de Genexis. De kabel naar boven is bruikbaar om Ethernet naar boven te brengen, daar sluit je je bestaande apparatuur op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
FoxLenny schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:03:
Welke provider? Bij sommige (ik dacht oa bij KPN/XS4ALL/T-Mobile) zijn het standaard abonnementen en ook het goedkoopste wordt standaard op glas aangesloten.
YouFone DSL 50 mbit abo. Dit was vorige maand 10 euro per maand goedkoper dan glasvezel.
DeBolle schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:09:
[...]

Nee. De xDSL modem komt in plaats van de Genexis. De kabel naar boven is bruikbaar om Ethernet naar boven te brengen, daar sluit je je bestaande apparatuur op aan.
Compizfox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:08:
[...]

Nee, het kastje niet, de kabel wel.

Het "Genexis-kastje" is een NTU, een modem voor glasvezel zeg maar. Als je teruggaat naar DSL zal er een DSL-modem komen die je gewoon op de telefoonlijn aansluit. Dat gaat dan niet via de Genexis, want die is voor glasvezel.

De kabel kun je wel gebruiken, dat is een gewone netwerkkabel. Die moet je dan in je DSL-modem prikken.
Weet je zeker dat ik de kabel wel opnieuw kan gebruiken, aangezien het een UTP/netwerkkabel betreft? Moet er geen 'ouderwetse telefoonkabel' op het andere kastje (zie foto hieronder) worden aangesloten, aangezien je het over de telefoonlijn hebt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Ni3LDw.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Faraz op 12-07-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ja kan daar beter de aanbieder voor benaderen, die kunnen dan een monteur inplannen en de boel omzetten indien nodig

Het lijn1 / lijn2 kastje lijkt een oude installatie te zijn ( misschien ISDN gehad ? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Faraz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:18:
[...]

wel opnieuw kan gebruiken, aangezien het een UTP/netwerkkabel betreft? Moet er geen 'ouderwetse telefoonkabel' op het andere kastje (zie foto hieronder) worden aangesloten?

[Afbeelding]
Ja. Dat is wat ik al zei, het nieuwe kastje komt in plaats van die Genexis. Het nieuwe kastje is een modem/router combo en krijgt aansluiting aan de telefoonlijn. De UTP gaat aan de LAN kant van datzelfde nieuwe kastje. Wat is daar niet duidelijk aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
FreshMaker schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:24:
Ja kan daar beter de aanbieder voor benaderen, die kunnen dan een monteur inplannen en de boel omzetten indien nodig

Het lijn1 / lijn2 kastje lijkt een oude installatie te zijn ( misschien ISDN gehad ? )
Nee, dat is volgens mij gewoon een normale ISRA-2.
DeBolle schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Ja. Dat is wat ik al zei, het nieuwe kastje komt in plaats van die Genexis. Het nieuwe kastje is een modem/router combo en krijgt aansluiting aan de telefoonlijn. De UTP gaat aan de LAN kant van datzelfde nieuwe kastje. Wat is daar niet duidelijk aan dan?
Nee, mijn vraag was of ik dezelfde UTP/netwerk kabel (die nu op het Genexis kastje zit aangesloten en dat via het plafond naar de modem/router in het apt loopt) op het telefoonkastje (zie laatste foto hierboven, ISRA-2?) in de meter moet aansluiten. Volgens mij kan hier geen netwerkkabel op, maar alleen een ouderwetse telefoonkabel.

Indien het uiteindelijk een telefoonkabel moet worden, moet ik een hele lange hebben die ook nog helemaal naar binnen in het appartement te trekken is (via het plafond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle

DeBolle

Faraz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Nee, dat is volgens mij gewoon een normale ISRA-2.

[...]

Nee, mijn vraag was of ik dezelfde UTP/netwerk kabel (die nu op het Genexis kastje zit aangesloten en dat via het plafond naar de modem/router in het apt loopt) op het telefoonkastje (zie laatste foto hierboven, ISRA-2?) in de meter moet aansluiten. Volgens mij kan hier geen netwerkkabel op, maar alleen een ouderwetse telefoonkabel.

Indien het uiteindelijk een telefoonkabel moet worden, moet ik een hele lange hebben die ook nog helemaal naar binnen in het appartement te trekken is (via het plafond).
De UTP kabel is nodig om de LAN kant aan te sluiten boven, de nieuwe Experia box komt met een nieuw telefoonkabeltje.

Die gaat tussen de isra en de experia. Je zegt het zelf toch, het is een netwerkkabel die naar jouw netwerk loopt. Die sluit je dus straks eenvoudig aan op de Experiabox.
Met de telefoonkabel van de isra naar de Experia en de UTP naar het netwerk is alles klaar.
Modem of router spullen die boven staan van de glasprovider zijn niet meer nodig en gaan weg. Alleen jouw eigen netwerk nog en die wordt gevoed over de UTP kabel vanuit Experiabox.

[ Voor 18% gewijzigd door DeBolle op 12-07-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
DeBolle schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:42:
[...]

De UTP kabel is nodig om de LAN kant aan te sluiten boven, de nieuwe Experia box komt met een nieuw telefoonkabeltje.

Die gaat tussen de isra en de experia. Je zegt het zelf toch, het is een netwerkkabel die naar jouw netwerk loopt. Die sluit je dus straks eenvoudig aan op de Experiabox.
Met de telefoonkabel van de isra naar de Experia en de UTP naar het netwerk is alles klaar.
Precies, dat dacht ik al. Dank.

Dat betekent echter wel dat ik ergens een (hele) lange telefoonkabel moet kopen en die via de buizen in het plafond van de meterkast naar het appartement moet trekken, aangezien de modem (nu, en dat wil ik graag zo houden vanwege het WiFi bereik) in de CV kast binnen in het appartement staat. :-(

(In diezelfde plafondbuis zit nu die lange UTP/netwerkkabel die vanuit het Genexis kastje naar het appartement loopt.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Faraz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:52:
[...]

Dat betekent echter wel dat ik ergens een (hele) lange telefoonkabel moet kopen en die via de buizen in het plafond van de meterkast naar het appartement moet trekken, aangezien de modem (nu, en dat wil ik graag zo houden vanwege het WiFi bereik) in de CV kast binnen in het appartement staat. :-(

(In diezelfde plafondbuis zit nu die lange UTP/netwerkkabel die vanuit het Genexis kastje naar het appartement loopt.)
Dat wil je niet, bij DSL wil je de modem namelijk zo dicht mogelijk bij het ISRA punt (telefoonaansluiting) hebben ivm signaalverlies. Oftewel je DSL modem in de meterkast en een ethernetkabel naar boven (net als nu). Dan maar een los accesspoint erbij kopen voor de wifi.

Je bent er overigens al wel achter dat je huidige modem bij beëindiging abonnement gewoon teruggaat naar de internetaanbieder? Het genexis kastje blijft, maar van youfone krijg je een eigen modem en een adsl splitter.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
MadMarky schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:00:
[...]

Dat wil je niet, bij DSL wil je de modem namelijk zo dicht mogelijk bij het ISRA punt (telefoonaansluiting) hebben ivm signaalverlies. Oftewel je DSL modem in de meterkast en een ethernetkabel naar boven (net als nu). Dan maar een los accesspoint erbij kopen voor de wifi.

Je bent er overigens al wel achter dat je huidige modem bij beëindiging abonnement gewoon teruggaat naar de internetaanbieder? Het genexis kastje blijft, maar van youfone krijg je een eigen modem en een adsl splitter.
Dank voor je reactie, MadMarky. Daar was ik zojuist naar aan het kijken, inderdaad. Dat zou ook gedoe met een nieuwe telefoonkabel trekken voorkomen. Is het ook goed (genoeg) om een 'oude' router als accesspoint te gebruiken? Of kan dat niet altijd?

Ja, dat wist ik uiteraard; Ik heb de nieuwe Experia al binnen en de oude gaat (zoals gebruikelijk) terug. Ik heb echter geen ADSL splitter, mss omdat ik geen telefonie erbij heb genomen(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Faraz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Weet je zeker dat ik de kabel wel opnieuw kan gebruiken, aangezien het een UTP/netwerkkabel betreft?
Ja.
Moet er geen 'ouderwetse telefoonkabel' op het andere kastje (zie foto hieronder) worden aangesloten, aangezien je het over de telefoonlijn hebt?

[Afbeelding]
Ook ja. Er gaat een telefoonkabel van je ISRA naar je DSL-modem. De netwerkkabel gaat dan van de modem naar je appartement.

[...]

Nee, dat is ten zeerste af te raden. Je wilt geen lange telefoonkabel tussen je ISRA en je modem, dat heeft een enorme invloed op de signaalkwaliteit. Zet je modem gewoon naast je ISRA in de meterkast.

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 12-07-2019 13:28 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Een ADSL splitter zal er tegenwoordig niet meer bij zitten vanwege voip telefonie.
Of je een router als AP kunt gebruiken hangt van het model af. Ik zou zelf voor een simpel AP gaan van twee of drie tientjes, scheelt een hoop geconfigureer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Compizfox schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:26:

Nee, dat is ten zeerste af te raden. Je wilt geen lange telefoonkabel tussen je ISRA en je modem, dat heeft een enorme invloed op de signaalkwaliteit. Zet je modem gewoon naast je ISRA in de meterkast.
Ah kijk, dat is me dan nu duidelijk. dank. Ga ik zeker doen dan. Ik had niet verwacht dat een iets langere telefoonkabel zoveel meer signaalverlies geeft dan een lange netwerkkabel?! :X
MadMarky schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:27:
Een ADSL splitter zal er tegenwoordig niet meer bij zitten vanwege voip telefonie.
Of je een router als AP kunt gebruiken hangt van het model af. Ik zou zelf voor een simpel AP gaan van twee of drie tientjes, scheelt een hoop geconfigureer.
Top, thanks! Kun je 1 of 2 adviezen wat betreft een AP (met degelijk bereik) delen? _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Faraz op 12-07-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Neem gewoon een kijkje in de pricewatch: categorie: Access points
Die twee TP Link modellen bijvoorbeeld voldoen al prima voor wat jij zoekt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
MadMarky schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:08:
Neem gewoon een kijkje in de pricewatch: categorie: Access points
Die twee TP Link modellen bijvoorbeeld voldoen al prima voor wat jij zoekt.
Was ik inderdaad al mee bezig. Dacht dat je misschien zelf al ervaring zou hebben met een model wat je kunt aanraden. Ik waardeer ervaringen (en reviews) uiteraard meer dan de marketing van een bepaald merk. :*) Ik ben met name op zoek naar een AP met een goed (en betrouwbaar) bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Het zijn 2 aparte lijnen welke apart van elkaar bestaan toch? Moet gewoon kunnen dus. Het glasvezelkastje heeft niets met het DSL kastje te maken en andersom.

[ Voor 30% gewijzigd door Drunken_Bear op 12-07-2019 14:57 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Laatst online: 23-09 16:08
Drunken_Bear schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:56:
Het zijn 2 aparte lijnen welke apart van elkaar bestaan toch? Moet gewoon kunnen dus. Het glasvezelkastje heeft niets met het DSL kastje te maken en andersom.
Kan dus niet. Het type "acces" zit vast in het abonnement. Dit kan niet (meer) zomaar gewijzigd worden. KPN (de netwerkbeheerder, niet de ISP) zal altijd willen dat je op Fiber komt, zodat op termijn het DSL netwerk uitgezet kan worden.

@MadMarky aan de lampjes op de Genexis te zien, zit er gewoon licht op de lijn. Moet in theorie dus gewoon werken. Mocht het om welke reden dan ook niet goed gaan (patch in centrale niet goed) wordt je abonnement ook nog niet omgezet. Je modem moet eerst via het glasvezelnetwerk verbinding maken met het KPN Netwerk. Pas wanneer die koppeling voor het eerst heeft plaatsgevonden, zal de wijziging van het lijntype (VVDSL(??) --> FTTH) doorlopen.

Niet teveel zorgen maken, dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
ExtendedCaesar schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:44:
[...]

Kan dus niet. Het type "acces" zit vast in het abonnement. Dit kan niet (meer) zomaar gewijzigd worden. KPN (de netwerkbeheerder, niet de ISP) zal altijd willen dat je op Fiber komt, zodat op termijn het DSL netwerk uitgezet kan worden.

@MadMarky aan de lampjes op de Genexis te zien, zit er gewoon licht op de lijn. Moet in theorie dus gewoon werken. Mocht het om welke reden dan ook niet goed gaan (patch in centrale niet goed) wordt je abonnement ook nog niet omgezet. Je modem moet eerst via het glasvezelnetwerk verbinding maken met het KPN Netwerk. Pas wanneer die koppeling voor het eerst heeft plaatsgevonden, zal de wijziging van het lijntype (VVDSL(??) --> FTTH) doorlopen.

Niet teveel zorgen maken, dus :)
Zo te lezen denk je dat ik van DSL naar glasvezel ga overstappen, maar ik ga juist van glasvezel terug naar DSL (andersom).
Het glasvezel abonnement zal (op dezelfde) dag stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-09 10:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

[...]

Loopt er toevallig ook een oude coaxkabel naar het appartement vanuit de meterkast?

Via een ethernet <> Coax adapter is het dan mogelijk om een vaste verbinding boven te krijgen:

https://www.kabeldirect.n...0KRwf5EAQYAiABEgJsffD_BwE

Mijn persoonlijke ervaring met powerline adapters is ook aardig goed, zeker met een max van 50 mbit.

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 12-07-2019 18:41 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom laat je niet gewoon je ISRA punt verplaatsen naar de meterkast?
Dat doen ze. Net zoals Ziggo dat ook doet met hun AOP.

Het kost in de regel alleen wél geld.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Falcon schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring met powerline adapters is ook aardig goed, zeker met een max van 50 mbit.
Verlies ik in het geval van de volgende situatie, met powerline, dan niet signaal/brandbreedte (net als bij de langere telefoonkabel, zie eerdere posts hierboven)? Of maakt de afstand dan toch weer niet uit (met powerline)?

Werkt het überhaupt wel over powerline als de meterkast zich buiten het appartement bevindt? :|

Dan zou ik dus de DSL modem/router kunnen verbinden met een UTP kabel aan de powerline adapter in het stopcontact in de meterkast (deze bevindt zich BUITEN het appartement) en vervolgens binnen hang ik de andere powerline adapter aan een andere router of AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Faraz schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 15:45:
[...]

Verlies ik in het geval van de volgende situatie, met powerline, dan niet signaal/brandbreedte (net als bij de langere telefoonkabel, zie eerdere posts hierboven)? Of maakt de afstand dan toch weer niet uit (met powerline)?

Werkt het überhaupt wel over powerline als de meterkast zich buiten het appartement bevindt? :|

Dan zou ik dus de DSL modem/router kunnen verbinden met een UTP kabel aan de powerline adapter in het stopcontact in de meterkast (deze bevindt zich BUITEN het appartement) en vervolgens binnen hang ik de andere powerline adapter aan een andere router of AP?
Nergens voor nodig. De kabel ligt er toch al? Waarom dan lopen klooien met een powerline?

Je vroeg om reviews, die staan ook in de pricewatch :*).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
EWK schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Nergens voor nodig. De kabel ligt er toch al? Waarom dan lopen klooien met een powerline?

Je vroeg om reviews, die staan ook in de pricewatch :*).
Ik weet dat het in mijn situatie niet meer hoeft, maar ik vraag me af of dat überhaupt zou kunnen! Is bovenstaande überhaupt mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik begrijp de keuze niet echt, je stapt over van glasvezel (dat wel werkte zo te lezen) naar DSL waar je nu een nieuw AP('s) voor moet kopen en kabels moet trekken? Waarom niet gewoon op glasvezel gebleven? Die 120 euro die je nu bespaart, krijg je nu weer terug. Een tientje per maand extra valt nog mee, die zou je bijvoorbeeld weer kunnen besparen op je mobiel abonnement, zorg verzekering of energiecontract. Verder is glasvezel gewoon de toekomst en veel stabieler dan DSL.

Vreemde keuze, maar ik ben TS niet. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door HollowGamer op 14-07-2019 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kabels trekken lijkt mij niet nodig, je kan aan die UTP kabel die er ligt gewoon 2 RJ11 stekkertjes knijpen en die gebruiken om je modem aan te sluiten.

Voor de rest gewoon het filmpje volgen lijkt mij.
https://www.youfone.nl/thuis/installatie

PS. zelf zou ik nooit terug gaan daar DSL, voor dat prijsverschil kan je beter op een black friday aanbieding wachten en dan gewoon je glasvezelabonnement lekker goedkoop verlangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ Fable ,
Dat zou ik dus niet doen!

Afhankelijk van het type kabel zou ik het anders en flexibel oplossen .
1. vaste kern kabel ? aan 2 kanten een RJ45 doosje er op doggen en 2 verloop snoertjes gebruiken (RJ45 naar RJ11 rond en met twist eventueel zelf maken ) .
2. flexibele kabel 2 koppel blokjes en 2 verloop snoertjes gebruiken .

Werkt dit niet goed genoeg met het dsl modem in je appartement dan modem op isra en kun je gewone netwerk kabels gebruiken om je acces point aan te sluiten.

Gebruik wel maar 1 aderpaar (BVB blauw en blauw wit) voor het doorzetten van je dsl signaal, de twist is belangrijk !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Ernemmer schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:07:
Kabels trekken lijkt mij niet nodig, je kan aan die UTP kabel die er ligt gewoon 2 RJ11 stekkertjes knijpen en die gebruiken om je modem aan te sluiten.

Voor de rest gewoon het filmpje volgen lijkt mij.
https://www.youfone.nl/thuis/installatie

PS. zelf zou ik nooit terug gaan daar DSL, voor dat prijsverschil kan je beter op een black friday aanbieding wachten en dan gewoon je glasvezelabonnement lekker goedkoop verlangen.
We gebruiken nauwelijks internet thuis, zoals al eerder gezegd. Daarnaast is mijn besparing t.o.v nu, nog een weekje, 25-35 per maand (maal 12, reken maar uit)...

Maar wat bedoel je met “aan die UTP kabel 2 stekkertjes knijpen voor je modem”? Dat begrijp ik niet helemaal, want heb nooit met een UTP kabel hoeven te klooien. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Faraz schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:56:
[...]

We gebruiken nauwelijks internet thuis, zoals al eerder gezegd. Daarnaast is mijn besparing t.o.v nu, nog een weekje, 25-35 per maand (maal 12, reken maar uit)...

Maar wat bedoel je met “aan die UTP kabel 2 stekkertjes knijpen voor je modem”? Dat begrijp ik niet helemaal, want heb nooit met een UTP kabel hoeven te klooien. :-)
Er loopt nu een kabel met 8 aders van je glasvezel punt naar je router.
Je hebt voor telefoonlijn maar 4 aders nodig dus kan je dezelfde kabel gebruiken maar dan moet je er even andere stekkertjes aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Fable 2 aders 1 aderpaar is genoeg (tenzij bonding maar hier niet van toepassing)!

Faraz, zoals eerder beschreven zou ik eerst proberen met de bestaande kabel het isra te verlengen met 2 verloop kabeltjes.

Een => CAT5 kabel heeft dezelfde impedantie en betere eigenschappen als een CAT 3 telefoon kabel en is hier dan ook gewoon voor te gebruiken mits goed aangesloten .

Als dit niet goed genoeg werkt kun je altijd nog een AP kopen , kijk daarvoor ook zeker 2e hands de wifi versterkers (KPN en consorten) schijnen best goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Laatst online: 05:28
De KPN installeert alleen modems op een paar meter van het ISRA punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Is het niet zo dat kpn van jouw woning de ISRA apparatuur verwijderd bij installatie FTTH?? Althans dat is mijn ervaring. Kabel is er wel maar aan de andere kant zit niets meer.

Oud huis had een Isra punt. Vervolgens werdt er glasvezel aangebracht. Wij hoefde niet over gezien we 3 maanden later zouden verhuizen. Afijn kastje werdt wel geïnstalleerd Isra ontkoppeld en onze modem werdt wel vervangen en aangesloten op het glas. Wij konden hierna niet terug naar de oude Isra.

En als alle huizen de FTTH hebben wordt alle apparatuur uit de centrale ook verwijderd.

FTTH kpn bied ook normale DSL abbo aan op FTTH verbindingen.

[ Voor 35% gewijzigd door To_Tall op 15-07-2019 13:26 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minaaj
To_Tall schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:18:
Is het niet zo dat kpn van jouw woning de ISRA apparatuur verwijderd bij installatie FTTH?? Althans dat is mijn ervaring. Kabel is er wel maar aan de andere kant zit niets meer.

Oud huis had een Isra punt. Vervolgens werdt er glasvezel aangebracht. Wij hoefde niet over gezien we 3 maanden later zouden verhuizen. Afijn kastje werdt wel geïnstalleerd Isra ontkoppeld en onze modem werdt wel vervangen en aangesloten op het glas. Wij konden hierna niet terug naar de oude Isra.

En als alle huizen de FTTH hebben wordt alle apparatuur uit de centrale ook verwijderd.

FTTH kpn bied ook normale DSL abbo aan op FTTH verbindingen.
Wow, veel misinformatie :9

KPN prefereert dat klanten op glas zitten ja, ze verwijderen het isra punt zeker niet. Dat KPN FttH prefereert betekent niet dat andere kleinere spelers nog wel diensten kunnen bieden over dit DSL netwerk.

FttH KPN biedt DSL snelheden op FttH lijnen, geen technologie.

Je ISRA aansluiting wordt gewoon nonactief gesteld in de Koper centrale, en ze zetten licht op je verbinding in de Glas centrale. Dus er wordt ook een NT(glas receiver geplaatst op je FTU(glasgrondplaat) en daarop je experiabox.

[ Voor 3% gewijzigd door Minaaj op 15-07-2019 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
Ernemmer schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:07:
[...]
offtopic:
Niks mis met VDSL tegenwoordig hoor, mits je koperlijn naar een straatkast vlakbij loopt.
Ik heb 100 down 30 up en een ping van 11ms naar 8.8.8.8.
Samen met TV erbij voor €29,95 per maand klaar (NLEx).

Heb ook glasvezel gehad maar dat was een stuk duurder. Enige voordeel vond ik de hogere

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
theuser schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:39:
Fable 2 aders 1 aderpaar is genoeg (tenzij bonding maar hier niet van toepassing)!

Faraz, zoals eerder beschreven zou ik eerst proberen met de bestaande kabel het isra te verlengen met 2 verloop kabeltjes.

Een => CAT5 kabel heeft dezelfde impedantie en betere eigenschappen als een CAT 3 telefoon kabel en is hier dan ook gewoon voor te gebruiken mits goed aangesloten .

Als dit niet goed genoeg werkt kun je altijd nog een AP kopen , kijk daarvoor ook zeker 2e hands de wifi versterkers (KPN en consorten) schijnen best goed te zijn.
Hoi TheUser,

Dank voor je reactie en advies. Ik snap alleen (helaas) de helft van je eerdere uitleg niet : “kern kabel ? doggen”, “rond en met twist”. 8)7

En gaf je nou 2 (verschillende) opties, of bedoelde je het als stap 1, stap 2? En wat is het voordeel van deze optie(s) i.t.t. het gebruiken van de AP (behalve dat een AP iets kost)?

De UTP kabel die door het plafond loopt is uiteraard gewoon flexibel en ‘los’.

Iets meer ‘Jip en Janneke taal’ zal vast enorm helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Hoi Faraz,

Het is optie 1 of 2.
Het voordeel van de eerste optie is dat het netter is maar je schrijft dat de UTP kabel flexibel is dus die valt af (wand doosjes werken alleen goed met vaste kern kabel) .

Optie 2 ,
Er zijn koppel blokjes om 2 netwerk kabels aan elkaar te koppelen, hier heb je er 2 van nodig .
Dan knip je bijvoorbeeld een netwerk patch kabel doormidden en verwijderd iets van de isolatie en knipt de aders af die je niet nodig hebt (B.V.B alle behalve blauw en blauw/wit 2x) en je zet daar een RJ11 connector op middelste 2 aansluitingen .
Je hebt nu 2 verloop snoertjes (ook mogelijk met een cat5 rj11 kabel allen moet je dan rj45 aanzetten.)

Je kunt nu de rj11 in het isra plaatsen en de rj45 in het koppel blokje en vervolgens de rj45 naar boven ook in het koppel blokje.
Boven gebruik je op dezelfde wijze het andere koppel blokje en verloop kabel met R11 in je modem.

Er zijn kabels te koop met rj11 en rj45 die plat zijn meestal zwart die hebben geen twist en zijn dus niet goed voor dsl.

Hoop dat het zo duidelijk is.
Het voordeel is dat je modem boven komt te staan en je dus alle poorten van je modem + wifi en eventueel telefoon en TV kunt gebruiken .

En ook de mogelijkheid hebt de blokjes en verlopen te verwijderen en je modem beneden kunt plaatsen (I.T.T het afknippen van de RJ45 en aanzetten van RJ11 waar die mogelijkheid wegvalt ).

Een AP kost iets (in aanschaf en stroom) en als je ook apparatuur met kabel aan wilt sluiten moet je er op letten dat deze poorten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@theuser Dat is ook heavily unsupported. Het moment dat er iets mis is met de verbinding, kan 'ie alsnog zijn modem naar beneden gaan verplaatsen en direct aan het ISRA punt hangen.

ISRA punt wil je pal naast je modem en zit het op een onhandige plek: Laten verplaatsen door KPN.

Same met het AOP in geval van kabel internet (Ziggo, etc.) Modem moet er naast staan. Verplaatsen kost minder dan €200 maar scheelt een hele hoop gezeik omdat het compleet door Ziggo is goedgekeurd. Dat loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:02:
@theuser Dat is ook heavily unsupported. Het moment dat er iets mis is met de verbinding, kan 'ie alsnog zijn modem naar beneden gaan verplaatsen en direct aan het ISRA punt hangen.

ISRA punt wil je pal naast je modem en zit het op een onhandige plek: Laten verplaatsen door KPN.

Same met het AOP in geval van kabel internet (Ziggo, etc.) Modem moet er naast staan. Verplaatsen kost minder dan €200 maar scheelt een hele hoop gezeik omdat het compleet door Ziggo is goedgekeurd. Dat loont.
Als er 100 mbit mogelijk is op het isra, dan kan je het wel verlengen met 5 meter kabel ofzo, dan hou je nog wel meer dan 50 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Soldaatje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:10:
[...]
Als er 100 mbit mogelijk is op het isra, dan kan je het wel verlengen met 5 meter kabel ofzo, dan hou je nog wel meer dan 50 over.
Dat is het punt niet.

Het punt is dat je er geen enkele garantie op krijgt en je bij issues alsnog je modem direct aan het ISRA punt mag hangen.

Kortom: Gedoe. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:02:

Ja wat dan nog dan verplaats je voor zo lang de problemen zijn even het modem naar beneden en als de problemen opgelost zijn weer naar boven.
Dat is snel en simpel te doen als je het flexibel maakt.
Bij gebruik van goede materialen is de kans dat als het eenmaal goed werkt er iets mis gaat niet zo erg groot (zowel intern bij provider als bij gebruiker).

Ja providers hebben lak aan alles en proberen zoveel mogelijk eigen zin door te drijven , vrije modem keuze houden ze al jaren tegen & KPN/telfort wil zelf niet meer over koper leveren en geen enkel abbo meer voor de kleine beurs!

Laten verplaatsen van ISRA punt kost handen vol geld en meestal totaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

theuser schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:37:
[...]
Ja wat dan nog dan verplaats je voor zo lang de problemen zijn even het modem naar beneden en als de problemen opgelost zijn weer naar boven.
Dat is snel en simpel te doen als je het flexibel maakt.
Bij gebruik van goede materialen is de kans dat als het eenmaal goed werkt er iets mis gaat niet zo erg groot (zowel intern bij provider als bij gebruiker).
Klopt.

Het is ook prima zelf te doen, als je weet wat je doet.
Wil niet zeggen dat het aan te raden is. :)
Ja providers hebben lak aan alles en proberen zoveel mogelijk eigen zin door te drijven , vrije modem keuze houden ze al jaren tegen & KPN/telfort wil zelf niet meer over koper leveren en geen enkel abbo meer voor de kleine beurs!
Dit heeft echt helemaal niets met "zin doordrijven" te maken, maar puur met het feit dat ze garanties moeten geven en die kunnen ze alleen, door bepaalde regels op te stellen en eisen te hebben aan wie aan welke apparatuur zit.

De eis dat je zelf je AOP of ISRA punt niet mag verplaatsen vind ik echt volkomen terecht. Zeker gezien de markt die bediend word. (En zakelijk wil je al helemaal niet dat er iemand zelf gaat zitten hobbyknutselen, dan is er veel te veel van afhankelijk.)
Laten verplaatsen van ISRA punt kost handen vol geld en meestal totaal niet nodig.
Kan me niet voorstellen dat het heel veel duurder is dan het verplaatsen van een AOP van Ziggo.
Dat was uit mijn hoofd iets van €180

Vind ik héél erg mee vallen. (Zeker als je kijkt hoe veel werk ze daar soms voor moeten verzetten. Bij mij kwamen ze met 2 man, hebben ze in de voortuin gegraven, meters onder huis door gekropen en daar het ding netjes in de muur geprikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Nu online
Minaaj schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Wow, veel misinformatie :9

KPN prefereert dat klanten op glas zitten ja, ze verwijderen het isra punt zeker niet. Dat KPN FttH prefereert betekent niet dat andere kleinere spelers nog wel diensten kunnen bieden over dit DSL netwerk.

FttH KPN biedt DSL snelheden op FttH lijnen, geen technologie.

Je ISRA aansluiting wordt gewoon nonactief gesteld in de Koper centrale, en ze zetten licht op je verbinding in de Glas centrale. Dus er wordt ook een NT(glas receiver geplaatst op je FTU(glasgrondplaat) en daarop je experiabox.
In nieuw bouw wijken wordt geen koper aansluiting meer geleverd. Daarnaast heb ik in een wijk gewoond waar KPN de koper verving voor FTTH. er kon geen diensten meer geleverd worden op de koper aansluiting. Gewoon weg omdat de apparatuur uit de wijk kast werdt verwijderd en alleen nog glas aansluitingen werden aangeboden. Bestaande DSL aansluitingen werden hierbij ook actief omgezet naar glas. Waarbij het abbo 1 op 1 werdt overgezet.

Voordeel voor KPN is dat ze maar 1 techniek hoeven te onderhouden in de betreffende wijk.

de "glas reciever" is niets meer of minder dan een modem. dat een licht signaal omzet naar een electrisch signaal. das wel degelijk een techniek.

Daarnaast moet je de vraag stelling van de TS ook in perspectief stellen.

Hij geeft aan dat hij glas aansluiting heeft met een xx bandbreedte en telefoon en misschien TV??
Hij geeft ook aan dat hij het niet veel gebruikt, maar wel internet thuis wil blijven houden tegen DSL snelheid? dus 10/5 of 20/10 Mbps.

Dit is gewoon mogenlijk via de FTTH verbinding. daarvoor hoeft hij niet perse terug naar de koperaansluiting. de kosten voor een dergelijk abbo is gelijk aan dat via de koper aansluiting. ook hier hoeft hij het niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Nu online
unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:41:
[...]

Klopt.

Het is ook prima zelf te doen, als je weet wat je doet.
Wil niet zeggen dat het aan te raden is. :)

[...]

Dit heeft echt helemaal niets met "zin doordrijven" te maken, maar puur met het feit dat ze garanties moeten geven en die kunnen ze alleen, door bepaalde regels op te stellen en eisen te hebben aan wie aan welke apparatuur zit.

De eis dat je zelf je AOP of ISRA punt niet mag verplaatsen vind ik echt volkomen terecht. Zeker gezien de markt die bediend word. (En zakelijk wil je al helemaal niet dat er iemand zelf gaat zitten hobbyknutselen, dan is er veel te veel van afhankelijk.)

[...]

Kan me niet voorstellen dat het heel veel duurder is dan het verplaatsen van een AOP van Ziggo.
Dat was uit mijn hoofd iets van €180

Vind ik héél erg mee vallen. (Zeker als je kijkt hoe veel werk ze daar soms voor moeten verzetten. Bij mij kwamen ze met 2 man, hebben ze in de voortuin gegraven, meters onder huis door gekropen en daar het ding netjes in de muur geprikt.)
de vrijekeuze voor een modem router is wel degelijk een stukje zin doordrijven. KPN en andere providers hebben de plicht jou een goede lijn aan te bieden. Dat staat los van de modem keuze. De garantie op de lijn kunnen zij makkelijk geven, daarbij kunnen zij ook netjes laten zien dat met de geleverde modem de lijn normaal functioneert. Met een eigen modem voorzie ik vele welles-nietes-discussies. De klant zal beweren dat een probleem aan de ISP ligt, maar de ISP zal het tegendeel beweren. Daarom zijn providers tegen.

alles voor je AOP is niet van jou. Dat je die niet mag verplaatsen ben ik het ook zeker mee eens. echter mijn AOP moest verplaatst worden nadat ik er achter kwam dat mijn onderbuurman gebruik maakte van mijn kabel aansluiting. die door zijn woonkamer heen liep. na veel brieven en mailtjes naar de verhuurder en de huurcomissie is de lijn verplaats. Helaas moest daardoor wel een vergunning worden aangevraagd worden. omdat de kabel onder een weg doorliep naar een straat kast verderop. duur.. 1 dag werk, 4 maanden voorbereiding.

Kosten omdat de weg opengebroken moest worden e.d. paar duizend euro. het kan goedkoop maar kan ook duur zijn, afhankelijk waar de kabel vandaan moet komen. Mijn kabel moest helemaal vernieuwd worden en buiten de woning omgelegd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:48
@unezra onze TS heeft z'n ISRA punt al in z'n officiële meterkast zitten als ik de berichten van @Faraz goed begrijp.

Laten verplaatsen uit de meterkast mag tegenwoordig niet meer tenzij een zeer goede reden (bv woning splitsing oid).
Het laten verplaatsten naar de meterkast kan en mag 'altijd'.

Wat @Faraz betreft zou ik niet te moeilijk doen.
De EB in z'n meterkast bij z'n ISRA-punt (WiFi evt uit op de EB), de utp in de EB en die naar een accespoint toe boven. Evt eerst nog een simpele switch ertussen als hij meerdere dingen bedraad wil aansluiten.

Zo houd je volledige ondersteuning van de ISP en kan je nog alle kanten op als je ooit weer wisselt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Annuk schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:40:
@unezra onze TS heeft z'n ISRA punt al in z'n officiële meterkast zitten als ik de berichten van @Faraz goed begrijp.

Laten verplaatsen uit de meterkast mag tegenwoordig niet meer tenzij een zeer goede reden (bv woning splitsing oid).

De EB in z'n meterkast bij z'n ISRA-punt (WiFi evt uit op de EB), de utp in de EB en die naar een accespoint toe boven. Evt eerst nog een simpele switch ertussen als hij meerdere dingen bedraad wil aansluiten.

Zo houd je volledige ondersteuning van de ISP en kan je nog alle kanten op als je ooit weer wisselt.
Juist.

De WiFi op die providermodems is volgens mij over het algemeen toch al niet al te best, dus hoe dan ook een goed idee het op het modem *uit* te laten zetten, modem in bridge, router d'r achter, paar AP's d'r achter en gaan.

Als dat te ingewikkeld is voor TS: Handig Neefje, Student Aan Huis of een ICT dienstverlener die d'r bedreven in is en voor een paar tientjes de zooi fixed.

In principe is het ook een investering voor de komende 5-10 jaar. Zeker AC zal voorlopig genoeg zijn en de koperbekabeling is, mits CAT6 of beter, waarschijnlijk goed genoeg om de komende 20 jaar te overleven.

Kortom, al zou het volledig uitbesteed worden en exclusief materiaal een paar honderd € kosten, dan nog kan het de moeite waard zijn. Zeg dat je voor €1000 een fatsoenlijk netwerk thuis hebt. Heb je met wat geluk, met misschien een upgrade halverwege, 10+ jaar profijt van. Bekabeling gaat langer mee. Voor minder dan €100 per jaar, €8 -er maand, heb je overal in huis fatsoenlijk bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
To_Tall schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:13:
[...]

.......
Hij geeft ook aan dat hij het niet veel gebruikt, maar wel internet thuis wil blijven houden tegen DSL snelheid? dus 10/5 of 20/10 Mbps.

Dit is gewoon mogenlijk via de FTTH verbinding. daarvoor hoeft hij niet perse terug naar de koperaansluiting. de kosten voor een dergelijk abbo is gelijk aan dat via de koper aansluiting. ook hier hoeft hij het niet voor te laten.
Klopt, maar niet helemaal: Hierboven heb ik al twee maal uitgelegd dat deze overstap mij 20-25 euro per maand scheelt. Hoezo gelijke kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Annuk schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:40:

Dank voor je reactie, @Annuk. Dit had iemand anders hier ook aangeraden, en lijkt mij de beste oplossing. De AP ga ik vanmiddag ophalen.

Nog één vraagje: Kan ik (voor de zekerheid) alvast testen of er überhaupt nog signaal zit op dat 'ISRA-kastje'? :) Na alle verhalen hier over "het afsluiten van koperverbindingen door KPN" et cetera ben ik daar wel extra benieuwd naar. Het zal wel goed zitten en het appartementencomplex is pas in 2012 gebouwd, maar just in case...

Het abonnement wordt overigens morgen overgezet, dus dan zal ik middels bovenstaande (simpele) werkwijze alles aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:36

Wildfire

Joy to the world!

Faraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:33:

[...]

Nog één vraagje: Kan ik (voor de zekerheid) alvast testen of er überhaupt nog signaal zit op dat 'ISRA-kastje'?
Als KPN monteur kan ik je zeggen, nee dat kun je niet. Op het moment dat een DSL-verbinding is opgezegd wordt die verbinding ook fysiek opgeheven. Vaak gewoon administratief-technisch dat je verbinding wordt uitgezet, gekoppeld aan het fysiek verwijderen van je verbinding in een centrale of kabelverdeler.

Het enige wat je kunt doen, als een DSL abonnement is aangevraagd, is alvast het modem aansluiten en kijken of het werkt. Maar zolang er nog geen DSL aanvraag loopt kun je dus niets.

By the way, in ieder geval bij KPN is er geen verschil in abonnementskosten tussen DSL en glasvezel. Was er vroeger wel, nu niet meer. Dat heeft KPN expres gedaan omdat mensen niet naar glas wilden overstappen omdat het duurder was. Aangezien KPN het oude kopernetwerk wil gaan uitfaseren was het gelijktrekken van de abonnementsprijzen een logische stap...

Faraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:42:

[...]

Dat gaat mij zelf waarschijnlijk ook wel lukken hoor. Ik moet alleen eventjes zoeken in de API van de EB hoe ik bridge mode moet instellen, en natuurlijk bedenken wat het admin wachtwoord ook alweer is 8) ).
Die moeite van het uitzoeken kan ik je besparen: de Experiabox V10 (en V10a) hebben geen bridged modus.

Faraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:44:
[...]

Dat is precies wat ik bedoelde en dus wilde gaan doen. :-) Het DSL abo is wél afgesloten (start abo = vandaag, en het glasvezel abo stopt morgen), dus dan zou ik het toch al moeten kunnen testen?

En wat betreft de bridge mode, @Wildfire , dan kan de AP er nog wel (werkend) aangehangen worden, toch?
Dat hangt er van af op welk moment het abonnement fysiek opgeleverd wordt. Kan best zijn dat er nog een kruisdraad in de centrale of kabelverdeler getrokken moet worden, dat gebeurt soms pas op de dag van oplevering zelf. Maar je kunt altijd proberen natuurlijk. :)

Waar je mee moet opletten als je met eigen netwerkapparatuur aan de slag gaat, de Experiabox is de DHCP server in je netwerk. Al je andere netwerkapparatuur moet dus zeker gèèn DHCP server gaan spelen.

[ Voor 70% gewijzigd door Wildfire op 18-07-2019 12:48 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
unezra schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:44:
[...]

Juist.

De WiFi op die providermodems is volgens mij over het algemeen toch al niet al te best, dus hoe dan ook een goed idee het op het modem *uit* te laten zetten, modem in bridge, router d'r achter, paar AP's d'r achter en gaan.

Als dat te ingewikkeld is voor TS: Handig Neefje, Student Aan Huis of een ICT dienstverlener die d'r bedreven in is en voor een paar tientjes de zooi fixed.

In principe is het ook een investering voor de komende 5-10 jaar. Zeker AC zal voorlopig genoeg zijn en de koperbekabeling is, mits CAT6 of beter, waarschijnlijk goed genoeg om de komende 20 jaar te overleven.

Kortom, al zou het volledig uitbesteed worden en exclusief materiaal een paar honderd € kosten, dan nog kan het de moeite waard zijn. Zeg dat je voor €1000 een fatsoenlijk netwerk thuis hebt. Heb je met wat geluk, met misschien een upgrade halverwege, 10+ jaar profijt van. Bekabeling gaat langer mee. Voor minder dan €100 per jaar, €8 -er maand, heb je overal in huis fatsoenlijk bereik.
Ha @unezra , thanks voor je (nieuwe) reactie.

Dat gaat mij zelf waarschijnlijk ook wel lukken hoor. Ik moet alleen eventjes zoeken in de API van de EB hoe ik bridge mode moet instellen, en natuurlijk bedenken wat het admin wachtwoord ook alweer is 8) ).

Ik maakte me het meest zorgen over een eventuele nieuwe telefoonkabel die ik door het plafond zou moeten trekken, maar dat hoeft dus gelukkig helemaal niet.
De (bestaande) UTP kabel (die nu nog in de Genexis kast zit) loopt al naar het appartement toe, dus ik hoef 'alleen' de nieuwe AP op de EB aan te sluiten en alles eventjes in te stellen. Denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Wildfire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Het enige wat je kunt doen, als een DSL abonnement is aangevraagd, is alvast het modem aansluiten en kijken of het werkt. Maar zolang er nog geen DSL aanvraag loopt kun je dus niets.

---

Succes, de Experiabox V10 (en V10a) hebben geen bridged modus.
Dat is precies wat ik bedoelde en dus wilde gaan doen. :-) Het DSL abo is wél afgesloten (start abo = vandaag, en het glasvezel abo stopt morgen), dus dan zou ik het toch al moeten kunnen testen?

En wat betreft de bridge mode, @Wildfire , dan kan de AP er nog wel (werkend) aangehangen worden, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Faraz op 18-07-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Wildfire schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Die moeite van het uitzoeken kan ik je besparen: de Experiabox V10 (en V10a) hebben geen bridged modus.

Dat hangt er van af op welk moment het abonnement fysiek opgeleverd wordt. Kan best zijn dat er nog een kruisdraad in de centrale of kabelverdeler getrokken moet worden, dat gebeurt soms pas op de dag van oplevering zelf. Maar je kunt altijd proberen natuurlijk. :)

Waar je mee moet opletten als je met eigen netwerkapparatuur aan de slag gaat, de Experiabox is de DHCP server in je netwerk. Al je andere netwerkapparatuur moet dus zeker gèèn DHCP server gaan spelen.
De oplevering (start abo) zou vandaag zijn, dus ik zal het ergens aan het eind van de dag wel testen.

Dat begrijp ik. Ik zal DHCP op mijn AP (moeten) uitschakelen. Maar kan het dan wel werken zonder de bridge mode, die volgens jou ontbreekt op de EB V10(a)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Faraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:54:
[...]
Dat begrijp ik. Ik zal DHCP op mijn AP (moeten) uitschakelen. Maar kan het dan wel werken zonder de bridge mode, die volgens jou ontbreekt op de EB V10(a)?
Ja, je kunt gewoon een Access Point aansluiten op je Experiabox. Mocht je een router als AP willen aansluiten, zie dan hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Om te zorgen dat je devices goed roamen (automatisch overstappen tussen het WiFi signaal van Experiabox en AP), is het belangrijk dat je e volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen Experiabox en AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Cpt.Morgan op 18-07-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Nu online
Faraz schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Klopt, maar niet helemaal: Hierboven heb ik al twee maal uitgelegd dat deze overstap mij 20-25 euro per maand scheelt. Hoezo gelijke kosten?
Dat vind ik heel knap..

Zou graag bron willen zien. ik heb nu diverse wijken bij KPN bekeken die omgezet zijn in de afgelopen jaren naar glas.

Ik zie echt geen prijs verschil. Daarnaast woon ik nieuwbouw, wij hebben niet eens een ISRA aansluiting alleen FTTH... Goedkoopste bij KPN. 42.50 per maand voor 50/5. Kijk ik bij mijn ouders met alleen een ISRA.. betaal ik presies het zelfde...

het zelfde bij andere aanbieders als mede bij een wijk waar ik gewoond hebt en die is omgezet naar glas.

BTW... KPN rekent voor Internet Only net zoveel als combi TV+Internet :+
TELE2 is daar het goedkoopste op alle drie de adressen voor 25 euro...

Ik zie nergens een verschil in kosten bij wel of geen FTTH.. Daarnaast nog een belletje gedaan naar een vriend, die nog wel een PSTN thuis naast zijn FTTH heeft hangen. De PSTN kan niet meer aangesloten worden. Alle huishoudens in die wijk zijn via glas aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door To_Tall op 18-07-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaaj
To_Tall schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Ik zie nergens een verschil in kosten bij wel of geen FTTH.. Daarnaast nog een belletje gedaan naar een vriend, die nog wel een PSTN thuis naast zijn FTTH heeft hangen. De PSTN kan niet meer aangesloten worden. Alle huishoudens in die wijk zijn via glas aangesloten.
nieuws: KPN stopt in april 2020 in zes gebieden met dienstverlening via koper...

KPN stopt pas in 2020 in paar pilot gebieden met diensten over koper, verder is het overal nog mogelijk. Dan heb je het wellicht over een abonnement bij KPN zelf. Als je gewoon een dsl provider kiest komt er gewoon weer signaal over de koper kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Minaaj schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:43:
[...]

nieuws: KPN stopt in april 2020 in zes gebieden met dienstverlening via koper...

KPN stopt pas in 2020 in paar pilot gebieden met diensten over koper, verder is het overal nog mogelijk. Dan heb je het wellicht over een abonnement bij KPN zelf. Als je gewoon een dsl provider kiest komt er gewoon weer signaal over de koper kabel.
Ik als KPN monteur kan dat volmondig bevestigen. Het kopernetwerk is in Nederland overal nog beschikbaar en is ook gewoon nog bruikbaar voor nieuwe verbindingen. En providers die nog op DSL leveren zouden best goedkoper kunnen zijn ja.

Zoals ik al zei, alleen bij KPN zelf maakt het dus niet uit, want glasabonnement kosten precies hetzelfde als DSL-abonnementen. Maar bij aanwezigheid van glas levert KPN per definitie niet over DSL, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn.

In een paar gebieden gaat KPN inderdaad bezig om het kopernetwerk geheel op te heffen, daar zal het dan uiteindelijk niet meer mogelijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 18-07-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
To_Tall schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:31:
[...]

Dat vind ik heel knap..

Zou graag bron willen zien. ik heb nu diverse wijken bij KPN bekeken die omgezet zijn in de afgelopen jaren naar glas.

Ik zie echt geen prijs verschil. Daarnaast woon ik nieuwbouw, wij hebben niet eens een ISRA aansluiting alleen FTTH... Goedkoopste bij KPN. 42.50 per maand voor 50/5. Kijk ik bij mijn ouders met alleen een ISRA.. betaal ik presies het zelfde...

het zelfde bij andere aanbieders als mede bij een wijk waar ik gewoond hebt en die is omgezet naar glas.

BTW... KPN rekent voor Internet Only net zoveel als combi TV+Internet :+
TELE2 is daar het goedkoopste op alle drie de adressen voor 25 euro...

De uitleg (met link?) heb ik eerder in dit topic al gedeeld. Het was een actie van YouFone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Help!

Nu lijkt het er echter op alsof er helemaal geen DSL signaal over de ISRA komt. Heb zojuist de nieuwe EB aangesloten op de ISRA, met een telefoonkabeltje, maar de lampjes naast de DSL aansluiting op de EB branden helemaal niet. Daarnaast brandt het internet lampje ook niet en geeft hij aan dat er geen internetverbinding is (na het connecten via WiFi).😟
Aansluitdatum DSL zou gisteren (18/7) zijn, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Enig idee wat er mis kan zijn? Een niet werkende ISRA / koperverbinding?

Voor de volledigheid en als reminder: volgens fourstack zou FttH én koper nog steeds beschikbaar moeten zijn op mijn adres.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OcVqMRE.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Faraz schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:34:
Help!

Nu lijkt het er echter op alsof er helemaal geen DSL signaal over de ISRA komt. Heb zojuist de nieuwe EB aangesloten op de ISRA, met een telefoonkabeltje, maar de lampjes naast de DSL aansluiting op de EB branden helemaal niet. Daarnaast brandt het internet lampje ook niet en geeft hij aan dat er geen internetverbinding is (na het connecten via WiFi).😟
Aansluitdatum DSL zou gisteren (18/7) zijn, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Enig idee wat er mis kan zijn? Een niet werkende ISRA / koperverbinding?

Voor de volledigheid en als reminder: volgens fourstack zou FttH én koper nog steeds beschikbaar moeten zijn op mijn adres.
[Afbeelding]
Zou je nieuwe provider bellen, deze moeten zorgen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Osxy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:19:
[...]

Zou je nieuwe provider bellen, deze moeten zorgen dat het werkt.
Yup, na lang wachten kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn: na een meting bleek er iets mis te zijn in de wijkkast. KPN gaat binnen 3 werkdagen (?) deze/die kant op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:53
@Faraz Heb je de Experiabox aangesloten op het ISRA uit deze post: Faraz in "Van glasvezel terug naar DSL"

Wellicht kun je de andere aansluiting proberen (lijn 2 ipv lijn 1, of vice versa). De verbinding zit niet altijd op het eerste aderpaar namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faraz
ThinkPadd schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:26:
@Faraz Heb je de Experiabox aangesloten op het ISRA uit deze post: Faraz in "Van glasvezel terug naar DSL"

Wellicht kun je de andere aansluiting proberen (lijn 2 ipv lijn 1, of vice versa). De verbinding zit niet altijd op het eerste aderpaar namelijk.
Hoi,

Had ik uiteraard al meteen geprobeerd. Het probleem is inmiddels opgelost: Volgens de KPN monteur zaten “de aansluitingen in de wijkkast niet meer goed in elkaar”.
Na herstelwerkzaamheden van 20 min. had ik direct een DSL signaal + internet, en binnen in het appartement via eerdergenoemde AP aansluiting. Dank voor jullie feedback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Faraz schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:53:
[...]

Hoi,

Had ik uiteraard al meteen geprobeerd. Het probleem is inmiddels opgelost: Volgens de KPN monteur zaten “de aansluitingen in de wijkkast niet meer goed in elkaar”.
Na herstelwerkzaamheden van 20 min. had ik direct een DSL signaal + internet, en binnen in het appartement via eerdergenoemde AP aansluiting. Dank voor jullie feedback
Kortom: kruisdraad in de kabelverdeler zat er niet of was verkeerd gedaan. :P

Pagina: 1