Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werk en game PC budget max 1700 euro

Pagina: 1
Acties:

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
Hallo mede-tweakers,

voor een goede vriend van me ga ik een pc bouwen, waarbij ik wil vragen of jullie nog verbeteringen zien.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij is een softwareconsultant die zelf ook veel programmeert, waarbij hij vanuit CRM werkt (welke programma's hij precies gebruikt voor programmeren weet ik niet, ik zit zelf niet in de software). Hij geeft zelf aan vooral in de software te zitten en weinig in de hardware vandaar dat hij mij gevraagd heeft mee te kijken. Systeem gaat draaien op windows en vanuit daar zal hij veel applicaties en programma's draaien, onder andere voor het programmeren en zijn werk.

Momenteel heeft hij een laptop die hij zowel privé gebruikt om te kunnen gamen als zakelijk met 16 gb ram waar hij meestal niet genoeg aan heeft voor z'n zakelijke werkzaamheden, vandaar de voorkeur voor 32 gb.

Verder wil hij er op kunnen gamen waarbij het doel is om op fullhd, alle games op de hoogste settings te kunnen spelen. Hij zal geen video's gaan bewerken.

De programma's die hij zakelijk nodig wil hij heeft gescheiden houden van z’n privé door middel van verschillende partities op een grote ssd of twee verschillende ssd’s. Voor dit laatste vraag ik me af of dit de oplossing is, maar wellicht weten jullie meer hiervoor. Hij is zich ervan bewust dat het waarschijnlijk een overkill kan worden voor z'n gamewensen, maar daar is hij toe bereid gezien hij ook z’n werk er op wil kunnen doen en een hele lange tijd vooruit wil kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is maximaal 1700 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij heeft recent twee van deze schermen gekocht pricewatch: Dell U2417H Zilver, Zwart en neemt deze dus mee. Ik heb hem toentertijd nog geprobeerd andere schermen te laten overwegen (gezien ook de wens om ermee te kunnen gamen en de specificaties van de dells hier niet echt naar zijn), maar deze moesten het worden en zijn het dus geworden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 354,87€ 354,87
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 228,-€ 228,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 213,50€ 213,50
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 87,04€ 87,04
1WaterkoelingNZXT Kraken X52 (met AM4 support)€ 139,-€ 139,-
1VentilatorenEnermax T.B. RGB (6 stuks), 120mm€ 49,99€ 49,99
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32€ 182,50€ 182,50
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 91,-€ 91,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 110,12€ 110,12
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.555,02

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD gezien er gelijktijdig veel programma's gedraaid zullen worden, verder is het verschil ten opzichte van intel voor gamen minimaal waardoor intel niet de voorkeur geniet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb aan de hand van zijn eisen en overleg met hem dit tot nu toe bij elkaar bedacht. Ik neem aan dat er betere keuzes kunnen zijn die ik over het hoofd heb gezien, waar ik voornamelijk benieuwd naar ben is RAM, het moederbord en of het slimmer is een nvme SSD van een TB te kiezen of de huidige optie waarbij er is gekozen voor een 500gb nvme en een één tb sata-ssd

Ga je overklokken?
Met de nieuwe ryzen en de recensies die ik erover heb gelezen en gezien is handmatig overklokken niet nodig. Ook het feit dat er op fullhd gegamed gaat worden lijkt me dat de videokaart overklokken niet nodig zal zijn.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen weten welke keuzes anders zouden kunnen, voornamelijk over RAM, de SSD en het moederbord heb ik zelf twijfels. Voor het moederbord ben ik uitgekomen bij de huidige twee opties, maar wellicht dat een goedkoper moederbord kan. Misschien dat de ryzen 5 3600(x) al voldoende is voor de gewenste doelen.

Verder moet de PC niet teveel opvallen aangezien deze in de woonkamer staat dus RGB heeft geen prioriteit. De ventilatoren hebben RGB en de bedoeling is dat deze de enige zijn in de kast die middels RGB een vaste kleur hebben.

Wat betreft de videokaart twijfel ik tussen de nieuwe Radon 5700, een GTX 1660ti of toch de RTX 2060 zodat hij met Raytracing kan spelen nu z’n schermen zich niet lenen om met hoge FPS het verschil te merken en hij ook niet de spellen speelt die dit nodig maken. Ook bij een overstap naar 1440p zal een van deze videokaarten nog voldoen vermoed ik.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02
In je lijst staan 2 moederborden en geen video kaart btw.
Voor de nieuwe AMD video kaarten moet je toch wachten tot augustus of de maand erna, dan komen pas de kaarten uit met betere koelers. Ik zou voor de 5700XT gaan, deze brengt zeer goede resultaten voor een best lage prijs.

De Samsung EVO 970 kan je vervangen door de Corsair Force MP510
Meer opslag en snelheid voor kleine prijs meer.
pricewatch: Corsair Force MP510 960GB

Weet niet zeker of SSD gaan uitmaken met programma's zoals CRM, maar mogelijk de WD blue veranderen voor productiviteit .

Volgens mij kwam eruit dat Ryzen CPU het beste werkt op 3200 geheugensnelheid RAM sticks.

Met het scheiden van de programma's/bestanden is wel mogelijk maar uit eindelijk zit het toch op dezelfde windows/account/computer. Hij zou dit gescheiden kunnen houden door dual boot of 2 accounts op dezelfde windows installatie. ( Mogelijk zijn er nieuwere methodes maar die schieten mij ff niet te binnen )

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Erazher schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:26:
In je lijst staan 2 moederborden en geen video kaart btw.
Lees anders het verhaal ook even ipv alleen het lijstje te bekijken ;)

Z'n schermpjes zijn inderdaad een beetje jammer als hij er mee wilt gamen. Ik neem aan dat hij op 1 scherm wilt gaan gamen en het tweede scherm secundair wilt gebruiken voor z'n discord, stream of wat dan ook.

Voor wat betreft de videokaart zou ik niet de RTX 2060 doen. Die is overkill voor z'n huidige schermpjes en bij een eventuele overstap naar 1440p zal die GPU eigenlijk te kort schieten. Ook de raytracing op die kaart is meer een gimmick. De framerate zal instorten als je dat aan zet. Omwille van raytracing die kaart kopen moet je niet doen.

Met zijn huidige schermpjes is denk ik een GTX 1660 (Ti) ruim voldoende. Zou hij ooit z'n schermen upgraden dan zou hij tegen die tijd wellicht ook z'n GPU willen upgraden.

Je hebt ook waterkoeling er bij. Op zich cool, maar de bijgeleverde koeler van de 3700x is al ruim voldoende, zeker als je niet gaat overclocken. Behalve de 'coolfactor' zou dat geen toegevoegde waarde hebben.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02
Maypole schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Lees anders het verhaal ook even ipv alleen het lijstje te bekijken ;)
8)7 Onderste gedeelte niet gelezen.

Op moederbord, ja dit kan goedkoper ga voor de X470 chip set. Dan kan je al 100 euro zakken.
Uit reviews lijkt er weinig tot geen verschil te zitten tussen de X570 en X470 moederborden voor de Ryzen 3000 CPUs.

Weet niet zeker met de 5700XT of het veel uit maakt ( Volgens mij niet ) maar er zijn wel een paar youtube video's die dit testen. Heeft hij het sneller nodig dan 2 maanden dan kan je ook voor de 2070 of 2070 super gaan. ( 2070 / 2070 super / 5700XT zijn meer toekomst proef)

• jaimeeus
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
Maypole schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Z'n schermpjes zijn inderdaad een beetje jammer als hij er mee wilt gamen. Ik neem aan dat hij op 1 scherm wilt gaan gamen en het tweede scherm secundair wilt gebruiken voor z'n discord, stream of wat dan ook.

Voor wat betreft de videokaart zou ik niet de RTX 2060 doen. Die is overkill voor z'n huidige schermpjes en bij een eventuele overstap naar 1440p zal die GPU eigenlijk te kort schieten. Ook de raytracing op die kaart is meer een gimmick. De framerate zal instorten als je dat aan zet. Omwille van raytracing die kaart kopen moet je niet doen.

Met zijn huidige schermpjes is denk ik een GTX 1660 (Ti) ruim voldoende. Zou hij ooit z'n schermen upgraden dan zou hij tegen die tijd wellicht ook z'n GPU willen upgraden.

Je hebt ook waterkoeling er bij. Op zich cool, maar de bijgeleverde koeler van de 3700x is al ruim voldoende, zeker als je niet gaat overclocken. Behalve de 'coolfactor' zou dat geen toegevoegde waarde hebben.
Ja deze schermen heeft hij op z'n werk en vind ze daar erg prettig, dus ik kreeg hem niet op andere gedachten ondanks dat het maar matige schermen zijn naar mijn mening (zeker voor de prijs). De RTX2060 met Raytracing aan op 1080p haalt het ook niet dus? Anders inderdaad een 1660(ti) of wellicht dat-ie wil wachten op de nieuwe AMDkaarten. De twee schermen gebruikt-ie vooral voor z'n werk, gamen zal inderdaad gebeuren op één scherm.
De waterkoeling is inderdaad voor de leuk, ik heb het zelf ook in mijn PC zitten en hij vindt dat erg gaaf dus wilde dat zelf ook graag. Daar valt overigens nog wel geld te besparen met een andere keuze bedenk ik me net.
Erazher schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:26:
Weet niet zeker of SSD gaan uitmaken met programma's zoals CRM, maar mogelijk de WD blue veranderen voor productiviteit .

Volgens mij kwam eruit dat Ryzen CPU het beste werkt op 3200 geheugensnelheid RAM sticks.

Met het scheiden van de programma's/bestanden is wel mogelijk maar uit eindelijk zit het toch op dezelfde windows/account/computer. Hij zou dit gescheiden kunnen houden door dual boot of 2 accounts op dezelfde windows installatie. ( Mogelijk zijn er nieuwere methodes maar die schieten mij ff niet te binnen )
De WD was als tweede opslag bedoeld, maar de corsair (evenals een X470 moederbord) zal ik aan hem voorleggen, dat zou geld besparen ten opzichte van de huidige opzet. Het scheiden van programma's ga ik dan nog wel verder uitvinden.

Ik ben vooral benieuwd of deze keuze voor de RAM qua compatibiliteit lukt met de nieuwe Ryzen.