Hallo allemaal,
Op een recent aangekocht bouwkavel staat al een schuur welke we willen gebruiken voor zonnepanelen. Het rode vlak geeft positie (en nok richting) van het te bouwen huis ruwweg aan (architect nog bezig). Schuur van dak ligt behoorlijk gunstig en we verwachten weinig schaduw (alleen eind middag/avond misschien) van het nieuwbouwhuis. Optimisers lijken mij onnodig in deze situatie.

Ik heb enkele offertes inclusief plaatsing ontvangen, maar wil ze toch graag zelf leggen (bespaard een hoop en moet goed te doen zijn met wat hulp). De meeste offertes vermelden 24 panelen (2x12) en 2 bedrijven adviseerden een 3x7 (landscape) opstelling vanwege de beperkte dakbreedte.
Zie hieronder de opties:

Ik zou het liefste een 2x12 opstelling willen realiseren. Wanneer de panelen 30cm van de nok komen te
liggen kom ik bij de dakgoot zo uit (hout is 13cm breed, frame+panelen verwacht ik <10cm dik):

Na het forum (en het internet uiteraard) te hebben doorgespit ben ik op de volgende configuratie gekomen:

Opmerkingen:
Op een recent aangekocht bouwkavel staat al een schuur welke we willen gebruiken voor zonnepanelen. Het rode vlak geeft positie (en nok richting) van het te bouwen huis ruwweg aan (architect nog bezig). Schuur van dak ligt behoorlijk gunstig en we verwachten weinig schaduw (alleen eind middag/avond misschien) van het nieuwbouwhuis. Optimisers lijken mij onnodig in deze situatie.

Ik heb enkele offertes inclusief plaatsing ontvangen, maar wil ze toch graag zelf leggen (bespaard een hoop en moet goed te doen zijn met wat hulp). De meeste offertes vermelden 24 panelen (2x12) en 2 bedrijven adviseerden een 3x7 (landscape) opstelling vanwege de beperkte dakbreedte.
Zie hieronder de opties:

Ik zou het liefste een 2x12 opstelling willen realiseren. Wanneer de panelen 30cm van de nok komen te
liggen kom ik bij de dakgoot zo uit (hout is 13cm breed, frame+panelen verwacht ik <10cm dik):

Na het forum (en het internet uiteraard) te hebben doorgespit ben ik op de volgende configuratie gekomen:

Opmerkingen:
- Had al enkele simulaties gemaakt: Verschil 6kV vs 7kW SMA omvormer is 40kWh/jaar, dus 6kV voldoende
- 12 extra dakhaken voor zekerheid
- De twee kant-en-klare kabels wil ik doormidden knippen zodat hier de sunclix connectoren (voor SMA omvormer) op kunnen
- Aansluiting in meterkast (hoofdaansluiting in deze schuur) is al voorzien: 16A 3f op 300mA aardlek
- Kan ik 24 panelen kwijt op dit dak? (ben niet bang dat het water veel over de goot heen komt)
- Is het dak sterk genoeg? (beugels wil ik waarschijnlijk op extra houten latten plaatsen en wellicht van binnen bouten op sommige plekken. Dak is opgebouwd uit sandwich panelen van zo’n 6cm) Zie ook foto van binnen hieronder
- Kan ik de panelen het beste evenredig verdelen over de 2 omvormer ingangen? 12 panelen (per string) keer 32.57 Vmp geeft 390V. Omvormer een MPP bereik van 260-800V, opgegeven ingangsspanning van 580V en start-ingangsspanning van 175V.
- Wat is de beste optie voor het verdelen van de 2 strings op het dak? Ik denk de linker optie:
- 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2 2 ||| 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
- 1 1 1 1 1 1 2 2 2 2 2 2 ||| 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
- Kan ik de Clickfit EVO beugels gebruiken icm deze dakpannen? Zie hieronder detail foto’s. Volgens mij moet ik elke keer een stukje dakpan wegslijpen?