• Milton
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 18:20
Hi,

Mocht mijn wellicht iets te ruime interpretatie dat dit onderwerp net past binnen het 'loopbaan forum' niet de juiste zijn, verplaats het dan a.u.b. even naar waar het wel thuishoort :P

'We' zijn bezig met het inrichten van ons nieuwe kantoor. Naast dat we onze developers en designers natuurlijk al gevraagd hebben wat hun ideale kantoor/werkomgeving is, ben ik ook erg op zoek naar nieuwe ideeën.

Het gaat mij dan vooral om de ruimte waarin je daadwerkelijk werkt. De 'ontmoetings/ontspanningsruimte' met tafeltennistafel, fussbaltafel en gameruimte met tribune en bar hebben we namelijk al voorzien ;)

Dus: wat maakt voor jou als designer/developer je werkruimte plezierig dat je er lekker kunt werken? Dat mag je huidige kantoor/bedrijfsruimte zijn, maar ook jouw ideaalplaatje.

Alvast superbedankt voor jullie input!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 13:44
Heb je hier ook al over gesproken met een architect? Een preventiemedewerker is ook wel handig voor de Arbo eisen. Voorkomt naderhand ook een hoop gedoe.

Daarnaast veel andere vragen natuurlijk:

- Belangrijkste: goede bureaustoel en bureau. Liefst een bureau wat elektrisch verstelbaar is in geval van flexplekken. Onlangs is hier bezuinigd op de aanschaf van nieuwe bureaustoelen, en die zitten dus absoluut niet lekker. De 10 jaar oudere, maar betere ondersteunende, bureaustoelen zitten echt veel beter bijvoorbeeld.

- Hoe is de ruimte ingedeeld? Wordt het een kantoortuin? Zo ja: hoe groot moeten de eilanden zijn. Zo nee: hoeveel mensen per ruimte? Er is een richtlijn hiervoor bijvoorbeeld (weet een preventiemedewerker vaak).

- Heb je nagedacht over geluidswanden en isolatie? Hoe zijn de vergaderruimtes gesitueerd? Zijn de ruimtes waar mensen vergaderen afgesloten/geïsoleerd, en hoe ver zijn deze van de werkplekken af? Niks zo irritant als jij aan het werk bent en een vergaderzaal leegloopt met 20 man die door elkaar heen kakelen. ;)

- Nagedacht over de vloer i.v.m. geluidsproductie van schoenen?

- Kabelmanagement is voor mij persoonlijk een ding. Ik word gek van alle losse kabels die onder veel bureau's hangen.

[Voor 3% gewijzigd door Panini op 10-07-2019 10:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 11:53
Geen ICTer, Dev oid, wel heel de dag werkzaam met de computer. Inderdaad, stoel en bureau zijn zeer belangrijk. Verder:
- Voldoende opslagruimte voor projecten, grote sheets, etc. En als het dan kasten met deurtjes zijn, alsjeblieft geen openslaande deuren, maar deuren die in de kast wegvouwen, zodat de kast open kan blijven staan indien gewenst.
- Bureau's van voldoende grootte om projecten op weg te zetten/diverse bladen overzichtelijk naast elkaar te kunnen leggen.
- Draadloze telefoons. Als 3 man zit te bellen word je daar gek van. Als jullie met skype/void per pc of beeldbellen werken, kleine hokjes met standaard docking station waar je naartoe kan voor een vergadering.
- Whiteboards met magneten voor snelle aantekeningen en dingen om niet te vergeten erop te plakken.
- Stroompunten en andere aansluitingen op de bureau's voor laptops, telefoonopladers. Dus niet voor permanent gebruik, maar voor losse apparaten.
- Losse stoelen in enkele hoeken zodat mensen die ergens samen naar moeten kijken, niet met hun bureaustoel hoeven te slepen of de stoel van de buurman moeten gebruiken.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 10:52

Gertjuhjan

Software Engineer

Pizza_Boom schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:56:
Geen ICTer, Dev oid, wel heel de dag werkzaam met de computer. Inderdaad, stoel en bureau zijn zeer belangrijk. Verder:
- Voldoende opslagruimte voor projecten, grote sheets, etc. En als het dan kasten met deurtjes zijn, alsjeblieft geen openslaande deuren, maar deuren die in de kast wegvouwen, zodat de kast open kan blijven staan indien gewenst.
- Bureau's van voldoende grootte om projecten op weg te zetten/diverse bladen overzichtelijk naast elkaar te kunnen leggen.
Dit is dus niet nodig voor developers :P

Xbox: Gulpener88

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:29
Gertjuhjan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Je moet niet alle developers over èèn kam scheren.

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

jeroen3 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:09:
[...]

Je moet niet alle developers over èèn kam scheren.
Ik praat over het gemiddelde wat ik ben tegen gekomen als developer. Niet alleen mijn ervaring maar ook wensen van collega's bij alle verschillende bedrijven waar ik als consultant developer heb gewerkt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 16:43

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Rust en licht zijn toch wel de belangrijkste factoren (dus vooral geen grote kantoortuin waar 100 man in zitten, dat is gewoon een kippenhok), maar ook een ergonomische werkplek (verstelbaar (sta)bureau) is essentieel. Voldoende plekken om in stilte te kunnen vergaderen zonder dat andere medewerkers daar last van hebben. Oh, en goede koffie! ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11

t_captain

Moderator General Chat
Ik kom als zzp-er op veel verschillende plekken. Wat ik de prettigste werkplekken vind: niet te druk.

Zo is ergens een klant waar het personeel door automatisering flink is gereduceerd. IT zit daar op een zaak van 120-150 m2, met een man of 8 als iedereen er is. Dat is fijn.

Ook prettig, heel ouderwets: een kantoor met 2 of 3 mensen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Planten en een goede (stille) airco ook niet vergeten. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 13:44
Over airco gesproken: luchtcirculatie is ook erg belangrijk in een kantoor. Er wordt daar vaak vrij weinig aandacht aan gegeven door verhuurders van panden. Dit kan nog wel eens de oorzaak zijn van concentratieproblemen soms, en een 'duf' gevoel na een dag werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 14:04
Onze kantoren zijn overal ongeveer hetzelfde ingericht en ik vind ze behoorlijk prettig dus niet echt mijn wensen maar meer wat ik heb:

De plek zelf:
- Ruim bureau die omhoog en omlaag kan
- Een fatsoenlijke stoel die af te stellen is
- Stroompunten op de plek (naast je vaste aansluitingen) en USB poorten direct uit de muur
- Genoeg ruimte tussen de bureau's

En toch nog even ter volledigheid (ook al ben je al voorzien):

De keuken:
- Een goede koffie hoek met een fatsoenlijk apparaat
- Water, zowel bruisend als niet bruisend uit de kraan
- Een koelkast waar eten kan worden opgeslagen en, een magnetron
- Zit plekken om te lunchen

Vergader ruimtes:
- Grote TV's met een ingebouwd meeting systeem
- Makkelijk mogelijkheid tot aansluiten van laptop en, het opladen van de laptops
- Whiteboards met stiften
- Verschillende maten meeting ruimtes. Bij ons gaat het van 30, naar 12, naar 4 en 'fish bowls (ja echt)' waar 2 mensen in kunnen praten
- een enkele meeting room. Wij hebben een soort telefoon cabine waar je in kan die geluiddicht is, voor de meer privacy gerichte meetings met mensen op afstand. Ook erg prettig voor een telefoontje te plegen.

Overige ruimte:
- Veel planten en natuurlijk licht
- Stoelen, waar je kan zitten om kort te praten of even te onstpannen
- Een rust ruimtekamer voor meditatie, bidden of privacy voor net nieuwe moeders.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:46

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Let inderdaad op rust, en zorg dat een dev zich even af kan sluiten zonder fysiek te verhuizen. Zorg dat discussies dus niet vlak voor hun neus plaatsvinden, nissen in een half-open ruimte werkt heel aardig in mijn beleving. Werkruimtes met meer dan zeg 10 personen worden te druk als de meerderheid aanwezig is. Let ook op dat de werkruimte geluiddicht afgescheiden kan worden van de keuken / lunchplek / andere geluidsbronnen.

Afhankelijk van hoe dol jullie zijn op pair programming of soortgelijke activiteiten: zorg dat er 2 man bij 1 bureau kunnen zitten zonder gedoe / kastjes in de weg. Ik heb al genoeg bureaus gezien waarbij nr 2 ergens half ingevouwen moet zitten omdat er een leeg ladenblok vast aan het bureau zit.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:12
Gertjuhjan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Ligt eraan, ik kom voor mijn werk bij veel IT-bedrijven met ontwikkelaars. Bij de ene wordt van developers verwacht dat zij ook projectmatig bezig zijn met projecten, eentje is in de lead en dagelijks/wekelijks kanban, scrumboarden, etc. Weer bij andere organisaties zie ik dat developers 80% ontwikkelen, 20% supporttaken hebben. Tot slot kom ik af en toe een bedrijf tegen waar de developers ook daadwerkelijk ontwikkelen. In het laatste geval heb je het natuurlijk niet nodig.

Aanvullend nog een opmerking over de 'ontspanningsruimte', welk doel heeft dit bij jullie? Wat ik dus ook veel in de praktijk zie, is dat het compleet niet gebruikt wordt, of juist wel en dat het zorgt voor een vervaging van de grens tussen werk en privé. In het laatste geval zie je mensen om 09.00 uur aanwezig zijn, rond 17.00 stoppen, met zijn allen eten bestellen en tot 21.00 uur gaan gamen etc. Wil je dit als bedrijf echt faciliteren?

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-01 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Mogelijkheid tot thuiswerk :Y)

Voor kantoor, ideaal als je even een luchtje kan scheppen buiten.

Ook ventilaties is belangrijk. Ik heb er nogal last van bij airco's of andere luchtrondpompers dat je om 16:00 uur in slaap valt op je toetsenbord. Ik heb liever een open raam met een lekkere bries.

Koffie, voldoende licht, ergonomie en een prettig toetsenbord.

Volgens mij worden pingpong en dergelijke 'hip en dynamisch jong-bedrijf' speeltjes schromelijk overschat, liever goede secondaire voorwaarden. Hoewel een vrijmibo goed kan zijn voor de informele discussies.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:51
Basszje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:43:

Volgens mij worden pingpong en dergelijke 'hip en dynamisch jong-bedrijf' speeltjes schromelijk overschat, liever goede secondaire voorwaarden. Hoewel een vrijmibo goed kan zijn voor de informele discussies.
Klopt, als zoiets bij een vacature bovenaan staat bij het kopje "wat hebben we te bieden". Weet ik genoeg :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gertjuhjan

Gertjuhjan

Software Engineer

Ohja, wat ik erg kan waarderen is gezamenlijke lunch gefaciliteerd door het bedrijf. Zodat je verse boterhammen en beleg hebt en niet je verlepte boterham van thuis mee hoeft te nemen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Supreme
  • Laatst online: 12:51
Boterhammen? Iedereen eet toch bakjes quinoa met kikkererwten die zondagavond op instagram werd gepost?

On a serious note: Ik heb liever een leuke keuken waar ik zelf een uitsmijter o.i.d. kan bakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rust, licht, goede luchtcirculatie, wat planten voor de sfeer.

Dus goede geluidsisolatie. Niet meer dan 4 bureaus per eiland en max 2-3 eilanden per ruimte. Genoeg tussenhokjes waar je even kan bellen, meetingruimtes die afsluitbaar zijn zodat men geen last van elkaar heeft.

Goede koffie automaten met fatsoenlijke thee erbij en vers koud water. Een koelkast en magnetron zijn ook erg fijn.

Verder kijk ik graag af en toe wat naar buiten, heb hier nu een leuke vijver voor m'n snufferd, ff visjes kijken is rustgevend en daarna weer verder werken. Dus zoiets is wel fijn. of een tuin om door te wandelen als het warm is, je vastzit op je probleem en ff inspiratie nodig hebt.

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-12-2022
Nadeel met die keukens (hier op kantoor hebben we er een) is dat iedereen hem gebruikt maar niemand vindt dat 'ie moet worden schoongemaakt... De magnetron loopt zowat uit zichzelf weg, tosti ijzer durf ik niet eens in te kijken. Ik zit dus 'gewoon' aan mijn verlepte boterhammen.

Ik mis op mijn kantoor vooral opbergruimte. Zonder opbergruimte oogt het snel rommelig vind ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een bureau die je omhoog kan zetten om staand verder te werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Eentje dat iedereen blijkt te vergeten (en de meeste werkgevers/klanten ook): schermen! Voorzie gewoon deftige - liefst dual - monitors op elke werkplek.

En semi-vaste werkplekken, zodat iedereen naar eigen wens toetsenbordjes enzo kan meenemen.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34
Kijk bij de indeling goed of je de kantoortuin zoveel mogelijk kan beperken.

Dit werkt vele developers en andere IT'ers op de zenuwen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
zoenvisje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:28:
Nadeel met die keukens (hier op kantoor hebben we er een) is dat iedereen hem gebruikt maar niemand vindt dat 'ie moet worden schoongemaakt... De magnetron loopt zowat uit zichzelf weg, tosti ijzer durf ik niet eens in te kijken. Ik zit dus 'gewoon' aan mijn verlepte boterhammen.

Ik mis op mijn kantoor vooral opbergruimte. Zonder opbergruimte oogt het snel rommelig vind ik.
Tijd om een schoonmaakster in te huren dus, de keuken op zich is het probleem niet.

Zoals anderen ook al aangegeven hebben;

- Geen kantoortuin en geen flexplekken.
- Wel goede en stille airco.
- Verstelbaar bureau wat groot genoeg is.
- Zeer goede bureaustoel.
- Goede, grote en verstelbare monitoren met een goede dock. (ook budget beschikbaar stellen om thuis wat in te richten, zodat werknemers 2 dagen per week thuis kunnen werken)
- Veel mensen vinden het ook fijn om met de rug naar de muur te zitten ipv in het midden.
- Lekker veel bergruimte.
- Whiteboards om op te brainstormen.
- Beetje kleur op de muren en vloer ipv dat grijze wat je vaak ziet.
- Hoge plafonds.
- Planten.

[Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2019 13:47]

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:40
Fisheke schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:33:
Eentje dat iedereen blijkt te vergeten (en de meeste werkgevers/klanten ook): schermen! Voorzie gewoon deftige - liefst dual - monitors op elke werkplek.
Mits het financieel uit kan liever persoonlijk uitgekozen apparatuur, monitors al helemaal. Ik zit minstens 30 uur per week naar m'n monitor te staren en heb liever één die overeenkomt met m'n persoonlijke wensen (lage input lag en ultrawide in mijn geval) dan een random dual monitor setup waar het hele kantoor mee werkt en voor niemand perfect werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 20:09
Bulder schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Mits het financieel uit kan liever persoonlijk uitgekozen apparatuur, monitors al helemaal. Ik zit minstens 30 uur per week naar m'n monitor te staren en heb liever één die overeenkomt met m'n persoonlijke wensen (lage input lag en ultrawide in mijn geval) dan een random dual monitor setup waar het hele kantoor mee werkt en voor niemand perfect werkt.
Dit inderdaad. Flexplekken kunnen standaard voorzien worden, maar laat iedere developer met een vaste plek zijn eigen apparatuur uitzoeken. Geef evt. een budget waar het binnen moet passen. Apparatuur is erg persoonlijk.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 12:04
Groot bureau waar 2 schermen op kunnen staan naast elkaar
Mogelijkheid om alle kabels in een goot weg te kunnen werken
Airco

Ik heb een eigen kantoor, snap wel dat zoiets niet bij elke firma en functie past. Zou niet snel meer zonder willen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 21:45

Croga

The Unreasonable Man

Milton schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:22:
'We' zijn bezig met het inrichten van ons nieuwe kantoor. Naast dat we onze developers en designers natuurlijk al gevraagd hebben wat hun ideale kantoor/werkomgeving is, ben ik ook erg op zoek naar nieuwe ideeën.
Één tip die ik hier nog niet heb zien voorbij komen:
Huur een binnenhuis architect in!

Toen wij met een klein bedrijfje verhuisden naar Strijp-S in Eindhoven (oude fabriekshal) hebben we dat gedaan. Toen ik het ontwerp de eerste keer zag had ik zo mijn twijfels; grote kantoor"tuin" zonder enige muren met alleen een paar stilteplekken.
In de praktijk bleek de meerwaarde van de architect; geluidsdempende platen aan het plafond gecombineerd met de juiste indeling en de juiste afstand tussen de blokken bureaus zorgde er voor dat we geen last hadden van elkaars geluid terwijl we wel zicht hadden op elkaar en dus makkelijk bij de ander langs konden lopen.

Dit soort figuren kijkt altijd een niveau dieper en weet meer dan jij (of je collegas) zelf.

Voor mij;
- Planten
- Genoeg ruimte
- Geen last van het geluid van anderen
- Planten
- Veel whiteboards met ruimte om er omheen te staan (minstens 2 per 5-10 personen)
- Afgesloten meeting rooms (minstens 1 per 5-10 personen)
- Afgesloten stilte ruimtes (minstens 2 per 5-10 personen)
- Planten
- Had ik al planten genoemd?

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:29
Ik ben hier onlangs ook eens over aan het nadenken en als ik mocht kiezen:
  1. Liefst kleine kantoren, met 2 - 3 mensen. We hebben nu een kantoortuin met 7 man (60m2) en dat is echt veel te klein/druk.
  2. Verstelbare bureau's, met fatsoenlijke bureaustoelen er bij
  3. Schermen, hoe groter en meer, hoe beter. Het liefst zou ik er 3 hebben, waarvan 2 toch wel groter dan 24" die ik nu op kantoor heb (thuis gebruik ik 2x 27").
  4. We werken op kantoor met desktops, wat op onze huidige kantoortuin super irritant is. Je kan niet even weglopen met je apparaat voor bijvoorbeeld een online meeting. Zodra de kantoren wat kleiner zouden zijn, zou dat minder nodig zijn.
  5. Per kantoor een groot whiteboard aan de muur, zo'n 180x90 ding aub. Ik teken graag en aangezien we nu zo'n ding missen doe ik dat altijd in kladblokken, maar dat is ook niet ideaal.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
Ipv wat ik hier al veel lees te herahalen wat ik momenteel op mijn werkplek mis.
een 3e scherm zou welkom zijn. Minder met citrix/vm/andere sandbox omgevingen moeten werken.
Een beter toetsenbord en muis (wordt aan gewerkt).
Een manier om niet meer afhankelijk te moeten zijn van mijn windhoos citrix omgeving.
Voor de rest mis is vrij weinig van de bovengenoemde zaken. Ondaks dat ik in een kartoontuin omgeving zit zijn mijn collega's verrassend stil. Er wordt hier eigenlijk ook nooit gebeld, wat ook veel scheelt

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:12
Grappig dat planten zoveel terug komen. Is zeker niet onbelangrijk, net als goed natuurlijk daglicht, en goed werkende luchtcirculatie (zuurstofgehalte wil eind van de dag nogal eens inkakken).

Kantoortuin en verplichte flexplekken zou ik zeker proberen te voorkomen. Maar als het echt moet (qua ruimte / kosten): òf tuin, òf flex. Een flextuin is helemaal funest.

• Milton
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 18:20
Top! Dank voor de input allemaal :)

Een sta-bureau is hier ook ter sprake gekomen. Wat is daar jullie ervaring mee?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Milton schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:43:
Top! Dank voor de input allemaal :)

Een sta-bureau is hier ook ter sprake gekomen. Wat is daar jullie ervaring mee?
Top! Wij hebben er hier een paar, zeker niet genoeg voor iedereen.. maar het af en toe kunnen afwisselen tussen zitten en staan is best fijn. En elektronisch instelbaar, zodat je meerdere settings kan opslaan voor verschillende personen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 21:46

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zelf gebruik ik het niet, maar een aantal collegas is er helemaal dol op. Het staat wel wat vreemd als je als enige staat in het midden van een kantoortuin, maar het went snel. Als de optie niet te veel meer kost (of je mensen erom vragen) zeker doen.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Een goede laptop standaard is soms ook wel prettig een persoonlijk budget om naar eigen inzicht een muis, toetsenbord, rugtas etcetra aan te schaffen.

Een extra laptop adapter en 4k-dock voor thuis ook prettig!

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Airco, daglicht (liefst raam met uitzicht), ruimte met max 3 mensen, rustige omgeving, ergonomische werkplek, liefst 24" IPS scherm met 1920x1200 en full size toetsenbord. Laptop is leuk als extra of met docking station, maar niet als enige optie.

Mogelijkheid om drinken te halen (water, thee, frisdrank).

Dat is de basis :)

Koelkast en vriezer voor ijsjes in de zomer e.d. is een plus :+

En alsjeblieft rustige neutrale kleuren. Geen hippe knalrode muur ofzo, dat trek ik niet _O-

Planten op kantoor mag, maar hoeft niet per se.

Zelf heb ik nog een voorkeur voor laminaat of linoleum dat je goed schoon kan houden. Ben geen fan van tapijt, maar het is ook geen ramp.

[Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 10-07-2019 18:37]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:28
Telefoon ruimte voor andere, zodat ik niet door ieder gesprek/telefoongesprek lastig gevallen word

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:36
Een zit-sta bureau en een goede muis zijn voor mij must-haves, net als 2 schermen of meer.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 08:15
Eigen kantoor, stil/geen last van omgevingsgeluid, zit-sta bureau, 43" 4K monitor, knappe workstation, whiteboards aan de muur. Beetje luxe uitstraling mag ook wel (hou van hout en goed afgewerkt, niet van de industriële look). (Uitzicht op) groen en genoeg frisse lucht is ook belangrijk.

Dat is hoe ik nu werk, je krijgt mij nooit van z'n leven meer in een kantoortuin.

Niets...

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 00:07
Meest obvious:
- geen looppad naast je bureau.

(daarom wordt er zoveel gezegd 2-3 personen kleine kantoren)

Ik zou persoonlijk ook faciliteren dat twee developers gerust een uur lang in gesprek kunnen gaan achter een scherm. Hangt sterk af van de werkzaamheden.

[Voor 7% gewijzigd door Harm_H op 10-07-2019 20:16]

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 11:08
Eigen apparatuur! Laat ontwikkelaars lekker hun eigen hardware kiezen. Ik was zo zat van de 1080p monitoren bij mijn werkgever dat ik zelf onlangs een betere monitor heb meegenomen... Hetzelfde geldt voor de randapparatuur zoals toetsenbord en muis.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 15:56
Mensen zijn uniek, hun werkplekken liefst ook.
Voorzie voldoende opslagruimte en laat medewerkers zelf hun materiaal kiezen.
Het oogt niet gelekt, maar het is wel handig werken.
Zorg vooral voor een aangenaam klimaat en héél goede akoestische isolatie.
Liefst zou ik in mijn eigen hokje werken.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 21:28
Voor mij persoonlijk vind ik de ergonomische werkplek het belangrjkste, oftewel een goed instelbaar bureau en stoel, beeldschermen die precies groot genoeg zijn en in hoogte verstelbaar, en een muis / toetsenbord naar eigen inzicht. Niks vind ik irritanter dan meubilair wat veel te klein is en dat je met een laag gemonteerde schermen een nekhernia aan het kweken bent.

Verder vind ik kwalitatief goede en actuele hardware erg belangrijk. De budgetten die in hippe planten, exclusief verfwerk of een gameroom gestopt wordt, zie ik liever geschrapt worden en ingezet worden om capabele machines te kopen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:07
Ahrnuld schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:12:
Eigen kantoor, stil/geen last van omgevingsgeluid, zit-sta bureau, 43" 4K monitor, knappe workstation, whiteboards aan de muur. Beetje luxe uitstraling mag ook wel (hou van hout en goed afgewerkt, niet van de industriële look). (Uitzicht op) groen en genoeg frisse lucht is ook belangrijk.

Dat is hoe ik nu werk, je krijgt mij nooit van z'n leven meer in een kantoortuin.
Jaloers, ik zit sinds kort weer in een kantoortuin waarbij er een gebrek is aan kleine meeting rooms.
Werk vaak een weekje op kantoor, dan weer thuis etc, waarbij ik thuis een aparte kamer heb ingericht met een stevig bureau, 34 Widescreen (super voor development) en een senheiser speakerphone :)

Daarnaast heeft mijn luxe thuiswerkplek ook ruimte voor de fietsen en het droogrek voor de was :+

@merauder Als dat soort werkplekken ziet, dan ga je toch simpelweg daar niet werken?

[Voor 4% gewijzigd door Bossie op 10-07-2019 20:35]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 21:28
@Bossie
Dat klopt. Ik heb hier nog niet zo lang geleden zelfs een aantal banen voor laten schieten.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wij hebben nu eilanden met vier hoekbureau’s, dat werkt prima. Zoals boven al opgemerkt kan er altijd iemand bij komen zitten om even samen ergens naar te kijken.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
1. GEEN KANTOORTUIN (of als je er echt niet onderuit komt eentje die zo klein mogelijk is, waar op herrie wordt gehandhaafd en stilte/belwerkplekken beschikbaar zijn).
2. Fatsoenlijke koffie.
3. Bureaustoel die niet uit 1987 stamt maar goed comfort biedt en instelbaar is.

- Mogelijkheden tot thuiswerken/flexibel werken

Bij mijn voorlaatste baan had ik enkel 1. Nu heb ik 2 en 3 maar niet 1. Wat werkomgeving betreft ga ik het liever terug naar mijn vorige baan!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-05 10:22
Vergeet bij goede bureaustoel + bureau ook de lange mens niet. De woudreuzen van 2m+ zie je steeds vaker verschijnen (ben er zelf 1 van), die kunnen niet achter een normaal bureautje.

En wat de poster boven me zegt: goede koffie. Bij ons op kantoor was het zo slecht gesteld met de koffie dat engineers hun eigen koffiezetapparaat mee naar werk namen. Nu staan er dure Nespresso apparaten en zijn ze weer tevreden.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
Er loopt al een aardig draadje over de kantoortuin: De kantoortuin: ervaringen en discussie

Maar mijn ideale kantooromgeving (en huidige ergernissen):
- RUST! Sowieso al geen geluid van buitenaf. De helft van onze meetingruimtes worden verstoord door het treinverkeer. Maar bijvoorbeeld ook niet het mixen van personen wiens taak het is de hele dag te bellen, en personen die gebaat zijn bij stilte. Ook voorbijkomend voetverkeer kan hinderend zijn - dus erop letten geen bureaus te hebben langs populaire looproutes.
- Genoeg volledig uitgeruste stiltewerkplekken. De paar plekjes die we nu hebben, hebben maar 1 scherm en een halfrond bureau waardoor je er niet comfortabel langere tijd aan kunt zitten. Zijn ook nog eens hokjes van 1,5m bij 1,5m waarbij ook nog eens de deur naar binnen draait.
- Genoeg meetingruimtes, voorzien van whiteboards en een fatsoenlijk groot scherm. Aantal en maat dient afgestemd te zijn met de gebruikers. Op piekmoment zijn er van ons team 45 man aanwezig. We hebben één meetingruimte waar 8 mensen kunnen zitten.
- Goeie koffie, koud water en (wederom: genoeg) toiletten nabij. Zeker niet naar een andere verdieping hoeven daarvoor.
- Opslagruimte voor random meuk, en het ook opgeruimd houden. Ik hoef niet tegen dingen aan te kijken, die niets te maken hebben met m'n werkzaamheden.
- Aan de muur een aantal grote monitors met dashboards, de treintijden of andere vaak geraadpleegte informatie.
- Printer en andere lawaaiige apparatuur niet op de werkvloer

Dan de bureaus zelf:
- Hoogteverstelbaar, bij voorkeur tot stahoogte
- Breed genoeg om er met 2 man tijdelijk aan te kunnen zitten
- Diep genoeg om multi-monitor setups te kunnen doen
- Eigen keuze in hardware, zowel voor monitoren als toetsenbord en muis. Hier is de trend ontstaand dat bij elke Macbook een Magic Mouse en Magic Keyboard komt. Zo niet liggen op elk bureau de goedkoopste Dell toetsenbord en muis klaar. Oh en laat ons dan ook gelijk zelf specs van de laptop uitkiezen... Onze Latitudes komen standaard met touchscreen en maar 8GB geheugen.
- Bureaustoel die gewoon goed geschikt is voor lange mensen. Dus rugleuning die hoog kan komen, en zitdiepte voor lange bovenbenen.
- Extra stopcontacten en/of fast-charging USB poorten, Qi lader is ook tof

En ik mis soms een dedicated overdekte/binnen vaperuimte :p
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee