Links rijden was voor mij welgeteld één keer een issue, de eerste keer achter stuur van een auto die kant op, op de eerste rotonde die je tegenkomt in Dover. De andere bestuurder die mij met scherpe klaxon de juiste kant op wees was in ieder geval op die plek duidelijk dit soort gepruts gewend
Verder qua route e.d:
- in theorie eens dat je met Newcastle-Ijmuiden meer kunt zien en minder hoeft te rijden, maar kijk eens naar de prijzen van dat ding. Het kan rustig 5 keer duurder uitvallen dan Calais/Duinkerken-Dover en nog steeds dubbele van de (al veel te dure) HvH-Harwich. Europoort-Hull doet er niet veel voor onder. Tenzij geld echt geen issue is snap ik goed dat die twee buiten beschouwing gelaten zijn...
Sterker nog, met de auto pak ik altijd kortste overtocht in beide richtingen, het is misschien drie keer zo lang rijden aan deze kant, soms ook twee uur extra aan die kant, maar zelfs met hotelovernachting in FR erbij is het nog steeds zodanig goedkoper dat de halfuur naar Ijmuiden of anderhalf uur naar HvH/Europoort net zo goed 1000km had kunnen zijn
- Gezien wens om van natuur te genieten zou ik sterk afraden om te toeristische plekken te pakken in hoogseizoen. Snowdonia & Snowdon zelf zijn geweldig, maar als je zowat in polonaise naar boven moet (of een uur moet wachten voor de trein in beide richtingen als je te lui bent om te lopen) had je die tijd beter kunnen spenderen op een iets minder hoge maar niet minder mooie locatie.
In Wales zou ik daarvoor de Black Mountains ten noordoosten van Cardiff aanraden. Op papier helemaal niet zo hoog, maar even wild als Snowdonia, inclusief kuddes wilde paarden en afgelegen meertjes waar je bij goed weer (ha ha ha) kunt zwemmen.
Andere aanraders daar in de buurt:
- Cardiff Caravan and Camping Park is opvallend centraal gelegen in de stad, maar rustig, mooi en betaalbaar.
- rij in Cardiff naar het stationnetje Lisvane & Thornhill, parkeer daar gratis (of pak de trein vanaf Cardiff Central). Loop aangrenzende Cefn On park in. Sowieso erg mooi Victoriaans park, maar het leukste moet nog komen: loop er aan noordzijde weer uit en blijf min of meer rechtdoor lopen. Na ongeveer 500m ten noorden van de park kom je een indrukwekkende verlaten steengroeve uit. Beklim de noordzijde en je zit op een heuvelkam, met achter je heel Cardiff in panorama, en voor je Caerphilly, inclusief gelijknamig kasteel. Loop door Caerphilly in, bezoek het enorme kasteel, pak dan op ernaastgelegen station de trein terug en stap uit op Lisvane (als je daar geparkeerd staat) of Cardiff Central.
- de kust ten westen van Cardiff is spectaculair. Vrijwel iedere baai heeft een andere 'strand'type. In m'n jeugd gingen we daar elk jaar naartoe, maar de meeste heb ik als volwassene niet meer kunnen vinden (en m'n vader, die ons daarheen reed is er niet meer om om raad te vragen). Eentje die ik wel nog weet - Sully Island, tussen Penarth en Barry. Bij hoogwater een eiland, bij laagwater kun je erheen lopen. Eiland zelf is vrij klein, maar groot genoeg om op de zuidkant dinosaurusvoetstappen te hebben, aan oostzijde resten van een fort en op de noordkant (richting wal) het skelet van een oude vastgelopen schip.
En mogelijk nog wat as van m'n vader en grootvader, al is grootste deel daarvan vooral in mijn gezicht gewaaid bij verstrooien 
. Let wel op de getijden, verschil tussen eb en vloed is een van de grootste ter wereld, dus het kan onverwacht hard gaan (vloed komt met ~50km/u binnen

), dus eiland is veilig te bezoeken zolang het nog eb is als je oversteekt. In geval van twijfel: terug aan wal. Als je ziet dat het te laat daarvoor is: niet proberen, gewoon genieten van gedwongen verblijf van ~6u op het eiland.
- tussen Wales en Engeland, specifieker tussen Tintern en Cinderford heb je de Forest of Dean. Vooral het stuk dichterbij Cinderford is oerbos, met gelaagdheid en ongereptheid zoals je in een oerwoud verwacht, maar dan met eiken, beuken, kastanjes en hulst. Extreem de moeite waard om in rond te wandelen. Bij Tintern is er trouwens ook een zeer indrukwekkende kloosteruine - waar Iron Maiden de videoclip voor 'Can I play with madness' opnam.
- in het kader van "toeristen vermijden" - Stonehenge is uiteraard bijzonder, maar het delen met duizend andere bezoekers en niet dichter dan enkele tientallen meter mogen komen doet daar flink aan af. Gelukkig is Stonehenge verre van enige steencirkel in de buurt. Twee die ik misschien nog meer zou aanraden:
1) Stanton Drew circles - net onder Bristol. Twee cirkels, waarvan de grotere nog vrij goed bewaard is. Komt niet in de buurt van Stonehenge qua indrukwekkendheid, maar compenseert daarvoor doordat er zelfs middenin de zomer geen hond is. Parkeren doe je op een boerenerf, je doneert vrijwillig GBP 1 per persoon in een brievenbus en je loopt een weide in. Tussen de koeien staan de stenen, en waarschijnlijk hoef je je ervaring ook alleen met die koeien te delen.
2) Avebury - op de noordrand van de Salisbury Plain (en dus redelijk in de buurt van Stonehenge. Dit is de grootste steencirkel in Engeland - en het heeft veruit de best bewaarde aarden wallen eromheen. Geen trilithons zoals in Stonehenge, gewoon een enorme ring van menhirs, met nog wat clusters hier en daar erbinnen, en dat alles omgeven door een hoge aarden muur met toegangspoorten. Het is zo enorm dat het dorp Avebury er grotendeels binnenin ligt, met pal in het midden de Red Lion pub. Pak een cider (dit is
cider country), ga in de tuin zitten en kijk naar de schapen die grazen tussen de stenen en op de zijkant van de aarden wal. Of loop gewoon zelf tussen de schapen en stenen.