Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Met de komst van de nieuwe, veelbelovende Ryzen generatie leek het mij interessant om weer eens mijn systeem te vernieuwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ik speel momenteel voornamelijk PUBG, daarbij probeer ik wel 144 FPS, 1440p te halen, maar hoeft niet allemaal op Ultra. Verder speel ik van alles: van de simpelste indie titels tot aan triple A games. Ik heb daarbij ook niet altijd de behoefte om alles op Ultra te spelen, ik ben bereid om concessies te doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding. Als mijn eisen €1500 kosten, dan is dat zo en zal ik zelf de afweging maken, €900-€1000 euro is op dit moment de build die ik zelf inschat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Videokaart
- Monitor
Mijn huidige systeem is als volgt:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i7 4770K Boxed
1MoederbordenMSI Z87-G45 Gaming
1VideokaartenZotac GeForce GTX 1070 Ti Mini
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB
1BehuizingenFractal Design Define S
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart
1WaterkoelingCooler Master Seidon 120V
1Geheugen internCorsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2KIT4G3D1609DS1S00
1VoedingenCorsair RM850
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB

De rest van mijn oude systeem wil ik misschien gaan gebruiken om een amateur-streaming setup mee te beginnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het lijkt mij leuk om een keer een mini-ITX systeem te bouwen. Ik denk aan zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 212,51€ 212,51
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 109,95€ 109,95
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 73,50€ 73,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,05€ 77,05
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 109,95€ 109,95
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 131,48€ 131,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,39

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe Ryzen generatie. Halverwege augustus zal ik ook gaan rondkijken voor een Radeon RX 5700XT.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Mini-ITX, om te proberen en is makkelijk mee te nemen
- Liever niet al te veel herrie, dat leidt zo af tijdens intense games
- Redelijk future proof (met wel in het hoofd houdend dat er een RX 5700XT bij komt), maar zeker ook een goede prijs/kwaliteit verhouding.
- Mobo met usb-c (heb ik niet zo in verdiept, dus geen idee welke gen minimaal) en wifi lijkt me wel handig, maar ik had het idee dat veel mini-ITX borden dat wel bieden

Ga je overklokken?
Ben geen fanatieke overclocker, maar vind het wel leuk om af en toe mee te spelen. Mijn huidige CPU draait ook een OC, om de huidige games wat beter aan te kunnen. Het is dus geen eis die ik stel. Mijn uiteindelijke doel is dat de PC weer een tijdje mee kan.

Wat verwacht je van ons?
Algemeen gezegd: zijn mijn keuzes in de voorgestelde build goed? Elk verbeterpunt is welkom!
1. Ryzen 5 3600X of Ryzen 5 3600? Zelf denk ik nu 3600
2. Is de hoeveelheid RAM voldoende? Of kan ik beter voor 32GB gaan? 16GB is genoeg
3. Is een B450 mobo voldoende? of moet dit minimaal X470 zijn? B450 is voldoende voor 3600(X)
4. Is de voeding goed? of overkill?
5. Ik zat te twijfelen tussen een Intel 660p m2 SSD of die van Samsung. Ik dacht gelezen te hebben dat die van Intel een minder lange levensduur heeft. Klopt dat? Alternatief gevonden: Crucial Force
6. Is Ryzen stock koeling goed? of doe ik er goed aan om een andere koeling te halen? Ik denk dat de Noctua wel voordelen biedt qua geluidsproductie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-09 14:40

Slapstick

Me, myself or I

Ik heb zo goed als dezelfde eisen en vragen als jou;

Om nog wat van jouw algemene vragen te beantwoorden:

1 Omdat je niet de stockkoeler gebruikt, zou ik voor de 3600 gaan ipv 3600x
2 Dit is afhankelijk van je upgrade wensen, zit voor huidig gebruik niet veel verschil in

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Slapstick schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:51:
1 Omdat je niet de stockkoeler gebruikt, zou ik voor de 3600 gaan ipv 3600x
Dus 3600 is in feite hetzelfde als 3600X, maar dan is de X hoger geclocked? En die clock kan je dan gegarandeerd ook zelf behalen? Als dat zo is, dan is de 3600 inderdaad een goede optie! Ik las dat de AMD Wraith Spire (die zit op de X als ik het goed begrijp), wel een stuk luider is dan de Noctua die ik heb geselecteerd.

Edit: ik zie dat de AMD Wraith Spire in de praktijk 70mm hoog is, dat zal niet passen in de Fractal Design behuizing (max 56mm). Nog een reden waarom een aftermarket cooler nodig is
Slapstick schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:51:
2 Dit is afhankelijk van je upgrade wensen, zit voor huidig gebruik niet veel verschil in
Oke bedankt, ik denk dat ik dan 16GB neem. Ik vraag me nog wel af of hoger geclocked RAM nog een merkbaar verschil kan maken in dit systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Bombaclat op 10-07-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37

ikt

Bombaclat schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Dus 3600 is in feite hetzelfde als 3600X, maar dan is de X hoger geclocked? En die clock kan je dan gegarandeerd ook zelf behalen? Als dat zo is, dan is de 3600 inderdaad een goede optie! Ik las dat de AMD Wraith Spire (die zit op de X als ik het goed begrijp), wel een stuk luider is dan de Noctua die ik heb geselecteerd.

Edit: ik zie dat de AMD Wraith Spire in de praktijk 70mm hoog is, dat zal niet passen in de Fractal Design behuizing (max 56mm). Nog een reden waarom een aftermarket cooler nodig is

[...]

Oke bedankt, ik denk dat ik dan 16GB neem. Ik vraag me nog wel af of hoger geclocked RAM nog een merkbaar verschil kan maken in dit systeem.
De 3600 komt met de Wraith Stealth. Dezelfde fan als de Spire, maar met kleinere heatsink. Bij een 3600 kun je idd het beste een custom koeler halen.

Voor clocks moet je ff reviews doorspitten. Van wat ik gisteren langs heb zien komen maakt het minimaal verschil. Idem met RAM snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
ikt schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:24:
[...]
Voor clocks moet je ff reviews doorspitten. Van wat ik gisteren langs heb zien komen maakt het minimaal verschil. Idem met RAM snelheid.
Wat betreft de RAM heb ik wat door het Ryzen topic heen gespit. Daar hoor ik ook geluiden dat de snelheidswinst t.o.v. de kosten van duurder/sneller RAM het waarschijnlijk niet waard zijn. Nou was ik wat meer gaan kijken naar 3200C16 RAM en zag ik dat bijvoorbeeld de Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK iets goedkoper is dan het setje wat ik heb uitgezocht. Technisch lijken ze exact hetzelfde, zoals te zien in deze vergelijking. Als ik ergens geld kan besparen; graag. Maar ik wil geen verkeerde keuzes maken. Iemand enig idee of er nog een verschil zit tussen de Crucial en de Corsair? Is de Corsair beter te overclocken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom deze dure Samsung SSD ?
Als je niets geks gaat doen qua overclocken van je XT en CPU kun je ook de 450w versie kopen van de SF
GPU +- 250w
CPU 65w tdp
beetje voor moederbord en je SSD/HD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:20:
Waarom deze dure Samsung SSD ?
Ik meen dat ik ergens had gelezen dat de Intel 660p minder lang mee gaat, of valt dat wel mee?
Hackus schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:20:
Als je niets geks gaat doen qua overclocken van je XT en CPU kun je ook de 450w versie kopen van de SF
GPU +- 250w
CPU 65w tdp
beetje voor moederbord en je SSD/HD
Ik ben geen extreme overclocker, maar mij lijkt het wel leuk om een iets meer uit de CPU, RAM en eventueel de GPU te halen, door alles een beetje te OCen. Is 450w dan nog steeds voldoende? Misschien dat Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W een optie is, als ik iets meer nodig heb?

[ Voor 59% gewijzigd door Bombaclat op 11-07-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bombaclat schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Ik meen dat ik ergens had gelezen dat de Intel 660p minder lang mee gaat, of valt dat wel mee?

[...]

Ik ben geen extreme overclocker, maar mij lijkt het wel leuk om een beetje meer uit de CPU, RAM en eventueel de GPU te halen, door alles iets meer te OCen. Is 450w dan nog steeds voldoende? Misschien dat Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W een optie is, als ik iets meer nodig heb?
er is meer te koop: pricewatch: Corsair Force MP510 960GB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
Ik zocht alleen op 1TB+ 8)7
Bedankt voor deze tip, die ga ik aan mijn lijstje toevoegen.
Pagina: 1