Met de komst van de nieuwe, veelbelovende Ryzen generatie leek het mij interessant om weer eens mijn systeem te vernieuwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ik speel momenteel voornamelijk PUBG, daarbij probeer ik wel 144 FPS, 1440p te halen, maar hoeft niet allemaal op Ultra. Verder speel ik van alles: van de simpelste indie titels tot aan triple A games. Ik heb daarbij ook niet altijd de behoefte om alles op Ultra te spelen, ik ben bereid om concessies te doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding. Als mijn eisen €1500 kosten, dan is dat zo en zal ik zelf de afweging maken, €900-€1000 euro is op dit moment de build die ik zelf inschat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Videokaart
- Monitor
Mijn huidige systeem is als volgt:
De rest van mijn oude systeem wil ik misschien gaan gebruiken om een amateur-streaming setup mee te beginnen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het lijkt mij leuk om een keer een mini-ITX systeem te bouwen. Ik denk aan zoiets:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe Ryzen generatie. Halverwege augustus zal ik ook gaan rondkijken voor een Radeon RX 5700XT.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Mini-ITX, om te proberen en is makkelijk mee te nemen
- Liever niet al te veel herrie, dat leidt zo af tijdens intense games
- Redelijk future proof (met wel in het hoofd houdend dat er een RX 5700XT bij komt), maar zeker ook een goede prijs/kwaliteit verhouding.
- Mobo met usb-c (heb ik niet zo in verdiept, dus geen idee welke gen minimaal) en wifi lijkt me wel handig, maar ik had het idee dat veel mini-ITX borden dat wel bieden
Ga je overklokken?
Ben geen fanatieke overclocker, maar vind het wel leuk om af en toe mee te spelen. Mijn huidige CPU draait ook een OC, om de huidige games wat beter aan te kunnen. Het is dus geen eis die ik stel. Mijn uiteindelijke doel is dat de PC weer een tijdje mee kan.
Wat verwacht je van ons?
Algemeen gezegd: zijn mijn keuzes in de voorgestelde build goed? Elk verbeterpunt is welkom!
1. Ryzen 5 3600X of Ryzen 5 3600? Zelf denk ik nu 3600
2. Is de hoeveelheid RAM voldoende? Of kan ik beter voor 32GB gaan? 16GB is genoeg
3. Is een B450 mobo voldoende? of moet dit minimaal X470 zijn? B450 is voldoende voor 3600(X)
4. Is de voeding goed? of overkill?
5. Ik zat te twijfelen tussen een Intel 660p m2 SSD of die van Samsung. Ik dacht gelezen te hebben dat die van Intel een minder lange levensduur heeft. Klopt dat? Alternatief gevonden: Crucial Force
6. Is Ryzen stock koeling goed? of doe ik er goed aan om een andere koeling te halen? Ik denk dat de Noctua wel voordelen biedt qua geluidsproductie
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, ik speel momenteel voornamelijk PUBG, daarbij probeer ik wel 144 FPS, 1440p te halen, maar hoeft niet allemaal op Ultra. Verder speel ik van alles: van de simpelste indie titels tot aan triple A games. Ik heb daarbij ook niet altijd de behoefte om alles op Ultra te spelen, ik ben bereid om concessies te doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding. Als mijn eisen €1500 kosten, dan is dat zo en zal ik zelf de afweging maken, €900-€1000 euro is op dit moment de build die ik zelf inschat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Videokaart
- Monitor
Mijn huidige systeem is als volgt:
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i7 4770K Boxed |
1 | Moederborden | MSI Z87-G45 Gaming |
1 | Videokaarten | Zotac GeForce GTX 1070 Ti Mini |
1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define S |
1 | Monitoren | Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart |
1 | Waterkoeling | Cooler Master Seidon 120V |
1 | Geheugen intern | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport BLS2KIT4G3D1609DS1S00 |
1 | Voedingen | Corsair RM850 |
1 | Solid state drives | Samsung 840 EVO 250GB |
De rest van mijn oude systeem wil ik misschien gaan gebruiken om een amateur-streaming setup mee te beginnen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het lijkt mij leuk om een keer een mini-ITX systeem te bouwen. Ik denk aan zoiets:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 212,51 | € 212,51 |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 109,95 | € 109,95 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 202 | € 73,50 | € 73,50 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 39,95 | € 39,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 77,05 | € 77,05 |
1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 109,95 | € 109,95 |
1 | Solid state drives | Corsair Force MP510 960GB | € 131,48 | € 131,48 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 754,39 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe Ryzen generatie. Halverwege augustus zal ik ook gaan rondkijken voor een Radeon RX 5700XT.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Mini-ITX, om te proberen en is makkelijk mee te nemen
- Liever niet al te veel herrie, dat leidt zo af tijdens intense games
- Redelijk future proof (met wel in het hoofd houdend dat er een RX 5700XT bij komt), maar zeker ook een goede prijs/kwaliteit verhouding.
- Mobo met usb-c (heb ik niet zo in verdiept, dus geen idee welke gen minimaal) en wifi lijkt me wel handig, maar ik had het idee dat veel mini-ITX borden dat wel bieden
Ga je overklokken?
Ben geen fanatieke overclocker, maar vind het wel leuk om af en toe mee te spelen. Mijn huidige CPU draait ook een OC, om de huidige games wat beter aan te kunnen. Het is dus geen eis die ik stel. Mijn uiteindelijke doel is dat de PC weer een tijdje mee kan.
Wat verwacht je van ons?
Algemeen gezegd: zijn mijn keuzes in de voorgestelde build goed? Elk verbeterpunt is welkom!
1. Ryzen 5 3600X of Ryzen 5 3600? Zelf denk ik nu 3600
2. Is de hoeveelheid RAM voldoende? Of kan ik beter voor 32GB gaan? 16GB is genoeg
3. Is een B450 mobo voldoende? of moet dit minimaal X470 zijn? B450 is voldoende voor 3600(X)
4. Is de voeding goed? of overkill?
5. Ik zat te twijfelen tussen een Intel 660p m2 SSD of die van Samsung. Ik dacht gelezen te hebben dat die van Intel een minder lange levensduur heeft. Klopt dat? Alternatief gevonden: Crucial Force
6. Is Ryzen stock koeling goed? of doe ik er goed aan om een andere koeling te halen? Ik denk dat de Noctua wel voordelen biedt qua geluidsproductie