Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Systeem van I5 3570k naar AMD 3700x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-11 15:53

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hallo Mede Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, voor de rest zullen de applicaties niet heel er zwaar zijn. af en toe uit/inpakken van bestanden of het shoppen van een foto.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tot +/- €600,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit mijn oude systeem neem ik mee:
* GTX 1070 (iChiLL GeForce GTX 1070 X3)
* Monitor (Optix-MAG27CQ 144 hertz 1440P)
* Case Be Quiet Silent Base 600
* Corsair TX650W Voeding
* SSD's
* Keyboard
* Mouse

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,10€ 77,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet bepaald een voorkeur, als het kwalitatief maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goeie setup voor een goeie prijs.
Setup die weer een aantal jaar mee kan (4-6 jaar)

Ga je overklokken?
Wellicht ooit in de toekomst, maar het feit is dat ik van een I5 3570k naar een 3700x wil gaan (overklocken lijkt me overbodig).

Wat verwacht je van ons?
Wat een goede keuze is betrekking tot onderstaande:
* 16GB of 32GB RAM en welke snelheid
* X4xx serie of X5xx serie moederbord
* Hebben een bepaald merk een bepaald voordeel

Alvast bedankt voor de hulp :).

Grtz,

NitroDesign

[ Voor 3% gewijzigd door nitrodesign op 09-07-2019 18:27 ]

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:29
Welke kast en voeding heb je?

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@martyw
Ik heb het toegevoegd.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
nitrodesign schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:01:
Hallo Mede Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, voor de rest zullen de applicaties niet heel er zwaar zijn. af en toe uit/inpakken van bestanden of het shoppen van een foto.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tot +/- €600,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit mijn oude systeem neem ik mee:
* GTX 1070 (iChiLL GeForce GTX 1070 X3)
* Monitor (Optix-MAG27CQ 144 hertz 1440P)
* Case Be Quiet Silent Base 600
* 550W (of 650W) Voeding (van Be Quiet of Cooler Master)
* SSD's
* Keyboard
* Mouse

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,10€ 77,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 632,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet bepaald een voorkeur, als het kwalitatief maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goeie setup voor een goeie prijs.
Setup die weer een aantal jaar mee kan (4-6 jaar)

Ga je overklokken?
Wellicht ooit in de toekomst, maar het feit is dat ik van een I5 3570k naar een 3700x wil gaan (overklocken lijkt me overbodig).

Wat verwacht je van ons?
Wat een goede keuze is betrekking tot onderstaande:
* 16GB of 32GB RAM en welke snelheid
* X4xx serie of X5xx serie moederbord
* Hebben een bepaald merk een bepaald voordeel

Alvast bedankt voor de hulp :).

Grtz,

NitroDesign
Is er een specifieke reden dat je voor die Gigabyte Aorus X570 ELITE hebt gekozen, naast dat die exorbitant duur is, ga je uberhaupt gebruik maken van die PCIe 4.0 feature? Naast dat ze schijnbaar volgens de 1e reviews die nu uit zijn het geheugen nog hoger kunnen overklokken voegt het eigenlijks niks toe met de vorige generatie.

Ja een kleine rotfan om die PCIe4.0 onder controle te houden, waarvan nog maar moet blijken of dat niet in een stofvanger en een F16 straaljager gaat veranderen na verloop van tijd.

Anders kan je net zo goed 1 generatie terug en 90% hier nogal fan is van de MSI B450 Tomahawk of Mortar die al een pakweg 100 euro goedkoper zijn.

Begrijp ook dat Gigabyte niet al te beste reputatie heeft op gebied met Ryzen moederborden, althans dat lees ik vaak van anderen hier en MSI de betere build constructie en bios support heeft. Ik zou dr in ieder geval even goed op inlezen.

Persoonlijk zou ik naar een Ryzen 5 3600X kijken als het echt enkel gamen is, ik heb indertijd zelf de Ryzen 1700 8 core gekocht, maar ik zie in games dat er vaak maar 5 cores hooguit actief zijn (en dit is een uitzondering zelfs), beetje zonde dus ik heb nog nooit de volle 8 cores/16 threads aan t werk gezien, enkel in benchmarks en stress testjes draaien.
Ga zelf waarschijnlijk een upgradetje doen naar de 3600.

In principe kan ik of andere van alles voorkauwen, maar alles is al gezegd in vorige topics.
Ik heb bovenstaande informatie ook alleen maar uit 5 andere "Welke build" topic gehaald van recent, gewoon gelezen omdat ik het grappig vind.

[ Voor 9% gewijzigd door Turismo op 09-07-2019 16:09 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
550 en 650w zegt erg weinig. Welke types zijn het?
3600X is een stuk goedkoper en met gamen iets sneller dan de 3700X. 6C/12T is voorlopig genoeg.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Turismo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Is er een specifieke reden dat je voor die Gigabyte Aorus X570 ELITE hebt gekozen, naast dat die exorbitant duur is, ga je uberhaupt gebruik maken van die PCIe 4.0 feature? Naast dat ze schijnbaar volgens de 1e reviews die nu uit zijn het geheugen nog hoger kunnen overklokken voegt het eigenlijks niks toe met de vorige generatie.

Ja een kleine rotfan om die PCIe4.0 onder controle te houden, waarvan nog maar moet blijken of dat niet in een stofvanger en een F16 straaljager gaat veranderen na verloop van tijd.

Anders kan je net zo goed 1 generatie terug en 90% hier nogal fan is van de MSI B450 Tomahawk of Mortar die al een pakweg 100 euro goedkoper zijn.

Begrijp ook dat Gigabyte niet al te beste reputatie heeft op gebied met Ryzen moederborden, althans dat lees ik vaak van anderen hier en MSI de betere build constructie en bios support heeft. Ik zou dr in ieder geval even goed op inlezen.
Helaas zijn er nog niet veel 'handson' ervaringen met de nieuwe X570 moederborden; dat is ook niet zo gek we zitten immers op dag T+2. Het Gigabyte platform voor de 2000 generatie Ryzen CPU was een stuk minder stabiel dan die van MSI.

Momenteel werken de 3000 CPU's ook nog niet optimaal op de oudere moederborden X470/B450; maar dit zal voornamelijk met BIOS updates wel op te lossen zijn. De problemen zitten voornamelijk in de aansturen van het geheugen en andere instabiliteiten.

Momenteel is er idd een 'probleem' met de Gigabyte en Asrock moederborden dat de fans op 100% snelheid draaien; het is niet oorverdovend maar wel aanwezig geluid. Dit staat overigens op de rol om opgelost te worden dmv een firmware/bios update.

De voeding geeft mij geen daadwerkelijke uitsluitsel of die vervangen zou moeten worden voor je nieuwe systeem.

Dit wat betreft de technische kant; in het geval van lichte applicaties en af-en-toe een game dan zou ook een Ryzen 3600(X) een prima keuze zijn in samenwerkingen met een B450 moederbord - zoals inderdaad een MSI Carbon Pro Gaming of een MSI Tomahawk 8)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Turismo
Vidra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Helaas zijn er nog niet veel 'handson' ervaringen met de nieuwe X570 moederbord; dat is ook niet zo gek we zitten immers op dag T+2. Het Gigabyte platform voor de 2000 generatie Ryzen CPU was een stuk minder stabiel dan die van MSI.

Momenteel werken de 3000 CPU's ook nog niet optimaal op de oudere moederborden X470/B450; maar dit zal voornamelijk met BIOS updates wel op te lossen zijn. De problemen zitten voornamelijk in de aansturen van het geheugen en andere instabiliteiten.

Momenteel is er idd een 'probleem' met de Gigabyte en Asrock moederborden dat de fans op 100% snelheid draaien; het is niet oorverdovend maar wel aanwezig geluid. Dit staat overigens op de rol om opgelost te worden dmv een firmware/bios update.

De voeding geeft mij geen daadwerkelijke uitsluitsel of die vervangen zou moeten worden voor je nieuwe systeem.

Dit wat betreft de technische kant; in het geval van lichte applicaties en af-en-toe een game dan zou ook een Ryzen 3600(X) een prima keuze zijn in samenwerkingen met een B450 moederbord - zoals inderdaad een MSI Carbon Pro Gaming of een MSI Tomahawk 8)
Ik wist niet van het huidige probleem met die fan, ik doelde eigenlijk dat we met die fan weer terug gaan naar het "Socket 939" tijdperk dus nForce 3 moederborden zoals de MSI K8N Neo2 voor wie zich dat nog herinnerd.

Dat waren echt rotfans die na verloop van tijd een rotlawaai gingen maken, en hier op Tweakers iedereen op zoek ging naar passieve koeloplossing.
Blij dat we daar pas bij AM3 echt vanaf waren, om nu weer terug te zijn.
Nou zullen ze hedendaags toch wel beter zijn en PWM gestuurd, hopelijk zijn ze enkel actief als de PCIe 4.0 bus ook echt benut wordt.

• Vidra

Vidra

Vragen?

Turismo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:20:
[...]

Ik wist niet van het huidige probleem met die fan, ik doelde eigenlijk dat we met die fan weer terug gaan naar het "Socket 939" tijdperk dus nForce 3 moederborden zoals de MSI K8N neo voor wie zich dat nog herinnerd.

Dat waren echt rotfans die na verloop van tijd een rotlawaai gingen maken, en hier op Tweakers iedereen op zoek ging naar passieve koeloplossing.
Nou zullen ze hedendaags toch wel beter zijn en PWM gestuurd, hopelijk zijn ze enkel actief als de PCIe 4.0 bus ook echt benut wordt.
Ah ... :P De techniek voor dit soort ball bearing fans is inmiddels weer een stuk beter dan in dat tijdperk met coil whine ... maar toch :) De fans in de high-end modellen zijn goedgekeurd voor 60,000+ uren voordat meer dan 90% van de ball bearings het begeven. Dus zelfs in de woestijn in Egypte zou dit geen problemen moeten opleveren >:)

Op basis van de tests van Der Bauer lijkt het er op dat het gebruik van de PCIe 4.0 niet voor significante warmte ontwikkeling leidt ... dus dat het ergens anders aan ligt (slechte chip design??). Misschien verbeterd zich dat ook nog in de toekomst.

De fans zijn inderdaad PWN gestuurd; maar dat gaat dus momenteel bij Giagbyte en AsRock dus niet zo lekker :X

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Turismo
Vidra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Ah ... :P De techniek voor dit soort ball bearing fans is inmiddels weer een stuk beter dan in dat tijdperk met coil whine ... maar toch :) De fans in de high-end modellen zijn goedgekeurd voor 60,000+ uren voordat meer dan 90% van de ball bearings het begeven. Dus zelfs in de woestijn in Egypte zou dit geen problemen moeten opleveren >:)

Op basis van de tests van Der Bauer lijkt het er op dat het gebruik van de PCIe 4.0 niet voor significante warmte ontwikkeling leidt ... dus dat het ergens anders aan ligt (slechte chip design??). Misschien verbeterd zich dat ook nog in de toekomst.

De fans zijn inderdaad PWN gestuurd; maar dat gaat dus momenteel bij Giagbyte en AsRock dus niet zo lekker :X
Dat ball bearing de enige goede keuze is ben ik van overtuigd. Het feit blijft dat hoe kleiner een fan is des te harder die moet werken om iets koel te houden voor dezelfde oppervlakte, en hoe harder die werkt hoe meer toeren wat weer resulteert in een hoger geluidsniveau cq. lawaai

Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, van zulke kleine fannetjes krijg ik letterlijk de kriebels.

• Vidra

Vidra

Vragen?

Turismo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Dat ball bearing de enige goede keuze is ben ik van overtuigd. Het feit blijft dat hoe kleiner een fan is des te harder die moet werken om iets koel te houden voor dezelfde oppervlakte, en hoe harder die werkt hoe meer toeren wat weer resulteert in een hoger geluidsniveau cq. lawaai

Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, van zulke kleine fannetjes krijg ik letterlijk de kriebels.
We gaan het zien :)

Laten we ons maar weer op het topic focussen :*)

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Even mijn voeding aangepast, het is een Corsair TX650W.
Wat betreft het type moederbord, dit geen speciale keuze om voor een Gigabyte te gaan.

Maar als ik de eerste reacties lees raden jullie het volgende aan:
* 3600x i.p.v. 3700x
* 4xx serie moederbord i.p.v. de 5xx serie (voordeel van 5xx is PCI 4.0 en hogere clock rate RAM (wat ik niet zal gaan doen))
* RAM geheugen 3200 DDR4 voldoende

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Ik heb nog wat research gedaan en men geeft aan dat een van de beter RAM in combinatie met de Zen2 de "G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR" is, of i.i.g. de regel:
Game only:
Speed = 3200MHz
Timing = CL14

All-round:
Speed = 3600MHz
Timing = CL16 - CL17

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je voeding is te oud om nu nog te gaan gebruiken.
Ryzen5 3600 voldoet prima met je GTX1070
RAM kan op 3200 CL14 TL -9, maar scheelt amper in aankoopprijs met 3600. X570 heb je niet nodig toch ?
B450 of X470 met bios update voldoet prima. B450 tomahawk of carbon gaming als ATX

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Waarom is de voeding te oud om te gebruiken, en wat is dan wel aan te raden?
Wat betreft de X570, de enige reden wat ik kan bedenken waarom ik deze wil is als ik over 4 jaar mijn videokaart wil upgrade en die worden PCI Express 4.0.

Voldoet de standaard CPU koeling die bijgeleverd wordt, of is het aan te raden om een andere erop te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door nitrodesign op 09-07-2019 20:17 ]

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
nitrodesign schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:17:
Wat betreft de X570, de enige reden wat ik kan bedenken waarom ik deze wil is als ik over 4 jaar mijn videokaart wil upgrade en die worden PCI Express 4.0.

Voldoet de standaard CPU koeling die bijgeleverd wordt, of is het aan te raden om een andere erop te zetten?
Je voeding is aan vervanging toe. Een voeding die kapot gaat kan je hele systeem met zich meetrekken.

• Vidra

Vidra

Vragen?

nitrodesign schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:02:
Ik heb nog wat research gedaan en men geeft aan dat een van de beter RAM in combinatie met de Zen2 de "G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR" is, of i.i.g. de regel:
Game only:
Speed = 3200MHz
Timing = CL14

All-round:
Speed = 3600MHz
Timing = CL16 - CL17
Een B450/X470 moederbord ondersteunt geheugen tot 3466MT/s, daarboven heb je voor bijvoorbeeld 3600C16 geheugen een X570 moederbord nodig.

Er staan ervaringen in het AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic ervaringen van mensen die hun 3200 C14 geheugen hebben weten te overclocken naar bijv 3466 danwel 3600 (afhankelijk van het moederbord ) :P

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nitrodesign schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:17:

Denk aan slijtage van onderdelen. oud ontwerpt(geen 12V 2.4)

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: Cooler Master V550 Gold

(over 4j is er alweer wat anders modern)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1