Fiets woon/werk max 300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 07:23
Goedenmiddag!

Ivm dat ik nu dicht bij mijn werk woon (7.5km i.p.v. 35km) is het nu goed te doen om met de fiets naar werk te gaan i.p.v. de motor.

Mijn vorige (race)fiets is total loss dus op zoek naar een nieuwe.

Nu heb ik mijn keuze al laten vallen op een hybride type fiets.
Waarom? Mijn racefiets beviel eigenlijk prima maar zoek toch meer de tussenweg tussen een herenfiets en die racefiets.

Nu had ik bij Decathlon de Btwin Riverside 500 gezien en zag die ook 2e hands voorbij komen voor 170 (nieuw 280)
Echter zag ik ook deze focus lost lagoon voorbij komen

Wel denk ik dat handig is om een derailleur te hebben ipv versnelling in de naaf. Dit ivm het eventuele onderhoud eraan te doen wat overzichtlijker is voor mij als leek. (ik sleutel wel aan mn eigen motor maar weet nog weinig van fietsen)

Nu is mijn probleem, ik ben onbekend met fiets merken en div onderdelen en hoop van jullie wat adviespunten of waar ik op kan letten. Ik zoek een nieuwe / nieuwstaat achtige fiets.

Ik heb de onderstaande topics al doorgelezen maar denk dat mijn zoektoch toch anders is dan die.
Fiets woon/werk (en recreatief) max €400,-
Op zoek naar een goede fiets voor woon-werkverkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
Vorig jaar heb ik een soortgelijke stap gemaakt. Ik werk nu op 10km afstand van mijn huis en fiets (nagenoeg) elke dag heen en weer.
Ik heb ervoor gekozen een stadsfiets met 7 versnellingen te gebruiken. Dit omdat ik eerst wilde kijken hoe dit zou gaan. Ik zou je aanraden om iig een fiets met bagagedrager en eventueel fietstassen te kopen. Ik vind het een fijn idee dat ik altijd mijn regenkleding mee heb, mocht ik het nodig hebben. Verder is het lekker dat ik niet altijd met een rugtas/laptoptas hoef te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:06

Tazzios

..

Bij een derailleur is de ketting minder beschermd en door vuil zal de ketting en tandwielen harder slijten dan met naaf versnellingen.
Of onderhoud bij een naaf versnelling überhaupt nodig is is mij onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 11:33
Voor 7.5km zou ik inderdaad ook naar een Shimano 7 (of 8 ) versnellingen naaf kijken, en zoals Stef012 aangeeft een bagagerekje/fietstassen voor of achter. Dat scheelt je een bezwete rugafdruk ter grootte van je tas in de zomer ;)

Waar je op kan letten is dat je redelijk smalle banden kiest voor minder rolweerstand (en deze altijd goed op spanning houden -> 3 - 3.5bar+). En verder een zadel dat goed afgesteld is (te ver naar voren gekanteld = last van je polsen, te ver naar achter gekanteld = onderrug pijn na het fietsen - horizontaal is meestal goed) met een geultje voor de edele delen.

En uit ervaring kan ik je vertellen dat 7.5km net een erg prettige afstand is om te fietsen (als je doortrapt ~25min). Lekker je hoofd leegmaken en de benen laten werken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:01
Tazzios schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:25:
Bij een derailleur is de ketting minder beschermd en door vuil zal de ketting en tandwielen harder slijten dan met naaf versnellingen.
Of onderhoud bij een naaf versnelling überhaupt nodig is is mij onbekend.
Een naaf kan je alleen vervangen door een nieuw achterwiel, een ketting kan je heel lang me doen als je er regelmatig even een doekje langs haalt en een drupje olie op de ketting legt. Ook zijn de tandwielen redelijk eenvoudig te vervangen bij een derailleur.
Zelf trap ik een naaf erg snel kapot, een derailleur is wat dat betreft dus beter te onderhouden/repareren.

Ik denk dat je voor 7.5km geen electrische fiets nodig hebt: bedenk dat de accu en de motor hiervan ook slijt. Bovendien kan een beetje conditie ook geen kwaad ;) niet goed gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
Hoe trap je een naaf kapot? Dan is in mijn ervaring de kabel-instelling ervan uit positie. Ik heb dik 80dkm gedaan met een Shimano 7 speed, en aan de naaf zelf nooit onderhoud hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:32
Je had een racefiets. Hoe hard zet je aan / hoe sterk ben je? Ik ben zelf redelijk slecht in langzaam fietsen / langzaam optrekken, en ik trap de gemiddelde naafversnelling (zeker op een fiets van € 300) binnen de kortste keren stuk.

Bagagerek (in mijn geval heb ik er een mandje op gezet want een tas op de bagagedrager pleurt er toch steeds af) is sterk aan te raden, op die afstand een rugzak is mijns inziens zelfs bij -20 nog vragen om een kletsnatte rug. Ook zou ik een fietsbroek en trui / shirt kopen en op het werk omkleden, ook hier ingegeven door dat ik niet rustig kan fietsen :+ Daarnaast houdt zo'n broek het een stuk langer uit dan een spijkerbroek; die laatste schuurt sneller stuk op het zadel.

Doet je werkgever mee aan het fietspland / werkkostenregeling? Want dan kun je de fiets met brutoloon betalen en kun je het budget oprekken naar € 500:
https://www.mantel.com/hy...ce_to[]=600&order=price_a

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Elke fiets heeft normaal gesproken onderhoud nodig, of die nu een versnellingsnaaf of derailleur heeft maakt niet uit.
Wel zal je een fiets met derailleur wat vaker schoon moeten maken omdat er nu eenmaal vuil tussen het versnellingsapparaat en ketting gaat zitten.

Ik zou lekker voor een derailleur fiets kiezen en dan 2e hands iets kopen. Een nieuwe fiets van 300 euro is niks, en voor dat geld kan je 2e hands nog best leuke fietsjes krijgen.

https://www.marktplaats.n...2C00&startDateFrom=always

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:01
@RzrBck Ik fiets graag in een zware versnelling, of neem wel eens een heuveltje op macht. (Wel het liefst op de wielrenfiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
base_ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:39:
@RzrBck Ik fiets graag in een zware versnelling, of neem wel eens een heuveltje op macht. (Wel het liefst op de wielrenfiets)
Jep, zeker als je sowieso al snel rijdt is een heuveltje op macht goed te doen. Ruim van te voren aanzetten, dan neem je met wind mee zo veel snelheid mee dat je net zo soepel omhoog gaat als op een vlakke weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Kijkend naar de Focus in je OP: vergeet de spatborden niet. Al kun je die evt ook zelf monteren natuurlijk. Zonder spatborden zit je op regenachtige dagen, compleet onder de modder als je op je werk aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07 14:37
RzrBck schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:27:
Voor 7.5km zou ik inderdaad ook naar een Shimano 7 (of 8 ) versnellingen naaf kijken,
De 7 versnellinsgnaaf Shimano Nexus 7 is minder direct dan de versnellingsnaaf met 8 versnellingen Shimano Nexus 8 of Alfine 8. De 7-naaf zal dus 'sponziger' fietsen dan de 8-naaf, en ook de bouwkwaliteit is minder. Het nadeel van de 8-naaf is dat de stappen tussen de versnellingen niet altijd hetzelfde zijn, dat is bij de 7-naaf beter.

Ik heb een Alfine 8 op mijn stadsfiets en dat bevalt me beter dan een derailleur: veel minder onderhoud en vooral minder kwetsbaar in het fietsenrek.

[ Voor 5% gewijzigd door euchromatic op 09-07-2019 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag me wel af of zo'n budget-fiets van Decathlon geschikt is voor dagelijks gebruik. Zijn toch meer fietsen die men erbij koopt voor af en toe een plezierritje. De gebruikte componenten worden voor zover ik kan zien op de site ook niet genoemd, maar het zal allemaal de laagste kwaliteit zijn (op de derailleur staat b'twin en niet een gangbaar merk als shimano of sram, vrij onduidelijk wat voor kwaliteit je daarmee in huis haalt). Niets is vervelender dan als het schakelen niet lekker gaat of dat ie zwaar aanvoelt door een slap frame en niet instelbare voorvering. Dan liever een goede tweedehands fiets.

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 09-07-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:12
Ik zou altijd kiezen voor de 8 speed naaf, die trapt lichter dan de 7 speed.
Als je dan nog eens kiest voor een riemaandrijving, dan is het onderhoud van de aandrijving echt minimaal, en zeker minder dan bij een derailleur.

300€ is te weinig voor een goede nieuwe fiets, daar het je snel kosten aan, en het is je dagelijks vervoermiddel!

Ik zou dan toch eerder naar een hele goede tweedehandse gaan zoeken en die direct bij een fietswinkel een groot onderhoud geven zodat je remmen en lichten perfect in orde zijn.

Maar eerlijk, liever een electrische om naar het werk te fietsen, dan kom je met stevige wind ook niet bezweet aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
euchromatic schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:55:
[...]

De 7 versnellinsgnaaf Shimano Nexus 7 is minder direct dan de versnellingsnaaf met 8 versnellingen Shimano Nexus 8 of Alfine 8. De 7-naaf zal dus 'sponziger' fietsen dan de 8-naaf, en ook de bouwkwaliteit is minder. Het nadeel van de 8-naaf is dat de stappen tussen de versnellingen niet altijd hetzelfde zijn, dat is bij de 7-naaf beter.

Ik heb een Alfine 8 op mijn stadsfiets en dat bevalt me beter dan een derailleur: veel minder onderhoud en vooral minder kwetsbaar in het fietsenrek.
De Nexus 8 is wel weer een tikkeltje duurder dan de 7. Maar kan wat je zegt inderdaad beamen: kwalitatief beter spul.

Heb jij er ooit last van gehad dat je de naaf kapot trapt?

@base_ en @Stoelpoot ik hou er ook van om goed door te trappen (op een gemiddelde fietsrit door Utrecht) haal ik ~95% van de fietsers in, maar een naaf kapot heb ik nog niet gehad. Wel dat de versnellingskabel uit 'het lood' / de centreering getrokken werd, dat is dan even in z`n 4 zetten en de gele streepjes (in het geval van een Nexus 7) weer goed zetten en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Als je dan toch voor de Decathlon gaat, neem dan de:
https://www.decathlon.nl/...405477?mc=8405477&c=BLAUW

Voor €300 kan je voorvering en schijfremmen beter vergeten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-07 20:06
Ik heb wel een shimano 7 speed kapot gehad, blokkeerde op een gegeven moment helemaal.
Blijkt dat in de gebruikelijke hogere versnellingen de naaf gebruikt maakt van de kleine tandwieltjes die dus bovenmatig kunnen slijten. Uiteindelijk was het met 50 euro aan onderdelen de naaf prima te fixen (fietsenmaker rade het af, achja ..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 07:23
@Stef012 Ik vind een tas juist fijn, afstappen, slot en klaar. Heb nu in principe zelfde met de motor.
@Tazzios wat @base_ zegt over het onderhoud sprak mij meer aan dan een naaf versnelling, onderhoud acht ik geen probleem.
@RzrBck Met mijn vorige racefiets deed ik over 10km ongeveer 20 a 25 min, van ene kant Den Haag (scheveningen) naar de andere kant (voorburg).
@Paul laatste anderhalf jaar niet meer gefietst, maar zoals hier boven 10km was ongeveer 20 a 25min dwars door de stad, en dan stopte ik netjes voor de stoplichten. langzaamaan kan ik ook niet, zit niet in mij.
Ik werk op een klein kantoor als back-end dus omkleden is geen bezwaar.
Werkgever doet niet mee met het fietsplan, maar ik krijs wel 19 cent per km :), na verloop van tijd haal ik het er wel uit, zeker als ik de motor laat staan.

Dat met de banden zal ik goed in de gaten moeten houden, en wat betreft de polsen... mijn motor is Yamaha YZF R-1 en die polsen zijn dus aardig getrained in voorover zitten.

@mcDavid Ik ga er van uit dat ik spatbord, lichten en standaard erbij moet kopen. Toch aardig dat je meekijkt!

@blitzkrieg Bedankt voor de suggestie, ik vind deze fiets er alleen wat minder sportief uit zien. Het is een heel stom argument maar het oog wil ook wat. Nu ben ik wel geintreseerd waarom jij die boven de riverside 500 aanraad.

Edit: Ik ben vooral erg aangetrokken tot de hybride fiets, lagere opstap, sportief uiterlijk zonder de hele verkrampte houding van een racefiets, dus wat praktischer door de stad/ kleine straatjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Generation Kill op 09-07-2019 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07 14:37
RzrBck schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Heb jij er ooit last van gehad dat je de naaf kapot trapt?
Nee, nooit gehad. En ik ben een actieve fietser (MTB, wielrennen, spinning) dus ik zet wel wat kracht en ik heb de fiets ruim 3 jaar. Wel is het zaak de naaf jaarlijks goed af te stellen dmv. het uitlijnen van het gele streepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Generation Kill schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:31:
@blitzkrieg Bedankt voor de suggestie, ik vind deze fiets er alleen wat minder sportief uit zien. Het is een heel stom argument maar het oog wil ook wat. Nu ben ik wel geintreseerd waarom jij die boven de riverside 500 aanraad.
  • Geen verende voorvork. Een goede verende voorvork kost al €300, dat ding wat in zo'n fiets zit zorgt alleen maar voor extra gewicht, gaat roesten en je krijgt op een gegeven moment speling op de poten. En het geld wat het kost kan niet uitgegeven worden aan andere onderdelen.
  • Geen schijfremmen. Dat kan ook gewoon niet voor dat geld.
  • Vaste volledige spatborden, als je s' winters ook door wilt fietsen erg fijn.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 22:48

EMP

Krulloos!

Voor dit geld zou ik echt voor een tweedehands fiets met versnellingsnaaf kijken.

Een wat betere derailleur kan ook, als je het leuk vind / zo netjes bent om die regelmatig schoon te maken en te onderhouden.

In deze prijscategorie (nieuw) kom je bij de Shimano Altus en vergelijkbaar uit. Dat is het spul wat gemaakt wordt om op 'mountain bikes' voor 13-jarigen die ermee naar school gaan (ergo: de sloop-leeftijd) te zetten. Vereiste 1: goedkoop, Vereiste 2: goedkoop, Vereiste 3: veel versnellingen (= stoer), Vereiste 4: moet het minimaal 1 jaar uithouden zonder garantieclaims...

Dat spul buigt en verroest waar je bij staat. Ver van wegblijven, bij alle groepen die met een A beginnen als je het mij vraagt.

Als je 'iets sportievers' wilt, en dagelijks naar je werk wilt fietsen zonder je te ergeren, raad ik aan een tweedehands merkfiets met een Nexus (of Alfine) 8 te nemen. De 7 voelt sponzig / niet sportief, en derailleurs vallen of staan bij het onderhoud.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-07 20:17
EMP schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:09:
Ver van wegblijven, bij alle groepen die met een A beginnen als je het mij vraagt.

[...], raad ik aan een tweedehands merkfiets met een Nexus (of Alfine) 8 te nemen.
leuk ezelbruggetje, maar geldt dus niet voor de naafversnellingen, want daar is Alfine een trapje hoger dan Nexus.
Pagina: 1