Op zoek naar een goede fiets voor woon-werkverkeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:36
Ik ben op zoek naar een goede onderhoudsvriendelijke fiets voor woon-werkverkeer.
De afstand die ik fiets naar mijn werk is 11 kilometer enkele reis.
Daarnaast de gebruikelijke kortere ritjes naar supermarkt end. en eventueel sporadisch een langere tocht.

Op dit moment gebruik ik hiervoor een mountainbike maar dat vind ik niet comfortabel.
Wat ik dus zoek is:
- Comfortabel maar geen zadelpen- of stuurvering
- Onderhoudsvriendelijk
- Niet elektrisch

Wat ik tot nu toe gevonden heb is de Batavus Dinsdag Exclusive.
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-exclusive.htm

Voordelen:
- Licht (15,5kg)
- Shimano Alfine versnellingssysteem met 8 versnellingen
- Gates riemaandrijving

Nadeel is de toch wel stevige prijs van 1200 euro. Mocht dit de perfecte fiets voor mij zijn heb ik het er wel voor over, maar als het goedkoper kan hoor ik het graag.

Verder verdrink ik in het aanbod aan fietsen.

Mijn vragen:
- Zijn er naar jullie ervaring/mening betere alternatieven?
- Past deze fiets bij mijn gebruik en is hij zijn prijs waard?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:35

SilencerNL

No remorse

Ik heb zelf de Dinsdag Exclusive (61cm) al lange tijd in bestelling staan. Wordt pas week 21 ergens geleverd.

Ik kon alleen geen andere fiets vinden die alles aftikt zoals die Dinsdag Exclusive dat doet. Dus voor mij nog 4 weken geduld.

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik heb zelf een oudere Dinsdag zonder riem, maar met gesloten kettingkast. Ik vind de Dinsdag echt de ideale fiets;

- comfortabel, maar wel met sportieve zit
- betrouwbaar (goede onderdelen, goede montage)
- goede prijs t.o.v. vergelijkbare fietsen

Ik gebruik hem ook voor 10km enkele reis woon-werk en daarvoor is hij echt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
Aha, dit topic ga ik even volgen. Zit nl. in eenzelfde situatie :)

Toevallig vanmiddag een foldertje van Giant zitten doorbladeren waarin ik bijv. deze tegenkwam: https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-2-2019

Wel met zadelvering zie ik nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:22
Mijn Dinsdag doet het als sinds 2015 iedere dag prima. Al heb ik de versie mét vering en zonder riemaandrijving. Destijds gekocht op aanraden van mn zus en die van haar doet het ook nog steeds probleemloos.

Daarvoor heb ik een gazelle Chamonix gehad en dat was echt een teleurstelling, idem bij een collega met dezelfde fiets. Roestende onderdelen, super kwetsbare kettingkast, handgrepen die binnen een jaar of 2 compleet vergaan...etc.
Grove den schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:52:

Mijn vragen:
- Zijn er naar jullie ervaring/mening betere alternatieven?
- Past deze fiets bij mijn gebruik en is hij zijn prijs waard?
1 Ik zou denk ik voor de standaard uitvoering gaan omdat ik op een woon/werk fiets geen velgremmen zou willen. (imo toch kwetsbaarder / slijtage gevoeliger). De kettingkast van de dinsdag is dusdanig dicht dat je daar ook eigenlijk geen omkijken naar hebt, waardoor ik het voordeel van riem aandrijving niet zo zie.

2 De standaard dinsdag lijkt me in mijn ervaring zn prijs zeker waard. Of die riem aandrijving (en ws iets lager gewicht) je de meerprijs waard is zul je zelf moeten afwegen.

[ Voor 45% gewijzigd door Charly op 23-04-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
Gaargod schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:51:
Aha, dit topic ga ik even volgen. Zit nl. in eenzelfde situatie :)

Toevallig vanmiddag een foldertje van Giant zitten doorbladeren waarin ik bijv. deze tegenkwam: https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-2-2019

Wel met zadelvering zie ik nu...
Elke fietswinkel kan daar toch een vast zadel op monteren.
Dat kan geen geld kosten denk ik dan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
Goed om alle positieve ervaringen met de Dinsdag te lezen.

@Gaargod Ziet er inderdaad mooi uit. Verwacht dat daar inderdaad wel een vaste zadelpen op te zetten is. Ben toch wel opzoek naar een fiets waar andere een goede ervaring mee hebben. Als veilige keus.

@Charly Hoorde inderdaad ook slechtere verhalen over de Chamonix. Die valt nu in ieder geval definitief af. Ik ga eens bij de lokale fietsenwinkel kijken of er een Dinsdag en Dinsdag Exclusive staan om een rondje te fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Let er wel op dat de Giant een CDN belt en tandwielen heeft, en de Dinsdag een CDX belt en tandwielen.

CDN tandwielen zijn kunststof en slijten een stuk sneller. Dus minder onderhoudsarm. Hoewel je ze wel kan vervangen door CDX zodra ze versleten zijn. Maar CDX tandwielen en belt zijn best kostbaar.
De Dinsdag is in deze prijsklasse de enige met CDX.

Ik rij zelf op een Radon Urban voor mijn woon-werk kilometers. Bevalt mij goed, maar heeft een sportievere zit. Misschien iets te sportief voor jou. En geen riem.

[ Voor 6% gewijzigd door blitzkrieg op 23-04-2019 16:32 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
@blitzkrieg aha goede info daar ga ik op letten.

Die Radon Urban ziet er inderdaad wel sportief uit. Lijkt dan teveel op mijn mountainbike qua fietshouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 11:41

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf voor woon-werk een cube travel SL gekocht. een hybride met alfine 8, tubeless banden, hydraulische schijfremmen en is 13,7kg, heeft dan wel een CDN belt en een wat sportievere zit. Evt kun je het model van vorig jaar pakken? volgens mij is er niet veel veranderd.
Heb er zelf een stuuradapter op laten zetten zodat ik iets meer rechtop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49
Ga eens langs bij je lokale fietsenverkoper en maak proefritjes (doe je met een auto ook toch?). De frames van de verschillende merken zijn verschillend en dat fietst en zit dus ook verschillend.
Ik heb daarom een Gazelle gekocht en geen Batavus omdat ik die persoonlijk beter vind zitten/rijden. Voor dat budget kun je prima een goede fiets met goede garantie en de eerste beurtjes incl. (of voor een minimaal bedrag) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 15:24
ipv een riem kan je ook kijken naar naafversnellingen, heb ik goeie ervaring meer (bijv. een Gazelle Tour Populair). daarnaast vind ik een Naafdynamo ook een aanrader, maar die zie je bijna niet meer icm achterlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 11:41

Nutral

gamer/hardware freak

Een riem is juist altijd in combinatie met naafversnellingen. Een paar fietsen die genoemd zijn hebben wel een naafdynamo incl achterlicht.

Proefritjes zou ik ook inderdaad proberen, dan weet je meteen of een sportievere houding een probleem is en de pasvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
Proefritjes ga ik zeker maken, maar ik wilde wat meer richting krijgen bij het zoeken.

@Niet_Jan_Jaap De Gazelle Tour Populair lijkt me niet echt geschikt voor woon- werkverkeer. Erg zwaar en met tegenwind zijn een paar versnellingen extra toch ook wel erg fijn.

Ga de Batavus dinsdag (exclusive) sowieso proefrijden en een wat sportiever model.
Mochten er nog andere suggesties zij dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:52

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Grove den schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:14:
Proefritjes ga ik zeker maken, maar ik wilde wat meer richting krijgen bij het zoeken.

@Niet_Jan_Jaap De Gazelle Tour Populair lijkt me niet echt geschikt voor woon- werkverkeer. Erg zwaar en met tegenwind zijn een paar versnellingen extra toch ook wel erg fijn.

Ga de Batavus dinsdag (exclusive) sowieso proefrijden en een wat sportiever model.
Mochten er nog andere suggesties zij dan hoor ik het graag.
Qua sportiever model zou je o.a. kunnen kijken naar de Cube Travel SL, is het beste te omschrijven als een Dinsdag met sportieve zit (helaas wel CDN ipv CDX).

Ben erg benieuwd waar je op uit gaat komen, en hoe de Alfine 8 bevalt (vooral qua 'gaten' tussen de versnellingen). Ben zelf n.a.v. dit topic aan het twijfelen tussen iets vergelijikbaars te kopen via fietsplan vna werk, of m'n huidige (40 jaar oude) sportfiets te trakteren op een grote opknapbeurt

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij De Fietser in Ede kan je mooi proefrijden op veel verschillende merken. Daar heb ik ook op de Dinsdag gezeten, maar vond de fiets redelijk slap tov een Koga Miyata Venya die daar stond. Die tweede was wel iets duurder maar vond ik wel veel meer fiets voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
Heb nu bijna (over een weekje) 2 jaar de dinsdag exclusive met riem. Ideaal, licht, rijd soepel en snel, op het vervangen van de banden en af en toe remblokjes dichter bij velg draaien na, tot nu toe geen onderhoud. Zit bij mij verder geen poespas aan (dus starre voorvork en zadelpen)
Heb er toen 899,- + 30 euro verzendkosten voor betaald

[ Voor 12% gewijzigd door koendio op 25-04-2019 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
@Ernemmer Die Koga Miyata Venya ziet er mooi uit, maar is wel ruim boven mijn budget.

@koendio Dat zijn wel betere prijzen, waar heb je die toen gekocht? Of was het oudere model gewoon goedkoper?

@S0epkip Heb je zelf ervaring met Stevens en waar worden deze in Nederland verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
@koendio Dat zijn wel betere prijzen, waar heb je die toen gekocht? Of was het oudere model gewoon goedkoper?
bij fietsvoordeelshop, fiets was toen net uit en zij konden hem als 1 vd weinigen binnen 2 weken leveren (bij de andere winkels had ik 20 weken moeten wachten). adviesprijs was toen hetzelfde als nu, maar ik zie dat de verkoopprijzen momenteel wel dichter bij de adviesprijs liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24
Grove den schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:50:
@S0epkip Heb je zelf ervaring met Stevens en waar worden deze in Nederland verkocht?
Ja ik heb zelf de 6X Lite Tour voor een rit van 12 km enkel en die gebruik ik nu al vier jaar zonder problemen.
Er zijn overal fietsenmakers (LBS, local bike shop) die Stevens dealer zijn, zie:

https://www.stevensbikes....u=NL&lang=nl_NL&dealermap

Zelf heb ik hem bij Presto in Heemskerk gekocht.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
Even een korte update.

Proefrit gemaakt op de Batavus dinsdag (799 euro) (niet de exclusive), Batavus chicane exclusive (1049 euro) en de Cortina Mozzo N7 (799 euro).

Tot de conclusie gekomen dat ik de belt drive erg prettig vind.
Ook tot de conclusie gekomen dat ik de Batavus dinsdag exclusive te duur vind.

Qua zitpositie en comfort vind ik de Batavus en Cortina prettig.
Alleen de handvatten van de Cortina minder, maar daar is gemakkelijk wat aan te doen.

Ik moet nog even goed alle verschillen tussen de Cortina Mozzo en de Batavus chicane op een rijtje zetten, maar ik zie nu de 250 euro meerwaarde van de chicane nog niet.

Iemand ervaring met de Cortina Mozzo?
Is het een aanrader om ook nog de variant met 8 versnellingen (en USB 🤨) te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
Omdat ik nog wat andere fietstopics voorbij zag komen nog even een terugkoppeling.

Uiteindelijk voor de Cortina Mozzo N8 gegaan.
Fiets er nu 6 weken op en heb nog geen moment spijt gehad.
Fietst erg soepel en licht.
Handvatten laten vervangen dus dat probleem is ook verholpen.

Ben dan ook blij dat ik me niet heb laten verleiden tot het kopen van een duurdere fiets.

Enige nadeel is dat de bagagedrager wat ielig is waardoor je ta eraf kan glijden (1 keer gebeurd).

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataram
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-11-2019
@Grove den Nog steeds tevreden over de cortina na een paar maanden rondfietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
Zeker, echt een aanrader.
Ook de powerbank een paar keer getest, maar dat is meer een druppel lader.
Daar hoef je hem dus niet om te kopen.
Pagina: 1