Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Zijn er meerdere tweakers met kapotte omvormers?
Ik lees op internet best veel klachten met allemaal "HW Error" failures en allerlei 18x errorcodes.

Sinds een paar dagen heb ik dit issue, zag het nu pas in mn Domoticz overview dat productie 0 is:

Solar Edge SE3000H error

Ben in afwachting van een antwoord van de panelen-boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@hrigteri
Ben benieuwd wat het is...
Best warm voor een optimizer onder een in-dak paneel met het weer van afgelopen dagen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
hrigteri schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:46:
Ik lees op internet best veel klachten met allemaal "HW Error" failures en allerlei 18x errorcodes.

Sinds een paar dagen heb ik dit issue, zag het nu pas in mn Domoticz overview dat productie 0 is:

[Afbeelding: Solar Edge SE3000H error]

HW error is einde omvormer. SE zal een vervangende unit aanbieden aan je installateur.
Of, er komt een nieuwe printplaat in, dat kan de installateur, mits hij netjes zijn certificaten gehaald heft, ook doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Inmiddels hangt er een nieuwe omvormer.
De variant van de SE3000H die een display heeft is blijkbaar een hopeloos geval. 50% moet binnen de eerste 3 jaar vervangen worden.
Ik heb nu dus een "nieuw en verbeterd model"... zonder display. Je kan dus nergens niets meer zien. Er zit nog een ledje aan de onderkant die groen blauw en paars(rood?) kan zijn en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Maar hij heeft wel een eigen lokale api en webserver! Oh ik wou dat ik 'm al had.. Wanneer gaat de mijne nu eindelijk kapot 😉

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:53:
Maar hij heeft wel een eigen lokale api en webserver! Oh ik wou dat ik 'm al had.. Wanneer gaat de mijne nu eindelijk kapot 😉
Stuur hem ff op, dan zet ik er hier wel een te hoge spanning op, als je wilt. ;)
(840 Volt tot mijn beschikking)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2019 16:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hrigteri schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:39:
Inmiddels hangt er een nieuwe omvormer.
De variant van de SE3000H die een display heeft is blijkbaar een hopeloos geval. 50% moet binnen de eerste 3 jaar vervangen worden.
Ik heb nu dus een "nieuw en verbeterd model"... zonder display. Je kan dus nergens niets meer zien. Er zit nog een ledje aan de onderkant die groen blauw en paars(rood?) kan zijn en dat is het.
Gelukkig heeft het internet en een prachtig portaal waar je alles kan zien vanaf de bank. Of loop je liever de hele tijd naar de omvormer toe om die 2 regels display te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik vind het zelf ook een wat verkeerde bezuiniging.

Nee, >99% van de tijd gebruik je dat display niet, maar juist op de momenten dat er iets is of niet goed werkt, dan is zo'n schermpje op een apparaat toch wel érg handig met storing-zoeken.

En dan heb je nog de kans dat de bijbehorende app ergens in de levensduur van het apparaat (10-25 jaar?) het ineens niet meer doet, wat ga je dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Het communicatieboard met de display en knopjes (intern) is een onderdeel dat volgens SolarEdge veel problemen geeft. Tevens is de behuizing nu volledig dicht. Ze hebben ervoor gekozen dit te schrappen en de info enkel nog maar op de portal weer te geven.

Lekker belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Er zit nog wel een ledje onderaan de omvormer waar je nog iets aan kan zien. Ik kan nu zien dat de omvormer blauw en rood knippert.
Helaas heeft de (hele vriendelijke) monteur het geheel dus nog steeds niet werkend achter gelaten.
Begin er beetje zat van te worden :( Afspraak ging ook al erg moeizaam, de monteur die een dag later op kwam dagen dan de afspraak - toen ik dus niet thuis was. Hopelijk gaat deze week de boel wel werken, het geheel heeft inmiddels genoeg zonnestraaltjes gemist.

@prein2 wat kun je er mee? Is er iets rechtstreeks uit te lezen? Topic-linkje of url?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als je naar het ip adres gaat dat je omvormer heeft gekregen (te vinden in je router), dan krijg je een pagina met opwek gegevens (en vast nog iets, geen idee).

Verder kun je dus de api raadplegen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar in dit topic (dat is gestart om de optimizers op een andere manier uit te lezen) heeft iemand beschreven hoe 't met de api werkt..

[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmaze
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 07:32
hrigteri schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:46:

[Afbeelding: Solar Edge SE3000H error]

werd op de schouders getikt over deze topic, ik heb zeg even een maand anderhalf na plaatsing van me panelen en omvormer de volgende storing gehad:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mfo3k43s32.jpg

gemeld bij shop waar ik solar edge had gekocht, en had binnen 7 dagen een nieuwe hangen!

(werd gebracht via koerier , en de oude werd mee genomen, geen kosten gehad aan mijn kant)
heb ook niet echt door gevraagd wat de storing inhield.

ze hadden gebeld en zeiden meteen dat er een nieuwe onderweg was.
en de vraag of ik het zelf wilden plaatsen en of zei het zelf moesten doen,

( het was druk wegens de zomer van 2018 toen heb ik het zelf geplaatst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Dank voor de tip van de ingebouwde webserver. Die is beter dan het schermpje.
De monteur was blijkbaar vergeten om de panelen te pairen. Of om te kijken of dat wel gelukt was.
Pair optie is in de webserver wel beschikbaar maar functioneert niet, krijg 'error' zonder uitleg.
Er zit ook een logfile in met 32 errors, waaronder Error 3x2.
Na wat zoeken een installatie handleiding gevonden met troubleshooting waarin staat
Error 3x2: Contact solar edge support

Briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
For whom it may concern.

2 error verschijnen nu steeds :
3x2 inverter communication
3x8F manager pairing

Eerst de 3x8F, direct daarna de 3x2

Bij de laatste pairing poging zag ik in de status (web) pagina dat er 185Wh productie was, tot bij pairing paneel 4, toen begon het ledje rood te knipperen, kreeg ik error 3x8F, productie terug naar 0 en direct erna error 3x2.

Als particulier wordt ik echter overal geblokkeerd in de app, dus meer details kan ik niet zien. Alle verwijzingen zijn dan naar 'contact uw installateur'.

Update :
Net terugkoppeling gekregen. Solaredge zegt dat deze omvormer ook dood is.

Op naar nummer 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

blackmaze schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:40:
[...]

werd op de schouders getikt over deze topic, ik heb zeg even een maand anderhalf na plaatsing van me panelen en omvormer de volgende storing gehad:

[Afbeelding]

gemeld bij shop waar ik solar edge had gekocht, en had binnen 7 dagen een nieuwe hangen!

(werd gebracht via koerier , en de oude werd mee genomen, geen kosten gehad aan mijn kant)
heb ook niet echt door gevraagd wat de storing inhield.

ze hadden gebeld en zeiden meteen dat er een nieuwe onderweg was.
en de vraag of ik het zelf wilden plaatsen en of zei het zelf moesten doen,

( het was druk wegens de zomer van 2018 toen heb ik het zelf geplaatst.)
Mijn mond valt zowat open van verbazing als ik dit over SolarEdge lees de afgelopen tijd
Heb hier twee rag oude AEG PV4600 omvormers in bedrijf ook met een twee regel display
en een logging kaart van FP4All, ( nog ) nooit één storing gehad, vroeger was alles beter?
Nee natuurlijk niet maar vind het wel een afgang voor dat merk.
En nee, ik kan niet per paneel zien wat het doet en ook krijg ik geen nieuwe als dat nodig
mocht zijn bij een defect, maar is blijkbaar ook niet nodig.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:55
Tja, frappant. En dat bij een merk als SE. Blijkbaar exemplaren van een maandagmorgen batch?
Mijn “oude” omvormer, een SE3000 draait hier nu ruim 5 jaar probleemloos zijn rondjes, evenals de 10 optimizers. Ze kúnnen het wel... 8).

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrigteri
Nieuwe omvormer hangt, direct en onmiddelijk: werken. Gelukkig.
Inmiddels staat die op 755 W vermogen en klimt nog steeds op (het is erg bewolkt).

@prein2 die tip van ingebouwde webserver was erg prettig! Inderdaad beter dan zo'n schermpje.

Ik zie nu ook op de statuspagina daarvan een Isolation waarde staan (11k ohm), bij de vorige omvormer was isolation 0. Daarom waarschijnlijk POEF gedaan direct nadat die neergehangen was.

Case closed.... hoop ik.
(bij begin van typen van deze post stond er 488 W vermogen, inmiddels 766 W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Dus.
Nu nog een vraag, maar zal voor het andere topic zijn : hoe kan ik automatiseren dat ik een mailtje / pushbullet krijg als er tussen zonsopgang en zonsondergang meer dan een uur 0 productie is.

Gaat me niet nog een keer gebeuren dat de installatie er bijna een maand uit ligt zonder dat ik het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpten
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 13:46
Sinds vandaag krijg ik dezelfde melding als TS
Panelen boer gebeld en die sturen het door naar SolarEdge. Kan wel een week duren voor je antwoord krijgt :(

Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:27
@Warpten Mijn installateur en ik hebben de afgelopen week verschillende keren contact gehad met Solaredge en tenzij de wachttijd in een paar dagen opeens flink is opgelopen zou het toch niet zo lang moeten duren.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpten
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 13:46
De installateur gaf aan halverwege volgende week wel iets te horen te krijgen.
Dus ga ik er vanuit dat ik donderdag of vrijdag zelf mag bellen :p
We gaan het zien, baal er gewoon van dat zoiets na amper 4 maanden al stuk gaat.

Ook nog ff in het menu gekeken maar isolatiewaarde is -1, dus vermoed dat ook deze gewoon overleden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Isolatiewaarde hoort boven de 7K te liggen heb ik op een SE cursus wel eens horen roepen, geen idee waarom eigenlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door No Hands op 09-08-2019 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Hier óók al sinds juli '22 zonder teruglevering (het is nu november '22) door deze HW error 18xB7!
Contact met de installateur is zeer moeizaam, ze beloven een nieuwe, maar die komt niet.
Heb de stoute schoenen aangetrokken en een gebruikte SMA inverter ophangen en moet nu nog de optimizers uit de string halen om het weer werkend te krijgen....zucht....
Het betreft een SE3680HD-Wave, geplaatst in 2018. Schijnt stukt te gaan door slechte condensatoren op de print.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerie op 23-11-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieles86
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-07-2023
Hier eenzelfde probleem met een Solar Edge SE3000H mét display.
Ook een 18xB7 errorcode.

Sinds 2018 zonder problemen in bedrijf, maar nu dus kapot.
Installateur gaat hem onder garantie vervangen, maar pas 31 mei.

Is het een optie om de omvormer zelf te vervangen? Lijkt mij plug and play, maar geen idee hoeveel kennis je moet hebben.

Iemand ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@Nieles86 15 minuten werk op locatie, weinig meer werk dan een stekker aan een snoer zetten.

Vervolgens vanaf kantoor de vervanging in portal registreren, anders zie je niets in de app.

Maar: de vervangende omvormer moet vanuit solaredge komen. Dat is hun procedure die ook de installateur moet volgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Laatst online: 05-09 13:21

Nullifiel

╞═══════╡

Nieles86 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:08:
Hier eenzelfde probleem met een Solar Edge SE3000H mét display.
Ook een 18xB7 errorcode.

Sinds 2018 zonder problemen in bedrijf, maar nu dus kapot.
Installateur gaat hem onder garantie vervangen, maar pas 31 mei.

Is het een optie om de omvormer zelf te vervangen? Lijkt mij plug and play, maar geen idee hoeveel kennis je moet hebben.

Iemand ervaring?
Bij mij is in maart een Solar Edge SE2200H mét display kapot gegaan (dezelfde error_code).
Deze is half april onder garantie vervangen door een SE2200H zónder display.
Paar dagen later had de installateur de vervanging ook geregistreerd en doet de app het weer gewoon. Alle historie gelukkig behouden

Installateur vertelde dat historie verloren zou gaan, dus ik had met spoed allerlei csv'tjes geëxporteerd. Acheraf dus voor noppes :+ (gelukkig)

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
Hier ook een omvormer met melding 18xBC Power Module voltage imbalance. Oplevering was vorig jaar mei.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nullifiel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:24:

Paar dagen later had de installateur de vervanging ook geregistreerd en doet de app het weer gewoon. Alle historie gelukkig behouden

Installateur vertelde dat historie verloren zou gaan, dus ik had met spoed allerlei csv'tjes geëxporteerd. Acheraf dus voor noppes :+ (gelukkig)
Als de correcte vervangingsprocedure gevolgd wordt gaat historie niet verloren. Zet je de nieuwe omvormer als nieuw systeem in het gebruikersaccount... minder soepel ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 12:39
Mijne draait al 6 jaar probleemloos, maar vandaag ook 3x2 sw error, contact solaredge. is een SE8K 3 phase, waarom moet ie er nu net mee uitscheiden wanneer de zon begint te schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieles86
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-07-2023
Nullifiel schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:24:
[...]

Bij mij is in maart een Solar Edge SE2200H mét display kapot gegaan (dezelfde error_code).
Deze is half april onder garantie vervangen door een SE2200H zónder display.

Uiteindelijk een maandje zonder opbrengst gezeten :-(
Monteur had de nieuwe omvormer binnen een half uur vervangen en alle historie is inderdaad gewoon nog beschikbaar gelukkig in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ondertussen is er een mooi dedicated topic voor algemen solaredge dingen: Het grote SolarEdge topic

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.