SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Vraag
Alle reacties
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Sunpower P19 is een relatief nieuw (goedkoper) sunpower panel.
Dit is met overlappende streepjes van mono PERC-cellen gemaakt, en is complete anders dan de Sunpower panelen/cellen waar ze mee tot topsegment worden gerekend.
Hieronder image van links een tradintioneel panel en rechts een Sunpower P serie
Als je goed naar de afbeelding kijkt zitten de diodes anders dan op een 'normaal' panel welke het meestal in 3 of 4 delen in breedte richting scheidt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ze niet goed zouden zijn, alleen dat anders dan normal Sunpower is. Ze geven wel dezelfde 25 jaar garantie volgens mij, dus geloven ze er wel zelf in.
Waarom zou aanbieder 1 wel 2 panelen meer kwijt kunnen dan de andere aanbieders ?
Is die wel komen schouwen ?
[ Voor 47% gewijzigd door jacovn op 07-07-2019 08:49 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik neem even aan dat deze vraag niet ten behoeven van de PV-installatie maar onze plannen voor een warmtepomp is? Hiervoor wilde ik nog een apart topic starten maar tips e.d. zijn uiteraard altijd welkom!DiedX schreef op zondag 7 juli 2019 @ 03:03:
Hoe goed is jullie huis nu geïsoleerd?
Ik kan even niets terugvinden over de exacte isolatiewaarden. Onze woning is gebouwd in 2013 en opgeleverd in 2014. Voorlopig energielabel A (wat niet veel zegt natuurlijk).
Huidige gasverbruik is circa 750 M3 per jaar en onze woning is circa 158 M2 / met een inhoud van 362 M3. De zolder (48 M2 / 74 M3) is niet apart verwarmt (zou evt. nog wel aangelegd kunnen worden mocht dit de efficiëntie ten goede komen maar dat hoeft wat ons betreft niet, het is hooguit te warm maar nooit echt koud).
- Alle ramen zijn voorzien van HR++ beglazing.
- De buitenmuren (33 CM dik) zijn voorzien van isolatie.
- Vloer/fundering begane grond is geheel geïsoleerd.
- Er komt dus ook nog een geïsoleerde garage van circa 8 meter tegen de muur van de begane grond.
- Ventilatiewarmtepomp (Inventum Ecolution Combi 50) op zolder
- Het dak is geïsoleerd.
Helaas geen WTW installatie in de badkamer, behalve dan dus de afzuiging -> ventilatiewarmtepomp.
Ik hoop dat dit je vraag in grote lijnen beantwoord?
Edit: Inmiddels ook een topic geopend t.b.v. de grondgebonden warmtepomp;
Advies gevraagd n.a.v. offerte grondgebonden warmtepomp
[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 07-07-2019 09:32 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik heb overigens mijn vraagtekens over of 5 zou passen, wellicht verticaal i.p.v. horizontaal maar of dit wenselijk is?
25 jaar garantie (tegenover 12 jaar het merk Recom) viel mij inderdaad ook al op naast de claim van een lagere degradatie per jaar.
Optie 4 had ik al mijn twijfels op, dus bedankt @Steyn_E om mijn vermoeden te bevestigen!
@jacovn Er is nog niemand langs geweest voor een schouwing. Of liever gezegd: 4 weken geleden is iemand langs geweest en die gaf aan dat er 5 op het platte dak konden. We hebben echter geheel niets meer vernomen van deze partij, ook na een herinneringsmail niet... Zodoende heb ik diverse offerte aanvragen gedaan op basis van de op- en aanmerkingen die we hierbij te horen hebben gekregen. Gezien ons platte dag echter onder een hoek op Google Maps e.d. staat, is het slecht te zien hoeveel ruimte er daadwerkelijk is waardoor men rekent met 3 panelen op het plat dak.
Wanneer de garage er eerder zou staan dan kunnen we daar wellicht ook nog gebruik van gaan maken (niet dat ik die ook vol wil leggen.. maar 4 stuks b.v. zou altijd wel moeten lukken. Dus 3 tot 6 (of 5 met verticale opstelling?) op de aanbouw en dan nog eens 2 tot 4 op de garage.
Uit de reacties tot nu toe maak ik op dat, ondanks de hogere paneelprijs, SunPower zeker niet een verkeerde optie zou zijn? We hebben de luxe om niet de allergoedkoopste te MOETEN kiezen echter hoeft er ook niet méér dan zinvol is naar de panelen, uiteindelijk gaat het natuurlijk om de besparing die we ermee maken
Ik denk in ieder geval dat het wel duidelijk is;
Aanbieder 1 indien hierdoor een goede deal gemaakt kan worden i.c.m. de warmtepomp.
Aanbieder 2 indien aanbieder 1 geen zinvolle korting zou bieden.
Voorkeur richting aanbieder 2 is voornamelijk wegens de lagere degradatie en ruim 2x zolang garantie.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en mocht iemand dit topic nog voorbij zien komen en goede tips hebben zijn deze nog altijd welkom! Zodra de definitieve knoop doorgehakt is laat ik hier nog wel even wat horen
[ Voor 0% gewijzigd door Thalaron op 07-07-2019 16:11 . Reden: Verkeerde aanbieder 3 -> 2 ]
Houd er ook nog rekening mee dat de stroomprijs mogelijk nog wat daalt als gevolg van de voorgestelde belastingverlaging daarop, dat verlengt natuurlijk de terugverdientijd (al ziet die er hier prima uit, ook bij een wat lagere energieprijs blijft de tvt wel onder de 10 jaar, maar reken het even na met 5-8ct minder per kw/h). Het levert in ieder geval veel meer rendement op dan een spaarrekening of je hypotheek aflossen.
Als laatste: ga met de installateur van jouw voorkeur even ter plekke kijken. Dan kan hij een precieze inschatting maken van de werkzaamheden, de ruimte op het dak (past er misschien nog wat meer op het schuine dak en laat je het platte dak (voorlopig) voor wat het is?) en de werkzaamheden die nodig zijn om in je meterkast te komen (als er niet al wat is voorbereid). Dan weet je precies wat er kan en wat het kost.
Ik verwacht dat aanbieder 1 ook rekening heeft gehouden met 3-fase echter haal ik dit niet uit de aangeleverde informatie. Dus inderdaad wel handig om dit nog even na te gaan.
Dit topic had als doel om te bekijken welke aanbieder we thuis willen aanbieden (of in ieder geval als eerste). Er ligt verder een vrije loze leiding vanuit de zolder tot aan de meterkast (had ik gelukkig al rekening mee gehouden ten tijde van de bouw)
Wederom bedankt
Voordat een krabbel zetten dacht ik, wellicht dat mijn mede Tweakers nog vreemde zaken zien en/of tips hebben. Voornaamste vraag in deze is: Klopt alle apparatuur bij elkaar en 2: onderaan de offerte is er een optie om af te wijken van het merk en type paneel. Zover ik kan vinden is Suntech een prima merk(?) echter wel een Chinees merk (niet dat dit per se iets zegt maar goed..)
Ik heb de offerte anoniem gemaakt, mocht iemand willen weten waar ik deze vandaan heb dan kun je mij een bericht sturen :);
Bij over de kop gaan in deze 30 dagen ben je de centen zo goed als kwijt als consument.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 09-09-2019 00:10 ]
Voor zover als ik uit de tekst en foto kan opmaken heb je het ook niet nodig.
Ik zou voor 15 panelen op je hoofd dak met omvormer en de hele rest denken dat je zeker onder de €3000 aan materiaal uit moet komen. Op een 4kVA omvormer op een 20A groep. (liever 4mm2 gebruiken, 16A op 2,5mm2 kan wel.)
De andere dakdelen op hun eigen omvormer, Onafhankelijk van elkaar. En alles zoveel mogeljk vol.
Geen optimizers nodig die weer stuk kunnen. KISS voor de lange levensduur.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik zou eigenlijk adviseren om een tweedehands Effekta 5000 te kopen en 1 optimizer achter de schoorsteen op het hoge dag. Zo'n Effekta 5000 koop je tweedehands al voor € 375,- ofzo
SolarEdge heeft 21 extra omvormers nodig en is daarmee veel duurder, kwetsbaarder en niet beter dan een stringomvormer.
Vind het vreemd dat je (als particulier?) een offerte krijgt excl. btw.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 16-09-2019 21:06 ]
@Dre en @onetime thnx voor jullie opmerkingen. De 26e komt er iemand langs en ik zal deze 2 alternatieve opties zeker voorleggen
Hoewel ik ook mijn vraagtekens gad over de excl. BTW prijs was hun logica dat je dit toch terug kan vorderen en je op deze manoer direct kon zien wat je uiteindelijk kwijt zou zijn.
Het is dat deze partij in onze straat verder net werk heeft geleverd, anders was ik eerder al afgehaakt vanwege de wat gebrekkige communicatie/fouten op de offerte.
Ik heb inmiddels flink wat tips en adviezen samen met een bult offertes om mee te vergelijken en gezien mijn vader een pin is op centen zal diegene die binnenkort langskomt vermoedelijk ook niet de duurste zijn.
Zodra de kogel door de kerk is, zal ik hier nog wel laten weten wat het is geworden
Tot zover iedereen bedankt!