SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Vraag
Alle reacties
Stel je hebt je interne boiler op 60 graden staan (warmer is met de meeste WP's niet echt efficient te doen)
Stel koud water komt met 10 graden binnen (winter situatie)
Regendouce is iets van 15-20 liter ? Reken met 20 liter maar dan.
Je wilt 38 graden douche water hebben wat samengesteld wordt uit 10 graden en 60 graden water.
Volgens: https://www.econo.nl/Bere...Param6=0&Param8=Buffervat met doorstroomspiraal
Heb je dan 7 minute douche tijd.
Verlaag je debiet douche naar 15 liter win je 2 minuten douche tijd.
Je moet denken aan 500 liter+ boiler met de genoemde 15 liter douche water per minuut en 60 graden boiler temperatuur
Als optie zou ook een doorstromer kunnen overwegen. Dan heb je in principe eindeloze douche duur (tegen bepaalde kosten welliswaar) Vraag is wel of je een stortdouche kan gebruiken die vol open staat .
Je zou een liter of 13 a 14 van 38 graden moeten kunnen halen met een clage die 27 kW neemt (3 Fase 35A net aansluiting nodig)
[ Voor 32% gewijzigd door jacovn op 07-07-2019 10:39 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb de OP aangepast. De 180 liter boiler was vanuit bedrijf 1 als optie gegeven. Ik heb hun nog een mail gestuurd met aanvullende vragen/opmerkingen o.a. over dat dit i.c.m. met onze douche niet voldoende zal zijn. Helaas lijkt men geen zin/behoefte te hebben om er nog tijd in te steken zonder dat ik eerst een "ja, ik wil dat jullie een warmtepomp komen plaatsen" geef...
Bedrijf 2 heeft rekening gehouden met een boiler van 365 liter. Wanneer ik kijk naar de gegevens behorende bij de warmtepomp, dan zou hier een boiler op kunnen worden aangesloten van 200-1000 liter.
We hebben overigens ook een normale douchekop. Hoewel mijn vrouw lang onder de douche kan blijven hangen, staat ze meestal niet onder de regen/stortdouche. Ikzelf wel echter ben ik na 5-10 (uitschieters naar 15) minuten meestal wel klaar.
Maar goed, dit is inderdaad een (groot) punt van aandacht. Die doorstromer zullen wij dan ook zeker meenemen in de bespreking wanneer we zover zijn
*ik zal eens timen hoelang de vrouw er daadwerkelijk onder staat en hierbij de waterstand opmeten om een beter beeld te krijgen van het daadwerkelijke verbruik.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Wij douchen met 4 personen een 379 liter boiler op 58 graden.
Met name na vullen bad voor jongste en lang douchen andere dochter (15+ minuten) dat het dan met mijn vrouw en mij erna douchen wel eens 1x lauw geworden is.
Dit is met een waterbesparende douche kop en een douche wtw.
Ik heb er een naverwarmer tussen laten plaatsen die er 39 graden minimal door laat gaan. Flow van water wordt dan wel iets gelimiteerd. Dus lauw/koud water zouden we niet meer moeten hebben.
Er zijn andere tweakers die met een boiler op 45 graden met een heel gezin douchen kunnen.
De tijdsduur van de douche sessie, en de tijd tussen de verschillende douchers tellen ook mee.
De WP zal als de boiler temperatuur zakt weer gaan verwarmen. Maar in ons voorbeeld is dat dan 7-9 kW energie, en dat is een keer 4 a 5 liter water van 38 graden per minuut.
Als 1 person douched, en na een uurtje person 2 is de boiler al weer heel stuk heen geladen.
[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 07-07-2019 10:48 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het betreft de Hansgrohe Raindance 300 - Artikel 27492000
Ik kan de exacte specificaties m.b.t. verbruik zo 123 niet terugvinden, echter meen ik dat dit bij deze douche 11 liter per minuut is (i.p.v. 20).
Hij lijkt vrij veel op het nieuwe type; Artikel 26601000 welke 9 liter per minuut verbruikt.
Wanneer ik e.e.a. aanpas met de voorgestelde 365 liter boiler dan kom ik via de berekening via Econo.nl uit op 26 minuten.
Met een boiler van 500 liter kom ik uit op 36 minuten. Dit lijkt mij ruim voldoende maar zoals aangegeven moet ik de watermeter/tijd nog eens goed nameten. Wellicht staat mijn vrouw er gevoelsmatig gewoon langer onder dan daadwerkelijk het geval is...
PS: Indien de warmtepomp een boiler zou krijgen van 1000 liter (als die dat inderdaad aan kan en de plaatsing hiervan mogelijk zou zijn even buiten beschouwing gelaten, dan zit ik op 71 minuten.
[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 07-07-2019 10:58 ]
Ik heb het even opgezocht;Epep schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:30:
Ik vind de in berekening opgenomen 10 graden voor aanvoer koud water zonder douche wtw best wel positief, zeker in de winter. Maar moet toegeven dat ik het water temperatuur nooit heb gemeten.
https://www.vitens.com/pe...ht/hoe-koud-is-kraanwater
https://www.startpagina.n...ud-kraan-water-gemiddeld/
Nu zijn dit slechts 2 snel gevonden informatiebronnen echter geven ze beide aan 10-15 graden (in de winter).
Dus ik ga er vooralsnog vanuit dat rekenen 10 graden dan niet heel verkeerd zal zijn.
Ik kom bij ons tussen de 23-28k uit met een diepere boring (2x 120m)
Druk en zetfouten voorbehouden.
Het verbruik van je douche is heel makkelijk na te meten. Gewoon de douchekop boven een emmer houden (of een emmer onder de douchekop) en met een stopwatch 1 minuut timen. Daarna meet je hoeveel water er in je emmer zit.Thalaron schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:55:
Ik heb even opgezocht wat het daadwerkelijke verbruik is van onze regendouche.
Het betreft de Hansgrohe Raindance 300 - Artikel 27492000
Ik kan de exacte specificaties m.b.t. verbruik zo 123 niet terugvinden, echter meen ik dat dit bij deze douche 11 liter per minuut is (i.p.v. 20).
Hij lijkt vrij veel op het nieuwe type; Artikel 26601000 welke 9 liter per minuut verbruikt.
Wanneer ik e.e.a. aanpas met de voorgestelde 365 liter boiler dan kom ik via de berekening via Econo.nl uit op 26 minuten.
Met een boiler van 500 liter kom ik uit op 36 minuten. Dit lijkt mij ruim voldoende maar zoals aangegeven moet ik de watermeter/tijd nog eens goed nameten. Wellicht staat mijn vrouw er gevoelsmatig gewoon langer onder dan daadwerkelijk het geval is...
PS: Indien de warmtepomp een boiler zou krijgen van 1000 liter (als die dat inderdaad aan kan en de plaatsing hiervan mogelijk zou zijn even buiten beschouwing gelaten, dan zit ik op 71 minuten.
Hoe lang je betere helft precies doucht is ook meetbaar. En anders is het misschien een goede hint voor haar dat een half uur douchen niet heel groen is
RocketKoen schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:18:
[...]
Het verbruik van je douche is heel makkelijk na te meten. Gewoon de douchekop boven een emmer houden (of een emmer onder de douchekop) en met een stopwatch 1 minuut timen. Daarna meet je hoeveel water er in je emmer zit.
Net even met een emmer wezen klooien. Er komt meer water uit dan ik had verwacht echter minder dan eerder opgegeven is; 16 liter per minuut (heb een halve minuut gedaan want de 1e poging overstroomde de emmer
Slecht nieuws voor mijn vrouw welke de regendouche te duur lijkt te vinden om dagelijks onder te staan; De andere ook vrij luxe handdouche verbruikt vrijwel evenveel water
Maar goed: 16 liter per minuut bij een boiler van 365 liter geeft 18 minuten. Ik vermoed dat we met 500 liter een heel eind zullen komen met 25 minuten. Nu mijn betere helft (en mijzelf) eens gaan timen om te bepalen hoelang we nu daadwerkelijk douchen zodat we een reële berekening kunnen maken of 365 liter zou volstaan en/of hoeveel capaciteit we nodig zouden hebben zonder ons gedrag te moeten aanpassen.
Hoe lang je betere helft precies doucht is ook meetbaar. En anders is het misschien een goede hint voor haar dat een half uur douchen niet heel groen is
Ik met kort haar douche iedere dag +/- 2minuten. Vriendin 3-5 minuten. ~100m3 gas/jaar voor douchen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoewel ik een warmtepomp nog altijd een interresante techniek vind, heeft mijn vrouw er minder vertrouwen in. Ook helpt het bij haar niet dat in Duitsland en Spanje men massaal overstapt op gas...
We gaan ons nu eerst richten op een (flinke) PV installatie i.c.m. een indusctiefornuis.
Gezien we een relatief zuinige CV ketel hebben, amper stoken, zal het gasverbruik nagenoeg 90% op het douchen neerkomen. Afhankelijk van wat er hierbij nog overblijft zullen we een WP in de toekomst mogelijk nog heroverwegen. We houden bij de bouw van onze garage alvast rekening zodat dit later, indien gewenst, relatief makkelijk toe te passen zal zijn.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips die zijn gegeven!
Je kan ook niet gaan vergelijken met het buitenland want gas wordt hier ontmoedigd. Wij hebben immers L-gas en geen H-gas.
Verwarming laat je dan voor nu nog even op gas.
[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 18-09-2019 01:58 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning