Lekstroom badkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Laat ik beginnen met t feit dat ik elektrotechnisch niet kundig ben. Ik heb eea bij elkaar gegoogeld en kom nu op het punt dat ik denk...ok en nu? Elektriciens hebben weekend, tweakers is misschien een plaats om nog wat meer info te vergaren, komt ie :)

Sinds kort een ander huis en nu voelde mn vriendin na het douchen een schok van de douchekraan.
Ik heb eea nagemeten met een multimeter en als ik meet op een natte voeg op de vloer en de douchekraan krijg ik 11 volt terug. Vervolgens groep voor groep alles nagemeten en bij 1 groep kom ik op 3 volt uit, bij een andere groep op 5 volt en alle groepen bij elkaar 11 volt.
Meten is weten, maar conclusies trekken of wat ik nog meer kan doen...geen idee.
Kunnen jullie me de goede kant op helpen? En is het nog veilig douchen zo?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 14:14
Kun je een foto van de meterkast plaatsen? Heb je aardlekschakelaars? Werken die als je op de testknop drukt (let op er valt dan van <=4 groepen de stroom af)?

Tussen waar en waar meet je die andere voltages, bij je groepen?

Die 11V op je kraan klinkt niet echt lekker eigenlijk...

Ohja, meten is data, weten volgt later :P

[ Voor 7% gewijzigd door S0epkip op 06-07-2019 21:55 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien kan je met fotos ook even verduidelijken hoe je nou exact meet :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Ik heb alles gemeten tussen natte voeg op de vloer en de knop van de kraan.
Dus 1 groep aan, dan meten tussen vloer en kraan....en zo groep voor groep gedaan.

Groepen

[ Voor 69% gewijzigd door Oogje op 06-07-2019 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou er toch maar even iemand met kennis van zaken naar laten kijken! Een aantal jaar geleden ging zoiets hier in de regio ook gruwelijk fout.

https://www.ad.nl/home/ee...nneke-20-stierf~a3cf9c3c/

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44
Hoe heb je gemeten? Stond je multimeter wel op AC i.p.v. DC? 11V DC voel je namelijk niet. Best kans dat het op AC een stuk hoger is.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2019 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:02:
Hoe heb je gemeten? Stond je multimeter wel op AC i.p.v. DC? 11V DC voel je namelijk niet. Best kans dat het op AC een stuk hoger is.
Yup AC, op standje 600V een stopcontact gemeten (233V) en daarna op 200V gezet om lagere voltages te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
k weet niet of je het centraal aardpunt in je badkamer kan vinden.. meet daar eens tussen en de natte voeg?
en de kraan? en evt CV Radiator,

[ Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 06-07-2019 22:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:05:
k weet niet of je het centraal aardpunt in je badkamer kan vinden.. meet daar eens tussen en de natte voeg?
en de kraan? en evt CV Radiator,
Daar was ik al naar op zoek, nog niet gevonden. Heb nog 1 kans maar daarvoor moet eea gedemonteerd worden in een kastje en dan een achterwand. Hoop dat t punt daar achter zit.

Als die niet aanwezig is, hebben we dan t probleem ook te pakken? Ik lees ook eea over potentiaalvereffening maar dat kwartje valt nog niet bij me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:52
S0epkip schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:54:
Kun je een foto van de meterkast plaatsen? Heb je aardlekschakelaars? Werken die als je op de testknop drukt (let op er valt dan van <=4 groepen de stroom af)?
Doe dit even om de prioriteit van je probleem in beeld te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik ben ze voornamelijk tegengekomen onder de wastafel.. al zegt dat natuurlijk niets :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:11:
[...]

Doe dit even om de prioriteit van je probleem in beeld te brengen.
En dat zijn die oranje knopjes op de groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Oogje schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:14:
[...]

En dat zijn die oranje knopjes op de groep?
Daar staat als het goed is een T op van TEST

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Daar staat als het goed is een T op van TEST
Check, die doen t allemaal netjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44
Je kunt even een geaard verlengsnoer uitrollen (aangesloten op een geaard stopcontact natuurlijk) en dan meten tussen die aarde en natte voeg/kraan.

Ben benieuwd wat je dan meet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:04
Het lijkt mij dat de leidingen in de badkamer niet aan de "aarde" hangen, hier kan je daar wat meer over lezen:

https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

Check ook even of de spanning in de badkamer inderdaad via een aardlek loopt!

[ Voor 17% gewijzigd door Houtenklaas op 06-07-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Thnx allemaal, ik ga morgenochtend eea demonteren en op zoek achter de wastafel naar t aardepunt. Ik meld me weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
doettie.. want t zijn aardlekautomaten..

k weet niet zo 1/2/3 of het handig te meten is hoeveel mA stroom er gaat lopen tussen je kraan en natte voeg..

want spanning alleen doet niet zo veel :) pas als er ook duidelijk een stroom loopt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:31
Houtenklaas schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:22:
Het lijkt mij dat de leidingen in de badkamer niet aan de "aarde" hangen
Of juist wel, maar de aarde van de gehele woning is slecht. Als er dan apparaten met een minieme lekstroom zijn aangesloten dan zet je de gehele aardingsinstallatie onder spanning, dus de aardcontacten van alle contactdozen, de behuizing van alle metalen klasse I apparaten, maar ook de gas/waterleiding.

In theorie zelfs de vloer in de douche waardoor je eigenlijk niets zou mogen voelen. }:|

Hoe is de aarding in je woning gerealiseerd? Krijg je het meegeleverd van de netbeheerder (TN-stelsel)? Of heb je een eigen aardelektrode (TT-stelsel)? Of zit de aarding alleen aan bijvoorbeeld een waterleiding gekoppeld en is deze buitenshuis ondertussen vervangen voor kunststof?

Een foto van de aardvoorzieningen (waaronder de hoofdaardrail) in de meterkast helpt misschien.

De aardverspreidingsweerstand meten kan ook geen kwaad.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Vind het centraal aardpunt (CAP) in de badkamer... ten eerste om te kijken of het er wel is.
2) Zoek je aardelektrode... tenzij je aarde van de netbeheerder krijgt (meestal via enorme sticker zichtbaar)... als eerste om te kijken of die er wel is. Maak een foto van de toestand daarvan. Volg de blank vertinde draad die links van je groepenkast naar beneden gaat.
3) Van welk bouwjaar is deze toko? Wat voor vloer?
4) Nee, het is niet normaal dat je een schok krijgt als je de kraan vast pakt.
5) Wat welk kan is als je kunststof en droge slippers hebt dat je jezelf oplaad. Maar dat is in badkamers... zeker _na_ het douchen... heel erg lastig.
6) Meet eens tussen kraan en radiator. Tussen kraan en aardlip stopcontact. Tussen wastafelkraan en douchekraan, etc. Dat moet allemaal nog 0V zijn.
7) Heb je een metalen douchebak? Metalen drain? Meet ook het verschil tussen die delen en radiator / kraan / etc.. Moet allemaal 0V zijn.
8) Waar haal je je warme water vandaan? Elektrisch? (E. doorstroomverwarmer, boiler / ..)?
9) Is er vereffening toegepast op leidingen die je huis binnenkomen? In de meterkast hoor je gas en water ook aan de HAR (hoofdaardrail) te leggen.
10) Nee, ik zou daar niet meer willen douchen. Als je van je vriendin houdt zou ik die daar ook niet laten douchen. Sluit een abbo af bij het zwembad tot je het gefixed hebt zou ik zeggen :+

Heb je een ouder huis (zeg 25+ jaar) zou ik de aarding (laten) nameten. Een nieuwe aardpen laten slaan zitten de kosten ook niet in. De cake bij een begrafenis gaat je (vriendin) meer kosten... waarna je/ze alsnog een aardpen moet slaan. Maar ook al is de aarding niet goed, dan nog zou je geen schok moeten krijgen in de badkamer indien er daar goed vereffend is. 11Vac zou je trouwens normaal ook niet voelen tenzij je er met je tong aan zit of je helemaal onder zepig water zit.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2019 23:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:48:
1) Vind het centraal aardpunt (CAP) in de badkamer... ten eerste om te kijken of het er wel is.
2) Zoek je aardelektrode... tenzij je aarde van de netbeheerder krijgt (meestal via enorme sticker zichtbaar)... als eerste om te kijken of die er wel is. Maak een foto van de toestand daarvan. Volg de blank vertinde draad die links van je groepenkast naar beneden gaat.
3) Van welk bouwjaar is deze toko? Wat voor vloer?
4) Nee, het is niet normaal dat je een schok krijgt als je de kraan vast pakt.
5) Wat welk kan is als je kunststof en droge slippers hebt dat je jezelf oplaad. Maar dat is in badkamers... zeker _na_ het douchen... heel erg lastig.
6) Meet eens tussen kraan en radiator. Tussen kraan en aardlip stopcontact. Tussen wastafelkraan en douchekraan, etc. Dat moet allemaal nog 0V zijn.
7) Heb je een metalen douchebak? Metalen drain? Meet ook het verschil tussen die delen en radiator / kraan / etc.. Moet allemaal 0V zijn.
8) Waar haal je je warme water vandaan? Elektrisch? (E. doorstroomverwarmer, boiler / ..)?
9) Is er vereffening toegepast op leidingen die je huis binnenkomen? In de meterkast hoor je gas en water ook aan de HAR (hoofdaardrail) te leggen.
10) Nee, ik zou daar niet meer willen douchen. Als je van je vriendin houdt zou ik die daar ook niet laten douchen. Sluit een abbo af bij het zwembad tot je het gefixed hebt zou ik zeggen :+

Heb je een ouder huis (zeg 25+ jaar) zou ik de aarding (laten) nameten. Een nieuwe aardpen laten slaan zitten de kosten ook niet in. De cake bij een begrafenis gaat je (vriendin) meer kosten... waarna je/ze alsnog een aardpen moet slaan. Maar ook al is de aarding niet goed, dan nog zou je geen schok moeten krijgen in de badkamer indien er daar goed vereffend is. 11Vac zou je trouwens normaal ook niet voelen tenzij je er met je tong aan zit of je helemaal onder zepig water zit.
De TS heeft aangegeven dat hij niet elektrotechnisch kundig is.
DUS @Oogje haal er AUB een vakkundig elektromonteur bij die de gehele aarde van elektrode tot CAP kan nameten met de daarvoor benodigde meetapparatuur.

Uit eigen ervaring meerder keren meegemaakt dat er in de volledige woning geen aarde was omdat de aansluiting op de aardelektrode weg gerot was.
In zo'n geval helpt een aardlekschakelaar ook niet veel, die gaat er pas uit als de lekstroom boven de 30 mA uit komt en dat geeft bij defecte/ oude apparatuur al een uiterst onaangename schok, laat staan wat je voelt als je geheel nat onder de douche staat.

En dan zijn er amateur hobbyisten in het DED/ zonnepaneel Forum die vrolijk verkondigen dat je 100mA aardlekautomaten moet gaan gebruiken, 'want die gaan er niet snel uit' 8)7 ik denk maar zo; 'die mensen sterven dan vanzelf wel uit'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
Alles zit achter een aardlek. Die zou uit moeten vallen als er inderdaad een lekstroom is die groot genoeg is om dodelijk te zijn. Er is hier weinig te meten voor een leek. Je hebt een isolatieweerstandmeter nodig en die zijn prijzig. Haal er een electricien bij zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Aangezien mijn multimeter niet zulke lange snoeren heeft kan ik niet alles meten wat hier gevraagd wordt.
Ik ben nog wel op zoek geweest naar t CAP in de badkamer, maar ik kan die niet vinden. Ook zie ik geen aardedraad oid vanaf de radiator. Dat gecombineerd met de metingen geeft mij het vermoeden dat de vorige bewoner zelf de badkamer erin geklust heeft en niet van CAP en potentiaalvereffeningen wist (ik ook niet tot gisteren trouwens :P )

Ik bel morgen wel een elektriciën erbij om alles door te meten, wie wat wat er nog meer "geklust" is. Heb ik daarna tenminste zekerheid of bv mn aardepen nog in orde is etc. Geeft wat meer geruststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:33
Zoek de hoofdaarde aansluiting in de meterkast, dit is vaak zo’n ‘chromen kroonsteen’ waarop een vertinde draad gemonteerd zit. Anders de aardeschroef aan je groepenkast, die steekt meestal aan de bovenhoek uit, of anders vind je hem in de groepenkast als een rail waarop alle geel/groen of grijze draden zitten.

Sluit op deze hoofdaarde een lange draad aan welke het tot in je badkamer haalt en meet in de badkamer met een multimeter tussen de metalen douchekraan en deze draad. Dit moet laag, bijvoorbeeld <5Ohm zijn, of als je de multimeter op ‘doorpiepen’ kunt zetten dan moet deze gaan piepen.
Krijg je een hogere weerstandswaarde dan de <5Ohm, of de mulitmeter piept niet door dan mis je aarde in de badkamer, tenminste op die kraan. Meet zo alle metalen delen als kranen en radiatoren in de badkamer door.

Als een oude woning wordt gerenoveerd vervangt de loodgieter de oude water- en CV leidingen voor kunstof leiding. De oude metalen leidingen werden vroeger vaak geaard in de meterkast zodat kranen, etc. ook gelijk geaard waren. Door de toepassing van kunstof is deze aarde dan ineens weg met alle ellende van dien.
Op dat moment moet er een nieuwe losse aardleiding getrokken worden naar de badkamer en hier op alle metalen delen worden aangesloten middels een CAP ofwel centraal aardpunt. Dat kan best een ingreep zijn die niet elke ‘leek’ zelf kan.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Installateur gehad, aarde van de woning zelf was prima, van de badkamer niet zo. Hij heeft eea geaard maar de vloer ging natuurlijk niet...en daar lijkt toch het probleem te zitten als de vloer nat is. Bij een droge vloer geen probleem.

Ondertussen heb ik ook een stopcontact gevonden die alleen stroom heeft als er 2 groepen aanstaan! Kwam ik achter doordat ik zwaar apparaat aansloot en 2 groepen tegelijk uitgingen :/

Ik begin te geloven dat de verkoper een beetje aan het hobbyen is geweest }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
Oogje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:13:
Installateur gehad, aarde van de woning zelf was prima, van de badkamer niet zo. Hij heeft eea geaard maar de vloer ging natuurlijk niet...en daar lijkt toch het probleem te zitten als de vloer nat is. Bij een droge vloer geen probleem.

Ondertussen heb ik ook een stopcontact gevonden die alleen stroom heeft als er 2 groepen aanstaan! Kwam ik achter doordat ik zwaar apparaat aansloot en 2 groepen tegelijk uitgingen :/

Ik begin te geloven dat de verkoper een beetje aan het hobbyen is geweest }:|
Zijn er voorwaarden opgenomen die verantwoording voor gebreken afwijzen? (m.a.w.: is dit een huurwoning geweest?)

Zo nee, dan zou ik de elektriciën een rapport op laten maken, ook van dat laatste geval. Dit is verborgen gebrek, en gezien aarding van de badkamer niet eenvoudig zichtbaar te maken is niet één waar een verkoper zich vanaf kan maken op basis van de onderzoeksplicht. Zeker niet als hij de badkamer er zelf ingeklust heeft.

M.a.w.: Ik zou even kijken of ze wat bij willen dragen <+:)

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:02

Acid_Burn

uhuh

Een WCD die op 2 groepen is aangesloten? Weet je dat heel zeker (meten is weten)? Als dat echt zo is dan staat er potentieel 400v op (2 fasen).

Dus zet die groepen apart aan en meet de spanning.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Acid_Burn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:27:
Een WCD die op 2 groepen is aangesloten? Weet je dat heel zeker (meten is weten)? Als dat echt zo is dan staat er potentieel 400v op (2 fasen).

Dus zet die groepen apart aan en meet de spanning.
De nul lijkt van een andere groep te komen, daar was eea doorverbonden. Heb dat weggehaald en nu lijkt alles het te doen behalve dat ene stopcontact.
kakanox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Zijn er voorwaarden opgenomen die verantwoording voor gebreken afwijzen? (m.a.w.: is dit een huurwoning geweest?)

Zo nee, dan zou ik de elektriciën een rapport op laten maken, ook van dat laatste geval. Dit is verborgen gebrek, en gezien aarding van de badkamer niet eenvoudig zichtbaar te maken is niet één waar een verkoper zich vanaf kan maken op basis van de onderzoeksplicht. Zeker niet als hij de badkamer er zelf ingeklust heeft.

Ik ben nog aan t bedenken of ik eens contact moet gaan zoeken met de verkopende makelaar. Ik heb een bouwkundige keuring laten doen en in het koopcontract stond wel een clausule oude woning, maar volgens mij valt gepruts tijdens het klussen daar niet onder.

[ Voor 49% gewijzigd door Oogje op 09-07-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Oogje op 09-07-2019 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
kakanox schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Ik zou hoe dan ook even de elektriciën een rapportje laten opstellen van wat er allemaal aan schort. Of het nou voor eigen kosten is of kan worden verhaald, lijkt dit soort gepruts me een goede reden om het alles kaart te brengen en problemen op te laten lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Als een WCD over twee groepen gaat dan kan het zijn dat de aardlekschakelaars niet werkt.

Ik heb ook ooit een aardingsprobleem gehad. Aarding kwam van de netbeheerder. Dat vinden ze voor de veiligheid zo belangrijk dat er dezelfde dag nog een monteur op de stoep stond.

Ik zou echt een elektromonteur laten komen. Wie het betaald kun je later naar kijken. Je leven is meer waard dan een paar honderd Euro.

[ Voor 12% gewijzigd door TheBorg op 09-07-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Aarding is wel zo belangrijk. Maar zelfs bij ons nieuwbouw project wisten ze er geen klote van. Heb hun moeten vertellen dat de aardmat uitgelegd moet worden op de gehele vloer op de badkamer ipv 1m2 bij de wastafel. Mag allemaal niks meer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
TheBorg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:50:
Als een WCD over twee groepen gaat dan kan het zijn dat de aardlekschakelaars niet werkt.

Ik heb ook ooit een aardingsprobleem gehad. Aarding kwam van de netbeheerder. Dat vinden ze voor de veiligheid zo belangrijk dat er dezelfde dag nog een monteur op de stoep stond.

Ik zou echt een elektromonteur laten komen. Wie het betaald kun je later naar kijken. Je leven is meer waard dan een paar honderd Euro.
Die gaat er ook komen, ik geef t op, van de bedrading in de keuken klopt weinig imo. Als ik blauw/zwart van de plafondfitting afhaal krijgt een stopcontact met bruin/blauw 0V, met lampfitting er weer op 200V.
Tijd voor de cavalerie en een gepeperde rekening, ga ik nog eens een nachtje slapen over t eventueel aansprakelijk stellen van de vorige bewoner. Dat zal wel niet makkelijk zijn en afhankelijk van de kosten weet ik ook niet of het de moeite waard is.

Badkamer gaat een gevalletje vloer eruit worden, misschien dan direct de hele badkamer maar renoveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 09-07-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gelukkig kom je er nu achter! En niet na dat er iemand zo'n optater gehad heeft en dat niet meer kan na vertellen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Oogje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:13:
Hij heeft eea geaard maar de vloer ging natuurlijk niet...en daar lijkt toch het probleem te zitten als de vloer nat is. Bij een droge vloer geen probleem.
Oogje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Badkamer gaat een gevalletje vloer eruit worden, misschien dan direct de hele badkamer maar renoveren.
Het is verkeerd te denken dat het probleem in de vloer zit, het probleem zit ergens in het feit dat er een lekstroom is naar de kraan die niet geaard is.

Ik vind die nederlands regel trouwens heel bizar dat er een aardingsmat in de vloer moet zitten. Als die er nu "wel" zou zitten zou je op een natte vloer nog veel harder afzien van de lekstroom op de kraan aangezien je de weerstand richting aarde dan nog verkleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:43:
[...]

Het is verkeerd te denken dat het probleem in de vloer zit, het probleem zit ergens in het feit dat er een lekstroom is naar de kraan die niet geaard is.

Ik vind die nederlands regel trouwens heel bizar dat er een aardingsmat in de vloer moet zitten. Als die er nu "wel" zou zitten zou je op een natte vloer nog veel harder afzien van de lekstroom op de kraan aangezien je de weerstand richting aarde dan nog verkleind.
Dan heb je het dus gewoon niet begrepen. Zowel de vloer als de kraan als enig ander vreemd geleidend deel moeten vereffend zijn. Zodoende zit altijd alles op hetzelfde potentiaal en gaat er dus geen stroom lopen door je lijf als je die twee tegelijk vast pakt.

Wat wel nog kan is dat je jezelf bij droge lucht statisch opgeladen hebt, bijvoorbeeld met bepaalde slippers. Dan krijg je wel een tik als je een geaard object aanraakt.

Als ik thuis telkens een tik krijg bij het aanraken van de kraan, een deur, de oven, etc. dan is het tijd de luchtbevochtiger weer aan te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ik snap het doel wel van potentiaal vereffening op alle metalen objecten en toestellen maar in deze situatie zou een geaarde natte vloer het gevaar nog groter maken.

Er zit een lekstroom op de kraan, je raakt die aan en er vloeit stroom door je lichaam. Indien je "perfect" geisoleerd zou staan van de vloer kan er geen stroom vloeien. Indien je op een natte geaarde vloer staat vloeit die stroom er zeker. Dus nee, ik geraak nie overtuigd van die regel! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zolang Teun de Beun niet langs geweest is en het netjes volgens de regeltjes aangelegd is is er niks mis mee..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 02:36

SilentSimon

Have you been hopped?

Bij mijn ouders hebben we hetzelfde een keer gehad, bleek na erg lang zoeken de aardekabel doorgeknipt te zijn door de vorige bewoners :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
SilentSimon schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:47:
Bij mijn ouders hebben we hetzelfde een keer gehad, bleek na erg lang zoeken de aardekabel doorgeknipt te zijn door de vorige bewoners :X
de aardlek sprong er zeker te vaak uit :') (apparaat met interne sluiting naar de randaarde oid)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

SMSfreakie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:45:
zolang Teun de Beun niet langs geweest is en het netjes volgens de regeltjes aangelegd is is er niks mis mee..
Alles is daar mis mee, ik zie op geen enkel mogelijke manier hoe een aardingsnet voor een veiligere situatie zorgt. Een argument dat ik ooit eens ergens gelezen heb is dat er stroom zou vloeien via de wapening in het beton en als je dan een geaarde kraan aanraakt je geëlektrocuteerd wordt. Hoe groot is die kans tov dat er ergens een aarding onderbroken wordt van een kraan of dat iemand met een ladyshave die nat wordt dan zeker en vast geëlektrocuteerd wordt met behulp van de aarding in de natte vloer? Ge moet daar eens heel goe over nadenken.

Er is bij mijn weten ook geen enkel land dat die verplichting oplegt behalve nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Alles is daar mis mee, ik zie op geen enkel mogelijke manier hoe een aardingsnet voor een veiligere situatie zorgt. Een argument dat ik ooit eens ergens gelezen heb is dat er stroom zou vloeien via de wapening in het beton en als je dan een geaarde kraan aanraakt je geëlektrocuteerd wordt. Hoe groot is die kans tov dat er ergens een aarding onderbroken wordt van een kraan of dat iemand met een ladyshave die nat wordt dan zeker en vast geëlektrocuteerd wordt met behulp van de aarding in de natte vloer? Ge moet daar eens heel goe over nadenken.

Er is bij mijn weten ook geen enkel land dat die verplichting oplegt behalve nederland.
Tja, hoe groot is de kans inderdaad dat er een YMVK (van een groep zonder aardlekschakelaar) is opengescheurd op wapening bij zelfklus spotjes in de kanaalplaat...., of vies water in de centraaldoos. Dat is reëel. Wordt je toch mooi gezapped als je de kraan aanraakt. Daarom ook alle geleidende delen _vereffenen_. Als je dat nu nog niet snapt... 8)7

Die ladyshaves werken verder op batterij en van die 4 Vdc wordt je sowieso niet gezapped. Idem met telefoons en tablets in het bad; maakt geen biet uit. Je moet alleen dan niet met je zeepklauwen de lader uit het stopcontact trekken.

Verder gewoon alle groepen achter 30 mA aardlekschakelaar en in de meterkast ook alle leidingen (gas, water, SV) vereffenen. Dan wil je ook dat de geleiding naar aarde beter is, want al zou jouw prehistorische 230V ladyshave dan 230V aan jou doorgeven... dan zal de lekstroom hoger oplopen en de aardlekschakelaar de boel sneller afschakelen.

Of je wasmachinegroep zonder aardlekschakelaar op zolder staat lekker te lekken op de waterleiding. Met je ingezeepte lijf vorm jij een parallelpad naar aarde waar dus ook stroom gaat lopen. Ook daarom vereffen je dus alles, zodat alles in de badkamer op hetzelfde potentiaal ligt, en er dus geen stroom loopt als je twee delen daarvan pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

@Ligone , het begint te lijken op een herhaling van Potentiaalvereffening badkamer nieuwbouwwoning alhier, alle argumenten die daar worden gebruikt zijn hier kennelijk ook nodig om te "bewijzen" dat vereffening echt noodzakelijk is in natte ruimtes.

Aarding is niet het punt, potentiaalvereffening is de crux zoals @kabeltjekabel terewcht uitlegt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
In mijn ouderlijk huis hadden we ook last van (lage) spanning als we in de badkamer gingen douchen of de kraan gebruikte... Zomaar ineens...

Bleek later dat de buren een schroef in de muur hadden geplaatst, welke dus contact maakte met een stroomkabel en met de waterleiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@kabeltjekabel @DeBolle Toevalligheden, opengescheurde YMVK Kabels, Lekkende wasmachines... anyway: Als bij TS de lekstroom op de kraan zit en hij legt als oplossing een aardnet onder de vloer zonder de oorzaak te zoeken ist ie misschien dood als hij geen aardlekschakelaar heeft. Maar dat snappen jullie blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:15:
@kabeltjekabel @DeBolle Toevalligheden, opengescheurde YMVK Kabels, Lekkende wasmachines... anyway: Als bij TS de lekstroom op de kraan zit en hij legt als oplossing een aardnet onder de vloer zonder de oorzaak te zoeken ist ie misschien dood als hij geen aardlekschakelaar heeft. Maar dat snappen jullie blijkbaar niet.
Je snapt er dus nog steeds geen hol van. Zowel de kraan als de vloer moeten vereffend worden, dusdanig dat als je met je lichaam een parallel stroompad vormt, de weerstand dusdanig is dat je geen significante schok krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ligone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:15:
TS heeft wel degelijk aardlekschakelaars.. maar goed als teun de beun geweest is kan je je afvragen in hoeverre de hele installatie klopt...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SMSfreakie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:43:
[...]

TS heeft wel degelijk aardlekschakelaars.. maar goed als teun de beun geweest is kan je je afvragen in hoeverre de hele installatie klopt...
Ook minder dan 30 mA voel je goed hoor. Pak in een willekeurig huis van voor 1996 (*)waar in een slaapkamer een computer staat maar eens de computerkast in de ene hand en de radiator in de andere ;)

Als je daar een kabeltje tussen doet (veel lagere weerstand dan een mens) gaat de aardlek er overigens wel uit, laat je het kabeltje zitten, kun je hem wel inschakelen.

(*)Of willekeurige plek zonder randaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-07-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Coaxkabel en radiator ook goed? :+ kietelt hier ook behoorlijk

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Acid_Burn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:27:
Verwar een groep alsjeblieft niet met een fase.

Daarnaast is het nog zo dat wanneer je een spanning van 400 V wilt meten over een WCD dat je dan zowel de fase als de nul van de WCD aan moet sluiten met de beide fasen uit de groepenkast. Het lijkt mij bijzonder stug dat iemand 2 bruine draden pakt en daar een WCD mee aan gaat sluiten, wetende dat je blauw, bruin en groen/geel nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-07 14:52
sypie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:55:
[...]
Het lijkt mij bijzonder stug dat iemand 2 bruine draden pakt en daar een WCD mee aan gaat sluiten, wetende dat je blauw, bruin en groen/geel nodig hebt.
Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Dit kwam ik tegen in mijn nieuwe huis:

https://ibb.co/fD79rf8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:16

Illusion

(the art of)

Oogje schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:57:
Ik heb alles gemeten tussen natte voeg op de vloer en de knop van de kraan.
Dus 1 groep aan, dan meten tussen vloer en kraan....en zo groep voor groep gedaan.

[Afbeelding: Groepen]
Wat zit er op groep 6? Dat is een 300mA aardlekautomaat en die zijn niet heel gangbaar. In Nederland dient dat over het algemeen 30mA te zijn, net als groep 1 t/m5

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:30:
[...]

Je snapt er dus nog steeds geen hol van. Zowel de kraan als de vloer moeten vereffend worden, dusdanig dat als je met je lichaam een parallel stroompad vormt, de weerstand dusdanig is dat je geen significante schok krijgt.
Dus komen we terug op het feit dat enkel in de vloer een aardmat leggen niet voldoende is... Het is me duidelijk dat je een ervaren elektrotechnieker bent maar je zou beter eens lezen wat er geschreven wordt ipv de arrogante wijsneus uit te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:02

Acid_Burn

uhuh

sypie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:55:
[...]

Verwar een groep alsjeblieft niet met een fase.

Daarnaast is het nog zo dat wanneer je een spanning van 400 V wilt meten over een WCD dat je dan zowel de fase als de nul van de WCD aan moet sluiten met de beide fasen uit de groepenkast. Het lijkt mij bijzonder stug dat iemand 2 bruine draden pakt en daar een WCD mee aan gaat sluiten, wetende dat je blauw, bruin en groen/geel nodig hebt.
Bij mij zijn de groepen verschillende fasen, vandaar. Daarom zij ik ook 'potentieel'. En er als er toch geprutst word, dan zou het me niet verbazen dat iemand gewoon 2 fasen gebruikt i.p.v. een fase en nul. Daarom ook .. meten :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Illusion schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:37:
[...]

Wat zit er op groep 6? Dat is een 300mA aardlekautomaat en die zijn niet heel gangbaar. In Nederland dient dat over het algemeen 30mA te zijn, net als groep 1 t/m5
Garage met zonnepanelen. Maar in de garage zelf zit ook een stoppenkast.
Ligone schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:09:
[...]

Dus komen we terug op het feit dat enkel in de vloer een aardmat leggen niet voldoende is... Het is me duidelijk dat je een ervaren elektrotechnieker bent maar je zou beter eens lezen wat er geschreven wordt ipv de arrogante wijsneus uit te hangen.
Volgens mij zegt niemand dat alleen een aardmat voldoende is.....maar als alles geaard is behalve de vloer (stond ook eerder in het topic, radiator/waterleiding wel), is een aardmat best wel nodig ;)
Kunnen we de discussie nu stoppen?

[ Voor 46% gewijzigd door Oogje op 10-07-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimpimG
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12-2020
Allen
In een bijkeuken is in een grote wc een douchegemaakt voor als de kinderen smerig uit de tuin kwamen. Deze douche zit er al ruim 20 jaar en wordt af en toe nog gebruikt. Onlangs gebruikte mijn dochter deze douche en ze voelde een kleine tinteling van de douchekraan. In de douche is geen electriciteit. de verlichting is een 12 volts spot waar de trafo boven het plafond is gezet en in direct contact met water kan komen. De schakelaar van het licht is buiten deze ruimte. Toen ik op de vloer ging staan met blote voeten en de multimeter op de kraan zette en met de andere kant vast hield kwam er een hele kleine voltspanning uit van 50-100 millivolt. Verrassend was dat er een negatief teken voorstond waaruit ik op maakte dat de spanning van de douchevloer naar de kraan liep?? klopt deze redenering?. De waterleiding (geheel koper) is geaard bij de aardepen en ook geaard bij de douche (zowel warm als koud voor alle zekerheid). Heb vervolgens alle groepen uitgezet. de spanning bleef er opstaan. Na het 1 voor 1 inschakelen van de groepen veranderde er niet. Alle groepen hebben een aardlekschakelaar. We hebben de docuhe daarna nog een paar keer gebruikt en het lijkt wel of de spanning zich opbouwt, de eerste heeft nergens last van maar de tweede voelt de prikkeling. Is deze hele lage spanning gevaarlijk? Zijn er vergelijkbaar ervaringen en wat kan ik er aan doen. Duidelijk is wel dat de vloer van de bijkeuken die van 1940 is geen aparte aarde heeft, moet ik nu voor deze hele lage spanning een apart net onder de docuhevloer aanbrengen?
ben geen techneut en heb alleen via zoeken geprobeerd de oorzaak te achterhalen, temeer er de laatste 5 jaar niets is veranderd. Graag jullie hulp in deze. Jonge electricien over de vloer gehad die het had om een hele nieuwe aardkabel naar de hoofdaarde te trekken. echter zowel bijkeuken als keuken hebben geen kruipruimte en de oorspronkelijke vloer heeft nauwelijks bewaping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Josk79 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:37:
[...]

Nou, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Dit kwam ik tegen in mijn nieuwe huis:

https://ibb.co/fD79rf8
Iets verder strippen en je had het nooit gezien!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 16:46
PimpimG schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:10:
Allen
In een bijkeuken is in een grote wc een douchegemaakt voor als de kinderen smerig uit de tuin kwamen. Deze douche zit er al ruim 20 jaar en wordt af en toe nog gebruikt. Onlangs gebruikte mijn dochter deze douche en ze voelde een kleine tinteling van de douchekraan. In de douche is geen electriciteit. de verlichting is een 12 volts spot waar de trafo boven het plafond is gezet en in direct contact met water kan komen. De schakelaar van het licht is buiten deze ruimte. Toen ik op de vloer ging staan met blote voeten en de multimeter op de kraan zette en met de andere kant vast hield kwam er een hele kleine voltspanning uit van 50-100 millivolt. Verrassend was dat er een negatief teken voorstond waaruit ik op maakte dat de spanning van de douchevloer naar de kraan liep?? klopt deze redenering?. De waterleiding (geheel koper) is geaard bij de aardepen en ook geaard bij de douche (zowel warm als koud voor alle zekerheid). Heb vervolgens alle groepen uitgezet. de spanning bleef er opstaan. Na het 1 voor 1 inschakelen van de groepen veranderde er niet. Alle groepen hebben een aardlekschakelaar. We hebben de docuhe daarna nog een paar keer gebruikt en het lijkt wel of de spanning zich opbouwt, de eerste heeft nergens last van maar de tweede voelt de prikkeling. Is deze hele lage spanning gevaarlijk? Zijn er vergelijkbaar ervaringen en wat kan ik er aan doen. Duidelijk is wel dat de vloer van de bijkeuken die van 1940 is geen aparte aarde heeft, moet ik nu voor deze hele lage spanning een apart net onder de docuhevloer aanbrengen?
ben geen techneut en heb alleen via zoeken geprobeerd de oorzaak te achterhalen, temeer er de laatste 5 jaar niets is veranderd. Graag jullie hulp in deze. Jonge electricien over de vloer gehad die het had om een hele nieuwe aardkabel naar de hoofdaarde te trekken. echter zowel bijkeuken als keuken hebben geen kruipruimte en de oorspronkelijke vloer heeft nauwelijks bewaping
En wat voor zin heeft dat?
is alles vereffend in die badkamer? (das iets anders dan de waterleiding aan de aarding hangen.
Heeft jouw badkamer een aardmat in de vloer?

In principe moet alles in jouw badkamer (qua aarding) bij elkaar komen, dan wordt alles vereffend en zijn er geen spanningsverschillen. (en dan natuurlijk naar de aarding toe in je meterkast.)
Pagina: 1