Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-04-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik heb nooit een gaming PC in bezit gehad. Ik had een laptop voor studie/gamen. De enige games die ik erop speelde/kon spelen waren league of legends/day of defeat etc. Ik heb dus niet echt verwachtingen vooraf want ik speel vooral op de console. Wil graag games zoals league of legends/ rocket league en de meer nieuwe games/shooters kunnen spelen.

De pc zal voornamelijk worden gebruikt voor gamen met mogelijk streamen/video bewerking in de toekomst.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

kosten: rond de 800 euro exclusief monitor. assemblage etc. zal ik zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wanneer de PC samengesteld is, dan zal ik voor een bijpassende monitor zoeken.
muis/toetsenbord kunnen heel goedkoop aangeschaft worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb me deze week zoveel mogelijk informatie proberen op te zoeken. Met mijn beperkte kennis kom ik op het volgende voor dit budget.

Moederbord: Toekomst gericht (upgrades mogelijk),
Videokaart: tussen 6 en 8 GB
Processor: Intel 5 of Ryzen 5?
RAM: 16GB (snelle memory of niet belangrijk?)
Voeding: 500+ WATT (80+ bronze) was ergens een aanbeveling.
Case: Hier weet ik het minst vanaf en weet niet waar ik op moet letten anders dan het uiterlijk.
SSD: 500 GB met of zonder DRAM? sommige bronnen gaven aan dat DRAM belangrijk is, andere niet. Kan later HDD toevoegen als het nodig is maar niet essentieel nu.
Koeler: weet niet of dat nodig is, ligt volgens mij aan de processor en de inbegrepen koeler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Voor processor had ik eigenlijk intel als voorkeur, maar ik had geen idee van de inhaalstrijd van AMD,. Daar neig ik nu naar i.v.m. met prijs/kwaliteit.

Videokaart: Nvidia neig ik meer naar

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

standaard geluid voorlopig. Energieverbruik hangt af van de onderdelen neem ik aan, dat is niet echt belangrijk.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Overklokken is een optie. Dit is meer een opmerking/vraag aan jullie. Processoren met overklok mogelijkheden hebben een slechtere koeling en vice versa. Ik weet niet wat verstandig is. Een processor met overklok + extra koeler of een fixed processor met betere initiële prestatie.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik heb een voorlopige build, dat wel heel erg veranderlijk is. Ik heb geen build erbij gezet, want ik wil graag de expertise van de leden bekijken en vergelijken. Weet niet of het verplicht is om een build te zetten, mocht het zo zijn dan kan ik dat wijzigen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 162,50€ 162,50
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 98,90€ 98,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X 6G€ 320,99€ 320,99
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 47,-€ 47,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 74,08€ 74,08
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W CM€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 67,32€ 67,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,79

[ Voor 23% gewijzigd door Grazor op 06-07-2019 06:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Je voorlopige build er bij zetten is zeker handig. Dan kunnen wij kijken in welke richting je denkt en hoe je met budget zit en daar op adviseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-09 18:55
Je kan ook naar de Best Buy Guides kijken voor inspiratie.
De buren hebben gisteren een GPU review online gezet.
Als je een monitor hebt, zet die ook hier neer voor advies. Ik denk dat je voor jouw budget voor 1080p 60Hz moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Ik zal even een lijstje maken.

Het staat er nu.

[ Voor 25% gewijzigd door Grazor op 05-07-2019 16:51 . Reden: Lijst aangemaakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Een moederbord van Gigabyte voor het B450 platform zijn niet super stabiel; ik zou deze aanpassen naar een pricewatch: MSI B450 Tomahawk

De voeding is een overkill; 450w is voldoende voor dit systeem. De Pure Power is semi-modulair eventueel kan je overwegen te kiezen voor de volgende (semi) modulaire voedingen:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM (semi-modulair)
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

Ander alternatief voor niet modulair =
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Tegenwoordig is 500Gb klein ... een moderne game is al snel zo'n 40-60GB. Vandaar dat wij vaak 1TB SSD's aanraden.

Als je kiest voor een modulaire voeding kan je ook kiezen voor een NVME SSD (sneller, kleiner en geen kabels nodig): pricewatch: Intel 660p 1TB of pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 1TB

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronanp12
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-01 11:32
Geen Vega 56? Staat voor vanaf ~ 275 in de pricewatch, Athans, weet niet of je per se nvidia wilt.

Ik geloof dat de Vega 56 net is sneller is dan de 1660ti en goedkoper, ten koste van een hoger stroomverbruik. Dan zul je wel een iets krachtigere voeding nodig hebben. (min-550w)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Vidra schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:11:
Een moederbord van Gigabyte voor het B450 platform zijn niet super stabiel; ik zou deze aanpassen naar een pricewatch: MSI B450 Tomahawk

De voeding is een overkill; 450w is voldoende voor dit systeem. De Pure Power is niet-modulair eventueel kan je overwegen te kiezen voor de volgende (semi) modulaire voedingen:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM (semi-modulair)
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W

Ander alternatief voor niet modulair =
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Tegenwoordig is 500Gb klein ... een moderne game is al snel zo'n 40-60GB. Vandaar dat wij vaak 1TB SSD's aanraden.

Als je kiest voor een modulaire voeding kan je ook kiezen voor een NVME SSD (sneller, kleiner en geen kabels nodig): pricewatch: Intel 660p 1TB of pricewatch: Adata XPG SX8200 Pro 1TB
Je hebt gelijk wat betreft het moederbord, ik heb het omgezet in de Tomahawk. Een klein vraagje daarover. Je zei in een andere topic dat de Tomahawk niet gaat werken met de Ryzen 3600. Deze komt spoedig uit volgens mij en is ook een hele kleine optie. Wat maakt het niet compatibel?

Is een teveel aan Watt niet juist een plus punt, omdat de voeding efficiënter is en er mogelijkheid is voor toekomstige upgrades? Of zijn er nadelen daaraan?
De Pure Power is semi-modulair en 80+ gold. Ik dacht dat het een goede prijs/kwaliteit verhouding was voor het aantal Watt, maar ik kan me vergissen.

Ik heb een andere voeding gevonden dat beter lijkt voor een lagere prijs, ik wil graag je mening hierover. Het gaat om de

[td]Gigabyte G750H[/td]

Ik heb wat zoekwerk gedaan, ik wist niet eens dat er een nieuwe/snellere vorm van SSD was. De NVME SSD is inderdaad handiger en relatief goedkoop voor 1TB. Ook is het makkelijk te installeren. Ik heb denk ik genoeg aan 500GB SSD voorlopig. Ik wil zoveel mogelijk het geld verspreiden over de meer essentiële dingen zoals moederbord, CPU, en GPU. Ik kan later een HDD erbij zetten voor de inactvie games en andere opslag.

Ik zal een aparte comment plaatsen voor de opgedane kennis/verandering in componenten en daarnaast de zee van vragen die deze oproepen. Maar ik wilde even snel je reactie beantwoorden. Dank voor je hulp

[ Voor 6% gewijzigd door Grazor op 06-07-2019 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
ronanp12 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:52:
Geen Vega 56? Staat voor vanaf ~ 275 in de pricewatch, Athans, weet niet of je per se nvidia wilt.

Ik geloof dat de Vega 56 net is sneller is dan de 1660ti en goedkoper, ten koste van een hoger stroomverbruik. Dan zul je wel een iets krachtigere voeding nodig hebben. (min-550w)
De reviews zijn alleen zeer negatief, en het crasht blijkbaar vaak. Je moet er volgens hen constant aan tweaken om het ook maar een beetje draaiend te houden. Ik ben nog nieuw in dit domein dus ik houd het liever op veilig.

Ik weet om eerlijk te zijn niet waar en hoe ik moet zoeken naar de geschikte videokaart, ik ben beetje bij aan het leren naar welke factoren ik moet kijken en welke vergelijkingen ik moet maken. De Ryzen 5 2600 en de 1660ti zijn een optie omdat er zoveel lovende reacties erover zijn en bijna iedereen is het erover eens dat deze "ideaal" zijn voor een gemiddelde budget computer. Maar ik ben nog zoekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Ik heb me er meer in verdiept en dit zijn een paar vragen die ik met afvraag. Ik zet ook een paar stellingen die dit proces voor mij overzichtelijk kunnen maken en waarvan ik uitga dat ze juist zijn, mocht het niet zo zijn dan hoor ik dat graag.

vragen

1- Elk moederbord heeft een socket dat een limiet heeft op welke processor erop kan draaien. AM4 hoort bij AMD. Betekent dat, dat er in de toekomst alleen maar AMD CPU upgrades mogelijk zijn of is er een extensie of omweg hiervoor?

2- Is het zo dat sommige RAM geheugen niet samengaan met sommige CPU's? minder efficiëntie etc.
Ik zag op sommige RAM het "Ryzen" logo staan.

3- mijn grootste twijfel is de videokaart. ik weet niet hoe ik achter de juiste criteria van selectie moet komen. Er zijn zoveel opties en verschil in elk merk/model. Is de GTX 1660 een duidelijk favoriet, of kan ik met bepaalde inzichten een zoekopdracht met filters maken en daaruit een keuzen maken.

4- Is de ryzen 3600 mogelijk beter dan de ryzen 2600 voor dit budget?

5- In RAM: des te hoger de snelheid, des te hoger de latency. welke is belangrijker? Of is er een "sweet spot" in mijn geval zijn de opties denk ik 3000mhz/15 CAS of 3200mhz/16 CAS.

stellingen:

1- Voeding: meer Watt is alleen maar goed voor efficiënte en toekomstige upgrades. Des te hoger de coating (bronze/gold), des te beter.

2- Enige beperkende factor voor een keuzen van een Case is de grootte van het moederbord (ATX/mini etc) en het aantal koelers (meestal 1 of 2).

Een antwoord op elk vraag of stelling is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronanp12
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-01 11:32
1. vraag 1: zie bijgaand plaatje over chipsets op AM4

- Out of the box ondersteunt alleen x570 chipset de ryzen 3*** serie processors
- B450 / X470 ondersteunt ryzen 3*** processors maar dan moet je wel zelf een bios-update doen.
- B350 / X370 chipset ondersteunt in principe niet ryzen 3000 (paar uitzonderingen daargelaten)

zie ook een redditpost die iemand heeft gemaakt met het advies van moederbord+cpu. Niet elk moederbord kan de stroombehoefte van een 16 core aan. Dit is wellicht iets voor Future - proofing?

link voor de afbeelding (redditpost)
https://i.redd.it/dzbx9fdkxv731.png

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/amd-socket-am4-motherboard-ryzen-compatibility-chart-jpg/w/755/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9ML0QvODM5MjgxL29yaWdpbmFsL0FNRC1zb2NrZXQtYW00LW1vdGhlcmJvYXJkLXJ5emVuLWNvbXBhdGliaWxpdHktY2hhcnQuanBn

2. vraag 2: Klopt! Elke processor vereist zijn eigen instellingen voor RAM geheugen. Zeer aan te raden om een ram-setje te kopen waarop inderdaad staat dat het optimized is voor ryzen. Af te raden als het er niet op staat tenzij je het niet erg vind om zelf te tunen (erg geanvanceerd)

3. Ik heb zelf een 1080ti van Nvidia, maar dat argument dat AMD kaarten onstabiel zijn en tuning nodig hebben klopt niet. Out of the box moet het gewoon 'flawless' werken. Ik gok dat mensen vaak over vega kaarten zeggen dat je hem moet undervolten, maar dat is meer manier van tunen dat los staat van de stabiliteit.

Je keuze voor de videokaart is wat mij betreft puur afhankelijk van de games die je speelt, de resolutie, en je wens voor een FPS target die je wilt halen. Laten we wel wezen, vele jaren geleden kocht ik een gtx 470 om metro 2033 te spelen op 30 FPS (dat was toen meer de norm - times have changed now..) Ik zou als ik jou was een paar games prikken en de benchmarks opzoeken per grafische kaart om te zien hoeveel FPS ze halen en of je hier tevreden mee bent.

4. Het punt is dat , in gaming, de kracht van je processor en je grafische kaart moeten 'in evenwicht' zijn voor optimale-price performance. Ik weet dit niet 100% zeker, maar ik denk eigenlijk dat je weinig verschil zal zien in je FPS als je een ryzen 2600 samen met een 1660ti gamed vs een ryzen 3600 met een 1660ti. In de reviews die je ziet elimineren ze namelijk altijd de GPU-bottleneck, dus ze stoppen er een 2080TI tussen wat het nu wat lastiger voor jou maakt om een keuze te maken.

5. Combinatie van Mhz met latency is belangrijk. De combinatie moet 'snel' zijn. 3600 mhz ram met CL17 is bijvoorbeeld langzamer dan 3200mhz ram met CL14. Tip - kijk naar latency in ns. als maatstaaf. Het snelste geheugen is de flare-x van Gskill (3200mhz-CL14). Deze werkt out of the box op ryzen. Ik geloof dat er tot nog toe geen snellere setjes geschikt zijn voor ryzen.

stelling 1: Bronze/silver/gold zegt iets over de efficientie maar weet niet zeker of er een verband is met de levensduur. naar mijn mening zou ik gewoon minimaal een gold voeding nemen. Het geld dat je bespaard door efficiëntie zal de meerprijs van de voeding na een paar jaar al terugverdienen (athans, ligt aan hoeveel je de pc gebruikt). Voedingen hebben vaak al 5 tot 10 jaar garantie van de fabrikant.

[ Voor 7% gewijzigd door ronanp12 op 06-07-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
ronanp12 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:18:
1. vraag 1: zie bijgaand plaatje over chipsets op AM4

- Out of the box ondersteunt alleen x570 chipset de ryzen 3*** serie processors
- B450 / X470 ondersteunt ryzen 3*** processors maar dan moet je wel zelf een bios-update doen.
- B350 / X370 chipset ondersteunt in principe niet ryzen 3000 (paar uitzonderingen daargelaten)

zie ook een redditpost die iemand heeft gemaakt met het advies van moederbord+cpu. Niet elk moederbord kan de stroombehoefte van een 16 core aan. Dit is wellicht iets voor Future - proofing?

link voor de afbeelding (redditpost)
https://i.redd.it/dzbx9fdkxv731.png

[Afbeelding]

2. vraag 2: Klopt! Elke processor vereist zijn eigen instellingen voor RAM geheugen. Zeer aan te raden om een ram-setje te kopen waarop inderdaad staat dat het optimized is voor ryzen. Af te raden als het er niet op staat tenzij je het niet erg vind om zelf te tunen (erg geanvanceerd)

3. Ik heb zelf een 1080ti van Nvidia, maar dat argument dat AMD kaarten onstabiel zijn en tuning nodig hebben klopt niet. Out of the box moet het gewoon 'flawless' werken. Ik gok dat mensen vaak over vega kaarten zeggen dat je hem moet undervolten, maar dat is meer manier van tunen dat los staat van de stabiliteit.

Je keuze voor de videokaart is wat mij betreft puur afhankelijk van de games die je speelt, de resolutie, en je wens voor een FPS target die je wilt halen. Laten we wel wezen, vele jaren geleden kocht ik een gtx 470 om metro 2033 te spelen op 30 FPS (dat was toen meer de norm - times have changed now..) Ik zou als ik jou was een paar games prikken en de benchmarks opzoeken per grafische kaart om te zien hoeveel FPS ze halen en of je hier tevreden mee bent.

4. Het punt is dat , in gaming, de kracht van je processor en je grafische kaart moeten 'in evenwicht' zijn voor optimale-price performance. Ik weet dit niet 100% zeker, maar ik denk eigenlijk dat je weinig verschil zal zien in je FPS als je een ryzen 2600 samen met een 1660ti gamed vs een ryzen 3600 met een 1660ti. In de reviews die je ziet elimineren ze namelijk altijd de GPU-bottleneck, dus ze stoppen er een 2080TI tussen wat het nu wat lastiger voor jou maakt om een keuze te maken.

5. Combinatie van Mhz met latency is belangrijk. De combinatie moet 'snel' zijn. 3600 mhz ram met CL17 is bijvoorbeeld langzamer dan 3200mhz ram met CL14. Tip - kijk naar latency in ns. als maatstaaf. Het snelste geheugen is de flare-x van Gskill (3200mhz-CL14). Deze werkt out of the box op ryzen. Ik geloof dat er tot nog toe geen snellere setjes geschikt zijn voor ryzen.

stelling 1: Bronze/silver/gold zegt iets over de efficientie maar weet niet zeker of er een verband is met de levensduur. naar mijn mening zou ik gewoon minimaal een gold voeding nemen. Het geld dat je bespaard door efficiëntie zal de meerprijs van de voeding na een paar jaar al terugverdienen (athans, ligt aan hoeveel je de pc gebruikt). Voedingen hebben vaak al 5 tot 10 jaar garantie van de fabrikant.
Bedankt voor de moeite en uitgebreide informatie.

Ik zal aan de slag gaan met deze info. Ik zal een "nieuwe" build plaatsen wanneer ik alle informatie heb verwerkt en de nodige benchmarks heb uitgevoerd. Het zal waarschijnlijk een "hit of miss" zijn. Ik ben steeds meer aan het leren en geniet van de zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Als advies zou ik meegeven om na te denken over wat voor monitor je wil kopen. Daar moet het uiteindelijk allemaal uitkomen. Hele goede specs, maar met een 1080p60hz monitor is een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Zdevam schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:47:
Als advies zou ik meegeven om na te denken over wat voor monitor je wil kopen. Daar moet het uiteindelijk allemaal uitkomen. Hele goede specs, maar met een 1080p60hz monitor is een beetje zonde.
Wat voor monitor specs zou je voorstellen?

Ik heb daar nog niet aan gedacht, maar het advies wat ik steeds hoor/lees (YouTube/forum topic) voor dit budget en deze componenten is een 1080P monitor met 60hz.

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn met deze opzet. Zover was ik nog niet gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zdevam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-05 08:23
Afhankelijk van je games gaat een 1660ti ook nog best aardig mee op 1440p60hz, dus je zou even moeten kijken wat binnen je budget past.

reviews: Nvidia's GTX 1660 Ti - Turing zonder Turing

Hier is de tweakers review van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Zdevam schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:08:
Afhankelijk van je games gaat een 1660ti ook nog best aardig mee op 1440p60hz, dus je zou even moeten kijken wat binnen je budget past.

reviews: Nvidia's GTX 1660 Ti - Turing zonder Turing

Hier is de tweakers review van de kaart.
Dankje, ik zal het even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Het lijstje is bijna compleet, ik post deze met een paar vragen over welke videokaart/voeding ik het beste kan kiezen als het gaat om prijs/kwaliteit/aanbiedingen.
Lijs zonder GPU:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 130,95€ 130,95
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 47,-€ 47,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,10€ 77,10
1VoedingenSeasonic M12II Evo 520W€ 64,-€ 64,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 103,-€ 103,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,95

Deze voeding die Vidra heeft aanbeveelt is ook een mogelijkheid.

[td]BitFenix Formula Gold 450W[/td]

of

[td]Gigabyte G750H[/td]

De belangrijkste verschillen zover mijn kennis op dit moment reikt zijn de +12V Rails (single of multi) en de Ampère uitput. Ik weet in hoeverre deze van belang zijn.

Modulariteit is denk ik belangrijk voor de NVME optie? Omdat je de SSD kabel niet nodig hebt of heb ik het verkeerd?

Over de GPU:

Er is teveel keus in deze prijs klasse 250-350 en de prijs/benchmark ratio speelt een rol in mijn constante twijfel over welke het beste zou zijn voor nu en de komende tijd(paar jaar). De volgende GPU's zijn een optie wat mij betreft.

Nvidia: RTX 1070 mini, GTX 1660, GTX 1660Ti

Voor de 1070 is er deze prijs in Duitsland die het aantrekkelijk maakt, het is wel de "mini" variant. De normale variant is veel duurder. ik weet niet wat het verschil is. Maar alsnog goedkoper dan de 1660ti en of ik weet niet of ik de benchmark van de normale variant kan verwachten:
https://www.mediamarkt.de...b-zt-p10700g-2181803.html

AMD:RX 580, RX vega 56.

RX 580 is volgens mij de zwakste van deze 5 en de goedkoopste van wat ik heb gezien. Is waarschijnlijk goed genoeg voor nu, minder voor de komen paar jaar.

de RX vega 56 scoort het beste op de benchmark en op de tweede plaats de GTX 1070. Ik heb horror verhalen gelezen over de vega 56 maar ook goede verhalen, maar het idee wat ik kreeg is dat het geen beginnerskaart was maar meer voor gevorderde en mensen die veel willen tweaken.

DE 1660Ti is een goede optie, maar veel duurder vergeleken met de betere opties? misschien zie ik het verkeerd. in de website https://gpu.userbenchmark.com staan prijzen maar hier in NL is het heel anders.

de 1660 is meer een goedkopere en minder presterende variant.

Voor dit budget zal de strijd waarschijnlijk tussen de 1660ti (30ste op de benchmark), Vega 56 (22ste op de benchmark) en de 1070 mini (26ste op de benchmark, weet niet of dat voor de mini geldt) zijn. Zover ben ik momenteel, ik weet niet of ik in de goede richting ben gaan zoeken en mijn bevindingen relevant zijn maar ik hoor graag feedback en alvast bedankt.

[ Voor 13% gewijzigd door Grazor op 07-07-2019 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De Seasonic M12II EVO is geen goede voeding. Slechte prestaties en slechte beveiligingen.
De G750H is alleen interessant bij Amazon. Bij Alternate wordt naar een erg oninteressante voeding gelinkt. Blijft de Formula Gold over waar je voor dezelfde prijs de 550w kunt kopen. Alternatieven zijn pricewatch: Riotoro Onyx 750W en pricewatch: Corsair Vengeance 550M al zijn de verzendkosten van die laatste wel erg hoog bij Reichelt.

Bij de Vega 56 moet je goed weten welke je koopt. Die van Gigabyte iig mijden. Met een Vega 56 een zware voeding nemen. 400 - 500w is te weinig. 550w is prima maar dan wel een voeding van hoge kwaliteit. GTX 1660/1660 Ti/1070/2060 kan prima op 400 - 450w.
Tot €350 voor een videokaart, gooi er €10 - €20 bovenop en je hebt een pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Uszka schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:42:
De Seasonic M12II EVO is geen goede voeding. Slechte prestaties en slechte beveiligingen.
De G750H is alleen interessant bij Amazon. Bij Alternate wordt naar een erg oninteressante voeding gelinkt. Blijft de Formula Gold over waar je voor dezelfde prijs de 550w kunt kopen. Alternatieven zijn pricewatch: Riotoro Onyx 750W en pricewatch: Corsair Vengeance 550M al zijn de verzendkosten van die laatste wel erg hoog bij Reichelt.

Bij de Vega 56 moet je goed weten welke je koopt. Die van Gigabyte iig mijden. Met een Vega 56 een zware voeding nemen. 400 - 500w is te weinig. 550w is prima maar dan wel een voeding van hoge kwaliteit. GTX 1660/1660 Ti/1070/2060 kan prima op 400 - 450w.
Tot €350 voor een videokaart, gooi er €10 - €20 bovenop en je hebt een pricewatch: MSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC
Ik zal je advies over de voeding meenemen bij toekomstige vergelijkingen. Wat maakt een voeding "goed"? Kan ik het uit de specificaties halen, bepaalde merken, of moet je bij elk apart model de reviews bekijken?

Je hebt gelijk als het gaat om de Vega 56, de horror reviews die ik las stonden bij de Gigabyte variant. Ik zal de rtx 2060 in mijn opties meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
De verhouding prijs/kwaliteit/prestaties is het belangrijkste. Daarbij moet een voeding aan ATX2.4 specificaties kunnen voldoen wil deze compatibel zijn met nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Na lang zoeken, waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen.

1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 70,05€ 70,05
1VoedingenCorsair CX550M€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,22

Ik zag een X470 voor een paartientjes meer. dus heb ik deze hierin gezet. Dat en de vega 56 als vervanger voor de 1660ti.

1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenSapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G HBM2€ 275,50€ 275,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,72

Mogelijke Monitor:

[td]Philips 272B8QJEB Zwart[/td]

[ Voor 3% gewijzigd door Grazor op 08-07-2019 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikau
  • Laatst online: 19-04 21:13
Mooi lijstje hoor! De Gigabyte Vega heb ik inderdaad ook hele slechte verhalen over gehoord maar de Sapphire-versie is juist weer een van de beste Vega kaarten. Je zou nog een wat goedkoper moederbord kunnen nemen met een B450 (bijna geen verlies aan functies, enige notable is SLI) en dat verschil kunnen gebruiken voor een Ryzen 7 2700X of Ryzen 5 3600 maar dan kom je wel net boven de 800,- uit (het verschil in processor is wel groot).

Deze build is in ieder geval al echt top!

[ Voor 6% gewijzigd door Nikau op 08-07-2019 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Nikau schreef op maandag 8 juli 2019 @ 03:15:
Mooi lijstje hoor! De Gigabyte Vega heb ik inderdaad ook hele slechte verhalen over gehoord maar de Sapphire-versie is juist weer een van de beste Vega kaarten. Je zou nog een wat goedkoper moederbord kunnen nemen met een B450 (bijna geen verlies aan functies, enige notable is SLI) en dat verschil kunnen gebruiken voor een Ryzen 7 2700X of Ryzen 5 3600 maar dan kom je wel net boven de 800,- uit (het verschil in processor is wel groot).

Deze build is in ieder geval al echt top!
Dank voor je input. Weet je toevallig of deze RTX 1070 mini https://www.mediamarkt.de...b-zt-p10700g-2181803.html een goede overweging zou kunnen zijn naast deze twee gpu's?

[ Voor 3% gewijzigd door Grazor op 08-07-2019 04:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Grazor schreef op maandag 8 juli 2019 @ 01:44:
Na lang zoeken, waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen.

1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 295,-€ 295,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,22

Ik zag een X470 voor een paartientjes meer. dus heb ik deze hierin gezet. Dat en de vega 56 als vervanger voor de 1660ti.

1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenSapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G HBM2€ 275,50€ 275,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,72

Mogelijke Monitor:

[td]Philips 272B8QJEB Zwart[/td]
Riotoro Onyx is beter en goedkoper dan een Corsair CX550M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Bedankt voor al jullie hulp.Ik heb uiteindelijk dit in elkaar gezet.De prijs komt boven de duizend met NL prijzen maar de kaart ben ik van plan over de grens te halen ( https://www.mediamarkt.de...c-8gb-gaming-2154902.html ). Komt goedkoper uit dan de 1660ti.

Moederbord heeft iets meer features dan de tomahawk, onder andere beter geluid en wifi. De ryzen 3600 in een kleine upgrade van de 2600.Ik blijf de prijzen in de gaten houden de komende paar weken, ik heb geen haast.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 125,-€ 125,-
1VideokaartenAsus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 510,-€ 510,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 48,-€ 48,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,05€ 77,05
1VoedingenCorsair CX550M€ 60,90€ 60,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.097,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
ziet er wel goed uit, zou alleen even kijken of je alle features van het moederbord inderdaad wel nodig hebt, je kan zo een paar tientjes besparen en voor de msi b450 mortar gaan ( ook mooi bord wat de ryzen 3600 ondersteund na bios update) ook uitstekende VRM's

Je zou eventueel een paar euro op de voeding kunnen besparen en voor de Corsair VS450 kunnen gaan pricewatch: Corsair VS450 (2018)
en bijvoorbeeld een RTX 2060 voor nagenoeg de zelfde prijs als die 1070 bij de mediamarkt te kopen https://www.nl.outlet-pc....1T9Aj6EAkYASABEgIsQvD_BwE
Hierdoor heb je een nieuwere generatie nvidia gpu met bijbehorende voordelen (dlss, raytracing, nieuwe h265) lager stroom verbruik en stukken betere prestaties.

Ik zou sowieso nog even wachten (week of 2) aangezien de originele 2060/2070 in prijs gaan verlagen wegens de introductie van de 2060/2070 super kaarten. Scheelt je waarschijnlijk snel 40/50 euro

Op zich wel een verstandige keuze om voor ryzen 3600 te gaan inplaatx van de 2000 series, aangezien deze meer toekomst bestendig zijn, en beter presteren in games, al hoewel ik niet weet of je niet beter uit bent om die 80 euro die je meer uit geeft voor de cpu je ook meer fps gaat geven t.o.v. 80 euro meer uitgeven voor een grafische kaart. Je komt dan prijs technisch gezien bij de 5700 XT uit van AMD, en ik denk dat je voor puur gamen beter uit bent met een r5 2600/ RX 5700XT dan een R5 3600 met een GTX1070

Als je bereid bent een monitor uit de UK te halen, dan is deze zeer aan te raden 95Hz Freesync en Gsync compattible IPS 1440p 222 euro bezorgd.

https://www.laptopsdirect...dru/version.asp?switchc=e

video van zelfde monitor maar andere stickers YouTube: Pixio PX275h Review, The Best Sub-$300 Gaming Monitor

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Titanium€ 101,90€ 101,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 377,25€ 377,25
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 36,99€ 36,99
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,15

[ Voor 46% gewijzigd door Rem_NL op 14-07-2019 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Grazor schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:51:
Bedankt voor al jullie hulp.Ik heb uiteindelijk dit in elkaar gezet.De prijs komt boven de duizend met NL prijzen maar de kaart ben ik van plan over de grens te halen ( https://www.mediamarkt.de...c-8gb-gaming-2154902.html ). Komt goedkoper uit dan de 1660ti.

Moederbord heeft iets meer features dan de tomahawk, onder andere beter geluid en wifi. De ryzen 3600 in een kleine upgrade van de 2600.Ik blijf de prijzen in de gaten houden de komende paar weken, ik heb geen haast.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 125,-€ 125,-
1VideokaartenAsus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 510,-€ 510,-
1VoedingenCorsair CX550M€ 60,90€ 60,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.097,27
Heb even zitten neuzen naar de videokaart bij de Mediamarkt in Duitsland, maar hij is niet leverbaar, niet via de website en ook niet in de winkels hier in de buurt, bij jou wel?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Rem_NL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 04:56:
ziet er wel goed uit, zou alleen even kijken of je alle features van het moederbord inderdaad wel nodig hebt, je kan zo een paar tientjes besparen en voor de msi b450 mortar gaan ( ook mooi bord wat de ryzen 3600 ondersteund na bios update) ook uitstekende VRM's

Je zou eventueel een paar euro op de voeding kunnen besparen en voor de Corsair VS450 kunnen gaan pricewatch: Corsair VS450 (2018)
en bijvoorbeeld een RTX 2060 voor nagenoeg de zelfde prijs als die 1070 bij de mediamarkt te kopen https://www.nl.outlet-pc....1T9Aj6EAkYASABEgIsQvD_BwE
Hierdoor heb je een nieuwere generatie nvidia gpu met bijbehorende voordelen (dlss, raytracing, nieuwe h265) lager stroom verbruik en stukken betere prestaties.

Ik zou sowieso nog even wachten (week of 2) aangezien de originele 2060/2070 in prijs gaan verlagen wegens de introductie van de 2060/2070 super kaarten. Scheelt je waarschijnlijk snel 40/50 euro

Op zich wel een verstandige keuze om voor ryzen 3600 te gaan inplaatx van de 2000 series, aangezien deze meer toekomst bestendig zijn, en beter presteren in games, al hoewel ik niet weet of je niet beter uit bent om die 80 euro die je meer uit geeft voor de cpu je ook meer fps gaat geven t.o.v. 80 euro meer uitgeven voor een grafische kaart. Je komt dan prijs technisch gezien bij de 5700 XT uit van AMD, en ik denk dat je voor puur gamen beter uit bent met een r5 2600/ RX 5700XT dan een R5 3600 met een GTX1070

Als je bereid bent een monitor uit de UK te halen, dan is deze zeer aan te raden 95Hz Freesync en Gsync compattible IPS 1440p 222 euro bezorgd.

https://www.laptopsdirect...dru/version.asp?switchc=e

video van zelfde monitor maar andere stickers YouTube: Pixio PX275h Review, The Best Sub-$300 Gaming Monitor

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Titanium€ 101,90€ 101,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 377,25€ 377,25
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 36,99€ 36,99
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,15
Dankje voor de nieuwe info, je brengt me op een idee met de rx 5700. De mortar (titanium) is een micro atx en kost hetzelfde als een mohawk. Is de mohawk niet een betere keuze voor een ATX case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazor
Zanzibar-1337 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:09:
[...]

Heb even zitten neuzen naar de videokaart bij de Mediamarkt in Duitsland, maar hij is niet leverbaar, niet via de website en ook niet in de winkels hier in de buurt, bij jou wel?
Nog niet gekeken om eerlijk te zijn, ik heb het alleen op de website gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Grazor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Dankje voor de nieuwe info, je brengt me op een idee met de rx 5700. De mortar (titanium) is een micro atx en kost hetzelfde als een mohawk. Is de mohawk niet een betere keuze voor een ATX case?
Persoonlijk ga ik meestal liever voor matx omdat het een paar euro minder kost, en ik meestal alle features niet nodig heb op dat bord. Dat is het ook een beetje.. prijzen fluctueren best, dus altijd even goed kijken. Ik weet niet welke features je nodig denkt te hebben of waarde aan hecht, maar voor mij springen 2 borden eruit, de Asrock Steel legend b450 en de Msi Mortar b450. Beiden hebben goede stroomvoorziening ( komt later misschien mooi uit bij een eventuele overclock) Msi heeft iets betere misschien en betere koeling, maar Asrocks bordje heeft uitstekende geluidskwaliteit voor de gekozen chipset. En zo nog wat afwegingen..

Het mooie aan de pricewatch is dat je features kan selecteren die je ECHT wil en dan op prijs kan rangschikken. Zoek naar een paar reviews van de borden die er voor je uitspringen en maak je keuze.. Is die 10/20/30 euro die ik meer betaal het waard ja of nee kan je zelf het beste beoordelen.

De kast die je op het oog hebt support ATX, MATX en Mini ATX dus daar hoef je het specifiek niet om te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Rem_NL schreef op zondag 14 juli 2019 @ 04:56:

Dat moet hij dus niet doen want daar gaat hij er in kwaliteit en prestaties flink op achteruit. Zoveel zelfs dat die voeding officieel niet eens geschikt is voor nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Hoeveel prestatie verschil? Ben wel benieuwd nu. En waarom is deze voeding niet geschikt (officieel of niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Heel veel prestatieverschil. Zoveel dat de VS450 de spanningen niet binnen de ATX specs kan houden. Nieuwe hardware vereist minimaal ATX2.4 en daar voldoet de VS450 niet aan omdat de voeding is voorzien van een intern design met groepsregulatie ipv individuele spanningsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Zou je mij even op weg kunnen helpen? Die zoveel wat je bedoeld is de 400Mv riple? En ik kan nergens vinden bij Video kaart makers, Moederbord makers of bij AMD dat zij ATX2.4 vereisen? Zou toch denken dat ze dit met dikke letters neer moeten zetten.
Heb je misschien een link naar een site of iets dergelijks, waar dit uitgelicht wordt? Ben wel benieuwd, ben al aardig wat jaartjes aan het prutsen met pc's maar ik ben dit nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
laatste keer dat ik wat gelezen heb over voedingen is ruwweg 10 jaar terug, maar laten we verder on topic blijven, en bedankt voor de link

• Grazor
Dank voor alle hulp heren. gisteren eindelijk mijn pc in elkaar mogen zetten. Zonder jullie advies en hulp had het veel langer kunnen duren.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 292,82€ 292,82
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,-€ 89,-
1MonitorenLenovo L24q-10 Zilver€ 169,88€ 169,88
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 74,90€ 74,90
1VoedingenSeasonic Focus Gold 550W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 964,05
Pagina: 1