Netwerk aanleggen nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 17:18
Volgens de regels van de TS van Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 is dat topic vooral bedoeld voor het 'showen', en aangezien ik nog niks te showen heb :+ , een los topic.

Al een tijdje aan het meekijken, inlezen en inspiratie aan het opdoen ... maar nu met een verhuizing op komst moet het gaan gebeuren: het aanleggen van het netwerk. Heb daar echter wel wat bevestiging/hulp bij nodig.

Situatie: nieuwbouwhuis (al gereed), 3 verdiepingen, minimaal 1 loze leiding aanwezig naar elke kamer

Gewenst netwerk:
- bedrade aansluiting (ethernet wandcontactdoos) in elke kamer
- 1 of 2 van deze wandcontactdozen ook met coax aansluiting voor tv (19mm loze leidingen)
- draadloos mesh/roaming netwerk door het hele huis + achtertuin (2/3 AP's vs zo'n Mesh set)

Nodig heb ik volgens mij:
Bedraad
  • Router
  • Patchpaneel (kast wat mij betreft niet per se nodig, kan zo'n ding ook los in de meterkast?)
  • Ethernetkabel
  • Wandcontactdoos
  • Keystones
  • Punchdowntool / krimptang / installatietools
  • compacte Switch (2-3x, bij tv en bij bureau's)
Draadloos
  • 2-3 AP's of mesh set
Mis ik hier iets?

Eigen research + vragen:
Patchpaneel (kast wat mij betreft niet perse nodig, kan zo'n ding ook los?)
https://www.allekabels.nl...VWg6rEAQYBCABEgKr-fD_BwE#
https://www.kabelshop.nl/...37585-1-i7376-t33427.html

Ethernetkabel
Stugge kern van meterkast naar wcd? cat6? UTP of S/FTP?

Wandcontactdoos
https://www.klusspullen.n...raalplaat-2v-modular-jack
Kan deze zowel een ethernet als coax aansluiting hebben?
Rest van de schakelaars en wcd's in huis zijn ook van Berker, vandaar voorkeur voor dit model

Keystones
https://www.kabelshop.nl/...1201166-i7377-t33435.html
Deze? Of andere nodig?

Punchdowntool / krimptang
https://www.kabelshop.nl/...39919-1-i5354-t15997.html
https://www.kabelshop.nl/...P89500L-i3572-t26275.html
https://www.kabelshop.nl/...39933-1-i5854-t24755.html

AP's versus mesh set
Het grote voordeel van AP's die bedraad worden aangesloten is voor zover ik begreep dat ze individueel de maximale snelheid binnenkrijgen en uitzenden, zonder dat ze een wifi signaal van elkaar doorgeven met snelheidsverlies tot gevolg. Hoe zit het met seamless roaming in deze constructie met 2-3 access points versus een google/tp-link achtige mesh set?

Alvast ontzettend bedankt!

ps. Mocht iemand interesse hebben om actief te helpen met uitzoeken en inbouwen tegen een realistische vergoeding hoor ik het graag, stuur gerust een PB!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@modjes als dit zo niet de bedoeling is maar via een V&A advertentie zou moeten excuus en haal het gerust weg

[ Voor 6% gewijzigd door Het Vosje op 05-07-2019 13:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Patch paneel los...

nee, eigenlijk niet, je hebt of de UTP / SFTP bekabeling die met losse draden in de meterkast komt (dan heb je 't nodig om 't naar een RJ45 om te kunnen zetten)

Voordeel hiervan is dat elke kabel op dat paneel aangesloten is en je daarna alleen de ruimtes waar de kabel ook naar een switch gaat. In de hieronder beschreven optie dien je of alles aan te sluiten (ongeacht gebruikt), of los te laten bungelen.

Wat wel kan is elke kabel welke de meter kast individueel reeds voorzien van een RJ45 connector en deze dan op een switch aansluiten welke voldoende aanslutiingen heeft.

---
AP direct vs mesh -- mesh heeft potentieel minder bereik, storings gevoeliger.

---
Switch: als je toch overal (elke ruimte zeg je), een of meerdere patchpunten hebt kan je dit in combinatie met een wand goot vanuit daar de kabels naar de juiste plek geleiden (of gewoon patchpunt direct bij de "client" (lees pc, laptop, tv) plaatsen.

Je kan dan een relatief grote switch 24? 48? poorts switch in je meter kast plaatsen welke dan het centrale punt is met je netwerk.

De switch verbind je dan via de patchpunten met de clients, AP's en je router (internet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het Vosje schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:49:
[...]

AP's versus mesh set
Het grote voordeel van AP's die bedraad worden aangesloten is voor zover ik begreep dat ze individueel de maximale snelheid binnenkrijgen en uitzenden, zonder dat ze een wifi signaal van elkaar doorgeven met snelheidsverlies tot gevolg. Hoe zit het met seamless roaming in deze constructie met 2-3 access points versus een google/tp-link achtige mesh set?
Mesh = wireless backhaul, dus geen draadjes. Als je het bedraad aansluit is het per definitie alvast geen mesh, maar een stel gekoppelde AP's.

Aangezien je sowieso gaat bedraden is dus de vraag of je de management van zo'n "mesh" set moet prefereren boven alternatieven.

Allereerst: wat bedoel je exact met "seamless roaming'?

Dat kan IMHO drie dingen betekenen:
  • Enigszins courante clients stappen automatisch over als je van boven naar beneden loopt of omgekeerd. Vanaf iOS8/Android 5 is dit puur een kwestie van goede instellingen op de AP's, zowel gelijke SSID als PSK, als ook security en encryption settings die laatste twee worden nogal eens vergeten... vandaar dat veel mensen slechte ervaringen hebben. Dit kan in theorie met ieder soort hardware, maar als je het makkelijk wilt maken wil je centraal management zodat je de instellingen maar een keer hoeft te doen.
  • Clients stappen snel over tussen AP's, in minder dan 100ms, zodat lopende realt-time (SIP telefonie...)verbindingen niet onderbroken worden. Daarvoor wil je 802.11r oftewel Fast BSS Transition hebben op de AP's.
  • Roaming wordt volledig door de AP's geregeld, de clients hebben niet eens door dat ze van ene AP naar andere gaan en ook legacy/domme clients gaan naadloos mee. Dit is een Enterprise feature die je op geen enkele courante prosumer oplossing gaat vinden. Bovendien kleven er ook nadelen aan qua throughput, capaciteit en compatibiliteit. Ubiquiti probeerde dit ooit met hun Zero Hand Off, maar ze zijn er zelf vanaf gestapt en werken nu met 802.11r.
Zoals gezegd, dat eerste kun je met alle hardware voor elkaar krijgen, de tweede scheidt wel kaf van koren. Nergens lees ik dat je die requirement hebt, maar als je toch bezig bent is het een goede. De meeste managed WiFi-oplossingen bieden tegenwoordig 802.11r.

Wmb zijn er twee andere dingen om naar te kijken als het op je WiFi-systeem aankomt:
1) DFS support. DFS is nodig om alle 4 kanalen van 80MHz in de 5GHz-band te mogen gebruiken. Zonder DFS hou je er maar eentje over. Gevolg is dat je met meerdere AP's jezelf altijd stoort zonder DFS, of je wordt gedwongen om terug te vallen op kanalen van 40 of zelfs 20MHz. Wat mij betreft is DFS dus een harde eis zodra je twee of meer AP's in huis gaat gebruiken of in een drukke buurt woont.

Nu, de meeste consumenten "mesh" sets ondersteunen geen DFS :/ Voorzover ik gezien heb doet alleen Linksys dat met hun Velop. Ubiquti ondersteunt het wel met hun UniFi AP's. De rest valt wmb dus af.

2) Wil je zelf zinnige WiFi-instellingen kunnen wijzigen of wil je ontzorgd worden? De 'mesh' sets werken allemaal met intellingen via een app op basis van een Qualcomm-Atheros SDK, die erop gericht is zo min mogelijk keuzes bij de gebruiker neer te leggen. Je kunt SSID en PSK instellen en dat is het zo'n beetje. Alle overige instellingen in de app hebben puur met routerfunctie ervan te maken en niet met WiFi. Wil je meer? Dan moet je nadrukkelijk niet zo'n set nemen. Met UniFi heb je - zeker in Advanced mode - nagenoeg iedere instelling die je je zou kunnen voorstellen. Betekent natuurlijk wel dat je uitgebreid gelegenheid hebt om het zelf te verprutsen als je aan knoppen gaat zitten die je zelf onvoldoende begrijpt.

Voeg deze punten samen en je zou tot een keuze (of iig een duidelijk advies van mijn kant) moeten komen ;)

Oh, nog een laatste punt over mesh: als je ze draadloos aansluit is het verschil in performance tussen dualband en triband (2x 5GHz radio's) als dag en nacht, helaas is de prijs dat ook. Sluit je ze echter bedraad aan, dan is de toegevoegde waarde van triband in praktijk vrijwel nihil (want die tweede 5GHz radio heb je niet voorbackhaul nodig) en kun je dus gerust de goedkopere dualband oplossingen nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
zorg voor een loze leiding naar het plafond, tbv accesspoints. Ik zou dan ook een centrale PoE switch aanschaffen die de AP's voedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
107mb schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:08:
zorg voor een loze leiding naar het plafond, tbv accesspoints. Ik zou dan ook een centrale PoE switch aanschaffen die de AP's voedt.
Dit is zeker een goed punt.

Alternatief:

o.a. Ubiquiti heeft "wall-in" accesspoints, dan zitten ze dus bij je stopcontact.

Mogelijk dien je dan wel de accesspoints anders te plaatsen ivm de zend/straal richting. (links-rechts) ipv boven-onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
Bedankt voor de input so far! Ga er na het werk even rustig doorheen en zal dan ook terugkomen op de genoemde punten.

@107mb Dit is helaas te laat, de woning is al opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Hang een knappe switch in je meterkast, misschien zelfs met PoE. Dit scheelt veel kabels.

Hang in 2-3 kamers/locaties (even testen in het huis wat beste bereik geeft) knappe Access Points van hetzelfde merk en type, en configureer deze handmatig of via een management tool. Dit kan je bijvoorbeeld doen met Ubiquiti spul, maar ook TP-Link en andere merken hebben redelijk veel keus. Ik heb TP-Link EAP-225's hangen, werken al 2 jaar helemaal prima en snel.

Zorg dat je in je kamers 1-2 kabels laat uitkomen in een mooi doosje, vaak heb je modules waar dan dat kapje overheen past. Voor Berker zal dit ook zo zijn. Bedraad dit met bijvoorbeeld stugge Cat6 kabel en patch deze af in een kastje of wandpaneel zodat het netjes en solide zit (in de meterkast).
Niet elke kamer zal een UTP aansluiting nodig hebben, maar bijvoorbeeld in je huiskamer wil je er eentje aan de bank-kant en de TV-kant. Mocht je ooit je indeling veranderen hoef je niet weer kabels te gaan trekken.
Misschien ook eentje in de keuken boven de kastjes laten uitkomen mocht je ooit een smart speaker willen plaatsen.

Mesh oplossingen moet je niet aan beginnen; werkt tegenwoordig leuk, maar is nodeloos duur en je krijgt niet betere verbinding dan bedrade AP's.

Neem niet te dikke kabels, zeker als je flexibele leidingen hebt word kabels trekken een ramp! Ook monteren in een kleine doos is erg krap. Neem extra diepe montagedozen als dit nog kan.

Ook Coax in de slaapkamers; heb je dacht echt nodig? Wil je TV's op kamers? De halve wereld kijkt TV via internet tegenwoordig.

[ Voor 3% gewijzigd door Edwin88 op 05-07-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het Vosje schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:25:
Bedankt voor de input so far! Ga er na het werk even rustig doorheen en zal dan ook terugkomen op de genoemde punten.

@107mb Dit is helaas te laat, de woning is al opgeleverd.
Heel flauw, maar dit is echt een van de dingen waar je vooraf aan moet denken. Er is zelfs een NEN aanbeveling (NTA8055) die omschrijft wat nodig is. Ja, het lijkt duur als de aannemer > EUR 250 per loze leiding rekent, maar dat is eenmalig en dan heb je het goed geregeld. Achteraf prutsen kost je over de levensduur van je huis een veelvoud daarvan...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:17
Het Vosje schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:49:
Volgens de regels van de TS van Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 is dat topic vooral bedoeld voor het 'showen', en aangezien ik nog niks te showen heb :+ , een los topic.

Al een tijdje aan het meekijken, inlezen en inspiratie aan het opdoen ... maar nu met een verhuizing op komst moet het gaan gebeuren: het aanleggen van het netwerk. Heb daar echter wel wat bevestiging/hulp bij nodig.

Situatie: nieuwbouwhuis (al gereed), 3 verdiepingen, minimaal 1 loze leiding aanwezig naar elke kamer

Gewenst netwerk:
- bedrade aansluiting (ethernet wandcontactdoos) in elke kamer
- 1 of 2 van deze wandcontactdozen ook met coax aansluiting voor tv (19mm loze leidingen)
- draadloos mesh/roaming netwerk door het hele huis + achtertuin (2/3 AP's vs zo'n Mesh set)
Ga je naar Ziggo? Geen glasvezel?
Of in geval van wel glas heb je nog een NTU gekregen die internet en tv opsplitst in utp + coax? Anders zoals al aangeraden overal gewoon dubbel utp.
Nodig heb ik volgens mij:
Bedraad
[list]
• Router
Wil je een eigen of ga je die van de ISP gebruiken?
In geval van Ziggo kan je het modem-router inderdaad in bridge laten zetten en er dan je eigen router achter plaatsen.
• Patchpaneel (kast wat mij betreft niet per se nodig, kan zo'n ding ook los in de meterkast?)
Ja dat die kan los geplaatst worden, even kijken of je deze kunt bemachtigen met een "dichte" behuizing die ook aan de wand geschroefd kan worden. Evt. kan je i.c.m deze beugeltjes van de Ikea je (19 inch) paneel ook nog ophangen, evt. i.c.m. een nette switch want er past 2U in/aan/op.
[/quote]
Kijk voor een ideetje ook ff naar deze Quote van mezelf:
even op klikken, dan zie je in dat topic de foto's wel
• Ethernetkabel
Gewoon goede Cat6 kabel gebruiken, gebruik zelf praktisch altijd deze:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
• Wandcontactdoos
Gebruik eigenlijk altijd deze doosjes: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Daar kan je netjes van Berker de juiste afdekraampjes bij bestellen op de betreffende website.
• Keystones
Als je bovenstaande doosjes gebruikt dus niet nodig.. maar dat is en blijft dus de vraag wil/moet je coax?
En zo ja heb je op die plaatsen maar 1 loze leiding of 2? In geval van 2 kan je ook zeggen een dubbele UTP + een losse coax doos.
• Punchdowntool / krimptang / installatietools
• compacte Switch (2-3x, bij tv en bij bureau's)
[/list]
Punchdowntool sowieso, krimptang opzich niet tenzij je overal rechstreeks RJ45-pluggen aan wilt knijpen.
Verdere installatie tools gebruik ik vrijwel niet.. Om de kabel ook makkelijk en snel te testen is het ook een goede optie om een laptop met Gbit netwerkkaartje te gebruiken + een Gbit router/switch, krijgt je laptop direct een nette Gbit link is je kabel goed :)
Draadloos
  • 2-3 AP's of mesh set
Zeg ik verder maar niet teveel over want daar heeft @dion_b het hierboven al uitgebreid over gehad :)
Mis ik hier iets?

Eigen research + vragen:
Patchpaneel (kast wat mij betreft niet perse nodig, kan zo'n ding ook los?)
https://www.allekabels.nl...VWg6rEAQYBCABEgKr-fD_BwE#
https://www.kabelshop.nl/...37585-1-i7376-t33427.html

Ethernetkabel
Stugge kern van meterkast naar wcd? cat6? UTP of S/FTP?

Wandcontactdoos
https://www.klusspullen.n...raalplaat-2v-modular-jack
Kan deze zowel een ethernet als coax aansluiting hebben?
Rest van de schakelaars en wcd's in huis zijn ook van Berker, vandaar voorkeur voor dit model

Keystones
https://www.kabelshop.nl/...1201166-i7377-t33435.html
Deze? Of andere nodig?

Punchdowntool / krimptang
https://www.kabelshop.nl/...39919-1-i5354-t15997.html
https://www.kabelshop.nl/...P89500L-i3572-t26275.html
https://www.kabelshop.nl/...39933-1-i5854-t24755.html

AP's versus mesh set

Alvast ontzettend bedankt!

ps. Mocht iemand interesse hebben om actief te helpen met uitzoeken en inbouwen tegen een realistische vergoeding hoor ik het graag, stuur gerust een PB!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@modjes als dit zo niet de bedoeling is maar via een V&A advertentie zou moeten excuus en haal het gerust weg
Mijn shopping list zou zijn:
WCD's voor UTP
Afwerkramen voor de utp-WCD's
UTP kabel
Patchpaneel
LSA tang
Patchkabels voor tussen patchpaneel <> switch & tussen muurdoos <> ge/verbruiker

Optioneel:
RJ45 Pluggen, ook geschikt voor massieve aders
Tang voor RJ45 pluggen
Keystone's

Kleine pro tip, als je 2 kabels per aansluiting wilt gaan trekken, dan ook 2 dozen/rollen UTP-kabel gebruiken, dat is een stuk beter werken dan uit gaan meten of met "dubbel gevouwen" kabel werken

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
Excuus voor de late reactie, druk bezig geweest om het huis 'netwerkklaar' te maken 7(8)7
Ontzettend bedankt voor de antwoorden! Heeft me absoluut geholpen.

@dion_b: Je hebt me overtuigd, losse APs en deze goed instellen gaat het worden. Deze AP's worden bedraad aangesloten op strategische plekken binnen de woning verspreid over de 3 verdiepingen. Ben zelf in het verleden altijd tevreden geweest over TP-Link producten (maar sta zeker open voor andere merken), en zag zo iets:
pricewatch: TP-Link AC1900 Draadloos Gigabit Access Point AP500
pricewatch: TP-Link EAP245 AC1750 v3 (hogere WAF)

Zit hier iets bij of zou je zelf wat anders kiezen in mijn situatie? Gecheckt op 802.11r maar dat lijkt nog niet zo makkelijk beschikbaar...

@Annuk _/-\o_
Bijna heel je boodschappenlijstje besteld, alleen het patchpaneel vervangen door een 10inch exemplaar ivm ruimte in de meterkast.

Enige wat ik nog nodig heb is een 16port switch. Had zelf deze gevonden: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch
Reviews zijn goed, past in een 10 inch kast / krappe meterkast, snelheid lijkt in orde....

Maar er zijn genoeg alternatieven zoals:
pricewatch: TP-Link TL-SG116
pricewatch: Cisco SF110D-16

Simpel 16 port unmanaged gigabit switch is voldoende, zit ik in de goede hoek? Of eventueel persoonlijke voorkeur of ervaring ook welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het Vosje schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:27:
Excuus voor de late reactie, druk bezig geweest om het huis 'netwerkklaar' te maken 7(8)7
Ontzettend bedankt voor de antwoorden! Heeft me absoluut geholpen.

@dion_b: Je hebt me overtuigd, losse APs en deze goed instellen gaat het worden. Deze AP's worden bedraad aangesloten op strategische plekken binnen de woning verspreid over de 3 verdiepingen. Ben zelf in het verleden altijd tevreden geweest over TP-Link producten (maar sta zeker open voor andere merken), en zag zo iets:
pricewatch: TP-Link AC1900 Draadloos Gigabit Access Point AP500
pricewatch: TP-Link EAP245 AC1750 v3 (hogere WAF)

Zit hier iets bij of zou je zelf wat anders kiezen in mijn situatie? Gecheckt op 802.11r maar dat lijkt nog niet zo makkelijk beschikbaar...
Als ze DFS ondersteunen: doen - aangezien TP-Link prima hardware heeft voor zeer scherpe prijzen. Ben alleen bang dat er geen DFS op zit en dan geldt wat ik hierboven al schreef - je hebt maar 1 kanaal van 80MHz beschikbaar dus bij meerdere AP's moet je ofwel kanaalbreedte (en dus performance) terugschroeven danwel je AP's gaan door elkaar praten en leveren de AP's geen toegevoegde capactiteit (alleen dekking) op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:51
Ik heb thuis drie TP-Link Deco M5's liggen. Dat is een beetje hybride systeem geloof ik: kan zowel met wireless backhaul ('mesh') als met bedrade backhaul (dat heb ik nu in gebruik) gebruikt worden.
Ondersteunt ook 802.11r
Pagina: 1