Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Retro 286 - geheugen upgrade mogelijk? "vreemde" connector.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik voor mijn Chaintech ELT 286B-160B een vraag gesteld over geheugen.

De computer werkt nu naar behoren met deze onderdelen:
286 cpu @ 16MHz
287 fpu
Vtech i/o kaart met 2x seriëel / parallel / game poort, IDE en FDD controller
Oak Technology OTI077 videokaart (VGA)
Miniscribe 8051A
1.44MB FDD (generic)
18x DIP geheugen type 41256 en 18x DIP geheugen 4164; totaal 640kB. Geript van een Turbo XT plank die óók in de kast lag.

Op de plank zitten voor het RAMgeheugen 36 DIP sockets, welke nu dus zijn gevuld. Deze modules wil ik eigenlijk terugzetten op mijn Turbo XT plank, maar dan moet ik een alternatief hebben.

Nu lijkt het dat mijn Chaintech ook ZIP geheugen ondersteunt, maar dit kan ik nergens terug vinden.

Op onderstaande afbeelding is te zien dat boven de sockets voor DIP geheugen ook een 30 puin connector aanwezig is. Deze telt 2x30 gaatjes, en 'gewoon' 30p geheugen voor 286/386/486... juist. Kent iemand deze connector? Ervaring mee? Ideeën?
Afbeeldingslocatie: https://computer-retro.de/Bilder/Mainboards/286er%20Chaintech%20Mainboard%20ELT-286B-160B%20inkl%20CPU%20Siemens%20RAM%20HYB%20511000A-80%20Intel%20D80287-10%20CHIPS%20P82C206%20-%20P82C215%20Award%20Bios%201987.jpg

(aub enkel serieuze antwoorden; weggooien is taboe en "zelf googelen" heb ik dus reeds gedaan... ik post hier niet voor niks)

[ Voor 4% gewijzigd door Waterbeesje op 04-07-2019 18:21 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

Is het niet zinniger om gewoon extra 41256 chipjes te kopen dan? Als ik zo op ebay kijk zijn ze vanaf iets meer dan een dollar per stuk te krijgen.

Overigens, als ik em goed snap is een 41256 256kbit, dus 32kbyte, en een 4164 dus 8kbyte, dan kom ik met 18 van beide op 720kbyte totaal, niet 640, of mis ik iets?

Na wat google-werk kom ik trouwes uit op SIPP ram: Wikipedia: SIPP memory een soort van tussenstapje tussen DIPP chips en SIMM modules, 30 pinnetjes op een rij, heb alleen geen idee of er daar twee van achter elkaar op die connector passen

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
vectormatic schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:14:
Is het niet zinniger om gewoon extra 41256 chipjes te kopen dan? Als ik zo op ebay kijk zijn ze vanaf iets meer dan een dollar per stuk te krijgen.

Overigens, als ik em goed snap is een 41256 256kbit, dus 32kbyte, en een 4164 dus 8kbyte, dan kom ik met 18 van beide op 720kbyte totaal, niet 640, of mis ik iets?
De 720kB zou er inderdaad zijn als alle chips als individuele chip worden gebruikt. Dit zijn er 8 + 1 ivm parity.
Na wat google-werk kom ik trouwes uit op SIPP ram: Wikipedia: SIPP memory een soort van tussenstapje tussen DIPP chips en SIMM modules, 30 pinnetjes op een rij, heb alleen geen idee of er daar twee van achter elkaar op die connector passen
Dat is dus mijn vraag :p

Betreft geheugen bijkopen in dip: Dan zou ik overstappen op 18p 411000 geheugen of gelijkaardig. Maar dat kost al snel meer dan 70 euro als ik daar 36 van wil hebben.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Waterbeesje Ah okee, ik wist niet dat er parity bits werden bijgehouden, mijn hardware kennis is niet direct van die tijd.

Wat SIPP betreft, volgens mij is dat spul behoorlijk zeldzaam, en dus vrij duur, ik zie 1MB voor $30 voorbij komen op e-bay, ik gok dat je er dan nog twee nodig zou hebben ook.

Een andere optie, http://sbfmdrv.blogspot.c...using-simms-as-sipps.html Simm en Sipp zijn elektrisch compatible, dus je zou via een los SIMM slot, of wat eigen knutselwerk een Simm kunnen aansluiten.

Maar als ik de fotos van jouw mobo zo zie, denk ik haast dat de connector in kwestie geen SIPP is, het lijkt me namelijk niet goed mogelijk om op die connector twee SIPPs achter elkaar te zetten, op alle fotos van SIPP slots die ik kan vinden, zit er meer ruimte tussen, ik kan ook nergens een aanwijzing vinden over SIPP geheugen op een chaintech ELT286 variant, wat die 60 pins connector dan moet zijn weet ik dan ook weer niet.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zijn idd SIPP slots, die herken ik nog van toen ik onze eerste 286 opendraaide en een geheugenuitbreiding probeerde. Eigenlijk gewoon 30 pins SIMM's met extra pennetjes er aan gesoldeerd. Notoir voor het afbreken en je kon er ook een SIMM van maken. Schaar was genoeg :P
Amdersom zou met wat soldeerwerk en een SIMM slot ook moeten werken. Alleen ben ik als ik dat zo zie bang dat een simm slot te breed is om er twee naast elkaar te hebben. Dus wil je dan de zelfde hoeveelheid of meer geheugen, wordt het potentieel ff zoeken naar een geschikte en nog werkende SIMM.

Wat ik me verder nog heel goed kan herinneren is dat het OF/OF was, dwz: of het onboard geheugen, of de SIPP's. Waar ik pas achter kwam toen ik het probeerde uit te bereiden, helaas. Didnt workstation :+

On second look: als je kijkt naar de nummers die er naast staan is die 60 pins wel degelijk als een enkele connector bedoeld. Je ziet duidelijk dat aan het einde 59 en 60 staat. Was dat voor geheugen geweest dan had er twee keer 30 boven elkaar gestaan, dat weet ik vrij zeker.

Blijft nog steeds de vraag waar ie dan wel voor is. Coprocessor iig niet, ik zie al een 80287 op je mobo vastzitten ook. En als ik naar de etsbanen kijk neig ik ook naar iets van geheugen. Zou een vroege vorm van cache kunnen zijn wellicht, of voor een hardware geheugentester, die ben ik ook nog wel eens ooit tegengekomen.

ZIP geheugen had ik nog nooit van gehoord, maar idd, het bestaat: Wikipedia: Zig-zag in-line package
Maar als ik die foto zie dan verwacht ik dat zo'n ZIP module ipv je bestaande zou moeten komen, maar dan rechtop, en niet in dat ene slot. Zou dat wel zo zijn dan zou ik de etsbanen ook anders (en meer verbonden) verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 04-07-2019 23:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:24

Thandor

SilverStreak

De ZIP-modules zijn ook te koop: eBay. ZIP-modules zijn inderdaad wel erg ongewoon; SIPP (en zeker DIP) kom je vaker tegen op deze generatie borden :).
Waterbeesje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:44:
[...]
Betreft geheugen bijkopen in dip: Dan zou ik overstappen op 18p 411000 geheugen of gelijkaardig. Maar dat kost al snel meer dan 70 euro als ik daar 36 van wil hebben.
Dan ga je dus voor 4MB. Ik vraag mij af of 4MB zinvol is in een 286. Met 18x 41256 (1MB) kun je in principe alles doen en laten wat je wilt en als je tóch meer dan 1MB wilt hebben (al was het maar omdat het 'kan') kies dan voor de gulden middenweg; 2MB :). Scheelt de helft aan geld.

Zelf zou ik voor de DIP chips gaan. Je hebt maar één 'ZIP'-slot op dat moederbord dus dat lijkt mij erg beperkt. De DIP's zijn bovendien veel beter beschikbaar (zowel nieuw als via donorborden).

Leuke R80286 trouwens. Mooie LGA-package en een heatsinkje. Wees wel voorzichtig als je heatsink eraf zou willen halen want de kunststof delen van de socket zijn minder sterk dan de moderne metalen LGA-sockets.

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 05-07-2019 08:42 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
[schop]

Er zijn even wat andere dingetjes tussendoor gekomen, maar ik ga binnenkort verder met dit plankje.

Inmiddels heb ik bij Ali wat MN41256A-08 chippies besteld. 10 stuks voor €3 + een beetje verzendkosten... gelijk 5 setjes besteld. Voor een 16MHz 286 plankje méér dan snel genoeg en waarschijnlijk zitten er voldoende goede chips bij om er 1MB RAM op te prikken (36 x 256kb incl parity). Wat over is kan ik misschien nog een Turbo XT plankje mee afvullen :)

Of en hoe het werkt laat ik weten als ik heb getest!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
36 stuks 41256 geplaatst en werkend.

Er zit nu een volle megabyte geheugen op.

De BIOS blijkt erg uitgebreid te zijn op geheugenconfiguratie! Hier heb ik ook teruggevonden dat bank 0 en bank 1 nu zijn bezet met deze chips.

Ook wordt er een aanduiding gegeven voor bank 2 en bank 3 welke leeg zijn.
Deze zouden de connector uit de eerste post kunnen zijn, of de connectors voor de 1024Kb chips.
Om dit te weten moet ik eerst een paar 411000 chips laten overvliegen uit Azië.

Wie weet doe ik dat zodra ik chips ga bestellen voor een Trident TVGA 8900C en OTI087.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Voilà, nog een mooi plaatje er bij:

286 boot sequence

Dat de bios samenvatting het type geheugen als 256k typeert doet me ook in deze vermoeden dat de 60 pin connector iets met geheugenbanken moet zijn...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1