Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ouderwets geheugen - DIP 16 en DIP 18. nog te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Even geleden heb ik een moederbord gekocht uit het jaar kruik: ene Chaintech ELT 286B - 160B.
Wat betreft info / jumpers: klik

Om dit aan de praat te krijgen heb ik bijna alles:
- i/o kaart met seriël / parallelle poort, IDE en FDD controller (getest en werkend)
- videokaarten (VGA, CGA en 2 Hercules smaakjes; getest en werkend)
- fdd 1.44MB universeel (stuk of 6)
- HDD ongetwijfeld nog ergens
- 80286 CPU en 80287 NPU zit op de plank (beiden zwaar gekoeld met koelblok)
- juiste voeding en kabels

Nu rest mij het punt geheugen. Dit moederbord ondersteunt enkel DIP16 en DIP18 geheugen.

Als ik naar de specs van het moederbord kijk, hoort er gebruik gemaakt te worden van een van deze geheugentypes:
- 4164 (8kB per chip - vind ik te weinig) DIP 16 DRAM 64Kx1 layout
- 41256 (32kB per chip - eventueel OK) DIP 16 DRAM 256Kx1 layout: 36 st maakt 1MB RAM (incl parity)
- 411000 (128kB per chip - voorkeur) DIP 18 DRAM 1024Kx1 layout: 36 st maakt 4MB RAM (incl parity)

Bij Nederlandse webshops lijkt dit geheugen volkomen onbekend te zijn en onverkrijgbaar. Ik zoek waarschijnlijk niet goed of er is een vervanger voor het geheugen dat moderner is met een iets andere naam.

Weet iemand of ik dit geheugen (al dan niet met een andere naam) nog ergens in Nederland kan bestellen voor een redelijke prijs en in deze hoeveelheid? En welke alternatieve geheugenchips zouden werken?

E-bay of Ali laat ik liever links liggen hiervoor. Vanuit VS komt er een gi-gan-tisch bedrag aan verzendkosten bij.

Eventueel een convreter voor 30pin geheugen kan me hierbij ook helpen (maar zal zeldzaam zijn).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Waterbeesje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:32:
Even geleden heb ik een moederbord gekocht uit het jaar kruik: ene Chaintech ELT 286B - 160B.
En:
Bij Nederlandse webshops lijkt dit geheugen volkomen onbekend te zijn en onverkrijgbaar. Ik zoek waarschijnlijk niet goed of er is een vervanger voor het geheugen dat moderner is met een iets andere naam.

Weet iemand of ik dit geheugen (al dan niet met een andere naam) nog ergens in Nederland kan bestellen voor een redelijke prijs en in deze hoeveelheid? En welke alternatieve geheugenchips zouden werken?
Je hebt een moederbord uit het jaar kruik, maar verwacht wel dat proprietary geheugenchips van 30 jaar oud ergens in een webshop te koop staan? Wat is daar de specifieke klant voor en wat is het businessmodel van het verkopen van deze oude meuk?
Ongeveer de 1e standaard voor geheugen waren de 30 pins simms.

Zeker die chips voor 4mb zullen toendertijd al schaars geweest zijn, aangezien volgens mij de Pentium jaren later uitgeleverd werden met 8 mb. 4mb was meestal in simm-vorm in 386/486 te vinden.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Volledig offtopic, ik heb geen idee, maar wil je wel een pluim geven om er überhaupt over na te denken :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen idee hoe je gezocht hebt, maar even Googlen levert gewoon de nodige verkooppunten op.

41256
https://www.budgetronics....n=article&aid=171&lang=nl € 3 per stuk.
https://www.polyplay.xyz/DRAM-41256 € 1.50 per stuk

411000
https://www.ebay.com/itm/...86-Printers-/253828079915 $5 per stuk.
https://www.gmelectronic.com/411000-80-dil18

[ Voor 62% gewijzigd door Microkid op 07-03-2019 22:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
White Feather schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:49:
[...]

Je hebt een moederbord uit het jaar kruik, maar verwacht wel dat proprietary geheugenchips van 30 jaar oud ergens in een webshop te koop staan?
Deze chips waren vele malen universeler dan welke vorm van sdram ooit is geweest :) in de PC als RAM, video RAM en EMS/XMS uitbreidingskaarten, controllers met buffer... Alles draaide hierop in het jaar kruik.

En toen de industrie ontdekte dat je voor machine aansturing deze chips kon gebruiken werden ze daar ook massaal gebruikt.
;)
Waarom missen die in mijn resultaten? Geen idee... Ga ik eens naar kijken :)
(xyz websites zijn vaak toch de wat meer schimmige en ongecontroleerde sites?)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS