Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eigen taal spreken op internationaal platform

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:07
Hallo mede-Tweakers,

Ik begeef me regelmatig op internationale fora en platformen zoals bijvoorbeeld verschillende (bordspel)groepen op Facebook, en de comment-sections van campaigns op Kickstarter.

De voertaal is in alle gevallen waar ik het over heb Engels. 99% van alles wat er wordt besproken gebeurt dus in die taal. Maar zo nu en dan komt er een opmerking voorbij van iemand in het Frans (en heel soms in het Duits). Ik stoor mij hier aan en ik geef dan vaak aan dat het een internationaal platform is en dat ik het onbeschoft vind dat zij de voertaal niet spreken zoals de rest. In de meeste gevallen krijg ik dan een grote mond terug en vinden ze het maar raar dat ik ze er op aanspreek.

Wat vindt de gemiddelde Tweaker hiervan? Stel ik me aan? Moet ik mee medeleven tonen voor mensen die geen Engels kunnen? Of zie ik het goed dat ze hun eigen taal gebruiken omdat ze gewoon lak hebben aan de gevestigde orde?

Ik ben me bewust van het feit dat Facebook een vertalings-functie heeft, maar deze werkt lang niet altijd foutloos

Acties:
  • +67Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:54
Je er niet over druk maken is natuurlijk ook een optie. Net als dat ik nu besluit te reageren op je topic.

"You never come second by putting other people first"

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit kan prima in AZ ipv TL. :)

Move die kant op.

Het is common courtesy (:P) om de taal aan te houden van het forum waar je op zit. Op GoT willen wij ook Nederlands als voertaal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CyPh
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11-09 10:02
Je kunt je er wel druk om gaan maken. Maar dat is altijd al zo geweest. Niet alleen op internet, ook in het dagelijks leven / buitenland (anders dan Frankrijk/Duitsland).

Uw advertentie hier? | Xbox One X: CyPhjuh NL | WoW: CyPh - Human Prot Pally @Doomhammer

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:07

MsG

Forumzwerver

Het zijn altijd mensen uit dezelfde landen die dit doen. Ik herken het wel uit 3D-printergroepen. De technologische innovaties uit dit soort landen hebben op hun eigen fora vaak hele Franstalige afdelingen en losse internationale afdelingen.

Je krijgt niet opeens dat een dergelijk persoon na jouw comment wèl Engels kan. Dus het lijkt me meer het uiten van frustratie dan dat het ook maar een beetje bijdraagt. Maar ik herken de irritatie wel. Vaak reageer ik dan gewoon niet, óf soms eens met "omelette du fromage!".
offtopic:
Waarbij je soms nog eens ludiek gecorrigeerd wordt door de Fransman met dat het 'ommelette au fromage' is.

MsG wijzigde deze reactie 04-07-2019 11:20 (9%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +3Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:38
Lijkt me dat je 2 opties hebt:
- Je er niet druk over maken.
- Een community zoeken waar ze dat soort dingen modereren.

danslo wijzigde deze reactie 04-07-2019 11:17 (3%)

• TechandMusic
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20:49

TechandMusic

Ryzen Powerrrrr

Zelf zie ik het ook wel eens, dat op een forum of iets dergelijks iemand een topic start in z'n eigen taal, of iemand in de comments op YouTube op een Engelstalige video in hun eigen taal een vraag stellen, terwijl overduidelijk de uploader niet die taal spreekt.

Het ergert me niet zo zeer, want uiteindelijk hebben ze zichzelf ermee. Ik ga niet de tijd nemen om de post door Google Translate te slingeren, en ik denk veel andere ook niet, dus tenzij er toevallig iemand anders ook die taal daar spreekt, krijgen ze geen antwoord op hun vraag.

Als een forum of groep duidelijke regels mbt. taal hebben, wil ik wel gerust het even reporten, zodat een admin ze er op kan aanspreken. Vind ik wat netter dan er zelf op gaan zitten hameren in de reacties.

Ryzen 5 2600 / RX 480 8GB Nitro+ OC / 16GB DDR4 3000MHz Vengeance RGB / ASRock B450M Pro4 / Antec Performance One P280

• B00st3r
Dank vooralle reacties.
danslo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:15:
Lijkt me dat je 2 opties hebt:
- Je er niet druk over maken.
- Een community zoeken waar ze dat soort dingen modereren.
Die tweede optie is een goeie, ik zal Board Game Revolution op Facebook eens gaan vragen of ze hier iets over in de regels willen opnemen.
Daarnaast zit ik dus veel op Kickstarter, waar helaas de comments gefixt zijn (kunnen niet verwijderd, bewerkt of gerapporteerd worden) waar dus helaas niks aan te doen is. Maar dit gaat normaal gesproken over crowdfunding campagnes van 10 tot 30 dagen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:45
Als iemand die geen beheerder of moderator is van een forum mij onbeschoft noemt omdat ik me niet aan niet bestaande regels houd, dan, ehhmm, dan vind ik dat onbeschoft :o

Normen en waarden zijn altijd lastig. Misschien is er een reden voor gebruik van een andere dan de gebruikelijke voertaal. En als ik iemand attendeer op dingen dan altijd op een assertieve / constructieve manier. Of met wat humor.

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity' De relativiteit van de lach. Niet denken.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:11
Ik zie ook genoeg mensen die in het Limburgs (denk ik) reageren, daar volg ik minder van dan Duits tbh

Verder kan ik me echt niet druk maken over gedragingen op Social media. Dan blijf je aan de gang

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12:21
Online kan ik me daar niet aan storen, als je echt wil weten wat ze zeggen trek je het gewoon door google translate.
In spraak heb ik daar veel meer moeite mee, zeker als er opzettelijk geswitcht wordt als je in gehoor afstand gaat staan ben ik wel assertief genoeg om te vragen waarom ze dat doen.

Fransozen zijn er sowieso goed in het gewoon te vertikken Engels te spreken overigens. Cultuurdingetje ofzo.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 04-07-2019 11:51 (59%)

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:29
Als je er dagelijks last van hebt begrijp ik dat je er wat tegen wil doen. Zelf ervaar ik dit probleem niet zo. En ik spreek ook gewoon Frans en Duits, wellicht jij niet?

• B00st3r
hmmmmmmmmmpffff schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:48:
Als je er dagelijks last van hebt begrijp ik dat je er wat tegen wil doen. Zelf ervaar ik dit probleem niet zo. En ik spreek ook gewoon Frans en Duits, wellicht jij niet?
Duits lukt nog wel, Frans wordt al een stuk lastiger. Maar het is voor mij gewoon een principekwestie. Waarom hoeven zij zich niet aan te passen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:54
Wat vindt de gemiddelde Tweaker hiervan?
Ik vind dit zelf ook ergerlijk.. van de week nog een opmerking gemaakt onder een Engels YT filmpje waar iemand (als enige) een Turkse reactie gaf.. Weetje, ik haal het dan door Google Translate heen.. maar eigenlijk wil ik die moeite niet doen. Het is een beetje hetzelfde als in een meeting op het werk, als deze in het Engels wordt gevoerd omdat er mensen bij zijn die de Nederlandse taal niet spreken.. dan ga je ook niet ineens Nederlands praten tegen je collega waar die niet-Nederlands sprekende collega bij is. Dat is ronduit asociaal.

Stel ik me aan?
Daar zal een ieder iets van vinden.. ik vind van niet.

Moet ik mee medeleven tonen voor mensen die geen Engels kunnen?
Euh waarom zou je dat doen? Om in het kader van het YouTube filmpje te blijven.. ze kijken en luisteren toch ook naar een Engels filmpje? Dan kunnen ze er vast wel wat van maken.. of desnoods halen ze ZELF de taal door Google Translate naar het Engels.

Of zie ik het goed dat ze hun eigen taal gebruiken omdat ze gewoon lak hebben aan de gevestigde orde?
Dit gevoel krijg ik zelf wel altijd.. zoals gezegd.. nu moet ik (en al die anderen) het door Google Translate halen.. terwijl de voertaal Engels is.. dan kun jij ook zo sociaal zijn om je reactie in het Engels te posten (dus als poster even de moeite nemen om het voor de groep te vertalen)

[/rant]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Zarathustra
B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:02:
[...]
Duits lukt nog wel, Frans wordt al een stuk lastiger. Maar het is voor mij gewoon een principekwestie. Waarom hoeven zij zich niet aan te passen?
Aanpassen aan wat? Dat toevallig de meeste mensen Engels 'spreken'? Of aan jouw principes dat iedereen Engels moet spreken?

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity' De relativiteit van de lach. Niet denken.

• B00st3r
Zarathustra schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:19:
[...]

Aanpassen aan wat? Dat toevallig de meeste mensen Engels 'spreken'? Of aan jouw principes dat iedereen Engels moet spreken?
Aan het feit dat iedereen er Engels spreekt. Ik pas me toch ook aan?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zarathustra
B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:20:
[...]Aan het feit dat iedereen er Engels spreekt. Ik pas me toch ook aan?
Blijkbaar spreekt niet iedereen Engels. Een (heel) klein deel kiest er voor een andere taal te spreken. Jammer voor hen overigens. Ze missen contact met een heleboel andere interessante mensen.

Fijn dat jij je aanpast. Ik doe het meestal ook. Maar moeten andere mensen dat dan automatisch ook?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 04:25

Metalfreak

Hoije woh!

B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:06:
Wat vindt de gemiddelde Tweaker hiervan? Stel ik me aan? Moet ik mee medeleven tonen voor mensen die geen Engels kunnen?
Je kunt het ook gewoon negeren, waarom moet het meteen medeleven zijn? Haal je schouders op en ga verder met je leven. Neem reacties op social media niet te serieus... Dus ja, ik vind eerlijk gezegd dat je je aanstelt.

• Dostar
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Als je hier aan stoort moet je vooral wegblijven bij Steam forums. Voorheen was alles in het Engels. Tegenwoordig zijn vaak de top posts (meest actief) in het Russisch, Chinees, Spaans, Frans, Italiaans, Duits, Arabisch, etc.

Het beste is denk ik gewoon negeren, want betreft beleid van vele forums mag je gewoon spreken in je eigen taal. Kan op Steam nergens vinden dat andere talen verboden zijn.
Wel lastig is het als je soms 3 pagina's moet scrollen, wil je een beetje posts rond bepaalde games volgen.

In het begin stoorde ik me er ook wat aan, maar bijvoorbeeld de Russische game community is enorm groot. Vooral bij Dota2 bijvoorbeeld.

• B00st3r
Metalfreak schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:24:
[...]

Je kunt het ook gewoon negeren, waarom moet het meteen medeleven zijn? Haal je schouders op en ga verder met je leven.
Tsjah als Martin L. King er zo over had gedacht he ;)

B00st3r wijzigde deze reactie 04-07-2019 12:30 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:53
Koffiebarbaar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:43:
Online kan ik me daar niet aan storen, als je echt wil weten wat ze zeggen trek je het gewoon door google translate.
In spraak heb ik daar veel meer moeite mee, zeker als er opzettelijk geswitcht wordt als je in gehoor afstand gaat staan ben ik wel assertief genoeg om te vragen waarom ze dat doen.

Fransozen zijn er sowieso goed in het gewoon te vertikken Engels te spreken overigens. Cultuurdingetje ofzo.
Meer een generatie dingetje. De meeste jongeren die ik in Frankrijk spreek, spreken prima Engels.
Zelfde met Duitsers, Zweedse of Portugese, waarbij de ouderen in Portugal ook vaak prima een woordje over de grens spreken.
Spanjaarden daar in tegen, die kunnen nog niet eens 123 zeggen in een andere taal dan Spaans.

Verder als een ander zich beperkt tot zijn eigen taal, lekker laten doen en negeren.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Erger jij je dan ook aan die amerikanen die nu iedereen op het internationale forum happy 4th of July wensen? Of verwachten dat iedereen weet waar welke staat ligt als je vraagt waar ze vandaan komen(in plaats van "the US"). Want ook daar komt een hoop arrogantie vandaan.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07:04
Zarathustra schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:39:
Als iemand die geen beheerder of moderator is van een forum mij onbeschoft noemt omdat ik me niet aan niet bestaande regels houd, dan, ehhmm, dan vind ik dat onbeschoft :o

Normen en waarden zijn altijd lastig. Misschien is er een reden voor gebruik van een andere dan de gebruikelijke voertaal. En als ik iemand attendeer op dingen dan altijd op een assertieve / constructieve manier. Of met wat humor.
Totaal oneens... het sleutelwoord hierin is 'community'... als we elkaar al niet eens meer op een uiteraard normale manier kunnen aanspreken dan vind ik vrij a-sociaal. Er samen uitkomen en ruzies oplossen etc is een sociale basisvaardigheid die kinderen al op de lagere school wordt aangeleerd.

De praktijk leert dat dit over het algemeen niet werkt op een forum, zodra mensen achter een toetsenbord vind neem de factor 'ik heb schijt aan iedereen' bij velen met een factor 100 toe... maar als je dat wel onder elkaar kan regelen dan is dat mijn inziens verre van onbeschoft.
B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:30:
Compleet 'out of context'... als Dr. King zich had druk gemaakt om iedere 'anonieme droeftoeter' dan was hij nooit geworden wie hij was. Zijn visie was gelukkig een paar miljard mensen breder ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:30

Drunken_Bear

Pro Niksnut

DonJunior schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:12:
Wat vindt de gemiddelde Tweaker hiervan?
Ik vind dit zelf ook ergerlijk.. van de week nog een opmerking gemaakt onder een Engels YT filmpje waar iemand (als enige) een Turkse reactie gaf.. Weetje, ik haal het dan door Google Translate heen.. maar eigenlijk wil ik die moeite niet doen. Het is een beetje hetzelfde als in een meeting op het werk, als deze in het Engels wordt gevoerd omdat er mensen bij zijn die de Nederlandse taal niet spreken.. dan ga je ook niet ineens Nederlands praten tegen je collega waar die niet-Nederlands sprekende collega bij is. Dat is ronduit asociaal.

[/rant]
Hoezo verwar jij een youtube comment met een zakelijke meeting? Die gebruiker die dat turkse bericht daar plaatst heeft het niet eens tegen jou... Hoezo heb je geen zin om het door Translate te halen, maar doe je dat dan toch?
Stel ik me aan?
Daar zal een ieder iets van vinden.. ik vind van niet.
Zoals je al raad, ik vind dus dat je dat wel doet ;)
Moet ik mee medeleven tonen voor mensen die geen Engels kunnen?
Euh waarom zou je dat doen? Om in het kader van het YouTube filmpje te blijven.. ze kijken en luisteren toch ook naar een Engels filmpje? Dan kunnen ze er vast wel wat van maken.. of desnoods halen ze ZELF de taal door Google Translate naar het Engels.
Youtube heeft een ondertitelfunctie tegenwoordig... jij kijkt toch ook engelse films of als je de radio aan zet krijg je ook een frans/spaans nummer voor je kiezen?
Nu vind ik niet dat je medelijden hoeft te hebben, maar engels is gewoon niet de meest gebruikte taal op aarde, of dat in deze regionen nu wel zo is of niet.
Of zie ik het goed dat ze hun eigen taal gebruiken omdat ze gewoon lak hebben aan de gevestigde orde?
Dit gevoel krijg ik zelf wel altijd.. zoals gezegd.. nu moet ik (en al die anderen) het door Google Translate halen.. terwijl de voertaal Engels is.. dan kun jij ook zo sociaal zijn om je reactie in het Engels te posten (dus als poster even de moeite nemen om het voor de groep te vertalen)

[/rant]
Je hoeft helemaal niks. Je kunt gewoon doorscrollen. Waar de obsessie van mensen tegenwoordig vandaan komt dat men zich direct aangesproken voelt als iemand een reactie ergens plaatst, of de tinteling voelen hun ongevraagde mening te ventileren snap ik ook niet
B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:30:
[...]

MLK maakte zich gelukkig niet druk om een comment die niet eens per se over hem gaat in een andere taal ;)
of als we het vertalen in de tijd waar in hij leefde vertalen: MLK maakte zich niet druk om een memo/brief die niet in het Engels was die ook niet naar hem verstuurd was ;)

Drunken_Bear wijzigde deze reactie 04-07-2019 12:44 (8%)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:55
Och Fransen praten nog Frans in Thailand tegen Thai-en die er geen hol van verstaan, boeit ze dat wat nee, blijven stug doorgaan.

Dus beste methode is idd je er enorm aan ergeren, enige die je er mee hebt ben jezelf, want denk jij dat ze ook maar 5 sec wakker liggen van dat jij aankaart dat ze Engels moeten spreken.

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:11

Bor

Frontpage Admin / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Albinoraptor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:40:
want denk jij dat ze ook maar 5 sec wakker liggen van dat jij aankaart dat ze Engels moeten spreken.
Gezien de vaak grote bek die je op dat soort reacties terugleest maakt ze dat wel degelijk uit. Hetzelfde gedrag zie je veelvuldig in online games. Het valt mij op dat het bijna altijd Frans,Spaans of Russisch is met heel af en toe Duits overigens. De mensen kunnen vaak wel Engels trouwens.

Bor wijzigde deze reactie 04-07-2019 12:46 (7%)

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 20:32
Wees blij dat er geen Russen op je platformen komen, die kapen gelijk de hele conversatie met hun Russische gebral. Cyka :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

GabberPiet schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:46:
Wees blij dat er geen Russen op je platformen komen, die kapen gelijk de hele conversatie met hun Russische gebral. Cyka :+
YMMV, maar Nederlanders zijn geen kloot beter. Ik schaam me serieus soms in games als er weer een paar Nederlanders los gaan in de chat, die standaard one-liner grapjes, puur in de gedachte dat toch niemand het kan lezen.

Geschreven taal is veelal niet eens zo'n probleem, maar gesproken taal in games en parties, waar trek je de grens? Ik zit veelal met 'Engelsen' in de party, maar het accent alleen al van sommige maakt het dat ik werkelijk niet kan verstaan waar ze het over hebben.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Albinoraptor
Bor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Gezien de vaak grote bek die je op dat soort reacties terugleest maakt ze dat wel degelijk uit. Hetzelfde gedrag zie je veelvuldig in online games. Het valt mij op dat het bijna altijd Frans,Spaans of Russisch is met heel af en toe Duits overigens. De mensen kunnen vaak wel Engels trouwens.
Tja dat zie ik meer als het anonieme van internet, lekker makkelijk iemand even verrot schelden maar of ze er echt wakker liggen zoals de TS, ik zie ze niet op een frans forum een topic starten om te klagen dat iemand hen aanspreekt omdat ze geen Engels spreken.

• B00st3r
Ohja daar heb ik ook wel ervaring mee, tijdens online gamen uitgescholden worden in een andere taal zoals Turks, Pools of Russisch. Daar heb ik dan weer minder moeite mee, omdat ik daar geen fatsoenlijke discussies verwacht.

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
Je hebt soms weleens dat op (specialistische) Nederlandse fora wordt gepraat over buitenlandse aangelegenheden. Dan vind ik het weer geweldig als iemand uit dat land ook reageert en wellicht meer detail info geeft. Vaak in gebroken Engels en soms in Duits/Frans, maar niemand die het bezwaarlijk vindt. Ik heb liever iemand die alles wat hij weet typt in zijn moedertaal, en wij het moeten vertalen dan dat iemand het probeert uit te leggen in het Engels, maar daarbij details/context vergeet.

Acties:
  • +18Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:15
I never have this problem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zarathustra
Ik heb je bericht gerapporteerd geliked :+

Zarathustra wijzigde deze reactie 04-07-2019 14:21 (4%)

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 22:44

Basszje

Reisvaap!]

Ik zou zeggen dat er verschil zit tussen een eigen eilandje ( topic ofzo ) dat je lekker kan negeren. Of dat men in een chat ineens de hele chat een andere taal laat afbuigen omdat iemand zo nodig iets anders wilt oreren.

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de situatie. Iemand probeert maar kan het echt niet is wat anders dan de gebruikelijke Franse arrogantie dat iedereen de taal van la grande nation maar moet kennen :+

Afwachten tot ze zelf een belangrijke vraag hebben en die alleen op de belangrijkste beantwoorden in een Nederlands of Vlaams dialect (zodat google translate er ook niets mee kan ) :+

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:14

SuBBaSS

-has Ryzen

GabberPiet schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:46:
:D

Zit zelf op YT nogal eens op specifieke livestreams waar het voornamelijk bevolkt wordt door lieden die Slavisch spreken. Komt ongeveer op hetzelfde neer (qua leesbaarheid).
En dat zijn dat ook gewoon internationale streams (van de internationale basketbal federatie).

Ergeren doe ik me er niet aan.
De laatste keer dat ik dat deed en me uitsprak over Chinezen die als enige daar hun 'post-game interview' met een tolk moesten doen (terwijl verder werkelijk elk team dat in het Engels deed) had ik het gedaan hoor.
Ik was de racist en zou gebanned moeten worden. 8)7

Dus ik hou er in het vervolg mijn mond maar over.
Je kunt het toch niet (altijd) afdwingen. Alleen als de regels duidelijk gesteld worden.
Maar anders krijg je er toch alleen maar gezeik van...

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Jaren geleden, als moderator op een (Engelse) site ben ik daar vaak tegenaan gelopen. Mijn reacties varieerden: in sommige gevallen reageerde ik op [vul taal in] in het Nederlands, met een verder zinnig antwoord (om in kleine letters aan te geven dat als iedereen Engels als voertaal aan zou houden het voor iedereen begrijpelijk zou blijven). Ik heb ook wel via Google Translate geantwoord dat de taal op het forum Engels was. Of gewoon een Engels antwoord op een vraag in portugees (Brazilianen :/ ). En af en toe ging een draadje gewoon dicht...
Over het algemeen waren bovenstaande keuzes afhankelijk van de kwaliteit en de toon van de vraag.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:54
Drunken_Bear schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Je hoeft helemaal niks. Je kunt gewoon doorscrollen. Waar de obsessie van mensen tegenwoordig vandaan komt dat men zich direct aangesproken voelt als iemand een reactie ergens plaatst, of de tinteling voelen hun ongevraagde mening te ventileren snap ik ook niet
Oh the irony.. :X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:43
Ik kom wel eens op een afgesloten CAD forum waar Engels de voertaal is. Het gebeurt dan dat je in gesprek belandt met een Vlaming of Nederlander.
Dan stap ik ook over op Nederlands.
Het gebeurt dat inderdaad dat er een of andere met lange tenen mij denkt te mogen aanvallen, maar hé, ik ga echt niet in het Engels communiceren met een Vlaming of Nederlander.
Wie heeft er trouwens bij wet vastgelegd dat Engels de enige aanvaardbare taal is in internationale communicatie?

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:49

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Je hebt een voertaal, maar als je weet dat de ontvanger (een Duitser) vloeiend Duits spreekt, jezelf ook vloeiend Duits spreekt (ook een Duitser) en jezelf niet machtig bent van de gebruikte voertaal op het platform. Waarom dan niet in de moedertaal van beiden?

Zie je liever een bericht in een andere taal, die de bedoelde ontvanger wel kan lezen, of een bericht waar niemand nou kop of staart van kan maken omdat de schrijver die taal niet machtig is?

сука блять
O-)

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• metteko
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:54
Beetje beleefd blijven O-)

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21:30

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Welke Irony? in het OP word duidelijk om een mening gevraagd
Wat vindt de gemiddelde Tweaker hiervan? Stel ik me aan? Moet ik mee medeleven tonen voor mensen die geen Engels kunnen? Of zie ik het goed dat ze hun eigen taal gebruiken omdat ze gewoon lak hebben aan de gevestigde orde?

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Zarathustra
Waar ben je het precies mee oneens?
het sleutelwoord hierin is 'community'... als we elkaar al niet eens meer op een uiteraard normale manier kunnen aanspreken dan vind ik vrij a-sociaal.
Ik vermoed dat je iets anders leest in mijn bericht dan dat ik schrijf.

Verder met je eens :)

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vind het het ook onbeschoft, als ik op een fora kom en mensen schrijven daar frans/duits/engels/nederlands dan pas ik me aan. Ik vind het gewoon super irritant als er mensen b.v. zomaar die afschuwelijke russische spam er door gooien.

Het is 1 taal of niets (of op de juiste plek) anders is daar de deur.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• cadsite
prutser001 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:07:
Ik vind het het ook onbeschoft, als ik op een fora kom en mensen schrijven daar frans/duits/engels/nederlands dan pas ik me aan. Ik vind het gewoon super irritant als er mensen b.v. zomaar die afschuwelijke russische spam er door gooien.

Dat is wel héél kortzichtig.
Mijn goesting boven alles. Schuif allen opzij, ik ben er!

• Albinoraptor
prutser001 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:07:
Dus hier op GoT zou een topic in het engels dus nooit mogen en meteen dicht moeten?

Albinoraptor wijzigde deze reactie 04-07-2019 15:22 (8%)

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11-09 09:45
Ik zag in de titel toch echt staan "internationaal platform". Sinds wanneer staat dat gelijk aan "Engelstalig"? En wordt dan dan Engels Engels, US Engels, Indiaas Engels? Denglish?

Cheer up, maak je niet druk!

• prutser001
  • Nu online

prutser001

Albinoraptor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:22:
[...]

Dus hier op GoT zou een topic in het engels dus nooit mogen en meteen dicht moeten?
Als daar een sectie voor is geen enkel probleem? Dan zijn er ook nog eens heel wat meer engelstalige fora dan NL talige fora, dus waarom hier?

Hoe zou jij het vinden als je iemand uitnodigt en die begint ineens 'kies willekeurige taal die je niet verstaat' begint te praten? Het is gewoon een beleefdheid kwestie, als ik in Duitsland ben dan praat ik duits, ben ik in Frankrijk praat ik frans (Erg roestig :P ), in USA/UK engels etc, etc.. Landen als China is wat lastig :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Kheos
  • Laatst online: 20:29
prutser001 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:26:
[...]
Landen als China is wat lastig :)
dus daar praat je dan een taal die je wel ken. Exact wat je dan anderstaligen online verwijt. 8)7

• prutser001
  • Nu online

prutser001

Kheos schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:30:
[...]

dus daar praat je dan een taal die je wel ken. Exact wat je dan anderstaligen online verwijt. 8)7
Het verschil is dat ik daar uitgenodigd wordt, en van te voren duidelijk is wat er verwacht wordt.
Dat is wat anders dan daar naar toe gaan en verwachten dat jan/alleman NL spreekt ofzo.

En er is een tolk bij..

prutser001 wijzigde deze reactie 04-07-2019 16:39 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cadsite
prutser001 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:38:
[...]Dat is wat anders dan daar naar toe gaan en verwachten dat jan/alleman NL spreekt ofzo.
En waar haal jij die info dat die persoon verwacht dat iedereen zijn/haar taal spreekt?
Misschien is die persoon zich wel tot 1 iemand specifiek aan het richten.
Misschien KAN die persoon gewoon geen enkele andere taal spreken.
De vraagsteller weet ook wel dat er minder kans is op een antwoord als je niet de gangbare taal op dat forum spreekt.
Wees eens een beetje verdraagzaam...

Acties:
  • +5Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
cadsite schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Dat is wel héél kortzichtig.
Mijn goesting boven alles. Schuif allen opzij, ik ben er!
Maar anderzijds toch ook wel prettig dat we Vlaams gewoon tolereren op een Nederlandstalige site :+

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• cadsite
u_nix_we_all schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:56:
[...]

Maar anderzijds toch ook wel prettig dat we Vlaams gewoon tolereren op een Nederlandstalige site :+
De ene is inderdaad al wat ruimdenkender dan de andere. _/-\o_

• Kheos
  • Laatst online: 20:29
[...]

zolang we elkaar niet gaan ondertitelen komt alles goed ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:41

Phase

Supremely Insane

Ik benader het gewoon allemaal simpel zat en maak me er ook op geen enkele manier boos over:

Als ik op een forum ben, of iets vergelijkbaars, waar er een bepaalde voertaal is en er wordt iets gepost door iemand die een compleet andere taal gebruikt: dan negeer ik die hele post.

voorbeeld: Wanneer jij wil dat ik jouw bericht lees en jij post het in het russisch, terwijl heel het forum ofzo in het engels/duits/frans/nederlands is, dan lees ik jouw bericht gewoon niet. Klaar. Had je zelf maar de moeite moeten nemen om het even te vertalen, want ik ga dat zeker niet doen voor jou: daar word ik dus ook niet boos om.

Jij zorgt er niet voor dat ik het kan lezen: jouw post is ignored. Simpel :)

Phase wijzigde deze reactie 04-07-2019 17:56 (6%)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Zarathustra
Ik vind overigens absoluut niet dat je je aanstelt @B00st3r. Ik kon me aardig opwinden over mensen die in de stilte coupe in de trein zitten te praten alsof ze in de kroeg een biertje aan het doen zijn. En aan mensen die naast me komen zitten in de bus met een zak friet. En zo nog wat dingen ;)

Ik heb geleerd door de jaren heen, ben intussen 45+, dat ieder mens zijn eigen ding doet. Z'n eigen redenen heeft om die dingen te doen. De meeste mensen niet eens stil staan bij hoe ze dingen doen. En wat voor effect dat heeft op andere mensen.

Als je nog eens mensen tegen komt die een andere taal dan Engels gebruiken reageer dan eens met "I would really like to know what you are talking about! Can you tell me in English? I don't speak French."

• ThoThoHeiJan
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
De problemen van het alledaagse leven beginnen puissant, bizarre vormen aan te nemen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:48
ThoThoHeiJan schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:41:
De problemen van het alledaagse leven beginnen puissant, bizarre vormen aan te nemen.
Daar hebben we een mooie term in een andere taal voor: First World Problems.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
ThoThoHeiJan schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:41:
Communicatieproblemen zijn van alle tijden.

* gaat ‘puissant’ googlen * - ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:41

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

[...]

En het totale verloedering van lidwoorden gaat ook voort.
Tolereren maar. :X

If you can't win an argument with facts just continue arguing and use opinions instead.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:26:
Dank vooralle reacties.

[...]

Die tweede optie is een goeie, ik zal Board Game Revolution op Facebook eens gaan vragen of ze hier iets over in de regels willen opnemen.
Daarnaast zit ik dus veel op Kickstarter, waar helaas de comments gefixt zijn (kunnen niet verwijderd, bewerkt of gerapporteerd worden) waar dus helaas niks aan te doen is. Maar dit gaat normaal gesproken over crowdfunding campagnes van 10 tot 30 dagen.
Ik kan mij niet voorstellen dat Kickstarter de reacties niet kan modereren. Maar waar ik benieuwd naar ben; waarom is het voor jou zo problematisch? Je hebt ook een keuze die content niet te lezen, toch? Feitelijk heb je dus drie opties;

- Je er niet druk over maken / het gewoonweg niet lezen
- Een andere community zoeken
- Het laten modereren door de beheerders

Maar los van deze opties te bespreken (ik denk wel dat je zelf dit ook wel had kunnen bedenken), ben ik benieuwd naar waarom je je er aan stoort.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
Als het maar tolereren was.

Geenszins bedoeld als commentaar op TS:

Tolereren impliceert een bewust zijn van gedrag en de reactie daarop. Behalve de Dalai Lama en andere ‘verlichte’ mensen zijn we - inclusief mezelf - dat niet.

Goed dus dat @B00st3r z’n vraag hier stelt! Zo kan ik rekening houden met zijn emoties als ik eens Nederlands gebruik op een forum waar hij verwacht dat iedereen Engels spreekt.

Zo moeilijk is het leven niet als je het dat niet maakt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17:41
Hangt er ook een beetje vanaf hoe ver je het wil drijven.
Heel af en toe zie je op Kickstarter wel eens een nieuw project voorbijkomen in het Frans, Spaans of Duits.
Ga je je dan ook ergeren dat de poster niet de moeite doet om alles naar het Engels te vertalen?

Lijkt me dat je in zo'n geval beter je "negeer modus" opzet. Net zoals ik die opzet als mensen domme vragen stellen of (in mijn ogen) idiote dingen posten op bijvb. Facebook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16:04
Koffiebarbaar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:43:
Hebben we hier ook eentje van. Die gaat dan luid arabisch staan praten op kantoor met een collega. Spreken allebei prima Nederlands, wonen beide al decennia in Nederland en spraken voorheen wel gewoon Nederlands onderling. Geeft mij het gevoel dat ze wat te verbergen hebben of staan te roddelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59:
[...]
Hebben we hier ook eentje van. Die gaat dan luid arabisch staan praten op kantoor met een collega. Spreken allebei prima Nederlands, wonen beide al decennia in Nederland en spraken voorheen wel gewoon Nederlands onderling. Geeft mij het gevoel dat ze wat te verbergen hebben of staan te roddelen.
Als het op het werk is zou ik er doorheen gaan lullen dat je ze niet verstaan kan. Dat is imo wel een dusdanig andere situatie, zeker als ze eerst wel gewoon Nederlands spraken onderling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
CH4OS schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:09:
[...]
Als het op het werk is zou ik er doorheen gaan lullen dat je ze niet verstaan kan. Dat is imo wel een dusdanig andere situatie, zeker als ze eerst wel gewoon Nederlands spraken onderling.
Aangegeven bij de leiding
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:12:
[...]
Aangegeven bij de leiding
Members only:
Members only:

CH4OS wijzigde deze reactie 05-07-2019 11:14 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:47
Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59:
[...]
Dat heb ik met de Limburgers. Sta je gezellig te keuvelen met z'n allen gaan twee Limbo's opeens hun achterlijke taaltje staan spreken. Ze zijn in Nederland geboren, praten gewoon Nederlands. Geeft mij het gevoel dat ze wat te verbergen hebben of staan te roddelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
CH4OS schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:13:
[...]
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Dat heb ik met de Limburgers. Sta je gezellig te keuvelen met z'n allen gaan twee Limbo's opeens hun achterlijke taaltje staan spreken. Ze zijn in Nederland geboren, praten gewoon Nederlands. Geeft mij het gevoel dat ze wat te verbergen hebben of staan te roddelen.
Maar die achterdocht zit bij jou, dus je projecteerd jouw gevoelens op hen.

Ik werk zelf al jaren in internationale omgevingen en iedereen spreekt net wat het makkelijkst is en dat is nooit een probleem. Als 2 Brazilianen samen zitten dan praten ze Portugees omdat dat nou eenmaal het makkelijkst is. Net als dat bij meetings de taal word gesproken die iedereen begrijpt, soms Nederlands, soms Engels.

Snap het probleem niet echt als mensen een andere taal spreken, het is hun gesprek dus laat ze lekker hun gang gaan. Als 2 collega's Klingon leren en dat samen gebruiken, be my guest.

EDIT: had Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59: moeten quoten.

Homeland wijzigde deze reactie 05-07-2019 11:24 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 21:47
Je hebt mijn sarcasme duidelijk niet begrepen. Kijk eens naar de tekst die ik quote....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:18:
[...]
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:19:
Je hebt mijn sarcasme duidelijk niet begrepen. Kijk eens naar de tekst die ik quote....
Sorry, inderdaad de verkeerde gequote.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20:41
Ik zou lekker uit de Facebook groep stappen, dan kun je er ook niet meer aan ergeren. En wat ik ervan vind? Nou hetzelfde als ik in de supermarkt ben en mensen in het Arabisch hoor praten, want ik versta er helemaal niks van :+
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Ik ben een Limburger: maar ik noem het nog weleens Neanderthalers wanneer er dialect gesproken wordt, aangezien het niet bepaald intellectueel overkomt. Op mijn werk word ik ook weleens in het dialect aangesproken, maar ik antwoord gewoon terug in het Nederlands. Of zeg watblief ( wat trouwens wel Limburgs is ).

PS je moet niet doen, alsof het dialect zo'n geheim zinnig taaltje is. Het heeft namelijk nogal veel weg van het Duits, dus als ze over je willen roddelen zouden ze dat beter in het Chinees kunnen doen.

XiaomiGlobal wijzigde deze reactie 05-07-2019 11:38 (66%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Zarathustra schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Geenszins bedoeld als commentaar op TS:

Tolereren impliceert een bewust zijn van gedrag en de reactie daarop. Behalve de Dalai Lama en andere ‘verlichte’ mensen zijn we - inclusief mezelf - dat niet.
Spreek niet namens mij. ;)

Goed dus dat @B00st3r z’n vraag hier stelt! Zo kan ik rekening houden met zijn emoties als ik eens Nederlands gebruik op een forum waar hij verwacht dat iedereen Engels spreekt.

Zo moeilijk is het leven niet als je het dat niet maakt ;)
Tenzij anderen het moeilijk maken met hun onbegrijpelijke nederlandse text.
En ze haten het nederlands al zo erg.. vanwege 20 jaar 'harcoded dutch subs' op usenet.

Maar je hebt gelijk, je moet floke schouders hebben waar je alles makkelijk van af kunt laten glijden.
Soms wel moeilijk hoor.

MrMonkE wijzigde deze reactie 05-07-2019 12:03 (2%)
Reden: layout vernaggelt

If you can't win an argument with facts just continue arguing and use opinions instead.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
Homeland schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:19:
[...]

Maar die achterdocht zit bij jou, dus je projecteerd jouw gevoelens op hen.

Ik werk zelf al jaren in internationale omgevingen en iedereen spreekt net wat het makkelijkst is en dat is nooit een probleem. Als 2 Brazilianen samen zitten dan praten ze Portugees omdat dat nou eenmaal het makkelijkst is. Net als dat bij meetings de taal word gesproken die iedereen begrijpt, soms Nederlands, soms Engels.

Snap het probleem niet echt als mensen een andere taal spreken, het is hun gesprek dus laat ze lekker hun gang gaan. Als 2 collega's Klingon leren en dat samen gebruiken, be my guest.

EDIT: had Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:59: moeten quoten.
Members only:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:12
Je hebt een mooi en rijk leven als dit de issues zijn die je in je leven hebt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15:08

Redneckerz

A place to be.

B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:06:
  1. Ja, want jij vind dat iedereen zich in dezelfde taal moet spreken, terwijl er een grote variatie aan redenen ten grondslag kan liggen waarom dat niet gebeurt. Bovendien is dit wel een mooi voorbeeld om op te noemen als buitenlanders spreken over het fenomeen dat Nederlanders overal maar op klagen. :+
  2. Je zou er medeleven voor kunnen tonen, maar dat lijkt mij een te zwaar woord. Het lijkt mij logischer om aan te nemen dat, ondanks dat Engels een wereldtaal is, niet iedereen deze machtig is. Ga je dit standpunt ook innemen als je reageert op een Chinese site, wat gezien de aantallen ook een alom aanwezige taal is?
  3. Ik zou niet weten waarom je tot die conclusie komt. Dit is namelijk aannemen dat iemand die geen Engels spreekt, dat doet met een kwade inslag en nochtans de taal prima machtig is. Dat lijkt mij een gevaarlijke basis om verder mee te spelen. ;)
B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:26:
Waarom wil jij perse dat een Facebook pagina iets extra's gaat controleren waar vooralsnog jij alleen er genoeg over opwindt dat het je zodanig stoort dat je op Tweakers een topic opent om af te wegen of dit nu werkelijk een groot probleem is? 8)7 Ik vind het wat vergezocht allemaal, tenzij jij er doelbewust op let.
B00st3r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:20:
Aan het feit dat iedereen er Engels spreekt. Ik pas me toch ook aan?
Dit is wederom een aanname. Niet iedereen die op een bericht wil reageren kan de Engelse taal machtig wezen. Het is dan vreemd dat je aanneemt dat dit wel het geval is.
Zarathustra schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:15:
Ik vind overigens absoluut niet dat je je aanstelt @B00st3r. Ik kon me aardig opwinden over mensen die in de stilte coupe in de trein zitten te praten alsof ze in de kroeg een biertje aan het doen zijn. En aan mensen die naast me komen zitten in de bus met een zak friet. En zo nog wat dingen ;)
8)7 Dus de aanwezigheid van die zak patat van iemand die naast je komt zitten is irritant genoeg om dat te onthouden zodat je daar nu over kan miepen op Tweakers. >:) ;)

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, je bedoelt eigenlijk dat mensen met een zak friet vaak (in jouw ervaring) luidruchtig oftewel op een andere manier verstorend zijn, maar dat zeg je niet. :) Ik eet zelf ook wel eens een zak patat in de trein, dat betekent nog niet dat ik daarmee een situatie verstoor. Integendeel, ik eet stilletjes, neem zo weinig mogelijk ruimte in beslag, en gooi het dan in de prullenbak ipv op de stoel naast mij.

Dat is overigens geen verhaal over een koenige moraalridder, wel dat een beetje bewust zijn van de medemens al veel doet. Dat er mensen zijn die daar geen boodschap aan hebben, is niet mijn probleem.
[...]
We kunnen het ook omdraaien en stellen dat dergelijk meta-geklaag veel gelijknissen heeft met het geklaag dat een game wel eens transfobisch is als deze alleen maar de keuze dus man en vrouw bevat.

Met andere woorden, je kan je er druk op maken, maar je gaat dan voorbij aan het grote geheel (In de TS zijn geval de conversatie, in mijn geval de game zelf)

Dat is namelijk de huidige tendens (vooral Amerika, maar het komt ook hier voor): Dat we overal maar verontwaardigd en boos over moeten zijn. En als er geen grote issues zijn, dan verzinnen we wel iets.
[...]
:o TS springt echt niet in een depressie als je eens in het Nederlands praat op een Engels forum, kom nou.

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
@Redneckerz ik ben blijkbaar een open boek voor je ;)

Frituur meurt gewoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Zarathustra schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:31:
@Redneckerz ik ben blijkbaar een open boek voor je ;)
Common courtesy is niet hetzelfde als rekening houden met de emoties van een ander als het om taalgebruik gaat.
Ik weet niet wat voor friet jij eet, maar de friet die ik eet stinkt bij lange na niet zo dat je het tot een punt van irritatie meent te moeten maken.

Bovendien is de frituur geur iets anders dan de geur uit een zak patat ;)

Voor de rest dank dat je op de rest van de reactie in bent gegaan. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 14-09 22:11
Als iemand mij out of the blue ineens 'onbeschoft' zou noemen om zoiets triviaals zou ik daar ook schijt aan hebben.

C'est le ton qui fait la musique, iets dat voor veel mensen best lastig blijft.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:30:
[...]
Members only:
Members only:
nare man schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:36:
Als iemand mij out of the blue ineens 'onbeschoft' zou noemen om zoiets triviaals zou ik daar ook schijt aan hebben.

Mag ik je er aan herinneren dat dit een Nederlandstalig forum is :)

Maar goed, zolang het niet over jou gaat zou ik het lekker negeren. In het voorbeeld van een gesprek is het gesproken in plaats van geschreven dus lastig te direct vertalen. Als je dat vertaalt naar een forum en mensen praten over je in een andere taal dan zou ik ook dat ook niet leuk vinden.

Als iemand een vraag in een andere taal stelt en het gaat over iets inhoudelijks dan zou ik het gewoon negeren. In het Engels posten zal het aantal en daardoor ook de kwaliteit van de antwoorden verhogen, dus hebben die mensen alleen zichzelf er mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B00st3r
Leuk al die reacties. Grappig om te zien dat er zoveel mensen zijn die normen en waarden niet zo nauw nemen in een kwestie als die ik omschrijf. Het zal dezelfde houding zijn als die Fransen/Turksen/Duitsers die hun eigen wereldje belangrijker vinden dan de gemeenschap waarin ze zich op dat moment bevinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nare man schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:36:

Lagom är bäst ;)

Als volledig tweetalige ben ik erg terughoudend om een uitgesproken mening hierover te hebben. Ik heb makkelijk praten, ik kan me perfect uitdrukken in twee talen (en trouwens best redelijk in nog een aantal andere) en heb dus erg makkelijk praten. Hoezeer Dunglish voor mij tenenkrommend klinkt, moet je je ook niet vergissen wat voor een privilege je hebt als gemiddelde Nederlander op internationale fora. Nederlanders behoren tot de absolute wereldtop als het op spreken van Engels als tweede taal aankomt. Puur uitgaande van moeilijkheidsgraad moet je er dus rekening mee houden dat vrijwel alle andere gebruikers het lastiger zullen hebben.

Vervolgens is het zo dat in de meeste landen waar mensen twee talen machtig zijn ze vaak ook drie of meer machtig zijn. Het is dus niet zo raar om aan te nemen dat mensen die naast hun eigen taal Engels spreken ook een paar andere gangbare talen spreken. Wat 'gangbaar' is verschilt per community, maar Frans, Duits en Russisch kunnen dat afhankelijk van context zeker ook zijn. Soms kun je iets simpelweg beter uitdrukken in ene taal danwel andere, zeker als je bijvoorbeeld een citaat gebruikt. Probeer voor de grap maar eens Hee lullo, nog geneukt? met dezelfde lading en nuances (incl specifieke ballerigheid, maar dan in het absurde getrokken) naar het Engels te vertalen...

Wmb moet je hooguit oordelen op wat de motivatie is van degene die een 'andere' taal gebruikt. Doet diegene dat ter verrijking, en is het redelijkerwijs aan te nemen dat mensen op de community waar je zit die taal machtig zouden kunnen zijn, dan ligt het probleem vierkant bij de lezer die zich er druk om maakt. De wereld telt meer talen dan alleen Engels en dat maakt het communiceren alleen maar rijker. Al is het alleen maar dat je op gegeven moment in indrukwekkend veel talen kunt vloeken en schelden O-)

Als het gaat om iemand die zich simpelweg niet in het Engels uit kan drukken zie je vaakt dat diegene het met excuses zal doen. Daar help je het best door de vraag te vertalen in (goed) Engels en dan - als je dat kunt - antwoord te geven erop. Wederom, hou er rekening mee dat veel mensen gewoon hulp nodig hebben en je bent een hork als je dat niet inziet.

Tenslotte heb je mensen die het doen om anderen uit te sluiten, om een publieke discussie toch te onttrekken aan een groep lezers. of om een politieke statement te maken omtrent hun taal. Dat zijn eikels en daarop is je reactie terecht - maar mijn ervaring is dat dat toch echt een kleine minderheid is.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zarathustra
- snip -

Zarathustra wijzigde deze reactie 08-07-2019 18:04 (103%)

• Nilltris
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:28
B00st3r schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:03:
Leuk al die reacties. Grappig om te zien dat er zoveel mensen zijn die normen en waarden niet zo nauw nemen in een kwestie als die ik omschrijf. Het zal dezelfde houding zijn als die Fransen/Turksen/Duitsers die hun eigen wereldje belangrijker vinden dan de gemeenschap waarin ze zich op dat moment bevinden.
Het zal er meer aan liggen dat jij blijkbaar geen onderscheid kan of wil maken tussen een forum reactie en een daadwerkelijk gesprek. Als je je druk maakt om het feit dat iemand in een andere taal reageert ben je echt op zoek naar iets om je druk om te maken....

Was kümmert es dich, wenn ich plötzlich etwas auf Deutsch schreibe? Darf ich das nicht selbst wissen? Es liegt an Ihnen, etwas damit zu tun oder nicht.

Vertaling: Wat kan het jou schelen als ik ineens iets in het Duits schrijf? Mag ik dat zelf niet weten? Het is aan jou om er iets mee te doen of niet.
En: hier op Tweakers is er wél een regel dat Nederlands de voertaal is. For the sake of the argument laat ik hem echter staan - met Google-translate-vertaling.

Ardana wijzigde deze reactie 10-07-2019 23:34 (16%)

• Stoney3K
  • Laatst online: 17:16

Stoney3K

Flatsehats!

Phase schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:54:
Ik benader het gewoon allemaal simpel zat en maak me er ook op geen enkele manier boos over:

Als ik op een forum ben, of iets vergelijkbaars, waar er een bepaalde voertaal is en er wordt iets gepost door iemand die een compleet andere taal gebruikt: dan negeer ik die hele post.
Met voice wordt dat natuurlijk wat lastiger, als iedereen daar in het Engels bezig is en er blèrt ineens een figuur in het Russisch of Chinees doorheen, dan kun je dat moeilijk negeren. Zo iemand is dan gewoon ruis wat het spraak-kanaal bezet houdt.

Als je geluk hebt kan een beheerder die gasten dan nog muten, maar dat is ook echt alles.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Ardana
  • Laatst online: 21:42

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Redneckerz schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:43:
[...]
8)7 Dus de aanwezigheid van die zak patat van iemand die naast je komt zitten is irritant genoeg om dat te onthouden zodat je daar nu over kan miepen op Tweakers. >:) ;)

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, je bedoelt eigenlijk dat mensen met een zak friet vaak (in jouw ervaring) luidruchtig oftewel op een andere manier verstorend zijn, maar dat zeg je niet. :) Ik eet zelf ook wel eens een zak patat in de trein, dat betekent nog niet dat ik daarmee een situatie verstoor. Integendeel, ik eet stilletjes, neem zo weinig mogelijk ruimte in beslag, en gooi het dan in de prullenbak ipv op de stoel naast mij.

Dat is overigens geen verhaal over een koenige moraalridder, wel dat een beetje bewust zijn van de medemens al veel doet. Dat er mensen zijn die daar geen boodschap aan hebben, is niet mijn probleem.
Waarbij je je er niet bewust van bent dat de geur van dat zakje friet echt vreselijk naar kan zijn voor iemand... Dan mag je nog zo rustig en stilletjes zitten, en nog zo weinig ruimte in beslag nemen, maar de geur kun je niet verhelpen. En dus ben je je er niet van bewust dat je alsnog overlast veroorzaakt. Nu kun je wel zeggen "ja, daaag, ik kan niet overal rekening mee houden": nee, dat klopt. En je màg (volgens mij) ook een frietje eten in de trein. Maar dat kan echt gezien worden als overlast en asociaal gedrag. Net als dat iemand het spreken van een vreemde taal als aanstootgevend ziet.
Hier ben je wel heel erg veroordelend en denigrerend over een mening die afwijkt van de jouwe. Als een forum geen regels heeft over wat de voertaal is, dan ben je idd onbeschoft door anderen onbeschoft te noemen. Als je vind dat je waarden en normen aan anderen kunt opleggen, dan heb je overduidelijk andere waarden en normen dan ik graag in mensen zie.

Het lijkt erop dat je echt enkel had verwacht te horen "Goh, TS, je hebt gelijk". Nope, gelukkig kent de wereld meer smaakjes :)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Ardana schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:32:
[...]

Waarbij je je er niet bewust van bent dat de geur van dat zakje friet echt vreselijk naar kan zijn voor iemand...
Behalve dat ik terdege bewust ben van de geur en dus zoveel mogelijk van de passagiers zit. Bovendien geurt de patat die ik nochtans eet niet dusdanig dat het meurt.

De friet waar de gebruiker aan stoort zal van dusdanige kwaliteit zijn dat deze meer geurt dan gebruikelijk. Dat valt echter niet te controleren.

Bovendien, in het hypothetische geval dat de patat dusdanig meurt, dan berg ik deze op in mijn handen welke ik onder de stoel leg. Ik spreek hier echter voor mijn eigen gedrag. Dus, of ik bewust ben van anderen, mag je zelf bepalen. ;)
Nu kun je wel zeggen "ja, daaag, ik kan niet overal rekening mee houden": nee, dat klopt.
Maar dat zeg ik niet, dus waarom vul je dit voor mij in, nadat je even daarvoor al had aangenomen dat friet weldegelijk kan stinken? Ja, dat kan, maar dat verschilt dus per patatman/vrouw. :)
En je màg (volgens mij) ook een frietje eten in de trein.
Gezien ik het merenmalen heb gedaan en met de conducteur erbij is dat inderdaad geen probleem. Als je het maar vervolgens opruimt.
Maar dat kan echt gezien worden als overlast en asociaal gedrag.
Mocht zo'n geval ontstaan en het is dan toevallig stinkende friet: Even diegene erop aanspreken is dan te lastig?

Ik vind het dan ook te ver gaan om een zware term als overlast te gebruiken. Eerder een irritatie. Overlast is meer dan men luid praat in een stiltecoupe.
Net als dat iemand het spreken van een vreemde taal als aanstootgevend ziet.
Wat dus nergens over gaat, want je neemt dus negatief aan dat een persoon zoiets bewust doet en vast Engels kan spreken. Veel mensen kunnen geen Engels, dus waarom dan aannemen dat ze bewust de boel lopen te flessen? Zo creëer je weerstand tussen mensen. Omdat je van het negatieve uitgaat.

• Ardana
  • Laatst online: 21:42

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Redneckerz schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:49:
[...]
Behalve dat ik terdege bewust ben van de geur en dus zoveel mogelijk van de passagiers zit. Bovendien geurt de patat die ik nochtans eet niet dusdanig dat het meurt.

De friet waar de gebruiker aan stoort zal van dusdanige kwaliteit zijn dat deze meer geurt dan gebruikelijk. Dat valt echter niet te controleren.

Bovendien, in het hypothetische geval dat de patat dusdanig meurt, dan berg ik deze op in mijn handen welke ik onder de stoel leg. Ik spreek hier echter voor mijn eigen gedrag. Dus, of ik bewust ben van anderen, mag je zelf bepalen. ;)

[...]

Maar dat zeg ik niet, dus waarom vul je dit voor mij in, nadat je even daarvoor al had aangenomen dat friet weldegelijk kan stinken? Ja, dat kan, maar dat verschilt dus per patatman/vrouw. :)

[...]

Gezien ik het merenmalen heb gedaan en met de conducteur erbij is dat inderdaad geen probleem. Als je het maar vervolgens opruimt.

[...]

Mocht zo'n geval ontstaan en het is dan toevallig stinkende friet: Even diegene erop aanspreken is dan te lastig?

Ik vind het dan ook te ver gaan om een zware term als overlast te gebruiken. Eerder een irritatie. Overlast is meer dan men luid praat in een stiltecoupe.

[...]

Wat dus nergens over gaat, want je neemt dus negatief aan dat een persoon zoiets bewust doet en vast Engels kan spreken. Veel mensen kunnen geen Engels, dus waarom dan aannemen dat ze bewust de boel lopen te flessen? Zo creëer je weerstand tussen mensen. Omdat je van het negatieve uitgaat.
Nee, ik ga er niet van uit dat iemand bewust friet in de trein eet om anderen te ergeren, dus ik ga niet van het negatieve uit. Je lijkt er echter wel van overtuigd dat jóuw friet niet stinkt/meurt, ik ben nog geen niet-stinkende of niet-meurende friet tegen gekomen (ja, ik vind alle friet meuren, het heeft gewoon een kenmerkende geur die ik niet lekker vind - waarbij ik friet eten wel lekker vind, en dus maar even de geur op de koop toe neem). Het is nl. een kwestie van smaak en mening, niet van feiten ;) Ook of het overlast of irritatie is, is niet alleen aan jou te bepalen. Van bepaalde geuren kunnen mensen bijv. migraine krijgen. Is het dan overlast? Voor hen wel. Voor jou is het geen irritatie, voor anderen weer wel.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarbij je je er niet bewust van bent dat de geur van dat zakje friet echt vreselijk naar kan zijn voor iemand...
Sorry, maar als de friet (vreselijk) stinkt is het vet niet goed meer geweest en had het vet allang en breed vervangen moeten zijn, het is bovendien dan ook donker van kleur. Normaliter hoort het niet vreselijk te meuren en ruik je vooral het zout... Dus als het al stinkt, is er (onbewust) meer aan de hand, dat is mijn punt meer in deze en dat kun je iemand dat van een zakje friet eet ook niet kwalijk nemen.

Mocht zoiets migraine opwekken bij iemand, is het ook best hypocriet om er dan bij te blijven zitten, denk je ook niet?

CH4OS wijzigde deze reactie 11-07-2019 00:03 (26%)

• Zarathustra
@CH4OS voor mij meurt frituur ongeacht de kwaliteit van het vet. Zonnebloemolie heeft ook zo’n vreselijke geur. Kan er op zich wel mee koken. Ga ik dan de deur uit en kom ik paar uur later thuis dan stinkt het weer enorm. En nee ik laat niets aanbranden ;) Idem voor patat. Eet het graag. Ondanks dat het meurt...

Zal een afwijking zijn :D

• sylvesterrr
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:32
Homeland schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:19:
[...]

Eens, dit merk ik ook bij ons op de werkvloer (30+ nationaliteiten). Zodra een "buitenstaander" aanschuift wordt er wel min of meer direct overgeschakeld naar het Engels. Heel soms hebben we even niet door dat er iemand is bijgekomen. :P

Ik was onlangs met m'n verloofde in Turkije. We hebben allebei Turkse roots. Op straat, in restaurants, het openbaar vervoer en dergelijke spraken we onderling gewoon Nederlands. Is dat onbeschoft? De Nederlandse taal is voor ons gewoon makkelijker dan de Turkse taal. :+

Wanneer een neef uit Duitsland/Frankrijk/Turkije naar Nederland komt, dan spreek ik wel gewoon Turks met hem. Ook buiten op straat en in het openbaar vervoer. Dat wordt niet altijd even gewaardeerd door omstanders merk ik. Alsof diezelfde mensen de lokale taal spreken wanneer ze in het buitenland zijn... :z

Kortom: ik vind het niet meer dan normaal dat mensen in mijn nabijheid een andere taal spreken als zij zich daarin makkelijker kunnen uitdrukken. Zodra ik deelneem aan een gesprek verwacht ik wel dat we een gemeenschappelijke taal kiezen. Welke taal een groepje mensen achter ons spreekt kan me niets schelen.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:33
Vind dat er nogal wat mensen hier zitten die moeilijk doen hoor. Net als sylvesterrr hierboven ben ook ik een Turkse Nederlander. Eigenlijk ben ik al vanaf kleins af aan opgegroeid in situatie waarbij ik de taal van de ander niet -helemaal- begrijp. Mede omdat ik in Limburg woon en mijn ouders geen dialect spreken. Daarnaast, kwam ik vroeger vaak bij de Marokkaans/Turkse moskee waar dus de helft van de gemeenschap een taal sprak die ik niet begrijp.

Na verloop van tijd wen je eraan, dat Arabisch is als je goed luistert eigenlijk best wel begrijpbaar en ook het Limburgs is met een aandachtig oor prima te volgen. Ik zal altijd terug antwoorden in het Nederlands (bij het limburgs; wanneer collega's hier in dat dialect spreken) maar doe nooit moeilijk als die mensen onderling in dat dialect spreken. Want; als je goed luistert weet je toch wat ze zeggen.

Dat is ook gelijk het punt wat ik hier bij sommigen een beetje mis, zeker wanneer het gaat om dialecten en spreektaal. Men wil totaal geen moeite doen om de ander te begrijpen en raakt bij de minste verandering al gelijk gefrustreerd.

Op online fora begrijp ik dat het soms wat moeilijk is als mensen een andere taal spreken. In sommige gevallen zie je op bepaalde fora dat men vrij snel een switch maakt naar bijv. Spaans wanneer blijkt dat die mensen de taal niet goed spreken. Wat mij betreft totaal niet erg, met een rechtermuisklik en "translate" volg ik alsnog wat ze zeggen en zolang ze weer switchen naar het Engels om mij te antwoorden dan is er wat mij betreft geen probleem.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:24
Mja. Ik zie wel wat je bedoeld hoor. Maar toch - dit is typisch een Nederlands perspectief op de zaak. Geklemd tussen Frankrijk, Duitsland en het VK is het voor ons altijd schipperen geweest, en niet meer dan logisch geweest te zoeken naar de grootste gemene deler - thans Engels (maar het is ook Frans en zelfs Duits geweest). Er zijn, immers, maar zo'n 25 miljoen mensen die Nederlands spreken. De andere taalgebieden zijn toch een aantal maal groter.

Wij hebben een traditie van aanpassen. Tot op het niveau dat ik veel immigranten hoor klagen dat ze geen Nederlands kunnen leren omdat er steeds in het Engels wordt teruggesproken.

Die traditie geldt niet overal. Toch lijkt het me dat je dat perspectief mee in je opvatting over andere landen en culturen. Ik stoor me persoonlijk niet aan die pluraliteit in beginsel. Vaak zie ik dat het het resultaat is van een beperkt uitdrukkingsvermogen in andere talen, en daar wil ik niet uitsluitend over doen. Wanneer ik me wel begin te storen, trouwens, is wanneer een taalgroep zelf uitsluitend acteert tegenover Engels sprekende gebruikers. Soms (maar niet altijd) maken gebruikers met cyrillisch-geschreven talen daar zich nog wel eens schuldig aan....

Om terug te komen op de vraag - is het vriendelijk mensen te wijzen op de voertaal? Misschien. Maar tegelijk heeft het internet ook weinig geduld met dit soort vragen en is het vragen naar de bekende weg, uitgedrukt in een profane variatie op bemoei je met je eigen zaken. I wouldn't bother...

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Ardana schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:55:
[...]

Nee, ik ga er niet van uit dat iemand bewust friet in de trein eet om anderen te ergeren, dus ik ga niet van het negatieve uit.
Dat ging over de taalbarrière, niet het frietscenario. ;)
[...]
Je lijkt er echter wel van overtuigd dat jóuw friet niet stinkt/meurt, ik ben nog geen niet-stinkende of niet-meurende friet tegen gekomen (ja, ik vind alle friet meuren, het heeft gewoon een kenmerkende geur die ik niet lekker vind - waarbij ik friet eten wel lekker vind, en dus maar even de geur op de koop toe neem).
Dat klopt. Ik heb namelijk een kennis wiens friet riekt en het ongetwijfeld ook aan zijn luchtventilatie ligt, maar het zorgt ervoor dat je een fijne neus ontwikkelt voor wanneer iets geurt, of echt meurt. En als dat het geval is, eet ik deze eerder voor ik de trein in ga op, of zorg ik ervoor dat ik op de treintrapjes zit.

Dit is niet een moreel verheven vinger oid, ik leg alleen maar uit wat ik doe in een dergelijke situatie en dat kan wellicht afwijken van wat de rest doet. :)

Dan nog, wat let je om:
  • Het te negeren gezien het een tijdelijk iets is
  • Diegene daarop te wijzen (Alleen als het echt heel erg is natuurlijk!) Wie weet ontstaat er een boeiende conversatie!
  • Een andere plek in de trein te zoeken
Genoeg keuze. Maar het als overlast te bestempelen is een veel te beladen term en impliceert dat degene die de friet eet bewust is van de stank en daarmee zijn medereizigers opzadelt.
Van bepaalde geuren kunnen mensen bijv. migraine krijgen. Is het dan overlast? Voor hen wel. Voor jou is het geen irritatie, voor anderen weer wel.
:O Ja, en pratende mensen kunnen ook overlast veroorzaken bij mensen met tinnitus. Wat is nu je punt? Je kan niet ruiken dat iemand een migraine aanval krijgt.

Sorry, maar dit begint echt een beetje op zoeken te lijken om maar een punt te willen hebben.
Zarathustra schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:09:
@CH4OS voor mij meurt frituur ongeacht de kwaliteit van het vet. Zonnebloemolie heeft ook zo’n vreselijke geur. Kan er op zich wel mee koken. Ga ik dan de deur uit en kom ik paar uur later thuis dan stinkt het weer enorm. En nee ik laat niets aanbranden ;) Idem voor patat. Eet het graag. Ondanks dat het meurt...
Dan is er wellicht een probleem met je luchtventilatie. Een propere luchtventilatie reduceert de geur significant.

En anders heb je altijd nog airfryers tegenwoordig, dan heb je in zijn geheel geen last van geur. ;)

• Tommie12
  • Laatst online: 12:01
Albinoraptor schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:40:
Och Fransen praten nog Frans in Thailand tegen Thai-en die er geen hol van verstaan, boeit ze dat wat nee, blijven stug doorgaan.

Dus beste methode is idd je er enorm aan ergeren, enige die je er mee hebt ben jezelf, want denk jij dat ze ook maar 5 sec wakker liggen van dat jij aankaart dat ze Engels moeten spreken.
Je gaat nogal kort door de bocht.
Ik heb in Frankrijk al menig nederlander geholpen die niet verder kwam dan pain français bij de bakker in een klein dorpje die geen zin had om Engels te verstaan.

Je hebt altijd mensen die enkel hun eigen taal kennen, en niet eens begrijpen dat anderen meerdere talen spreken.

Ik heb ooit in een internationaal bedrijf een audit gehad van een Japanse klant. Ze sturen een delegatie van 6 personen, waarvan er ééntje Engels kent op niveau "Survival". Tolk was geregeld door ons maar pfffff
Dat is echt moeilijk werken. Alles gaat ZOOOO traag, en een dinertje 's avonds zonder die tolk is echt awkward.
Dan stel ik me toch de vraag waarom ze met 6 personen komen en waarom een bedrijf dat internationaal wil werken geen mensen stuurt die gewoon Engels kennen.
Wat me nog meer verwonderde was dat ook de jongste ingenieurs niet verder kwamen dan "Hello" en een diepe buiging.

Als Belg passen we ons heel makkelijk aan aan andere talen. België is niet de beste plaats om een Nederlands te leren, wij zouden sneller hun taal spreken denk ik (toch als het Frans, Duits of Engels is)

• RS2K1993
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:22
Reageer dan niet.

Ardana wijzigde deze reactie 11-07-2019 17:56 (88%)

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:52
Ik modereer al forums sinds we Compuserve via dial-up benaderde en ik heb er nog nooit een probleem mee gehad als er incidenteel een andere taal gebruikt word. Waarom zou ik? De meeste van die reacties zijn on-topic, serieus en door iemand geposts die vaak graag wat informatie wil en zijn Engels niet vertrouwd.

Als je dat vergelijkt met de hoeveelheid onzin reacties met spelling van een 8 jarige op Tweakers als het weer eens schoolvakantie is lijkt het me een bijzonder klein probleem. Als dat echt iets is waar jij je druk heb je een rustig level!

• B00st3r
Maak de volgende keer een TR aan.

Ardana wijzigde deze reactie 11-07-2019 17:57 (86%)

• MrMonkE

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

falconhunter schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:04:
Als je dat vergelijkt met de hoeveelheid onzin reacties met spelling van een 8 jarige op Tweakers als het weer eens schoolvakantie is lijkt het me een bijzonder klein probleem. Als dat echt iets is waar jij je druk heb je een rustig level!
Misschien een idee om tijdens de vakantie leerkrachten Nederlands de forumposts te laten modereren op taalfouten. Het lijkt me sowieso een leuk experiment. :)
Alle fouten doorstrepen en het juiste antwoord in blauw.

Dit is een zin met het woord taalfout taalgoed.

(Geen kleurtjes dus bold is blauw.)

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True