Ik heb 1,5 jaar geleden mijn breedbeeld gekocht (samen met video trouwens), en daar heb ik lang over gedaan. Ondanks dat mijn audio installatie Sony was, heb ik naar alle merken gekeken. Niet alleen werkelijk elk magazine, elke catalogus van oa deze 4 merken, internet, maar ook natuurlijk 10tallen winkels afgestruind om maar te kijken en te kijken en te kijken...
Ik kwam er al gauw achter dat het een van deze merken werd, en Panasonic viel voor mij ook wat sneller af, weet niet helemaal meer waarom...
Kort daarna viel Philips ook af, omdat ze op dat moment meen ik geen platte beeldbuis hadden (die gooiden ze een paar maanden na mijn aankoop op de markt

en hij is
super mooi). De afst. bediening is ook erg lelijk en teveel (onoverzichtelijke) knopjes. Dus toen was het Sony of JVC.
JVC had net een nieuwe platte beeldbuis reeks uitgebracht, dus ik happy. Lang stond de JVC ook bovenaan mijn verlanglijstje. Tot ik in een vd laatste winkels een deathmatch had tussen JVC en Sony.
Ik vond de JVC mooier, en hij had zeker niet minder feautures aan boord. Duurder was hij wel, zo'n 500 piek meen ik. Naar wat getuur vond ik die Sony toch wel errug lekker, en heb toen met een verkoper gepraat voor een uurtje of 4! (en zelfs 1 uur ná sluitingstijd...) Het eerste waar hij mij naar liet kijken is of het beeld ook wel echt vlak was. Bij JVC (ik meen JVC ook, maar pin me er niet op vast... Panasonic iig wel) zit er nog een kleine ronding in de beeldbuis; hij is dus zeg maar 95% vlak. Kijk maar eens aan de onderzijde vd beeldbuis; je gaat met je ogen ter hoogte v de onderkant vd beeldbuis zitten, en kijkt dan van links naar rechts; je zult zien dat er veel 'totally flat' tv's zijn die dat eigenlijk niet helemaal zijn...
Ook liet hij mij een dvd zien met beelden van groente (gr/ro/ge paprika bv.) en bloemen enzo erop, en liet mij kijken naar hoe de kleuren werden weergegeven, hoe scherp het beeld was, hoe de afscheiding vd kleuren was (dus als rood en geel langs elkaar liggen, is dat een strakke overgang of loopt de ene kleur in de ander uit?). Ik vond de Sony mooier na 4 uur kijken, en heb op het eind zelfs nog een deathmatch gehad tussen 2 Sony's...
Let wel: Sony heeft een zeer aparte kleurweergave. Sony heeft zeer scherpe kleuren en geeft ze dus
niet natuurlijk weer. Het groene gras is dus fel groen, het rode jasje staat in de fik vh rood, enz. Dat is Sony eigen, en daar moet je van houden. Let hier goed op!!
Uiteindelijk heb ik de Sony KV-28FX60 gekocht, en hij bevalt me prima. Strak beeld, goed geluid (incl. subwoofer), zéér mooie menusturing, lekkere afst. bediening (niet te groot, beetje dik zodat je wat vast kunt pakken, en overzichtelijk), en super geil uiterlijk.
Let wel: Ik praat nu over f 3000-3500,- tv's. Echter, mijn verhaal gaat nog steeds op aangezien ik over karakteristieken vd merken praat. Gewoon één goede tip: lul aanvankelijk niet met een verkoper, kijk zelf naar alle tv's, speel ermee (!!let vooral ook op de beeldformaten, bevallen die je, schakelt hij goed over!!), vergelijk ze, en als je net als ik weet "een van deze twee moet het worden maar ik weet echt niet welke", praat dan eens met een verkoper en zeg dat je deze of deze wilt; dan kan hij je op details wijzen en je beslissing makkelijker maken. Je sluit op deze manier verkopers praatjes uit en hij kan je enkel helpen op het gebied dat jij dus vantevoren voor hem hebt afgebakend...
Last but not least: scan de verschillende winkels goed af voor prijsverschillen. Ik heb mijn tv (ondanks de goede service (4 uur lullen en na sluitingstijd) niet bij hun gekocht... Ik kreeg hem ergens anders voor 500,- minder (waren bekenden van mijn vader) en dat was wel erg veel. Desondanks is die zaak wel erg goed, en ik heb hun dan ook al door de jaren zo'n f 3500,- omzet gegeven.
Je merkt dus dat ik je geen enkele tv aanraad, je moet het zelf zien. Je hebt wel kunnen merken dat ik nu pro Sony ben, en dat is mijn persoonlijke mening.
Mijn moeder en stiefvader waren laatst nog effe bij mij, hadden toevallig net een tv gekocht (B&O uiteindelijk) maar hadden ook naar Sony ed. gekeken. Ze komen bij mij, de tv staat aan en zeggen "wat een lelijke kleuren, da's helemaal niet natuurlijk"... Tja, ieder z'n smaak.
.... Ik weet het ook niet