UTP Kabel 100mbit max

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptiBenz1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01-2023
Hoi,

Ik heb een utp kabel getrokken door het huis en daaraan twee nieuwe koppen gezet.
Ik heb netjes de volgorde Oranje wit, oranje, groen wit, blauw, blauw wit, groen, bruin wit, bruin aangehouden maar bij het insteken kreeg ik te zien dat ik geen gigabit had (100mbs max).

Toen opnieuw kopje 1 geknipt op het overgedaan.. nog steeds 100mbit, afijn kopje 2 geknipt en opnieuw gedaan en still the same.

Is het zo “makkelijk” om 100mbit te krijgen en relatief zo moeilijk om Gigabit te krijgen?

Kan het zijn dat tijdens het trekken van de kabel het midden is gescheurd en daardoor een deel niet doet? De kabel liep een beetje stug.

Nog tips hoe dit op te lossen? Of gewoon net zolang kutten tot het werkt? Is het ook mogelijk om te zien of er een kabel niet goed in het kopje zit of?

Beste antwoord (via OptiBenz1 op 02-07-2019 14:32)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

EmilioFLR schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:48:
[...]
Aders zitten erin (zover ik het kan zien)
Kabeltester nog niet gebruikt (heb hem ook niet hier liggen) dat geeft dus aan per ader of t werkzaam is?
Voor verschillende waardes van "werkzaam", ja. :)

Een eenvoudige consumenten kabeltester checkt enkel óf er een electrische verbinding is en of de aders juist zijn aangesloten. Het test geen eventuele demping en doorvoersnelheid.

Kabelbreuk spoor je er dus vaak wel mee op (tenzij de kabelbreuk niet 100% is), verkeerde aansluiting van aderparen ook, meer alleen helaas niet.
Kabel die ik nu gebruik haalde voorheen de 750mbit makkelijk. Heb deze kabel geknipt in 3 delen, de rest van de opstelling en randapparatuur is niet gewijzigd.
Toch is het zinvol even te kijken of het geen zgn. CCA kabel is. Better safe than sorry.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Heb je d'r een kabeltester aangehangen en gekeken of alle aders wel volledig zijn verbonden?

Heb je het ook getest met een andere kabel? (Dus even je 2e switch naast je 1e switch gehangen met een korte, prefab kabel en zien wat die doet?)

Hoe geeft het ding aan dat je op 100MBit zit? Indicatielampje of doe je een download test? (En in dat geval: Verwar je MBit/s niet met MByte/s?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptiBenz1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01-2023
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:08:
Heb je d'r een kabeltester aangehangen en gekeken of alle aders wel volledig zijn verbonden?

Heb je het ook getest met een andere kabel? (Dus even je 2e switch naast je 1e switch gehangen met een korte, prefab kabel en zien wat die doet?)

Hoe geeft het ding aan dat je op 100MBit zit? Indicatielampje of doe je een download test? (En in dat geval: Verwar je MBit/s niet met MByte/s?)
Kabeltester nog niet gebruikt (heb hem ook niet hier liggen) dat geeft dus aan per ader of t werkzaam is?

Kabel die ik nu gebruik haalde voorheen de 750mbit makkelijk. Heb deze kabel geknipt in 3 delen, de rest van de opstelling en randapparatuur is niet gewijzigd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

EmilioFLR schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:48:
[...]
Voor verschillende waardes van "werkzaam", ja. :)

Een eenvoudige consumenten kabeltester checkt enkel óf er een electrische verbinding is en of de aders juist zijn aangesloten. Het test geen eventuele demping en doorvoersnelheid.

Kabelbreuk spoor je er dus vaak wel mee op (tenzij de kabelbreuk niet 100% is), verkeerde aansluiting van aderparen ook, meer alleen helaas niet.
Toch is het zinvol even te kijken of het geen zgn. CCA kabel is. Better safe than sorry.