Inruilen, of toch niet...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eind december 2016 een nieuwe auto geleverd gekregen (ja, I know hij had beter een weekje later geleverd kunnen worden, zodat het kenteken op 2017 kwam te staan).

Nu heb ik laatst een brief van de dealer ontvangen, met een "omruilvoorstel".
Ik kan nu het nieuwe model (zelfde uitvoering) kopen, waarbij zij de huidige auto overnemen.
Onder aan de streep, kost dit ongeveer 10.000 euro.

Inmiddels is de auto dus iets meer dan 2,5 jaar oud (en rond de 50k km op de teller). Het nieuwe model ziet er qua looks niet heel veel anders uit, maar heeft wel wat nieuwere / betere features.

Is het verstandig om in te gaan op het "omruilvoorstel"?
Zelf zie ik de volgende voordelen:
- nieuwe auto (met nieuwe garanties)
- nieuwe kleur uitkiezen
- banden zijn bijna op en worden (eind van het jaar) vervangen (kosten worden bespaard)
- volgens de ANWB koerslijst biedt de dealer op zich een prima deal aan (koerslijst is 19k euro en de dealer biedt 21k euro)

Maar zie ook nadelen:
- auto is op zich niet toe aan vervanging (pas 50k km op de teller en pas 2,5 jaar oud)
- kosten zijn om en nabij de 10.000 euro (ofwel 1/3e afschrijving in 2,5 jaar tijd)

Wat zouden jullie doen en waarom?

Alle reacties

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:38
Om wat voor auto, type en uitvoering gaat het?

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26

lasharor

7 december 2004

Weet je ook waarom dat de dealer dit omruilvoorstel doet? Gaat het hier puur om een sales gerelateerde actie of zijn er toevallig kwaliteitsproblemen?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Gokje, het gaat om een "spook" VW die nu teruggekocht moet worden door de dealer?

Zie in dat geval ook VW zoekt (mijn) spookauto en wil er 150% dagwaarde betalen voor meningen/tips.....

Gezien het "nieuwe model" en de prijs, verwacht ik dat het om een VW Polo gaat.

Verwijderd

@BastaRhymez

Dit is gewoon omruilen om het omruilen. Aan het einde van de rit kost het je gewoon 10.000 euro. Voor jezelf afvragen of het je dat waard is.

Wat ik in je overweging niet zou meenemen is gewoon onderhoud van slijtagedelen. De banden dus. Krom gezegd kost het niet willen aanschaffen van nieuwe banden je dus 10.000 euro.

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-10 01:23
Economisch gezien zal je er altijd op achteruit gaan omdat de afschrijving de eerste paar jaren het grootst zijn. Persoonlijk zou ik het niet doen.

Maar ken ook wel mensen die hun auto standaard om de 3 jaar inruilen, om wat voor reden dan ook, meestal garantie of gewoon iets nieuws, dat is dan puur aan jezelf.

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-11 19:12
xingchen schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:58:
Maar ken ook wel mensen die hun auto standaard om de 3 jaar inruilen, om wat voor reden dan ook, meestal garantie of gewoon iets nieuws, dat is dan puur aan jezelf.
En gelukkig zijn die er, anders kon ik nooit een jong gebruikte auto kopen 👍

• BastaRhymez
  • Niet online
Nee, het gaat hier niet om een "spook" VW of een Polo.
Het gaat hier om een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sinds kort is hier het facelift model van te bestellen en dat is de rede dat de dealer deze actie doet.
Ze willen graag meer nieuwe facelift modellen de weg op hebben (en ongetwijfeld hun sales wat opschroeven).

Ik vind 10k euro zelf ook aan de prijzige kant, maar ben ook heel benieuwd hoe anderen hier in staan

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:10
Waarom zou je 10k willen uitgeven voor een nieuwe auto als de huidige nog prima bevalt?

Ik zou lekker door blijven rijden met wat je nu hebt. Koop je nu die nieuwe, kun je weer flink afschrijven op je nieuwe auto, dat heb je met de huidige al gehad.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als er verder niks mis is met je huidige auto zou ik er lekker in blijven rijden. 10k voor alleen een faceliftmodel vind ik veel te veel geld. Ik heb gereden met het huidige model en beursreviews gezien van de facelift, en om eerlijk te zijn vind ik de verschillen niet schokkend. De veiligheidsuitrusting is iets uitgebreider en het multimediascherm wordt wat groter, maar de basis zal hetzelfde zijn....
Het klinkt vooral als een actie van dealer/importeur om de verkopen wat op te schroeven, maar ik verwacht dat ze buiten zo'n ruilactie ook voldoende van dat model gaan verkopen.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:20
Vraag je mijn persoonlijke mening: absoluut niet.
Ik weet niet hoeveel je verdiend maar 10k vind ik behoorlijk veel geld voor een beetje nieuwe features en 4 nieuwe banden.

En ik denk wel dat er meer is dan "verkoop van de facelift model opschroefen"
Want de feit dat je met een facelift model rondrijd is geen echte advertentie.
En wie zegt dat degene die je facelifted auto zien rijden naar de desbetreffende dealer gaan om te kopen?
Vind echt geen sterke reden.

En voor jezelf: denk even goed wat voor waarde je geeft aan de nieuwe features en ga naar de dealer met tegenbod, nee heb je al, ja kan je krijgen.

Bijv:
- Nieuwe kleur: 400
- Grotere scherm: 300
- Betere veiligheids dingetjes: 1000
- 4 nieuwe banden: 300
- 3 jaar extra garantie: 500
Totaal 2500 - dit is dus de "incrementele waarde"

Maar je hebt de huidige auto ook 3 jaar gebruikt dus de kosten moet je ook meenemen.
Bijv je had het toen voor 30k gekocht - als je het 10 jaar zou gebruiken dan is de restwaarde bijv 10k.
Dan heb je 20k/ 10 jaar = 2k per jaar afschrijving. Auto is 3 jaar = 6k.

Dus in principe zou het voor jou (als voorbeeld) 6+2.5 = 8.5k waard.
Doe dan een tegenbod dat je het wil inruilen met maar 8500 euro bijdrage.

[ Voor 44% gewijzigd door SirLct op 01-07-2019 13:50 ]

Life is too short to drive boring cars

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Wat de meesten hier lijken te vergeten is dat hij die 10k niet gewoon wegpist. De auto die hij terug krijgt heeft ook een hogere waarde. Hij heeft nu 19k (dagwaarde auto) vermogen + 10k (aan contant geld) en in het andere geval (bijv, geen idee welke auto het is) 27k (dagwaarde nieuwe auto) + 0k (aan contant geld). Dan "kost" het je in dit voorbeeld dus maar 2k. Hoeft niet per se een slechte deal te zijn, zeker als je meeneemt dat er nog wel wat onderhoudskosten aankomen als je opnieuw 50k op de teller zet.

Verwijderd

@Greencap Dat zie ik toch echt anders.

Behalve dat je 10k wegpist verandert er weinig tot niets aan de situatie. Blijft een auto met alleen een ander smoelwerk.

Je kan het draaien en recht lullen wat je wil maar aan het einde van de rit ben je gewoon 10k kwijt. Daar wegen onderhoudskosten niet tegenop.

• SirLct
Greencap schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:49:
Wat de meesten hier lijken te vergeten is dat hij die 10k niet gewoon wegpist. De auto die hij terug krijgt heeft ook een hogere waarde. Hij heeft nu 19k (dagwaarde auto) vermogen + 10k (aan contant geld) en in het andere geval (bijv, geen idee welke auto het is) 27k (dagwaarde nieuwe auto) + 0k (aan contant geld). Dan "kost" het je in dit voorbeeld dus maar 2k. Hoeft niet per se een slechte deal te zijn, zeker als je meeneemt dat er nog wel wat onderhoudskosten aankomen als je opnieuw 50k op de teller zet.
Was mn post aan het editten en je was 1 minuut voor....

Idd is het niet 100% geld weggooien maar voor mij is het niet 10k waard.
Wat hij wel moet tellen is dat afschrijvings het groots in het eerste paar jaar.
Hij moet het niet like-for-like vergelijken over de 3 jaar maar even berekenen alsof hij de auto langer (bijv 10 jaar) gaan afschrijven.

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Verwijderd Tuurlijk niet. De auto is gewoon meer waard en heeft ook een hogere dagwaarde. Je gaat toch niet zeggen dan een Mercedes van 20 jaar oud net zo veel waarde heeft als een nieuwe?

@gergs Even een berekening maken voor de wat langere termijn is inderdaad het beste. Je zou eigenlijk ook rekening moeten houden met rentederving (die 10k zou je bijv. ook kunnen beleggen of aflossen op je hypotheek of whatever).

Het zal hem hoe dan ook geld kosten, maar het is bij lange na geen 10k. Dan moet je uiteindelijk voor jezelf bepalen hoeveel het je waard is om weer nieuw te rijden.

[ Voor 52% gewijzigd door Greencap op 01-07-2019 14:01 ]

Verwijderd

Greencap schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:55:
@Verwijderd Tuurlijk niet. De auto is gewoon meer waard en heeft ook een hogere dagwaarde. Je gaat toch niet zeggen dan een Mercedes van 20 jaar oud net zo veel waarde heeft als een nieuwe?
Klopt, maar het brengt je gewoon niets meer. En om mezelf dan maar te quoten,
Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:53:
@BastaRhymez

Dit is gewoon omruilen om het omruilen. Aan het einde van de rit kost het je gewoon 10.000 euro. Voor jezelf afvragen of het je dat waard is.
En vooral het dik gedrukte speelt de grootste rol in dit geval.

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik lees hier meer tegens dan voors

Zelf neig ik ook naar tegen, want zoals aangegeven, de auto rijdt nog prima en is zeker nog niet aan vervanging toe!
Nu vind ik het ook geen 10k waard om een nieuwere auto te rijden, die weinig meer opties heeft dan het huidige model. Echter, de langere termijn... Zoals @Greencap aangeeft is het niet "zomaar" 10k euro uitgeven. De restwaarde wordt weer wat hoger (ja, de afschrijving is ook weer een stuk hoger de eerste jaren), maar ook andere zaken zijn weer wat voordeliger.

Ik neig er overigens nu naar, om niet in te ruilen (krijgen ook een luxere versie in de lease), dus daar hebben we ook de lol van met rijden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Indien je niet van plan bent om te verkopen doe je het niet, is gewoon marketing.
Elk nieuw type willen ze verkopen, en leggen de vraag voor bij kopers van eerdere model

edit: Bij aankoop particulier houd je rekening met afschrijving, en zoek je een zo gunstig mogelijke leeftijd om in te ruilen. (maar eigenlijk is particulier nieuwkopen geld weggooien)

[ Voor 35% gewijzigd door Hackus op 01-07-2019 14:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005

-tom-562

Oliesjeik

Een nieuwe auto schrijft het hardst af. In korte tijd weer een nieuwe auto is dus weer diezelfde hoge afschrijving.
Ik zou je huidige lekker houden

Vaak bu'j te bang!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-11 22:43

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Laat je huidige auto lekker wrappen als je een ander kleurtje wil. Zou 'm zeker houden.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:08

Yucon

*broem*

Dan ga je de komende 2,5 jaar weer 1/3 aftikken.. ik zou er zelf niet zo'n zin in hebben.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:14

LankHoar

Langharig tuig

Financieel gezien is dit nooit voordelig. Voor het kopen van een nieuwe auto kun je vanuit dat perspectief nooit een goed argument hebben. Blijven over de "gevoels" en gemaks argumenten. Is jouw gevoel om in een nieuwe auto te rijden, en het gemak van nieuwe garantie etc. 10.000 euro waard? Die vraag moet je voor jezelf beantwoorden. Zelf zou ik het niet doen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BastaRhymez schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:40:
Wat zouden jullie doen en waarom?
Ik zou de reclamefolder van de dealer fijn negeren. Je gaat je autoplannen toch niet aanpassen omdat de dealer geld aan je wil verdienen?
De kleur heb je 2,5 jaar geleden al uitgekozen, nieuwe panden kosten een paar procent van wat inruilen kost, en met 50.000 km op de klok zal je auto nog wel een tijdje meegaan.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
De dealer heeft geen enkel belang om jou een voordeeltje te gunnen, dus gewoon niet op in gaan.

Als ik het goed begrijp ga je 10k uitgeven voor iets moderne features.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Verwijderd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:01:
[...]

Klopt, maar het brengt je gewoon niets meer. En om mezelf dan maar te quoten,
Dat is nog steeds niet waar. afhankelijk van de afschrijving van de huidige auto kan je bepalen of dit financieel verstandig is. Als je namelijk na 2,5 voor 10k een nieuwe ferrari kan rijden zou ik het meteen doen :)

Los daarvan: de dealer doet dit aanbod niet omdat hij er geen voordeel uit haalt. Dat kan, zoals eerder gezegd, ook voordeel zijn omdat er dan meer nieuwe modellen op de weg rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door thejoker80 op 01-07-2019 15:22 ]

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-11 19:42
Dealer doet jou zo'n aanbod omdat er wel vraag is naar knappe jonge gebruikte auto's. Altijd fijn als de 1e eigenaar de kop er af heeft gereden. Zeker aangezien zo'n Kia 7 jaar garantie heeft en de volgende eigenaar dus nog ruim 4 jaar (veel meer als op een nieuwe Duitse auto zit).

Ik zou hem zeker nog een aantal jaren doorrijden en dan zelf ook een jong gebruikte aanschaffen.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Kia heeft bovendien 7 jaar fabrieksgarantie, dus voor de langere periode hoef je het ook niet te doen. Nieuw setje banden is in je maat waarschijnlijk rond de 500 euro, de nieuwe heeft ook beurtjes nodig, dus daar spaar je niet zo veel mee uit. Ik zou het niet doen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:24
Kijk wat je auto nu waard is, wat je aan onkosten verwacht en als het verschil met 10k het je waard is om weer een nieuwe auto te rijden moet je het doen. Anders niet, maar het kost je hoe dan ook geld (nogal logisch, de dealer doet je een aanbod om zelf meer winst te maken )

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 01-07-2019 15:32 ]

[removed]

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-11 19:42
Verkoopprijs van een Niro van 2,5 jaar oud met ongeveer 50k op de teller ligt rond de 23 a 24k.
Dealer zal hem afleveren met nieuwe bandjes en een (eenvoudig) beurtje en dan verdient ie aan jouw inruiler ook nog even 2.000 euro.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dealer (danwel de importeur) doet gewoon een marketingbrief uit en heeft geen flauw idee van de echte staat van de auto. Dat is (een van de) de adder(s) en dus kom je altijd nog bedrogener uit dan je nu al wordt ;)

Je kocht die auto niet voor niks, dat was met het oog op een hele tijd kunnen rijden. Doe dat dan ook :)
If it sounds to good to be true, it probably is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SirLct
Geloven wij echt dat de dealer voordel komt van sales van meer wagens door dit ene verkoop van nieuwe model?

Wrs gewoon die ene verkoper die zijn zomer target nog moet halen en dus oude contacten zoeken.
Dat je oude auto hogere waarde krijg is ook mss niet het geval. Hij heeft wrs gewoon de max korting gegeven op de prijs van de nieuwe auto. Het lijkt nu alsof hij voor je oude 2k meer geeft, maar het is eigl gewoon 2k korting op de nieuwe prijs wat niet zo gek is. Vooral als hij targets moet halen.

Maar goed, is allemaal mn eigen mening en assumptions. Hoef niet de waarheid zijn. Vind gewoon het verhaal van meer wagen op de weg dus meer verkoop echt vergezocht.

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-11 19:12
Greencap schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:49:
Die 10k is bij je eerste keer de deur dichttrekken bij de dealer op weg naar huis ineens nog maar 5k

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:53
De consumentenbond heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar autokosten. Jaar op jaar blijkt dat nieuwe auto's het duurst zijn. Ze raden aan om een 3 jaar oude auto te kopen en deze zo lang mogelijk door te rijden. Je kan heel wat repareren voor wat je bespaart op je afschrijving. Tot acht jaar zijn de reparatiekosten waarschijnlijk te overzien.
Dit houdt natuurlijk geen rekening met subjectieve overwegingen zoals het nieuwste model rijden, de nieuwste (veiligheids) technieken etc.
Je hebt blijkbaar al een keer nieuw gekocht, ipv een 3 jaar oud exemplaar. Op zich vind ik dat niet zo gek, want nu weet je tenminste de hele onderhoudshistorie van je auto. Rationeel bezien zou ik gewoon nog minimaal 2.5 jaar doorrijden. Zo bijzonder is een facelift nou ook weer niet.
Misschien even proberen in te schatten wat je afschrijving en je onderhoudskosten zijn tot je auto 5 jaar is. Bijna zeker dat dat geen 10.000 euro is.
Maar goed, uiteindelijk komt het er dus op neer: Hoe blij word je zelf van een nieuwe auto? Yolo of iets dergelijks

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BastaRhymez Je ziet zelf ook voordelen aan wel inruilen...
Bepaal wat het je waard is en doe dat bedrag als tegen bod. En wijk daar niet van af.
Laat ze ook weten dat ze alleen mogen reageren als ze je bod accepteren...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
Wat is de nieuwwaarde van de auto welke terug komt? Volgens mij laten ze de deal beter lijken dan dat deze daadwerkelijk is. Een nieuwe DynamicLine is 31k zonder opties. Zonder inruil krijg je die voor 28k ook mee, misschien nog wat minder. Je auto zelf verkopen zal ook wel lukken voor 22k, dan ben je ruim de goedkoopste DynamicLine.
Pagina: 1