Windows systeem instabiel lijkend uit het niets.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 20:10
Ik heb inmiddels ongeveer 2 weken terug onderdelen besteld om mijn eerste Desktop PC te bouwen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 113,50€ 113,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenAsus Expedition Radeon RX 570 OC edition 4GB GDDR5€ 229,50€ 229,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 37,05€ 37,05
1BehuizingenInter-Tech B-42€ 21,99€ 21,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16€ 35,99€ 35,99
1VoedingenCorsair CX450M€ 49,99€ 49,99
1Solid state drivesTeam L5 Lite 3D 240GB€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,02

Dit ging allemaal heel goed en het is mij ook gelukt het systeem draaiende te krijgen. Sterker nog, het systeem werkte vlekkeloos voor ongeveer 2 weken.

Na die weken ging mijn computer plotseling rare symptonen vertonen. Plotseling uitvallen en niet langer dan 5 minuten draaien om vervolgens compleet te bevriezen waar een harde reboot nodig is.

Ik heb inmiddels een boel dingen gedaan om het probleem uit te sluiten, namelijk :

-connecties op moederbord dubbelchecken
- temperaruren checken
-moederbord updaten
-BIOS resetten
-RAM verplaatsen naar slot A1 ipv B1 ivm Ryzen
-Windows terugzetten naar versie waarin problemen niet voorkwamen
- Windows herinstalleren
- Memtest86 uitvoeren

Dit heeft voor mij allemaal geen extra duidelijkheid kunnen creëren.
Tenslotte heb ik geprobeerd om via een USB Ubuntu Live te booten. Dit werkte en gaf mij de stabiliteit die ik gewend was van voordat er problemen waren.

Nu weet ik alleen nog steeds niet wat het probleem is. Ik wil gewoon weer het systeem zo draaiend hebben als dat het de eerste 2 weken draaide.

[ Voor 52% gewijzigd door Oli444 op 30-06-2019 14:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Heb je ook al in de event logs gekeken wàt er precies misgaat?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
Wintervacht schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:10:
Heb je ook al in de event logs gekeken wàt er precies misgaat?
Het enige wat ik in de Event Viewer kan vinden is de hard reboot die ik zelf uitvoer. De crash zelf heb ik tot op heden niks van kunnen vinden in logs maar ik ben ook niet heel erg bekend met logging systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Onjuiste drivers zorgen soms voor onstabiliteit. Om te voorkomen dat Windows de drivers automatisch vervangt kun je dat type updates uitschakelen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1743127

Installeer vervolgens na een herstart dan de drivers die de fabrikant levert. In jouw geval van Asus en/of AMD. Herstart daarna opnieuw.

Een voeding is een potentiele bron van problemen. Als je een andere voeding kunt gebruiken, zou ik daarmee testen of die stabiel is.

Wat zijn de temperaturen van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Er zal puur staan iets van 'power blabla previous shutdown powerstatelost' ofoz, uit mijn hoofd.

De temps heb je al gechecked zie ik want warm weer zorgt voor crashes als je op het randje zit.
Daar zou ik op gokken. CPU, Voeding of GPU die te heet worden.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
MrMonkE schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:48:
Er zal puur staan iets van 'power blabla previous shutdown powerstatelost' ofoz, uit mijn hoofd.

De temps heb je al gechecked zie ik want warm weer zorgt voor crashes als je op het randje zit.
Daar zou ik op gokken. CPU, Voeding of GPU die te heet worden.
Ik zit totaal niet op het randje, de CPU heb ik uberhaupt nog nooit 'hoog' in de temperaturen gezien.

Ook gebeuren de freezes dus onafhankelijk van wat er gebeurd, als ik niks doe crasht het systeem nogsteeds.

Wel is het belangrijk om te benoemen dat een stresstest via de Ubuntu Live boot dus vlekkeloos verliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
mrmrmr schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:38:
Onjuiste drivers zorgen soms voor onstabiliteit. Om te voorkomen dat Windows de drivers automatisch vervangt kun je dat type updates uitschakelen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1743127

Installeer vervolgens na een herstart dan de drivers die de fabrikant levert. In jouw geval van Asus en/of AMD. Herstart daarna opnieuw.

Een voeding is een potentiele bron van problemen. Als je een andere voeding kunt gebruiken, zou ik daarmee testen of die stabiel is.

Wat zijn de temperaturen van het systeem?
Ik heb een nieuwe voeding besteld om te testen of het daar aan ligt, eenzelfde voeding maar dan de 550W variant.

Het driver dingetje kan ik proberen maar ik wil wel benoemen dat ik dat sinds het begin al deed, ik heb daar geen aanpassingen aan gedaan oid dus ik zou het apart vinden als dat dan ineens uit het niks als probleem opspeelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Microsoft Windows 10 check zo nu en dan op de achtergrond of er "nieuwe" updates zijn, en installeert ze daarna automatisch. Daardoor kan het voor jou als gebruiker lijken dat een probleem vanuit het niets ontstaat, terwijl de oorzaak een slechte driver kan zijn, dit komt frequent voor. Als je automatisch updaten van drivers tevoren niet uitzet, komt die slechte driver gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hoeveel casefans heb je in die waardeloze behuizing zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
Uszka schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:50:
Hoeveel casefans heb je in die waardeloze behuizing zitten?
3,
2 front intake en 1 back outtake om zo een positieve druk te krijgen in de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli444
mrmrmr schreef op zondag 30 juni 2019 @ 16:04:
Microsoft Windows 10 check zo nu en dan op de achtergrond of er "nieuwe" updates zijn, en installeert ze daarna automatisch. Daardoor kan het voor jou als gebruiker lijken dat een probleem vanuit het niets ontstaat, terwijl de oorzaak een slechte driver kan zijn, dit komt frequent voor. Als je automatisch updaten van drivers tevoren niet uitzet, komt die slechte driver gewoon weer terug.
okay, maar ik heb een volledige herinstallatie ook al gedaan, dit zorgde ervoor dat het probleem bleef bestaan ookal waren er nog geen updates uitgevoerd.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05
Heb je een manier om uit te sluiten dat het niet aan de videokaart ligt? Hier op de site heeft die kaart 1 review, waarbij de reviewer zegt dat de kaart defect bleek. Nu wil ik niet van dat ene geval uitgaan, maar toch...
Pagina: 1