Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:54
Ik sta op het punt om zonnepanelen aan te schaffen, maar ben nog niet uit de omvormer keuze (en wel/geen optimizers).

Mijn situatie:
- schuin dak 50 graden op oost-zuid-oost, plaats voor 28-30 panelen
- plat dak waar 12 (max 14) panelen op het zuiden kunnen liggen

Via meerdere aanbieders heb ik offertes gekregen voor 40 panelen van 305wp incl se10k omvormer en p300 optimizers.

Echter heb ik zelf het idee dat die p300 niet geschikt is: de 12 panelen op het platte dak zijn al minder dan het minimum van 16 panelen in 1 string, en al zouden er schuin dak panelen in de string op het platte dak worden opgenomen dan trekt de p300 het nog steeds niet als de zon niet meer op de schuine panelen schijnt: 750/12=62,5v wat meer is dan de maximale 60v die ze kunnen leveren.

Mocht ik naar p404 optimizers gaan die tot 85 volt kunnen, dan zou het wellicht net gaan. Echter zit je dan nog steeds met de minimale string lengte. En een paar schuin dak panelen zijn dan nutteloos als het platte dak in de schaduw ligt.

Alles op 1 string zou kunnen als ik max 36 panelen zou afnemen, maar ik lees best vaak dat je verschillende oriëntaties het liefst niet in 1 string plaatst, en dat je ruim boven het minimale aantal panelen in een string moet gaan zitten om marge te hebben.

De opties die dan overblijven:
- twee omvormers: 1 (1 of 3 fase) voor het schuine dak en 1 (1 fase) voor het platte dak: omslachtig
- micro omvormers: duur
- klassieke omvormer zonder optimizers: beide oriëntaties hun eigen string, maar dat vind ik als Tweaker weer minder fijn omdat ik de monitoring per paneel wel kan waarderen

Heeft iemand advies in mijn situatie? Ik heb het idee dat installateurs minder gemotiveerd zijn om een optimale oplossing aan te bieden, en dat ze onderpresteren al snel wegmoffelen als "schaduw effect".

Alle reacties

• pirke
Nog wat aanvullende informatie: we hebben 3x 25A aansluiting, en 40 panelen leveren net iets meer op dan we nu verbruiken. Echter zal ons stroomverbruik toenemen door installatie van airco, eventueel warmtepomp, en potentieel een 2e elektrische auto. Een lichte overdimensionering is nu niet erg :)

De meest interessante offerte bood de Canadian Solar 305 KUBlack aan (cs3k-305ms)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik kan me niet helemaal inbeelden hoe de situatie is maar als je de 36 in 1 string zet met wat grotere panelen dan heb je dezelfde hoeveelheid als 40 en kan je de erge schaduw delen misschien ontwijken?
Voor SE maakt de verschillende oriëntatie toch niet uit?

De 12 op plat dak is niet te weinig als er nog 24 aan hangen, ook al hebben ze geen zon meer geeft dat nog wel iets vermogen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Met solaredge moet je ten minste 10(?) panelen in de zon hebben liggen voor een 3-fase model. Als je dus ten allen tijden meer dan tien panelen hebt die nog (genoeg) spanning opwekken start je omvormer gewoon. Dus het hangt af van de orientatie met het kleinste aantal panelen. Is dat voldoende, dan kun je alles in 1 string gooien ongeacht de richting. Als je dat hier haalt lijkt me dat de makkelijkste oplossing. Dus bij SE: juist wél in 1 string mikken. Bovendien kun je er zelfs 50 in 1 string plaatsen, dus dat zou betekenen dat je beide daken op 1 omvormer kunt plaatsen. Dat zal zeker stukken goedkoper zijn dan micro's, en misschien zelfs wel goedkoper dan twee stringomvormers. Dus ik zou SE nemen en alles in 1 string gooien.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3x 14 kan toch prima op een 3-fase stringomvormer.
Neem dan een SMA die twee stringen parallel kan hebben qua stroom.

Scheelt weer 42 optimizers aan (onnodige) kosten.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ Kies nieuw project

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2019 18:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• pirke
AUijtdehaag schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:28:

Grappig, als ik de 28 panelen op het schuine dak en 12 panelen op het platte dak invoer, en dan kijk wat de automatische configuratie aanraadt, dan is dat 2 dezelfde omvormers, beide met 2 strings, waarvan 1 een mix heeft met 1 string plat dak, en 1 string schuin dak, de andere is 2 strings van het schuine dak. Dit is de eerste keer dat een online tool me daadwerkelijk twee omvormers aanraadt :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Meerdere wegen naar rome, maar klik ‘omvormer filter’ eens aan en selecteer enkel de 3-fase modellen.
Het zal een iets minder rendement geven, maar het kan.

Ik heb het zelf niet geprobeerd in te vullen, maar let wel op de maximale ampere per ingang, bij 2x 14 polystring (parallel)
Die polystring (zelfde hoeveelheid panelen parallel) zou je kunnen combineren met het andere dakvlak, maar liefst zo schaduwvrij mogelijk, in dat geval.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-07-2019 05:51 ]

• pirke
Ik kon pas de 3 fase omvormers kiezen nadat ik mijn netspanning op 400v (230/400) zette. Daarvoor stond hij nog op 230v.

Met de STP10.0-3AV-40 omvormer zou ik 2x 14 (schuin dak) op ingang A kunnen doen, en 1x14 (plat dak) op ingang B. Dat is wat de tool zelf voorstelt.

Ondertussen heb ik best wat met die tool zitten spelen (erg handig!) en ben erachter gekomen dat de zonnefactor (kwh/jaar/wp) van het schuine dak slechts 0,82 is, terwijl het platte dak op op 0,957 zit. Hetzelfde paneel op het platte dak levert 17% meer op. Helaas is de ruimte op het platte dak beperkt :(

Ik kan natuurlijk een hoger wp op het platte dak gaan leggen, en eventueel niks of panelen met een lager wp op het schuine dak. Leuk optimalisatieprobleem :)

Verwijderd

Helemaal mee eens. Optimizers voegen niets extra toe behalve als je structureel teveel schaduw hebt.
De marketing van Solaredge is goed alleen heb je er in veel gevallen niet veel aan behalve extra kosten.
Niemand heeft mij goed kunnen overtuigen van de meerwaarde van Solaredge? Behalve dat dit voor de installateur makkelijker configureren is. Voor de klant een kostprijsverhogende factor zonder meerwaarde op het gebied van opbrengst!? Risico verhogend met zoveel elektronica op je dak!
AUijtdehaag schreef op zondag 30 juni 2019 @ 18:28:

• AUijtdehaag
  • Niet online
pirke schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:47:
Ik kon pas de 3 fase omvormers kiezen nadat ik mijn netspanning op 400v (230/400) zette. Daarvoor stond hij nog op 230v.

Met de STP10.0-3AV-40 omvormer zou ik 2x 14 (schuin dak) op ingang A kunnen doen, en 1x14 (plat dak) op ingang B. Dat is wat de tool zelf voorstelt.

Ondertussen heb ik best wat met die tool zitten spelen (erg handig!) en ben erachter gekomen dat de zonnefactor (kwh/jaar/wp) van het schuine dak slechts 0,82 is, terwijl het platte dak op op 0,957 zit. Hetzelfde paneel op het platte dak levert 17% meer op. Helaas is de ruimte op het platte dak beperkt :(

Ik kan natuurlijk een hoger wp op het platte dak gaan leggen, en eventueel niks of panelen met een lager wp op het schuine dak. Leuk optimalisatieprobleem :)
Als salderen is afgelopen ben je blij met een 50 graden dak. Dit betekend in de maanden met lagere zonstand, nog enigszins opbrengst. Vooral handig als de warmtepomp je huis verwarmd (=direkt verbruik)

• pirke
Onze voorkeur gaat momenteel naar micro omvormers. Niet vanwege de hogere opbrengst (we verdienen ze niet terug ondanks dat we iets van schaduw hebben), maar omdat we dan geen ruimte voor een centrale omvormer hoeven in te richten, en toch monitoring per paneel krijgen (gadget gehalte)

Overigens: met 20 jaar garantie en een verwachte levensduur van meer dan 25 jaar zijn micro omvormers goedkoper dan solaredge als je 1x de solaredge omvormer vervangen meetelt.

• pirke
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:09:
[...]

Als salderen is afgelopen ben je blij met een 50 graden dak. Dit betekend in de maanden met lagere zonstand, nog enigszins opbrengst. Vooral handig als de warmtepomp je huis verwarmd (=direkt verbruik)
Wellicht dat een huis accu nog een optie is tzt. Nu vind ik ze in ieder geval te duur.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom zou je de opbrengst beperken met micro omvormers? Een string omvormer kan je makkelijk wat te groot nemen, om alle piekjes ook mee te nemen. (op jaarbasis valt die winst tegen, maar er is geen beperking)
Enphase is wel erg duur vind ik, en APS heeft wat klachten met Radiostoring door microomvormers

Ik kijk niet verder dan 10 jaar. Dan ligt er allang wat nieuws. (Techniek en ontwikkeling staat niet 10 jaar stil)
(sterker nog, ik heb de panelen al na 5 jaar vervangen, omdat ik wat nieuws wilde met meer Wp)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2019 17:54 ]

• pirke
Het is niet dat ik de opbrengst ga beperken, maar ik verwacht niet dat het extra rendement vanwege de micro omvormer de initiële extra aanschaf rechtvaardigt. Je bent zeg maar 50 euro per paneel extra kwijt tov string omvormer (gegeven 25 jaar levensduur waarbij je 1x de string omvormer vervangt).

Om 50 euro terug te verdienen in 25 jaar gaat het om 2 euro per jaar, dat is 10kwh, oftewel 4% extra rendement voor een paneel dat 250kwh oplevert. En dan heb je hem dus alleen terug verdient na 25 jaar maar nog geen winst gemaakt.

Het feit dat we geen centrale omvormer zouden hebben en dat ik per paneel kan monitoren vind ik dan wel weer de moeite :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Centrale omvormer is best handig hoor.
Is tie kapot na 5 jaar, hang je een nieuwe (modernere) op.

Gaan de microomvormers kapot, tja... dat zijn er een hoop...die vervangen moeten worden.
En je moet weer je dak op, met alle schade gevolgen vandien.
Een paneel wat al 10 jaar in de zon ligt te bakken, kan wel eens haarscheurtjes gaan vertonen, wanneer je hem op tilt om bij de omvormer te komen.

Je moet het zelf weten, maar ik ben geen voorstander van elektronica achter een paneel.

Pagina: 1