Hoeveel zin heeft coax aanleggen tijdens een verbouwing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Ik ben bezig met de renovatie van mijn woonkamer, en ik ben nu vlak voor de stap dat ik de gipsplaten ga zetten. Ik heb in iedere hoek van de kamer een UTP punt, en nu bedacht ik me dat coax misschien ook handig zou zijn dus heb ik op 2 plekken waar mogelijk een TV zou kunnen staan ook een coax punt aangebracht.

Toen ging ik op zoek naar coax inbouwdoosjes, en zag ik in de comments dat ziggo binnenkort stopt met analoge TV en dat inbouwdozen dan niet meer gaan werken. Ik ben niet echt op de hoogte van kabel tv, betekent dat dat ze overstappen op UTP? of op een hogere kwaliteit coax?

Zijn er nog speciale eisen aan hoe ik de coax moet aanleggen? ik heb nu 6m coax van het modem naar een splitter (4.5db, tot 1.2ghz, zat in de ziggo doos die ik nog had), en dan 4m naar het ene punt, en 8m naar het andere punt.

Ik zelf gebruik kabeltv niet, maar stel ik ga mijn huis verkopen, of mijn vriendin besluit dat kabel tv leuker is dan netflix, dan is het misschien waardevol om die puntjes te hebben. Maar als het over 2 jaar toch schluss is met coax dan heb ik liever wat minder shit in mijn wanden.

Cheers!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:48
Digitale TV van Ziggo gaat ook over de coax.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 08:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom niet gewoon leidingen (zonder scherpe knikken) en lege dozen leggen? Kan iemand er altijd zo coax instoppen en hoef je nu niets uit te geven aan kabels/WCD's. Kun je zelf ook altijd nog voor iets anders gebruiken, extra UTP of audio kabels, etc.

[ Voor 20% gewijzigd door |sWORDs| op 30-06-2019 11:06 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 18:52
Coax blijft wel, maak er anders desnoods een loos buisje van met blindplaat, kun je achteraf alsnog een kabel monteren indien nodig.

Gebruik geen flexibele buis leuk voor aanleggen maar een drama om kabels te trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2019 11:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Doe een trekdraad in de loze leiding, de volgende zal je zeer dankbaar zijn 😉👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
Dubbele utp bij je tv. Ik heb een glasvezel modem, dus vanaf het modem is alles utp. 1 utp kabel met tv signaal en 1 utp kabel met internet voor de tv.

Ziggo is al weer even geleden voor mij, die gebruiken nog coax tussen modem en tv.
Bij mij was Ziggo toen al digitaal, maar wel via de coax kabel.

Zoals al geopperd hier, als je het nog niet gaat gebruiken een loze leiding maken met eventueel een trekdraad er vast in. Dan kan je in de toekomst nog alle kanten op. Wellicht neem je glasvezel pakket ipv Ziggo en dan heb je niks aan je coax.

Dubbele utp zou ik wel vast op meerdere plekken maken. Veel kan via Wi-Fi, maar vaste apparatuur doe ik persoonlijk zoveel mogelijk bedraad. Hier zit de utp in de meterkast op een patchpaneel aangesloten, ik dan dus heel simpel internet of tv signaal erop zetten met patchkabels.

[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 30-06-2019 11:22 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
Thanks voor de info! Ik laat de coax dus zitten zoals ik hem nu heb aangelegd, want dat is dus nog wel nuttig als ik dat zo hoor. Dubbele UTP heb ik al overal in huis, dus zeker ook future proof :)

Ben bang dat het nog wel even duurt voor Amsterdam doordringt tot de 21e eeuw, en we eindelijk ook van fiber to the home mogen genieten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:47
Niet enkel voor de tv, maar ook nu en in de toekomst handig om je ziggo modem op de juiste plek te kunnen zetten!
Vaak staat de ziggo modem in de bezemkast waar de aansluting binnen komt, "ver weg" van waar je leeft, wat meestal resulteert in slechte wifi (internet) verbinding.
Dus als je je ziggo modem bij je tv kunt aansluiten heb je direct ook een goeie wifi verbinding in je woonkamer en aansluitende kamers.

Verder heb je ziggo/4G/... gecertificeerde coax kabels die in princiepe niet storingsgevoelig zouden mogen zijn. Wat denk ik gewoon inhoud dat de coax kabel gewoon goed geisoleerd is. Ze zijn iets duurder dan de coax kabels die niet gercertificeerd zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door mastr-dc op 30-06-2019 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Nou, wij hebben hier al FttH en heb hier toch bij de verbouwing coax én UTP overal naartoe getrokken. Want glasvezel is leuk als je 1 of 2 tv's hebt, maar gezien de extra benodigde kastjes overal (the horror, al die afstandsbedieningen en kabels :+) is het al gauw duurder dan Ziggo. Bovendien is het TV pakket van Ziggo eigenlijk het beste dat je momenteel kunt krijgen. Wat wij binnenkort waarschijnlijk gaan doen is Ziggo voor TV en glasvezel voor internet, daarmee heb je het beste van beiden. Moraal van het verhaal: hou de opties open, 't eet geen brood.

En VWB plaatsing van het modem: maakt niks uit waar je je Ziggo modem parkeert, de WiFi van dat ding is toch totaal *&*@#*&% :+ Ik hang wel een access point (of 3) op :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
Ik had tijdens de sloop per ongeluk het ziggo aansluitpunt kapot gemaakt, en toen de ziggo installateur langskwam vroeg ik hem of ik het ziggo kastje niet op een praktische plek kon zetten nu we toch het aansluitpunt opnieuw gingen maken. Hij gaf aan dat dat niet kon, of in iedergeval niet goed, de coax vanuit de grond was al gecalibreerd op een bepaalde afstand tot het punt, dus dat moest blijven waar het was, en de afstand tussen het aansluitpunt en het modem mocht maximaal een meter zijn ofzo voor de beste kwaliteit internet. Dus nu staat mijn ziggo kastje onder het aanrecht in de keuken. Maakt me verder niet zo heel veel uit, want ik wil toch een eigen wifi AP kopen, en die op de bovenverdieping hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

d-snp schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:53:
Ik had tijdens de sloop per ongeluk het ziggo aansluitpunt kapot gemaakt, en toen de ziggo installateur langskwam vroeg ik hem of ik het ziggo kastje niet op een praktische plek kon zetten nu we toch het aansluitpunt opnieuw gingen maken. Hij gaf aan dat dat niet kon, of in iedergeval niet goed, de coax vanuit de grond was al gecalibreerd op een bepaalde afstand tot het punt, dus dat moest blijven waar het was, en de afstand tussen het aansluitpunt en het modem mocht maximaal een meter zijn ofzo voor de beste kwaliteit internet. Dus nu staat mijn ziggo kastje onder het aanrecht in de keuken. Maakt me verder niet zo heel veel uit, want ik wil toch een eigen wifi AP kopen, en die op de bovenverdieping hangen.
Dit is wel de grootste bullshit 'kabel gekalibreerd' holy shit, dat is een ander woord voor 'Rot op zeikerd ik heb daar geen zin in zoek het zelf maar uit' Bij mij is het gewoon met 11 meter verlengd en werkt perfect.

Nou heb ik alles gehoord 'kabel gekalibreerd' ja hoor.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:05

FreakNL

Well do ya punk?

mastr-dc schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:42:
Niet enkel voor de tv, maar ook nu en in de toekomst handig om je ziggo modem op de juiste plek te kunnen zetten!
Vaak staat de ziggo modem in de bezemkast waar de aansluting binnen komt, "ver weg" van waar je leeft, wat meestal resulteert in slechte wifi (internet) verbinding.
Dus als je je ziggo modem bij je tv kunt aansluiten heb je direct ook een goeie wifi verbinding in je woonkamer en aansluitende kamers.

..
Je moet je modem altijd zo dicht mogelijk bij je AOP plaatsen, bij de meeste huizen na 1980 (ofzo) is dat de meterkast. Jij lost een "probleem" op door een ander probleem te creëren.

Ergo, gewoon je modem/router laten staan waar die hoort, ook al is dat in de meterkast. En je WiFi regel je zelf, onafhankelijk van je provider... Dus gewoon je modem/router in de meterkast en vanaf daar kabels trekken en strategisch WiFi AP's plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 30-06-2019 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-snp
Eh, volgens mij is het niet 100% bullshit. Alle kabels vanaf het wijkpunt zijn even lang naar ieder huis en hebben een enkele versterkingsfactor voor alle verbindingen. Als je een kabel zou verlengen dan zou het signaal op die kabel zwakker zijn, en ze zouden het niet kunnen versterken omdat dat dus op een wijkniveau geregeld is.

Of dat echt zo precies is weet ik niet zeker, 11m is niet veel, maar 1ghz is best hoogfrequent. Ik heb wel gehoord dat huizen vaak een paar meter kabel opgerold onder de grond hebben, en het dus soms simpel is om het aansluitpunt een paar meter te verplaatsen, maar bij mij was dat niet gemakkelijk.

Kan me goed voorstellen dat die ziggo dude geen zin had om meer tijd aan mijn aansluiting te besteden dan nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 18:31

liberque

Vrijzinnig!

prutser001 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Dit is wel de grootste bullshit 'kabel gekalibreerd' holy shit, dat is een ander woord voor 'Rot op zeikerd ik heb daar geen zin in zoek het zelf maar uit' Bij mij is het gewoon met 11 meter verlengd en werkt perfect.

.. en toch heeft die monteur gelijk gehad. In de eindversterker zitten taps. Iedere tap heeft een andere demping en de klant wordt aangesloten op de tap die past bij de kabellengte van de eindversterker tot de klant. Stel je ziet de eindversterker voor je deur staan dan is je kabellengte het kortst van de hele straat en zit je op tap12 met de meeste demping zodat je signaal niet gaat 'schreeuwen'. Zit je het verste van de eindversterker vandaan dan zit je op tap1 met de minste demping zodat jij nog een goed signaal krijgt. Iedere meter coax kabel is namelijk extra demping en dit ligt bij het modem iets gevoeliger dan een tv signaal. (overigens bij de coax voor TV is de maximale lengte 15 meter waarbij werking zonder versterker wordt gegarandeerd)

De servicedefinitie van de monteurs is dan ook: het modem maximaal 1 meter van het abonnee overnamepunt vandaan. Heeft de klant deze kabel verlengd en heeft deze storing is het eerste dat ze roepen dat het modem terug naar het abonneeovernamepunt moet - en gelijk hebben ze. Het kan ook ongestoord werken hoor - mits je signaal het toelaat, maar het wordt niet gegarandeerd: want dat jij zonder problemen de kabel heb verlengd wilt nog niet zeggen dat je buurman dit ook zomaar kan doen. Zeker niet als deze op tap12 zit.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

prutser001 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Er zit een kleine waarheid in zijn verhaal, de weerstand wordt ingesteld in de verdeelkast en een binnenmonteur mag daar niet bij (maar een buitenmonteur kan het zo aanpassen). Nou is het echter wel zo dat als dit goed gedaan is (68-70 dB binnen) je 20 meter met goede kabel kunt verlengen zonder dat je problemen kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

|sWORDs| schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:20:
[...]

Er zit een kleine waarheid in zijn verhaal, de weerstand wordt ingesteld in de verdeelkast en een binnenmonteur mag daar niet bij (maar een buitenmonteur kan het zo aanpassen). Nou is het echter wel zo dat als dit goed gedaan is (68-70 dB binnen) je 20 meter met goede kabel kunt verlengen zonder dat je problemen kunt krijgen.
Staar je niet blind op die 68-70 dBuv die binnenkomt. Het grootste probleem met het verlengen van de coax kabel is namelijk niet het inkomende signaal, maar het uitgaande signaal. Je kan dit controleren door je modem aan te sluiten op de kabel en je US (upload streams) te bekijken: zitten deze onder de 54 dBuv dan zit je meestal wel goed. Ga je er overheen dan dan moet het modem veels te veel blazen om een signaal naar buiten te krijgen en gaat dan 'flappen' met als resultaat een slechte verbinding.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

liberque schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:27:
[...]

Staar je niet blind op die 68-70 dBuv die binnenkomt. Het grootste probleem met het verlengen van de coax kabel is namelijk niet het inkomende signaal, maar het uitgaande signaal. Je kan dit controleren door je modem aan te sluiten op de kabel en je US (upload streams) te bekijken: zitten deze onder de 54 dBuv dan zit je meestal wel goed. Ga je er overheen dan dan moet het modem veels te veel blazen om een signaal naar buiten te krijgen en gaat dan 'flappen' met als resultaat een slechte verbinding.
Klopt, het retoursignaal is eerder de klos, maar het binnenkomende signaal is makkelijker te meten en geeft een aardige indicatie. Ik denk dat 50% van de huizen die ik gemeten heb onder de 60dB zaten (sommige zelfs onder de 55), hang je daar een 10 meter dropveter kabel uit de eurobak van de Praxis om te verlengen dan heb je gegarandeerd problemen. Daar waar meer dan 65dB binnen komt zijn er meestal ook geen problemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 09:10

SeatRider

Hips don't lie

liberque schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:27:
[...]
Ga je er overheen dan dan moet het modem veels te veel blazen om een signaal naar buiten te krijgen en gaat dan 'flappen' met als resultaat een slechte verbinding.
Schitterend topic weer jongens, modems die schreeuwen, blazen en flappen :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

|sWORDs| schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:31:
[...]

Klopt, het retoursignaal is eerder de klos, maar het binnenkomende signaal is makkelijker te meten en geeft een aardige indicatie. Ik denk dat 50% van de huizen die ik gemeten heb onder de 60dB zaten (sommige zelfs onder de 55), hang je daar een 10 meter dropveter kabel uit de eurobak van de Praxis om te verlengen dan heb je gegarandeerd problemen. Daar waar meer dan 65dB binnen komt zijn er meestal ook geen problemen.
Is dat dan bij Ziggo en is dat op 3.0 of 3.1? Meer dan 50% van de huizen onder de 60dBuv zou voor mij bij Delta een nachtmerrie zijn :P
SeatRider schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:34:
[...]

Schitterend topic weer jongens, modems die schreeuwen, blazen en flappen :)
Tja, modems zijn net levende wezens :P

Een schreeuwend signaal kan je het beste vergelijken met een persoon die met zijn neus tegen jouw neus gaat staan en keihard begint te schreeuwen. Zo hard dat je absoluut niet verstaat wat hij zegt. Dit gebeurt ook als je signaal op je modem of TV te hard is. Deze weet niet meer wat hij er mee moet doen omdat hij het niet 'verstaat' en je krijgt dan op bv. je TV blokjes en verstoringen net zoals je bij een te laag signaal zou hebben. Hardware geeft hierdoor overigens sneller de geest.

Een blazend modem betekent dat het modem niet zomaar zijn retoursignaal naar buiten krijgt. Hij moet hier moeite voor doen en in plaatst dat deze 'ademt' moet deze gaan blazen om iets door een te dun rietje naar buiten te krijgen.

Een flappend modem loopt zo hard te blazen dat deze buiten adem raakt en even moet afkoelen. Eigenlijk zegt de modem gewoon: doe het lekker zelf maar en gaat zichzelf herstarten om op adempauze te komen. Gevolg is dat je verbinding wegvalt tot de volgende keer dat je modem uitgeput is. Afhankelijk van hoe hard het modem moet 'blazen' kan dit 1 of 2 keer op een dag zijn tot tientallen keren op een dag.

Overigens even voor TS: wat ik mijn klanten adviseer is toch om die coax te trekken. Als je alleen UTP gebruikt kijk je altijd over een internetverbinding televisie. Heb je een keertje dan geen internet vanwege een storing dan heb je ook geen televisie: met die coax kabel heb je voor je televisie altijd een backup zodat je zelfs met een internetstoring nog televisie kunt kijken middels CI+ modules of decoders. Vermits de storing natuurlijk niet in de eindversterker zit :)

[ Voor 60% gewijzigd door liberque op 30-06-2019 12:51 . Reden: extra reacties ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

d-snp schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:17:
Eh, volgens mij is het niet 100% bullshit. Alle kabels vanaf het wijkpunt zijn even lang naar ieder huis en hebben een enkele versterkingsfactor voor alle verbindingen. Als je een kabel zou verlengen dan zou het signaal op die kabel zwakker zijn, en ze zouden het niet kunnen versterken omdat dat dus op een wijkniveau geregeld is.

Of dat echt zo precies is weet ik niet zeker, 11m is niet veel, maar 1ghz is best hoogfrequent. Ik heb wel gehoord dat huizen vaak een paar meter kabel opgerold onder de grond hebben, en het dus soms simpel is om het aansluitpunt een paar meter te verplaatsen, maar bij mij was dat niet gemakkelijk.

Kan me goed voorstellen dat die ziggo dude geen zin had om meer tijd aan mijn aansluiting te besteden dan nodig.
Hij mág het zelfs niet eens.

Wat wel mag, is je AOP laten verplaatsen naar een andere plek in huis. Dat gebeurt niet door de std. Ziggo monteur, maar door bijvoorbeeld een partij als BAM. Zij graven desnoods de coax uit je tuin als dat nodig is.

Kost overigens wel geld, ik heb er dacht ik €140 voor betaald en de doorlooptijd is lang. Ben er wel heel blij mee, mijn AOP zit nu officieel daar waar ik mijn modem ook wil hebben (in de trapkast) in plaats van met een nare niet supported constructie met kabels over en weer.

(Ben er extra blij mee, omdat door het gegraaf van BAM, we hebben ontdekt dat mijn buitenkabel kapotgeschuurd door de muur ging. Ze hebben 'm dus een stukje in de tuin verlengd. Zie je niets meer van. Keurig een halve meter de grond in gegaan en alles weer op zijn plek gelegd.)

Maar met "geen zin" heeft het niets te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 30-06-2019 12:46 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

liberque schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:35:
[...]

Is dat dan bij Ziggo en is dat op 3.0 of 3.1? Meer dan 50% van de huizen onder de 60dBuv zou voor mij bij Delta een nachtmerrie zijn :P

[...]

Tja, modems zijn net levende wezens :P

Een schreeuwend signaal kan je het beste vergelijken met een persoon die met zijn neus tegen jouw neus gaat staan en keihard begint te schreeuwen. Zo hard dat je absoluut niet verstaat wat hij zegt. Dit gebeurt ook als je signaal op je modem of TV te hard is. Deze weet niet meer wat hij er mee moet doen omdat hij het niet 'verstaat' en je krijgt dan op bv. je TV blokjes en verstoringen net zoals je bij een te laag signaal zou hebben. Hardware geeft hierdoor overigens sneller de geest.

Een blazend modem betekent dat het modem niet zomaar zijn retoursignaal naar buiten krijgt. Hij moet hier moeite voor doen en in plaatst dat deze 'ademt' moet deze gaan blazen om iets door een te dun rietje naar buiten te krijgen.

Een flappend modem loopt zo hard te blazen dat deze buiten adem raakt en even moet afkoelen. Eigenlijk zegt de modem gewoon: doe het lekker zelf maar en gaat zichzelf herstarten om op adempauze te komen. Gevolg is dat je verbinding wegvalt tot de volgende keer dat je modem uitgeput is. Afhankelijk van hoe hard het modem moet 'blazen' kan dit 1 of 2 keer op een dag zijn tot tientallen keren op een dag.

Overigens even voor TS: wat ik mijn klanten adviseer is toch om die coax te trekken. Als je alleen UTP gebruikt kijk je altijd over een internetverbinding televisie. Heb je een keertje dan geen internet vanwege een storing dan heb je ook geen televisie: met die coax kabel heb je voor je televisie altijd een backup zodat je zelfs met een internetstoring nog televisie kunt kijken middels CI+ modules of decoders. Vermits de storing natuurlijk niet in de eindversterker zit :)
toon volledige bericht
Ik heb een bedrijf gehad in huisautomatisering waarbij we ook alle apparatuur aansloten/verkochten. Allemaal UPC/Ziggo, daarnaast kennissen en kennissen van kennissen, allemaal UPC gebied en twee Ziggo. Mijn percentage is dus wel vertekend aangezien de meter meestal pas gepakt wordt bij problemen of bij uitbreiding (om de versterker in te stellen en te bepalen wat waar op de multitap gaat). Mijn meter was prima, aangezien de buitenmonteur dezelfde waardes konden meten met hun duurdere meter.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 30-06-2019 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:39
@d-snp het meeste is wel al gezegd, maar ik zelf zou het als volgt aan houden.
Zit ik in Ziggo gebied en er is (voorlopig) (nog) geen FTTH beschikbaar, dan zou ik zorgen dat ik in ieder geval coax kan aanleggen.
Oftewel zorg voor een loos buisje naar je TV en/of gooi deze gelijk al vol met een coax (en utp?), als je zelf met iets als een draagraampje + keystone's gaat werken kan je namelijk ook een coax + utp combi doosje maken.
Aangezien de nieuwe ziggo decoder (de Next) ook een eigen utp wil hebben naar de modem toe is dit mogelijk wel te adviseren, dan kan je je andere doosjes met dubbel utp nog voor andere dingen blijven gebruiken.

Kijk voor inspiratie ook eens hier: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
B.v. ook de foto's in dit bericht: JoeZuCK in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" De laatste foto met name dan waar een Coax (F-connector) + UTP zit

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
We hebben hier utp en coax door de buis met een dubbele utp afdekplaat, waar achter 1 een coax aansluiting zit (geen idee wat de officiële namen zijn). Dus we kunnen 2 kanten op, ziggo is nu nog even verplicht (enige aanbieder met een beetje snelheid in deze nieuwbouwwijk..) maar als we over X jaar overkunnen naar een goedkopere aanbieder dan kan dat ook via utp.
Ideaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Er schiet me nog 1 ding te binnen: hier heb ik, daar waar er coax en utp ligt, de coax-doos naast de wcd's gemaakt. Zo kan er altijd nog een wandcontactdoos in als coax helemaal zou verdwijnen zonder achter langs de UTP te moeten (dat mag ook niet). Als je ze combineert in 1 doos natuurlijk niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:00
Niet vergeten: Stopcontacten/WCD's. Bij ons in de woonkamer op elke muur 2 of 3 dubbele sets net boven de plint, waarvan de linker van een set op een centrale schakelaar zit, bij elke schakelaar minstens 1 WCD voor stofzuiger oid - dan zit er onder bij de plint nog een dubbele - en zelfs dan is het soms zoeken naar "de juiste". Bij de stereo/TV/andere apparatuur zit een extra 8 stuks verdeeldoos. Daarnaast 3x dubbele UTP aansluitingen op 3 muren (muur 4 zijn vooral ramen) en 2x dubbele coax (satelliet) hoewel dat in de huidige tijd beter ook UTP had kunnen zijn, de ontvanger kan nl ook in de meterkast hangen want is ook via interne IPTV te bekijken.

Wat je vandaag bedenkt is morgen anders, zie geen plaatsen over t hoofd. Ethernet transport, bekabeld of draadloos zal de toekomst zijn. In Amsterdam zou ik vooral UTP kabels aanleggen - met veel wifi netwerken in de buurt gaat t ook niks worden.

Coax is in mijn beleving bijna achterhaald maar spanning/stroom (230V of andersoortig) heb je steeds meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik stond onlangs voor dezelfde keuze. Uiteindelijk in elke kamer een dubbele UTP-kabel getrokken. En in de werkkamer, in de inbouwkast, nog een extra. Daar komen de printer en WiFi access point te staan.

Helemaal geen coax getrokken. Ga ik niks mee doen. Heb glasvezel dus vond het totaal onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
d-snp schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:53:
Ik heb "vroegah" voor de pre glasvezel tijdperk de AOP gewoon verplaatst. :o
Welke *piep *piep *piep verzint het om hem in de woonkamer te maken op een totaal onhandig plek.

In de kruipruimte lag hier nog genoeg groene coaxkabel waardoor ik alle kanten op kon, dus weet je zeker dat in je kruipruimte niet nog wat extra kabel over is, lijkt me sterk dat het strak is aangelegd(als je in de kruipruimte kan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 11:13
unezra schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:44:
[...]

Hij mág het zelfs niet eens.

Wat wel mag, is je AOP laten verplaatsen naar een andere plek in huis. Dat gebeurt niet door de std. Ziggo monteur, maar door bijvoorbeeld een partij als BAM. Zij graven desnoods de coax uit je tuin als dat nodig is.

Kost overigens wel geld, ik heb er dacht ik €140 voor betaald en de doorlooptijd is lang. Ben er wel heel blij mee, mijn AOP zit nu officieel daar waar ik mijn modem ook wil hebben (in de trapkast) in plaats van met een nare niet supported constructie met kabels over en weer.

(Ben er extra blij mee, omdat door het gegraaf van BAM, we hebben ontdekt dat mijn buitenkabel kapotgeschuurd door de muur ging. Ze hebben 'm dus een stukje in de tuin verlengd. Zie je niets meer van. Keurig een halve meter de grond in gegaan en alles weer op zijn plek gelegd.)

Maar met "geen zin" heeft het niets te maken.
toon volledige bericht
Hij mag het inderdaad niet. Ik heb de aansluiting laten verleggen van de woonkamer naar de meterkast. Kosten --> €181,50. Is eerder dit jaar gebeurd. Vrij stevig, maar liever eenmalig betalen dan voor eeuwig dat klote modem uit de muur in de woonkamer. Waar hij bij mij door de muur kwam was die helaas niet te verbergen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mr_evil08 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 08:23:
[...]
Ik heb "vroegah" voor de pre glasvezel tijdperk de AOP gewoon verplaatst. :o
Welke *piep *piep *piep verzint het om hem in de woonkamer te maken op een totaal onhandig plek.

In de kruipruimte lag hier nog genoeg groene coaxkabel waardoor ik alle kanten op kon, dus weet je zeker dat in je kruipruimte niet nog wat extra kabel over is, lijkt me sterk dat het strak is aangelegd(als je in de kruipruimte kan komen).
Heel logisch dat het in de woonkamer werd aangelegd. COAX is redelijk van de tijd vóór het grote boze internet en fin, mensen hebben hun TV in de regel in de woonkamer staan. :)

Extra kabel van meterkast naar woonkamer vinden mensen lastig, dus AOP in de woonkamer, net als het koper van KPN. Dat was voor de meeste huishoudens toen het werd aangelegd, toch de meest logische plek.

Ik weet niet wat er met nieuwbouw gebeurt. Zou me zomaar kunnen voorstellen dat heden ten dage de AOP's juist in de meterkast worden afgemonteerd, zodat het modem daar aan gehangen kan worden en er dan extra coax ná het AOP door het huis word gelegd voor TV, etc.
Krijnemans schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:59:
[...]
Hij mag het inderdaad niet. Ik heb de aansluiting laten verleggen van de woonkamer naar de meterkast. Kosten --> €181,50. Is eerder dit jaar gebeurd. Vrij stevig, maar liever eenmalig betalen dan voor eeuwig dat klote modem uit de muur in de woonkamer. Waar hij bij mij door de muur kwam was die helaas niet te verbergen...
Het is het mij ook meer dan waard geweest.

Nu had ik zelf mijn modem wel in mijn meterkast geplaatst (er lag al coax van de woonkamer naar de meterkast) maar mét het risico dat Ziggo bij een storing zou zeggen "niet volgens spec aangesloten, fix dat eerst maar".

Dus met een verbouwing die toch al stevig was, dat meegenomen. Nu is het AOP officieel in de meterkast en word alles daar verdeeld. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
unezra schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Heel logisch dat het in de woonkamer werd aangelegd. COAX is redelijk van de tijd vóór het grote boze internet en fin, mensen hebben hun TV in de regel in de woonkamer staan. :)

Extra kabel van meterkast naar woonkamer vinden mensen lastig, dus AOP in de woonkamer, net als het koper van KPN. Dat was voor de meeste huishoudens toen het werd aangelegd, toch de meest logische plek.

Ik weet niet wat er met nieuwbouw gebeurt. Zou me zomaar kunnen voorstellen dat heden ten dage de AOP's juist in de meterkast worden afgemonteerd, zodat het modem daar aan gehangen kan worden en er dan extra coax ná het AOP door het huis word gelegd voor TV, etc.

[...]
Dat idee stamt idd nog uit de jaren 60-80, waarbij het normaal was dat de PTT ISRA ook in de woonkamer zat en wij nog een telefoon met draaischijf hadden en nog functioneerde als de stroom uitviel.

Die tijden zijn allang voorbij, snap die lui niet dat de NTU(fiber) ook laten opleveren in de woonkamer.
Te beroerd om een stopcontact in de meterkast te maken(zelf ook gefixed afgetapt van een lasdoos en officieel volgens NEN1010 aangelegd het kost amper iets).

Vanuit de woonkamer kan je geen kant meer op wil je elders nog zaken hebben en in de 21e eeuw is het vrij normaal om nog een TV in de slaapkamer te hebben bijvoorbeeld.

Dan mag je een lelijke kabel in zicht gaan leggen of met opbouw goten gaan werken.
Ik had het geluk gehad dat het buisje wel via de meterkast liep dus kon het zaakje gewoon terugtrekken.

Nieuwbouw wordt alles standaard in meterkast opgeleverd zoals het hoort tenzij men anders heeft aangegeven.

Dit is een woning van jaren 80 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:36:
[...]
Dat idee stamt idd nog uit de jaren 60-80, waarbij het normaal was dat de PTT ISRA ook in de woonkamer zat en wij nog een telefoon met draaischijf hadden en nog functioneerde als de stroom uitviel.

Die tijden zijn allang voorbij, snap die lui niet dat de NTU(fiber) ook laten opleveren in de woonkamer.
Te beroerd om een stopcontact in de meterkast te maken(zelf ook gefixed afgetapt van een lasdoos en officieel volgens NEN1010 aangelegd het kost amper iets).
Als de fiber uit de straat moet komen en geen bestaand tracée volgt snap ik het inderdaad ook niet.

Dat het verplaatsen van het AOP of ISRA punt geld kost snap ik dan weer wel. Ik moet zeggen dat ik het gezien de hoeveelheid werk, redelijk goedkoop vond zelfs. Ze stonden dacht ik met 2 of 3 man van BAM op de stoep en zijn letterlijk een paar uur bezig geweest om de kabel in de tuin op te graven, opnieuw in te voeren (hij was in de muur beschadigd), door de kruipruimte te leggen en af te monteren op een doos.

Het is maar goed dat ze niet de reguliere arbeidskosten doorbelasten, dan had het snel meer dan het dubbele gekost. :)
Vanuit de woonkamer kan je geen kant meer op wil je elders nog zaken hebben en in de 21e eeuw is het vrij normaal om nog een TV in de slaapkamer te hebben bijvoorbeeld.

Dan mag je een lelijke kabel in zicht gaan leggen of met opbouw goten gaan werken.
Ik had het geluk gehad dat het buisje wel via de meterkast liep dus kon het zaakje gewoon terugtrekken.

Nieuwbouw wordt alles standaard in meterkast opgeleverd zoals het hoort tenzij men anders heeft aangegeven.

Dit is een woning van jaren 80 btw.
Jup.

Ik heb de mazzel dat er centraal in huis een stijgkoker loopt waar praktisch alle leidingen doorheen lopen op wat verwarmingsbuizen na.
Ideaal. Vanaf daar distribueer ik alles en die stijgkoker komt keurig uit in de kruipruimte. :) Loopt door tot onder de vloer van de 3e woonlaag. Alleen dáár is het even heel irritant omdat 'ie net onder de vloer uit komt en niet in een koker. De bocht die je daar moet maken is niet prettig.

Onze woning is uit 1958. We hebben geen meterkast, enkel een trapkast waar ook de groepenkast zit. Ideaal, want dáár heb ik dus ruimte zat voor alle huidige en toekomstige apparatuur. Apparatuur heeft ook een eigen groep. Heel fijn, geen gezeik meer met mijn server platgooien als ik eens in huis aan de electra wil werken.

Pagina: 1