Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 07:40
Na lang twijfel toch de keuze gemaakt om zonnepanelen te nemen.

De keuze is gevallen op Q-Cells 315WP duo full black met Enphase micro omvormers. Het dak staat richting O-ZO.

Nu las ik in het grote verzamel topic dat de IQ7 een max output heeft van 250watt en de IQ7+ max output heeft van 295watt.

De installateur adviseert de IQ7 omdat deze eerder opstart en daardoor over het hele jaar gezien een beter rendement zal opleveren. Echter als ik de spec sheet doorlees van Enphase hebben beide modellen dezelfde opstart voltage.

Kortom, is het beter om de IQ7 te nemen of toch stapje groter met de IQ7+?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt aan de prijs. Wat kosten ze?

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
109,- vs 119,-.

10 euro verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

RvV

IQ7+. Mijn APS YC600 zie ik zelfs al regelmatig aftoppen op 610W, dus 305W per paneel. Ok ok...het aantal uur op de dag valt wel mee. Maar het is gewoon suf om zoveel af te toppen.

Ter indicatie, de 325W paneeltjes zaten vandaag tussen 13:15u en 17:30u boven de 250W.

Maar omdat APS goedkoper is, zou ik helemaal geen Enphase nemen. Iedereen prijst hier zijn eigen spul de hemel in dus... ;)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ah.
Het lijkt erop dat je met Q-Cells 315WP FB geen voordeel van de + versie gaat hebben aangezien de MPP spanning maar rond de 33V zit.
Dus ga voor de gewone IQ7.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Klopt het ook dat bij onder dimensioneren van een micro omvormer de rendement aan de onderkant beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

Het ging ook niet om de maximale paneel spanning maar om de opbrengst vanwege het "eerder" opstarten.
Dat laatste zou je bij de fabrikant moeten navragen.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom is er voor micro omvormers gekozen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Er is binnen onvoldoende ruimte om een omvormer te plaatsen. De langere garantie vind ik ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik heb mijn URE 310wp panelen op IQ7 aangesloten. Er liggen er 6 op oost en 6 op west op 35 graden. Als in op Enlighten kijk zie ik dat ze net wel/niet aftoppen op 250W. Dit klopt aardig volgens mij.

De volgende fase wordt mijn schuurdak. Hierop komen panelen op zuid en ik ga daarvoor de de IQ7+ gebruiken. Dit omdat zuid meer oplevert...

Ik heb trouwens voor Enphase gekozen omdat ik een complexe schaduw opstelling heb met twee dakkapellen en een schoorsteen. Dit zou voor het schuurdak niet nodig zijn, maar ik heb graag dezelfde omvormers. Bovendien kon ik ze aanschaffen bij de groothandel wat ook weer scheelt. :P

[ Voor 29% gewijzigd door BigEagle op 29-06-2019 07:39 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
@BigEagle staan de panelen nog in de schaduw op het moment dat ze aftoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 07:35
JCreations schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:35:
Er is binnen onvoldoende ruimte om een omvormer te plaatsen. De langere garantie vind ik ook wel fijn.
Om hoeveel micro's gaat het? Ik gebruik de IQ7 in combinatie met een 320wp panelen sinds half mei dat ze liggen hebben ze 2 keer afgetopt 15 mei en gisteren.

Dus ik denk dat die extra investering van de IQ7+ niet rendabel zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
JCreations schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:48:
@BigEagle staan de panelen nog in de schaduw op het moment dat ze aftoppen?
Nee, die staan dan vol in de zon.

Dit is er 1 van de voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cr5MK5LkYgn995CohifxvenR/thumb.png

En dit is er 1 van de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5lCHsU0HjmzPvu1PIeWpgQe4/thumb.png

Grootste verschil is dat achter de temperatuur van de Enphase hoger is. De bewolking is ook heel goed te zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 22:33
Zelf ook aan het oriënteren en wil gaan voor Sunpower P19 320 full Black 16x.
Op dit moment heeft de aannemer hierbij gekozen voor iq7, maar als ik lees dat het prijsverschil 10 euro is met iq7+ lijkt mij dat beter.

Hebben de Sunpower panelen hier voordeel van? Panelen komen allemaal op zuid te liggen. Reden dat ik kies voor een micro omvormer is omdat ik geen plek heb voor een omvormer en de panelen verspreidt worden opgesteld. 9 en 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
Voor zuid zou ik voor de IQ7+ kiezen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
@Basement het gaat om 13 panelen op oost/zuidoost. Grofweg op een hoek van 40 graden.

@BigEagle bedankt voor de screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
RvV schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:06:

Ter indicatie, de 325W paneeltjes zaten vandaag tussen 13:15u en 17:30u boven de 250W.
Hoe liggen de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb de de IQ7 met 13 QCells 310wp op zuid, geen schaduw en bij volle zon toppen ze altijd af tussen ca.12:15 en 15:00.

Heb bij Enphase nagevraagd (krijg altijd response op e-mails) en dit is volgens hen een bewuste keuze ingegeven door kosten/baten. Uit hun onderzoek blijkt (ik heb de rapporten gekregen) dat op jaarbasis het effect van aftoppen op ca. 80% minder dan 1% is van de jaaropbrengst is en dus de investering van de 7+ niet waard.

Is dat wel zo? In mijn geval van vol op zuid en geen schaduw denk ik dat het verschil groter is dan 1% en ik vind het ok. Temeer ook omdat ik na nog geen 5 maanden en problemen met monitoring in de eerste maand al op 2.3MWh zit met 4030Wp . De installateur schatte de jaaropbrengst op 3.9MWh.

Achteraf vind ik dat de installateur mij hierover had moeten informeren er mij de keuze moeten geven. Hun aftersales service is ook onder de maat. Dat doet de fabrikant beter.

De rapporten vind je hier
https://1drv.ms/f/s!AtEPqOxH-AH9g4R1TrNeQydH9vWExw

[ Voor 14% gewijzigd door Boeryepes op 29-06-2019 13:48 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV

RvV

ZW, 35°. Misschien maakt het ook nog uit dat ik geen full-black panelen heb waardoor mijn opbrengst over de gehele linie net wat hoger is, vooral met deze zon en temperaturen?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Boeryepes schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:31:
Ik heb de de IQ7 met 13 QCells 310wp op zuid, geen schaduw en bij volle zon toppen ze altijd af tussen ca.12:15 en 15:00.

Heb bij Enphase nagevraagd (krijg altijd response op e-mails) en dit is volgens hen een bewuste keuze ingegeven door kosten/baten. Uit hun onderzoek blijkt (ik heb de rapporten gekregen) dat op jaarbasis het effect van aftoppen op ca. 80% minder dan 1% is van de jaaropbrengst is en dus de investering van de 7+ niet waard.

Is dat wel zo? In mijn geval van vol op zuid en geen schaduw denk ik dat het verschil groter is dan 1% en ik vind het ok. Temeer ook omdat ik na nog geen 5 maanden en problemen met monitoring in de eerste maand al op 2.3MWh zit met 4030Wp . De installateur schatte de jaaropbrengst op 3.9MWh.

Achteraf vind ik dat de installateur mij hierover had moeten informeren er mij de keuze moeten geven. Hun aftersales service is ook onder de maat. Dat doet de fabrikant beter.

De rapporten vind je hier
https://1drv.ms/f/s!AtEPqOxH-AH9g4R1TrNeQydH9vWExw
Zoveel momenten van aftoppen heb je dit jaar niet gehad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Basement schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Zoveel momenten van aftoppen heb je dit jaar niet gehad toch?
Elk zonnig moment tussen 12 en 15 uur. Hier een screenshot
Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AtEPqOxH-AH9g4R2qMXZbkSI9KVTNg

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Boeryepes schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:46:
[...]

Elk zonnig moment tussen 12 en 15 uur. Hier een screenshot
[Afbeelding]
Ik denk dat er met je link iets niet goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
krijg em niet goed in het bericht. Het is een onedrive link
https://1drv.ms/u/s!AtEPqOxH-AH9g4R2qMXZbkSI9KVTNg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
Ik zie t ja, vandaag gisteren en eergisteren topte het ook af bij mij. maar de dagen daarvoor niet toch?

Als jij zoveel aftopt als je zegt, bij elke zomerse dag en bij mij niet, dan is er met 1 van 2 van de twee systemen iets niet goed, aangezien we ongeveer op dezelfde wp (scheelt 10wp) per panel zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JCreations
Na alles door genomen te hebben toch besloten om de iq7± te nemen. Kan nergens iets terug vinden over het eerder opstarten bij de iq7.

Het prijs verschil is op het geheel 130,- incl BTW. Voor dit bedrag wil ik niet achteraf spijt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JCreations schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:39:
Na alles door genomen te hebben toch besloten om de iq7± te nemen. Kan nergens iets terug vinden over het eerder opstarten bij de iq7.

Het prijs verschil is op het geheel 130,- incl BTW. Voor dit bedrag wil ik niet achteraf spijt hebben.
Ik zou het aan een string omvormer hangen, 13 is ideaal kwa voltage en het lijkt me sterk dat je deze omvormer nergens kwijt kan binnen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-4200-mtl-s.html

Veel sneller terugverdiend ook, geen aftop problemen maar je benut het paneel volledig, geen 230v op dak met alle perikelen van corrosie enz.
Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 07:13:
[...]

Ik zou het aan een string omvormer hangen, 13 is ideaal kwa voltage en het lijkt me sterk dat je deze omvormer nergens kwijt kan binnen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-4200-mtl-s.html

Veel sneller terugverdiend ook, geen aftop problemen maar je benut het paneel volledig, geen 230v op dak met alle perikelen van corrosie enz.
Ik zou er nog eens over nadenken als ik jou was.
Nadeel is dat de omvormer na 10 a 15 jaar vervangen dient te worden. Tegen de tijd dat je de omvormer dient te vervangen zijn de kosten hoger dan het Enphase systeem.

Kortom: gewoon voor Enhpase gaan, prima keuze, geen gedoe met opstart spanning, schaduw en andere fratsen. Wat mij betreft is een micro omvormer een veel moderner systeem dan een conventionele omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris499 op 30-06-2019 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:36:
[...]

Nadeel is dat de omvormer na 10 a 15 jaar vervangen dient te worden. Tegen de tijd dat je de omvormer dient te vervangen zijn de kosten hoger dan het Enphase systeem.
Daar ga je dan vanuit, en wat als er een micro kapot gaat? Die kans is 13x groter :) ga jij het dak op om hem te vervangen?
Een growatt zit 10 jaar gar op, nou dan heb je de set al 3-4 jaar terug, gaat dan de omvormer kapot koop je een nieuwe voor 600,- en kost je 1 jaar tvt plus dat kan je zelf makkelijk doen.
13x119,- heb je de 2e omvormer al betaald ;)

Edit:
Welke schaduw, heeft ie niet zegt hij, 13 stuks is perfect voor een stringomvormer dus geen fratsen met opstarten. Voordeel zelfs dat hij zijn 300Wp paneeltje of hoger niet af topt.
Als je dan toch voor micro wilt gaan neem dan aps micro's en niet die antieke enphase.

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 30-06-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:34
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:44:
[...]

Daar ga je dan vanuit, en wat als er een micro kapot gaat? Die kans is 13x groter :) ga jij het dak op om hem te vervangen?
Een growatt zit 10 jaar gar op, nou dan heb je de set al 3-4 jaar terug, gaat dan de omvormer kapot koop je een nieuwe voor 600,- en kost je 1 jaar tvt plus dat kan je zelf makkelijk doen.

Edit:
Welke schaduw, heeft ie niet zegt hij, 13 stuks is perfect voor een stringomvormer dus geen fratsen met opstarten. Voordeel zelfs dat hij zijn 300Wp paneeltje of hoger niet af topt.
Als je dan toch voor micro wilt gaan neem dan aps micro's en niet die antieke enphase.
Ik heb op de garageset (last van schaduw) 2x aps yc1000 gebruikt. De installateur wilde de dc kabels naar binnen hebben. Als er dan iets was, konden ze het makkelijker servicen. Met 8 panelen is dat ook nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Ik heb op de garageset (last van schaduw) 2x aps yc1000 gebruikt. De installateur wilde de dc kabels naar binnen hebben. Als er dan iets was, konden ze het makkelijker servicen. Met 8 panelen is dat ook nog wel te doen.
Precies, bij weinig panelen kan dat best, het gaat hier om 13 panelen, meest ideaal voor een stringomvormer.
En dan ook weer minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Basement schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:23:
Ik zie t ja, vandaag gisteren en eergisteren topte het ook af bij mij. maar de dagen daarvoor niet toch?

Als jij zoveel aftopt als je zegt, bij elke zomerse dag en bij mij niet, dan is er met 1 van 2 van de twee systemen iets niet goed, aangezien we ongeveer op dezelfde wp (scheelt 10wp) per panel zitten.

[...]
Zo was t ook bij mij de afgelopen dagen. Verkeerd kan het niet zijn want het aftoppen is op max vermogen van de omvormer, ca 3,2kwh

Als er een uur geen wolken zijn, dat zit ie dus gelijk op max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:44:
[...]

Edit:
13 x groter? Bron hiervoor? Je kunt namelijk niet zeggen dat de kans dat 1 micro omvormer kapot gaat even groot is als de kans dat een conventionele omvormer kapot gaat.

Jouw omvormer kost 600 euro x 2 is 1200 euro.
Micro omvormers is 13 x 109 = 1417 euro. Ja, micro omvormers zijn iets duurder als je het zo bekijkt. Echter hebben ze veel voordelen, die ik nu niet allemaal ga benoemen aangezien die in andere topics ook al vaker zijn benoemd.

Daarnaast heb je tegenwoordig garantie fondsen, waardoor je niet alleen garantie hebt op de micro omvormers, maar ook garantie op de installatie als de installateur failliet is. Je hoeft daarom niet zelf het dak op :-).

Aftoppen is in dit topic al benoemd. Dit is te verwaarlozen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chris499 op 30-06-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:50:
[...]

13 x groter? Bron hiervoor? Je kunt namelijk niet zeggen dat de kans dat 1 micro omvormer kapot gaat even groot is als de kans dat een conventionele omvormer kapot gaat.

Jouw omvormer kost 600 euro x 2 is 1200 euro.
Micro omvormers is 13 x 109 = 1417 euro. Ja, micro omvormers zijn iets duurder als je het zo bekijkt. Echter hebben ze veel voordelen, die ik nu niet allemaal ga benoemen aangezien die in andere topics ook al vaker zijn benoemd.

Daarnaast heb je tegenwoordig garantie fondsen, waardoor je niet alleen garantie hebt op de micro omvormers, maar ook garantie op de installatie als de installateur failliet is. Je hoeft daarom niet zelf het dak op :-).

Aftoppen is in dit topic al benoemd. Dit is te verwaarlozen.
Precies, dus je hebt al 2 string omvormers gekocht (ruim met 119,- voor de plus) voordat je begonnen bent :) garantie fondsen zijn er ook voor stringomvormers, kan je garantie bijkopen als je daar waarde aan hecht. Maar het is net als met verzekeren, alleen doen als je iets niet kan betalen. Het stuk gaan van een micro ligt net zo hoog als een stringomvormer, misschien wel hoger omdat er 13 onder een paneel liggen in de hete zon, een string omvormer kan je relatief simpel extra koelen als je dat wilt om de levensduur te verlengen, er zijn nog genoeg sma sunnyboys in het veld van 15 jaar of ouder, de 10 jaar is financieel defect.
Aftoppen is hoofdzakelijk tussen de oren inderdaad, maar dat is dan wel voor iedereen verschillend of je daar tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Rol-Co schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:04:
[...]

Precies, dus je hebt al 2 string omvormers gekocht (ruim met 119,- voor de plus) voordat je begonnen bent :) garantie fondsen zijn er ook voor stringomvormers, kan je garantie bijkopen als je daar waarde aan hecht. Maar het is net als met verzekeren, alleen doen als je iets niet kan betalen. Het stuk gaan van een micro ligt net zo hoog als een stringomvormer, misschien wel hoger omdat er 13 onder een paneel liggen in de hete zon, een string omvormer kan je relatief simpel extra koelen als je dat wilt om de levensduur te verlengen, er zijn nog genoeg sma sunnyboys in het veld van 15 jaar of ouder, de 10 jaar is financieel defect.
Aftoppen is hoofdzakelijk tussen de oren inderdaad, maar dat is dan wel voor iedereen verschillend of je daar tegen kan.
Er zitten minder componenten in een micro omvormer dan in een string omvormer.

Dus ook veel minder onderdelen die kapot kunnen gaan. Daar is ondertussen ook al veel over gezegd en over geschreven.

Ik snap alleen niet zo goed waarom jij iemand een string omvormer blijft aanpraten als deze al lang en breed voor micro's heeft gekozen en aangegeven heeft geen ruimte voor een string omvormer binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV

RvV

Zou ik ook doen hoor, primair string, en pas naar de micro's als het niet anders kan. Als mensen voor schaduwloze daken toch graag micro's willen, ook prima. :)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Basement schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:10:
[...]

Er zitten minder componenten in een micro omvormer dan in een string omvormer.
X13 dan dus denk het niet.
Dus ook veel minder onderdelen die kapot kunnen gaan. Daar is ondertussen ook al veel over gezegd en over geschreven.
Geschreven door? Ik lees hier op het forum niets anders dan kapotte optimisers en vaag werkende micro omvormers.
Ik snap alleen niet zo goed waarom jij iemand een string omvormer blijft aanpraten als deze al lang en breed voor micro's heeft gekozen en aangegeven heeft geen ruimte voor een string omvormer binnen.
Ik praat niemand wat aan, ieder mag het zelf weten, ik geef alleen aan dat ik het in dit geval met een string omvormer zou doen. Dan komt er ineens een verhaal over string omvormers die bij 10 jaar vervangen moeten worden, iets met klepel en klok.

Een pv set is een investering die zich binnen redelijke tijd terug moet verdienen wil je er voordeel uit halen, dus prijstechnisch redelijke panelen met veel bang for buck, op een schaduwvrij dak met panelen allemaal dezelfde kant op zijn de meeste voordelen van micro weg en geeft je alleen een jaar extra tvt.
Steek dat geld dan in betere of meer panelen, dan heb je er nog wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
Nou ik lees hier heel weinig over vaag werkende micro's, alleen die van raugustijn doen raar, dat is gemeld en word aan een oplossing gewerkt bij Enpase.

Buiten dit forum is er genoeg te vinden, over de garanties van string en micro's, en het eerder defect gaan van een string omvormer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JCreations
Bedankt voor de tips allemaal.

Bij de keuze van mijn panelen en omvormer waren een aantal dingen van belang voor me. Levertijd, garantie, technisch rendement, financieel rendement, ruimte en wat ik mooi vind.

Ik ben ervan bewust dat ik met mijn set niet de beste financiele rendement zal behalen. Als dat het volledige uitgangspunt is, kan ik beter voor andere panelen en omvormer gaan.

De panelen worden aan de straatzijde geplaatst, dus wil ik graag dat het er wat strakker uit ziet. Daarnaast biedt Q-Cells ook een betere garantie met het technisch rendement. Het verschil is toch gemiddeld 3 tot 5% vermogen. Over de hele levensduur gezien compenseert dit (hopelijk) wel de hogere prijs. De meerprijs van Q-Cells ten opzichte van een JA of Trina is ook te overzien. Het zijn geen LG of Panasonic prijzen.

Wat betreft de omvormer, de keuze was gevallen op SMA, Solaredge of Micro omvormers. Waarom SMA? Puur gevoelskwestie. Bij een investering voor 25 jaar speelt dat ook een rol voor mij. Met SMA is het prijsverschil minder groot. Voor grofweg 450,- meer heb je dan de micro omvormers. Ja, dit is een jaar extra t.v.t..Je hebt echter wel de volgende voordelen:
-Langere garantie, mocht de string omvormer kapot gaan, dan heb je het al terug. Dit is puur een "gok".

-Monitoring per paneel. Valt een paneel onder de gegarandeerde curve, dan kan je dit ook eerder makkelijker signaleren en dus ook verhalen bij de fabrikant.

-Geen kast in huis. Zal het passen? Ja. Is het wenselijk? Nee. De was en cv hok is al vrij klein. Met nog een apparaat erbij wordt het gewoon minder comfortabel bewegen in de ruimte.

-Gegarandeerd geen gezoem in huis van de omvormer. Ik ben iemand die een mechnische ventilatie op een hogere stand al irritant vind qua geluid.

Daarnaast komen de panelen tussen 2 vierkante (50cm x 50cm) schoorstenen te staan. Geen enkel bedrijf kon mij, onderbouwd met getallen, vertellen hoeveel impact dit zal hebben op het systeem. Het bleef enkel bij: Het zal wel meevallen of we raden solaredge aan. Ook hierin wil ik dan geen risico nemen gezien de levensduur van deze investering.

Kortom, liever in 1 keer goed en een langere t.v.t. dan dat ik later spijt heb.

[ Voor 5% gewijzigd door JCreations op 30-06-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Een kleine update.

Inmiddels liggen de panelen erop en heb ik ook net een antwoord gehad van Enphase zelf met betrekking tot de startstroom en rendement.

Dit was het antwoord:
Het rendement voor IQ7 en IQ7+ is gelijk bij het opstarten, de startwaardes van zowel het gebruiksbereik als het spanningsbereik MPP is bij beide omvormers gelijk. Alleen bij de maximum waardes zit een verschil, echter zal dit verschil bij 60 cell PV nooit merkbaar worden gezien panelen met die hoeveelheid cellen vrijwel nooit zo hoog in hun DC spanning komen (45/60VDC).
Kortom, aan de onderkant biedt de IQ7 geen voordeel ten opzichte van IQ7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Foto's?😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jammer dat ik dit topic niet eerder heb gezien, dan had ik je direct hetzelfde aangeraden. 9 maanden geleden heb ik _exact_ dezelfde setup gekocht op een west-zuid-west 45 graden dak; 12x 315wp Q-cells duo black met de IQ7+ omvormers en een envoy bridge.
Sinds 17 oktober zit ik op 1900kwh, verwacht ergens rond de 2500 kwh op jaarbasis uit te komen.

[ Voor 6% gewijzigd door siepeltjuh op 20-07-2019 13:39 ]

Can`t live without the mods

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCreations
Een kleine update omtrent deze omvormers.

De afgelopen dagen met een strak blauwe lucht zaten de omvormers vanaf 09:30 tot 12:30 boven de 250 watt met een piek op 273 watt.

Volgens PVoutput heb ik vandaag in dit tijdsblok 9,311Kw opgewekt. De theoretische max met iQ7 op 12 panelen is 9Kw.

Dit stukje extra piek vermogen levert me 300 watt extra op in die 3 uren met 12 panelen. 1 paneel levert niks op in dit tijdsblok door m'n schoorsteen. Wellicht dat dit wat meer wordt als de zon wat hoger staat, maar de het extra stukje vermogen is dus niet rendabel in mijn situatie.

Het verschil was €10,- in btw per omvormer, dus €100,- ex BTW totaal. 300 watt levert met huidige prijzen €0,05 cent op per dag. Met 2000 zulke mooie dagen is het verschil dus terug verdiend 8)7.

Kortom, tot nu toe is het stukje extra piekvermogen van de IQ7+ niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:15
JCreations schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:59:
Een kleine update omtrent deze omvormers.

De afgelopen dagen met een strak blauwe lucht zaten de omvormers vanaf 09:30 tot 12:30 boven de 250 watt met een piek op 273 watt.

Volgens PVoutput heb ik vandaag in dit tijdsblok 9,311Kw opgewekt. De theoretische max met iQ7 op 12 panelen is 9Kw.

Dit stukje extra piek vermogen levert me 300 watt extra op in die 3 uren met 12 panelen. 1 paneel levert niks op in dit tijdsblok door m'n schoorsteen. Wellicht dat dit wat meer wordt als de zon wat hoger staat, maar de het extra stukje vermogen is dus niet rendabel in mijn situatie.

Het verschil was €10,- in btw per omvormer, dus €100,- ex BTW totaal. 300 watt levert met huidige prijzen €0,05 cent op per dag. Met 2000 zulke mooie dagen is het verschil dus terug verdiend 8)7.

Kortom, tot nu toe is het stukje extra piekvermogen van de IQ7+ niet rendabel.
Oftewel gewoon de IQ7+ nemen?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Space21 schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:57:
[...]

Oftewel gewoon de IQ7+ nemen?
Nee, in mijn situatie met dak op het Oost, zuid-oost is het niet rendabel. De normale IQ7 was voldoende waarschijnlijk. Ik moet nog mei tot en met juli afwachten, maar ik verwacht niet dat het veel betere resultaten zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
JCreations schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:01:
[...]

Nee, in mijn situatie met dak op het Oost, zuid-oost is het niet rendabel. De normale IQ7 was voldoende waarschijnlijk. Ik moet nog mei tot en met juli afwachten, maar ik verwacht niet dat het veel betere resultaten zal opleveren.
Hangt er ook vanaf hoeveel wp je paneel is. Ik heb hier 3 panelen met 405 wp op de schuur liggen. Daar heb ik de IQ7X onder gedaan.

Hoe hoger je wp, des te sneller je aan het maximum wat de micro kan opwekken komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
.

[ Voor 99% gewijzigd door Chris499 op 20-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Chris499 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:09:
[...]

Hangt er ook vanaf hoeveel wp je paneel is. Ik heb hier 3 panelen met 405 wp op de schuur liggen. Daar heb ik de IQ7X onder gedaan.

Hoe hoger je wp, des te sneller je aan het maximum wat de micro kan opwekken komt.
Ja precies. Ik ben van plan 325wp panelen te plaatsen. IQ7 dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Space21 schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:15:
[...]

Ja precies. Ik ben van plan 325wp panelen te plaatsen. IQ7 dus :-)
325 wp is wat mij betreft een grensgeval tussen IQ7 en IQ7+. Ik neig toch meer naar de IQ7+. Ligt er ook aan met welke graadhoek je ze gaat leggen.

Hier een duidelijke uitleg van Laurens Knapen:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

*Helemaal onderaan de pagina een overzicht met de richtlijn welke micro te gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris499 op 20-04-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Groter is beter gaat om het paneel zelf. Dat is omdat je paneel sneller het maximale uit je omvormer kan halen.

Ik heb ze op ongeveer 45 graden op o/zo met q cell 315. In mijn situatie levert de iq7+ geen financieel voordeel. Het produceert uiteraard wel meer stroom.

Maar wat ik in m'n vorige post zei, ik moet mei tot juli nog beleven. Wellicht dat de komende maanden wel voor heel veel meer piek uren zorgt.

[ Voor 21% gewijzigd door JCreations op 20-04-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
JCreations schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:39:
Groter is beter gaat om het paneel zelf. Dat is omdat je paneel sneller het maximale uit je omvormer kan halen.

Ik heb ze op ongeveer 45 graden op o/zo met q cell 315. In mijn situatie levert de iq7+ geen financieel voordeel. Het produceert uiteraard wel meer stroom.

Maar wat ik in m'n vorige post zei, ik moet mei tot juli nog beleven. Wellicht dat de komende maanden wel voor heel veel meer piek uren zorgt.
Als je nu niet afstopt, verwacht ik dat je dat in de zomer ook niet gaat doen.

Zojuist even bekeken wanneer ik gisteren aftopte met mijn IQ7's:
Oost: tussen 10:00 - 11:30 (245 Watt)
West: tussen 16:30 - 17:00 (245 Watt)

Op zuid haalde ik gisteren maar 265 Watt max uit een IQ7X. De IQ7X kan 315 Watt continu leveren. De panelen liggen redelijk plat, dus ik verwacht dat als de zon hoger komt te staan in de zomer, ze zo nu en dan wel naar die 315 Watt zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCreations
Om eerlijk te zijn verwacht ik ook niet dat ze veel meer gaan aftoppen.

Voor de mensen die nog twijfelen; Gaat het je puur om rendement, neem dan de IQ7 (of gewoon string). Wil je maximale uit je panelen halen, dan >misschien< IQ7+. Mijn panelen zijn pas jaar oud. Over enkele jaren zal door de degradatie de huidige pieken ook niet meer gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
JCreations schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:59:
Om eerlijk te zijn verwacht ik ook niet dat ze veel meer gaan aftoppen.

Voor de mensen die nog twijfelen; Gaat het je puur om rendement, neem dan de IQ7 (of gewoon string). Wil je maximale uit je panelen halen, dan >misschien< IQ7+. Mijn panelen zijn pas jaar oud. Over enkele jaren zal door de degradatie de huidige pieken ook niet meer gehaald worden.
Zo stellig zou ik het niet durven uitdrukken. Bij 320 wp, of hoger zou ik altijd voor de IQ7+ kiezen. Het prijsverschil t.o.v. de IQ7 is maar 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Chris499 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:02:
[...]

Zo stellig zou ik het niet durven uitdrukken. Bij 320 wp, of hoger zou ik altijd voor de IQ7+ kiezen. Het prijsverschil t.o.v. de IQ7 is maar 8 euro.
Verschil is inderdaad niet groot; maar als je 16 panelen wilt leggen is dat toch 128 euro; omgerekend 50 a 55 bier in de kroeg (als ze weer open zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Laatst online: 12:06

Cliffie

Trompetslet

Hier 300Wp panelen met IQ7. Sinds gisteren heb ik de uitgebreide logging per paneel aan de gang gekregen en ik zie dat ze nog niet aftoppen. Max van 243-244W op Oost. West komt nu tot max. 224W.

Moet nog even uitzoeken waarom op West het maximum toch lager ligt... Zal vast komen doordat het niet helemaal zuiver O-W is.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Cliffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:13:
Hier 300Wp panelen met IQ7. Sinds gisteren heb ik de uitgebreide logging per paneel aan de gang gekregen en ik zie dat ze nog niet aftoppen. Max van 243-244W op Oost. West komt nu tot max. 224W.

Moet nog even uitzoeken waarom op West het maximum toch lager ligt... Zal vast komen doordat het niet helemaal zuiver O-W is.
Hier topt het op oost ook meer af (met 310 wp panelen). Jij bent ook aan het aftoppen, ook al is het niet veel. Hogere opbrengst op oost, dan op west, komt denk ik omdat het in de ochtend koeler is dan in de middag.

Alles boven 240 Watt continu is aftoppen.
Specs IQ7:
Maximum continuous output power: 240 VA
Peak output Power: 250 VA

Google maar eens op Specs IQ7. Bovenste zoekresultaat pdf downloaden.

[ Voor 13% gewijzigd door Chris499 op 22-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Chris499 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:36:
[...]

Hier topt het op oost ook meer af (met 310 wp panelen). Jij bent ook aan het aftoppen, ook al is het niet veel. Hogere opbrengst op oost, dan op west, komt denk ik omdat het in de ochtend koeler is dan in de middag.

Alles boven 240 Watt continu is aftoppen.
Specs IQ7:
Maximum continuous output power: 240 VA
Peak output Power: 250 VA

Google maar eens op Specs IQ7. Bovenste zoekresultaat pdf downloaden.
Inderdaad, maar echt veel hoger zou het toch niet komen. Scheelt op jaarbasis niet heel veel denk ik.

Jij topt al wel af op West, maar dat kan ook door de 10Wp hogere panelen komen. Ik kom maar max tot 224W. Toch nog aardig onder het aftoppen... Ik denk door de 4 a 5 % meer ligging naar Noord.

[ Voor 13% gewijzigd door Cliffie op 22-04-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
https://enphase.com/sites...er_Module_Rightsizing.pdf

Een onderzoek van de Enphase zelf - i know, de slager die zijn eigen vlees keurt, maar oordeel zelf. Volgens dit onderzoek zijn verliezen agv. inverter saturation (dus max out) in het algemeen ruim <1%

Ik zit vol op zuid met een ca 40 graden dak en max out is afgerond 245W. Dit is gerekend op het max totaal per uur (3.18kW) voor 13 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenpl
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-07-2020
We hebben sinds 4 weken 16 panelen (q-cell g8 340wp) met de iq7 omvormer.
Ik zie bijna elke dag dat we de max bereiken van de omvormers tussen 9.45-14.45. Panelen liggen o-zo onder een hoek van ongeveer 45 graden.
Ik zit me ook sterk af te vragen of ik de installateur moet benaderen met het verzoek om de omvormers te laten vervangen voor de iq7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Gerbenpl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:00:
We hebben sinds 4 weken 16 panelen (q-cell g8 340wp) met de iq7 omvormer.
Ik zie bijna elke dag dat we de max bereiken van de omvormers tussen 9.45-14.45. Panelen liggen o-zo onder een hoek van ongeveer 45 graden.
Ik zit me ook sterk af te vragen of ik de installateur moet benaderen met het verzoek om de omvormers te laten vervangen voor de iq7+
da's wel vroeg op de dag. Bij mij was dat gisteren tussen 12 en 3.

edit: tuurlijk, jij zit o-zo dus hebt eerder hogere productie. Maar zou dat verklaart niet waarom het eindtijdstip dan zo gelijk is tussen onze beide situaties.

[ Voor 13% gewijzigd door Boeryepes op 22-04-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Boeryepes schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:03:
[...]

da's wel vroeg op de dag. Bij mij was dat gisteren tussen 12 en 3.

edit: tuurlijk, jij zit o-zo dus hebt eerder hogere productie. Maar zou dat verklaart niet waarom het eindtijdstip dan zo gelijk is tussen onze beide situaties.
Logisch, hij ligt meer op oost, dus eerder de piek. Zeker met 340Wp panelen lijkt mij de IQ7 onderbemeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenpl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7EcwDNKTFhOpeuwAhkE8QR-F8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtIW7IPsM61ZcuzF8sMsFpx3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Cliffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:09:
[...]

Logisch, hij ligt meer op oost, dus eerder de piek. Zeker met 340Wp panelen lijkt mij de IQ7 onderbemeten...
yep. Ik heb 13x310WP QCells.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Dat is serieus aftoppen, nu al... Het moet nog mei en juni worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Bij mij kun je middels de grafiek niet zien hoeveel er wordt afgetopt. Er zijn te veel zon richtingen geïnstalleerd. Ik zou moeten kijken of ik de zon richtingen apart kan selecteren. Panelen zijn als volgt verspreid:
Oost: 930 wp (3x 310) / IQ7
Zuid: 1215 wp (3x 405) / IQ7X
West: 2790 wp (9x 310) / IQ7

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pnw51yfra8wfq.jpg

@Gerbenpl
Wie is je installateur? Nog best een klus om alle micro's te verwisselen. Maar zoals je aangeeft geen goed advies door IQ7's te plaatsen op 340 wp panelen.

[ Voor 48% gewijzigd door Chris499 op 22-04-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-04 23:50
Ik heb 2 weken geleden ook QCell 340WP panelen geplaatst (O/W) en daarop bewust voor de IQ7+ gekozen. Ook op advies van Winkelman overigens.

Hoewel ik wel overtuigd ben dat het aftoppen niet opweegt tegen de meerprijs (dit gaat je op lange termijn weinig extra's opleveren) is het ook een gevoelskwestie: je wilt geen 'gratis' energie laten liggen om dat het systeem je beperkt.
Dat laatste was mij de geringe meerprijs zeker waard!

@Chris499 Ik zie dat je ook de interne verbruiksmeter met CT clamps hebt aangesloten: heb je 1- of 3-fase systeem? En kun je een foto plaatsen hoe je de CT clamp hebt geplaatst?
Ik lever 3-fase, maar de ruimte is te beperkt om ook 3 clamps te plaatsen. Ik overweeg nog om te kijken of alle fases door 1 clamp kunnen en of dit dan ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Ik sluit me aan bij @nrdnmg ! Hier ook 3-fase aangesloten en benieuwd hoe je dus het verbruik in je woning meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@nrdnmg @Cliffie
Ik lever op 1 fase, maar meet het verbruik op 3 fasen. Helaas geen ruimte meer in de meterkast voor de 3 fase relay. Daarnaast ook geen ruimte meer op het dak (enkel op noord, maar daar begin ik niet aan).

Inderdaad heb ik de CT's weggewerkt in mijn ABB schakelkast. Was een flink karwei, maar uiteindelijk gelukt. De kap van de schakelkast kan maar net dicht. Heb je wel de Envoy S metered (zwarte kastje i.p.v. de witte)? Met de normale Envoy kan kun je geen CT's en/ of batterij (die laatste voor in de toekomst) aansluiten.

Hier een tweetal fotos:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0uku6gy5tm87v.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cbtghik.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 22-04-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-04 23:50
@Chris499 ik heb de metered en al 3 CT’s op de opbrengst hangen.
Het is me uit jouw foto niet duidelijk: je hebt 2 CT’s onderin en 2 in het midden. De onderste wijzen richting de meterkast, de middelste van de meterkast af (lijkt t). Klopt dat wel?
Als het goed is heb je dan toch 1 CT op de teruglevering en 3 op de fases? Zit er dan niet 1 verkeerd?

Wat zou er gebeuren als je 3 fases door 1 CT laat gaan en zo de 3 fase als 1 fase instelt op de envoy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Dit gaat even boven mijn pet. Zal eens kijken hoe dit in mijn meterkast is gemonteerd. Heb wel dat zwarte Envoy kastje, maar dat witte kastje met zwarte Enphase blok heb ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@nrdnmg
CT links onder: Meet de inkomende stroom van het net (fase 1, verbruik)
CT links boven: Meet de inkomende stroom van het net (fase 2, verbruik)
CT rechts boven: Meet de inkomende stroom van het net (fase 3, verbruik)
CT links onder: Meet de uitgaande stroom van de panelen (fase 3, opbrengst)

De pijl op de CT moet altijd met de stroomrichting mee staan. Als deze tegen de stroomrichting in staat, krijg je negatieve waarden.

Je moet per fase een CT hebben. De fases moeten ook apart op de Envoy worden aangesloten (zitten 4 aansluitingen op (3 fasen en een 0).

@Cliffie
Dat zwarte blok bedoel jij denk ik de Q-relay mee. Die is verplicht als beveiliging, mag hopen dat ze die wel in je meterkast hebben geplaatst.

Wat betreft het meten van de teruglevering is de vraag of er bij jou CT's zijn aangesloten.
Zie: https://www.solar-bouwmar...-metered-stroomspoel.html

Ik denk van niet, en anders werken ze niet of zijn ze niet geregistreerd bij Enphase. Dat zijn die zwarte blokjes met die pijlen erop die je kunt zien in mijn schakelkast. Standaard wordt er met de Envoy S metered 2 CT's meegeleverd. 1 voor de fase en 1 voor de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Misschien ook wel leuk voor de discussie hier, een gifje van mijn panelen van een paar dagen geleden. Goed te zien is vanaf wanneer ze aftoppen op de ongeveer 250Wp, en hoe lang dit duurt. Ik heb zelf 300Wp panelen.

[Video: dak]

Het aftoppen zie ik alleen met veel zon in combinatie met deze relatieve kou.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Chris499 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:23:
@Cliffie
Dat zwarte blok bedoel jij denk ik de Q-relay mee. Die is verplicht als beveiliging, mag hopen dat ze die wel in je meterkast hebben geplaatst.

Wat betreft het meten van de teruglevering is de vraag of er bij jou CT's zijn aangesloten.
Zie: https://www.solar-bouwmar...-metered-stroomspoel.html

Ik denk van niet, en anders werken ze niet of zijn ze niet geregistreerd bij Enphase. Dat zijn die zwarte blokjes met die pijlen erop die je kunt zien in mijn schakelkast. Standaard wordt er met de Envoy S metered 2 CT's meegeleverd. 1 voor de fase en 1 voor de teruglevering.
Ik heb ook geen Metered Envoy, dus dit hele grapje gaat helaas niet op. Die Q-relay zal vast achter het klepje zitten ergens, kan me niet voorstellen dat die niet geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Moby schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:39:
Misschien ook wel leuk voor de discussie hier, een gifje van mijn panelen van een paar dagen geleden. Goed te zien is vanaf wanneer ze aftoppen op de ongeveer 250Wp, en hoe lang dit duurt. Ik heb zelf 300Wp panelen.

[Gfycat: dak]

Even een andere vraag. Hoe heb je die panelen schuin in het portaal gezet? Wil bij een aantal van die van mij ook graag draaien. Daarnaast vind ik het bijzonder dat die van jou tot 255 W gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris499 op 22-04-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Cliffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:57:
[...]

Ik heb ook geen Metered Envoy, dus dit hele grapje gaat helaas niet op. Die Q-relay zal vast achter het klepje zitten ergens, kan me niet voorstellen dat die niet geplaatst is.
Kun je eens een foto sturen van je meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Chris499 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:07:
[...]

Even een andere vraag. Hoe heb je die panelen schuin in het portaal gezet? Wil bij een aantal van die van mij ook graag draaien.
https://enlighten.enphase...systems/xxxxxxxxx/details. Let op dat er nergens "pv" in de url staat, dan krijg je weer een andere website te zien van je eigen data. uiteraard de xxxxx vervangen door je eigen systeem. Daarna op het tandwiel drukken waarna je het kan aanpassen.

Laat even weten of het gelukt is

[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 22-04-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

Welke tool is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenpl
Ik heb net contact gehad met de installateur, ze gaven direct aan dat de verkeerde omvormers geplaatst zijn, en gaan over 2 weken de iq7+ omvormers plaatsen.
Maar eens kijken of de 340wp panelen de iq7+ ook tot het maximale kunnen krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dat zit ingebouwd in de logging, zoals gezegd, haal de PV eens uit de link naar je eigen systeem.

https://enlighten.enphase...pv/systems/xxxxx/overview
https://enlighten.enphaseenergy.com//systems/xxxxx/overview

Geeft nogal een verschil

.

Ik neem dat je dat met tool bedoeld, en niet de tool waarmee ik het gifje heb gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
Moby schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:37:
[...]

Dat zit ingebouwd in de logging, zoals gezegd, haal de PV eens uit de link naar je eigen systeem.

https://enlighten.enphase...pv/systems/xxxxx/overview
https://enlighten.enphaseenergy.com//systems/xxxxx/overview

Geeft nogal een verschil

.

Ik neem dat je dat met tool bedoeld, en niet de tool waarmee ik het gifje heb gemaakt?
Idd de Onlinetool waarmee je het obrengstverloop over de dagen kunt zien (is inmiddels gelukt na het aanmaken van aan manager account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Moby schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:49:
[...]

https://enlighten.enphase...systems/xxxxxxxxx/details. Let op dat er nergens "pv" in de url staat, dan krijg je weer een andere website te zien van je eigen data. uiteraard de xxxxx vervangen door je eigen systeem. Daarna op het tandwiel drukken waarna je het kan aanpassen.

Laat even weten of het gelukt is
Via de manager Tool. Ik heb daar in het verleden wel eens een andere achtergrond gekozen (dakpannen).
Nu vraag ik me af hoe je de panelen kunt draaien. Kun je uitleggen in welk menu je wat hebt aangeklikt? Update: gelukt, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Chris499 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:15:
[...]

Via de manager Tool. Ik heb daar in het verleden wel eens een andere achtergrond gekozen (dakpannen).
Nu vraag ik me af hoe je de panelen kunt draaien. Kun je uitleggen in welk menu je wat hebt aangeklikt?
Tandwiel, Array Details, Try the Beta (naast Current Builder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je dat filmpje van de site heb kunnen plukken en dat extern beschikbaar heb gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Cliffie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:38:
[...]

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je dat filmpje van de site heb kunnen plukken en dat extern beschikbaar heb gemaakt.
Een programma gebruiken dat gifjes kan maken van je scherm, uploaden en hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ik heb 3 maal 405 wp JA Solar panelen met IQ7X micro’s op mijn schuur dak. De panelen liggen pal op het zuiden op +/- 15 graden.

Wat mij opvalt is dat de micro’s niet hoger produceren dan +/- 260W, hoewel ze tot 315W - 320W zouden moeten kunnen gaan. Het lijkt er dan ook op dat er wordt afgetopt. Weet iemand waarom er in mijn geval wordt afgetopt?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3drvfi3jfm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sz57zts7q.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/61ykt34l7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:12:
Ik heb 3 maal 405 wp JA Solar panelen met IQ7X micro’s op mijn schuur dak. De panelen liggen pal op het zuiden op +/- 15 graden.

Wat mij opvalt is dat de micro’s niet hoger produceren dan +/- 260W, hoewel ze tot 315W - 320W zouden moeten kunnen gaan. Het lijkt er dan ook op dat er wordt afgetopt. Weet iemand waarom er in mijn geval wordt afgetopt?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je ook Amperage grafiek? Wat kunnen ze aan max amperage? Dit is zijn grote broertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV5OQFfyv1AdAY0lSOoCebQKxXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pSSGOq8UmNYLM8BURLhX5JER.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6-NCY2odT4U_I9nVOUPUbL_AYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qeFvUonIaZs5vTTV677MJ2jM.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 24-04-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:44:
[...]

Heb je ook Amperage grafiek? Wat kunnen ze aan max amperage? Dit is zijn grote broertje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb jij de 410 wp van JA Solar?

Volgens de handleiding moeten mijn panelen 7,88A kunnen halen, zie: http://www.solarwindbiosh...20Global_EN_20181126A.pdf

Echter gaan de panelen in de praktijk maar tot 6,28A. Waar kan dit aan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9mu32rfs.png

[ Voor 11% gewijzigd door Chris499 op 25-04-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:07:
[...]

Heb jij de 410 wp van JA Solar?

Volgens de handleiding moeten mijn panelen 7,88A kunnen halen, zie: http://www.solarwindbiosh...20Global_EN_20181126A.pdf

Echter gaan de panelen in de praktijk maar tot 6,28A. Waar kan dit aan liggen?

[Afbeelding]
Ja 410 inderdaad,
Je panelen kunnen dat , en de micro? Ik lees alleen een kortsluit stroom van 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:30:
[...]

Ja 410 inderdaad,
Je panelen kunnen dat , en de micro? Ik lees alleen een kortsluit stroom van 10A.
Ja, 10A kortsluit stroom las ik ook in de Manual van de IQ7X. Dan zouden ze toch over de 6.28A moeten kunnen gaan, of zie ik dat verkeerd?

https://www.google.com/ur...Vaw1ABzZXvajEAf-GVrsA232f

[ Voor 23% gewijzigd door Chris499 op 25-04-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:34:
[...]

Ja, 10A kortsluit stroom las ik ook in de Manual van de IQ7X. Dan zouden ze toch over de 6.28A moeten kunnen gaan, of zie ik dat verkeerd?

https://www.google.com/ur...Vaw1ABzZXvajEAf-GVrsA232f
Ja dat haal ik nergens uit, dat is het hem nou juist, ik zou niet weten waarom hij anders op 260W stopt. Het klopt verder ook he, een paneel is zo 40-47V en 260W / 6,28A is 41V.

Ze geven een range op van 320-460+ maar dat doen ze met een hoger voltage en lagere Amperage, maximum van deze X omvormer is 79,5V en werkbereik 53-64 met max 79,5 dus lijkt me gemaakt voor 2 kleinere panelen in serie. Of de pana kuro :)
Voor de 405-410 ja solar kan je beter de plus kopen, die heeft 27-45V met max van 60V dus zal een hoger Amperage aan kunnen om daarmee 440W te kunnen halen, dat zie je ook weer terug in de kortsluitstroom.

Dus ik denk dat deze omvormers niet geschikt zijn voor deze panelen.

Edit: het staat er eigenlijk ook he, de X is voor 96 cel, de ja-solar zijn eigenlijk 2 stuks 72cel dus 144. De plus is voor 60-72 cel panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 25-04-2020 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die zou beter zijn inderdaad door het hogere vermogen, 295 voor de plus of 345W voor A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:11:
[...]

Die zou beter zijn inderdaad door het hogere vermogen, 295 voor de plus of 345W voor A.
Die A ken ik inderdaad. Is volgens mij al uit in Amerika. Ik ga terug naar de verkoper. Ze hebben me namelijk de IQ7X aangeraden voor deze panelen. Staat letterlijk in een ontvangen e-mail.

Als je op onderstaande website helemaal naar beneden gaat zie je dat ze op hun site ook de IQ7X aangeraden voor 72 cel panelen.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7x-micro-omvormer.html

[ Voor 19% gewijzigd door Chris499 op 25-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:27:
[...]

Die A ken ik inderdaad. Is volgens mij al uit in Amerika. Ik ga terug naar de verkoper. Ze hebben me namelijk de IQ7X aangeraden voor deze panelen. Staat letterlijk in een ontvangen e-mail.
Ja zeker doen, je kan dan nog beter de plus hebben als de X, maar ook daar ben je beperkt tot 290-295W. A zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:31:
[...]

Ja zeker doen, je kan dan nog beter de plus hebben als de X, maar ook daar ben je beperkt tot 290-295W. A zou mooi zijn.
Ze geven op hun website aan dat vanaf 375 wp panelen (ongeacht het aantal cellen) je de IQ7X nodig hebt. Dat klopt dan toch niet. Iemand enig idee wanneer de A serie uit komt?

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 25-04-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:33:
[...]

Ze geven op hun website aan dat vanaf 375 wp panelen (ongeacht het aantal cellen) je de IQ7X nodig hebt. Dat klopt dan toch niet. Iemand enig idee wanneer de A serie uit komt?
Waar heb je ze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:33:
[...]

Ik snap wel dat ze dat denken, ik trapte er eerst ook in maar dat komt eigenlijk door de sumiere info van die omvormer.
Als je gaat rekenen met voltage en amperage kom je er achter dat hij een maximaal lijkt te hebben van een 6,2A en kortsluitstroom van 10A aan de DC kant.
De plus versie zou met 15A dan ongeveer 1,5 keer de X kunnen wat ongeveer 9A is, dat keer 41V is 360W aan de DC kant, AC zijn ze echter maximaal 290W en 315W.

De A zou nog redelijk zijn anders nam ik gewoon heel wat anders, je kan nooit maximaal halen op deze manier.
Dit ga je iedergeval nooit zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfFh37T3KDB4N3SMkNk_JoT6yMU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KC80gGtM8ytCa5aa0LGUfQL6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Solar Bouwmarkt.

@Rol-Co:
Hoeveel W kan ik maximaal uit de IQ7A persen?
De IQ7+ kan ik 295W mee halen. Dat is nog altijd 35W meer dan nu.

[ Voor 28% gewijzigd door Chris499 op 25-04-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:48:
[...]

Solar Bouwmarkt.

@Rol-Co:
Hoeveel W kan ik maximaal uit de IQ&A persen?
De IQ7+ kan ik 295W mee halen. Dat is nog altijd 35W meer dan nu.
349 continue, 366 peak
De plus is 290 continue en 295 peak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:00:
[...]

349 continue, 366 peak
De plus is 290 continue en 295 peak.
In het geval van de IQ7A word het paneel de bottleneck: 350W
Bij de IQ7X is de micro de bottleneck: 260W
Bij de IQ7+ is de micro de bottleneck: 290W

Edit: Het blijft natuurlijk wel aftoppen, dus alleen op de mooiste dagen van het jaar speelt dit probleem. Neemt overigens niet weg dat ik ga proberen om ze om te wisselen voor de IQ7+ en in het beste geval even wachten en de IQ7A kunnen bemachtigen.

[ Voor 27% gewijzigd door Chris499 op 25-04-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Chris499 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:03:
[...]

In het geval van de IQ7A word het paneel de bottleneck: 350W
Bij de IQ7X is de micro de bottleneck: 260W
Bij de IQ7+ is de micro de bottleneck: 290W
Ja maar op mooie dagen in voorjaar ook de A , waarom koop je niet dit en hang de 3 panelen in serie er aan?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw1000-xs-wifi.html

Pagina: 1 2 Laatste