Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:45
Beste tweakerts

Ik zat op de website van Tesla en vond daar een een pagina met fiscale voordelen:
  • 4% bijtelling over de catalogusprijs tot €50.000 voor 5 jaar. Voor het restbedrag van de catalogusprijs geldt de standaard-bijtelling van 22%
  • Aanspraak op de MIA-regeling die u de mogelijkheid biedt om maximaal 27% van €40.000 = €10.800,- van de aanschafkosten af te trekken van uw fiscale winst
  • Vrijstelling van MRB (motorrijtuigenbelasting) tot en met in ieder geval 2020
  • Vrijstelling van BPM. Daardoor is 21% BTW aftrekbaar van het volledige aanschafbedrag
Nu vroeg ik me af. Stel je koopt een Tesla 3 van circa 50.000 euro via je bedrijf. Daar gaat de MIA regeling vanaf, dus minus 10.800 euro. Ook kun je de BTW aftrekken, ook 10.500 euro. Blijft over 28.700, nog steeds een fors bedrag. Heb zojuist de nieuwe plannen doorgebladerd van kabinet, en het lijkt alsof electrische auto's t/m 2024 vrijgesteld zijn van MRB (pagina 61) en 25% in 2025. Het verbruik is 0,145 kWh per km. Heb circa 3000 kWh overcapaciteit van de zonnepanelen waar ik dan ongeveer 20.000 km ver mee kom. Onderhoud zal ook niet veel kosten.

Mijn vraag is, hoeveel kost zo'n auto nu netto onder de streep. Stel je koopt zo'n auto via je bedrijf. Betekent die uitgave van 28.700 euro dat je dan jezelf dat bedrag minder kunt uitbetalen? En zo ja, dan zou dat netto ongeveer 15k betekenen (als alles in de hoogste schaal valt).

De keerzijde is dan dan je 4% bijtelling van die 50k moet betalen. Maar wat zijn de andere nadelen? En hoe zit dat uberhaupt met de aanschaf van een auto op kosten van de zaak, kun je dat altijd doen? Zijn daar voorwaarden aan verbonden?

Beste antwoord (via Red devil op 29-06-2019 11:25)

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-04 07:42
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:02:
[...]

Dan is zo'n Youngtimer regeling vast niet interessant voor mij?
Dat durf ik te betwijfelen: ook al gebruik je de wagen amper zakelijk, je mag alle kosten èn BTW aftrekken!
Dus reken maar uit hoeveel in jouw geval de netto bijtelling zou zijn en of dat opweegt tegen de kosten en BTW die het je zou besparen. Wat is jouw belastingschijf? Laten we voor het gemak even zeggen 38,1%

MRB: 38,1% kosten aftrekbaar
Verzekering: 38,1% kosten aftrekbaar
Brandstof: 21% BTW en 38,1% kosten aftrekbaar
Onderhoud: 21% BTW en 38,1% kosten aftrekbaar
Afschrijving 20% per jaar: 38,1% kosten aftrekbaar
Tol: in ieder geval 38,1% kosten aftrekbaar en misschien zelfs BTW als je het slim aanpakt

Tel uit je potentiële winst, zelfs al heb je die wagen voor 'er bij' is het toch top dat je al die autokosten in de zaak kan stoppen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Door de fiscale voordelen kost een Tesla van 50k je als netto maandlast ongeveer evenveel als een Golf van 30k. Nadelen? Niet veel. Als je een Tesla aantrekkeljjk vindt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Red devil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:46:

De keerzijde is dan dan je 4% bijtelling van die 50k moet betalen.
Dat wordt dus 8% vanaf 2020 oplopend tot 22% in 2026.
Nog steeds interessant maar wel iets minder.

https://www.autoblog.nl/n...-ev-naar-8-in-2020-126149

[ Voor 26% gewijzigd door Greyfox op 28-06-2019 20:50 ]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Greyfox schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:47:
[...]

Dat wordt dus 8% vanaf 2020 oplopend tot 22% in 2026.
Nog steeds interessant maar wel iets minder.

https://www.autoblog.nl/n...-ev-naar-8-in-2020-126149
Ah dat lijkt zelfs nog iets meer: 8% in 2020,12% in 2021,16% in 2022,16% in 2023,16% in 2024,17% in 2025 en 22% in 2026. Dat haal ik uit de link uit openingspost. Als ik zo'n auto gelijk koop, heb ik dan nog steeds elk jaar die bijtelling? Ik ga hem dus niet leasen. Zou dan via bedrijf kopen.

[edit] ja dus :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Red devil op 28-06-2019 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bijteling ligt doorgaans voor vijf jaar vast. Daarna ga je het dan geldende tarief in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:30
Naast de zaken die je in je startpost zet, kan je de auto ook nog afschrijven in 5 jaar. Niet naar 0 natuurlijk, maar dat levert ook nog een voordeel op die 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
t_captain schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:56:
Bijteling ligt doorgaans voor vijf jaar vast. Daarna ga je het dan geldende tarief in.
Is dat nog steeds zo? Dus als ik hem nog dit jaar zou krijgen, dan nog 5 jaar met 4% bijtelling? Want in die nieuwe klimaat plannen lijkt het elk jaar te stijgen.
ybos schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:58:
Naast de zaken die je in je startpost zet, kan je de auto ook nog afschrijven in 5 jaar. Niet naar 0 natuurlijk, maar dat levert ook nog een voordeel op die 5 jaar.
Ah ja dat is een goede. Dus die afschrijving kun je natuurlijk aftrekken van omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De restwaarde-prognose van een model 3 is behoorlijk hoog. Bij verkoop boek je dan wel een boekwinst in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bijtelling is de afgelopen jaren ook gestegen 0, 4, 7. Maar je zit vijf jaar op het tarief van de datum
van kentekenregistratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ik zat een beetje met het feit dat je "zomaar" van onbelaste vermogen van de zaak een auto zou kunnen kopen maar dat verkapte loon wordt dan gecompenseerd met de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

t_captain schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:02:
Bijtelling is de afgelopen jaren ook gestegen 0, 4, 7. Maar je zit vijf jaar op het tarief van de datum
van kentekenregistratie.
Daar heb ik naar gezocht en is doorgaans ook waar, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat die 5 jaar niet heilig was. Het zal niet voor het eerst zijn dat de overheid tussentijds de bijtelling aanpast.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
@Red devil De MIA is een aftrekpost, geen korting.

Stel 10k aftrekpost, dan levert dat 10k * 86% (MKB winstvrijstelling) * 38,1% = 3276 euro netto op. Als je tegen het hoogste tarief van 51,75% kan aftrekken levert het 4450 euro op. Dat is lekker, maar significant minder dan wat die 10k initieel doet vermoeden.

Dit is onder de aanname dat je een eenmanszaak hebt. Voor een BV moet je anders rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
pirke schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:33:
@Red devil De MIA is een aftrekpost, geen korting.

Stel 10k aftrekpost, dan levert dat 10k * 86% (MKB winstvrijstelling) * 38,1% = 3276 euro netto op. Als je tegen het hoogste tarief van 51,75% kan aftrekken levert het 4450 euro op. Dat is lekker, maar significant minder dan wat die 10k initieel doet vermoeden.

Dit is onder de aanname dat je een eenmanszaak hebt. Voor een BV moet je anders rekenen.
Dat zijn de betere replies. Goede info, ook al is de boodschap minder :-)
Hoe zit het met die aftrek? Stel de restwaarde is 25k na 5 jaar. Mag ik dan 5k per jaar afschrijven? Wat gebeurt er na die 5 jaar, moet/kan je de auto kopen en moet je die 25k als winst opnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Red devil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:39:
[...]

Hoe zit het met die aftrek? Stel de restwaarde is 25k na 5 jaar.
Daar zit het risico van een Tesla. Stel dat Tesla over 5 jaar failliet is dan kan de restwaarde wel eens nihil zijn. En dat risico is een stuk reëeler dan wanneer je, zeg maar, een Volkswagen koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arbitrator
Ik heb ook overwogen om een Tesla op mn zaak te nemen.
Echter wil ik sowieso geen Tesla kopen vanwege vermeende kwaliteitsproblemen èn de hoofdpijn in de zin van veel tijd, moeite en geld, wanneer de wagen een defect heeft of een schade oploopt.

Het alternatief is operational lease. 5 jaar met 35k km is kostentechnisch zeer interessant. Echter zit daar dus weer een behoorlijke financiële verplichting aan vast, waar ik me als ZZP’er niet comfortabel bij voel.

Voor nu heb ik besloten om een mooie Toyota/Lexus hybride jonge occasion aan te gaan schaffen en dan maar de bijtelling te eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
Privé kopen voor de IB, zakelijk voor de BTW. Wel ex BTW rijden, geen bijtelling, wel 19 cent/km aftrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 10:27
pirke schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:03:
Privé kopen voor de IB, zakelijk voor de BTW. Wel ex BTW rijden, geen bijtelling, wel 19 cent/km aftrekken.
Ik zit in een soort gelijk schuitje.

Lastige aan privé kopen is dat je bruto bijna 80000/90000€ bruto moet verdienen.

Zakelijk gezien (los van kwaliteit) is een Tesla Model 3 een goede keuze, ivm de vele aftrekposten, zoals hierboven genoemd: MIA aftrek, auto zakelijk op de balans (ca 80% van nieuwprijs over 5 jaar aftrekken, 20% restwaarde) en natuurlijk BTW aftrek, maakt deze auto netto stuk goedkoper.
Arbitrator schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:54:
...
Voor nu heb ik besloten om een mooie Toyota/Lexus hybride jonge occasion aan te gaan schaffen en dan maar de bijtelling te eten.
Ben benieuwd wat je bijtellingspercentage dan is?

[ Voor 19% gewijzigd door Rino op 28-06-2019 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
Bijtelling kun je opzoeken voor dat betreffende jaar (tot 5 jaar terug).
In mijn geval zou het om een wagen gaan uit 2017, dus 22%
https://www.rendement.nl/..._volgens_autobrief_ii.png

Los daarvan; ik heb een vrij uitgebreide integrale berekening gemaakt mbt autokosten. En heel simpel gezegd: een Tesla model 3 is, in financieel opzicht, gewoon een no brainer.

En zolang die wagen gewoon rijdt, prima! Maar je moet het wel durven en een backup plan hebben. Als je die wagen schade rijdt en je bent hem maanden kwijt en krijgt een vervangende auto, dan betaal je over die auto bijtelling voor die periode.

edit:
Ik wil nog even toevoegen dat ik een BV heb, dus voor mij zijn auto kosten iets anders dan voor een eenmanszaak. Ik kan nog een bijtellingstruc doen door een deel van mijn DGA-salaris te substitueren voor de bijtelling, wat weer een belastingvoordeeltje geeft.

Daarnaast heb ik een aantal video's gezien op Youtube waaruit blijkt dat zo'n Tesla Model 3 een prima wagen is, tot dat je er wat mee hebt. Of dat nou een (simpel) mankement is of schade, het wordt een langdurig hoofdpijn verhaal.
Dus als je die wagen gaat leasen, let dan goed op de voorwaarden in het contract! Als je de wagen (durft) te kopen, dan veel succes.
Verder heb ik onlangs in de Model 3 van een maat van mij mogen rijden en eerlijk gezegd ben ik er niet heel enthousiast over. Ja, elektrisch rijdt fantastisch, echter vind ik de bouwkwaliteit van de auto niet bijzonder. Voor mij is het belangrijk dat een auto op 130 lekker stil en comfortabel is en een Model 3 heeft behoorlijk veel windgeruis.

Maar ja, zoals ik al zei: de Model 3 is een financiële no brainer en ik vind het balen dat ik het niet aandurf, met name om het gebruiksrisico en het financiële risico van een leasecontract.

[ Voor 47% gewijzigd door Arbitrator op 29-06-2019 07:33 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dat zijn goede argumenten, ik had nog niet met de insteek van betrouwbaarheid (of snel weer op de weg kunnen) naar zo'n aanschaf gekeken.

In mijn geval zou vrouwlief ook haar kilometers met de auto moeten maken. Op de dagen dat ze niet of thuis werkt zou ik hem pakken (zij moet verder reizen).
Het zou dan een vervanger worden van onze huidige S40 2.0D uit 2004. Maar eerlijk gezegd is dat best een betrouwbare auto. En als er wel iets mee is, je kunt er mee naar elke garage op de hoek. Ik zit op circa 3000-3500 euro kosten per jaar aan diesel/MRB en onderhoud en ongeveer 1250 euro voor de tesla (1000 euro bijtelling, 250 euro onderhoud?). Zoals gezegd heb ik stroom over.
Desondanks denk ik dat ik op weinig begrip kan rekenen van vrouwlief als zo'n auto met een klein akkefietje weken zo niet maanden weg is. Mobiliteit is nu een gegeven, als je dat afneemt.... En ze heeft ook weinig zin om in de dagen als ik er mee weg ben om met mijn zeecontainer (een XC90) te moeten rijden ... maar dat is weer een hele andere discussie :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:47:

Het zou dan een vervanger worden van onze huidige S40 2.0D uit 2004. Maar eerlijk gezegd is dat best een betrouwbare auto. En als er wel iets mee is, je kunt er mee naar elke garage op de hoek.
Goed dat je even benoemd wat je nu rijdt! Je rijdt een auto uit 2004, dus... Youngtimer-regeling!!!
Bron: https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

In het kort: 35% bijtelling over de dagwaarde dus je betaalt veel minder bijtelling dan normaal gesproken 22% over de cataloguswaarde èn je mag de BTW en gebruikskosten aftrekken. Ik zeg: doen!

[ Voor 0% gewijzigd door Arbitrator op 29-06-2019 08:00 . Reden: grammar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Arbitrator schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:59:
[...]

Goed dat je even benoemd wat je nu rijdt! Je rijdt een auto ui 2004, dus... Youngtimer-regeling!!!
Bron: https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

In het kort: 35% bijtelling over de dagwaarde dus je betaalt veel minder bijtelling dan normaal gesproken 22% over de cataloguswaarde èn je mag de BTW en gebruikskosten aftrekken. Ik zeg: doen!
Thinking outside the box, I like it :*)
Maar zelf rijd ik een benzine XC90 uit 2007. Echter, om eerlijk te zijn, zakelijk hoef ik nauwelijks te rijden. Ik heb een website met SaaS en regel alles vanuit huis... bijna geen fysieke klanten. Dan is zo'n Youngtimer regeling vast niet interessant voor mij?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:02:
[...]

Dan is zo'n Youngtimer regeling vast niet interessant voor mij?
Dat durf ik te betwijfelen: ook al gebruik je de wagen amper zakelijk, je mag alle kosten èn BTW aftrekken!
Dus reken maar uit hoeveel in jouw geval de netto bijtelling zou zijn en of dat opweegt tegen de kosten en BTW die het je zou besparen. Wat is jouw belastingschijf? Laten we voor het gemak even zeggen 38,1%

Tol: in ieder geval 38,1% kosten aftrekbaar en misschien zelfs BTW als je het slim aanpakt

Tel uit je potentiële winst, zelfs al heb je die wagen voor 'er bij' is het toch top dat je al die autokosten in de zaak kan stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:31

Yucon

*broem*

downtime schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:43:
[...]

Daar zit het risico van een Tesla. Stel dat Tesla over 5 jaar failliet is dan kan de restwaarde wel eens nihil zijn. En dat risico is een stuk reëeler dan wanneer je, zeg maar, een Volkswagen koopt.
Er is nog een tweede, namelijk de extreme reparatiekosten bij schades. Met lease is dat in de praktijk nog wel te overzien, maar als de auto in eigendom is wordt het iets pijnlijker als je met een paar keer pech richting de -2 schadevrije jaren gaat. En dat is al snel.

Het nadeel is namelijk dat je bij een 'normale' auto in de praktijk nog wel eens kunt kiezen schade uit eigen zak te betalen. Bij zo'n tesla is het bedrag voor iets kleins al snel zo hoog dat zich dat niet loont. Maar het alternatief van een pijlsnel stijgende premie is ook niet zo aantrekkelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25

Herman

FP ProMod
Je moet de auto wel minstens 10% zakelijk gebruiken. Voordruk BTW kun je alleen terugvorderen voor zover deze voor belaste omzet wordt gebruikt

Let op! Wanneer je voordruk bij aanschaf geniet, zul je ook bij verkoop de auto met BTW moeten verkopen!

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Arbitrator schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:11:
[...]

INTERESSANT!
Mijn belastingschijf is 52%, nog gunstiger dus. Maar het betreft dus onze 2e auto, die overigens wel op mijn naam staat. Kun je dan echt alle bovenstaande zaken aftrekken? En klopt de bewering hieronder, dat je 10% zakelijk moet gebruiken? Hoe gaat de bdienst dat dan na? Ik zou al zeer tevreden zijn met verzekering, mrb, brandstof en onderhoud. Dat kost al een aardige duit.
Herman schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:20:
Je moet de auto wel minstens 10% zakelijk gebruiken. Voordruk BTW kun je alleen terugvorderen voor zover deze voor belaste omzet wordt gebruikt
Let op! Wanneer je voordruk bij aanschaf geniet, zul je ook bij verkoop de auto met BTW moeten verkopen!
In mijn geval heb ik de auto al gekocht (uit Duitsland geimporteerd) en voor een luttel bedrag (7k + 1 a 2k belasting ofzo). Dus de BTW enzo kan ik dan laten schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:41:
[...]

INTERESSANT!
Mijn belastingschijf is 52%, nog gunstiger dus. Maar het betreft dus onze 2e auto, die overigens wel op mijn naam staat. Kun je dan echt alle bovenstaande zaken aftrekken? En klopt de bewering hieronder, dat je 10% zakelijk moet gebruiken? Hoe gaat de bdienst dat dan na? Ik zou al zeer tevreden zijn met verzekering, mrb, brandstof en onderhoud. Dat kost al een aardige duit.

[...]

In mijn geval heb ik de auto al gekocht (uit Duitsland geimporteerd) en voor een luttel bedrag (7k + 1 a 2k belasting ofzo). Dus de BTW enzo kan ik dan laten schieten?
Als je de auto nu al prive rijdt kan je hem niet / heel lastig alsnog op de zaak gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dennisonline schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:03:
[...]

Als je de auto nu al prive rijdt kan je hem niet / heel lastig alsnog op de zaak gaan zetten.
Het was ook te mooi om waar te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je kunt als IB-ondernemer bij aanschaf van een auto eenmalig kiezen: tel je deze in het zakelijk vermogen of in het privevermogen.

Ik snap niet dat je de auto ooit in je privévermogen hebt geplaatst. Iedere ondernemer rijdt z’n EV zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:08:
[...]

Het was ook te mooi om waar te zijn :)
Je kunt de auto prima op de balans zetten, echter kun je hem daarna niet meer naar privé brengen. En ja je moet er minimaal 10% zakelijke ritten mee maken, maar hoe dat gecontroleerd wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
t_captain schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:10:
Je kunt als IB-ondernemer bij aanschaf van een auto eenmalig kiezen: tel je deze in het zakelijk vermogen of in het privevermogen.

Ik snap niet dat je de auto ooit in je privévermogen hebt geplaatst. Iedere ondernemer rijdt z’n EV zakelijk.
lol volgens mij heb je niet alles gelezen, die S40 (een dieseltje, geen EV) is al tijd geleden (5 jaar ofzo) al gekocht. En ik heb pas sinds vorig jaar mijn bedrijf. Maar goed om te weten dat je die keuze maakt bij de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
10% zakelijk rijden, dat moet toch wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
t_captain schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:39:
10% zakelijk rijden, dat moet toch wel lukken?
Dat wordt al lastig, 10% is 1 op de 10 ritten. Heb sinds vorig jaar 2x een bedrijf gerelateerde trip gemaakt maar moest toen naar buitenland (dus trein + vliegtuig). Heb dus nog geen enkel ritje met de auto hoeven maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:41:
[...]

Dat wordt al lastig, 10% is 1 op de 10 ritten. Heb sinds vorig jaar 2x een bedrijf gerelateerde trip gemaakt maar moest toen naar buitenland (dus trein + vliegtuig). Heb dus nog geen enkel ritje met de auto hoeven maken.
Wel opmerkelijk dat dit naar boven komt als een probleem, aangezien je het topic begint met de vraag over zakelijk een Tesla kopen, terwijl je misschien niet eens in aanmerking komt voor überhaupt een auto op de zaak. Ik denk dat je terug moet naar de tekentafel en even goed je situatie moet afkaderen en daar een passende mobiliteitsoplossing voor verzinnen.

Daarnaast lijkt me het goed als je deze site uitgebreid gaat bestuderen zodat je voor minder verrassingen komt te staan: https://www.belastingdien...n-vervoer/auto-en-vervoer

[ Voor 12% gewijzigd door Arbitrator op 29-06-2019 10:47 . Reden: toevoeging link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Arbitrator schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:43:
[...]

Wel opmerkelijk dat dit naar boven komt als een probleem, aangezien je het topic begint met de vraag over zakelijk een Tesla kopen, terwijl je misschien niet eens in aanmerking komt voor überhaupt een auto op de zaak. Ik denk dat je terug moet naar de tekentafel en even goed je situatie moet afkaderen en daar een passende mobiliteitsoplossing voor verzinnen.
Klopt, dat was ook in de openingspost een onderdeel van de vraag:
Red devil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:46:
Beste tweakerts
<knip>
En hoe zit dat uberhaupt met de aanschaf van een auto op kosten van de zaak, kun je dat altijd doen? Zijn daar voorwaarden aan verbonden?
Ik zag het zelf als een interessante optie om mijn wagenpark deels te electrificeren maar voelde ook wel aan mijn onderbuik dat er voorwaarden aan verbonden zouden zijn. Nooit te oud om te leren toch? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:48:
[...]

Klopt, dat was ook in de openingspost een onderdeel van de vraag:

[...]

Ik zag het zelf als een interessante optie om mijn wagenpark deels te electrificeren maar voelde ook wel aan mijn onderbuik dat er voorwaarden aan verbonden zouden zijn. Nooit te oud om te leren toch? :>
Natuurlijk nooit te oud om te leren.
Echter zijn veel basale antwoorden te vinden op de site van de belastingdienst die ik je gelinkt heb. Het is nuttiger als je je eerst in het onderwerp verdiept zodat je daarna hier gerichte vragen kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Arbitrator schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:16:
[...]

Natuurlijk nooit te oud om te leren.
Echter zijn veel basale antwoorden te vinden op de site van de belastingdienst die ik je gelinkt heb. Het is nuttiger als je je eerst in het onderwerp verdiept zodat je daarna hier gerichte vragen kunt stellen.
Bedankt voor de link maar ik denk dat ik inmiddels wel genoeg informatie heb verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbitrator
Succes met de zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Je kan het ook gewoon bij Tesla vragen. De grotere winkels hebben vaak een speciaal iemand die je daarmee kan helpen, anders laten ze zo'n persoon contact met je opnemen. Mij hebben ze uitmuntend geholpen met dat. Toen ik dat bij Mercedes en BMW vroeg keken ze me glazig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:59:
Je kan het ook gewoon bij Tesla vragen. De grotere winkels hebben vaak een speciaal iemand die je daarmee kan helpen, anders laten ze zo'n persoon contact met je opnemen. Mij hebben ze uitmuntend geholpen met dat. Toen ik dat bij Mercedes en BMW vroeg keken ze me glazig aan.
Handig, maar ik ben door bovenstaande reacties al een stuk wijzer geworden. Als ik nu zakelijk wel veel zou moeten rijden en ik nu een auto nodig zou hebben (en geen 4 kinderen...) dan zou ik nog snel dit jaar die Tesla 3 aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Red devil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:41:
[...]

Als je niet of nauwelijks zakelijk rijdt, zijn er geen mogelijkheden om auto van de zaak te rijden. De 10-90% marge is vrij ruim van opzet. Het voorkomt dat mensen een niet-zakelijke auto op de zaak rijden en
anderen een volledig zakelijke auto privé rijden. Veruit de meesten zullen tussen de twee grenzen inzitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-03 13:21

basvdijk1647

aka Osiris

Arbitrator schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:11:
[...]

Vergeet niet dat je btw over privegebruik moet betalen https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/
Valt uit uw administratie af te leiden in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt? En betaalt u of uw personeel geen eigen bijdrage voor het privégebruik? Dan kunt u met de Rekenhulp berekening btw over privégebruik auto uitrekenen hoeveel btw u moet betalen.

Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:52
Het is dat ik geen eigen oprit heb of een eigen laadpaal voor de deur anders had ik er allang eentje gehad. Zoals al gezegd, financieel vrijwel een no-brainer als je een bedrijf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
t_captain schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:10:
Door de fiscale voordelen kost een Tesla van 50k je als netto maandlast ongeveer evenveel als een Golf van 30k. Nadelen? Niet veel. Als je een Tesla aantrekkeljjk vindt natuurlijk.
En de rest van ons is hartstikke blij dat ze daaraan mogen meebetalen. :) De regeling is een cadeau aan de "zakelijke" rijder van de belastingbetaler. Een cadeau wat ze niet nodig hebben omdat ze het verschil best zelf zouden kunnen betalen. Een presentje van arm aan rijk zou je kunnen zeggen. Alles voor de Groene zaak. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-03 13:21

basvdijk1647

aka Osiris

De Rikster schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:25:
Zoals al gezegd, financieel vrijwel een no-brainer als je een bedrijf hebt.
Dat hangt wel af van het soort auto. Reken het voor jouw situatie altijd goed door. Ik heb een Google Docs waar je e.e.a. mee kunt doorbereken: https://docs.google.com/s...wVizqhoQ/edit?usp=sharing Als het goed is moet je deze kunnen kopieren en je eigen getallen erin kunnen zetten.

Gebruik geheel op eigen risico ;)

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 08:52
Bart2005 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:40:
[...]

En de rest van ons is hartstikke blij dat ze daaraan mogen meebetalen. :) De regeling is een cadeau aan de "zakelijke" rijder van de belastingbetaler. Een cadeau wat ze niet nodig hebben omdat ze het verschil best zelf zouden kunnen betalen. Een presentje van arm aan rijk zou je kunnen zeggen. Alles voor de Groene zaak. :)
Om veel belastingvoordeel te kunnen genieten is het allereerst van belang veel geld te verdienen wat onder de streep gewoon voor meer belastingopbrengsten zorgt waarmee de samenleving wordt gefinancierd. Leuke kop voor een column maar wel tendentieus en onvolledig.

Misgunnende post imo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
Dat doe ik ook. Ik vind het beschamend dat zij dat geld schaamteloos cashen. Die korting is veel meer dan jij in totaal aan belasting betaalt w.s. Je krijgt 20.000 euro cadeau. Dat vind ik onnodig omdat degenen die dat incasseren het gemakkelijk zelf kunnen betalen. Maar ze hebben uiteraard liever dat de gemeenschap dat voor ze betaalt. Ik vind het een slechte regeling die geld verplaatst van arm (zij die nooit zo'n auto zullen hebben maar daar wel noodgedwongen aan meebetalen) naar rijk. Bovendien is het steun aan de fabrikant die zonder dit soort dubieuze constructies zijn auto niet aan de straatstenen kwijt zou kunnen. Er is niemand die zo'n ding op eigen kracht en middelen wil kopen. Maar opeens wel als anderen eraan meebetalen voor je. Dat vind ik raar en greedy en bijzonder hypocriet ook nog eens.

Het heeft ook helemaal niets met Groen of het Milieu te maken. De Tesla S berijders willen gewoon zo'n fijne bak waar anderen grof aan meebetalen. Het bewijs hiervan is dat deze auto in kwestie bijna niet verkocht wordt zonder royale subsidieregelingen. Ik vind dat zwaar onbeschaafd. Je hebt helemaal geen recht op die korting. Qua moreel en moraal dan. Maar dat boeit niets.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart2005 op 30-06-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Bart2005 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:51:
[...]

Dat doe ik ook. Ik vind het beschamend dat zij dat geld schaamteloos cashen. Die korting is veel meer dan jij in totaal aan belasting betaalt w.s. Je krijgt 20.000 euro cadeau.
Ik dacht dat het ook 20k was, maar het is rond de 14k. Nog steeds aanzienlijk. Om 14k te kunnen compenseren heb je rond de 28k extra in de 52% schijf moeten werken. Als je wat cashflow hebt is dat niet ondenkbaar. Ik sta wel achter het Nederlandse belastingsysteem maar je betaalt wel veel als je boven de 68k (?) zit. Ik kan me dan wel voorstellen dat je dan de voordeeltjes wilt meepikken (zou het zelf ook zo doen!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Nou ja, ik vind het niet verbazend dat men het doet maar wel dat dat soort regelingen bestaan. Het is onder de streep gewoon een subsidie geschonken aan zakenmannen die het niet nodig hebben en aan de fabrikant. Gewoon van ieders belastingbijdrage. Ik vind het niet goed dat dit soort onverstandige en onnodige beslissingen voor ons gemaakt worden. Het is overdracht van arm naar rijk geheel volgens het neoliberale idee van rechtse partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Bart2005 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:36:
Nou ja, ik vind het niet verbazend dat men het doet maar wel dat dat soort regelingen bestaan. Het is onder de streep gewoon een subsidie geschonken aan zakenmannen die het niet nodig hebben en aan de fabrikant. Gewoon van ieders belastingbijdrage. Ik vind het niet goed dat dit soort onverstandige en onnodige beslissingen voor ons gemaakt worden. Het is overdracht van arm naar rijk geheel volgens het neoliberale idee van rechtse partijen.
Ik ben het niet met je oneens :), maar zal niet voor niks zijn dat ze de bijtelling elk jaar met 4% verhogen. Dus ze zijn er inmiddels wel achter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Beetje late reactie, maar mag je ook de gewone investeringsaftrek op de auto nog toepassen? Dat is nog eens 28% toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 16:29
Nee dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Arbitrator schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:08:

edit:
Ik wil nog even toevoegen dat ik een BV heb, dus voor mij zijn auto kosten iets anders dan voor een eenmanszaak. Ik kan nog een bijtellingstruc doen door een deel van mijn DGA-salaris te substitueren voor de bijtelling, wat weer een belastingvoordeeltje geeft.

Maar ja, zoals ik al zei: de Model 3 is een financiële no brainer en ik vind het balen dat ik het niet aandurf, met name om het gebruiksrisico en het financiële risico van een leasecontract.
Heb je een flex constuctie? (Holding / Werkmaatschappij?) Want waar zou je die auto dan instoppen? In je werkmaatschappij of in de holding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Maarten schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Heb je een flex constuctie? (Holding / Werkmaatschappij?) Want waar zou je die auto dan instoppen? In je werkmaatschappij of in de holding?
Bezit in de holding, risico in de werkmaatschappij. Werk verzet je dus met de werkmaatschappij en dat is waar je risico loopt, denk aan een schadeclaim die tot faillissement kan leiden. De omzet room je af naar de holding door het factureren van management fee. In de holding maak je vervolgens kosten zoals voor een auto.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Zeker weten? Anders scheelt die MIA ook niet veel? Dat is maar een paar procent hoger dat de standaard investeringsaftrek. Ik kon er niets over vinden dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bart2005 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:36:
Zolang ik er minder uitlaatgassen door hoef in te ademen zal het me verdommen wie die elektrische auto rijdt. Als ze maar gereden worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 16:29
ybos schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Zeker weten? Anders scheelt die MIA ook niet veel? Dat is maar een paar procent hoger dat de standaard investeringsaftrek. Ik kon er niets over vinden dat het niet mag.
Ja, sinds 2017 mag je dat niet meer toepassen op een auto tenzij je deze voor je beroep gebruikt. Bijvoorbeeld taxi chauffeur of koerier. Zal wel te veel gebruik van zijn gemaakt. ;)

Met de MIA kun je op dit moment 10800 aftrekken. Dat is bruto bijna 1/5 van een Model 3.

https://www.ikwordzzper.n...inschaligheidsaftrek-kia/
https://www.tesla.com/nl_NL/support/incentives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
Maarten schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Inderdaad, ik heb een holding/werkmij.
Voor mij is het boekhoudtechnisch eenvoudiger als ik een auto in de werkmij zou doen en liever zo veel mogelijk kosten in de werkmij, daarnaast zit er momenteel meer kapitaal in de werkmij (net begonnen)

Jazzy maakt wel een goed punt wbt risico. Dat is wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb precies hetzelfde. Er staat er nu eentje op de boot voor mij...
Twijfel wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Het grote bijkomende voordeel vind ik, is dat je na 5 jaar de auto aan jezelf kunt verkopen voor een schappelijke prijs, en dan heb je een prima auto om dan nog eens een paar met een kilometervergoeding door te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-05 17:27
Kleine side note m.b.t. de 10% zakelijkheid.

Er is jurisprudentie waarbij de rechter heeft gezegd dat een auto al keuzevermogen is zodra je meer dan 500km zakelijk rijdt. Ook al rij je minder dan 10% zakelijk. Dit is geredeneerd vanuit het uitsluitend zakelijk gebruik waarbij je max 500km privé mag rijden:

https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Divak schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:01:
Het grote bijkomende voordeel vind ik, is dat je na 5 jaar de auto aan jezelf kunt verkopen voor een schappelijke prijs, en dan heb je een prima auto om dan nog eens een paar met een kilometervergoeding door te rijden.
Zo denk ik er ook over.
Mocht de restwaarde in elkaar storten omdat over 5 jaar de gehele markt overspoelt wordt door ex-lease: mooi voordelig overnemen naar prive.
Mocht de restwaarde juist erg goed zijn. Dan gaan we eens kijken wat handig is. Inruilen op wat nieuws, particulier verkopen, of wat anders. Maar, dat zien we tegen die tijd wel.
Pagina: 1