Advies opzetten domotica systeem bij woning renovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serdadu
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik ben het forum aan het doorspitten maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Dus als me iemand in de goede richting kan wijzen voor:...

We beginnen binnenkort aan een full on woning renovatie (6 slaap,3bad,2 garage). Nu wil ik daar graag domotica voor licht,lucht,beveiliging etc. Ik ben opzoek naar wat ik op zijn minst tegen de electricien moet zeggen om te installeren zodat ik later zelf nog zaken kan toevoegen. Een dedicated ruimte zal de hardware moeten gaan huisvesten.
Er zijn zoveel manieren om dit aan te pakken maar begrijp tussen de regels door dat ze ook zaken gemeen hebben. NRX/ZIGBEE/ZWAVE/HASS.io

iemand een tip? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Dit is een vraag waar oneindig veel antwoorden op zijn. Als je mijn advies wilt:

Uitgaande van een complete renovatie zou ik persoonlijk, mits je het budget ervoor hebt, voor zoveel mogelijk bedrade oplossingen gaan (bedrade pulsschakelaars en dimmers bijvoorbeeld). Dat is relatief duur qua aanleg (want extra draden trekken) maar eenmaal geïnstalleerd kan je simpelweg 'domme' lampen en machines gebruiken. Dit kan op termijn geld schelen, zeker als je bedenkt dat (draadloze) protocollen door de jaren heen evolueren of verdwijnen en backward compatibility niet/zelden gegarandeerd is. Bovendien werkt bedraad gegarandeerd stabieler dan welk wireless spul dan ook.

Een interessante tussenweg is bijv. wireless schakelaars in de contactdozen, maar hier heb je twee fasedraden voor nodig (de schakelapparatuur heeft permanent stroom nodig, plus de te schakelen apparatuur). Sommige nieuwbouw schijnt dit tegenwoordig standaard te hebben. Heb je maar één fasedraad (eigenlijk altijd het geval), dan kan je net zo goed pulsdraden laten trekken (of allebei). Denk aan bijvoorbeeld deze dimmer: https://en.robbshop.nl/build-in-dimmer-hue-zigbee-robb

Aangezien je in dit topic zit neem ik aan dat je aan draadloze oplossingen zit te denken. Dan kan je kiezen voor een marktoplossing (zoals Zipabox) of een oplossing in eigen beheer zoals een HA instance met Z2M. Ik vind het lastig om je een goede aanbeveling te doen voor een draadloze oplossing sinds je schijnbaar de kans hebt om het één keer écht goed te doen omdat je gaat verbouwen. Ik ben groot van van HA want dat draait enorm stabiel en de mogelijkheden zijn eindeloos. Goede integraties met bestaande diensten is ook een grote plus. Wel een steile leercurve.

En uiteraard is een combinatie van bovenstaande dingen ook mogelijk. Ik zou je eigenlijk aan willen raden om ter inspiratie de smarthome video's van Tweakers oprichter Femme en Hardwareinfo hoofdredacteur Coen Crijns te bekijken. Femme heeft alles bedraad en centraal beheerd, met zelfgeschreven code. Coen heeft de weg bewandeld van de consumentenelektronica met kant-en-klare oplossingen. Onder de streep doet het grofweg hetzelfde, maar naar mijn mening is de oplossing van Femme veel stabieler, robuuster en onafhankelijker van fabrikanten want alles bedraad + zelfbouw. Maar dat vergt wel veel tijd, moeite en kennis.

Waar het op neer komt is dat je je goed moet gaan inlezen. Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen en daar moet je zelf een afweging in maken. Denk ook vooral aan software, (digitale) veiligheid, ondersteuning en afhankelijkheid van fabrikanten. Dit wordt vaak vergeten of als niet belangrijk geacht.

Succes!

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Reacties afgesplitst van Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge.

Vanwege de omvang van de vraag maar even een appart topic van gemaakt @serdadu

[ Voor 36% gewijzigd door Zeehond op 27-06-2019 13:10 ]

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Zeehond schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:14:
Vanwege de omvang van de vraag maar even een appart topic van gemaakt @serdadu
@Zeehond kan je vermelden welk topic dit vandaan kwam ? in de startpost ? maakt het wat duidelijker

@serdadu & @Bojan023
voor het meest met Bojan eens, alleen kwa kabels ...

Het meest optimale is een PoE + stroom, nu is een ethernet kabel te dik, maar bv een 4 ader paar draad van "centrale kast" naar elk sensor/schakelaar punt is goeie middenweg denk ik zo.. je reduceert gemakkelijk de aantal voedingen die je nodig hebt..

Maar cat6a is veel makkelijker , nu weet ik wel dat je de 4 paren kan gebruiken voor 2 aansluitingen. maar 4 x dat durf ik niet te zeggen ..
Voordeel is dat je door het huis afmonteert (patchpaneel in de centrale ruimte) wall outlet in de kamer (onder het plafond/achterplint en je kan het op 5 of meer manieren gebruiken
- (vaste) telefonie (2 aders)
- ethernet (4 tot 8 aders) c.q internet/wifi etc..
- televiesie doorgifte IPTV of coax (er zijn coax naar UTP converters..)
- domotica max 4-8 aders
- bewakings camera's (webcam/security cam)

cat6a is ook redelijk future proof/backwards compatible en kan over lange afstanden heen.. tja als je schuur/tuinhuis te ver wegligt .. tja .. dan nog is met stroom en versterker makkelijk op te lossen.
begin met per kamer 4 aansluitingen
- tv
- "werkplek"
- 2 over voor domotica doeleinden ..
Als je bv uitgaat van elke mogelijke "werkplek" . / tv locatie per ruimte .. identificeer je al 75% van de benodigde kabels die getrokken moeten worden .. voeg daaraan "webcam"s en rolluiken/schermen enzv .. heb je de rest..

Deze vraag kan je beter beantwoorden ..als je weet wat er te verkrijgen is ...

[ Voor 71% gewijzigd door vso op 27-06-2019 12:54 ]

Tja vanalles