Rotel RSX-1067 of Rotel RSX-1550?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:04
Ik heb de keuze tussen een rotel-1067 en een rsx-1550. Die ga ik gebruiken voor een 5.1/7.1 set met 2 magnepan speakers (100 watt minimum)

Ik zit erg te tubben tussen de twee. Aan de ene kant is de 1067 een 120 watt receiver die zelfs in 7.1 modus 100 watt kan leveren. Verder heeft deze een echte ringkern.

De 1550 levert 100 watt bij 1% thd of 80 watt bij 0.05% thd. en heeft maar versterkers voor 5.1 (met een stereo versterker extra kun je wel weer 7.1 ervan maken). deze heeft geen ringkern maar een bloktrafo.

Waarom overweeg ik de 1550 als de 1067 meer vermogen heeft en goedkoper is? de 1550 is wat niewer (bijna 10 jaar nieuwer) en heeft hdmi (dus makkelijk met chromecast). Nadeel is wel dat hij zilver is.

De concrete vraag? Ga ik die 20 watt missen? is het beter voor de 1067 te gaan en op termijn misschien een preprocessor te halen? ik had ergens gelezen dat 5 watt aan verschil ongeveer 0.2 decibel aan geluidsverschil is (dus verwaarloosbaar) is dit waar?

[ Voor 10% gewijzigd door justice strike op 27-06-2019 09:54 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:43

FeaR

In GoT we trust

Vermogen zou het laatste zijn waar ik de keuze van af zou laten hangen. Het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan het verschil van 100 naar 120 Watt. Dat eerste is een verdubbeling die je 3dB meer zal geven, dat tweede is maar een hele kleine stap die hoorbaar niets doet. Waarbij het de vraag is of je überhaupt ooit richting de honderd Watt gaat in de huiskamer (het antwoord op die vraag is trouwens "nee"). Ik geloof ook niet dat de speakers dan ook minimaal 100 Watt nodig hebben, zie ook https://www.magnepan.com/faq#power.

Sowieso is op vermogen letten niet representatief want opgegeven vermogen matcht niet altijd met gemeten vermogens. Zo doet de RSX-1550 volgens Sound and Vision geen 100 Watt bij 1% THD:
Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1 % distortion at 84.3 watts
1 % distortion at 111.4 watts
Bron: https://www.soundandvisio...receiver-ht-labs-measures

Maar goed, zoals gezegd is dat redelijk geneuzel in de marge. Van de RSX-1067 kan ik helaas niets vinden.

Topic afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Magnepans zijn erg inefficient. Dit is uit de magnepan 1.6 manual (de speaker die ik heb):

NORMAL POWER REQUIREMENTS: 100 Watts RMS 8 Ohms
MAXIMUM POWER REQUIREMENTS: 250 Watts RMS 8 Ohms
SENSITIVITY: 86dB 500Hz One Meter 2.83V

Ik heb ze aan een 50 watt receivers gehad, dat klonk absoluut niet, zelfs niet op lage volumes. Met niet klinken bedoel ik ook echt dat het geluid er blikkerig eruit kwam en in sommige instanties gesprekken niet te verstaan waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Die gaat er bij mij echt niet in. Als je 2 x 100 Watt door die speakers knalt dan haal je net geen 110 dB op één meter afstand. Zit je een meter of drie weg dan duik je net onder de 100 dB. En dat is dan grof berekend hoe ze het vrijstaand doen, zet je speakers in een hoek of tegen een muur komt er weer een paar dB bij. Hoe dan ook waardes die je in de gemiddelde huiskamer echt niet gaat voeren en ook geen reden om je druk te maken over of een receiver 20 Watt meer heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FeaR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:35:
Die gaat er bij mij echt niet in. Als je 2 x 100 Watt door die speakers knalt dan haal je net geen 110 dB op één meter afstand. Zit je een meter of drie weg dan duik je net onder de 100 dB. En dat is dan grof berekend hoe ze het vrijstaand doen, zet je speakers in een hoek of tegen een muur komt er weer een paar dB bij. Hoe dan ook waardes die je in de gemiddelde huiskamer echt niet gaat voeren en ook geen reden om je druk te maken over of een receiver 20 Watt meer heeft of niet.
Niet alleen is het een inefficiente speaker. Het is ooke en dipool. Dus je zult zowieso verliezen krijgen. Helemaal tegen de muur kan ook niet overigens.

Maar 20 watt zal dus niet zo'n probleem zijn als ik het mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-06 15:36
Is het niet praktischer om voor een moderne receiver te gaan en de pre out te gebruiken voor een losse stereo versterker als je bang om vermogen te kort te komen?

Of is het al een uitgemaakte zaak dat het een van deze twee wordt.

4k is in ieder geval al geen optie?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou in elk geval NOOIT een receiver kopen zonder hdmi 2.x, of je moet nu al weten dat je graag aansluitproblemen met je apparatuur wilt krijgen ;)

Staar je zoals @FeaR zegt dan ook niet blind op wattage, of wat er aan de binnenkant voor onderdelen zitten.
Koop een versterker of receiver om de functies. Niet om het merk, materiaal of vermogen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
DjaRoel schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:31:
Is het niet praktischer om voor een moderne receiver te gaan en de pre out te gebruiken voor een losse stereo versterker als je bang om vermogen te kort te komen?

Of is het al een uitgemaakte zaak dat het een van deze twee wordt.

4k is in ieder geval al geen optie?
Nou ik koop ze tweedehands. Ik heb nu ervaring met een stereo receiver die het bijna niet trekt. Die heeft ook 100 watt vermogen en ik heb niet het idee dat er veel reserve over blijft.

4k is niet interessant aangezien ik een 1080p projector heb. Die gaat voorlopig niet weg. Eigenlijk hoeft dat ding maar 3 dingen te doen:
1. tussen sources switchen
2. volume knop hebben
3. veel vermogen

HDMI is dan wel weer leuk omdat ik dan makkelijk een chromecast kan inpluggen, maar die rsx1067 heeft niet eens hdmi (moet allemaal via spdif gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Jorgen schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:40:
Ik zou in elk geval NOOIT een receiver kopen zonder hdmi 2.x, of je moet nu al weten dat je graag aansluitproblemen met je apparatuur wilt krijgen ;)

Staar je zoals @FeaR zegt dan ook niet blind op wattage, of wat er aan de binnenkant voor onderdelen zitten.
Koop een versterker of receiver om de functies. Niet om het merk, materiaal of vermogen.
Ik zoek juist een zo simpel mogelijke receiver. meeste functies gebruik je eigenlijk toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb geen ervaring met magnetostaten of elektrostaten; maar kunnen die niet gewoon met een "gangbaar" merk receiver aangestuurd worden? Die bieden voor minder geld namelijk dezelfde audiokwaliteit en meer functies dan de duurdere mekren. Rotel is prima hoor, maar je betaalt ook puur voor de naam. Met een Onkyo, Pioneer, Denon, Marantz, Sony of Yamaha kan je voor een fractie van de prijs elke conventionele speaker aansturen. Wellicht kan @FeaR mij vertellen of dat voor magneto- of elektrostaten gelijk danwel anders is. Sowieso is bij vrijwel elke audiofabrikant het opgegeven vermogen met een korreltje zout te nemen. Dat zijn net als brandstofverbruik bij auto's, puur laboratoriumwaarden die je thuis nooit gaat tegenkomen.

En nogmaals, je moet niet kijken naar de functies die je niet gebruikt, maar naar de functies die je wel gebruikt. Op de prijs maken een paar functies meer of minder niet veel uit. En simpel of niet, HDMI ga je nodig hebben voor je videobronnen. Sterker nog, bij steeds meer moderne bronnen gaat HDCP (een handshake onder HDMI om illegale kopieën tegen te gaan) van belang zijn. Als je dan kwalitatief goed beeld en geluid wilt hebben, kan je niet meer zonder HDMI 2.x. Het zou dan wel zonde zijn als je een ouder model receiver koopt, om dure speakers aan te sturen, maar je problemen gaat ondervinden bij het aansluiten van je bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Maar heel eerlijk. Voor 300 euro ga ik geen 5.1 amp vinden met 100+ watt en hdmi 2.x. Ik vraag me af of ik het echt ga missen. Ik heb namelijk alleen mijn pc en chromecast. De rest is eigenlijk niet van toepassing. Ik heb geen dvd speler, ik kijk bijna alles online (netflix of amazon prime). De projector gaat er voorlopig niet uit (en als dat wel zo is, dan moet ik maar kijken of ik daar iets mee ga doen).

Komt overigens ook even bij kijken dat het 4 ohm speakers zijn dus dat moet zo'n receiver wel aankunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door justice strike op 27-06-2019 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

justice strike schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:51:
Maar heel eerlijk. Voor 300 euro ga ik geen 5.1 amp vinden met 100+ watt en hdmi 2.x. Ik vraag me af of ik het echt ga missen. Ik heb namelijk alleen mijn pc en chromecast. De rest is eigenlijk niet van toepassing. Ik heb geen dvd speler, ik kijk bijna alles online (netflix of amazon prime). De projector gaat er voorlopig niet uit (en als dat wel zo is, dan moet ik maar kijken of ik daar iets mee ga doen).

Komt overigens ook even bij kijken dat het 4 ohm speakers zijn dus dat moet zo'n receiver wel aankunnen.
Bij alle normale speakers, versterkers en receivers doen Watt en Ohm geheel niet ter zake. Dat zijn audiofiele fabeltjes. Omdat ik geen ervaring heb met magnetostaten en elektrostaten hoop ik dat een van de kenners hier op het forum kan vertellen of daarvoor hetzelfde geldt of niet. Dat weet ik eerlijk echt niet.

Maar helemaal prima. Zo te horen heb jij voor jezelf heel duidelijk wat je wel en niet nodig hebt in de toekomst en dat is de basis van een goede aanschaf. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:29
Gebruik je de magnepan speakers full range, of ga je het laag sowieso aanvullen met een subwoofer?

Die "SENSITIVITY: 86dB 500Hz One Meter 2.83V" wil zeggen dat ze een 500hz toon met 86db weergeven op 1m afstand bij een vermogen van 1 watt als de impedantie 8 ohm is. En dat is al vrij luid, luider dan de meesten comfortabel 2 uur naar kunnen luisteren.

Nou is het wel zo dat de impedantie fluctueert naar gelang de frequentie, waardoor er meer vermogen nodig is. Maar volgens mij is het wel zo dat dat met name voor het laag geldt.

Dus met een sub zou je er sowieso geen omkijken naar moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik heb een sub, maar die zal alleen voor 50 hz en lager werken. daarboven krijg je timing issues tussen de verschillende speakers.

Ik had ook nog een Marantz SR8002 op het oog. Die kan tot 180 watt in stereo leveren. Rotel heeft nog een lichte voorkeur aangezien die er gewoon wat netter uitziet.

Enfin we gaan het zien.

[ Voor 42% gewijzigd door justice strike op 28-06-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FeaR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:35:
Even korte update. Ben uiteindelijk voor de RSX-1550 gegaan. Conclusie, versterker heeft toch te weinig vermogen om de speakers (Magnepans) goed aan te sturen.

De versterker moet op 80% van max volume staan om een beetje normale volume te zitten.

Alles daaronder is te zacht. De vorige versterker (NAD 3400) is beter en kan de speakers beter aansturen.

Ik ga voor nu gewoon genieten van deze versterker. Zal over een paar jaar weer gaan zoeken voor iets nieuws, maar zal dan echt wel een stuk meer vermogen zijn dan wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-06 15:36
justice strike schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Even korte update. Ben uiteindelijk voor de RSX-1550 gegaan. Conclusie, versterker heeft toch te weinig vermogen om de speakers (Magnepans) goed aan te sturen.

De versterker moet op 80% van max volume staan om een beetje normale volume te zitten.

Alles daaronder is te zacht. De vorige versterker (NAD 3400) is beter en kan de speakers beter aansturen.

Ik ga voor nu gewoon genieten van deze versterker. Zal over een paar jaar weer gaan zoeken voor iets nieuws, maar zal dan echt wel een stuk meer vermogen zijn dan wat ik nu heb.
Wat houdt je tegen om een losse eindversterker te gebruiken dan? Er zitten toch pre outs op die Rotel.

Hoe heb je de versterker ingesteld? Spelen de speakers full range? Ik heb geen ervaring met magnepan maar wat ik lees is de laag weergave vrij beperkt. Als je hier veel vermogen in stopt voor weinig output snap ik dat je wat tekort komt.

Ik vind een cross over van 50Hz aan de lage kant, waarom niet op 80/100Hz. Timing probleem kan je toch gewoon op de sub corrigeren, en als dat probleem er bij 80Hz is is het er bij 50Hz ook.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik heb net een versterker gekocht, wil niet nog een keer een versterker kopen.

Speaker staan op small, omdat dat de enige manier is om de sub mee te laten werken met de speakers. Laag weergave is ansich niet beperkt, algehele volume is niet toereikend, de nad3400 deed het wat dat betreft beter.

80-100 hz is naar mijn mening wat hoog. De subs zitten namelijk ook niet als stereo opgesteld. Localisatie is dus dan ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

justice strike schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Pak er eens een dB-meter bij en meet op welk volume je speelt. Ik vraag me af of jouw en mijn definitie van "normaal" gelijk is. Bij mij is dat zo'n 75 dB. Met de ~100 Watt van de RSX-1550 zou het geen probleem moeten zijn. Zeker omdat de genoemde NAD rond hetzelfde vermogen ligt. Die verschillen in vermogen zijn te verwaarlozen, dan moet het toch ergens anders in zitten. Als dat het vermogen wel is dan ga je het met een andere receiver ook niet redden, dan ga je toch echt richting eindtrappen van meerdere honderden Watts. Staat de Rotel wel goed ingesteld? Geen waardes ver gedempt in de EQ of andere settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik dat zo hoor dan neig ik ook naar ergens een referentieniveau van de bron wat verkeerd ingesteld staat. Weet niet of dat ding AUdissey of gelijkwaardig heeft, maar if so zou ik daar eens mee aan de slag gaan. Elektrostaten zijn bij mijn weten idd inefficient, maar ook weer niet ZO inefficient als jij beschrijft.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FeaR schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Pak er eens een dB-meter bij en meet op welk volume je speelt. Ik vraag me af of jouw en mijn definitie van "normaal" gelijk is. Bij mij is dat zo'n 75 dB. Met de ~100 Watt van de RSX-1550 zou het geen probleem moeten zijn. Zeker omdat de genoemde NAD rond hetzelfde vermogen ligt. Die verschillen in vermogen zijn te verwaarlozen, dan moet het toch ergens anders in zitten. Als dat het vermogen wel is dan ga je het met een andere receiver ook niet redden, dan ga je toch echt richting eindtrappen van meerdere honderden Watts. Staat de Rotel wel goed ingesteld? Geen waardes ver gedempt in de EQ of andere settings?
maar die nad3400 heeft wel een piekvermogen van 440 watt bij 4 ohm. Deze Rotel zit dat volgens mij op 250 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
The Eagle schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:46:
Als ik dat zo hoor dan neig ik ook naar ergens een referentieniveau van de bron wat verkeerd ingesteld staat. Weet niet of dat ding AUdissey of gelijkwaardig heeft, maar if so zou ik daar eens mee aan de slag gaan. Elektrostaten zijn bij mijn weten idd inefficient, maar ook weer niet ZO inefficient als jij beschrijft.
Dat dacht ik eerst ook. Toen ben ik bezig geweest met test tonen die gegenereerd worden vanuit de versterker en dat is ook gewoon heel zacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

justice strike schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:04:
[...]
maar die nad3400 heeft wel een piekvermogen van 440 watt bij 4 ohm. Deze Rotel zit dat volgens mij op 250 ofzo.
Aannemende dat de genoemde waardes hierboven correct zijn en dat deze ook daadwerkelijk worden behaald dan is de stap van 250 Watt naar 440 Watt te verwaarlozen. Dat is nog geen 3dB meer aan volume (verdubbeling is 3 dB meer), iets wat het menselijk oor niet eens waar kan nemen. Als je vanaf 250 Watt naar aanzienlijk luider wilt zal je naar de 2500 Watt moeten. Oftewel 10x zo veel vermogen voor 10 dB er bij. Die 10 dB is voor het menselijk oor "twee keer zo hard". Dan zit je toch echt aan serieus ander materiaal. Plus dat het in een gewone woonkamer ook echt niet nodig is.
justice strike schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:04:
[...]
Dat dacht ik eerst ook. Toen ben ik bezig geweest met test tonen die gegenereerd worden vanuit de versterker en dat is ook gewoon heel zacht
Staat die Rotel wel goed ingesteld? Receiver helemaal naar default gezet? Factory Reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
FeaR schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:09:
[...]

Aannemende dat de genoemde waardes hierboven correct zijn en dat deze ook daadwerkelijk worden behaald dan is de stap van 250 Watt naar 440 Watt te verwaarlozen. Dat is nog geen 3dB meer aan volume (verdubbeling is 3 dB meer), iets wat het menselijk oor niet eens waar kan nemen. Als je vanaf 250 Watt naar aanzienlijk luider wilt zal je naar de 2500 Watt moeten. Oftewel 10x zo veel vermogen voor 10 dB er bij. Die 10 dB is voor het menselijk oor "twee keer zo hard". Dan zit je toch echt aan serieus ander materiaal. Plus dat het in een gewone woonkamer ook echt niet nodig is.

[...]

Staat die Rotel wel goed ingesteld? Receiver helemaal naar default gezet? Factory Reset?
Rotel heeft een factory reset gehad. Ik heb een calibratie microfoon. Kan de spl wel een keer opmeten. Laatste keer dat ik dat deed was 75db iets aan de hoge kant voor mij (kwa volume) dus denk dat dit eerder richting the 70 db gaat of zelfs minder.

Denk overigens niet dat de versterker kapot is. Met een set normale speakers deed hij het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

justice strike schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:19:
[...]
Rotel heeft een factory reset gehad. Ik heb een calibratie microfoon. Kan de spl wel een keer opmeten. Laatste keer dat ik dat deed was 75db iets aan de hoge kant voor mij (kwa volume) dus denk dat dit eerder richting the 70 db gaat of zelfs minder.
Top, ik ben gewoon benieuwd. Ik heb ooit een gelijke discussie gehad op een ander forum over vermogen maar bleek dat de beste man daar dus wel met 100 dB zit te luisteren op (voor hem) normaal volume. Als je op 70 dB zit dan zou het toch niet zo'n probleem moeten zijn. Zeker aangezien een speaker als deze ook aan de achterkant uitstraalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik wil alles een beetje gaan eq-en... maar als de start volumes al zo laag zijn dan ga ik na eq nog meer vermogen kwijtraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

(jarig!)
Je hebt een umik toch? Dan kan je meten hoe hard je speelt.

Ben benieuwd wat er nou aan de hand is, want dit is een afwijkend verhaal. Opties die ik zie:
- extreme EQ
- verkeerde gain structure waardoor te zacht signaal
- speakers danwel versterker stuk, maar niet zo waarschijnlijk
- of je speelt gewoon heel hard (en dan ga jij misschien zeggen dit is niet hard maar dat de gemiddelde mens dat wel hard vindt ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
Jag schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:49:
Je hebt een umik toch? Dan kan je meten hoe hard je speelt.
Doe ik als ik thuis ben (of in het weekend als ik het druk heb)
Ben benieuwd wat er nou aan de hand is, want dit is een afwijkend verhaal. Opties die ik zie:
- extreme EQ
- verkeerde gain structure waardoor te zacht signaal
- speakers danwel versterker stuk, maar niet zo waarschijnlijk
- of je speelt gewoon heel hard (en dan ga jij misschien zeggen dit is niet hard maar dat de gemiddelde mens dat wel hard vindt ;) )
  • Extreme eq verwacht ik niet (factory reset)
  • verkeerde gain structure lijkt mij ook niet (source is HDMI)
  • speakers of versterker stuk ook niet waarschijnlijk
  • wat zeg je? versta je niet zo goed 8)

Pagina: 1