Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De laatste dagen staat het nieuws er bol van; de eikenprocessierups.
Carola Schouten heeft inmiddels bekend gemaakt dat er een landelijk centrum moet komen waar gemeenten terecht kunnen voor informatie over deze beestjes en de bestrijding daarvan. Ook moet de Wageningse universiteit gaan onderzoeken wat gedaan kan worden aan de overlast en hoe die beesten zich verspreiden.

Voor nu zijn de 'oplossingen' vrij beperkt. Preventief sproeien in het voorjaar met een soort gif of aaltjes en het opzuigen van nesten als sproeien niet werkt.
Natuurlijke vijanden zijn er ook: (kool)mezen, sluipwespen, bijen en ook schijnen wantsen dol te zijn op de larven (die schijnbaar in de grond zitten).

De pijlvormige haartjes worden door de rupsen verspreid wanneer ze gevaar voelen /schrikken en bij het vervellen blijven de haren ook achter in de nesten. De haren blijven nog jarenlang achter in de natuur (mijn tuin is inmiddels ook een soort van Tsjernobyl).

Heb je last van de haren dan zijn er wat huis tuin en keukenmiddeltjes. Sommigen zweren bij plakband, anderen bij aloe vera of talkpoeder. Geduld werkt ook.

Het beleid van gemeenten verschilt enorm. In mijn gemeente zijn lanen met eikenbomen in overvloed. Enkele gebieden worden preventief gespoten en alle nesten die lager dan 4 meter zitten worden verwijderd (als er genoeg klachten over binnen komen, termijn waarop ze verwijderd worden is onbekend).
Op de (fietsroute) naar mijn werk fiets ik 50% van de tijd onder eikenbomen door. Tot vorig jaar had ik nog nooit een nest gezien - zelfs niet in de bomen waar de linten hingen - nu zie ik in de meeste bomen de nesten zitten.

De maatregelen die nu genomen worden zijn (blijkbaar) onvoldoende.
- Preventief spuiten reduceert het aantal rupsen maar uitroeien is onmogelijk (en wellicht onwenselijk). Daarnaast is het een vrij kostbare aangelegenheid.
- Nesten zuigen is symptoombestrijding en een kostbaar grapje, daarnaast is er onvoldoende capaciteit.
- Mezenkasten ophangen reduceert het aantal rupsen maar is wederom vrij prijzig, geen korte termijn verlichting.

Mijn voorstel is het volgende:
In woongebieden worden eiken welke in lanen staan voor 80-90% gekapt. Op de vrijgekomen plekken worden verschillende bomen terug geplant. Welke soorten bomen er terugkomen is afhankelijk van grondsoort. Denk aan de es, iep, els, linde, beuk, berk, kastanje. Door een grotere variëteit aan bomen te planten ontstaat er een meer diverse natuur.
Het zal natuurlijk ten koste gaan van bepaalde populaties dieren (w.o. de k*trups), maar op termijn zal dit leiden tot meer biodiversiteit.
De nadelen: er staan nogal wat eikenbomen in lanen, zelfs in woonkernen. Kappen en herplanten zal niet in 1 winter lukken. Het kappen moet denk ik vrij kostenneutraal kunnen, hout is geld waard. Wellicht zelfs genoeg om ook een nieuw boompje te kunnen planten? Als ik naar de eiken achter onze tuin kijk moet elke eik zo'n 20 kuub hout opleveren. Gedroogd is dat toch zeker € 4.000,- waard. Voor dat geld kan je de boom wel kappen en een nieuwe boom herplanten.

Maar wellicht zijn er andere / betere voorstellen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Ik zie zo geen oplossing maar in mijn beleving is kappen geen optie.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

Bomen kappen, verwerken en nieuwe planten is bijzonder kostbaar. Alle bestaande oplossingen opgeteld zijn denk ik nog steeds goedkoper.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02
Probleem is ook dat veel van die bomen al tientallen (honderden?) jaren oud zijn. Voordat je dus bomen terug hebt die net zo groot zijn, ben je al veel veel verder. Tot die tijd heb je ook verminderde biodiversiteit etc lijkt me.

Verder vind ik het uberhaupt geen goed idee om zulke rigoreuze zaken uit te voeren voor iets waar mensen maar paar weken per jaar last van hebben. Ja het is rot, maar ik vind niet dat we alles maar mogen aanpassen puur omdat we er last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zie niet hoe dit in de besloten Tweakers Lounge thuishoort. Dus bij deze naar Algemene Zaken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:00
Wat is de volgende stap? Een ruimte missie naar de zon, om deze af te dekken? Immers zou je door die zon af en toe kunnen verbranden... :+

Nee, natuurlijke bestrijding lijkt veel meer gepast en gewenst dan het rigoureus weggooien van volgroeide bomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Basekid schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:46:

Verder vind ik het uberhaupt geen goed idee om zulke rigoreuze zaken uit te voeren voor iets waar mensen maar paar weken per jaar last van hebben. Ja het is rot, maar ik vind niet dat we alles maar mogen aanpassen puur omdat we er last van hebben.
Het gaat niet meer om een paar weken maar onderhand al om maanden, het is hier al 2 maand bezig. Het probleem is ook groter dan voorgaande jaren. Het is nu al zo een probleem dat de kinderen niet meer buitenspelen en dat met de grote vakantie voor de deur. De jaren hiervoor was het nog niet zo erg als dit jaar.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
Het is voor Nederland een relatief nieuw probleem. Natuurlijk willen wij opnieuw het wiel uitvinden, maar waarom niet eens bij de zuiderburen kijken hoe ze het 'probleem' aanpakken?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat doen ze in Frankrijk e.d. waar die beesten vandaan komen?

Ik weet wel dat ik echt leip word van de jeuk de afgelopen weken. Heb al vanalles geprobeerd, plakband, scrubgel, niks werkt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Het was vroeger overheidsbeleid, dat is het niet meer. Gemeentes hebben er geen geld voor en zie daar je probleem. zelfde probleem zie je in de jeugdzorg.
]Op landelijk niveau is er al jaren geen coördinator meer

Het landelijke eikenprocessieprotocol werd echter sinds 2013 niet meer bijgehouden. Omdat er geen landelijke coördinatie is, zijn er ook geen harde cijfers van de landelijke overlast; gemeenten en provincies bepalen zelf hun beleid als het gaat om de aanpak van de rupsen.

Bedrijven die de rupsen bestrijden, zijn de komende weken volgeboekt. Gemeenten en provincies zetten veel extra rupsenbestrijders in. Maar dit heeft maar ten dele effect; als de haartjes eenmaal in de lucht zitten, zijn ze lastig meer weg te krijgen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet handiger om te kijken naar de oorzaken van het probleem?

Voor zover ik weet zijn de oorzaken enerzijds de klimaatverandering en anderzijds de terugloop van/gebrek aan predatoren.

Vooral dat tweede valt het een-en-ander aan te doen: Zorgen dat er meer mezen komen (of in ieder geval de afname stopt) en zorgen dat er meer insectenlarven komen.

Meer mezenkastjes ophangen, waterbakjes plaatsen en zorgen dat minder mensen de buxusmot met gif te lijf gaan (waardoor ze overigens het probleem juist groter maken, want minder mezen is meer buxusmotten) zal hopelijk zorgen voor meer mezen.
Zorgen voor minder 'steentuinen' en meer bloeiende planten in tuinen zal zorgen dat er meer insecten en meer insectenlarven komen. Help je de bij ook nog eens mee. Plus de afwatering.

Ik denk dat je hiermee een stuk goedkoper, en effectiever, het probleem blijvend op kan lossen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

sorcees schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:38:
Ik zie zo geen oplossing maar in mijn beleving is kappen geen optie.
Normaal gesproken ben ik tegen het kappen van bomen maar we moeten ons ook realiseren dat de meeste (zo niet alle) bomen in Nederland door mensen zijn neergezet waar ze staan. En zonder na te denken hebben gemeentes en provincies nogal vaak de eik gebruikt. Als 90% van de geplantte bomen eik is dan vraag je om problemen.

Kleine eiken kappen en vervangen voor een grotere diversiteit bomen lijkt me een goed idee. Wel de grote bomen proberen te redden. Een laan met 100 jaar oude eiken kappen vind ik echt eeuwig zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:37:
[...]
En zonder na te denken hebben gemeentes en provincies nogal vaak de eik gebruikt. Als 90% van de geplantte bomen eik is dan vraag je om problemen.
Nouja, vroeger was het nog niet echt een probleem, voor 1991 kwam de eikenprocessierups niet voor in Nederland.
Het grootste probleem was dat iemand een eikel op z'n hoofd kreeg :P

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 27-06-2019 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Aan de reacties is duidelijk te zien wie er last heeft van de rups en wie niet. Zou ik zo'n topic vorig jaar hebben gelezen dan was mijn reactie waarschijnlijk ook geweest: "doe ff niet zo overdreven". Maar de gevolgen van de brandharen op de gezondheid zijn nog niet bekend. Die haren zitten immers ook op de gewassen en spoel je er met een beetje water niet zomaar af.
Hier in het dorp is een KDV gesloten vanwege de rups, die ondernemer kon kiezen tussen op eigen kosten de tientallen bomen behandelen (die niet van hem zijn) of de tent sluiten.
Sharky schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:38:
Bomen kappen, verwerken en nieuwe planten is bijzonder kostbaar. Alle bestaande oplossingen opgeteld zijn denk ik nog steeds goedkoper.
Een eikenboom kappen kost éénmalig geld (en het hout levert éénmalig geld op). De andere oplossingen kosten elk jaar weer geld. Kortetermijndenken is kappen en herplanten duurder, op de lange termijn goedkoper.
Basekid schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:46:
Probleem is ook dat veel van die bomen al tientallen (honderden?) jaren oud zijn. Voordat je dus bomen terug hebt die net zo groot zijn, ben je al veel veel verder. Tot die tijd heb je ook verminderde biodiversiteit etc lijkt me.

Het is niet een paar weken per jaar. Die haren blijven >7 jaar rondzweven. En waarom zou je iets niet aanpassen omdat je er last van hebt? Moeten we de dijken ook maar weer weghalen? 8)7
LordSinclair schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:24:
Het is voor Nederland een relatief nieuw probleem. Natuurlijk willen wij opnieuw het wiel uitvinden, maar waarom niet eens bij de zuiderburen kijken hoe ze het 'probleem' aanpakken?
Bij onze zuiderburen zijn de 'eikenlanen' zelden in zulke grote schaal toegepast als in Nederland. De problemen zijn dan ook niet zo geconcentreerd als in Nederland. Ook gaat de verspreiding om precies dezelfde reden minder snel.
anandus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:35:
Is het niet handiger om te kijken naar de oorzaken van het probleem?

Voor zover ik weet zijn de oorzaken enerzijds de klimaatverandering en anderzijds de terugloop van/gebrek aan predatoren.

Vooral dat tweede valt het een-en-ander aan te doen: Zorgen dat er meer mezen komen (of in ieder geval de afname stopt) en zorgen dat er meer insectenlarven komen.

Meer mezenkastjes ophangen, waterbakjes plaatsen en zorgen dat minder mensen de buxusmot met gif te lijf gaan (waardoor ze overigens het probleem juist groter maken, want minder mezen is meer buxusmotten) zal hopelijk zorgen voor meer mezen.
Zorgen voor minder 'steentuinen' en meer bloeiende planten in tuinen zal zorgen dat er meer insecten en meer insectenlarven komen. Help je de bij ook nog eens mee.

Ik denk dat je hiermee een stuk goedkoper, en effectiever, het probleem blijvend op kan lossen.
Mee eens. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Boete's geven voor 'steentuinen'? Om dit enig effect te laten geven zal er m.i. vanuit de overheid beleid moeten komen. En dan nog, bij ons staat een dubbele rij eikenbomen door heel het dorp. Ik heb een leger mezen nodig om die rups te bestrijden.
[...]

Normaal gesproken ben ik tegen het kappen van bomen maar we moeten ons ook realiseren dat de meeste (zo niet alle) bomen in Nederland door mensen zijn neergezet waar ze staan. En zonder na te denken hebben gemeentes en provincies nogal vaak de eik gebruikt. Als 90% van de geplantte bomen eik is dan vraag je om problemen.

Kleine eiken kappen en vervangen voor een grotere diversiteit bomen lijkt me een goed idee. Wel de grote bomen proberen te redden. Een laan met 100 jaar oude eiken kappen vind ik echt eeuwig zonde.
Het is ook zonde van het aangezicht. Maar iets doen of laten omdat wij het er wel of niet mooi uit vinden zien is precies waarmee dit probleem is begonnen (we vinden een rij eikenbomen mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Voor alle jeuk problemen, Aloe vera of menthol gel gebruiken.. (Alleen de gel, niet de poeder variant)
werkt verzachtend en jeuk verdwijnt bijna direct voor enkele uren.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 27-06-2019 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

anandus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:35:
Zorgen dat er meer mezen komen (of in ieder geval de afname stopt) en zorgen dat er meer insectenlarven komen.
En dat doen we met een grotere biodiversiteit. Dus die overvloed eiken weg en vervangen verschillende andere bomen.

Het is hetzelfde met bananen. ALLE banenen die we eten zijn gekloond. Eén ziekte en we hebben geen bananen meer. En die ziekte is er toevallig. De Panama-ziekte is de nachtmerrie van de bananenindustrie.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBorg op 27-06-2019 10:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RiZu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:03
Volgens mij is het kappen van eiken niet echt wenselijk. Ik woon in een gemeente waar 80%+ van de bomen langs de wegen eiken zijn. Een heerlijke kaalslag wordt het dan en de rups gaat wel op zoek naar een alternatief.

Het probleem in Nederland is dat echte natuur niet bestaat, het is allemaal zo aangelegd dat het ons het beste past. Hierin mist de diversiteit aan beplanting.

Een paar oplossingen zijn al aangedragen door @anandus meer gevarieerde tuinen i.p.v. alleen maar "onderhouds arme tuinen", minder gif, meer nest kastjes voor mezen. Een aanpassing in beleid van het bermmaaien is ook een idee, zorg ervoor dat het bijvoorbeeld de bermen waar de rups veel in voorkomt pas gemaaid worden na het "eikenproccessie seizoen". Hierdoor kunnen bijvoorbeeld sluipwespen beter in overleven dan het kort gemaaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De zachte winters en warme voorjaren hebben ook niet geholpen..
De eitjes komen meestal ergens in maart uit, afgelopen jaren hebben we geen echte vorst meer gehad in maart en later..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

SmurfLink schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:29:
Wat doen ze in Frankrijk e.d. waar die beesten vandaan komen?
Daar is het probleem veel kleiner omdat er veel beter gemengde bossen en diversere bomen staan. Hier in NL zetten we (mn gemeenten) nagenoeg overal eiken neer, daardoor hebben we veel hogere concentraties en is verspreiding erg eenvoudig. Monocultuur is killing hier.

Lange termijn oplossing is in mijn optiek dan ook om te zorgen dat we andere bomen gaan planten voor meer diversiteit. Eiken massaal wegkappen is geen realistische optie denk ik, maar échte hotspots aanpakken en een "aanplantverbod" voor de komende 10 jaar in de bebouwde omgeving lijkt me een aardige stap.
Iets pro actiever zouden we ook de huidige jonge (<10 jaar) eiken deels kunnen vervangen door iets anders. Dat is minder ingrijpend dan de grotere oude bomen willen aanpakken.

Verder zorgen dat de predatie omhoog gaat... Maar in de ecologische woestijn Nederland kan dat wel een dingetje zijn ;)
Daar helpt meer diversiteit gelukkig ook voor.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:42
Handjevol mensen heeft er last van en gelijk moeten alle bomen gekapt worden? :? Hoe lastig het ook is als je er toevallig last van hebt, moet het wel een beetje in perspectief blijven zien. 99.9% van de mensen heeft nergens last van. De 0.1% groot uitgemeten in het komkommer nieuws moet je ook niet uit zijn verband trekken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
TheBorg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:41:
[...]
Dus die overvloed eiken weg [...]
Ik weet niet of er een 'overvloed' is?
In Nederlandse bossen is 18% van de bomen eik en bijv in Amsterdam is 6% eik.

Maar ik weet niet hoe het in bepaalde steden of dorpen is, natuurlijk :)
(Het is moeilijk om er cijfers over te vinden)

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 27-06-2019 10:55 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:34

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan zetten we overal dennen neer in plaats van eiken, kan de dennenprocessierups los. Die van de eik is niet de enige helaas. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chaoscontrol schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:46:
Handjevol mensen heeft er last van en gelijk moeten alle bomen gekapt worden? :? Hoe lastig het ook is als je er toevallig last van hebt, moet het wel een beetje in perspectief blijven zien. 99.9% van de mensen heeft nergens last van. De 0.1% groot uitgemeten in het komkommer nieuws moet je ook niet uit zijn verband trekken.
Laat me raden, jij woont in de randstad waar geen eikenbomen staan?? :+
Hier in het oosten zie je op elke hoek van de straat, lees bijna elke boom een flink nest zitten..
Ik kan mijn kinderen niet eens buiten laten spelen in de straat omdat alle grasveldjes/speeltuinen onder de brandharen zitten..
Zelfs in de achtertuin in het zwembadje is het al afzien voor de kinderen.. :(

En ikzelf gisteren een koprol gemaakt met de mountain bike op een trail hier in het bos en ik zat van top tot teen onder.. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 27-06-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:19
Wij hebben ook al weken overal jeuk, vooral 's nachts, dus de kwaliteit van slapen is momenteel bijzonder laag. Zeker i.c.m. de warmte.

Voor op onze kavel staan een handvol eiken, de kavels naast ons idem. Alle eiken zitten minimaal 1 tot 5 nesten. Met de droogte en de wind is buiten lopen een garantie op meer jeuk.

Schijnbaar krijgen de rupsen halverwege mei pas de brandharen, dus wij gaan in ieder geval volgend jaar in april al kijken of er rupsen zijn (en die affakkelen)

[ Voor 56% gewijzigd door Stefke op 27-06-2019 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:42
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:49:
[...]

Hier in het oosten zie je op elke hoek van de straat, lees bijna elke boom een flink nest zitten..
Ik kan mijn kinderen niet eens buiten laten spelen in de straat omdat alle grasveldjes/speeltuinen onder de brandharen zitten..

En ikzelf gisteren een koprol gemaakt met de mountain bike op een trail hier in het bos en ik zat van top tot teen onder.. :X
Nee hoor, gewoon een landelijk dorp in de betuwe met een eikenboom in de voortuin. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Tehh schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:39:
Aan de reacties is duidelijk te zien wie er last heeft van de rups en wie niet. Zou ik zo'n topic vorig jaar hebben gelezen dan was mijn reactie waarschijnlijk ook geweest: "doe ff niet zo overdreven". Maar de gevolgen van de brandharen op de gezondheid zijn nog niet bekend. Die haren zitten immers ook op de gewassen en spoel je er met een beetje water niet zomaar af.
Hier in het dorp is een KDV gesloten vanwege de rups, die ondernemer kon kiezen tussen op eigen kosten de tientallen bomen behandelen (die niet van hem zijn) of de tent sluiten.

[...]

Een eikenboom kappen kost éénmalig geld (en het hout levert éénmalig geld op). De andere oplossingen kosten elk jaar weer geld. Kortetermijndenken is kappen en herplanten duurder, op de lange termijn goedkoper.
Ik begrijp dat je het hebt doorgerekend? Dat zou betekenen dat je het beter weet dan al experts die zich hiermee bezig houden voor hun werk, dat is op z'n minst bijzonder.

Ter illustratie; Een redelijke eik levert 4-5 kuub hout op en als je dat als stam verkoopt mag je blij zijn dat je een paar honderd euro per kuub krijgt. Dan hebben we het dus puur over gezaagd hout. Je opbrengst per boom is dus ongeveer 1.500,- als het meezit. Het laten omzagen en verwijderen van de stronk kost circa 1.000,-. Dan heb je nog de kosten voor transport, administratie, overhead, vergunningen (succes daarmee trouwens) dus met een beetje mazzel houd je nog wat geld over, maar dat is nihil en ik denk dat je erop verliest.

Vervolgens moet je een nieuwe boom planten. Een flutboompje van een paar tientjes kan niet en ziet de buurt ook niet zitten, je wilt dezelfde boom terug als er stond alleen geen eik. Schrik niet als zo'n boom 10.000,- of meer kost, afhankelijk van de grootte en het type. Dan moet de boom nog getransporteerd, geplant en verzorgd worden. Ik denk dat het dus richting 15.000,- per boom gaat, misschien iets minder.

Ik heb geen flauw idee wat de bestrijding per boom kost, maar zal het meer dan 350,- per boom per jaar zijn? Je kunt dus 40 jaar rupsen bestrijden voordat je je nieuwe boom hebt terugverdiend. Ik snap die gemeentes wel.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

anandus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:47:
[...]
Ik weet niet of er een 'overvloed' is?
In Nederlandse bossen is 18% van de bomen eik en bijv in Amsterdam is 6% eik.

Maar ik weet niet hoe het in bepaalde steden of dorpen is, natuurlijk :)
Wel eens in Brabant geweest? :+
Ik schat dat 80% daar eik is.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:38

Dhrax

Prog Lord

chaoscontrol schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:53:
[...]

Nee hoor, gewoon een landelijk dorp in de betuwe met een eikenboom in de voortuin. ;)
Dan zou je het zeker niet moeten bagataliseren, het namelijk wel degelijk een probleem aan het worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:55:
[...]

Ja, het is moeilijk om cijfers te vinden over landelijke verspreiding, helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 27-06-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Maar toch regent het klachten over gemeentes die vooral niets, of te weinig, lijken te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach ja, invasieve exoten. :X
https://www.nvwa.nl/onder...nielijst-invasieve-exoten

Is het niet de eikenprocessierups, dan is het de dennenprocessierups.
...Natuurlijke vijanden van de rups zijn onder andere sluipwespen, sluipvliegen en de koolmees. Ook een kever, de grote poppenrover, is een natuurlijke vijand. Deze kever is echter sinds de jaren 1950 in Nederland niet meer aangetroffen...
https://www.omroepflevola...d-door-eikenprocessierups

Of de tijgermug, of z'n broertje/zusje, de Aedes flavopictus.
https://www.omroepflevola...ding-nieuwe-exotische-mug

Of die schijtganzen, die alles onderpoepen, jonge aanplant opvreten, maar je niet mag afknallen en opeten, omdat het zielige/beschermde/lieve diertjes zijn. ;)

En als we niet oppassen dan komt de Schorskever, die zoveel schade aanricht in de Alpenlanden, ook onze kant op.
https://www.salzburg24.at...r-in-oesterreich-60456958

Nog afgezien van zaken als de Japanse Duizendknoop, die wegen en funderingen aantast. Het enige wat daar goed tegen helpt, is simpelweg, oogsten en opeten! :)
Of de Berenklauw, of de ... enzovoorts.

Valt dit te stoppen? Ben bang van niet... :-(
Heb ik er persoonlijk last van? Ja, helaas wel. Van de schijt/troep van die ganzen, tot aan de rode bulten van de rupsen. De brandblaren van de Berenklauw, aangetaste tegelpaden door de Duizendknoop. :X
De bulten van de rupsen heb ik de afgelopen weken al diverse malen ondervonden tijdens wat MTB ritjes.

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 27-06-2019 11:10 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Sharky schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:55:
[...]

Ik begrijp dat je het hebt doorgerekend? Dat zou betekenen dat je het beter weet dan al experts die zich hiermee bezig houden voor hun werk, dat is op z'n minst bijzonder.

Ter illustratie; Een redelijke eik levert 4-5 kuub hout op en als je dat als stam verkoopt mag je blij zijn dat je een paar honderd euro per kuub krijgt. Dan hebben we het dus puur over gezaagd hout. Je opbrengst per boom is dus ongeveer 1.500,- als het meezit. Het laten omzagen en verwijderen van de stronk kost circa 1.000,-. Dan heb je nog de kosten voor transport, administratie, overhead, vergunningen (succes daarmee trouwens) dus met een beetje mazzel houd je nog wat geld over, maar dat is nihil en ik denk dat je erop verliest.

Vervolgens moet je een nieuwe boom planten. Een flutboompje van een paar tientjes kan niet en ziet de buurt ook niet zitten, je wilt dezelfde boom terug als er stond alleen geen eik. Schrik niet als zo'n boom 10.000,- of meer kost, afhankelijk van de grootte en het type. Dan moet de boom nog getransporteerd, geplant en verzorgd worden. Ik denk dat het dus richting 15.000,- per boom gaat, misschien iets minder.

Ik heb geen flauw idee wat de bestrijding per boom kost, maar zal het meer dan 350,- per boom per jaar zijn? Je kunt dus 40 jaar rupsen bestrijden voordat je je nieuwe boom hebt terugverdiend. Ik snap die gemeentes wel.
Ik heb het zeker niet doorgerekend, in mijn TS ga ik er van uit dat het kappen van een boom mogelijk kostenneutraal kan. Jij komt op ongeveer dezelfde conclusie uit. Over het opnieuw planten van een boom doe jij de aanname dat er eenzelfde boom voor terug moet komen. Ik niet.

Ik heb enkele weken geleden een volwassen schijnbeuk (nothofagus antarctica van 5 meter hoog) gekocht. Inclusief transport en aanplanten kostte mij dat € 400,-. En dat zijn 'redelijk zeldzame' bomen. Een Acer van circa 5 meter hoog (18 cm stamomtrek) kost je € 200,- en dat is niet bepaald de goedkoopste boom.

Dus op basis van de aanname dat het kappen min of meer kostenneutraal kan en het herplanten van een redelijke boom (4 meter is best redelijk) denk ik dat het binnen een decennia terugverdiend is.

Vergunningen. Tjah. Deden we daar moeilijk over toen we last hadden van de iepenziekte? Toen zijn duizenden bomen gekapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Laat ons van Nederland (en België) een mezenparadijs maken.
Een paar tien duizenden kasten kopen, en verdelen onder de bevolking kost niet veel.

Geef ook natuurorganisaties gratis kasten, en met vrijwilligers krijg je die alvast omhoog.
Verbied het vergif voor de buxusmotten, dat is alvast een verloren strijd, en zal ten goede komen voor de mezen, bijen en andere beestjes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er is een biologisch verantwoord middel waar je in april de boom mee kunt besproeien. Dit kan goed in woonwijken, en hoeft niet gelijk ook buitenaf gedaan te worden. oa bij huisartsen is het nu veel drukker dan normaal, en sommige mensen zitten compleet onder de uitslag.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:01
Achja, 5 (!) jaar geleden waren er hier in Twente al problemen met de rups. Is in die tijd wel minstens vervijfvoudigd, omdat er niks preventief gedaan wordt. Nouja, dit jaar heb ik ze gif zien spuiten in de bomen, maar anders is het alleen maar de nesten wegzuigen.

Met alleen mezen ga je het nooit redden, de rups is zoveel aanwezig inmiddels dat je een driedubbel leger Mezen nodig hebt.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiZu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:03
Dan worden alle eiken gekapt en dan het volgende probleem, wat ga je er neer planten. Berken hebben wantsen, in kastanjes zit de bloedingsziekte, essen heb last van de essentaksterfte, lindes geven overlast van luizen en ga zo maar door. Elke boomsoort heeft wel wat, daarnaast zit je met de herplant niet alleen met de kosten van de bomen maar ook met de ondergrondse kabels en leidingen. Bijna elke nutsbedrijf heeft in de loop van de jaren naast en onder de bomen wel wat aangelegd, waardoor herplant alleen maar lastiger wordt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En ik lees hier over natuurlijke bestrijdingsmiddelen, let wel op dat met het spuiten van allerlei spullen ook andere insecten en planten er last van kunnen krijgen en mogelijk verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hackus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:07:
Er is een biologisch verantwoord middel ...
Werkt goed! :X Zo goed dat het ook andere 'zaken' doodt.
https://assets.vlindersti...612-83be-2017c820f1aa.pdf
Het is wel schadelijk voor bijvoorbeeld de rupsen van de eikenpage, die actief zijn in de-zelfde periode als de eikenprocessierups. Voor veel soorten nachtvlinders geldt hetzelfde. ‘Biologische’ bestrijdingsmiddelen met BT doden dus ook al deze soorten. Dat eiken waardevol zijn voor de biodiver-siteit toont een studie in Groot-Brittannië aan: eik is, na wilg, de boomsoort met de op één na hoogste biodiversiteit van insecten en mijten, waaronder vele soorten nachtvlinders. BT heeft waarschijnlijk niet alleen effect op de rupsen in de bomen. Bij het aanbrengen van BT in de bomen wordt het verneveld. Bij dit proces komt er waarschijnlijk ook een deel van het gif op de onder-liggende beplanting terecht. Dit kan bijvoorbeeld een sleedoornperceel zijn waarin de sleedoornpage voor-komt of bermen waar hard wordt gewerkt aan een hogere biodiversiteit. Wanneer het gif hierop terecht-komt kan het dus ook alle rupsen van de sleedoorn-page doden; dit is wettelijk verboden middels de Wet natuurbescherming.

imho is er nog (geen) type- en soortspecifiek bestrijdingsmiddel. Er zijn altijd nevenwerkingen. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Ik heb na de introductie van de buxusmot in mijn tuin wel de buxussen weggehaald. Die mot put de plant uit en zal uiteindelijk sterven. Heb geen mees gezien overigens, terwijl ze a la carte die krengen hier uit de struiken konden vissen.

De Japanse Duizendknoop zijn ze bezig met elektrocutie voor bestrijding. Dat schijnt wel goed te werken in de bestrijding. Maar dat is nog in ontwikkeling, vanochtend was daar een item over op BNR.

Ik heb de titel iets algemener gemaakt, buiten de eikenprocessierups komen er de laatste jaren wel veel uitheemse dier- en plantsoorten bij. Ook een duwtje naar AWM, omdat dit een maatschappelijk probleem aan het worden is..

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 27-06-2019 11:30 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Tehh schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:04:
[...]

Ik heb het zeker niet doorgerekend, in mijn TS ga ik er van uit dat het kappen van een boom mogelijk kostenneutraal kan. Jij komt op ongeveer dezelfde conclusie uit. Over het opnieuw planten van een boom doe jij de aanname dat er eenzelfde boom voor terug moet komen. Ik niet.
Jij denkt dat er 20 kuub hout in een boom zit, daar ga je al de mist in. Misschien als je een mooie sequoia in je achtertuin hebt. Het kappen zal wellicht kostenneutraal zijn, dat weet ik niet maar dat is nog het minst relevant.
Ik heb enkele weken geleden een volwassen schijnbeuk (nothofagus antarctica van 5 meter hoog) gekocht. Inclusief transport en aanplanten kostte mij dat € 400,-. En dat zijn 'redelijk zeldzame' bomen. Een Acer van circa 5 meter hoog (18 cm stamomtrek) kost je € 200,- en dat is niet bepaald de goedkoopste boom.

Dus op basis van de aanname dat het kappen min of meer kostenneutraal kan en het herplanten van een redelijke boom (4 meter is best redelijk) denk ik dat het binnen een decennia terugverdiend is.

Vergunningen. Tjah. Deden we daar moeilijk over toen we last hadden van de iepenziekte? Toen zijn duizenden bomen gekapt.
Als je een forse eik vervangt voor een veel kleinere boom, waarvan je maar moet aannemen dat hij geschikt is op die plek dan zullen de kosten lager uitvallen. Als ze bij mij in de straat alle bomen weghalen (het zijn er nogal wat) en vervangen voor een inferieur ding dan zou ik daar erg boos om zijn. Om de berekening eerlijk te maken moet je uitgaan van vergelijkbare bomen waar je de eiken voor vervangt. Een berekening in je eigen voordeel omdat je die bomen zo graag weg wilt klopt niet. En nogmaals, als het zou eenvoudig is als jij schetst dan moet je met je idee naar de instanties. Je lijkt er zelf voldoende vertrouwen in te hebben.

De enige vergelijking die ik kan maken zijn de bomen bij m'n ouders die daar een paar jaar geleden zijn geplant. Echt geen exotische dingen, maar wel tientallen jaren oud >10 meter hoog. Die kostten toen bijna 10.000,- per stuk, en dan heb je nog niks. Alleen de aanschaf.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Ik snap niet waarom men niet de eitjes bestrijdt die worden gelegd in de zomer door de vlinders. Dan heb je er toch geen last meer van het jaar erop..

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Señor Sjon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:21:

De Japanse Duizendknoop zijn ze bezig met elektrocutie voor bestrijding. Dat schijnt wel goed te werken in de bestrijding. Maar dat is nog in ontwikkeling, vanochtend was daar een item over op BNR.
Waterschap Zuiderzeeland experimenteert daarmee:

En wat dacht je van de Berenklauwboor:
https://www.omroepflevola...uwboor-is-ei-van-columbus
https://www.weekvandeinva...strijdt-woekerende-exoot/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dank voor de info.
Die methode is iets selectiever:

Nematoden
In plaats van bacteriën kunnen ook nematoden (Steinernema feltiae) worden ingezet voor de bestrij-ding. Nematoden zijn levende wezens (kleine aaltjes) en daarom wordt deze vorm van bestrijding ook biologisch genoemd. Deze relatief nieuwe vorm van bestrijding wordt pas sinds 2010 gebruikt. De nema-toden worden op de bomen gespoten als de rupsen net uit hun ei zijn gekropen. Ze kruipen dan via de anus en de mond de rupsen binnen, waarbij bacteriën worden vrijgelaten die een darminfectie veroorzaken. Hierdoor gaan de rupsen dood. De nematoden leven in de boom echter maar een paar uur.Net zoals BT zijn ook nematoden ongevaarlijk voor mensen, huisdieren en de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups. Helaas worden met nemato-den ook alle rupsen die op dat moment in de boom leven gedood.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Dè Nederlandse natuur bestaat helemaal niet. We hebben letterlijk ons hele land naar onze hand gezet qua biologie. Verder zijn exoten geen exoten meer wanneer ze simpelweg voorkomen in ons ecosysteem. Het is net als het kappen van braamstruiken op de Galapagos eilanden van de zotten om hier iets aan te gaan doen, zeker wanneer omringende landen er schijt aan hebben. Naarmate global warming zich steeds sterker manifesteert en vracht verkeer blijft groeien, zullen steeds meer 'exoten' hun weg naar Nederland vinden en er ook prima kunnen vertoeven, waarmee ze dus automatisch eigenlijk geen exoten meer zijn.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
RiZu schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:14:
Dan worden alle eiken gekapt en dan het volgende probleem, wat ga je er neer planten. Berken hebben wantsen, in kastanjes zit de bloedingsziekte, essen heb last van de essentaksterfte, lindes geven overlast van luizen en ga zo maar door. Elke boomsoort heeft wel wat, daarnaast zit je met de herplant niet alleen met de kosten van de bomen maar ook met de ondergrondse kabels en leidingen. Bijna elke nutsbedrijf heeft in de loop van de jaren naast en onder de bomen wel wat aangelegd, waardoor herplant alleen maar lastiger wordt.

Members only:

En ik lees hier over natuurlijke bestrijdingsmiddelen, let wel op dat met het spuiten van allerlei spullen ook andere insecten en planten er last van kunnen krijgen en mogelijk verdwijnen.
Voor kap en herplant maken kabels in de grond toch niet veel uit? De nieuwe wortels groeien om de kabels heen (net als de oude) en de oude wortels blijven gewoon zitten. Of liggen de kabels/leidingen zo dicht onder het oppervlakte dat een gat van circa 60 cm diep niet gaat?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Tehh schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:39:

[...]

[...]
Economische motievenmogen hier niet maatgevend zijn.
Ik vind eiken toch nog wel iets anders dan b.v buxus.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het is niet zonder nadenken, de Eik wordt veel gebruikt omdat die dieper wortelt. Waar andere bomen ondieper wortelen en vaak straten slopen.
verder was idd iets van 40%? een eik omdat die redelijk populair was bij het planten idd.
Lijkt me ook wel ok, er zijn ook andere bomensoorten die wat dieper wortelen waardoor je niet veel extra kosten hebt aan je straat reparaties.
Als zou het wel weer handig zijn als er weer een landelijk beleid voor was :)
Señor Sjon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:21:
Ik heb na de introductie van de buxusmot in mijn tuin wel de buxussen weggehaald. Die mot put de plant uit en zal uiteindelijk sterven. Heb geen mees gezien overigens, terwijl ze a la carte die krengen hier uit de struiken konden vissen.
De vogels schijnen ze te negeren omdat de rupsen door het eten van de buxus licht giftig zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 27-06-2019 12:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
sorcees schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:57:
[...]

Economische motieven mogen hier niet maatgevend zijn.
Ik vind eiken toch nog wel iets anders dan b.v buxus.
In welk opzicht mogen economische motieven niet maatgevend zijn? Als je een probleem aanpakt moet je zeker kijken naar financiële gevolgen. Daarom verhogen we de dijken ook, de financiële gevolgen zijn anders niet te overzien.

En waarom is een eik 'meer' dan een buxus? Juist door onderscheid te maken tussen wat wij wel mooi / belangrijk vinden en wat niet hebben we de biodiversiteit compleet teniet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Tehh schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:14:
[...]

In welk opzicht mogen economische motieven niet maatgevend zijn? Als je een probleem aanpakt moet je zeker kijken naar financiële gevolgen. Daarom verhogen we de dijken ook, de financiële gevolgen zijn anders niet te overzien.

Ik denk aan Groningen....

En waarom is een eik 'meer' dan een buxus? Juist door onderscheid te maken tussen wat wij wel mooi / belangrijk vinden en wat niet hebben we de biodiversiteit compleet teniet gedaan.
persoonlijke mening (ik vind), buxus is een exotische plant.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44
ehtweak schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:02:
Ach ja, invasieve exoten. :X

Of die schijtganzen, die alles onderpoepen, jonge aanplant opvreten, maar je niet mag afknallen en opeten, omdat het zielige/beschermde/lieve diertjes zijn. ;)
Veruit meeste ganzen zijn geen exoot hoor, nijl-,en indischegans geloof ik alleen. Het probleem is dat boeren mooie raaigras (exoot) biljard lakens aanleggen, wat zo'n beetje het ideale biotoop voor overwinterende ganzen creëert en daardoor krijgen we praktisch de gehele europese populatie over de vloer in de winter. Als je ze dan allemaal zou schieten heb je binnen no-time elke gans in europa uitgeroeid, lijkt me niet heel erg handig. Lijkt me handiger dat ze fatsoenlijk boeren meer gaan stimuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:27
Hi, ik ben de halsbandparkiet en ik ben de afgelopen decennia vanuit zuid europa (waar een pannenkoek me voor de grap losliet) via grote steden nu tot in Purmerend en Alkmaar te vinden. Ik jaag lokale vogeltjes weg, want ik ben groter en slimmer. Ik krijs de hele tent bij elkaar en gek op vogelvoer.

Afbeeldingslocatie: https://images.bruzz.be/import/Halsbandparkiet_%28c%29_Pieter_v_Marion.jpg?auto=format&crop=edges%252C%2520entropy&fit=crop&ixlib=php-1.1.0&q=95&w=640&s=c8bd0bff90157c10eb10a62267332928

Wat vinden jullie van me? In Brussel zijn ze me in ieder geval spuugzat :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:53:
Hi, ik ben de halsbandparkiet en ik ben de afgelopen decennia vanuit zuid europa (waar een pannenkoek me voor de grap losliet) via grote steden nu tot in Purmerend en Alkmaar te vinden. Ik jaag lokale vogeltjes weg, want ik ben groter en slimmer. Ik krijs de hele tent bij elkaar en gek op vogelvoer.

[Afbeelding]

In Amsterdam en Amstelveen is het altijd erg gezellig met de groene vriendjes. :9 Eerstejaars studenten kijken altijd hun ogen uit als ze ze voor het eerst zien. Op zich hebben ze mij nooit gehinderd maar ik woonde er dan ook niet, dus wellicht is het dan anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon

[Afbeelding]

Oktober 2014...

Tsja, toch zie ik liever die parkieten dan de Suïcidale Amsterdamse Grachtduif. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
And yet, ik herinner me dat ik op de basischool er eens een spreekbeurt over heb gedaan. Ik kan me er verder niets meer van herinneren maar dat betekent dat het toch al wel een 10-15 jaar speelt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
SmurfLink schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:23:
[...]

In Amsterdam en Amstelveen is het altijd erg gezellig met de groene vriendjes. :9 Eerstejaars studenten kijken altijd hun ogen uit als ze ze voor het eerst zien. Op zich hebben ze mij nooit gehinderd maar ik woonde er dan ook niet, dus wellicht is het dan anders.
Ik vind ze prachtig, tis vergeleken met de lokale vogels écht een opvallende verschijning. Gaat alleen tenkoste van lokale soorten, al schreeuwt de vogelbescherming geen moord en brand.. dus wellicht valt het mee :)
Ja het zal inmiddels wel flink uit de klauwen geëscaleerd zijn daar :+ Misschien gaat de EC nu nog vaker naar Straatsburg ;)
Tsja, toch zie ik liever die parkieten dan de Suïcidale Amsterdamse Grachtduif. :+
Eens hoor, maarja, het is en blijft een exoot. Eentje die mede de warmer wordende winters steeds beter overleeft. Nu woon ik net rond Hoorn, daar heb ik ze precies nog net niet gespot. Volg de vogeltjes al een decennia of 2 door europa en vind het buitengewoon grappig om ze inmiddels dus ook al in Purmerend en Alkmaar tegen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RodeStabilo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:02:
[...]

Maar toch regent het klachten over gemeentes die vooral niets, of te weinig, lijken te doen.
En naar mijn idee zit er ook weinig plan achter. Afgelopen dinsdag heb ik een nest tegenover onze inrit gemeld, vandaag rijdt de zuigwagen door de straat en verwijderen aan het begin van de straat een nest. Ik denk: "ha fijn, lekker snel. Ze komen het nest verwijderen."

Vervolgens wij ik ze het nest aan en krijg de reactie: "Sorry meneer, die mag ik niet weghalen, die staat niet op de lijst voor vandaag.". 150 meter verderop verwijderen ze wel weer een nest. 8)7

Stel je hebt een emmer, in de bodem zitten 3 gaten in. Wat heb je aan eraan om deze week 2 gaten te dichten en volgende week de derde? Waarom worden de straten niet gewoon één voor één aangepakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Grote Popperrover (kever) is een van de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups, echter is deze kever sinds enkele decennia uitgestorven. Het 'toeval' wil dat de eikenprocessierups juist de laatste decennia bezig is met een enorme opmars.

Als ik de wiki-pagina mag geloven wordt de kever in Amerika gebruikt op rupsen te bestrijden, dus wellicht is het een idee om die kevers weer terug te halen naar Nederland (wel eerst even uitzoeken waardoor ze oorspronkelijk uitgestorven zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 02-06 23:12
Ik ben wel van de natuurlijke oplossing. Meer koolmeesjes en het opnieuw uitzetten van de grote poppenrover. Waar nodig nog wat extra schoonmaakhulp vanuit de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

[Afbeelding]

Slim beestje ben je, als je zo'n verhaal kan uittypen en het - inclusief afbeelding - weet te posten op GoT. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Drumatiko schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:02:
De Grote Popperrover (kever) is een van de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups, echter is deze kever sinds enkele decennia uitgestorven. Het 'toeval' wil dat de eikenprocessierups juist de laatste decennia bezig is met een enorme opmars.

Als ik de wiki-pagina mag geloven wordt de kever in Amerika gebruikt op rupsen te bestrijden, dus wellicht is het een idee om die kevers weer terug te halen naar Nederland (wel eerst even uitzoeken waardoor ze oorspronkelijk uitgestorven zijn).
Plotselinge toename van parkieten? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

[Afbeelding]

Hier verjagen ze geen lokale vogeltjes en zijn het meer concurrenten van de kauwtjes (die wèl het kleinere spul verjagen/opeten). Dit is een exoot die imho niet schadelijk is en mij dagelijks veel plezier brengt (door hun fratsen en gekwebbel wanneer ze weer eten komen halen op mijn balkon).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 23:01
Ik lees hier steeds het argument terugkomen dat iedere boom wel een specifieke ziekte of plaag kan krijgen. Alhoewel dat kan kloppen, doet de TS het voorstel voor het creëeren van biodiversiteit door verschillende soorten bomen door elkaar te gebruiken. Dit vermindert de kans dat een ziekte of plaag zich snel verspreidt aanzienlijk t.o.v. het gebruik van een enkele boomsoort op een kilometerslange rij.
Dit maakt de aanpak van een eventuele ziekte of plaag ook veel gemakkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:37:
[...]
Eens hoor, maarja, het is en blijft een exoot. Eentje die mede de warmer wordende winters steeds beter overleeft. Nu woon ik net rond Hoorn, daar heb ik ze precies nog net niet gespot. Volg de vogeltjes al een decennia of 2 door europa en vind het buitengewoon grappig om ze inmiddels dus ook al in Purmerend en Alkmaar tegen te komen.
De stadsduif (rotsduif) is in Nederland ook een exoot.

De eikenprocessierups is dat als je strikt in de leer bent trouwens niet. Die rups breidt zijn leefgebied alleen wat uit naar het noorden omdat het klimaat dat toestaat. Om het stigma exoot te krijgen is doorgaans (al dan niet bewust) menselijke interventie nodig. Muggen die met bamboeplantjes mee naar Nederland worden geïmporteerd zijn dan exoten. En dus ook de stadsduiven die afstammen van gedomesticeerde post- en vleesduiven.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:06

wontcachme

You catch me? No you wont

De eikenprocessierups ga je nooit meer wegkrijgen. De komende jaren kan het verminderd worden door een combinatie van natuurlijke aanpak en handmatige. Ook helpt het niet dat bv Staatsbosbeheer helemaal niks doet. Dus in bossen kunnen ze zich gewoon voortplanten.

Natuurlijk: Mezen, sluipwespen etc... zien te krijgen in grote aantallen. Probleem is alleen dat mezen bij bosjes dood neervallen door de gif die wordt gebruikt voor de buxusmot. En dat middel wordt ook gebruikt voor de rups....

Handmatig:
- "Biologische bestrijdingsmiddel" XenTari WG: Dood alle rupsen in de boom en kan niet goed tegen droogte en regen
- Aaltjes: Beperkte tijd mogelijk en alleen 's nachts. Gaan snel dood bij zonlicht en droogte
- Afzuigen: DUUR en sympotoombestrijding.

Wat hopelijk werkt en doorbreekt is wat ik las in de stentor gisteravond. Een mengeling van plantenvezels, knoflook en uien. De haren klemmen vast aan de rups en ze drogen in 5 minuten uit en zijn dood. Dat icm met een natuurlijke oplossing zal het beste zijn denk ik.

Ook biodiversiteit zal helpen. Wij hebben hetzelfde probleem op ons terrein. Wij hebben veel dennen en eiken staan. Misschien in het najaar maar een deel van beide weghalen en andere soorten bij planten. Wordt wel erg kaal voor jaren, maar scheelt wel in bestrijding hopelijk.

Overigens is er nog een andere *** exoot, namelijk de reuzespringbalsemien.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16
Toch wel bijzonder. Hier in het zuiden van Nederland komt de eikenprocessierups al jaren voor en wordt ook al jaren bestreden. Ik denk dat het dit jaar wel wat meer is dan andere jaren, maar absoluut niet nieuw en ook andere jaren heb ik er al vaker last van gehad. Nu hebben die beestjes zich verspreid door Nederland en moeten opeens eikenbomen gekapt worden volgens onder andere TO.

Meer biodiversiteit is op zich natuurlijk goed. Bossen met afwisseling van inheemse soorten. Maar elke boom heeft inderdaad wel iets. 2 Maanden geleden was ik in de Poolse oerbossen (oosten van Polen). Daar is een enorme plaag aan letterzetters. Daar vallen de bomen letterlijk met bosjes om door dit kevertje. Dan lijkt mij een rupsje met irriterende haren toch minder erg.

Het beestje waar ik mij meer zorgen om maak is de teek. Elk jaar heb ik meerdere keren een tekenbeet en het is toch wel een soort Russisch roulette tot ik een lyme infectie oploop. Laat er nu zowel een parasitaire sluipwesp voor teken als een voor eikenprocessierupsen bestaan. Ik weet niet of sluipwespen problematisch kunnen zijn in grotere aantallen, dat zal onderzocht moeten worden, maar als dat niet het geval is lijkt me inzetten op meer sluipwespen een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
wontcachme schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:52:
Natuurlijk: Mezen, sluipwespen etc... zien te krijgen in grote aantallen. Probleem is alleen dat mezen bij bosjes dood neervallen door de gif die wordt gebruikt voor de buxusmot. En dat middel wordt ook gebruikt voor de rups....

Handmatig:
- "Biologische bestrijdingsmiddel" XenTari WG: Dood alle rupsen in de boom en kan niet goed tegen droogte en regen
- Aaltjes: Beperkte tijd mogelijk en alleen 's nachts. Gaan snel dood bij zonlicht en droogte
- Afzuigen: DUUR en sympotoombestrijding.
Ik lees onder andere hier dat de Grote Poppenrover geen last heeft van de brandharen, en die eikenprocessierups juist in deze fase graag opeet...

Een probleempje: De kever is al sinds 1950 uitgestorven in Nederland. (Toevallig) in de tijd dat de processierups in Nederland nauwelijks voor kwam. Maar ik ben de afgelopen weken in gebieden geweest, waar nu voedsel genoeg in de bomen zit. En de winters zijn sinds 1957 aardig zachter geworden, zodat overleven voor insecten ook steeds makkelijker wordt.

In Amerika zijn ze succesvol uitgezet tegen plagen. Kunnen we dan in Nederland niet een paar kistjes van die kevers importeren ? Ze leven 2 tot 4 jaar, dus het is meteen een lange termijnoplossing. En als ze zich weer vestigen, permanent.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 16:43
Veel vissers in nederland, waaronder mezelf, hebben de laatste jaren veel last van Grondels

http://natuurtijdschrifte...ype=document;docid=392488

https://www.ravon.nl/Port...t/RAVON70-artikel%201.pdf

https://www.sportvisserij...gewenste-nieuwkomers.html

Het is helaas een voldongen feit dat grondels nu eenmaal in onze viswateren zwemmen en dat ze hier niet meer weg gaan. We hopen hoe dan ook dat er in onze wateren plaats overblijft voor de aantrekkelijke vissoorten voor de sportvisser zoals brasem en blankvoorn. We weten verder niet of er op dit moment al sprake is van stabiele situaties en/of dat de kans aanwezig is dat de grondelstand lokaal nog gaat afnemen. Wel weten we dat het areaal dat gekoloniseerd wordt door de betreffende grondels nog steeds toeneemt en zich inmiddels uitstrekt tot de haarvaten van het (vis)watersysteem.

[ Voor 79% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-06-2019 22:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:02
Roozzz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:55:
[...]

Kan kloppen, het stikt er van de eikels :+

Maar serieus, ben er zelf ook wel ziek van, in een straal van 20m rond mn huis alleen al een stuk of 5 6 nesten :-(
Net bijna 2 weken lang een sterke kriebelhoest gehad, geen idee of het door die rups is maar je word er niet vrolijk van zoveel rupsen ineens -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:12
Dit is de grootste ramp voor de natuur, het Jacobskruiskruid. Ooit uitgeroeid, nu een woekeraar. Ziet er heel mooi uit, al dat geel, schijn bedriegt. Het is zeer giftig van wortel tot bloem. In het voer vermengt gaat het vee er aan dood. De koeien mogen hier tussendoor grazen. Ze komen overal op, steeds meer en meer en het is niet meer te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GH45T schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:28:
Toch wel bijzonder. Hier in het zuiden van Nederland komt de eikenprocessierups al jaren voor en wordt ook al jaren bestreden. Ik denk dat het dit jaar wel wat meer is dan andere jaren, maar absoluut niet nieuw en ook andere jaren heb ik er al vaker last van gehad. Nu hebben die beestjes zich verspreid door Nederland en moeten opeens eikenbomen gekapt worden volgens onder andere TO.
Ik weet niet hoe ver naar het zuiden, maar dit is mijn vierde zomer onder Eindhoven, en dit is de eerste zomer dat ik (en mijn collega's) helemaal onder de jeuk zitten door die rups. Mijn gevoel is dat die 3x erger dan voorgaande jaren eerder te optimistisch is dan de pessimistisch, het zou mij niet verbazen als het hier nog erger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 16:00
Is het ook niet een beetje 'hoofdluis' effect? Dat iedereen nu meer last ervaart omdat het in het nieuws is? Net zoals je vanzelf jeuk krijgt als iemand iets over hoofdluis zegt?

En vergis je niet, ook hier staan 10-takken bomen met rode lintjes en heeft nachtnet junior ook wat last van uitslag en rode bultjes (waarvan hij denkt dat het of waterpokken of rupshaartjes zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
nachtnet schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:19:
Is het ook niet een beetje 'hoofdluis' effect? Dat iedereen nu meer last ervaart omdat het in het nieuws is? Net zoals je vanzelf jeuk krijgt als iemand iets over hoofdluis zegt?

En vergis je niet, ook hier staan 10-takken bomen met rode lintjes en heeft nachtnet junior ook wat last van uitslag en rode bultjes (waarvan hij denkt dat het of waterpokken of rupshaartjes zijn)
Ik dacht oprecht eerst dat het muggenbulten waren waar ik last van had, alleen waren het er zoveel in 1x en zo verspreid over mijn lichaam dat ik het niet snapte... tot een collega begon over die rups, toen viel het kwartje. Dus nee, bij mij zeker geen hoofdluis effect, ik heb een stuk of 20 rode bultjes op m'n armen, handen, benen, nek en keel, omgeven door rode puntjes en het jeukt als de neten. Waterpokken zijn het zeker niet gezien ik die als kind al gehad heb.

Wellicht zijn er deels placebo jeukklachten, maar het lijkt me niet dat die zo sterk kunnen zijn dat je ook echt de bultjes erbij krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

nachtnet schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:19:

Ik geloof wel dat er mensen zijn die er last van hebben. Maar dit is al jaren zo, nu wordt het alleen wat meer uitgelicht en als een (groter) probleem gezien. Het bestrijden met gif vind ik een waardeloze oplossing en gaat ook niet op lange termijn helpen. Vogels kunnen dit makkelijk oplossen. Ook nog een stuk leuker met wat extra vogels in Nederland.

Zou zelf liever meer aandacht voor teken zien. In bepaalde bossen kan je amper een wandeling maken zonder gebeten te worden en de gevolgen kunnen een stuk ernstiger zijn. Maar goed, andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:24:
[...]

Ik geloof wel dat er mensen zijn die er last van hebben. Maar dit is al jaren zo, nu wordt het alleen wat meer uitgelicht en als een (groter) probleem gezien. Het bestrijden met gif vind ik een waardeloze oplossing en gaat ook niet op lange termijn helpen. Vogels kunnen dit makkelijk oplossen. Ook nog een stuk leuker met wat extra vogels in Nederland.

Zou zelf liever meer aandacht voor teken zien. In bepaalde bossen kan je amper een wandeling maken zonder gebeten te worden en de gevolgen kunnen een stuk ernstiger zijn. Maar goed, andere discussie.
Ik ben het met je eens, we moeten echt een keer afleren om gif te spuiten. Toch vraag ik mij af of "vogels dit makkelijk kunnen oplossen". 't Is niet zo dat we even een blik vogels kunnen open trekken, daarbij eten volgens mij alleen (kool)mezen de rups, en die is niet overal even goed vertegenwoordigd (in sommige delen van NL zelfs op grote schaal overleden i.v.m. gif dat gebruikt werd bij de bestrijding van de buxusmot).

Voor de (gevolgen van) teken(beten) mag inderdaad wel wat meer aandacht komen. Toch is de 'angst' voor 'bossen vol teken' vaak ongegrond; teken zitten liever in gras en struikgewas. Op die manier komen ze makkelijker in aanraking met hun nieuwe gastheer - uit bomen vallen doen ze in elk geval niet (expres). Daarbij is de teek moeilijker te bestrijden dan de k*trups, laatstgenoemde zit makkelijk geclusterd op redelijk goed zichtbare plekken. Bovendien is de populatie echt explosief gegroeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:06

wontcachme

You catch me? No you wont

Tehh schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:46:
[...]
Voor de (gevolgen van) teken(beten) mag inderdaad wel wat meer aandacht komen. Toch is de 'angst' voor 'bossen vol teken' vaak ongegrond; teken zitten liever in gras en struikgewas. Op die manier komen ze makkelijker in aanraking met hun nieuwe gastheer - uit bomen vallen doen ze in elk geval niet (expres). Daarbij is de teek moeilijker te bestrijden dan de k*trups, laatstgenoemde zit makkelijk geclusterd op redelijk goed zichtbare plekken. Bovendien is de populatie echt explosief gegroeid.
Er is vooral meer onderzoek nodig naar Lyme en duidelijke uitleg hoe je een teek moet verwijderen. Afgelopen jaren zijn er zoveel methode's geweest en elk jaar veranderen die weer. Eerst was het met een tekentang klemmen en uitdraaien, daarna klemmen en eruit trekken recht omhoog, daarna met een soort lepel eruit wippen en dan beginnen we weer vooraf aan. Ook is het ene jaar wel ontsmetten met alcohol nodig en het jaar erop weer niet.

Ook weten huisartsen niet wat ze aanmoeten met een tekenbeet. Vaak is het dat mensen uit de stad met een beet naar de huisarts gaan en gelijk antibiotica krijgen. Dorpen en buitengebied? Pas bij een rode kring (die niet eens per se komt).

En dan is er ook nog amper onderzoek naar Lyme. Daar is geen eenduidige test voor of behandelmethode. Als je de symptomen opzoekt dan horen die ook bij ongeveer 1000 andere ziektes.

Ik woon midden in het bos. Natuurlijk zitten er veel teken, maar je kan je er wel op kleden. Bij lopen door (hoog) gras lange broek aan met de sokken over de pijpen. En dagelijks even rondkijken op je lichaam voor teken. En gek genoeg voel ik ze vaak gewoon lopen op mijn been. Kriebelt een beetje.

En er is ook nog de reuze teek op komst: https://www.rtlnieuws.nl/...omma-teek-gevaarlijk-krim

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:27
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:37:
[...]

Ik

Hier in Berkel en Rodenrijs en rond Rotterdam Airport zitten ze ook al jaren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:23

ZenTex

Doet maar wat.

Schadelijke exoten?

Neem de Chinese Wolhandkrab
Dat is tenminste een plaag die men wél prima kan bestrijden. (Het diertje is nu eenmaal erg lekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vorig jaar als Rode Kruizer voor het eerst, in Noord-Limburg, te maken gehad met de eikenprocessierups, welgeteld 1 geval. Dit jaar heb ik al zeker 5 gevallen in m'n directe omgeving (Ermelo, Veenendaal en Leiden) mee gekregen. Dus wat mij betreft is het niet alleen de media die er meer over bericht. Maar goed, ik ben ook maar een N=1 verhaal.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:01
.

[ Voor 99% gewijzigd door mekkieboek op 28-06-2019 22:37 . Reden: nevermind ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[Afbeelding]

Bij ons in Berkel en Rodenrijs komen ze ook al decennia (zoals @Cobb ook al meldt), en daarvoor kwam ik ze voor het eerst in Den Haag / Voorburg tegen (ik spreek over vanaf pakweg 1998). Ze hebben plaatsen waar ze gezamenlijk overnachten, en dan trekken ze erop uit om te foerageren, voornamelijk langs waterwegen, zoals ze dat in het wild ook doen, je ziet vaak hele wolken van die beesten (100+) parallel aan vaarten vliegen.

Er zijn op vele plaatsen vele exoten die zich als 'invasive species' erg snel verspreiden en het landschap helpen veranderen, zowel qua biodiversiteit als qua overlast.

Dit gebeurt al zolang als dat de mens zich over de aardkloot verplaatst. Er is dus niets nieuws onder de zon.

Denk aan bijv. kamelen, konijnen in Australië.

Ratten (overal)
Honden
De Huiskat - vaak onderschat, maar één van de schadelijkste soorten in de Nederlandse gebieden. Die vreten heel het wilde vogelbestaand leeg...

In de VS, o.a. diverse slangensoorten als de python, massaal ontsnapt uit een 'farm' tijdens een tropische storm in bijv. Florida (vreten heel de Everglades leeg), mogen actief bejaagd worden.

In het Caribisch Gebied recentelijk de koraalduivel, die massaal hele extreem kwetsbare koraalrif-gebieden leeg vreet en geen lokale vijanden kent, die decimeerde de biodiversiteit daar, mogelijk gewoon in ballastwater uit een Aziatisch schip losgelaten in het Caribisch Gebied. Dit was vervolgens de enige vis die je met de methode 'speervissen' mocht vangen, zelfs in beschermde natuurgebieden, bijv. op Curaçao.

Kalkoenen in Europa (Amerikaanse soort), fazanten (een Aziatische soort), maar ook bomen en planten - de buxus is hier als een exoot, maar komt heel veel voor in Z-Frankrijk op de 'garrigues', een door de mens (voor landbouw, veeteelt en houtwinning) veranderd (!) landschap, en de buxusmot die 'm momenteel overal aantast komt uit Azië, 'per ongeluk' geïmporteerd met planten of potgrond).

Ook in sloten en vaarten wemelt het van de exotische planten (zoals de 'grote waternavel' die o.a. de doorstroming van de waterloop belemmert en heel veel werk oplevert voor de waterschapen), en dieren (waaronder Amerikaanse rivierkreeftjes).

Ambrosia, waar in het hooikoortsseizoen extra veel overlast van is.

Diverse vormen van overlast, waarvan die 'direct' merkbaar zijn voor de mens nog het minste probleem vormen. De 'biodiversiteit' lijkt dan even groter, maar wordt juist minder, doordat veel invasieve soorten geen natuurlijke vijanden hebben en lokale soorten verorberen of verjagen.

https://www.nvwa.nl/onder...derland-nvwa-oktober-2016

[Hier staat ook een lijstje met de soorten die actief bestreden (mogen) worden]

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 02-07-2019 08:04 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Ramzzz ja ik stond een hele poos geleden wel te kijken toen ik op een warme regenachtige dag deze jongens over straat zag wandelen in Amstelveen :+

https://nos.nl/artikel/21...delicatesse-tegelijk.html

Zijn vaak wel relatief slimme dieren die het hier goed doen: die halsbandparkieten zijn gewoon grappig en slim, die kreeftjes zijn ook gewoon superbijdehand vergeleken met lokale veel schuwere soorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

NiGeLaToR schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:20:
@Ramzzz ja ik stond een hele poos geleden wel te kijken toen ik op een warme regenachtige dag deze jongens over straat zag wandelen in Amstelveen :+

https://nos.nl/artikel/21...delicatesse-tegelijk.html

Zijn vaak wel relatief slimme dieren die het hier goed doen: die halsbandparkieten zijn gewoon grappig en slim, die kreeftjes zijn ook gewoon superbijdehand vergeleken met lokale veel schuwere soorten.
Vangen en opeten - en hopen dat ze in schoon water leefden... :+

Simpel, eerst met een scherp mes de ruggengraat doorsnijden achter de kop, en dan in kokend water mikken - dat voorkomt zinloos pijn lijden.

Bij vrienden van ons leven ze in de sloot voor de deur, en toe we daar op bezoek waren, gingen hun en onze dochter samen op jacht, en die hebben ze daarna lekker opgepeuzeld. :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Goed idee, laten we de voedingsbodem weghalen, dan is de rups weg
Dus kort opgesomd, eiken - processierups
beekjes en stroompjes/rivieren - rivierkreeftjes
Japanseduizendknoop ( zand ? )

Maar in zeeland hebben ze de bastaardsatijnrupsen :
https://www.omroepzeeland...n-blaasjes-en-benauwdheid

Duinen maar afgraven dan ?

En muggen, overal muggen ...

Jammer, maar het is de natuur, soms geeft dat overlast.
Je kan niet alles zomaar wegkappen omdat je er last van hebt ....
Vervelend, ja dat zeker.

@Ramzzz
Ondanks dat ik je groot gelijk geef, mag dat niet overal zomaar

https://www.sportvisserij...b-uitheemse-kreeften.html

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 01-07-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 22:23
FreshMaker schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:25:
Goed idee, laten we de voedingsbodem weghalen, dan is de rups weg
Dus kort opgesomd, eiken - processierups
beekjes en stroompjes/rivieren - rivierkreeftjes
Japanseduizendknoop ( zand ? )

Maar in zeeland hebben ze de bastaardsatijnrupsen :
https://www.omroepzeeland...n-blaasjes-en-benauwdheid

Duinen maar afgraven dan ?

En muggen, overal muggen ...

Jammer, maar het is de natuur, soms geeft dat overlast.
Je kan niet alles zomaar wegkappen omdat je er last van hebt ....
Vervelend, ja dat zeker.
Alleen is dit geen echte natuur, Nederland kent sowieso geen natuur. Al die eiken in onze dorpen en steden zijn er door mensen geplaatst. Drenthe heeft bijvoorbeeld de hoogste eikendichtheid van heel Europa en dat is onnatuurlijk. Dus ja, eiken kappen is zeker een goed idee. Andere bomen voor terugplaatsen om de monocultuur te bestrijden die ervoor zorgt dat de eikenprocessierups zo'n groot probleem vormt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ze vingen ze met hun blote handen. Daar lees ik niets over. :P

Alhoewel "enigerlei andere wijze". Mwah.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 01-07-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ramzzz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:43:
[...]

Ze vingen ze met hun blote handen. Daar lees ik niets over. :P

Alhoewel "enigerlei andere wijze". Mwah.
Wat in ieder geval niet mag is teruggooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16
Tehh schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:46:
[...]

Ik ben het met je eens, we moeten echt een keer afleren om gif te spuiten. Toch vraag ik mij af of "vogels dit makkelijk kunnen oplossen". 't Is niet zo dat we even een blik vogels kunnen open trekken, daarbij eten volgens mij alleen (kool)mezen de rups, en die is niet overal even goed vertegenwoordigd (in sommige delen van NL zelfs op grote schaal overleden i.v.m. gif dat gebruikt werd bij de bestrijding van de buxusmot).

Bossen vol teken bestaan wel degelijk. Vorig jaar waren we met Jong Nederland op kamp met zo'n 80 personen. Ik heb het exacte aantal niet meer voor ogen, maar in een week tijd heeft iedereen gemiddeld zo'n 3 tekenbeten gehad. Als hoofd EHBO-er op dat kamp had ik er bijna een dagtaak aan om teken te verwijderen en registreren. Kinderen stonden letterlijk in een rijtje om teken te laten verwijderen 8)7

In datzelfde bos zaten overigens ook eikenprocessierupsen. Die hebben we met haarlak bestreden. Een enkeling heeft daar vorig jaar ook last van gehad maar doordat we de rupsen zelf bestreden hebben we dit aardige kunnen beperken.

Dit jaar zitten er absoluut meer eikenprocessierupsen, maar het is absoluut niets nieuws, tenminste hier in (noord) Limburg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
GH45T schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Dit jaar zitten er absoluut meer eikenprocessierupsen, maar het is absoluut niets nieuws, tenminste hier in (noord) Limburg niet.
Het is 'nieuws' omdat nu ( en vorig jaar ) de randstad er last van kreeg.
Ik hoor mijn buurman en (ex)schoonvader al sinds de jaren '90 er over, en dat het steeds vaker voorkomt.

Maar nu wordt het opgeblazen ( ;) ) omdat de grootstedelijke mensjes er mee geconfronteerd worden.
En moet het met harde hand afgestraft worden.

ik meen me te herinneren dat Den Haag ( als in de politiek ) zelfs voor een verbod/regulering op bestrijding was, net als andere exoten die ons land inkomen met enige regelmaat, en zie het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
FreshMaker schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:20:
[...]

Het is 'nieuws' omdat nu ( en vorig jaar ) de randstad er last van kreeg.
Ik hoor mijn buurman en (ex)schoonvader al sinds de jaren '90 er over, en dat het steeds vaker voorkomt.

Maar nu wordt het opgeblazen ( ;) ) omdat de grootstedelijke mensjes er mee geconfronteerd worden.
En moet het met harde hand afgestraft worden.

ik meen me te herinneren dat Den Haag ( als in de politiek ) zelfs voor een verbod/regulering op bestrijding was, net als andere exoten die ons land inkomen met enige regelmaat, en zie het resultaat
Nee, het is nu nieuws omdat die beesten nu in heel het land voorkomen en daadwerkelijk een probleem zijn. Voor het eerst zit de rups in de eiken achter mijn huis (in Drenthe, ver van de randstad) terwijl ze daar nog nooit eerder zaten. Er is haast geen boom te vinden die geen lintje er om heeft en dat was de voorgaande jaren wel anders. Mijn neefje en nichtje zitten allebei onder de plekken van die rotbeesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Volgens Wikipedia:
In Vlaanderen vertoonde het voorkomen van de eikenprocessierups sinds het begin van de jaren 90 herhaaldelijk een piek. In 2007 was er sprake van een plaag, vooral in de provincie Limburg, als gevolg van het warme voorjaar; ter bestrijding zette de Belgische federale regering zelfs het leger in.
8)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

XWB schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Volgens Wikipedia:

[...]

8)
Zou het subtieler zijn geweest dan ...

spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/99/9984e215e188ff9a291a7cdcef5febf5ed0478406b1eb66cbb7628207e842462.jpg

... of gewoon precies dat? :P

Je zou zeggen dat je voor zulke specifieke problemen met specifieke oplossingen moet komen, en 'het leger inzetten' is dan wel erg generiek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

EnigmaNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Alleen is dit geen echte natuur, Nederland kent sowieso geen natuur. Al die eiken in onze dorpen en steden zijn er door mensen geplaatst. Drenthe heeft bijvoorbeeld de hoogste eikendichtheid van heel Europa en dat is onnatuurlijk. Dus ja, eiken kappen is zeker een goed idee. Andere bomen voor terugplaatsen om de monocultuur te bestrijden die ervoor zorgt dat de eikenprocessierups zo'n groot probleem vormt.
Als jij onder natuur de ongerepte natuur verstaat, die vind je alleen nog maar in enkele oerbossen in oost polen, voor de rest bestaat die niet meer in Europa.

Natuur kan ook onder een minder strikte definitie bestaan als in vanzelf groeien en verspreiden met weinig menselijk ingrijpen, en die bestaat wel degelijk in Nederland, ook in de vorm van eikenbossen.

Eikenlanen daarintegen zijn vrijwel altijd gecultiveerd, maar geen reden tot ongebreidelde kap.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
sorcees schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:08:
[...]

Als jij onder natuur de ongerepte natuur verstaat, die vind je alleen nog maar in enkele oerbossen in oost polen, voor de rest bestaat die niet meer in Europa.

Natuur kan ook onder een minder strikte definitie bestaan als in vanzelf groeien en verspreiden met weinig menselijk ingrijpen, en die bestaat wel degelijk in Nederland, ook in de vorm van eikenbossen.

Eikenlanen daarintegen zijn vrijwel altijd gecultiveerd, maar geen reden tot ongebreidelde kap.
Het probleem is groter dan een paar eikenlanen. Bijna alle woonwijken in Drenthe staan vol met eiken die nu dus vol zitten met rupsen.

Ongebreidelde kap is nooit handig, die eiken moeten gewoon met beleid omgehakt worden en vervangen worden door andere bomen. Niet alle eiken moeten weg maar er mag wel wat meer variatie komen. In mijn omgeving zou je van eikenboom tot eikenboom kunnen springen en nooit de grond raken, er staan nauwelijks andere bomen en ze staan dicht tegen elkaar.

In de tuin zitten is er dit jaar niet meer bij want de eiken (die allemaal vol zitten met rupsen) staan twee meter van de erfgrens en ik heb geen zin om geraakt te worden door die haartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Tot ze je auto onderschijten met z'n twintigen tegelijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
anandus schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:27:
[...]

*ziet duiven met luiertjes om vliegen*

Vind het zelf ook gezellig als ze eindelijk in onze regio arriveren, dat zou nu niet zo lang meer moeten duren. Ze profiteren van warmere winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
anandus schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:27:
[...]

Een gemiddelde meeuwenflats is genoeg voor 40 van die dingen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Of een buur hebben als duivenmelker. Elke keer raak die ramen van mij. Oof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De natuur is een zelf stabiliserend geheeld dat opzoek gaat naar een evenwichtspositie, de rups is hier een onderdeel van. De mens is alleen een enorm grote stoorzender in dit verhaal en verpest de balans waardoor we allemaal extremen ervaren.

De verandering van het klimaat is, na de mens, de grootste stoorzender, hierdoor verschuiven complete klimaatgebieden, nog voor de flora en fauna zich hierop kan aanpassen. Van deze verschuivingen profiteren vooral insecten, de insecten tasten vervolgens de flora en fauna aan zodat er een nieuw evenwicht ontstaat. Insecten kunnen zich veel sneller voorplanten dan mensen en komen daardoor gemakkelijker als plaag. Een plaag kan in een paar seizoenen een gebied compleet verwoesten en ruimte geven aan nieuwe leven.

Wij als mensen kunnen dit proces enkel vertragen, in het geval van de processierups, kunnen wij zijn activiteiten inperken door hem te bestrijden.

De mens heeft het gros van de ecosystemen al gesloopt, een balans is ver te zoeken. Maar de natuur is veerkrachtig en de balans, mits de mens een gebied met rust laat, kan weer terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:49:
[...]

Nou in de randstad levert het ook een probleem op. Steeds vaker...
Collega zit hier al weken onder de rode bulten en jeuk.

Ik dacht eerst ook "stel je niet zo aan", maar nu ik dit zie, dit is echt niet normaal.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:39
Brilsmurfffje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:49:
De natuur is een zelf stabiliserend geheeld dat opzoek gaat naar een evenwichtspositie, de rups is hier een onderdeel van. De mens is alleen een enorm grote stoorzender in dit verhaal en verpest de balans waardoor we allemaal extremen ervaren.
Tuinieren is een onderschatte skill, zeker omdat het meeste groen hier gemeentegroen is, waar rechtoerechtaan machinaal 'tuinieren' de norm is. Een vakkundig tuinman/-vrouw weet hoe de natuur mee kan werken aan het tuinontwerp, weet van ecosystemen (welke planten goed samen, welke insecten) en weet hoe grond en water meespelen.

De mens hoeft geen stoorzender te zijn, maar tussen landbouw en rechtoerechtaan groenonderhoud is er bijna geen areaal dat door vakkundige mensen wordt onderhouden. Oftewel, je moet op zoek naar zulke door menshanden 'bestuurde' ecosystemen, maar het kan zeker ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 2 Laatste