Dag allen,
Eind 2014 heb ik een LaCie 2big Thunderbolt2 8TB-schijf gekocht. Deze heb ik vele jaren met plezier gebruikt. Echter: sinds enkele weken wordt de schijf plotseling niet meer herkend door mijn iMac (OS Mojave).
Als ik hem aansluit (via Thunderbolt), start de schijf gewoon op. Het blauwe lichtje gaat knipperen, net als altijd. Maar ik krijg de volgende melding:
De schijf die je hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen
Initialiseer | Negeer | Verwijder media.
De schijf wordt wel herkend in het Schijfhulpprogramma, maar dan onder een andere naam:
ASMT109x-Config Media:
Verbinding: SATA
Partitie-indeling: Niet ondersteund
SMART-status: Niet ondersteund
Capaciteit: 214,75 GB
Aantal onderliggende partities: 0
Type: Schijf
Apparaat: disk0
Het aantal GB klopt niet. Helaas helpt Schijf-EHBO mij ook niet verder.
Vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Mac de schijf weer herkent? Er staan best veel media en back-ups op die ik niet wil verliezen.
Belangrijk om te weten: de schijf is niet gevallen of verplaatst. Hij staat al anderhalf jaar op mijn bureau en heeft lange tijd perfect gewerkt. Een fysieke beschadiging lijkt mij dus uitgesloten. Ik vermoed dat een opstart-bestand van de schijf niet meer goed werkt.
Kunnen jullie mij helpen? Alvast dank!
Groeten,
Martin
Eind 2014 heb ik een LaCie 2big Thunderbolt2 8TB-schijf gekocht. Deze heb ik vele jaren met plezier gebruikt. Echter: sinds enkele weken wordt de schijf plotseling niet meer herkend door mijn iMac (OS Mojave).
Als ik hem aansluit (via Thunderbolt), start de schijf gewoon op. Het blauwe lichtje gaat knipperen, net als altijd. Maar ik krijg de volgende melding:
De schijf die je hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen
Initialiseer | Negeer | Verwijder media.
De schijf wordt wel herkend in het Schijfhulpprogramma, maar dan onder een andere naam:
ASMT109x-Config Media:
Verbinding: SATA
Partitie-indeling: Niet ondersteund
SMART-status: Niet ondersteund
Capaciteit: 214,75 GB
Aantal onderliggende partities: 0
Type: Schijf
Apparaat: disk0
Het aantal GB klopt niet. Helaas helpt Schijf-EHBO mij ook niet verder.
Vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Mac de schijf weer herkent? Er staan best veel media en back-ups op die ik niet wil verliezen.
Belangrijk om te weten: de schijf is niet gevallen of verplaatst. Hij staat al anderhalf jaar op mijn bureau en heeft lange tijd perfect gewerkt. Een fysieke beschadiging lijkt mij dus uitgesloten. Ik vermoed dat een opstart-bestand van de schijf niet meer goed werkt.
Kunnen jullie mij helpen? Alvast dank!
Groeten,
Martin
[ Voor 13% gewijzigd door Martin92 op 25-06-2019 23:34 ]