Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin92
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-07-2019
Dag allen,

Eind 2014 heb ik een LaCie 2big Thunderbolt2 8TB-schijf gekocht. Deze heb ik vele jaren met plezier gebruikt. Echter: sinds enkele weken wordt de schijf plotseling niet meer herkend door mijn iMac (OS Mojave).

Als ik hem aansluit (via Thunderbolt), start de schijf gewoon op. Het blauwe lichtje gaat knipperen, net als altijd. Maar ik krijg de volgende melding:

De schijf die je hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen
Initialiseer | Negeer | Verwijder media.

De schijf wordt wel herkend in het Schijfhulpprogramma, maar dan onder een andere naam:

ASMT109x-Config Media:
Verbinding: SATA
Partitie-indeling: Niet ondersteund
SMART-status: Niet ondersteund
Capaciteit: 214,75 GB
Aantal onderliggende partities: 0
Type: Schijf
Apparaat: disk0

Het aantal GB klopt niet. Helaas helpt Schijf-EHBO mij ook niet verder.

Vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn Mac de schijf weer herkent? Er staan best veel media en back-ups op die ik niet wil verliezen.

Belangrijk om te weten: de schijf is niet gevallen of verplaatst. Hij staat al anderhalf jaar op mijn bureau en heeft lange tijd perfect gewerkt. Een fysieke beschadiging lijkt mij dus uitgesloten. Ik vermoed dat een opstart-bestand van de schijf niet meer goed werkt.

Kunnen jullie mij helpen? Alvast dank!

Groeten,
Martin

[ Voor 13% gewijzigd door Martin92 op 25-06-2019 23:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou zeggen begin hier eens : Thematopic: Datarecovery

Maar makkelijker is om te kijken of de schijf niet gewoon weer geformteerd kan worden, waarna jij gewoon weer een backup van het originele kunt maken op de schijf. Controleer overigens wel eerst met de juiste tooling op eventueel fouten op de hardeschijf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Martin92 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 23:30:
Belangrijk om te weten: de schijf is niet gevallen of verplaatst. Hij staat al anderhalf jaar op mijn bureau en heeft lange tijd perfect gewerkt. Een fysieke beschadiging lijkt mij dus uitgesloten.
Kan ook zijn dat je controller stuk is. Gebeurt vaak zat bij externe schijven, waar verder niet echt iets mee gebeurt. Daar doe je helaas niet zo gek veel aan ben ik bang.
Maar gezien de schijf nog herkend wordt, acht ik de kans klein dat het probleem daar ligt.
Ik vermoed dat een opstart-bestand van de schijf niet meer goed werkt.
Als het een datadisk is heb je geen opstartbestand, dus daar zal het niet aan liggen.

Mogelijk is je partitietabel stuk. Het slimste dat je dan kunt doen in je diskutility is alle partities eraf gooien (zodat de disk dus echt leeg is) en nieuwe aanmaken. Dan zou je als het goed is weer de volledige 8TB moeten kunnen gebruiken.
En dan een nieuwe backuptrekken naar die disk.

Staat er data op die je niet kwijt wilt zijn, dan zou ik 't ding gewoon naar een datarecoverybedrijf sturen en er niet zelf mee gaan lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:49
Bepaal aub éérst even of er op de LaCie originele bestanden staat waar je géén backups van hebt!
Als dat zo is (dus originele data zonder beschikbare backup), moet je niet formatteren/initialiseren, maar te werk gaan volgens "datarecovery". Je kunt je daarvoor hier inlezen: Thematopic: Datarecovery

Dus dan begin je met het kopen van een nieuwe, even grote harddisk en je maakt met "dd" een 1 op 1 kopie van de LaCie daarop. De LaCie laat je vervolgens met rust en je doet een datarecovery op de nieuwe harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin92
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-07-2019
Dank voor jullie reacties! Op de schijf staan bestanden waar ik op een andere plek geen back-up van heb, dus ik zal eerst naar een datarecoverybedrijf moeten. Hij valt bij LaCie nog binnen de garantie.

Is het nodig om gelijk een nieuwe schijf te kopen? Deze kostte 650 euro en ik hoopte dat hij het iets langer dan vier jaar vol zou houden... Is het bij recovery-bedrijven ook mogelijk om de data op een online plek te zetten, de externe schijf te repareren en vervolgens de data weer te downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Martin92 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:59:
Dank voor jullie reacties! Op de schijf staan bestanden waar ik op een andere plek geen back-up van heb, dus ik zal eerst naar een datarecoverybedrijf moeten. Hij valt bij LaCie nog binnen de garantie.

Is het nodig om gelijk een nieuwe schijf te kopen? Deze kostte 650 euro en ik hoopte dat hij het iets langer dan vier jaar vol zou houden... Is het bij recovery-bedrijven ook mogelijk om de data op een online plek te zetten, de externe schijf te repareren en vervolgens de data weer te downloaden?
Dat moet jij bespreken met het betreffende datarecovery bedrijf. Als ik het zo lees gaat het hier dan ook niet om een backup, maar om de originele data. Het is sowieso verstandig om er een tweede hardeschijf bij te kopen of de betreffende data ook ergens in de CLoud op te slaan. Aangezien de data blijkbaar wel zo belangrijk is dat jij een recovery overweegt. Dan is het verstandig om voor de toekomst wel voor een goede backup te zorgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Martin92 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:59:

Hou er rekening mee dat het recoverybedrijf het ding uit z'n behuizing zal plukken (hoeft niet, maar is wel waarschijnliijk). Daarmee vervalt de garantie van LaCie waarschijnlijk wel.

Wat kosten betreft zou ik de afweging wat je meer waard is, de hardware, of de data die erop staat. Een stuk hardware is makkelijk te vervangen, de data een stuk minder. Maar jij bent de enige die kan bepalen wat het waard is.

En zoals _Dune_ ook al zei, zorg voor een backup. Dit soort situaties zijn een stuk prettiger als je alleen een stuk defecte hardware hebt, in plaats van ook je data (mogelijk) kwijt bent.
Pagina: 1