Hackus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:01:
[...]
Neem aan dat ie niet de prijs van huidige RTX2070 krijgt.verder moeten we afwachten wat beide doen, en lijken ze niet voor BBG van Juli geschikt. (RTX super zou btw midden juli uitkomen, maar dat is met alles nog afwachten. grote kans dat het eerder past voor BBG van Aug.)
Wederom, ik ken de geruchten.
Mocht die RTX2060S inderdaad de volledige TU-106 chip blijken te zijn met een hogere powerlimiet, dan is $429 ongeveer de prijs die Nvidia nodig heeft om de RX5700XT te verslaan. De RX5700XT op $449 staat precies op een punt waar AMD waarschijnlijk comfortabel mee is. $50 minder dan de RTX2070 en net wat sneller gemaakt in ruil voor wat meer verbruik. Gaat Nvidia dat matchen op $429, dan kan AMD zomaar besluiten om te zakken naar $379 a $400 voor de RX5700XT. Dan gaat de RX5700 ook zakken naar denk ik $299 a $329.
Het zou ook kunnen aangeven dat Nvidia de RTX2070 met pensioen zou sturen. Dat is namelijk goed mogelijk, net zoals dat de RTX2080 met pensioen gaat voor een TU-104 gebaseerde RTX2070S refresh. Ik denk dat in dit geval de RTX2060 zal blijven als de RTX2060S net zo zal presteren als de RTX2070. Die gaat potentieel dan ook wat zakken want hier zal AMD de RX5700 tegenover zetten. Die lijkt prijstechnisch ook wederom de betere van de twee van AMD te gaan worden. AMD zet gewoon altijd erg weinig van hun chip uit. Nooit de geheugen bus om VRAM uit te kleden, altijd weinig CU's en ze laten liever clockspeeds zakken zodat de chip efficiënter is voor weinig prestatieverlies. Die clockspeed kan je vaak zelf terugwinnen met een overclock.
Dit is het steekspel van de komende weken. We weten dat Navi komt en wat het moet kosten, we weten dat Nvidia een refresh aan het plannen is, maar we weten niet wat Nvidia precies zal doen. Kan je goed naar gissen omdat Nvidia vaker voorspelbaar is gebleken en ook iets moet doen na een paar verschrikkelijke kwartalen waar de GeForce omzet kelderde en dramatisch verlies op de beurs. Turing loopt gewoon echt niet goed voor Nvidia. Nvidia zal waarschijnlijk mede door Navi gedwongen gaan worden om de prijs/prestaties te gaan verbeteren, maar niet te veel want Nvidia belooft ook enorme dividenduitkeringen aan hun aandeelhouders. AMD kan ondertussen afwachten en reageren als ze het nodig achten. Op Navi zit waarschijnlijk ook zeer ruime marge voor AMD, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Voor nu is het denk ik beter om de RTX2060 voorlopig aan te houden en ons eerder te richten op zaken zoals welk moederbord er bij de Ryzen 3600 zal komen. Die CPU gaat het denk ik namelijk wel worden. De 2600 kan, maar ik denk dat de 3600 dusdanig veel beter gaat zijn dat je beter voor de 3600 kan gaan. In ieder geval omdat je er dan een systeem voor zowel 1080p/144Hz als 1440p/75Hz van kan maken. Dat zou hopelijk eindelijk moeten kunnen met Ryzen 3000.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.