Ik heb een koeltas die werkt op 12v auto aansluiting maar ik heb gemerkt dat die ook op 10v werkt. Nu wou ik hem op een powerbank aansluiten. Kan ik met m'n powerbank met 2 usb aansluitingen 10v maken?
Vraag
Alle reacties
Nee, want de Powerbank heeft maar 1x 5V circuit. En dus kan je in serie schakelen tot je een ons weegt; tenzij je met transistoren en andere schakelingen gaat werken, krijg je er geen 10V uit.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Nee, je hebt dan nog steeds 5v maar dan 2 x het aantal (mili) ampère dat 1 USB af kan geven in zo’n powerbank
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Dus als ik 2 powerbank gebruik kan het wel? Hoe moet ik het dan schakelen?
Theoretisch : Ja, maar die powerbanken onderling gaan elkaar dan mogelijk opladen/ontladen aangezien de spanning gelijk moet zijn voor die routine en er geen diode of regelaar tussen zit die dit gaat voorkomen.insp.gadget schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:18:
Dus als ik 2 powerbank gebruik kan het wel? Hoe moet ik het dan schakelen?
Bij een batterij in serie zoals @Meester_J aangeeft zou het kunnen maar vaak zit er nog een stukje logica in de vorm van een laadcircuit op een PCB in die powerbanks en zolang je niet weet hoe die schakeling werkt kan je dus een niet werking, kortsluiting of zelfs brand krijgen dus is een powerbank geen batterij per definitie en kan zich dus anders gedragen
Edit: Daarnaast, zoals hieronder wordt aangegeven is koelen/verhitten een proces dat vaak dusdanig veel stroom kost dat je waarschijnlijk heel snel door je powerbanks heen gaat zonder veel resultaat. Een 12v accu zal zelfs met een standaard 16v zonnepaneeltje en regulator al moeite hebben om e.a. bij te houden ben ik bang
[ Voor 48% gewijzigd door Breezers op 25-06-2019 17:37 ]
Als je twee powerbanks hebt kun je ze in serie schakelen. Net als gewone batterijen. De plus van de een, aan de min van de ander. De overgebleven polen leveren dan 10V.
Voordat je aan de klus gaat: Alles wat verwarmt of koelt zuipt stroom als een gek. Wat staat er op het type-plaatje van dat ding? Ik ben bang dat die powerbanks in 10 minuten leeg zijn namelijk
Voordat je aan de klus gaat: Alles wat verwarmt of koelt zuipt stroom als een gek. Wat staat er op het type-plaatje van dat ding? Ik ben bang dat die powerbanks in 10 minuten leeg zijn namelijk
[ Voor 37% gewijzigd door Meester_J op 25-06-2019 17:22 ]
Dank allen. Klinkt alsof ik beter 10 batterijen in serie kan zetten.
10 batterijen? Penlites? Zonder wattage van de koelbox te weten, gaan die dan ook 5 minuten mee...insp.gadget schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:33:
Je hebt gelijk. Stom van me. Dacht dat het meeviel, vanaf kantoor. Maar hij blijkt 44watt te zijn
Meester_J schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:21:
Acht AA batterijen leveren al 12 Volt, waarom tieninsp.gadget schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:33:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Beter haal je een accu voor in een auto en dan een lader...
dan zit je zo ongeveer op ±80 euro aan kosten..
10 DD batterijen loop je al snel tegen de 40 a 50 euro op, en die kan je weggooien als ze leeg zijn..
10 DD batterijen loop je al snel tegen de 40 a 50 euro op, en die kan je weggooien als ze leeg zijn..
Niet oplaadbere geven 1,5 volt, oplaadbare geeft 1,2 volt.. Daar zit het verschilFreee!! schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:36:
[...]
Acht AA batterijen leveren al 12 Volt, waarom tien
[ Voor 37% gewijzigd door RaZ op 25-06-2019 17:37 ]
Ey!! Macarena \o/
Als je die moet meeslepen naar het strand, heb je wel een koud drankje verdiendbase_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:36:
Die dingen zijn toch gemaakt voor auto's, gebruik dan ook een loodaccu
https://www.dumpert.nl/me...2cc/handig_zo_n_auto.htmlMAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:41:
[...]
Als je die moet meeslepen naar het strand, heb je wel een koud drankje verdiend

Die koelboxen/tassen trekken 5A, Een USB poort zal hooguit 2A kunnen geven.
En dan als je aan de capaciteit gaat rekenen zal je zien dat je niet lang iets kunt koelen, als het voor op strand is moet je minimaal aan een goede autoaccu of een groot zonnepaneel denken, er zijn mooie koffers met een uitklapbaar zonnepaneel dat 5A kan leveren maar die kosten ook wat.
Je beste keuze is gewoon ouderwets koelelementen.
En dan als je aan de capaciteit gaat rekenen zal je zien dat je niet lang iets kunt koelen, als het voor op strand is moet je minimaal aan een goede autoaccu of een groot zonnepaneel denken, er zijn mooie koffers met een uitklapbaar zonnepaneel dat 5A kan leveren maar die kosten ook wat.
Je beste keuze is gewoon ouderwets koelelementen.
Er bestaan boost converters die van 5V een gewenste hogere spanning maken. Bijvoorbeeld deze: https://www.banggood.com/...-p-1401035.html?rmmds=buy
Houd er alleen rekening mee dat ze waarschijnlijk wat rendementsverlies hebben en de vraag is hoe stabiel de uitgangsspanning is. Houdt er ook rekening mee dat die koelbox in ieder geval wel 2 Ampère doet op 12V (dus 24W), dat geeft bij 5V ook ongeveer 5 Ampère. Dat is 10 keer meer dan er normaal uit een USB poortje komt. Koelkast kan overigens ook rustig het dubbele vragen, dan is het helemaal einde oefening.
Houd er alleen rekening mee dat ze waarschijnlijk wat rendementsverlies hebben en de vraag is hoe stabiel de uitgangsspanning is. Houdt er ook rekening mee dat die koelbox in ieder geval wel 2 Ampère doet op 12V (dus 24W), dat geeft bij 5V ook ongeveer 5 Ampère. Dat is 10 keer meer dan er normaal uit een USB poortje komt. Koelkast kan overigens ook rustig het dubbele vragen, dan is het helemaal einde oefening.
Een auto accu is bedoeld om kortstondig veel ampère te leveren, niet om ver te ontladen. Als je een auto accu leeg trekt gaat ie binnen een paar laad/ontlaad cycli stuk.RaZ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:36:
Beter haal je een accu voor in een auto en dan een lader...
[...]
Niet oplaadbere geven 1,5 volt, oplaadbare geeft 1,2 volt.. Daar zit het verschil
Om een dagje een koelbox van stroom te voorzien zul je een deep cycle accu moeten nemen, deze zijn bedoeld voor volledig op- en ontladen. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.batterijenhuis.nl/ultracell-gelaccu-12v-35Ah
Maarja, dan loop je dus met ruim 10 kg extra te slepen en ben je €100 verder.. waarschijnlijk kun je dan beter gewoon een koud biertje kopen ter plekke
[ Voor 5% gewijzigd door Cheezus op 26-06-2019 21:18 ]
@insp.gadget
Begin met een paar pakken vruchten sap (meer vruchtvlees is beter) in de vriezer te mikken voor 2 a 3 dagen (langer is beter) dat zijn je koel elementen voor je koelbox ..
voorbeeld vrienden van ons en wij zelf hebben dat vorig jaar met die extreem hete zomer gedaan .. na 24 uur kon je een klein glas water eruit krijgen .. met een smaakje .. bah .. een volle dag in de zon was het pas "koel drinkbaar" ..
of pak je etenswaren/drinken in wat natte krant .. in kleine pakketjes (bv onderop wat je langer koel wil houden en boven "direct gebruik" ..
een goedkope koelbox = hol .. een duurder heeft isolatie erin (je kan gaatjes boren onder/boven en pur erin spuiten totdat het eruit loopt .. 72 uur laten drogen en dan overschot weg snijden (kan wel eerder) ... de gaatjes kan je met de doppen van bv melkcontainers (PE plastic) en een soldeerbout wel dicht maken ..
als powerbank kan je beter een laptop accu (die zijn 19v ?A) of aantal 18650 UPS in serie / parallel (400mAH p.stuk) maar ook die trek je binnen paar minuten max 2 uur leeg .. als het niet temp gestuurd is ..
maar de "accu' is nutteloos zonder schaduwrijk plekje en de vruchtenpak truuk (of minipakjes) de plastic koel elementen gooi ik eigenlijk meteen weg .. die zijn na 2 uur "warm"
en dat het 12v 5A is .. omdat het een TEC module is (60W) .. de betere koelbox gebruikt compressie techniek (warmte pomp oid) .. en kunnen bv ook op gas .
ps leuk feitje is dat TEC modules ook van wamte stroom op kunnen wekken .. maar je hebt natuurlijk altijd verlies dus 4 TEC modules bv nodig om 1 "koeling" aan te drijven ..
Begin met een paar pakken vruchten sap (meer vruchtvlees is beter) in de vriezer te mikken voor 2 a 3 dagen (langer is beter) dat zijn je koel elementen voor je koelbox ..
voorbeeld vrienden van ons en wij zelf hebben dat vorig jaar met die extreem hete zomer gedaan .. na 24 uur kon je een klein glas water eruit krijgen .. met een smaakje .. bah .. een volle dag in de zon was het pas "koel drinkbaar" ..
of pak je etenswaren/drinken in wat natte krant .. in kleine pakketjes (bv onderop wat je langer koel wil houden en boven "direct gebruik" ..
een goedkope koelbox = hol .. een duurder heeft isolatie erin (je kan gaatjes boren onder/boven en pur erin spuiten totdat het eruit loopt .. 72 uur laten drogen en dan overschot weg snijden (kan wel eerder) ... de gaatjes kan je met de doppen van bv melkcontainers (PE plastic) en een soldeerbout wel dicht maken ..
als powerbank kan je beter een laptop accu (die zijn 19v ?A) of aantal 18650 UPS in serie / parallel (400mAH p.stuk) maar ook die trek je binnen paar minuten max 2 uur leeg .. als het niet temp gestuurd is ..
maar de "accu' is nutteloos zonder schaduwrijk plekje en de vruchtenpak truuk (of minipakjes) de plastic koel elementen gooi ik eigenlijk meteen weg .. die zijn na 2 uur "warm"
en dat het 12v 5A is .. omdat het een TEC module is (60W) .. de betere koelbox gebruikt compressie techniek (warmte pomp oid) .. en kunnen bv ook op gas .
ps leuk feitje is dat TEC modules ook van wamte stroom op kunnen wekken .. maar je hebt natuurlijk altijd verlies dus 4 TEC modules bv nodig om 1 "koeling" aan te drijven ..
[ Voor 11% gewijzigd door vso op 26-06-2019 21:47 ]
Tja vanalles
Jawel. Dr zit altijd een DCDC converter op de output om er 5V van te maken, en die zijn hoogimpendant. Daar kun je geen stroom aan terug leveren. In serie schakelen werkt alleen als iedere output een eigen DCDC converter heeft, en dat heeft 1 powerbank meestal niet (is ook vaak niet opgegeven of aan de buitenkant te zien). 2 powerbanks werkt wel, maar zoals eerder geopperd, voor elektrisch koelen heb je een berg aan vermogen nodig en ga je met een powerbank nooit halen.Breezers schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:20:
[...]
Theoretisch : Ja, maar die powerbanken onderling gaan elkaar dan mogelijk opladen/ontladen aangezien de spanning gelijk moet zijn voor die routine en er geen diode of regelaar tussen zit die dit gaat voorkomen.
Ik zou gewoon ingevroren flessen water gebruiken, qua 'koude'capaciteit zal dat niet veel verschillen maar je kunt het tenminste gewoon drinken voordat de hele fles ontdooit is.vso schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:41:
@insp.gadget
Het leuke aan een TEC (oftewel peltierelement) is dat de efficiëntie waardeloos is. En als het temperatuurverschil oploopt wordt de efficiëntie ongeveer 0, daarom kan een TEC koelbox ook maar maximaal een graad of 15 koelen, met het huidige weer blijft de inhoud dus hooguit lauw.maar de "accu' is nutteloos zonder schaduwrijk plekje en de vruchtenpak truuk (of minipakjes) de plastic koel elementen gooi ik eigenlijk meteen weg .. die zijn na 2 uur "warm"
Een gewone koelbox (zonder actieve koeling) vol proppen met bevroren elementen/flessen/blikjes is voor een enkel dagje weg de makkelijkste weg
Ja... dat kan wel, mits je daarvoor twee powerbanks gebruikt. Want het zijn batterijen, en die kan je in serie zetten.insp.gadget schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:14:
Kan ik met m'n powerbank met 2 usb aansluitingen 10v maken?
Je mag de powerbanks dan niet tegelijk opladen.
Maar... gemiddeld USB powerbank heeft niet genoeg vermogen (Watt) voor een koelbox. Dus tenzij je een powerbank hebt voor laptops gaat dit nooit werken.
Wat @jeroen3 hierboven zegt is zeker waar;
Stel je hebt een powerbank van 10.000mAh dan is die 10.000mAh (in 99% van de gevallen) van toepassing op de 3.7V van de LiPo cellen, dus 10Ah op 3.7V geeft 37Wh.
Dan ga je converteren naar 5V met een rendement van ongeveer 90%, dus blijft er 37*0,9 =~ 33Wh.
Omdat je er 2 in serie zet neemt je voltage toe, maar je Wh'en niet, dus je krijgt 33Wh op 10V.
Met de 44W van je koelkast zijn je powerbanks leeg na 45 min.
Dan heb je ook nog te maken met het rendement van je koelkast, deze zal ook niet heel hoog liggen, maar laten we die pakken op 80% dan heb je dus effectief 33Wh * 0,8 is 26,4Wh aan koelvermogen gehad.
Wat al eerder aangegeven is, is dat de 5V powerbanks het vermogen ook niet kunnen leveren in die korte tijd, maar goed, dat zou je kunnen ondervangen door er bijvoorbeeld 4 te nemen, 2 in serie en die weer parallel, of zelfs meer..
Al met al is het een hoop gedoe voor een koelvermogen wat je ook kunt doen met een fles water.
Even simpel rekenen:
1kWh = 3.600.000J
Water heeft een C van 4186 J/K/kg
Een fles water van 1 liter bevriezen tot -18 (standaard ongeveer voor een vriezer) en deze laten opwarmen tot zeg 10 graden Celcius geeft een stijging van 28K
28K * 4186 * 1kg= 117.208J
117.208 / 3.600.000 = 0,03256kWh ofwel ongeveer 32,6Wh
Stel je hebt een powerbank van 10.000mAh dan is die 10.000mAh (in 99% van de gevallen) van toepassing op de 3.7V van de LiPo cellen, dus 10Ah op 3.7V geeft 37Wh.
Dan ga je converteren naar 5V met een rendement van ongeveer 90%, dus blijft er 37*0,9 =~ 33Wh.
Omdat je er 2 in serie zet neemt je voltage toe, maar je Wh'en niet, dus je krijgt 33Wh op 10V.
Met de 44W van je koelkast zijn je powerbanks leeg na 45 min.
Dan heb je ook nog te maken met het rendement van je koelkast, deze zal ook niet heel hoog liggen, maar laten we die pakken op 80% dan heb je dus effectief 33Wh * 0,8 is 26,4Wh aan koelvermogen gehad.
Wat al eerder aangegeven is, is dat de 5V powerbanks het vermogen ook niet kunnen leveren in die korte tijd, maar goed, dat zou je kunnen ondervangen door er bijvoorbeeld 4 te nemen, 2 in serie en die weer parallel, of zelfs meer..
Al met al is het een hoop gedoe voor een koelvermogen wat je ook kunt doen met een fles water.
Even simpel rekenen:
1kWh = 3.600.000J
Water heeft een C van 4186 J/K/kg
Een fles water van 1 liter bevriezen tot -18 (standaard ongeveer voor een vriezer) en deze laten opwarmen tot zeg 10 graden Celcius geeft een stijging van 28K
28K * 4186 * 1kg= 117.208J
117.208 / 3.600.000 = 0,03256kWh ofwel ongeveer 32,6Wh
@BernardV Het punt is dat de powerbank gemaakt is voor 5V met 2A, dat is 10 Watt. De capaciteit (Wh) maakt niet uit. Al heeft hij 1 kWh, er komt nooit meer dan 10 Watt tegelijk uit.
Daar glijd je even uit, je verwart energie (Wh) met capaciteit (Ah), die blijft bij serieschakeling natuurlijk hetzelfde, ook al zou je er tientallen in serie zetten, maar de beschikbare energie verdubbelt wel terdege. Logisch ook, want één accu heeft een zekere energie-inhoud, dus heb je met twee het dubbele, Maar 74Wh is nog steeds niet bepaald een hoop energie, voor deze toepassing nauwelijks noemenswaard..BernardV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:23:
Wat @jeroen3 hierboven zegt is zeker waar;
Omdat je er 2 in serie zet neemt je voltage toe, maar je Wh'en niet,
@Techneut Je hebt helemaal gelijk, Wh neemt inderdaad toe en Ah blijft gelijk.
Zou ook niet best zijn als de Wh gelijk bleven, dan hadden we wel een probleem in deze wereld met alle conversies
Zou ook niet best zijn als de Wh gelijk bleven, dan hadden we wel een probleem in deze wereld met alle conversies
en dan niet tegeljk opladen met belasting om massalussen te voorkomenFlake schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Jawel. Dr zit altijd een DCDC converter op de output om er 5V van te maken, en die zijn hoogimpendant. Daar kun je geen stroom aan terug leveren. In serie schakelen werkt alleen als iedere output een eigen DCDC converter heeft, en dat heeft 1 powerbank meestal niet (is ook vaak niet opgegeven of aan de buitenkant te zien). 2 powerbanks werkt wel, maar zoals eerder geopperd, voor elektrisch koelen heb je een berg aan vermogen nodig en ga je met een powerbank nooit halen.
ontopic ......
je kan niet zomaar 2 poorten op een zelfde bank zetten omdat deze poorten vaak paralal al aangesloten zijn.
Van buitenaf in serie zetten veroorzaakt dan kortsluiting,
je kan niet zomaar 2 poorten op een zelfde bank zetten omdat deze poorten vaak paralal al aangesloten zijn.
Van buitenaf in serie zetten veroorzaakt dan kortsluiting,
offtopic:
Je kan ook kortsluiting krijgen:
- als je er een pak sinasappelsap op gooit.
- een blok ijs er op legt
- vruchtvlees op legt
- als je kijkt of je het mpeba effect in de poort kan repliceren
Je kan ook kortsluiting krijgen:
- als je er een pak sinasappelsap op gooit.
- een blok ijs er op legt
- vruchtvlees op legt
- als je kijkt of je het mpeba effect in de poort kan repliceren
@insp.gadget is je vraag naar behoren beantwoord? Gezien het nu nogal offtopic gaat.
Betreffende de discussie over koelelementen, sap en water hoeven er geen nieuwe berichten komen. Mocht iemand graag die discussie willen voeren is dit niet de plek daarvoor.
Zie Koelprestaties sap vs. water & ijs als iemand graag met die discussie verder wil.
Betreffende de discussie over koelelementen, sap en water hoeven er geen nieuwe berichten komen. Mocht iemand graag die discussie willen voeren is dit niet de plek daarvoor.
Zie Koelprestaties sap vs. water & ijs als iemand graag met die discussie verder wil.
[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 29-06-2019 18:54 ]
Ja. Bedankt alles voor de antwoorden!_ferry_ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:42:
@insp.gadget is je vraag naar behoren beantwoord? Gezien het nu nogal offtopic gaat.
Pagina: 1