We zullen eens kijken:
voorbeeld vrienden van ons en wij zelf hebben dat vorig jaar met die extreem hete zomer gedaan .. na 24 uur kon je een klein glas water eruit krijgen .. met een smaakje .. bah .. een volle dag in de zon was het pas "koel drinkbaar" ..
"Voorbeeld": n = 1.
Secundum quid, anekdotisch bewijs is geen bewijs.probeer maar eens een pak sinassappel sap met vruchtvlees paar dagen van te voren in de vriezer te mikken en de fles water .. wedden dat het pak langer bevroren blijft ?
Jij komt hier met het voorstel, dus bewijslast ligt bij jou, niet bij de rest.lang verhaal kort (tldr versie) = oppervlakte
Is onzin, zoals uit mijn vorige bijdrage mag blijken. Oppervlakte heeft niets te maken met de soortelijke warmte/thermische capaciteit.
De oppervlakte van de verpakking (groter = meer warmte afgifte) maakt in deze uit
Onzin.
Dan zal het pak denk ik winnen, in een fles is meer "stroming" mogelijk wegens de vorm dus de warmte wisseling is "efficienter" . bij het open / dichtdoen van de box voeg je warme lucht aan de bovenkant toe. deze oppervlakte is groter dan de bovenkant van een pak..+ stroming = versnelde opwarming.
Voeg daarbij de "toevoegingen" in het pak die het lastiger maken voor de overdracht / stroming van het water..
Driemaal onzin. Smeltwater en ijs zitten op dezelfde temperatuur en dus is de convectiestroom nihil. Lucht heeft een dermate lage soortelijke warmte dat deze een verwaarloosbare invloed heeft op het smeltproces, en nogmaals, het gaat niet om de mate van geleiding danwel het oppervlakte, het gaat om de totale hoeveelheid energie in de vorm van warmte die door het ijs/water wordt opgenomen en die is uitsluitend afhankelijk van het materiaal (water), de aggregatietoestand (ijs/gesmolten) en de begintemperatuur.
MEER. NIET.Omgekeerd is het ook makkelijk te testen .. leg een fles water en een pak sap in de vriezer welke is als eerste bevroren ? ik geef niet voor niks als advies "ruim van te voren in de vriezer"
Verwaarloosbaar verschil, maar het pak sap heeft meer impuriteiten en een lagere soortelijke warmte, dus het pak sap bevriest eerder.
En iets met sneller/langzamer smelten van ijs in "vloeistof" ook hier is meer "vloeistof" = sneller ontdooien.
En wat gebeurt er wanneer er ijs smelt? Dan is er energie in de vorm van warmte in het ijs opgenomen. Lijkt mij exact de bedoeling van een koelelement.
Dit ben ik erg met je oneens, als je mijn "lang verhaal" goed leest geef ik aan dat de koeling rap verloren gaat bij het open/dicht doen.
Onzin, de ontsnappende koude lucht heeft maar een beperkte energie die het wegneemt. Het volume van het gas is te beperkt om een significante rol daarin te spelen, zoals ik in mijn eerdere reactie al bereken.
als jij voor een strand bezoek of op reis naar de "camping" met het gezin maakt natuurlijk ook wel wat uit. . ook de "volume" van de box maakt uit. dus wat is je referentie kader ? en dus je vergelijkings materiaal.
Nee hoor, als jij een fatsoenlijk en objectief experiment doet, moet je alle andere variabelen zo goed mogelijk gelijk houden. Jij stelt dat hier een pak sap beter zou koelen en langer koel zou houden dan een fles water. Of dat in een koeltas, een koelbox, of waar dan ook wordt vergeleken, hetzelfde resultaat moet eruit komen, anders is er iets ernstig mis met je experiment.
Als je het verschil wil merken moet je wel beginnen met gelijke omstandigheden, die zet ik eerst uiteen in het vorig verhaal.
Ik zou zeggen: ga je gang. Jij stelt het hier op tafel, aan jou om het bewijs te leveren. Je gooit hier een stelling op tafel die jij aanneemt als absolute waarheid met als enige onderbouwing 'ja dat heb ik zo ondervonden'. Oh ja? Dat heb je zo ondervonden, eenmalig, zonder vergelijkingsmateriaal met een equivalent stuk water. Waartegen heb je dan die meting vergeleken? Tegen je onderbuikgevoel?
In de meeste koelboxen kan een fles niet liggen maar wel staan, pak sap heeft dat probleem al minder..
en dat kou op de bodem blijft ..
Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen, maar soortelijke warmte heeft niets te maken met plaatsing. Een gesloten systeem zoals een koelbox heeft niets te maken met een staand of liggend voorwerp, enkel met de totale thermische capaciteit van het systeem en de energie die bij aanvang aanwezig is, plus de eventuele warmtelek die optreed.
Je verwijst naar eerdere bijdragen in het topic die "uitleg" zouden moeten geven, maar er is niets wetenschappelijks of feitelijks aan jouw "uitleg". Een verzameling van onderbuikgevoelens en anekdotes is wat jouw bewijs is, met een aantal interessante woorden er doorheen gemixt, zoals "thermiek" en "efficientie", om de pretentie te wekken dat je weet waar je het over hebt.
Ik hoef de proef niet op de som te nemen omdat ik het heb uitgerekend met waarden die door wetenschappelijk onderzoek zijn bepaald dat het verhaal wat je hier loopt te verkondigen totale nonsens is. Bovendien is dat een ontwijking van de bewijslast. Jouw bijdragen in dit topic zijn bijna genoeg voor een drogreden-bingo. Kom maar op met een bron die jouw verhaal ondersteunt! Ik geloof er namelijk geen snars van.
Als je gelijk hebt, dan is dat toch niet zo moeilijk te bewijzen? Dan moeten er toch bronnen zijn die jou ondersteunen? Misschien niet zozeer fruitsap specifiek maar vervuild/gezouten water wellicht?
In plaats van dat je een antithese op mijn uitleg geeft, en mij door middel van logica of onderbouwde feiten aantoont dat wat ik heb aangegeven niet juist is, kom je met een slappe tegenaanval aanzetten dat ik geen haar beter zou zijn en dat ik het maar lekker zelf moet gaan ondervinden. Dat is niet hoe het werkt, en dat versterkt mij alleen maar in de overtuiging dat je geen flauw benul hebt, maar dat je moeite hebt jouw anekdote los te laten. Nogmaals, dat is prima. Ik heb geen enkel bezwaar tegen dat jij fruitsappakken gebruikt als koelelement in jouw koelbox; doe dat vooral.
Waar ik wel bezwaar tegen heb is dat jij hier staat te verkondigen dat een pak fruitsap een beter koelelement zou zijn dan de plastic koelelementen of een fles water alsof dat de absolute waarheid is, terwijl er niets is wat jouw overtuiging daarin verdedigt. Daarmee doe je een hele hoop wetenschappers in de chemie en de natuurkunde enorm tekort.
Deel vooral je tips, maar zeg dan 'ik heb een enorm goede ervaring met het gebruiken van een pak sap als koelelement', in plaats van 'een pak sap is een beter koelelement dan een fles water', want je hebt geen data, geen onderbouwing en geen verklaring om dat hard te maken.
[
Voor 18% gewijzigd door
naarden 4ever op 29-06-2019 01:57
]