Koelprestaties sap vs. water & ijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb deze discussie even afgesplitst, hoewel het leuk is om wat zaken te onderzoeken qua theorie en praktijk is het totaal irrelevant aan de vraag die in het originele topic werd gesteld. De discussie is dus welke vloeistof meer koelend vermogen heeft.
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:38:
[...]

Ik zou gewoon ingevroren flessen water gebruiken, qua 'koude'capaciteit zal dat niet veel verschillen maar je kunt het tenminste gewoon drinken voordat de hele fles ontdooit is.
probeer maar eens een pak sinassappel sap met vruchtvlees paar dagen van te voren in de vriezer te mikken en de fles water .. wedden dat het pak langer bevroren blijft ?

[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 29-06-2019 18:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

BernardV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:23:
Wat @jeroen3 hierboven zegt is zeker waar;

Stel je hebt een powerbank van 10.000mAh dan is die 10.000mAh (in 99% van de gevallen) van toepassing op de 3.7V van de LiPo cellen, dus 10Ah op 3.7V geeft 37Wh.
Dan ga je converteren naar 5V met een rendement van ongeveer 90%, dus blijft er 37*0,9 =~ 33Wh.
Omdat je er 2 in serie zet neemt je voltage toe, maar je Wh'en niet, dus je krijgt 33Wh op 10V.
Met de 44W van je koelkast zijn je powerbanks leeg na 45 min.
Dan heb je ook nog te maken met het rendement van je koelkast, deze zal ook niet heel hoog liggen, maar laten we die pakken op 80% dan heb je dus effectief 33Wh * 0,8 is 26,4Wh aan koelvermogen gehad.

Wat al eerder aangegeven is, is dat de 5V powerbanks het vermogen ook niet kunnen leveren in die korte tijd, maar goed, dat zou je kunnen ondervangen door er bijvoorbeeld 4 te nemen, 2 in serie en die weer parallel, of zelfs meer..

Al met al is het een hoop gedoe voor een koelvermogen wat je ook kunt doen met een fles water.

Even simpel rekenen:
1kWh = 3.600.000J
Water heeft een C van 4186 J/K/kg

Een fles water van 1 liter bevriezen tot -18 (standaard ongeveer voor een vriezer) en deze laten opwarmen tot zeg 10 graden Celcius geeft een stijging van 28K

28K * 4186 * 1kg= 117.208J
117.208 / 3.600.000 = 0,03256kWh ofwel ongeveer 32,6Wh
De faseverandering kost ook (veel) energie, daar zit het hem juist in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:18
rvanpruissen schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:29:
[...]

De faseverandering kost ook (veel) energie, daar zit het hem juist in.
Je hebt gelijk, de C van ijs is ongeveer de helft van water in vloeibare vorm.
(bron: Wikipedia: Soortelijke warmte)

Dan zou het simpel gezegd zo zijn:

Cijs = 2060J/K/kg
Cwater = 4186J/K/kg

18K * Cijs * 1kg = 37080J
10K * Cwater * 1kg = 41860J

(37080 + 41860) / 3600000 =~ 0.022kWh ofwel 22Wh
jeroen3 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:40:
@BernardV Het punt is dat de powerbank gemaakt is voor 5V met 2A, dat is 10 Watt. De capaciteit (Wh) maakt niet uit. Al heeft hij 1 kWh, er komt nooit meer dan 10 Watt tegelijk uit.
Dat klopt, maar als dat wel zou kunnen (door desnoods meerdere parallel) dan nog zijn ze zo leeg. Want het aantal Wh bepaald wel wat het maximale opgenomen vermogen is.

[ Voor 28% gewijzigd door BernardV op 27-06-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

vso schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:07:
[...]

probeer maar eens een pak sinassappel sap met vruchtvlees paar dagen van te voren in de vriezer te mikken en de fles water .. wedden dat het pak langer bevroren blijft ?
Komt dit niet meer omdat het kartonnen pak meer isoleert dan een plastic fles? Dat sap is ook 99% water dus ik kan me niet voorstellen dat dat veel uit maakt.
BernardV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:41:
[...]

Dat klopt, maar als dat wel zou kunnen (door desnoods meerdere parallel) dan nog zijn ze zo leeg. Want het aantal Wh bepaald wel wat het maximale opgenomen vermogen is.
Wh zegt iets over energie (verbruik of leveren), W is vermogen. Een batterij van 10 Wh kan misschien 600 Watt leveren (en in 1 minuut leeg zijn) maar het kan ook zomaar zijn dat hij maar maximaal 0,1 W kan leveren. Het één zegt weinig over het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:43:
Komt dit niet meer omdat het kartonnen pak meer isoleert dan een plastic fles? Dat sap is ook 99% water dus ik kan me niet voorstellen dat dat veel uit maakt.
Probeer het gewoon eens.. zien = geloven. (mik pak sinassappelsap de vriezer in)

Jou theorie is een plastic zakje(dun laagje plastic + karton) is beter dan een fles isoleren ? nee he .. ik denk dat het eerder het vruchtvlees is.

Water is inderdaad wel sneller drinkbaar . maar zout(er) water blijft langer bevroren .. (zegt men) dus waar toevoegingen normaal "slecht" zijn is dit beter..

De fles is langwerpig .. de "steen" is compacter en blijft daardoor langer "solid"

Dus kortom een combinatie van factoren ..

vrienden zaten te schelden want na 2 weken konden ze nog geen sinassappelsap drinken pak was nog steeds "slushpuppy" ijs .. koelbox is niet op het stroom geweest .. goed erhm .. tja overdrijven is ook een kunst .. maar ja ervaar het zelf.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-09 20:20
BernardV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:41:
[...]

Je hebt gelijk, de C van ijs is ongeveer de helft van water in vloeibare vorm.
(bron: Wikipedia: Soortelijke warmte)

Dan zou het simpel gezegd zo zijn:

Cijs = 2060J/K/kg
Cwater = 4186J/K/kg

18K * Cijs * 1kg = 37080J
10K * Cwater * 1kg = 41860J

(37080 + 41860) / 3600000 =~ 0.022kWh ofwel 22Wh

[...]

Dan mis je nog steeds het punt wat @rvanpruissen maakt. De faseovergang zelf kost ook energie. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltwarmte.

De smeltwarmte van water is 334 kJ/kg ofwel 93 Wh/kg. Die moet je er dus nog bij optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
lvdgraaff schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:29:
[...]

Dan mis je nog steeds het punt wat @rvanpruissen maakt. De faseovergang zelf kost ook energie. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltwarmte.

De smeltwarmte van water is 334 kJ/kg ofwel 93 Wh/kg. Die moet je er dus nog bij optellen.
Dank je! Verkeerd begrepen.. dat maakt het alleen maar gunstiger nog.
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:43
Wh zegt iets over energie (verbruik of leveren), W is vermogen. Een batterij van 10 Wh kan misschien 600 Watt leveren (en in 1 minuut leeg zijn) maar het kan ook zomaar zijn dat hij maar maximaal 0,1 W kan leveren. Het één zegt weinig over het ander.
Goed punt, heb ik verkeerd omschreven.

[ Voor 31% gewijzigd door BernardV op 27-06-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Het is niet dat ik je niet geloof maar ik ben meer benieuwd naar de reden erachter. Kost het meer energie om dat pak sap op te warmen of kan dat pak sap gewoon minder snel opwarmen?
Dat eerste is handig voor je koelbox (= langer koel in de koelbox), dat 2e vooral handig als je het pak sap zo lang mogelijk bevroren wil houden maar zorgt er wel voor dat de koelbox zelf dus minder gekoeld wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:32:
Het is niet dat ik je niet geloof maar ik ben meer benieuwd naar de reden erachter. Kost het meer energie om dat pak sap op te warmen of kan dat pak sap gewoon minder snel opwarmen?
Dat eerste is handig voor je koelbox (= langer koel in de koelbox), dat 2e vooral handig als je het pak sap zo lang mogelijk bevroren wil houden maar zorgt er wel voor dat de koelbox zelf dus minder gekoeld wordt..
https://van.physics.illin...6&t=freezing-orange-juice

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Cheezus Dat zal waarschijnlijk hiermee te maken hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/83aUX8SEOlbFNasDo11CQQXM/full.png
(bron: http://www.koudecentraal....20bewaren%20producten.pdf)
Warmtegeleiding van de niet-water-delen ligt lager, dus blijft langer bevroren, maar koelt dus minder wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:32:
tja (volgende keer iets specifieker zijn/quoten) of apenstaartje +naam
lang verhaal kort (tldr versie) = oppervlakte

ik zag dat er al een paar technische antwoorden zijn, maar ik denk dat het ook erg ligt aan de voorbereiding
bv als je (voor)gekoelde producten erin legt of "warm uit de schap" en/of doe je reeds diepgevroren producten erin .. en waar plaats je de "koelelement"
een fles is bv 1,5L tot 2L en het pak vaak 1L (ik kan mis zitten maar goed)
ook is er luchtstroom in de koelbox is relevant .. (wel/niet aanwezig)

De oppervlakte van de verpakking (groter = meer warmte afgifte) maakt in deze uit, dus

Terug naar je vraag. zoals ik al een beetje aangaf het pak is natuurlijk 1 vierkant versus een "staaf" stel je neem 1 van beide en alles is verder gelijk ..
Dan zal het pak denk ik winnen, in een fles is meer "stroming" mogelijk wegens de vorm dus de warmte wisseling is "efficienter" . bij het open / dichtdoen van de box voeg je warme lucht aan de bovenkant toe. deze oppervlakte is groter dan de bovenkant van een pak..+ stroming = versnelde opwarming.
Voeg daarbij de "toevoegingen" in het pak die het lastiger maken voor de overdracht / stroming van het water..

Omgekeerd is het ook makkelijk te testen .. leg een fles water en een pak sap in de vriezer welke is als eerste bevroren ? ik geef niet voor niks als advies "ruim van te voren in de vriezer" ;)

Om het verhaal verder te doen de "lange" kant waar de producten in de box tegenaan zitten komen minder in contact met de warme lucht (koude lucht daalt) dus ook daar trek je voordeel van..
En iets met sneller/langzamer smelten van ijs in "vloeistof" ook hier is meer "vloeistof" = sneller ontdooien.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Daar staat alleen dat het vriespunt veranderd.
Nu heb je een heel theoretisch verhaal waarom een pak beter zou zijn dan een fles. Dat klinkt allemaal erg hypothetisch en ik denk dat het in de praktijk geen zak uitmaakt welke vorm het koelelement heeft (zeker als je af en toe wat zit te rommelen om er wat uit te pakken). Maar het heeft vooral weinig te maken met het verschil tussen sap of water.

Je koelt een element tot -18 (of zoiets) in de vriezer, of dit langzaam gaat of snel maakt niet uit. De soortelijke warmte van water of sap zijn zo goed als gelijk (sap = 99% water). Hoe sneller de inhoud dan smelt hoe lager de warmtegeleidingscoëfficiënt is en dus hoe beter de koelbox gekoeld wordt.

Dus lang koelen: neem een pak sap.
Beter koelen en tussendoor een slok koud water kunnen nemen: neem een fles water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-09 11:56
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:22:
[...]

Daar staat alleen dat het vriespunt veranderd.

[...]

Nu heb je een heel theoretisch verhaal waarom een pak beter zou zijn dan een fles. Dat klinkt allemaal erg hypothetisch en ik denk dat het in de praktijk geen zak uitmaakt welke vorm het koelelement heeft (zeker als je af en toe wat zit te rommelen om er wat uit te pakken). Maar het heeft vooral weinig te maken met het verschil tussen sap of water.

Je koelt een element tot -18 (of zoiets) in de vriezer, of dit langzaam gaat of snel maakt niet uit. De soortelijke warmte van water of sap zijn zo goed als gelijk (sap = 99% water). Hoe sneller de inhoud dan smelt hoe lager de warmtegeleidingscoëfficiënt is en dus hoe beter de koelbox gekoeld wordt.

Beter koelen en tussendoor een slok koud water kunnen nemen: neem een fles water.
Ik denk dat het een beetje hetzelfde werkt als met https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pykrete.

Alleen dan met vruchtvlees in plaats van zaagsel. Zou dan wel betekenen dat het pak sap minder goed zal koelen en meer tijd nodig heeft om de temperatuur omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dit is mijn kern punt ..
Dit ben ik erg met je oneens, als je mijn "lang verhaal" goed leest geef ik aan dat de koeling rap verloren gaat bij het open/dicht doen. dus je enige winst is "koud water"

Daarnaast als jij constant je koel element "opdrinkt" tja .. wat komt er dan voor terug ? die ruimte word wel opgevuld met "warmere" lucht
Cheezus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:22:
als jij voor een strand bezoek of op reis naar de "camping" met het gezin maakt natuurlijk ook wel wat uit. . ook de "volume" van de box maakt uit. dus wat is je referentie kader ? en dus je vergelijkings materiaal.

Als je het verschil wil merken moet je wel beginnen met gelijke omstandigheden, die zet ik eerst uiteen in het vorig verhaal.

In de meeste koelboxen kan een fles niet liggen maar wel staan, pak sap heeft dat probleem al minder..
en dat kou op de bodem blijft ..
H20 = water, maar kraanwater = geen puur H20 hoezo thermische geleidbaarheid ..
En trouwens papier/karton(0,18 bv) heeft een hogere geleidbaarheid dan plastic (0,04) even de "dikte" niet van het materiaal niet meegerekend..

je stapt dus even over een paar dingen heen, paar simpele zaken (google ze bv even)
- warm water bevriest sneller dan koud water (Mpemba-effect)
- toevoeging van "stoffen" kan je de de bevriezings/ontdooien beinvloeden. 1% is bv al genoeg
- atmosferische druk verschillen (water kookt bv bij lagere druk bij 65graden..ipv 100)
- thermiek van vloeistof en gassen

ter afsluiting het is algemeen bekend dat (plastic)koelelementen toch als een "gek" opwarmen .. of het nu een doelgericht ding is of de fles met water. zeg minder dan een halve dag .. met geluk houden ze net je vlees bij de bbq koel .. om over plastic ijsblokjes maar te zwijgen ..

Maar goed ik stop met deze discussie in dit topic, je mag me best in een ander topic/dm verder discussieren. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:56
Als er iemand hier over dingen heenstapt, ben jij het wel. Er wordt hier gevraagd om een uitleg waarom een pak sap beter zou koelen dan een fles water met gelijk volume. Vervolgens kom jij met allemaal gevoelsmatige vermoedens aan die kant nog wal raken, want nogmaals, er wordt gevraagd om een uitleg, geen vermoeden.

Daarna noem je enkele zaken zonder daarbij de relevantie ten opzichte van dit onderwerp toe te lichten:
- Mpemba effect: is nooit bewezen (YouTube: Does Hot Water Freeze Faster Than Cold Water?)
- "Toevoeging van stoffen" (inpuriteiten): sure, water heeft een nucleatiepunt nodig om een ijskristal te beginnen te vormen maar dat heeft verder niets met de thermische capaciteit van de stof zelf te maken.
- Atmosferische drukverschillen: heeft totaal geen relevantie
- "Thermiek van water en gassen": Even een natuurkundige term erin gooien zodat het wetenschappelijk oogt. Leg maar eens uit dan, welke thermodynamische eigenschappen van water en/of gassen ondersteunt jouw these?
als je mijn "lang verhaal" goed leest geef ik aan dat de koeling rap verloren gaat bij het open/dicht doen.
De inhoud van de ruimte die in een normale frisdrankfles overblijft is een milliliter of 30. Het soortelijk gewicht van lucht is zo'n 1,293 kg/m3. 30 milliliter lucht staat dus gelijk aan 38,8 microgram aan lucht. Met een soortelijke warmte van 710 J/(kg*K) bij de temperatuur van smeltend ijs zou het vervangen van die lucht met de temperatuur van smeltend ijs met lucht van 30 graden zo'n 0,8 millijoule in de fles introduceren. Da's precies genoeg energie om 0.0025 microliter ijs te laten smelten. Ik denk niet dat de dop open maken zo'n vaart maakt met het smelten van ijs.
Daarnaast als jij constant je koel element "opdrinkt" tja .. wat komt er dan voor terug ? die ruimte word wel opgevuld met "warmere" lucht
Het hele idee van een fles met een blok ijs meenemen is toch juist om koud drinken te faciliteren? Maar ok. Zoals hierboven gesteld heeft lucht niet zo'n enorme invloed op dit hele smeltproces. Daarnaast is het smeltwater wegnemen op zich een goede manier om je blok ijs langer te behouden want lucht is een veel betere thermische isolator dan water. En daarbij komt dat lucht op 30 graden in die fles zal afkoelen naar 0 graden, en daardoor zal de druk afnemen in de fles. Hoe lager de druk, hoe beter lucht isoleert (een betere isolator dan een vacuum bestaat niet).
H20 = water, maar kraanwater = geen puur H20 hoezo thermische geleidbaarheid ..
Thermische geleidbaarheid doet er totaal niet toe. Jij zegt dat een pak sap een koelbox langer koud houdt. Een koelbox is een gesloten systeem en met een lagere thermische geleiding zal het wat langer duren totdat equilibrium is bereikt (temperatuur systeem = temperatuur koelmiddel), maar het heeft geen enkele invloed op hoe lang dat systeem op die temperatuur kan worden gehouden. Het enige wat daartoe doet, is de energie die vrijkomt bij het verhitten van het ijs van starttemperatuur tot 0 graden celsius, en het smelten (de smeltwarmte) van het water. Het overgrote deel van fruitsap bestaat uit water (zo'n 88%) en de soortelijke warmte (thermische capaciteit) van water in sap en water uit de kraan is gelijk.

Als je nou een argument inbracht dat er zo'n 10 gram (10%) koolhydraten in sap zit en dat de opgeloste suikers een invloed hebben op de soortelijke warmte van het water, had ik nog enigszins het idee gehad dat je weet waar je het over hebt. Helaas is dat ook niet in jouw voordeel: Opgelost suiker verlaagt juist de soortelijke warmte van water, en bij een 10% oplossing is dat zo'n 6%.
En trouwens papier/karton(0,18 bv) heeft een hogere geleidbaarheid dan plastic (0,04) even de "dikte" niet van het materiaal niet meegerekend..
Dikte van het materiaal is juist belangrijk bij het bepalen van de isolatiewaarde van een materiaal. Een twee keer zo dikke laag van een materiaal is namelijk in staat twee keer zo goed te isoleren.

Maar het doet er niet toe: de isolatiewaarde zal enkel invloed hebben op de tijd die nodig is om equilibrium te bereiken: de totale thermische capaciteit/soortelijke warmte van de vloeistof die daarbinnen wordt gehouden verandert daar niet mee. Net als de vorm van de container: tuurlijk heeft een vierkantvormig pak meer oppervlakte dan een ronde fles. Maar 1L is 1L.
ter afsluiting het is algemeen bekend dat (plastic)koelelementen toch als een "gek" opwarmen .. of het nu een doelgericht ding is of de fles met water. zeg minder dan een halve dag .. met geluk houden ze net je vlees bij de bbq koel .. om over plastic ijsblokjes maar te zwijgen ..
Algemeen bekend... Bij jou. En niemand anders.

Ik ben enorm blij voor je dat je zulke goede ervaringen hebt met een bevroren pak sinaasappelsap en dat dat goed voor je werkt; blijf dat vooral lekker doen. Maar er is geen wetenschappelijke onderbouwing waarom een pak sinaasappelsap beter zou moeten werken dan water, sterker nog, het tegendeel lijkt het geval te zijn. Waarschijnlijk heb je gewoon een koelbox met een goed isolerende laag wat weinig warmtelek toelaat, en daarom blijft dat pak sap zo lang lekker koel. Dat heeft verder met de eigenschappen van een pak sinaasappelsap helemaal niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
- je start geen nieuw topic zoals verzocht
- je tracht ontkracht met 1 filmpje ?

je negeert verder alle andere toelichting / uitleg en posts .. iets met pot verwijt ketel die zwart ziet :? oftewel je doet het niet echt veel beter.

bottom line, koop een pak sap en een lege fles water en neem de proef op de som .. trek je eigen oordeel.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:56
vso schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:24:
[...]
je negeert verder alle andere toelichting / uitleg en posts
We zullen eens kijken:
voorbeeld vrienden van ons en wij zelf hebben dat vorig jaar met die extreem hete zomer gedaan .. na 24 uur kon je een klein glas water eruit krijgen .. met een smaakje .. bah .. een volle dag in de zon was het pas "koel drinkbaar" ..
"Voorbeeld": n = 1. Secundum quid, anekdotisch bewijs is geen bewijs.
Jij komt hier met het voorstel, dus bewijslast ligt bij jou, niet bij de rest.
lang verhaal kort (tldr versie) = oppervlakte
Is onzin, zoals uit mijn vorige bijdrage mag blijken. Oppervlakte heeft niets te maken met de soortelijke warmte/thermische capaciteit.
De oppervlakte van de verpakking (groter = meer warmte afgifte) maakt in deze uit
Onzin.
Dan zal het pak denk ik winnen, in een fles is meer "stroming" mogelijk wegens de vorm dus de warmte wisseling is "efficienter" . bij het open / dichtdoen van de box voeg je warme lucht aan de bovenkant toe. deze oppervlakte is groter dan de bovenkant van een pak..+ stroming = versnelde opwarming.
Voeg daarbij de "toevoegingen" in het pak die het lastiger maken voor de overdracht / stroming van het water..
Driemaal onzin. Smeltwater en ijs zitten op dezelfde temperatuur en dus is de convectiestroom nihil. Lucht heeft een dermate lage soortelijke warmte dat deze een verwaarloosbare invloed heeft op het smeltproces, en nogmaals, het gaat niet om de mate van geleiding danwel het oppervlakte, het gaat om de totale hoeveelheid energie in de vorm van warmte die door het ijs/water wordt opgenomen en die is uitsluitend afhankelijk van het materiaal (water), de aggregatietoestand (ijs/gesmolten) en de begintemperatuur. MEER. NIET.
Omgekeerd is het ook makkelijk te testen .. leg een fles water en een pak sap in de vriezer welke is als eerste bevroren ? ik geef niet voor niks als advies "ruim van te voren in de vriezer"
Verwaarloosbaar verschil, maar het pak sap heeft meer impuriteiten en een lagere soortelijke warmte, dus het pak sap bevriest eerder.
En iets met sneller/langzamer smelten van ijs in "vloeistof" ook hier is meer "vloeistof" = sneller ontdooien.
En wat gebeurt er wanneer er ijs smelt? Dan is er energie in de vorm van warmte in het ijs opgenomen. Lijkt mij exact de bedoeling van een koelelement.
Dit ben ik erg met je oneens, als je mijn "lang verhaal" goed leest geef ik aan dat de koeling rap verloren gaat bij het open/dicht doen.
Onzin, de ontsnappende koude lucht heeft maar een beperkte energie die het wegneemt. Het volume van het gas is te beperkt om een significante rol daarin te spelen, zoals ik in mijn eerdere reactie al bereken.
als jij voor een strand bezoek of op reis naar de "camping" met het gezin maakt natuurlijk ook wel wat uit. . ook de "volume" van de box maakt uit. dus wat is je referentie kader ? en dus je vergelijkings materiaal.
Nee hoor, als jij een fatsoenlijk en objectief experiment doet, moet je alle andere variabelen zo goed mogelijk gelijk houden. Jij stelt dat hier een pak sap beter zou koelen en langer koel zou houden dan een fles water. Of dat in een koeltas, een koelbox, of waar dan ook wordt vergeleken, hetzelfde resultaat moet eruit komen, anders is er iets ernstig mis met je experiment.
Als je het verschil wil merken moet je wel beginnen met gelijke omstandigheden, die zet ik eerst uiteen in het vorig verhaal.
Ik zou zeggen: ga je gang. Jij stelt het hier op tafel, aan jou om het bewijs te leveren. Je gooit hier een stelling op tafel die jij aanneemt als absolute waarheid met als enige onderbouwing 'ja dat heb ik zo ondervonden'. Oh ja? Dat heb je zo ondervonden, eenmalig, zonder vergelijkingsmateriaal met een equivalent stuk water. Waartegen heb je dan die meting vergeleken? Tegen je onderbuikgevoel?
In de meeste koelboxen kan een fles niet liggen maar wel staan, pak sap heeft dat probleem al minder..
en dat kou op de bodem blijft ..
Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen, maar soortelijke warmte heeft niets te maken met plaatsing. Een gesloten systeem zoals een koelbox heeft niets te maken met een staand of liggend voorwerp, enkel met de totale thermische capaciteit van het systeem en de energie die bij aanvang aanwezig is, plus de eventuele warmtelek die optreed.

Je verwijst naar eerdere bijdragen in het topic die "uitleg" zouden moeten geven, maar er is niets wetenschappelijks of feitelijks aan jouw "uitleg". Een verzameling van onderbuikgevoelens en anekdotes is wat jouw bewijs is, met een aantal interessante woorden er doorheen gemixt, zoals "thermiek" en "efficientie", om de pretentie te wekken dat je weet waar je het over hebt.

Ik hoef de proef niet op de som te nemen omdat ik het heb uitgerekend met waarden die door wetenschappelijk onderzoek zijn bepaald dat het verhaal wat je hier loopt te verkondigen totale nonsens is. Bovendien is dat een ontwijking van de bewijslast. Jouw bijdragen in dit topic zijn bijna genoeg voor een drogreden-bingo. Kom maar op met een bron die jouw verhaal ondersteunt! Ik geloof er namelijk geen snars van.

Als je gelijk hebt, dan is dat toch niet zo moeilijk te bewijzen? Dan moeten er toch bronnen zijn die jou ondersteunen? Misschien niet zozeer fruitsap specifiek maar vervuild/gezouten water wellicht?

In plaats van dat je een antithese op mijn uitleg geeft, en mij door middel van logica of onderbouwde feiten aantoont dat wat ik heb aangegeven niet juist is, kom je met een slappe tegenaanval aanzetten dat ik geen haar beter zou zijn en dat ik het maar lekker zelf moet gaan ondervinden. Dat is niet hoe het werkt, en dat versterkt mij alleen maar in de overtuiging dat je geen flauw benul hebt, maar dat je moeite hebt jouw anekdote los te laten. Nogmaals, dat is prima. Ik heb geen enkel bezwaar tegen dat jij fruitsappakken gebruikt als koelelement in jouw koelbox; doe dat vooral.

Waar ik wel bezwaar tegen heb is dat jij hier staat te verkondigen dat een pak fruitsap een beter koelelement zou zijn dan de plastic koelelementen of een fles water alsof dat de absolute waarheid is, terwijl er niets is wat jouw overtuiging daarin verdedigt. Daarmee doe je een hele hoop wetenschappers in de chemie en de natuurkunde enorm tekort.

Deel vooral je tips, maar zeg dan 'ik heb een enorm goede ervaring met het gebruiken van een pak sap als koelelement', in plaats van 'een pak sap is een beter koelelement dan een fles water', want je hebt geen data, geen onderbouwing en geen verklaring om dat hard te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door naarden 4ever op 29-06-2019 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@_ferry_ Thx

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 20:58
wat doet dit in "Modding, Mechanica & Elektronica"???

En inhoudelijk:
ik dacht eerst dat het onzin was, immers de soortelijke warmte van water is enorm hoog. Maar als ik naar het lijstje van bernard kijk: BernardV in "Koelprestaties sap vs. water & ijs" heeft water een veel groter warmtecapaciteit dan ijs. Het zou dus kunnen dat omdat sap (water met 13% suiker) een lager smeltpunt heeft, het 'verlies' in soortelijke warmte vanwege minder kg water wordt gecompenseerd doordat water opwarmen van bv. -4 tot 0°C meer energie kost dan ijs opwarmen van -4 tot 0°C.

Echter aangezien de smeltpuntverlaging sterk afhangt van het aantal deeltjes en suiker een redelijk groot molecuul is is een fles/pak/zak/... met zoutoplossing zeer waarschijnlijk een nog beter koelmiddel dan water of sap. Zolang het smeltpunt maar niet onder de -18°C zakt want dan mis je de smeltwarmte van de ijs-water overgang

edit> zie net dat de soortelijke warmte van water 4182 J/kgK is en de smeltwarmte 334kJ/kg (80xzo hoog). Aangezien het oplossen van suiker/zout/... in water altijd tot enige volumetoename leidt (en dus minder grammen water per liter) denk ik toch dat zuiver water de hoogste warmtecapaciteit heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 01-07-2019 11:31 ]

Pagina: 1