Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meeste CPU kracht voor zo min mogelijk :)

Pagina: 1
Acties:

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-11 21:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem gaat een een programma draaien welke veel CPU power en geheugen vreet. Alleen dat. Verder doet de pc niets als een paar keer per dag 30 min vol blazen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro max! Liefst minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen systeemkast is nodig. GPU is niet nodig! Er komt een goedkoop kaartje in voor beeld, maar meer hoeft het kaartje niet te doen... Iets van een 710 oid...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoveel mogelijk CPU kracht! En 64GB. Het programma trekt 12 cores 24 threads (2x Xeon 2640) volledig 100%

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren. Hoewel ik zelf wel denk dat het een AMD gaat worden vanwege de prijs/performance verhouding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kastje zonder veel opsmuk, maar liefst zo stil mogelijk idle.

Ga je overklokken?
Er word niets overgeklokt.

Wat verwacht je van ons?[i]
Naar mijn idee kan ik niet veel meer performance krijgen als wat ik zo ga voorstellen. Voorstellen zijn echter altijd welkom! Graag zelfs!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 206,-€ 206,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 75,-€ 75,-
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 47,90€ 47,90
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 128,-€ 256,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 50,18€ 50,18
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 67,62€ 67,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,70

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wacht even op de nieuwe Ryzen 3000 series.
Meer CPU power, lager verbruik en grote kans dat de 2000 serieus in prijs gaat dalen waardoor je kunt kiezen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb sterk het vermoeden dat je moet gaan meten waarom je Xeon zo druk is. En ik vermoed ook zomaar dat een Ryzen minder L1/L3-cache heeft dan een Xeon. Je investering, alhoewel moderner spul, zou zomaar eens nog langer & harder gaan staan blazen dan je bedacht had.

Gezien je topicstart zeer expliciet niet vermeld welke applicatie het over gaat, kan ik helaas niet Googlen naar de specifieke requirements. Meten = weten dus je zal misschien toch echt zelf meer info over de actuele berekeningen moeten gaan opleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dennis1109
Voor wie de pc is, leent mijn hobby server/workstation. Deze bevalt hem goed, echter als ik er 64GB in druk pakt hij 1 van de dimms maar als 6GB... Ik weet niet hoe stabiel dat is.
De server wil ik hem dan ook niet verkopen.

De pc word gebruikt om data sets foto`s aan elkaar te stitchen.
Op mijn aanraden gaat hij nog eens proberen een data set te stitchen op zijn Macbook met een i7 (ik weet niet zeker of dit een 4 of 6 core is). Dan gaan we het tijdsverschil zien.

Wachten is geen reële optie.... Al hoewel... 7 juli toch?

Bedankt voor jullie reacties!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Dennis1109 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:08:
Wat verwacht je van ons?[i]
Naar mijn idee kan ik niet veel meer performance krijgen als wat ik zo ga voorstellen. Voorstellen zijn echter altijd welkom! Graag zelfs!
Dan stel ik een Threadripper systeem voor.
Je zegt nu al 24 threads leeg te trekken en vervolgens heb je een cpu met 16 threads, dingen gaan dus waarschijnlijk langzamer (ookal is het nieuwer en snellere hardware).
De Threadripper 1920X heeft 12/24 cores/threads tot zijn beschikking, de 1950X zelfs 16/32.
Goed, voor een TR4 moederboardje moet je wel iets dieper in de buidel tasten dan 75 euro maar zo te zien zit er nog 300 euro rek in je budget dus dat moet wel goed komen denk ik.

Stukje perspectief: relatief gezien scoort een Ryzen7 2700 (niet-X dus) ongeveer 40% beter dan een enkele Xeon 2640. Met 2 van die Xeons ben je dus nog steeds beter af dan met 1 Ryzen 2700.
Een Threadripper 1920X scoort al dik 60% boven 1 Xeon 2640 en gebaseerd op pure core-count presteert een 1950x nog eens 10% beter.

[ Voor 14% gewijzigd door Wintervacht op 25-06-2019 17:26 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
MAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:11:
Googlen naar de specifieke requirements. Meten = weten dus je zal misschien toch echt zelf meer info over de actuele berekeningen moeten gaan opleveren.
Met Googlen bedoel je natuurlijk in 1 van de velen internet zoek machines opzoeken...

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dennis1109 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:20:
Voor wie de pc is, leent mijn hobby server/workstation. Deze bevalt hem goed, echter als ik er 64GB in druk pakt hij 1 van de dimms maar als 6GB... Ik weet niet hoe stabiel dat is.

Op mijn aanraden gaat hij nog eens proberen een data set te stitchen op zijn Macbook met een i7 (ik weet niet zeker of dit een 4 of 6 core is). Dan gaan we het tijdsverschil zien.

welke stitch software is het dan?

specs

• Dennis1109
maratropa schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:25:
[...]

welke stitch software is het dan?
Durf ik niet te zeggen.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Bang voor de software-maffia of weet je gewoon niet wat er op je eigen systeem draait?

• MAX3400

MAX3400

Speedster schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:24:
[...]

Met Googlen bedoel je natuurlijk in 1 van de velen internet zoek machines opzoeken...
Klopt, zie VanDale ;)
Dus bij onbekende requirements, mogen wij een CPU suggereren? Dat wordt lastig... ;)

• Dennis1109
MAX3400 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:29:
[...]

Klopt, zie VanDale ;)

[...]

Dus bij onbekende requirements, mogen wij een CPU suggereren? Dat wordt lastig... ;)
Nee... Ik vraag naar CPU suggesties welke beter zijn als de cpu welke ik net voorstelde, en betaalbaar blijft :) Meer als die 1000 euro gaat het niet worden. Iets langzamer als de 2x 2640 xeon is niet zo heel erg, maar als het niet hoeft... Dan liever niet :)
Belangrijkste is de 64GB. Heeft te maken met grote datasets volgens leverancier van programma en camera.

• MAX3400

MAX3400

Dennis1109 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:31:
[...]

volgens leverancier van programma en camera.
Naam & rugnummers. Anders valt het echt niet normaal te beantwoorden. Voor zover ik lees: het is een multithreaded applicatie. Cool. En toen? Doen alle threads van je Xeon altijd alles 100%? Of is het ook HT (want HT is helemaal geen extra core en moet je dus ook niet als 12x 2 tellen maar als ongeveer 12x 1.25).

• Dennis1109
App: Slantview

• unezra

unezra

Uh, sorry. Die applicatie alleen al kost bijna €3000 per jaar.
https://www.slantrange.com/product/slantview-plan-buy-renew/

Nu wil je een systeem bouwen voor minder dan €1000 dat die data kan processen.
Liggen de prioriteiten dan niet een béétje bijzonder?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dennis1109 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:20:

Ja, en de 3950X pas in sept.
3600 zal rond de €220,- gaan kosten. en nu is de 2600X 'sneller' dan 2700.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dennis1109
unezra schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:38:
[...]

Uh, sorry. Die applicatie alleen al kost bijna €3000 per jaar.
https://www.slantrange.com/product/slantview-plan-buy-renew/

Nu wil je een systeem bouwen voor minder dan €1000 dat die data kan processen.
Liggen de prioriteiten dan niet een béétje bijzonder?
Maar waarom een systeem bouwen van 2000 euro alleen omdat de software duur is? Het systeem is alleen voor dat programma. Dan lijkt 1000 euro mij een redelijk bedrag.
Hun helpdesk zegt dat een midrange systeem met minimaal 32gb het kan processen. Ik wil aan de safe side zitten gezien het feit dat er budget voor is.

• unezra

unezra

Dennis1109 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:49:
[...]
Maar waarom een systeem bouwen van 2000 euro alleen omdat de software duur is? Het systeem is alleen voor dat programma. Dan lijkt 1000 euro mij een redelijk bedrag.
Hun helpdesk zegt dat een midrange systeem met minimaal 32gb het kan processen. Ik wil aan de safe side zitten gezien het feit dat er budget voor is.
Ze zeggen er op de site niet veel over. Enkel dit:
The only requirement is 64-bit Windows. As a rule of thumb, we recommend having twice as much RAM as your largest data set; 8 GB should be OK, more is always better.
En dit:
The image processing begins on the sensor itself while still in flight. Final processing time on the ground depends on the area coverage of your data set and the processing power of your computer but a typical 160-acre flight will process in approximately 15 minutes on a mid-grade laptop. This is completely local processing with no internet connection or uploads to the cloud required.
Dat matched absoluut niet met jouw bewering dat zelfs een 2x Xeon systeem met 64G 100% CPU load trekt. Zij zeggen ook dat je met 8G geheugen in de regel OK bent.

Ergens gaat er daar iets mis.

Nu hangt het er natuurlijk een beetje vanaf wat je midrange noemt, maar zij hebben het expliciet over een midrange laptop. Dat is géén 2x Xeon doos met 64G maar eerder een normale 4-core i5 met 16G.

Ik vraag me af waar het fout gaat en zou zeker die vraag bij hen neerleggen voordat je wat dan ook voor hardware aan gaat schaffen.

Aan de andere kant zie ik dat het onderdeel is van een behoorlijk kostbaar systeem. Niet alleen $3000 per jaar aan licenties, maar ook sensors van een paar duizend $ en een waarschijnlijk niet heel goedkope drone. (Ze hebben het er over dat een DJI Phantom te licht is, zowel qua load als qua vliegduur. Gokje: De drone die je nodig hebt kost ook een paar duizend $.)

Kortom, je hebt het over een compleet systeem van duizenden € (als ik de prijzen goed bekijk) en je wil besparen op nu net datgene wat dat hele systeem nuttig maakt: De hardware om die data te processen.

Da's een beetje alsof je in een bedrijf een compleet arsenaal aan hard- en software aan schaft om vervolgens te beknibbelen op je hardware waardoor je aan al die hard- en software alsnog niets hebt. Dat voelt een beetje gek als ik heel eerlijk ben.

Maar misschien interpreteer ik de getallen en situatie verkeerd.

• Dennis1109
Goed... Allereerst den kik dat deze discussie een verkeerde kant uit gaat.
Mijn vraag was immers zoveel mogelijk cpu kracht met minimaal 64gb voor het bedrag dat ik eerder stelde.
We verzanden nu in de discussie waarom iemand die een dure drone, met dure camera en erg dure software wil beknibbelen op een pc.

Het kan zijn dat ik de OP niet goed heb geformuleerd. En... Ik stel jullie hulp zeker op prijs, alleen wil ik terug naar mijn oorspronkelijke vraag.

Er is flink geïnvesteerd in een drone met peperdure camera. Dat moet worden terugverdiend.
De site zelf schrijft inderdaad dat je met een aardappel met 8GB al kan processen.
Hun eigen helpdesk schrijft zelf dat je met iets meer beter af bent. Waarschijnlijk is het op een i5 te doen, maar dan ben je lang bezig. Hoe meer cpu kracht, hoe sneller het lijkt te gaan.
Waarschijnlijk is het met 8GB te doen, maar zijn data sets zijn 20GB en meer. 64GB is dan iets te veel, maar liever iets teveel als te weinig.

Dat de hardware omschrijving wat vaagjes is ben ik met je eens. Ik word echter gevraagd om een pc in elkaar te zetten voor een x bedrag. Mijn inziens is dat dus 64GB (data set x2) en zo dik mogelijke cpu.

Alles is al aangeschaft, alleen de macbook die hij ervoor aangeschaft had lijkt te licht te zijn. Nu dus een pc nodig voor alleen het stitchen.

Nogmaals: Ik waardeer de hulp!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper 1920X Boxed€ 373,89€ 373,89
1MoederbordenGigabyte X399 Aorus Pro (rev. 1.0)€ 265,50€ 265,50
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 47,90€ 47,90
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 128,-€ 256,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,95€ 61,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,24

Denk heel eerlijk dat 500watt voor een TR niet genoeg is, daar komt ook bij dat TR geen igpu heeft, even tweedehands een cheapass videokaartje (genoeg om beeld te krijgen, kun je voor een tientje ook voor elkaar krijgen) op de kop tikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wintervacht op 25-06-2019 19:47 ]

• unezra

unezra

@Dennis1109 Ik denk dat de vraag verkeerdom is.

Je moet niet zeggen "we hebben dit budget, daarvoor moet het kunnen", maar je moet beginnen bij "wat is er voor nodig om die performance te halen die gewenst is".

Dáár komt een systeem en een bedrag uit en dán kun je gaan nadenken of dat bedrag toch op te brengen is, of dat er ergens consessies gedaan moeten worden.

Reken het eens uit. Wat levert het op als de dataverwerking in 2 uur is gedaan in plaats van 4 uur? Is daarvoor een machine van €20.000 te rechtvaardigen, of levert het maar €1000 per jaar extra op en kun je net zo goed naar een dataverwerkingstijd van 6 uur of zelfs langer?

Je moet beginnen met de eisen. Welke hoeveelheid data moet binnen welke tijd verwerkt worden en wát levert een snellere verwerking op, of wat kost een tragere verwerking.

Nu lijkt het er op of begonnen is met "het mag €1000 kosten", terwijl er niet is nagedacht over of een machine die veel duurder is niet volledig te rechtvaardigen is omdat er meer data in minder tijd verwerkt kan worden en dus mogelijk meer geld verdien kan worden in dezelfde tijd.

EDIT:
Wat je ook zou kunnen doen, is dit helemaal niet op eigen hardware oplossen.
Huur ergens een dikke VPS, installeer daar alles op en laat die het werk doen.

Je maandelijkse kosten zullen waarschijnlijk niet super laag zijn, maar je hebt ook niet te maken met een hoge initiële investering. Wel even navragen bij je VPS partij of dit wel mág.

Alternatief is dat je een dedicated server huurt met de specs die je nodig hebt. Dan heb je dat probleem van "mag het" niet, het is immers jouw server. (That is, je huurt de hardware waar niemand anders op zit.)

Blijft dat je moet beginnen met een businesscase en die begint in principe nooit met enkel en alleen een budget.

[ Voor 23% gewijzigd door unezra op 25-06-2019 20:17 ]

Pagina: 1