After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kijk eens een stuk of acht posts boven die van jou...Raven schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:13:
[...]
Over föhn gesproken, je kan ook een paar stappen verder gaan![]()
Attie (69) uit Enschede maakt korte metten met jeukrups: ‘Leer ze mores met mijn verfbrander’
"What do you get if you multiply six by nine..."
Punkrocker schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:22:
[...]
Kijk eens een stuk of acht posts boven die van jou...
Ik had teruggebladerd, maar niet zo gauw wat gezien
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Maakt niet uit. Gaat erom dat er een effectieve methode is met een föhn.Raven schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:30:
[...]
offtopic:
Ik had teruggebladerd, maar niet zo gauw wat gezien
"What do you get if you multiply six by nine..."
Grappig trouwens dat ze processie rupsen heten omdat ze zo achter elkaar lopen. (neus staart).
Het is officieel een: "lepidopteran" en daar vallen dus meerdere mot soorten onder. Het is een phyto- and xylophagous soort, dus eet uitsluitend bomen..
Zowel de eiken als de (aankomende) denne rups heeft deze irritante haren. Over heel Europa heen is de denne variant het vervelends en meest aanwezig. Kennelijk helpt het opwarmen van de aarde ook niet gezien ze wel goed gedijen onder hogere temperaturen. Waar ze vroeger enkel in de mediterrane te vinden waren trekken ze nu langzaam het noorden in. (ideaal is 20 tot 25 graden. Larven ontwikkelen niet onder de 5 en boven de 25 graden.)
Als de temperatuur niet goed is kunnen de eieren tot wel 2 jaar overslaan met vervormen tot larf. (dit is dus een probleem wat ik uit de aqua wereld ken, en bestrijding ingewikkeld maakt). Normaal gesproken komen de eieren rond April Juni uit ivm het weer, maar mocht de zomer wat later komen dan wachten de eitjes gewoon rustig af tot het warmer is.
Denne rups: Thaumetopoea pityocampa
(Grieks: cámpa (caterpillar), pítys (pine), poieo (does), tháuma (wonders)
Eiken rups: Thaumetopoea processionea
(Grieks: ik krijg het net begrijpend
Een exemplaar legt 70 tot 300 eieren die in ruwweg 5/6 weken uitkomen.
Een kenmerkend verschil is dat de larvefase van de Eik rups een stuk korter is dan die van de Denne rups. Echter is de uitwerking van de brandharen bij beide soorten hetzelfde. Wel hebben we geluk dat deze 2 soorten geen mot krijgen die ook brandharen heeft. Enkel de Hylesia heeft in zijn mot stadium ook brandharen.
Andere soorten:

In het ergste geval kun je er zelfs blaar achtige bulten van krijgen.

De rupsen hebben tot wel 1 milioen haren die NIET branden. Dit zijn vastzittende haren die een aantal delen van het lichaam bedekken. Tot wel 60.000 per mm2, en met een lengte van max 250um.
Daarnaast bezitten ze de brandharen (Urticarial ). Ook deze zijn in ruwweg dezelfde hoeveelheid te vinden, en komen dus met duizenden tegelijk los. De haartjes kun je haast omschrijven als poeder, en dat betekend dus ook dat ze dwars door je kleding heen gaan. Microscopisch klein. De lange haren die wij zien zitten, zijn dus ook niet de brandharen, maar de vast zitten haren.
de haartje zijn hol, en prikken dus niet echt een gat in je huid. Als je het haartje verwijderd zie je dus geen gaatje.
Ze hebben nog niet in kaart hoe het precies zit met het gif. Ze zijn er wel al achter dat er gif in zit. Het blijkt ook dat tussen de verschillende soorten wel een overeenkomst te vinden is en er bijvoorbeeld vaak histamine, histamine releasers, serotonin, and proteases aanwezig zijn. We weten wel dat bij de eik en denne rups de stof thaumetopoein schuldig is. Hierdoor begint de huid te irriteren.
Het stadium van de larf bestaat uit 5 stappen, en gedurende die stappen word de coctail aan stoffen groter en groter. In fase 5 hebben ze al 70 proteïne en 7 allergenen gevonden. Deze komen dus vrij doordat het haartje in de huid zitten. Er zijn zelfs soort die de huid doorboren en tot wel 3 weken lang stoffen afgeven.
Het is lastig om er iets aan te doen. Inderdaad, menthol en phenol gel wil het wat verlichten, maar dat is dan meer de zwelling van de huid. Antihistamines of Topical steroids kunnen wel helpen, maar het is ondanks dat het een advies is... niet echt een oplossing. Onlangs is er ook positief resultaat behaald met potassium dobesilate 5%.
Het stukje over oog problemen sla ik lekker over omdat het uitzonderlijk is, en anders massa histerie helemaal uit gaat breken. Net als inademen is oog klachten ook zeldzaam. Maar als je wetenschappelijk gaat lezen wat er gebeurd.,.. kom je de deur niet meer uit
FreeReef.nl
2w later is de jeuk eindelijk weg maar enorm last van m'n neus slijmvliezen. Hoop niet dat t ook van die rups komt...
Dat is niet mijn (n=1) waarneming. Ook met processiebulten van een of meer dagen oud wordt de jeuk significant minder als ik mijn arm onder een (goed) hete kraan hou. Extra met een borstel versterkt het effect. En dan blijft de jeuk meerdere uren tot een dagdeel weg, zodat ik b.v. weer rustig kan slapenSmurfLink schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:42:
Als je net gestoken bent, een lepeltje onder de hete kraan en daarna direct op de bult en het jeukt niet meer. Door de hitte denatureert het eiwit wat de jeuk veroorzaakt.
Maar op een muggenbult van een paar uur oud werkt dat al niet meer. Evenmin op deze bultjes dus...
Mss heeft de hoge temperatuur helemaal geen impact op de gifstof vd haartjes, mss is het juist de reactie vd huid die wordt onderdrukt. Geen idee maar effectief als jeuk onderdrukking is het wel, voor mij althans.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Dit is overigens ook een leuk probleem: https://www.nu.nl/binnenl...sierupsen-niet-kwijt.html
[ Voor 25% gewijzigd door Freeaqingme op 06-07-2019 01:06 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Moeten de haartjes per definitie jeuken?
Verwijderd
Ps. Ik weet niet hoe ik hier een foto aan moet toevoegen.